Mechanische ventilatie hoeft niet op een aparte groep dus wat je wil, is op zich toegestaan.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 01:49 schreef Enigma026 het volgende:
(...)Nu heb ik een groep waar alleen de mechanische ventilatie op zit. De mechanische ventilatie van itho heeft een max van 49 watt.
Mijn vraag is dus kan ik deze mechanische ventilatie die middels een normale stekker in een stopcontact zit bij een andere groep bij plaatsen en dan de groep die dan vrij komt gebruiken voor de oven? en is dit wel toegestaan of moet er perse een aparte groep voor de mechanische ventilatie zijn?
Ja, de kruipruimte is prima, gebruik hiervoor kabel YMVK of XMVK met 2,5mm2 aderdoorsnede, deze mag over de grond van de kruipruimte. Bij de doorvoer door de vloer moet ie beschermd worden door slagvaste buis van voldoende doorsnede (daarna even 'gasdicht' maken met bv purschuim).quote:En hoe moet dat met de bekabeling? is het dan toegestaan de kabels via de kruipruimte naar de keuken te trekken en hoe moet dit volgens de regels gebeuren? welke kabels buizen en andere materialen etcetc
Het netste is om de oude doos weg te hakken, de buis te verlengen en nieuwe bedrading te trekken. Dit omdat een inbouwdoos normaal bereikbaar moet blijven. Simpelweg de oude draden die uit de groepenkast komen, vervangen door nieuwe. Let wel op dat je schroefverbindingen goed aandraait ivm vonken trekken (en daarmee verhoogde kans op brand) bij slechte verbindingen!quote:Mijn tweede dillemma is het volgende:
Onder de keramische kookplaat zit een keukenkastje waarachter de kookplaat middels een periflexstekker is aangesloten. 2x 230v
De stopcontact ten behoeve van de oven wil ik in het kastje er naast plaatsen; maar nu wil ik die perilexaansluiting ook verplaatsen zodat die ook in het kastje er naast komt want als de oven er eenmaal in zit kan ik niet bij die periflexaansluiting in noodgevallen.
Hoe kan ik dit realiseren? Kan ik deze verlengen en waarmee? of moet er nieuwe draden getrokken worden en welke?
Bij deze... compleet volgens de regels.quote:Graag oplossingen hier voor die volgens de regels uit gevoerd kunnen worden. Dus geen vreemde noodoplossingen. Alvast bedankt
Ik weet niet het bouwjaar van de woning maar er is sinds een paar jaar een nieuwe GIW norm van kracht die voorschrijft dat de mech. ventilatie in de meterkast spanningsvrij moet kunnen gemaakt, de gemakkelijkste manier hier voor is voor de installateur een aparte groep. Alternatief hier voor is een dubbelpolige schakelaar in de meterkast en de ventilatie aansluiten bij een andere groep.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 09:13 schreef Appeltje2010 het volgende:
Mechanische ventilatie hoeft niet op een aparte groep dus wat je wil, is op zich toegestaan.
Gr. Richard.
Ey, dat is compleet nieuw voor mij dat die voorziening in de meterkast gemaakt moet worden.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 09:49 schreef exlurker het volgende:
[..]
Ik weet niet het bouwjaar van de woning maar er is sinds een paar jaar een nieuwe GIW norm van kracht die voorschrijft dat de mech. ventilatie in de meterkast spanningsvrij moet kunnen gemaakt, de gemakkelijkste manier hier voor is voor de installateur een aparte groep. Alternatief hier voor is een dubbelpolige schakelaar in de meterkast en de ventilatie aansluiten bij een andere groep.
Verder ben ik het helemaal met Richard eens
Ik ben er verleden jaar tegen aangelopen, ik heb nu net een mailtje naar de installateur gestuurd met de vraag waar de GIW norm te vinden is, je hoort er meer vanquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 18:12 schreef Vonkenboer het volgende:
Ey, dat is compleet nieuw voor mij dat die voorziening in de meterkast gemaakt moet worden.
Staat dat zwart op wit op papier ? PM me maar even met de informatie ben wel nieuwsgierig.
Of het ook voor jullie woning van toepassing is weet ik binnenkort, zie mijn voorgaande postquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 20:46 schreef Enigma026 het volgende:
De woning is nog geen jaar oud. Ik heb november 2009 de sleutels gekregen. Geldt dat dan ook voo deze woning en hoe moet het dan wel gebeuren??
en zo veel fijner bij het zoeken van storingenquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 21:04 schreef Vonkenboer het volgende:
Je zou kunnen overwegen een aardlekautomaat te plaatsen ipv een losse instalaltieautomaat en een aardlek. Een aardlekautomaat is een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één automaat.
Dan heb je ook geen losse extra aardlekschakelaar nodig. Ze zijn wel iets duurder in aanschaf.
exlurkerquote:Of het ook voor jullie woning van toepassing is weet ik binnenkort, zie mijn voorgaande post
De oplossing is heel eenvoudig, je maakt de buis en de bedrading van de mech. vent. los in de meterkast en maak tussen een andere groep een lasdoos waar je de los gemaakte groep via een dubbelpolige op aansluit.
En zo krijg je een groep vrij voor de oven
Vonkenboerquote:Je zou kunnen overwegen een aardlekautomaat te plaatsen ipv een losse instalaltieautomaat en een aardlek. Een aardlekautomaat is een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één automaat.
Dan heb je ook geen losse extra aardlekschakelaar nodig. Ze zijn wel iets duurder in aanschaf
We geven dan ook niet het advies voor het combineren van een groot verbruiker, de bedoeling is juist om een groep vrij te maken voor de oven. De mech.ventilatie mag juist wel gecombineerd worden met een lichtgroepquote:Op woensdag 25 augustus 2010 11:57 schreef Marsepein het volgende:
Ik dacht dat apparaten met een vermogen boven 2Kw (of boven 3Kw) een aparte eindgroep moesten hebben, en je daarom niet mag combineren met de mechanishe ventilatie?![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |