abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85634208
Wie kan mij helpen met wat info?
De bedoeling is dat ik een inbouwoven onder een keramische kookplaat wil inbouwen.

Volgens de bijlage gebruikt deze oven 3600 watt; dat word dus een nieuwe groep en een nieuwe aardlekschakelaar aangezien er maar vier groepen op 1 aardlekschakelaar mogen. Ik heb nu 8 groepen en twee aardlekschakelaars. Er is echter een andere oplossing maar weet niet of dit toegestaan is.
Nu heb ik een groep waar alleen de mechanische ventilatie op zit. De mechanische ventilatie van itho heeft een max van 49 watt.
Mijn vraag is dus kan ik deze mechanische ventilatie die middels een normale stekker in een stopcontact zit bij een andere groep bij plaatsen en dan de groep die dan vrij komt gebruiken voor de oven? en is dit wel toegestaan of moet er perse een aparte groep voor de mechanische ventilatie zijn?
En hoe moet dat met de bekabeling? is het dan toegestaan de kabels via de kruipruimte naar de keuken te trekken en hoe moet dit volgens de regels gebeuren? welke kabels buizen en andere materialen etcetc

Mijn tweede dillemma is het volgende:
Onder de keramische kookplaat zit een keukenkastje waarachter de kookplaat middels een periflexstekker is aangesloten. 2x 230v
De stopcontact ten behoeve van de oven wil ik in het kastje er naast plaatsen; maar nu wil ik die perilexaansluiting ook verplaatsen zodat die ook in het kastje er naast komt want als de oven er eenmaal in zit kan ik niet bij die periflexaansluiting in noodgevallen.
Hoe kan ik dit realiseren? Kan ik deze verlengen en waarmee? of moet er nieuwe draden getrokken worden en welke?

Graag oplossingen hier voor die volgens de regels uit gevoerd kunnen worden. Dus geen vreemde noodoplossingen. Alvast bedankt :)
pi_85635401
lijkt mij geen probleem om zo een groep vrij te maken
geen idee of het wel of niet mag maar ik zie geen problemen
als je nu door de kruipruimte gewoon een goede grond of wand kabel legt dan hoef je niet moeilijk te doen met buizen ed.
Maar koop wel een goede, waarbij de draad diameter minstens het zelfde is als die van een losse draad.
Bij de betere electraboer kun je wel geholpen worden

als je een stopcontact wil verleggen is het altijd beter om nieuwe draad te trekken vanuit de lasdoos
waarschijnlijk in jou geval, de meterkast
als je een stopcontact verlegd zodat je draad over hebt dan zou ik geen nieuwe draad trekken..nooit verlengen dus met een houtjetouwtje oplossing
maar ik denk dat dat een krachtstroom stekker is...zou ik die aansluiting aan een vakman overlaten zodat je niet perongeluk de fases omdraait
pi_85635498
Vonkenboer kom dr maar in :Y
pi_85636580
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 01:49 schreef Enigma026 het volgende:
(...)Nu heb ik een groep waar alleen de mechanische ventilatie op zit. De mechanische ventilatie van itho heeft een max van 49 watt.
Mijn vraag is dus kan ik deze mechanische ventilatie die middels een normale stekker in een stopcontact zit bij een andere groep bij plaatsen en dan de groep die dan vrij komt gebruiken voor de oven? en is dit wel toegestaan of moet er perse een aparte groep voor de mechanische ventilatie zijn?
Mechanische ventilatie hoeft niet op een aparte groep dus wat je wil, is op zich toegestaan.
quote:
En hoe moet dat met de bekabeling? is het dan toegestaan de kabels via de kruipruimte naar de keuken te trekken en hoe moet dit volgens de regels gebeuren? welke kabels buizen en andere materialen etcetc
Ja, de kruipruimte is prima, gebruik hiervoor kabel YMVK of XMVK met 2,5mm2 aderdoorsnede, deze mag over de grond van de kruipruimte. Bij de doorvoer door de vloer moet ie beschermd worden door slagvaste buis van voldoende doorsnede (daarna even 'gasdicht' maken met bv purschuim).
quote:
Mijn tweede dillemma is het volgende:
Onder de keramische kookplaat zit een keukenkastje waarachter de kookplaat middels een periflexstekker is aangesloten. 2x 230v
De stopcontact ten behoeve van de oven wil ik in het kastje er naast plaatsen; maar nu wil ik die perilexaansluiting ook verplaatsen zodat die ook in het kastje er naast komt want als de oven er eenmaal in zit kan ik niet bij die periflexaansluiting in noodgevallen.
Hoe kan ik dit realiseren? Kan ik deze verlengen en waarmee? of moet er nieuwe draden getrokken worden en welke?
Het netste is om de oude doos weg te hakken, de buis te verlengen en nieuwe bedrading te trekken. Dit omdat een inbouwdoos normaal bereikbaar moet blijven. Simpelweg de oude draden die uit de groepenkast komen, vervangen door nieuwe. Let wel op dat je schroefverbindingen goed aandraait ivm vonken trekken (en daarmee verhoogde kans op brand) bij slechte verbindingen!
quote:
Graag oplossingen hier voor die volgens de regels uit gevoerd kunnen worden. Dus geen vreemde noodoplossingen. Alvast bedankt :)
Bij deze... compleet volgens de regels.

Gr. Richard.
pi_85637341
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 09:13 schreef Appeltje2010 het volgende:

Mechanische ventilatie hoeft niet op een aparte groep dus wat je wil, is op zich toegestaan.

Gr. Richard.
Ik weet niet het bouwjaar van de woning maar er is sinds een paar jaar een nieuwe GIW norm van kracht die voorschrijft dat de mech. ventilatie in de meterkast spanningsvrij moet kunnen gemaakt, de gemakkelijkste manier hier voor is voor de installateur een aparte groep. Alternatief hier voor is een dubbelpolige schakelaar in de meterkast en de ventilatie aansluiten bij een andere groep.

Verder ben ik het helemaal met Richard eens
pi_85640929
Ik wist het niet maar is wel een goeie regel... voor de momenten waarop er bv ramen en deuren dichtgehouden moeten worden. Ik denk dat er veel mensen zijn die OF niet weten dat het ding (in veel gevallen) altijd aan staat OF niet weten hoe ze hem zouden moeten uitschakelen als er niet zo'n schakelaar is (stekker bij box eruit).

Gr. Richard.
  Moderator dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:12:32 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_85655863
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 09:49 schreef exlurker het volgende:

[..]

Ik weet niet het bouwjaar van de woning maar er is sinds een paar jaar een nieuwe GIW norm van kracht die voorschrijft dat de mech. ventilatie in de meterkast spanningsvrij moet kunnen gemaakt, de gemakkelijkste manier hier voor is voor de installateur een aparte groep. Alternatief hier voor is een dubbelpolige schakelaar in de meterkast en de ventilatie aansluiten bij een andere groep.

Verder ben ik het helemaal met Richard eens
Ey, dat is compleet nieuw voor mij dat die voorziening in de meterkast gemaakt moet worden.
Staat dat zwart op wit op papier ? PM me maar even met de informatie ben wel nieuwsgierig.

Verder sluit ik mij trouwens volledig aan bij de uitstekende post van Appeltje2010 *O*
pi_85656485
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 18:12 schreef Vonkenboer het volgende:

Ey, dat is compleet nieuw voor mij dat die voorziening in de meterkast gemaakt moet worden.
Staat dat zwart op wit op papier ? PM me maar even met de informatie ben wel nieuwsgierig.

Ik ben er verleden jaar tegen aangelopen, ik heb nu net een mailtje naar de installateur gestuurd met de vraag waar de GIW norm te vinden is, je hoort er meer van
pi_85661584
De woning is nog geen jaar oud. Ik heb november 2009 de sleutels gekregen. Geldt dat dan ook voo deze woning en hoe moet het dan wel gebeuren??
pi_85662187
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 20:46 schreef Enigma026 het volgende:
De woning is nog geen jaar oud. Ik heb november 2009 de sleutels gekregen. Geldt dat dan ook voo deze woning en hoe moet het dan wel gebeuren??
Of het ook voor jullie woning van toepassing is weet ik binnenkort, zie mijn voorgaande post
De oplossing is heel eenvoudig, je maakt de buis en de bedrading van de mech. vent. los in de meterkast en maak tussen een andere groep een lasdoos waar je de los gemaakte groep via een dubbelpolige op aansluit.
En zo krijg je een groep vrij voor de oven
  Moderator dinsdag 24 augustus 2010 @ 21:04:46 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_85662427
Je zou kunnen overwegen een aardlekautomaat te plaatsen ipv een losse instalaltieautomaat en een aardlek. Een aardlekautomaat is een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één automaat.

Dan heb je ook geen losse extra aardlekschakelaar nodig. Ze zijn wel iets duurder in aanschaf.
pi_85665481
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 21:04 schreef Vonkenboer het volgende:
Je zou kunnen overwegen een aardlekautomaat te plaatsen ipv een losse instalaltieautomaat en een aardlek. Een aardlekautomaat is een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één automaat.

Dan heb je ook geen losse extra aardlekschakelaar nodig. Ze zijn wel iets duurder in aanschaf.
en zo veel fijner bij het zoeken van storingen :6
pi_85674108
quote:
Of het ook voor jullie woning van toepassing is weet ik binnenkort, zie mijn voorgaande post
De oplossing is heel eenvoudig, je maakt de buis en de bedrading van de mech. vent. los in de meterkast en maak tussen een andere groep een lasdoos waar je de los gemaakte groep via een dubbelpolige op aansluit.
En zo krijg je een groep vrij voor de oven
exlurker
kan je dit iets meer toelichten? ben maar een leek.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

quote:

Dan heb je ook geen losse extra aardlekschakelaar nodig. Ze zijn wel iets duurder in aanschaf
Vonkenboer
wat is eigenlijk het verschil? als ik die twee namelijk apart plaats dus een aardlekschakelaar en een installatieautomaat kan ik later nog een groep bijplaatsen. wat zijn de voordelen om ze in 1 te nemen. Heeft dit met arbeid te maken ?? of wat anders?

Alvast bedankt allemaal
pi_85676758
Met een extra aardlekschakelaar kan je weer uitbreiden met 4 automaten, dus 4 groepen er bij, maar kan dat nog wel in de bestande kast of moet je die dan ook nog uit gaan breiden
Een aardlekautomaat is een aardlekschakelaar en automaat ineen apparaat dus compacter en je hoeft minder interne bedrading te maken

Weet niet of ik het nog duidelijker kan aangeven, maar om een groep vrij te maken voor de nieuwe oven zou je de groep kunnen gebruiken waar nu de mech.vent. op aan gesloten is.

De groep van de vent. ga je combineren met een andere groep in de meterkast doormiddel van een lasdoos.
Om de mech.vent. toch nog zo als nu appart te kunnen afschakelen plaats je hier voor een dubbelpolige schakelaar
pi_85682353
Voor Vonkenboer en andere geintresseerden.

Zo word het omschreven in de GIW (2008)

De ventilatievoorzieningen op een aparte, duidelijk gemarkeerde, elektra groep aansluiten om deze op eenvoudige wijze, bij calamiteiten, uit te kunnen schakelen (deze schakelaar kan worden gezien als de in het bouwbesluit genoemde nulstand).
Andere oplossingen dan een aparte groep, b.v. een schakelaar in de meterkast, zijn ook mogelijk, mits e.e.a. voor de gebruiker duidelijk herkenbaar
is.

GIW is geen norm maar slechts een advies.
Alleen wanneer het in een bestek word voorgeschreven dien je je eigen hier aan te houden.
pi_85682703
Ik dacht dat apparaten met een vermogen boven 2Kw (of boven 3Kw) een aparte eindgroep moesten hebben, en je daarom niet mag combineren met de mechanishe ventilatie? :?

Edit: Oh wacht, de mech. vent. naar een andere groep en de vrijgekomen groep voor de keuken gebruiken....

Spuit 11 8)7
pi_85682918
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 11:57 schreef Marsepein het volgende:
Ik dacht dat apparaten met een vermogen boven 2Kw (of boven 3Kw) een aparte eindgroep moesten hebben, en je daarom niet mag combineren met de mechanishe ventilatie? :?
We geven dan ook niet het advies voor het combineren van een groot verbruiker, de bedoeling is juist om een groep vrij te maken voor de oven. De mech.ventilatie mag juist wel gecombineerd worden met een lichtgroep
pi_85703591
Oke dus om terug te komen op mijn eerste vragen:

- mechanische ventilatie bij een andere lichtgroep erbij op doen
en de vrij gekomen groep gebruiken voor de oven.
kabels door de kruipruimte en installatiedraad met buis of grondkabel zonder.

- Voor het verpaatsen van de periflexaansluiting is het het beste om nieuwe kabels te trekken van de
meterkast naar mijn gewenste locatie en daar met opbouw alles aan te sluiten.
Kan ik dan een buisje plaasten tussen de oude en nieuwe locatie; dat is een stuk van nog geen 60 cm?

Is dit zo voldoende of heeft er iemand aanvulingen/wijzigingen?
pi_85705740
In de kruipruimte XMVK of YMVK in buis XMVKas of YMVKas zonder
Voor het verplaatsen van de perilexaansluiting, nieuwe draden trekken naar de meterkast als deze in buis zitten, anders een nieuwe YMVK 5 x 2,5 mm²
De oude perilexdoos verwijderen en met een vebindingssok en een stuk 19 mm buis naar de nieuwe locatie
pi_85708616
ok hartelijk dank allemaal en met name exlurker
ik laat in het weekend wel even weten hoe het allemaal opgelost is.
pi_85858103
hallo

Nog even een vraag; op dit moment zit de perilexaansluiting achter de plek waar de inbouwoven moet komen. In eerste instantie wilde ik die verplaatsen. mijn vraag is kan ik die laten zitten op de plek waar die nu zit met de oven er voor? de spanning kan ik namelijk afsluiten in de meterkast waar die aangesloten is op een fornuisgroep. Weet alleen niet of hitte damp etc die vrij komen bij het gebruik van de oven invloed hebben op deze aansluiting????
pi_85861482
Nee, volgens de voorschriften moet elk toestel spanningsvrij gemaakt kunnen worden bij het toestel zonder daar voor iets eerst te moeten verwijderen,een losse plint onder de keukenkast valt daar niet onder
pi_85893054
wat vindt je van de volgende oplossingen? waarbij ik rekening heb gehouden met wat je eerder gezegd hebt.

nu wil ik dus voor de oven een kabel trekken vanuit de meterkast die ik aansluit op de groep waar nu de mechanische ventilatie op zit. de mechanische ventilatie verplaats ik naar een lichtgroep; er zit al een lasdoos naar deze groep omdat er een splitsing is gemaakt naar een wcd in de meterkast, vanuit die lasdoos kan ik dan een duppelpolige schakelaar t.b.v. de mechanische ventilatie aan sluiten.
voor de kabel gebruik ik een 3 x2,5 mm yvmkas kabel dan hoef ik geen buizen te trekken toch?
en voor de schakelaar standaard installatiedraad 2,5mm

wat betreft de perilexaansluiting die ik in eerste instantie wilde verlengen vanuit de huidige locatie denk ik nu om het op dezelfde manier als hier boven te doen dus een yvmkas kabel vanuit de meterkast door de kruipruimte naar het kastje naast naast de oven, waar ook de wcd voor de oven komt. In de huidige plek laat ik de kabels in zitten en koppel de kabels af van de fornuisgroep in de meterkast en sluit daar de 5 x 2,5mm yvmkaskabel aan op die groep.

wat vindt je hier van en waar oet ik rekening mee houden draden buizen etc.
pi_85900225
Je zegt:
de mechanische ventilatie verplaats ik naar een lichtgroep; er zit al een lasdoos naar deze groep omdat er een splitsing is gemaakt naar een wcd in de meterkast, vanuit die lasdoos kan ik dan een duppelpolige schakelaar t.b.v. de mechanische ventilatie aan sluiten wnvoor de schakelaar standaard installatiedraad 2,5mm
>prima oplossing

voor de kabel gebruik ik een 3 x2,5 mm yvmkas kabel dan hoef ik geen buizen te trekken toch?
Bij YMVKas kan je een ader minder gebruiken, de afscherming gebruik je als aarde, dus hier een YMVKas 2 x 2,5 mm², hoeft miet in buis onder de vloer

wat betreft de perilexaansluiting die ik in eerste instantie wilde verlengen vanuit de huidige locatie denk ik nu om het op dezelfde manier als hier boven te doen dus een yvmkas kabel vanuit de meterkast door de kruipruimte naar het kastje naast naast de oven, waar ook de wcd voor de oven komt. In de huidige plek laat ik de kabels in zitten en koppel de kabels af van de fornuisgroep in de meterkast en sluit daar de 5 x 2,5mm yvmkaskabel aan op die groep > prima, dus hier kan je een YMVKas 4 x 2,5 mm² voor gebruiken

Aardelits in de kast en contactdoos omwikkelen met een geel/groene tape of krimpkous gebruiken en afwerken met een adereindhuls
De aderkleuren in de kabel worden zo gebruikt
L 1 bruin
N 1 blauw
L 2 zwart
N 2 grijs eventueel gemerkt met een blauwe tape

Sucses met de operatie
pi_85902726
Ik zou geen -as kabel gebruiken maar gewoon YMVK... werkt makkelijker en aangezien je hem in je kruipruimte toch niet zal gaan ingraven is dat aarscherm nergens voor nodig.

Gr. Richard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')