abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85754764
Banksparen (ze kunnen tegenwoordig niets anders bij de Rabo :r ) is wel iets heel anders dan een spaarhypotheek. Overigens is het 10% per jaar boetevrij aflossen zo'n beetje standaard bij elke verstrekker. Een aantal hanteren zelfs 20%.

Dat je geen andere verzekeraar kunt nemen is ook vrij logisch, aangezien het een spaarhypotheek is. Reaal vergoedt jou (bruto!) dezelfde rente als het rentepercentage dat je betaalt. Dat kun je niet zomaar onderbrengen bij een andere verzekeraar. :)

Ik begrijp alleen niet dat je 100 euro zou moeten betalen als de rente elders lager is. Na 20 jaar loopt de rentevaste periode af en is er feitelijk geen boeterente. Aparte clausule (het is niet heel veel geld, natuurlijk, maar ik ken 'm in elk geval niet).
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_85772747
hoi, hier staat wat meer info over je hypotheek:
http://www.bnpparibas-pf.(...)lence-spaarhypotheek

Je bent dus idd verpllicht om met Reaal in zee te gaan. Misschien zou je het aflossingsvrije deel nog kunnen verhogen tot 50% van de lening, maar dat hangt misschien ook af van de waarde van de woning. Voor de NHG mag je max 50% aflossingsvrij nemen.

Overigens kan het produkt nog stukken transparanter, dan moeten ze in de offerte duidelijk aangeven wat er met de spaarpremie gebeurt. Dat doen ze nu niet. Ze laten alleen de waardeontwikkeling zien, maar niet wat er aan kosten tussenuit gehaald wordt.

Ik kan me voorstellen dat je over bijv 15 jaar wil stoppen met de OVL-verzekering. Je hebt dan al een leuk bedrag gespaard en de woning is misschien wel in waarde gestegen. Je kunt nog vragen of je dan met de OVL-verzekering kunt stoppen zonder extra kosten.

En als je zelf vrijwillig gaat aflossen (dat zou fiscaal gezien wel eens wat aantrekkelijker kunnen worden in de toekomst), wordt dan de overlijdensdekking automatisch verlaagd, of moet je daar dan toch kosten voor maken?

ben benieuwd naar de antwoorden!
  donderdag 2 september 2010 @ 20:29:30 #28
25248 ChiefHK
If you think you can, you can
pi_85997299
Hi Fries1984,

ik heb ook gesprek gehad met 'De Hypotheker' en ook nagevraagd over BNP-product en de adviseur zegt het volgende:
"ik heb de BNP confidence voordeel uitgerekend: is per maand veel te duur (heeft te maken met de premie die specifiek dit produkt kent)."

Wij gaan waarschijnlijk kiezen voor de 'SKP Spaarbeter Voordeelhypotheek', 50 Spaar en 50 aflossen en de rente voor 20 jaar staat nu op 4,52%...

Groet,
Chief
Goosfraba. Close your eyes, take a deep breath – say g-o-o-s-f-r-a-b-a slowly. One more time. And again. See how relaxing you feel. This is the mantra for managing anger.
pi_86017650
Kun je daar meer over zeggen, over die veel te dure premie wat bij de hypotheek van BNP Paribas hoort? Ik heb momenteel wel inzicht in de tarieven etc. van BNP Paribas, maar kan niets terugvinden over eventuele gekoppelde diensten, en ben dus wel benieuwd naar dit advies van de hypotheker.

Aangezien je voor een 50/50 spaar/aflosvrij constructie gaat, verbaast het me niet heel veel dat SKP (nooit van gehoord?) voordeliger uit de bus komt, aangezien je bij BNP Paribas 0,1% meer betaalt voor een aflossingsvrij leningsdeel. Zo kom je globaal uit op een rente van 4,45% waar SKP 4,52% hanteert.

Is het exacte verschil tussen de twee banken voorgerekend? Ben wel benieuwd...
pi_86093177
Hou wel ff de renteonwikkeling in de gaten, bijvoorbeeld op deze site:
http://www.hypotheekrenteverwachting.nl/rente.html

BNP heeft in augustus drie keer de rente verlaagd met 0,1%.
pi_86093312
De hyptheker! Nachtmerries, echt waar. Zij doen dat wat voor hen het beste is (provisies etc.). Toen wij zelf op onderzoek uitgingen bleek dat we bij de ing, abn en aegon veel goedkoper uit waren, en met betere voorwaarden. Vooral de ing kan erg aantrekkelijk zijn, met goede adviseurs.

Daarnaast, hoe verstandig is het om 2 ton te lenen bij een franse bank? Ik zou me er niet lekker bij voelen. En hoe zit het met garant staan als deze bank valt bijvoorbeeld?
  zondag 5 september 2010 @ 18:57:31 #32
25248 ChiefHK
If you think you can, you can
pi_86096430
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:06 schreef Tarabass het volgende:
De hyptheker! Nachtmerries, echt waar. Zij doen dat wat voor hen het beste is (provisies etc.). Toen wij zelf op onderzoek uitgingen bleek dat we bij de ing, abn en aegon veel goedkoper uit waren, en met betere voorwaarden. Vooral de ing kan erg aantrekkelijk zijn, met goede adviseurs.
Hoi, kan je mij vertellen welke voorwaarden dat zijn?
Goosfraba. Close your eyes, take a deep breath – say g-o-o-s-f-r-a-b-a slowly. One more time. And again. See how relaxing you feel. This is the mantra for managing anger.
pi_86143542
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 01:03 schreef harrienak2 het volgende:
hoi, ben ik weer. Leuk dat je je offerte ff hebt ingescand!
Die rente van 4,5% over de lening en het spaardeel is historisch gezien een uitstekende rente. Het nadeel van 20 jaar vast is dat als je na een aantal jaren weer van de hypotheek af wil, je een boeterente moet betalen indien de marktrente op dat moment lager is dan de 4,5%. De kans dat de rente dan lager is, is echter erg klein. Dus ik kan je redenering goed volgen om de rente zo lang vast te zetten.

Interessant is het spaardeel. Ik zie dat je jaarlijks 2130 moet betalen, maar dat wordt niet volledig op de spaarrekening geboekt. Dat kun je zien aan de kolom met de waardeopbouw. Ik vermoed dat je een overlijdensdekking hebt, maar geen levensverzekering. Hier moet je je adviseur even naar vragen. De kosten voor deze verzekeringen en ook een eventuele provisie voor de adviseur financieren ze uit de premie van 2130. Als je elke jaar 2130 euro spaart tegen 4,5% rente heb je na 20 jaar 69.800 euro opgebouwd. Je kunt in het overzicht zien dat jij 10.000 euro minder opbouwd na 20 jaar.
Je zou de adviseur kunnen vragen waar die 10.000 euro (incl rente) naar toe gaat en of hij op provisiebasis werkt. Ik vind overigens adviseren op provisiebasis niet meer van deze tijd.

Interessant is ook of jij voor je overlijdensrisicoverzekering een premie betaald die 30 jaar lang gelijk blijft, of eentje die een oplopende premie kent. Als je jong bent is de kans dat je overlijdt gering, en de werkelijk kostendekkende premie van de overlijdensdekking is dan ook laag. Maar na 29 jaar is die premie erg hoog en blijft er dus weinig spaarpremie over. Bij een gelijkblijvende premie betaal je in het begin te veel, en aan het eind te weinig.

Misschien kun je nog shoppen bij andere verzekeraars met het zoeken naar een goedkope overlijdensverzekering, ik weet niet of het toegestaan is om een andere verzekeraar hiervoor te nemen. Misschien kun je de overlijdensverzekering uit deze constructie laten halen en die separaat afsluiten bij de goedkoopste verzekeraar. Dat kan een leuk bedragje schelen na 30 jaar.
Daar was ik weer, heb bovenstaand verhaal aan adviseur voorgelegd en hij viel steeds maar over de volgende zin van jou : Ik vind overigens adviseren op provisiebasis niet meer van deze tijd.

Volgens hem, werkte dat nu eenmaal zo, en dat weet jij ook heel goed! (haha zelfs 2 gesprekken verder begon hij er weer over),

tevens zegt hij: "bijna alle banken en instellingen werken met provisie, met uitzondering een Rabobank, maar ja dan ben je duurder uit qua lasten en heb je meer kleine verborgen regeltjes..."

w/

Inmiddels alles geregeld, de beste man had een hypotheek offerte aangevraagd voor 4,5% (20 jaar) maar bij tekenen had hij nog een verassing (zo bracht hij dit althans) hij had weten te regelen 4,4% !!

Da's toch weer leuk mee genomen! (had hij natuurlijk niet hoeven te doen`)
pi_86144125
quote:
Op maandag 6 september 2010 21:42 schreef fries1984 het volgende:
Volgens hem, werkte dat nu eenmaal zo, en dat weet jij ook heel goed! (haha zelfs 2 gesprekken verder begon hij er weer over),

tevens zegt hij: "bijna alle banken en instellingen werken met provisie, met uitzondering een Rabobank, maar ja dan ben je duurder uit qua lasten en heb je meer kleine verborgen regeltjes..."
Dat is niet helemaal waar. Vroeger werkten ze allemaal op provisie, en wist je niet hoe en wat. Tegenwoordig moeten ze de provisie laten zien, zodat je kan vergelijken en zien of je niet met een duur product opgescheept wordt omdat hij er meer aan verdiend.

Wat er tegenwoordig veel gebeurd is dat je moet betalen, bijvoorbeeld 3000 euro. Dat moet je tegenwoordig los betalen, je weet dan wat het kost. Dat neem je mee in je hypotheek, en voila: de provisie zit weer waar hij altijd zat.
Je kan ook kiezen voor provisiebasis, bijvoorbeeld 1% van je hypotheek van 300.000. En dan betaal je weer 3000 euro, en zit het weer in je hypotheek. Dus het maakt niet veel uit.

Dus zowel jouw adviseur als harrienak2 hebben een beetje gelijk. Uiteindelijk maakt het echter geen reet uit. Alleen de Rabobank is niet waar, die rekenen ook provisie. Alleen zit het daar gewoon in het rente percentage, simpel.

Laten we gewoon duidelijk zijn: hypotheekadvies kost geld. Altijd. En komt het niet uit de lengte, dan komt het uit de breedte. Niemand werkt tenslotte voor niets.

En 4,4 procent is netjes. Voor 20 jaar vast is dat erg laag. Ik heb 6,2% op 20 jaar vast (hypo een 1,5 jaar terug afgesloten). Dus dat is zeker netjes.
pi_86163225
quote:
Op maandag 6 september 2010 21:42 schreef fries1984 het volgende:
Inmiddels alles geregeld, de beste man had een hypotheek offerte aangevraagd voor 4,5% (20 jaar) maar bij tekenen had hij nog een verassing (zo bracht hij dit althans) hij had weten te regelen 4,4% !!
In jouw eerder geplaatste hypotheek overzicht had de beste man een fout gemaakt. Bij het BNP Paribas Excellence product is het namelijk zo dat je voor een aflossingsvrij deel een opslag van 0,1% moet betalen. Jouw adviseur hanteerde bij zowel het spaardeel als het aflossingsvrije leningsdeel de rente die van toepassing is op het aflossingsvrije deel. In je overzicht staat bij spaar een rente van 4,50% vermeld, terwijl dit 4,40% was/is.

Nu ben ik wel benieuwd of je adviseur daadwerkelijk iets voor jou heeft geregeld, in de vorm van beide leningdelen tegen 4,40%. Want zodra de beste man een offerte aanvraagt voor jou, moet deze uitkomen op 4,40% spaar en 4,50% aflossingsvrij. Als de adviseur inderdaad iets voor jou heeft geregeld, heb jij nu dus een aflossingsvrij leningdeel tegen een rente van 4,40%?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')