abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 08:37:52 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85381454
quote:
Hoge dwangsomAmsterdam besteelt eigenaar tweede huis door Richard van de Crommert
AMSTERDAM - Het aanhouden van een kleine tweede woning van enkele tientallen vierkante meters in Amsterdam is verboden. De hoofdstad heeft onlangs een heksenjacht geopend op eigenaren van zogenoemde pied-à-terres en hen bevolen hun appartementje voor een paar honderd euro per maand beschikbaar te stellen voor de sociale huurvoorraad.

Dit terwijl de aankoop van een woning in Amsterdam al snel boven de 200.000 euro uitkomt, wat betekent dat de maandelijkse hypotheeklasten uitkomen op meer dan duizend euro per maand. Dat is ver boven de maximale huurprijs van 548 euro die de gemeente vaststelt.

Wie niet meewerkt, kan een dwangsom tegemoet zien, die oploopt tot vele duizenden euro's. Hoogleraren, architecten en topmannen uit het bedrijfsleven worden zo de stad uitgejaagd, blijkt uit een stapel brieven die in handen gesteld is van De Telegraaf.

Sinds januari is het beleid van de gemeente Amsterdam aangescherpt. Alleen al dit jaar heeft de gemeente 750 van dit soort dwangbrieven naar eigenaren van koopwoningen verstuurd, zo laat een gemeentewoordvoerder weten. Amsterdam baseert zich in zijn beleid op de Regionale Huisvestingsverordening.
http://www.telegraaf.nl/b(...)igenaar__.html?p=2,2

Dit vind ik wel heel erg ver gaan. Niet alleen is verhuren voor 548 euro gewoon puur verliesgevend (je kunt de woning dan beter helemaal niet bezitten), het tast ook een van de fundamenten van de rechtstaat aan, namelijk het eigendomsrecht. Hoe kan een gemeente als Amsterdam dit aan zijn laars lappen?

De oorzaak is wel duidelijk. Doordat de woningmarkt is ingestort is ook de doorstroming van sociale huur naar koop vastgelopen en zijn de tekorten aan sociale huurwoningen groter dan ooit. De oplossing lijkt mij dan het bouwen van sociale woningen, als de vraag daarnaar zo enorm is. Of het aanpakken van de massale fraude met onderhuur die in Amsterdam gepleegd wordt.

Vorig jaar moest de gemeente iets van 1200 Generaal Pardonners onmiddelijk van woonruimte voorzien. Toen werden bewoners van sociale huurwoningen met enorme subsidies verleidt om hun sociale huurwoning in te ruilen voor een koopwoning. Dat was toen zo gepiept. Ook dubieus, maar niet wederrechterlijk. Als het gaat om huisvesting van immigranten of werkers uit Oost-Europa wil de gemeente ver gaan, oude regels gaan zo overboord.
The End Times are wild
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 08:45:48 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85381553
De woningmarkt wordt nog steeds slechter gemaakt door overheden, i.p.v. vrijheid toe te staan :N :N
censuur :O
pi_85381613
Hoe de fuck gaan ze dat voor elkaar krijgen! Gaat dit dan beteken dat je nog maar 1 woning mag hebben? Wat een gelul. Denk dat ze dit ook weer never nooit gaat lukken.
pi_85381634
Ik wil wel eerst een wat genuanceerder bericht hier over in het parool of de volkskrant af wachten.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 08:54:23 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85381672
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 08:52 schreef Basp1 het volgende:
Ik wil wel eerst een wat genuanceerder bericht hier over in het parool of de volkskrant af wachten.
Het kan gerust zo zijn hoor. In Domburg mag je ook geen tweede woning aanhouden. Je moet er minstens 180 nachten per jaar zijn of zoiets. Dit om te voorkomen dat het hele dorp wordt opgekocht door rijke Duitsers en het buiten de zomermaanden verandert in een lege spookstad terwijl de jeugd uit het dorp weg moet trekken. Maar dat gaat toch minder ver dan dit.
The End Times are wild
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 08:58:20 #6
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_85381738
Volgens mij gaat het hier om huiseigenaren die niet in Amsterdam staan ingeschreven, omdat ze ergens anders wonen. Zo zijn er huizen waar niemand staat ingeschreven, en waar dus niemand gemeentebelasting betaald. En dat kan natuurlijk niet...
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:02:46 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85381800
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 08:58 schreef Clupea het volgende:
Volgens mij gaat het hier om huiseigenaren die niet in Amsterdam staan ingeschreven, omdat ze ergens anders wonen. Zo zijn er huizen waar niemand staat ingeschreven, en waar dus niemand gemeentebelasting betaald. En dat kan natuurlijk niet...
Het gaat om mensen die een tweede huis in Amsterdam hebben. Die betalen er gewoon belasting, maar drukken wel op de beschikbare woonvoorraad. Dat die extra belast worden kan ik nog wel begrijpen, maar verplichte sociale verhuur... Ik zou het snel verkopen of als dat niet lukt het particulier verhuren.

Ze kunnen beter de massale fraude met uitkeringen, onderhuur en huursubsidie aanpakken. Dat gaat als volgt: vrouw gaat samenwonen met man op één adres, maar houdt gesubsidieerde huurwoning aan. Die verhuurt ze door voor een veel hoger bedrag en blijft ook nog huursubsidie ontvangen. Plus een (hogere) alleenstaandenuitkering.
Dat tikt lekker aan, je zit zó aan de 2400 euro netto per maand. Terwijl de onderhuurder zich blauw moet werken om de huur te kunnen betalen. Laten ze daar maar iets aan doen, gewoon de huurrechten naar de onderhuurder geven.
The End Times are wild
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:09:59 #8
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_85381947
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 09:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het gaat om mensen die een tweede huis in Amsterdam hebben. Die betalen er gewoon belasting, maar drukken wel op de beschikbare woonvoorraad. Dat die extra belast worden kan ik nog wel begrijpen, maar verplichte sociale verhuur... Ik zou het snel verkopen of als dat niet lukt het particulier verhuren.

Ze kunnen beter ...
Dat er nog andere problemen zijn, betekent niet dat ze deze moeten laten voor wat het is.

Dit is een inkoppertje. uit de GBA komt zo een lijst met huizen waar de eigenaar/bewoner zich niet als Amsterdammer heeft geregistreerd. De stad heeft blijkbaar bepaald dat dat niet mag, en stuurt nu boze brieven.

Het lijkt me dat die mensen die een tweede huis kunnen betalen niet slecht zijn voor de economie van de stad. Waarom zou je die weg willen jagen?
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_85382106
Ik begrijp nooit waarom mensen zonder geld het recht zomaar krijgen om in Amsterdam te blijven wonen. Schop ze gewoon door naar een dorpje in Schubbekutteveen, waar de sociale huurwoningen nog in overvloed zijn. Het hele tekort aan sociale huurwoningen komt voor uit de inflexibilteit van de hulpbehoevende groep. Veranderd daar maar wat aan voor je huizeneigenaren op communistische wijze hun huizen af gaat pakken.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:20:55 #10
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_85382167
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 09:18 schreef Skv het volgende:
Ik begrijp nooit waarom mensen zonder geld het recht zomaar krijgen om in Amsterdam te blijven wonen.
Omdat al die buitenlui te truttig voor woorden zijn.

Opgeflikkerd, wannabe kosmopolieten.
Intelligent, but fucked up.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:48:10 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_85382704
quote:
Ik begrijp nooit waarom mensen zonder geld het recht zomaar krijgen om in Amsterdam te blijven wonen. Schop ze gewoon door naar een dorpje in Schubbekutteveen, waar de sociale huurwoningen nog in overvloed zijn. Het hele tekort aan sociale huurwoningen komt voor uit de inflexibilteit van de hulpbehoevende groep. Veranderd daar maar wat aan voor je huizeneigenaren op communistische wijze hun huizen af gaat pakken.
Nederland is recordhouder qua grote aantallen sociale huurwoningen, de omringende landen doen dat veel beter. Dit wordt natuurlijk veroorzaakt door de grote tekorten aan woningen, wat leidt tot belachelijk hoge prijzen, wat leidt tot een steeds grotere groep mensen die dat niet kan betalen, en die mensen eindigen dan inderdaad in een sociale huurwoning. Dat ook daar tekorten zijn, ondanks de enorme vermogens die woningcorporaties bezitten, wijst erop dat alle belanghebbenden deze situatie van kleine huizen tegen hoge prijzen verkopen/verhuren graag in stand houden.
censuur :O
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:54:58 #12
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_85382843
Ik vind het een te ver gaande regeling. Ik snap wel dat het voor de leefbaarheid van de omgeving beter is als huizen bewoond worden. Het is voor mensen in een flatgebouw of appartementengebouw ook niet prettig als driekwart van de buren er nooit is. En voor het straatbeeld en de sociale veiligheid ook niet. Maar aan de andere kant is er natuurlijk ook behoefte aan pied-a-terres, inderdaad voor de zakenmensen die niet in Amsterdam wonen, maar gezien hun drukke baan niet elke avond en ochtend op een neer kunnen.

Dus van mogen ze best iets doen in de sfeer van een extra heffing. Of dat ze bepaalde zones in een bestemmingsplan o.i.d. aanwijzen waar het niet en waar het wel mag. Maar niet in de hele stad verbieden.

Het is verder wel even wachten op de serieuze berichtgeving, want overigens ben ik van mening dat de Telegraaf na de oorlog altijd een nazikrant is gebleven.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:57:31 #13
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_85382911
:')

[ Bericht 87% gewijzigd door Muridae op 17-08-2010 10:40:09 ]
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:07:14 #14
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_85383182
Na even wat research lijkt het bericht overigens wel te kloppen, maar volgens mij met de nuance dat het alleen om nieuwbouwappartementen gaat die niet eerder bewoond zijn en om huurwoningen tot een bepaalde rekenhuur. Dus met een duurdere pied-a-terre zit je goed, de echte rijke zakenmensen worden zo niet weggejaagd. :P Maar goed, ik vind het echt overregulering, deze regionale wet.

Zie de Regionale Huisvestingswet voor Amsterdam en omgeving.

http://www.wonen.amsterda(...)regionalehvv2010.pdf

quote:
Artikel 2 Werkingsgebied
1. Het bepaalde in deze afdeling is van toepassing in de volgende gemeenten:
a. Amstelveen;
b. Amsterdam;
c. Beemster;
d. Diemen;
e. Landsmeer;
f. Oostzaan;
g. Ouder-Amstel;
h. Purmerend;
i. Waterland;
j. Wormerland;
k. Zeevang.
2. In de gemeenten Amstelveen, Beemster, Diemen, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel,
Purmerend, Waterland, Wormerland en Zeevang worden als zelfstandige woonruimten
Regionale Huisvestingsverordening Stadsregio Amsterdam 2010 6/46
bedoeld in artikel 5 van de wet aangewezen alle huurwoningen met een rekenhuur tot
het maximumbedrag uit de Wet op de Huurtoeslag (647,53,- euro prijspeil 1 juli 2009).
3. In de gemeente Amsterdam worden als zelfstandige woonruimten als bedoeld in artikel
5 van de wet aangewezen alle huurwoningen met een rekenhuur tot de tweede
aftoppingsgrens (548,18,- euro prijspeil 1 juli 2009).
4. In de gemeenten Amstelveen, Amsterdam, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel en
Purmerend worden tevens als woonruimten als bedoeld in artikel 5 van de wet
aangewezen alle nieuwbouwkoopwoningen met een koopprijs beneden de
koopprijsgrens (163.625 euro prijspeil 1 januari 2009) die in gebruik worden genomen
door de eigenaar ervan en die niet eerder bewoond zijn geweest.

5. In afwijking van het tweede tot en met het vierde lid is deze afdeling niet van toepassing
op:
a. Onzelfstandige woonruimte en woonruimte voor inwoning;
b. Woonschepen en ligplaatsen voor woonschepen;
c. Woonwagens en standplaatsen voor woonwagens;
d. De complexen genoemd in bijlage één behorende bij deze verordening.

Artikel 18 Leegmelding
1. De eigenaar van een woonruimte aangewezen in artikel 2, is verplicht het ter
beschikking komen van die woning binnen vijf werkdagen aan burgemeester en
wethouder te melden. De melding geschiedt op een door burgemeester en wethouders
vastgesteld formulier.
2. Het eerste lid niet van toepassing voor eigenaren van woonruimte die deelnemen aan
het Convenant.
3. Een woonruimte wordt geacht ter beschikking te zijn gekomen, wanneer:
a. degene die de woonruimte in gebruik heeft, aan de eigenaar het gebruik daarvan
heeft opgezegd;
b. de woonruimte is ontruimd op basis van een uitspraak van de burgerlijke rechter of
op last van de officier van justitie, dan wel vaststaat dat ontruiming rechtens mogelijk
is;
c. de woonruimte niet langer als zodanig in gebruik is;
d. op enigerlei andere wijze is gebleken dat de woonruimte te huur of vrij van huur te
koop is;
e. de woonruimte niet langer wordt bewoond door de laatste bewoner die de
woonruimte als hoofdverblijf in gebruik had overeenkomstig de regels, gesteld bij of
krachtens de Huisvestingswet;
f. de woonruimte na woningverbetering of verbouwing weer voor bewoning geschikt is.
4. De eigenaar is verplicht tot leegmelding van woonruimte aan burgemeester en
wethouders, op het moment dat een woonruimte langer dan twee maanden leegstaat of
zal leegstaan.

Artikel 19 Voordracht
1. De eigenaar kan bij de melding als bedoeld in artikel 18, eerste lid een huishouden
voordragen.
2. De eigenaar draagt in ieder geval binnen vier weken na melding van beschikbaar komen
van de woning een huishouden voor.
3. Burgemeester en wethouders verlenen een huisvestingsvergunning, indien het
voorgedragen huishouden voldoet aan de criteria genoemd in artikel 8.
4. Burgemeester en wethouders kunnen in door hen bepaalde gevallen binnen twee weken
na de melding van beschikbaar komen, bij de eigenaar van een ter beschikking
gekomen woonruimte een woningzoekende voordragen.
5. Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen over de voordrachtsregeling
genoemd in het vierde lid.
6. Burgemeester en wethouders weigeren de voordracht indien door de eigenaar is
gehandeld met de kennelijke strekking afbreuk te doen aan de werking van de regels die
bij of krachtens de wet zijn gesteld.
pi_85383265
Wat een flauwekulbericht... En allerlei media nemen het over, ook het FD, terwijl het van de Telegraaf komt en die geen andere bron noemt dan 'brieven van lezers'.

[ Bericht 20% gewijzigd door Scribent op 17-08-2010 10:38:23 ]
pi_85383347
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 10:10 schreef Scribent het volgende:
Wat een flauwekulbericht... En allerlei media nemen het over, ook het FD, terwijl het van de Telegraaf komt en die geen andere bron noemt dan 'brieven van lezers'.

En allemaal gebaseerd op de Amsterdamse Huisvestingsverordening. Toe maar.
Een normlae krant zou hoor en wederhoor toepassen maar dat hoeft tegenwoordig niet meer blijkbaar om maar wat leuke bericht geving te maken. :')
pi_85383547
Je zou het beter positief kunnen benaderen, en verhuur aantrekkelijk maken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_85384029
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 10:07 schreef Pool het volgende:
Na even wat research lijkt het bericht overigens wel te kloppen, maar volgens mij met de nuance dat het alleen om nieuwbouwappartementen gaat die niet eerder bewoond zijn en om huurwoningen tot een bepaalde rekenhuur. Dus met een duurdere pied-a-terre zit je goed, de echte rijke zakenmensen worden zo niet weggejaagd. :P Maar goed, ik vind het echt overregulering, deze regionale wet.

Zie de Regionale Huisvestingswet voor Amsterdam en omgeving.

http://www.wonen.amsterda(...)regionalehvv2010.pdf
[..]
Die tekst van de Huisvestingsverordening geldt al jaren volgens mij, dit mag dus ook al jaren niet. Waarom gaat de Telegraaf er dan nu mee scoren? Is de gemeente opeens gaan handhaven ofzo?
pi_85384133
quote:
precies! en kijk eerste eens naar als die particuliere verhuurder die ze maar hun gang laten gaan met woekerprijzen voor super slechte woningen! daarom wil iedereen sociale woningbouw omdat je anders opgelicht wordt !
pi_85384191
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 10:07 schreef Pool het volgende:
Jij dacht dat die bloedzuigers rechten zouden afschaffen waar ze zelf recht op menen te hebben? Zo van; ik heb een tweede huis en woon er nooit. Ik heb hem enkel als investering. Maar ik bepaal nu dat ik vanaf morgen dat niet meer mag doen omdat andere mensen ook een kans moeten krijgen.
pi_85384259
Waarom moet de burger opdraaien voor het falend huisvestingsbeleid? Woningcorporaties hebben vele betaalbare woningen afgebroken. De regering stond erbij en keek ernaar.
pi_85384341
quote:
Discriminatie op grond van woonplaats.
Natuurlijk moet je op de plaats van je keuze kunnen wonen. Ook als je het wat minder breed hebt. Wonen is een recht. We hebben daarvoor de sociale woningbouw uitgevonden. Die word de nek omgedraaid en dáár zit het probleem.
pi_85385052
Altijd gezellig de PvdA en GL in het college. Ik ben blij dat Nederland Paars+ bespaard gebleven is.
pi_85385162
De overheid raakt een beetje in paniek. Doordat steeds maar weer is tegengehouden dat huurprijzen meer kunnen stijgen dan de wettelijke verhoging is verhuur aan particulieren enorm oninteressant geworden.

Zelfs de corporaties geven inmiddels aan dat ze (met alle voordelen die ze hadden en hebben) geen sociale huur meer kunnen toevoegen.

Je hoeft niet heel erg intelligent te zijn om te zien dat er op dit punt weer een gigantisch probleem aan komt en de HRA afschaffen gaat er niet bij helpen, dat verergert alleen maar...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_85385196
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 10:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

Natuurlijk moet je op de plaats van je keuze kunnen wonen.
Dat is zonder meer onzin.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')