Een fok actie!quote:Op maandag 16 augustus 2010 14:20 schreef NouMooiNiet het volgende:
Hahaha die schrijfstijl!!!![]()
OT: nee ik weet geen oplossing, misschien snel in kleine potjes doen en uitdelen aan die mensen die het zo lekker vonden??
Een beetje zoals je een geweer boven de schoorsteenmantel hangt.quote:Op maandag 16 augustus 2010 14:22 schreef MadMarine het volgende:
Je kunt hem natuurlijk ook gewoon als culinaire decoratie in je keuken laten staan
Ja of eenquote:Op maandag 16 augustus 2010 14:23 schreef Vengerr het volgende:
[..]
Een beetje zoals je een geweer boven de schoorsteenmantel hangt.
Ik lees in stukjes over het onderwerp dat het met de juiste bereidingswijze, zuurgraad en chemische additieven wel kan maar dat het niet aan te raden is dit zelf te proberen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 14:21 schreef Pikkebaas het volgende:
Gewoon uitdelen en doen alsof je van niks weet.
maar serieus, hoe hebben die spanjaarden dat dan gedaan ?
1 week is de veilige marge zeg maar.quote:Op maandag 16 augustus 2010 14:18 schreef ikke043 het volgende:
Maar 1 weekWij hebben het maanden gebruikt zonder ziek te worden.
even pasteuriseren in kleinere potjes?quote:Op maandag 16 augustus 2010 14:15 schreef Vengerr het volgende:
Dit is een mooi voorbeeld van culinair op je bek gaan door overhaast handelen.
In Spanje had ik uit de supermarkt een potje gekruide knoflookteentjes op olie bemachtigd en die bleek iedereen zo lekker te vinden dat de pot de volgende dag al leeg was.
Aangezien ik dit in Nederland nog nooit ben tegengekomen (behalve die peperdure Carbonel potjes op waterbasis) kwam ik op het idee om de kweek knoflook op deze manier te preserveren.
Ik had een slordige 200 knoflookteentjes gepeld en in een flinke glazen pot gemengd met zout, Spaanse pepers, kappertjes en oregano, bieslook en natuurlijk een sloot olijfolie.
Toen maar eens opgezocht hoe lang dit mengsel houdbaar zou zijn en nu komt het.
Knoflook op olie is de perfecte kweekbodem voor anaërobe bacteriën zoals Clostridium, de veroorzaker van botulisme.
Mits bewaard in de koelkast is het mengsel niet langer dan een week bruikbaar.
Mijn kruidenknoflook bleek een tikkende biologische tijdbom waar Saddam Hoessein jaloers op zou zijn geweest.
Ik hou van knoflook, eerlijk waar, maar ik zie mijzelf echt niet voor zondag +- 200 teentjes naar binnen werken.
Ik vrees dat de buren mij dwars door de muren zullen ruiken en ik mijn bureau dinsdagochtend op de parkeerplaats van mijn werk aantref.
Lang verhaal kort.
Kan ik de knoflook nog redden door het op de een of andere manier over te brengen in bijvoorbeeld azijn?
Zoveel mogelijk olie verwijderen met keukenrol en langzaam droogbakken misschien?
Of kan ik maar beter beginnen met het verwerkingsproces? (red:emotioneel, niet i.c.m. kilo's kebab).
Er zijn bloed, zweet en knoflook in dit project gegaan en ik ben stiekem aan die pot gehecht geraakt.
Je moet het even boven de 70 graden laten komen dan is er niks aan de hand.quote:Op maandag 16 augustus 2010 14:15 schreef Vengerr het volgende:
Dit is een mooi voorbeeld van culinair op je bek gaan door overhaast handelen.
In Spanje had ik uit de supermarkt een potje gekruide knoflookteentjes op olie bemachtigd en die bleek iedereen zo lekker te vinden dat de pot de volgende dag al leeg was.
Aangezien ik dit in Nederland nog nooit ben tegengekomen (behalve die peperdure Carbonel potjes op waterbasis) kwam ik op het idee om de kweek knoflook op deze manier te preserveren.
Ik had een slordige 200 knoflookteentjes gepeld en in een flinke glazen pot gemengd met zout, Spaanse pepers, kappertjes en oregano, bieslook en natuurlijk een sloot olijfolie.
Toen maar eens opgezocht hoe lang dit mengsel houdbaar zou zijn en nu komt het.
Knoflook op olie is de perfecte kweekbodem voor anaërobe bacteriën zoals Clostridium, de veroorzaker van botulisme.
Mits bewaard in de koelkast is het mengsel niet langer dan een week bruikbaar.
Mijn kruidenknoflook bleek een tikkende biologische tijdbom waar Saddam Hoessein jaloers op zou zijn geweest.
Ik hou van knoflook, eerlijk waar, maar ik zie mijzelf echt niet voor zondag +- 200 teentjes naar binnen werken.
Ik vrees dat de buren mij dwars door de muren zullen ruiken en ik mijn bureau dinsdagochtend op de parkeerplaats van mijn werk aantref.
Lang verhaal kort.
Kan ik de knoflook nog redden door het op de een of andere manier over te brengen in bijvoorbeeld azijn?
Zoveel mogelijk olie verwijderen met keukenrol en langzaam droogbakken misschien?
Of kan ik maar beter beginnen met het verwerkingsproces? (red:emotioneel, niet i.c.m. kilo's kebab).
Er zijn bloed, zweet en knoflook in dit project gegaan en ik ben stiekem aan die pot gehecht geraakt.
Ik zou dat dan wel volgende week pas proberen, het zou zuur zijn als je na al die moeite met een hele pot smaakloze troep zit...quote:Op maandag 16 augustus 2010 14:29 schreef Clupea het volgende:
Even au-bain-Marie doorkoken? Geen idee wat het met de smaak zal doen, maar de bacterien gaan het niet overleven.
Ik begrijp dat de sporen van die bacterie behoorlijk hitte resistent zijn maar je zou zeggen dat met voldoende hitte alles wel kapot te krijgen is.quote:Op maandag 16 augustus 2010 14:28 schreef .SP. het volgende:
[..]
even pasteuriseren in kleinere potjes?
En als het fout gaat zit je ook op de pot, maar dan trek je er geen vrolijke snuit bij.quote:Op maandag 16 augustus 2010 14:33 schreef Vengerr het volgende:
[..]
Zoals al voorgesteld kan ik natuurlijk ook alles weggeven of invriezen maar ik zit op die pot als Dagobert Duck op zijn geldpakhuis en ik zou er toch graag nog iets creatiefs mee willen doen.
Ik zou me er sowieso niet zo druk over maken, hoelang gebruik jij een gewone fles olijfolie?quote:Op maandag 16 augustus 2010 14:33 schreef Vengerr het volgende:
[..]
Ik begrijp dat de sporen van die bacterie behoorlijk hitte resistent zijn maar je zou zeggen dat met voldoende hitte alles wel kapot te krijgen is.
Ik zal eens kijken of ik ouderwets aan de slag kan met wekpotten oid.
Zoals al voorgesteld kan ik natuurlijk ook alles weggeven of invriezen maar ik zit op die pot als Dagobert Duck op zijn geldpakhuis en ik zou er toch graag nog iets creatiefs mee willen doen.
De zware jongens zullen die kluis niet proberen te kraken.quote:Op maandag 16 augustus 2010 14:53 schreef IBAZ het volgende:
[..]
En als het fout gaat zit je ook op de pot, maar dan trek je er geen vrolijke snuit bij.
Ik vertel ze wel dat ik het had gelezen in het verloren scheepsjournaal van kapitein Ortega.quote:Op maandag 16 augustus 2010 15:04 schreef dreamzk het volgende:
Ik zou het gewoon een paar weken laten staan en dan aan de hoogste bieder verkopen, genoeg criminelen kunnen wel wat botulime gebruiken voor hun activiteiten.
Succes, en als de AIVD zo voor je deur staat heb je deze tip niet van mij
Ik heb altijd een fles 'pure' olijfolie, en een fles olijfolie met een aantal tenen knoflook er in staan. Gewoon, omdat dat lekker is bij salades. En daar doe ik maanden mee. En nog nooit iemand mee omgelegdquote:Op maandag 16 augustus 2010 14:55 schreef .SP. het volgende:
[..]
Ik zou me er sowieso niet zo druk over maken, hoelang gebruik jij een gewone fles olijfolie?
Maar ik denk, dat het nog best eens waar kan zijn...quote:Op maandag 16 augustus 2010 15:08 schreef Vengerr het volgende:
[..]
Ik vertel ze wel dat ik het had gelezen in het verloren scheepsjournaal van kapitein Ortega.
Niemand zal mij geloven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |