abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85337425
ik vraag mij af of meer mensen dit doen of hebben meegemaakt:

mijn schoonouders delen regelmatig het bed met hun twee kleinkinderen vanaf dat ze net geboren waren. Ze blijven regelmatig logeren en dan gebeurt dat dus.

Nu heb ik zelf net een kindje gekregen. En opa gaf al vrij snel na haar geboorte aan dat hij ook 'lekker met haar zou gaan slapen'. Ik heb meteen duidelijk aangegeven dat dat niet gaat gebeuren. Ik vind het namelijk een intimiteitsgrens over gaan die voor mij helemaal niet goed voelt.

Ik had het erover met mijn man. En hij vertelde mij dat hij - toen hij klein was - ook regelmatig bij opa of oma (zij sliepen gescheiden) in bed sliep.

Ik weet dat er geen ongewenste dingen gebeuren, dat zouden mijn schoonouders nooit doen. Toch vind ik het te intiem.

Ik hoor graag jullie meningen/ervaringen.

[ Bericht 17% gewijzigd door anoniem10 op 16-08-2010 07:35:25 ]
pi_85337439
Heb zelf nog niet het bed gedeeld met mijn grootvader, maar je moet ook niet achter iedere boom een vijand zien.
pi_85337474
En waarom niet ?
Ben je zelf misbruikt vroeger , of heb je een andere reden of meteen het slechte in mensen te zien?
pi_85337476
Normaalste zaak van de wereld.
pi_85337478
Weet je de meeste kinderen hebben er helemaal geen moeite mee, en in feite is er natuurlijk ook niets abnormaals aan.
Het is de media die ervoor zorgt dat we niet normaal meer met onze kinderen durven om te gaan.

Wat vindt je partner ervan?
Is die er huiverig voor of niet?
Wat incest betreft, daar hoeven ze echt niet voor te blijven slapen.
Als dat je grootste angst is tenminste, dan zou je ze nooit alleen kunnen laten bij een ander.

Pas als je partner er huiverig voor is dan pas zou ik me zorgen maken, wat dat betreft vraag ik me af hoe je gereageerd zou hebben als het jou ouders betrof.

Laat je in ieder geval niet gek maken door de media, we moeten wel normaal om kunnen blijven gaan met onze kinderen, het is al absurd genoeg dat je sommige dingen eigenlijk al niet meer vrij kunt verkondigen zonder in een bepaald hokje geduwd te worden.

Vele kinderen vinden het trouwens heerlijk om bij hun vader, moeder of opa en oma in bed te slapen.
pi_85337481
quote:
Nu heb ik zelf net een kindje gekregen. En opa gaf al vrij snel na haar geboorte aan dat hij ook 'lekker met haar zou gaan slapen'.
:r
pi_85337489
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 07:29 schreef 16meter het volgende:

[..]

Slechte jeugdherinneringen?
Je kan natuurlijk ook alles uit zijn verband rukken.
pi_85337502
quote:

[..]

Stel je even aan.

Ontopic:

Het hangt er van af of je je schoonouders vertrouwt. Als je dat niet doet, wees dan consequent en laat je kinderen dan ook nooit alleen met hun. Dus hun ook niet "gebruiken" om op te passen bijv.

Anders ben je gewoon hypocriet.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  maandag 16 augustus 2010 @ 07:39:54 #9
267274 kapiteinpannekoek
dolle duo kleutermamma
pi_85337523
quote:

[..]

Met die opmerking zou ik ook echt moeite hebben en de kriebels krijgen. Zeker als ik het zo lees en deze mensen natuurlijk niet ken.

Ik zou nooit met mijn kinderen slapen. Natuurlijk liggen ze ,'s ochtends in mijn bed of als ze ziek zijn, maar nooit , 's nachts. Ik zou dat dus ook niet willen bij een ander.

Ook qua veiligheid zou ik het benauwd krijgen, je moet er toch niet aan denken dat je bovenop zo,n kleintje rolt.....

Je moet vooral doen waar je je goed bij voelt. Bij opa en oma logeren is super leuk voor ze, jij kan even bijtanken, maar dat kan je alleen als je met een goed gevoel weggaat. Je kunt toch tegen ze zeggen dat je dat niet wil, maar dat het ,'s ochtends helemaal prima is ?
pi_85337533
nee, absoluut geen angst voor incestieuze praktijken, dat zouden mijn schoonouders nooit doen.

Maar ik persoonlijk vind het te intiem. Dat opa en oma leuk met de kleinkids spelen, liedjes zingen, koekjes bakken dat soort dingen: helemaal prima. Maar samen in een bed slapen, dat komt in mijn familie niet voor. Waarschijnlijk vind ik het daarom niet prettig.

En nee, ik zou het ook niet prettig vinden als mijn ouders met mijn kindje zouden slapen.

Het is naar mijn smaak gewoon net even te veel in het contact tussen kleinkinderen en grootouders.

Dus nee, ik keur het niet af. Alleen vind ik persoonlijk het niet prettig. En ik ben benieuwd hoe anderen dat ervaren.
pi_85337551
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 07:42 schreef anoniem10 het volgende:
nee, absoluut geen angst voor incestieuze praktijken, dat zouden mijn schoonouders nooit doen.

Maar ik persoonlijk vind het te intiem. Dat opa en oma leuk met de kleinkids spelen, liedjes zingen, koekjes bakken dat soort dingen: helemaal prima. Maar samen in een bed slapen, dat komt in mijn familie niet voor. Waarschijnlijk vind ik het daarom niet prettig.

En nee, ik zou het ook niet prettig vinden als mijn ouders met mijn kindje zouden slapen.

Het is naar mijn smaak gewoon net even te veel in het contact tussen kleinkinderen en grootouders.

Dus nee, ik keur het niet af. Alleen vind ik persoonlijk het niet prettig. En ik ben benieuwd hoe anderen dat ervaren.
Luiers verschonen, helpen met baden...zijn dat te intieme handelingen voor opa en oma? Serieuze vraag.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  maandag 16 augustus 2010 @ 07:47:38 #12
290348 devilishbaby
onbedoeld maar niet ongewenst
pi_85337559
Zo raar is dat toch niet. Kinderen houden van die geborgenheid. Op dit moment lig ik in het ziekenhuis en mijn oudste gaf aan dat toen ze van het weekend eindelijk thuis kon slapen (dit ivm. het werk van mijn vriend, die niet hun biologische vader is) ze bij mijn vriend in bed wilde slapen.
Mijn vriend stond hier eerst negatief tegenover, tot ik hem vertelde dat ze alleen om dit soort dingen vraagt als ze het echt nodig heeft. Ze heeft toen een paar uurtje bij hem geslapen en is daarna alsnog naar haar eigen bedje vertrokken. Ook bij mijn ouders sliep zij in het verleden bij mijn moeder in bed ivm. de trap, nu slapen de kinderen vaak samen in het logeerbed boven en alleen als ze er echt om vraagt dan slaapt ze bij mijn moeder en slaapt mijn vader bij de jongste boven.
Als ze bij mijn schoonouders logeren (dus niet hun echte opa en oma) mogen ze s'morgens bij hun in bed komen en bij mijn ex-schoonmoeder slaapt er 1 apart en 1 bij haar in bed. Zolang mijn kinderen het geen probleem vinden en er zelfs van genieten heb ik er ook geen probleem mee.

Het is inderdaad de media die ons steeds meer laten wantrouwen over hoe het wel of niet moet. Volg je eigen gevoel en hoe je het vond als kind.
pi_85337574
Wij sliepen vroeger (was jaar of 6-9) altijd met Oud en nieuw bij opa en oma in bed. Eigenlijk alleen bij oma, opa ging ergens anders liggen, geen plaats meer;).
Super leuk vonden mijn broer en ik dat.

Overigens was dat de enige keer dat we dat deden, met Oud en nieuw.
  maandag 16 augustus 2010 @ 07:55:47 #14
265768 NBT
Bigger is better.
pi_85337598
Bij je ouders in bed slapen is tot daar aan toe, maar bij je grootouders.. vind ik ook te ver gaan....
Get the best things first, GET NBT!
Visualize perfection. Visualize NBT.
pi_85337613
Als mijn oudste bij mijn ouders gaat logeren slaapt ze altijd bij oma in bed. Mijn ouders hebben een hoogslaper voor dr gekocht maar ze durft er nog niet in. Mijn vader slaapt dan in de hoogslaper en mijn dochter slaapt dan dus naast oma.

Een tijdje geleden ging ze bij mijn zusje logeren en heeft ze naast mijn zwager geslapen en mijn zusje ging in het logeerbed.

Ik maak er totaal geen probleem van.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_85337634
Zolang de kinderen het zelf ook willen, zou ik er inderdaad ook geen punt van maken.
Onze oudste sliep tot haar 16e bij oma in bed als ze er ging logeren. Voor de jongste hoefde dat nooit zo, dus die sliep in het logeerbed.
this bitch bites
pi_85337658
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 08:00 schreef RedBitch het volgende:
Onze oudste sliep tot haar 16e bij oma in bed als ze er ging logeren.
Idem, maar ik had geen andere keuze omdat er in de flat maar 1 slaapkamer met een 2persoonsbed was. Verder vond ik het niet erg ofzo/.
  maandag 16 augustus 2010 @ 08:27:07 #18
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_85337830
Dochter van m'n broer (13jr) vertrekt al jaren op zaterdagavond met haar logeertas van huis om vervolgens samen met m'n moeder de meest foute tv-programma's te bekijken en daarna lekker naast haar in bed te kruipen. 's ochtends maakt oma nog een gebakken eitje voor d'r wat ze oppeuzelt voor ze weer terug naar huis vertrekt. Is echt hún dingetje en zit geen enkel kwaad in. Sterker nog, ik denk dat ze er later met veel warmte op terug zal kijken....

Zelf zou ik er dus geen problemen mee hebben als Willem bij één van z'n oma's in bed zou slapen. Zo lang hij het zelf wil natuurlijk en niet zolang hij nog te klein is. Dan vind ik het nog een beetje te gevaarlijk....
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  maandag 16 augustus 2010 @ 08:39:15 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85337937
Ik vind het heel normaal dat kleine kinderen bij de ouders of opa&oma 's ochtends in bed kruipen. Kinderen vinden dat fijn (geborgenheid) en zelf vind ik het ook fijn. Ook vind ik het normaal dat ze samen met de ouders of grootouders in bad gaan.
Als ik iemand niet zou vertrouwen dan zou ik mijn kinderen überhaubt daar niet naar toe sturen, want je hebt er verder toch geen controle meer op.
The End Times are wild
pi_85338056
Normaalste zaak voor hier. Jen slaapt niet alleen, als ze bij opa en oma zou blijven slapen is er geen andere optie dan bij hn in bed.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_85338112
Ik zie er geen enkel kwaad in en zou het alleen maar toejuichen, maar als jij daar anders over denkt dan doe je het toch gewoon niet?
pi_85338148
Ik vind het ook prima en niet abnormaal. Wel zou ik aangeven dat je het in het begin niet zo prettig vindt, ivm de veiligheid. Zo'n heel klein kindje tussen twee grote mensen is niet heel veilig zonder extra maatregelen. In de ochtend nog even erbij kan dan ook al zeker wel. En als ze groter worden en het qua veiligheid geen probleem meer is, zie ik er echt geen probleem in. Bovendien kunnen ze als ze groter worden wel aangeven of ze het wel of niet prettig vinden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een kind bij (groot)ouders in bed moet slapen omdat zij dat zo gezellig vinden, terwijl het kind liever alleen in een bed ligt ;)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_85338217
aha, het komt dus veel voor. Dat het in mijn familie niet voorkomt, lijkt dus eerder uitzondering dan regel te zijn.

En Flashwin, nee hoor, opa's en oma's die luiertjes verschonen en helpen bij het badderen, daar heb ik geen probleem mee.

Interessant om te lezen wat andermans ervaringen zijn. Dank voor de reacties :)
pi_85338358
Mijn neefje (5) komt vandaag voor 2 nachtjes bij me slapen. Ook bij mij in bed, deden we toen hij klein was ook. Vindt hij leuk.
  maandag 16 augustus 2010 @ 09:12:47 #25
267274 kapiteinpannekoek
dolle duo kleutermamma
pi_85338361
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 07:57 schreef Vicky het volgende:
Als mijn oudste bij mijn ouders gaat logeren slaapt ze altijd bij oma in bed. Mijn ouders hebben een hoogslaper voor dr gekocht maar ze durft er nog niet in. Mijn vader slaapt dan in de hoogslaper en mijn dochter slaapt dan dus naast oma.

Een tijdje geleden ging ze bij mijn zusje logeren en heeft ze naast mijn zwager geslapen en mijn zusje ging in het logeerbed.

Ik maak er totaal geen probleem van.
Dat vind ik alweer totaal anders,eigenlijk. Wat jij schrijft is een soort van tijdelijk dingetje. Het voorbeeld van TS niet.
  maandag 16 augustus 2010 @ 09:12:48 #26
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_85338362
Ik zou dit niet fijn vinden nee, niet eens zo zeer qua intimiteit (waar ik al vind dat je gelijk in hebt) maar ook omdat 'k het gewoon niet veilig vind. Oh & ik heb het hier wel over schoonouders, niet over m'n eigen ouders.
pi_85338724
Ik vind het niet abnormaal ofzo maar ik zou het ook niet willen. Wij als ouders hebben ook nooit onze kinderen bij ons in bed genomen. Ik vind het ook niet veilig en ook gewoon geen prettig idee (bij hun opa en oma in bed slapen, bedoel ik dan).
Als ze wat ouder zijn 's ochtends even, oke. Maar voor de rest in een eigen bed graag.

Ik vind dus ook dat je dit kenbaar mag maken ook al slapen hun anderen kleinkinderen wel bij hen in bed.
pi_85338878
Op zich is het helemaal niet erg slapen bij opa en oma in bed, alleen de stelligheid van deze opa en oma lijkt me niet helemaal lekker voelen.
Het kindje is net geboren en opa zegt al zoiets, daar zou ik denk ik ook niet zo blij mee zijn.
En vooral niet als ze nog zo heel klein zijn, want wat is het probleem om gewoon een campingbedje neer te zetten?
Als het dan later zo groeit is het prima, maar dit lijkt zo geforceerd.
En alle opa's en oma's zijn anders, maar ik had het als kind trouwens echt NIET fijn gevonden om bij mijn grootouders in bed te slapen.

Maar wat ga je er aan doen TO? Zou je het toelaten of juist niet? En was het eigenlijk de bedoeling dat je baby daar vaak gaat logeren?
pi_85339002
Vind het wel raar eigenlijk, vind het ook raar dat ouders hun kinderen bij hun in bed laten slapen. 's Ochtends bij pap en mam of opa en oma in bed kruipen is heel wat anders natuurlijk, maar slapen doet iedereen maar lekker in zijn eigen bedje.
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 08:03 schreef kirsten. het volgende:

[..]

Idem, maar ik had geen andere keuze omdat er in de flat maar 1 slaapkamer met een 2persoonsbed was. Verder vond ik het niet erg ofzo/.
Matrasje op de grond??
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 16 augustus 2010 @ 09:53:54 #30
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85339098
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 09:41 schreef Troeta het volgende:
Op zich is het helemaal niet erg slapen bij opa en oma in bed, alleen de stelligheid van deze opa en oma lijkt me niet helemaal lekker voelen.
Het kindje is net geboren en opa zegt al zoiets, daar zou ik denk ik ook niet zo blij mee zijn.

Het is maar net hoe het bedoeld is. Het is toch niet abnormaal dat (groot)ouders het fijn vinden om zo'n hummeltje naast zich te hebben liggen. Daar is in wezen toch niks fout aan? Ik heb een kleintje van anderhalf en vind het ook fijn als die 's ochtend in bed komt en lekker tegen me aankruipt.
Ik denk dat wij in Nederland te ver doorgeschoten zijn als we zoiets al 'verdacht' gaan vinden.

Puur qua veiligheid is het natuurlijk niet goed om een heel klein kind in bed te hebben als je zelf slaapt, dat hebben wij ook nooit gedaan. Het komt wel eens voor dat zo'n kindje doodgedrukt wordt.
The End Times are wild
pi_85339216
Ik ging vroeger t/m 5de zelfs met mijn opa in bad. Geweldig vond ik dat. Witte baarden maken van schuim hoge golven maken en mijn oma die daarna altijd aan het mopperen was op opa omdat de hele badkamer zeiknat was.

Slapen deed ik alleen of soms bij mijn moeder in bed. Maar dit was meer omdat ik, als ik sliep, een heel bewegelijk kind was.
Nog steeds trouwens als ik mijn vriend moet geloven.

Mijn zoontje (kleuter) slaapt meer bij ons dan in zijn eigen bedje. Hij is wat angstig, vandaar.

Toch vind ik dat je je eigen gevoel moet volgen. Als jij je er niet fijn bij voelt moet je het gewoon niet doen.
I can't see through walls.. but I can kick your ass.
pi_85339734
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 09:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is maar net hoe het bedoeld is. Het is toch niet abnormaal dat (groot)ouders het fijn vinden om zo'n hummeltje naast zich te hebben liggen.
nee, maar dat kan toch ook op de bank, lekker voor het slapen en sóchtends als de kinderen zelf bij je in bed komen om je wakker te maken?
Daarbij zou je toch eerst als opa en oma moeten aankijken hoe de nieuwe moeder is en hoe zij over dit soort dingen denkt, vooral als het je schoondochter is.
Misschien is zij wel heel stellig erover dat kinderen in hun eigen bed moeten slapen, voor veiligheid of dat ze in hun eigen bed gewoon privacy wil met haar man.
  maandag 16 augustus 2010 @ 10:34:10 #33
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_85339919
Oh ik heb echt zolang mijn oma zelfstandig woonde bij haar in bed geslapen.
Toen ze in een flat woonde zelfs in een eenpersoons bed en we lagen lepeltje lepeltje.
Ik denk wel tot ik ging studeren, ik vond dat zalig :D
Bij oma bleef je altijd lekker klein, dat was samen kwebbelen en zingen in bed, ik heb daar superherinneringen aan.
Bij mijn ouders waren we met zijn drieën, en alleen mijn broertje heeft veel bij hun in bed geslapen, mijn zusje en ik hooguit es op zondagochtend toen we nog klein waren of zo.
Maar nu slapen de kindjes van mijn zus ook altijd bij mijn vader en moeder ( een bij elk, ze gaan dan elk met een kindje apart op een kamer slapen ) in bed en ik zie daar helemaal niks geks in hoor.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_85340031
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 10:34 schreef oh-oh het volgende:

Maar nu slapen de kindjes van mijn zus ook altijd bij mijn vader en moeder ( een bij elk, ze gaan dan elk met een kindje apart op een kamer slapen ) in bed en ik zie daar helemaal niks geks in hoor.
Het is toch niet gewoon als kinderen niet in hun eigen bed slapen?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  † In Memoriam † maandag 16 augustus 2010 @ 10:44:05 #35
43556 miss_dynastie
pi_85340200
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 09:12 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik zou dit niet fijn vinden nee, niet eens zo zeer qua intimiteit (waar ik al vind dat je gelijk in hebt) maar ook omdat 'k het gewoon niet veilig vind. Oh & ik heb het hier wel over schoonouders, niet over m'n eigen ouders.
Que? Bij je eigen ouders is het wel veilig? Heb je een speciale reden om het bij je schoonouders niet veilig te vinden?
  maandag 16 augustus 2010 @ 10:44:20 #36
176471 oh-oh
pi_85340204
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 10:38 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Dat verschilt denk ik heel erg per kind.
Mijn zusje en ik hebben altijd in ons eigen bed geslapen ( maar wij deelden ook 1 slaapkamer en hadden het reuze gezellig altijd :P ) , maar mijn broertje zwierf altijd van bed naar bed. Die kroop altijd eerst bij mn zusje, dan bij mij, en uiteindelijk bij mijn ouders in bed.
Ik geloof dat ie zelfs heel lang bij mn ouders op een matras geslapen heeft uiteindelijk. Maar dat weet ik niet precies, hij is 12 jaar jonger dan ik en ik ging uit huis toen hij een jaar of 6 was. Hij is nu 24, geloof niet dat ie dr iets aan over gehouden heeft :D
Die van mijn zusje zijn nu 3 en 5 en slapen ook op 1 kamer thuis en altijd in hun eigen bed daar, maar bij mijn ouders slapen ze dus bij opa en oma.
Die twee keer per jaar dat ze bij mij logeren willen ze ook bij mij in bed trouwens!
Dat mijn zusje dat doodnormaal vindt snap ik wel, ik zal es vragen of haar vriend het er wel es over heeft, maar ik kan het me van hem niet voorstellen dat ie er überhaupt over nadenkt.
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_85340245
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 08:27 schreef flugeltje het volgende:
Dochter van m'n broer (13jr) vertrekt al jaren op zaterdagavond met haar logeertas van huis om vervolgens samen met m'n moeder de meest foute tv-programma's te bekijken en daarna lekker naast haar in bed te kruipen. 's ochtends maakt oma nog een gebakken eitje voor d'r wat ze oppeuzelt voor ze weer terug naar huis vertrekt. Is echt hún dingetje en zit geen enkel kwaad in. Sterker nog, ik denk dat ze er later met veel warmte op terug zal kijken....

Zelf zou ik er dus geen problemen mee hebben als Willem bij één van z'n oma's in bed zou slapen. Zo lang hij het zelf wil natuurlijk en niet zolang hij nog te klein is. Dan vind ik het nog een beetje te gevaarlijk....
Je oma is dan ook een vrouw en de dochter van je broer ook.
5 Ferrari's op videoband!
pi_85340297
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 10:38 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Is het wel normaal om een kind dat net uit een veilige warme baarmoeder komt, alleen in een groot bedje op een koud kamertje te leggen?
Zeker het eerste jaar zie ik niet wat er mis mee is. Goed voor de hechting van je kind en je hoeft niet elke keer op te staan bij elke kik.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_85340304
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 10:00 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:

Toch vind ik dat je je eigen gevoel moet volgen. Als jij je er niet fijn bij voelt moet je het gewoon niet doen.
Dit...
alhoewel ik een term als 'te intiem' eigenlijk een vreemde bewoording vind, als het immers gaat over de Intimiteit' van iemand anders, moet je gewoon altijd ook je eigen gevoel vertrouwen en daarop afgaan, en moeten anderen dat ook gewoon respecteren.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_85340404
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 10:48 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Is het wel normaal om een kind dat net uit een veilige warme baarmoeder komt, alleen in een groot bedje op een koud kamertje te leggen?
Zeker het eerste jaar zie ik niet wat er mis mee is. Goed voor de hechting van je kind en je hoeft niet elke keer op te staan bij elke kik.
Ik heb het niet over een groot bedje op een koud kamertje, ik heb het over een eigen bedje. Als dit de eerste paar maanden bij de ouders op de kamer staat lijkt me dit prima.
pi_85340655
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 09:48 schreef DroogDok het volgende:
Vind het wel raar eigenlijk, vind het ook raar dat ouders hun kinderen bij hun in bed laten slapen. 's Ochtends bij pap en mam of opa en oma in bed kruipen is heel wat anders natuurlijk, maar slapen doet iedereen maar lekker in zijn eigen bedje.
[..]

Matrasje op de grond??
was er allemaal niet joh ;) 't enige waar ik last van had was het gesnurk :D
pi_85340723
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 10:52 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ik heb het niet over een groot bedje op een koud kamertje, ik heb het over een eigen bedje. Als dit de eerste paar maanden bij de ouders op de kamer staat lijkt me dit prima.
er zijn nou eenmaal kinderen die niet alleen kunnen slapen...
Allebei mijn dochter hebben geregeld bij ons in bed geslapen. Ze werden dan 's nachts in paniek wakker en wilden alleen maar bij ons zijn. Als ik dan mag kiezen tussen kids in ons bed en wel slapen of kids krijsend in eigen bed en niet slapen, dan kies ik toch voor het eerste..
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_85340895
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 10:34 schreef oh-oh het volgende:

Maar waarom dan? Waarom niet de kindjes lekker bij elkaar en opa en oma gewoon in hun eigen bed?
Vooral bij snurkende opa's lijkt me dat beter;)
Kijk als er nou geen logeerbed is of kamer, of kindjes met nachtmerries vind ik bij opa en oma echt geen probleem, maar waarom er zo bewust voor kiezen?
pi_85340975
Ik zou het zelf niet prettig vinden, als ik nu kijk naar de kleintjes die met oma in bed slapen, die willen niet meer alleen slapen.
Dat is nog een heel drama als opa en oma niet in de buurt zijn.
pi_85340979
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:09 schreef Troeta het volgende:

[..]

Maar waarom dan? Waarom niet de kindjes lekker bij elkaar en opa en oma gewoon in hun eigen bed?
Kijk als er nou geen logeerbed is of kamer, of kindjes met nachtmerries vind ik bij opa en oma echt geen probleem, maar waarom er zo bewust voor kiezen?
Omdat sommige mensen zich daar goed bij voelen en daar ook geen verantwoording over hoeven af te leggen?
Wat is het toch dat als het anders is dan als jij het zou doen dat men dan hun keuze moet verantwoorden?
Leef en laat leven denk ik dan altijd.
The way you rock'n'roll
pi_85341105
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:03 schreef Vicky het volgende:

[..]

er zijn nou eenmaal kinderen die niet alleen kunnen slapen...
Allebei mijn dochter hebben geregeld bij ons in bed geslapen. Ze werden dan 's nachts in paniek wakker en wilden alleen maar bij ons zijn. Als ik dan mag kiezen tussen kids in ons bed en wel slapen of kids krijsend in eigen bed en niet slapen, dan kies ik toch voor het eerste..
Kwestie van wennen natuurlijk.

Zo zijn er ook kinderen die geen groenten lusten, laten staan dan maar?
pi_85341226
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:17 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Kwestie van wennen natuurlijk.

Zo zijn er ook kinderen die geen groenten lusten, laten staan dan maar?
Of gewoon lekker eraan toegeven. Mijn dochter slaapt nu eenmaal bij mij in bed... Tuurlijk kan ik er een strijd van maken en haar per se op haar kamer laten slapen... Maar het is mijn keuze om dat niet te doen.

Groente hetzelfde... Als ze het niet hoeft dan niet, kan er moeilijk een trechter opzetten en het naar binnen stouwen. Komt vanzelf wel weer dat ze het wel eet.
pi_85341286
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:22 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Of gewoon lekker eraan toegeven. Mijn dochter slaapt nu eenmaal bij mij in bed... Tuurlijk kan ik er een strijd van maken en haar per se op haar kamer laten slapen... Maar het is mijn keuze om dat niet te doen.

Groente hetzelfde... Als ze het niet hoeft dan niet, kan er moeilijk een trechter opzetten en het naar binnen stouwen. Komt vanzelf wel weer dat ze het wel eet.
dat dus...

Tja het liefst wil ik mijn kids allebei in hun eigen bed, maar soms is het niet anders.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_85341328
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:23 schreef Vicky het volgende:

[..]

dat dus...

Tja het liefst wil ik mijn kids allebei in hun eigen bed, maar soms is het niet anders.
Ja uiteraard heb ik momenten dat ik baal van mijn keuze.. Maar dat is dan dus niet de schuld van Jen dat ze niet op haar bed wilt slapen. Zij is nu eenmaal niet anders gewent.
pi_85341584
Ik hoor het al, opvoeden is een democratie 8)7
  maandag 16 augustus 2010 @ 11:42:38 #51
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_85341872
toch is 't echt erg lastig af te dwingen hoor droogdok, dat groente eten bijvoorbeeld.

ontopic: anoniem, ik kan me goed voorstellen dat je dat niet wilt voor je kind. goed dat je 't meteen duidelijk gezegd hebt. hopelijk kunnen opa & oma wat begrip opbrengen voor jouw standpunt?
in de haak.
pi_85341935
Ik vind samenslapen prima.. Maar het zou voor mij eerder afhangen hoe het slaapritme is van de grootouders.
Slapen ze heel erg vast, overal doorheen etc. Dochterlief slaapt hier thuis als ze daar behoefte aan heeft ook bij mij in bed. Zou bij opa en oma ook mogen. Al slaapt ze daar in principe wel in een eigen bedje.
  maandag 16 augustus 2010 @ 12:41:21 #53
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_85344131
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:34 schreef DroogDok het volgende:
Ja, als jij een beetje rust wil 's nachts, dan is het soms inderdaad beter om toe te geven. Anders slaapt helemaal niemand... :P
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  maandag 16 augustus 2010 @ 12:59:14 #54
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_85344940
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 12:41 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Ja, als jij een beetje rust wil 's nachts, dan is het soms inderdaad beter om toe te geven. Anders slaapt helemaal niemand... :P
Never niet nooit :P
pi_85345491
quote:
Sommige punten wel, anderen niet.
  † In Memoriam † maandag 16 augustus 2010 @ 13:49:48 #56
43556 miss_dynastie
pi_85347291
quote:
Opvoeden is 'pick your battles'.
pi_85347598
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 13:49 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

QFT :Y
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_85349411
quote:
En je man, heeft hij er ook moeite mee m.b.t. zijn eigen ouders of ook alleen zijn schoonouders?
  maandag 16 augustus 2010 @ 16:34:26 #59
12913 GreatWhiteSilence
pi_85353929
quote:

[..]

Dat dus. 8-)
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  maandag 16 augustus 2010 @ 17:00:58 #60
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_85355010
Ik denk dat dochter volgend jaar elke nacht bij oma in bed zal slapen. Schoonmoeder is weduwe, en nu slaapt een 16-jarige kleinzoon bij haar in bed, want ze durft niet alleen te slapen. Volgend jaar heeft hij examenjaar, en zij wil steeds vroeger naar bed (en gaat niet zonder hem), en hij zal wel veel moeten studeren dan.
Omdat wij dan toch waarschijnlijk bij haar wonen, denk ik dat dochter dan de aangewezen persoon is, om bij oma te slapen. Tot zijn 16de heeft de man bij zijn moeder geslapen, en hij heeft er niets aan over gehouden.
Maar ik zou het wel anders vinden met een man, denk ik, met name op structurele basis. Gevoelsmatig. Ofzo.
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
pi_85355144
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 17:00 schreef Basboussa het volgende:
Ik denk dat dochter volgend jaar elke nacht bij oma in bed zal slapen. Schoonmoeder is weduwe, en nu slaapt een 16-jarige kleinzoon bij haar in bed, want ze durft niet alleen te slapen. Volgend jaar heeft hij examenjaar, en zij wil steeds vroeger naar bed (en gaat niet zonder hem), en hij zal wel veel moeten studeren dan.
Omdat wij dan toch waarschijnlijk bij haar wonen, denk ik dat dochter dan de aangewezen persoon is, om bij oma te slapen. Tot zijn 16de heeft de man bij zijn moeder geslapen, en hij heeft er niets aan over gehouden.
Maar ik zou het wel anders vinden met een man, denk ik, met name op structurele basis. Gevoelsmatig. Ofzo.
Wat apart... 16 vind ik toch wel een beetje oud... Ik hoop toch echt dat voordat Jen naar de basisschool gaat dat ze in haar eigen bedje slaapt. Gewoon... Gevoelsmatig.
  maandag 16 augustus 2010 @ 17:09:21 #62
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_85355401
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 17:04 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Wat apart... 16 vind ik toch wel een beetje oud... Ik hoop toch echt dat voordat Jen naar de basisschool gaat dat ze in haar eigen bedje slaapt. Gewoon... Gevoelsmatig.
Het is een heul groot bed... En hij kan wel alleen slapen ;) maar wil niet voordat oma een goede opvolger heeft gevonden. Het is nu ook een beetje de man in huis. Als wij er wonen heeft ze geen 'man' in huis meer nodig... Ze kan zich nogal zorgen maken over inbrekers enzo...
pi_85355885
's Ochtends even kan ik inkomen, maar 's nachts heeft iedereen zijn eigen bed. Mijn zoon slaapt niet bij mij in bed, en al helemaal niet bij anderen.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_85355928
Het is buiten de veiligheidskwestie gewoon een gevoel. Wel of niet. De een doet het wel, de ander niet.
Ik niet en dus ook niet bij opa en oma.

TS heeft er duidelijk ook problemen mee dus lijkt me dat hij/zij dat toch kenbaar kan maken.

Ik moest er trouwens ook niet aan denken dat ik vroeger bij mijn opa en oma in bed zou moeten, brrr.
Ik kroop bij nachtmerries wel bij mijn ouders hoor...

Maar mijn kinderen hebben dit tot nu toe nog niet gedaan.
pi_85357298
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:13 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Omdat sommige mensen zich daar goed bij voelen en daar ook geen verantwoording over hoeven af te leggen?
Wat is het toch dat als het anders is dan als jij het zou doen dat men dan hun keuze moet verantwoorden?
Leef en laat leven denk ik dan altijd.
Ik mag het me toch afvragen? En hier vragen waarom dan? Verantwoorden vind ik heel iets anders en daar vroeg ik ook niet om :{ Dit blijft een forum toch?
Ik vind dit onderwerp gewoon interessant omdat dit zo anders is elk gezin en ik eigenlijk niet weet wat ik er van zou vinden en ik weet ook nog niet eens of mijn kind bij mij zal slapen, maar goed nu ga ik me weer verantwoorden en dat is ook niet echt de bedoeling...

Maar goed, tot hoe oud laten jullie de kinderen dan bij opa en oma slapen?
En wie geeft aan dat het op een gegeven moment niet meer kan? Moet een kindje van 9 dit zelf gaan vertellen aan opa en oma en durft zo'n kindje dat wel? let je daar als (groot)ouders dan wel een beetje op?
pi_85358197
Troeta ik bedoelde het ook niet perse naar jou gericht hoor. Meer gewoon een opmerking over hoe de maatschappij tegenwoordig lijkt te zijn op elk gebied waar men het zelf anders zou doen. Borst- of flesvoeding, rapley of potjes etc. Elke keuze lijk je te moeten verantwoorden naar jan en alleman.

:*
The way you rock'n'roll
pi_85359033
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 12:41 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

soms is het ook doorzetten. na een tijdje slapen ze heus wel in eigen bed. heeft ook met de R-en te maken.
mijn kinderen hebben na de kraamweek gelijk in hun kamer geslapen en nooit hier.

ik ben heel streng in dat soort dingen. maar als ik anderen om mij heen hoor van och arm kind en maar zeiken dat ze geen nachtrust hebben omdat het kind bij hun in bed kruipt heb ik geen medelijden.

hier is het eigen bed. wakker en huilen is knuffelen/troosten en weer naar bed.
's ochtends is het gezellig samen in bed maar we gaan toch altijd naar beneden.

maar ontopic ik zou het niet goed vinden het slapen bij opa en oma in bed.
bij mijn ouders gebeurt dat ook niet. ze hebben daar een eigen bed en daar horen ze in te slapen.
ik moet er ook niet aandenken bij mijn opa en oma in bed :X
mama van 3 kids!
pi_85359102
quote:
Hypocriet wel
pi_85360587
Ik sliep ook zovaak bij oma in bed
I solemnly swear i'm up to no good
pi_85360722
Oh in mijn familie is het trouwens niet normaal om met de kinderen te slapen... We hebben dan ook best wat opmerkingen gekregen van, dat deden wij nooit zo... En met de 2e ga je het zeker wel anders doen... Dat soort dingen.
  maandag 16 augustus 2010 @ 19:29:53 #71
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_85360766
Ook in bed gelegen met mijn oma.

(dat staat er lekker zo :'))
Intelligent, but fucked up.
  maandag 16 augustus 2010 @ 21:00:56 #72
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_85365157
Ik sliep vroeger ook altijd bij mijn oma, inderdaad wegens ruimtegebrek, maar ook omdat ze het gezellig vond.

Maar goed wat wij deden en vinden doet er niet toe, ik ken jouw schoonouders niet. Ik vertrouw niet iedereen en dat zou jij ook niet moeten doen, maar je kent je eigen schoonouders wel. Niet dat dit garantie biedt... heb je er geen goed gevoel bij, dan gewoonweg niet doen i.p.v. onze mening vragen...
pi_85365960
Mijn dochtertje slaapt ook soms bij mijn moeder in bed als ze daar logeerd en niet wilt slapen. Doen we thuis ook wel eens dus ik heb mijn moeder gezegd dat als ze dat oke vind ze dat ook mag doen.
Bij de andere opa's en oma's zou dat van mij niet zo hoeven..

Ik sliep trouwens ook wel bij mijn oma in bed als we daar vroeger gingen logeren.
  maandag 16 augustus 2010 @ 21:28:21 #74
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_85366570
Ik heb hier poosje terug een hele schrik meegehad.

Ik heb al vanaf de geboorte aangegeven dat ik dat niet wil hebben.
Toen overleed haar vader /zijn zoon maakt de situatie op dat moment anders.. en een hele tijd ging ze eigenlijk niet meer logeren ivm buitenland etc.

Daarna duidelijk gemaakt ze is nu bijna 4 jaar... ze gaat lichamen ontdekken welliswaar op een kinderlijke manier.. ik wil dat niet hebben.. niet van hem/niet van mijn vader.
Toen vroeg dochterlief ineens of ik bij haar in bed kwam liggen net zoals opa altijd deed met de armpjes om haar buik.
Ik schrok me t leplazarus en was heel erg woest dat moment.. om het feit dat hij TEGEN mijn vriendelijk geplaatste verzoek toen in is gegaan. en ik vind dat niet een manier om met je kleindochter op bed te liggen.
Het was nogal laat en dus heeft hij daarmee geluk gehad in mijn reactie naar hem toe.

Ik heb hem duidelijk gemaakt dat het mij enorm geshockeerd heeft en ook duidelijk gemaakt
gebeurt dit nog eens dan gaat ze niet meer logeren daar.

Oma jubelde het alleen maar toe dat ik zo voor mijn wensen op kwam en heeft uitzichzelf ook besloten het niet meer te doen. Al vind ik het toch anders van een oma met kleindochter of een opa met kleindochter.
Hypocriet? vast en zeker.

Maar dat is mijn gevoel.. en mijn wensen en eisen en daar hebben ze zich aan te houden heel simpel.

Maar de gedachte dat hij onbedoeld een erectie krijgt in zijn slaap , wat kan gebeuren zonder dat hij enige sexuele gevoelens of verlangens heeft naar haar toe.. want ik weet hij maakt zich nog liever van kant als dat hij haar ooit zou bejegenen, die gedachte maakt mij mijn maag doen omdraaien.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_85366664
bedoel je de hele nacht?
Ik ging wel vroeger altijd als ik wakker was en mijn opa en oma er waren en mijn ouders uitsliepen naar mijn opa en oma's bed om daar nog gezellig te liggen en te kletsen

maar een hele nacht lijkt me toch anders
pi_85366781
Sorry, maar dat zou echt niet in me opkomen. Dat mijn vader zich sexueel aangetrokken zou voelen tot zijn kleinkind. Alleen de gedachte al vind ik een belediging voor m'n vader.
  maandag 16 augustus 2010 @ 21:33:01 #77
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_85366784
oh en voor de duidelijkheid opa en oma zijn gescheiden
  maandag 16 augustus 2010 @ 21:34:14 #78
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_85366831
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 21:32 schreef Ticootje het volgende:
Sorry, maar dat zou echt niet in me opkomen. Dat mijn vader zich sexueel aangetrokken zou voelen tot zijn kleinkind. Alleen de gedachte al vind ik een belediging voor m'n vader.
Dat zeg ik ook helemaal niet.. ik zeg alleen dat mannen dat kunnen krijgen door bijv dromen oid.. die niets met haar te maken hebben..
pi_85366956
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 21:34 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook helemaal niet.. ik zeg alleen dat mannen dat kunnen krijgen door bijv dromen oid.. die niets met haar te maken hebben..
dat zou mijn man ook kunnen gebeuren terwijl ze naast m ligt. Bovendien heeft een stijve piemel tijdens het slapen vaak niets te maken met dromen. Er is dus niets sexueels aan.
  maandag 16 augustus 2010 @ 21:39:12 #80
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_85367099
Er was destijds ook afgesproken methaar vader dat dit niet zou gebeuren hij zou ook niet bij haar in bed slapen.
En waar het ook mee te maken heetf gewoon die gedachte dat het kan gebeuren is voor mij genoeg reden.
ik vind het niets..
pi_85367368
Ok.
  maandag 16 augustus 2010 @ 21:54:29 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85367924
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 21:28 schreef _evenstar_ het volgende:
Ik heb hier poosje terug een hele schrik meegehad.

Ik heb al vanaf de geboorte aangegeven dat ik dat niet wil hebben.
Toen overleed haar vader /zijn zoon maakt de situatie op dat moment anders.. en een hele tijd ging ze eigenlijk niet meer logeren ivm buitenland etc.

Daarna duidelijk gemaakt ze is nu bijna 4 jaar... ze gaat lichamen ontdekken welliswaar op een kinderlijke manier.. ik wil dat niet hebben.. niet van hem/niet van mijn vader.
Toen vroeg dochterlief ineens of ik bij haar in bed kwam liggen net zoals opa altijd deed met de armpjes om haar buik.
Ik schrok me t leplazarus en was heel erg woest dat moment.. om het feit dat hij TEGEN mijn vriendelijk geplaatste verzoek toen in is gegaan. en ik vind dat niet een manier om met je kleindochter op bed te liggen.
Het was nogal laat en dus heeft hij daarmee geluk gehad in mijn reactie naar hem toe.

Ik heb hem duidelijk gemaakt dat het mij enorm geshockeerd heeft en ook duidelijk gemaakt
gebeurt dit nog eens dan gaat ze niet meer logeren daar.

Oma jubelde het alleen maar toe dat ik zo voor mijn wensen op kwam en heeft uitzichzelf ook besloten het niet meer te doen. Al vind ik het toch anders van een oma met kleindochter of een opa met kleindochter.
Hypocriet? vast en zeker.

Maar dat is mijn gevoel.. en mijn wensen en eisen en daar hebben ze zich aan te houden heel simpel.

Maar de gedachte dat hij onbedoeld een erectie krijgt in zijn slaap , wat kan gebeuren zonder dat hij enige sexuele gevoelens of verlangens heeft naar haar toe.. want ik weet hij maakt zich nog liever van kant als dat hij haar ooit zou bejegenen, die gedachte maakt mij mijn maag doen omdraaien.
Zo te zien ben je zelf slachtoffer geweest van sexueel misbruik, want je reactie is zeer overdreven. Het is niks meer als normaal wanneer de ouders/grootouders met een kind knuffelen. Sterker nog, een kind heeft dat gewoon nodig. Als zelfs de eigen vader het niet mocht.
Ik zou toch bij mezelf gaan afvragen of informeren wat wel en niet normaal is en wat goed is voor een kind.
The End Times are wild
  maandag 16 augustus 2010 @ 22:02:10 #83
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_85368371
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 21:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zo te zien ben je zelf slachtoffer geweest van sexueel misbruik, want je reactie is zeer overdreven. Het is niks meer als normaal wanneer de ouders/grootouders met een kind knuffelen. Sterker nog, een kind heeft dat gewoon nodig. Als zelfs de eigen vader het niet mocht.
Ik zou toch bij mezelf gaan afvragen of informeren wat wel en niet normaal is en wat goed is voor een kind.
Ik weet prima wat goed is voor mijn kind, en mijn kind krijgt genoeg geborgenheid van mij en anderen ook haar grootouders etc.
Niks mis met heerlijk knuffelen ik vind knuffelen echter wel van een heel andere orde dan lepeltje lepeltje liggen in een bed de hele nacht lang.

En haar vader wenste dit zelf ook zo die afspraken zijn toen in overleg samen gemaakt, sterker nog haar vader was diegene die hier mee kwam destijds toen we aan het keuvelen waren over hoe we dingen zagen nog tijdens de zwangerschap. Dus om nou erbij te gaan halen of ik slachtoffer ben is Bullshit :')

Sommige mensen denken nu eenmaal over bepaalde zaken anders dan anderen maakt iemand nog niet een ouder met tekort komingen die niet weet wat wel en niet normaal is of wat wel en niet goed is voor een kind .
Dank u :*
pi_85368715
Ik vind het raar dat je het toch een sexuele tint geeft, die er dus niet is.
  maandag 16 augustus 2010 @ 22:10:34 #85
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_85368874
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 22:07 schreef Ticootje het volgende:
Dat mag jij vinden :)
pi_85371912
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 22:07 schreef Ticootje het volgende:
Ik ken in mijn hele bekenden en vriendengroep niemand die met een kind in bed slaapt. Ik lees ook meerdere keren dat dit gebeurde uit ruimtegebrek, woonden jullie grootouders in een eenkamerwoning ofzo?

Kortom, slaap lekker in je eigen bed allemaal, een beetje belachelijk om te zeggen dat je misbruikt moet zijn om dat niet te willen. Het is eerder bizar als je dit normaal vindt.
pi_85372005
Omdat jij het in je omgeving niet ziet is het opeens niet normaal?
pi_85372380
Totaal niet uit sexueel oogpunt maar ik zou niet willen dat mijn dochter bij opa's en oma's in bed gaat liggen slapen. Ik wil het gewoon niet hebben en misschien bij mijn moeder in bed als het écht niet anders kan.
Ik wil haar trouwens ook niet bij ons in bed hebben, even bij papa en mama liggen prima maar daarna naar bed. Bij ziekte vind ik het weer wat anders, maar als ze diep in slaap ligt gaat ze ook over naar haar eigen bed maar ik ga wel redelijk offtopic :@
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
pi_85372776
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 18:20 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Troeta ik bedoelde het ook niet perse naar jou gericht hoor. Meer gewoon een opmerking over hoe de maatschappij tegenwoordig lijkt te zijn op elk gebied waar men het zelf anders zou doen. Borst- of flesvoeding, rapley of potjes etc. Elke keuze lijk je te moeten verantwoorden naar jan en alleman.

:*
Ok dizzy :*
Verder heb je wel gelijk over het verantwoorden over Rapley, borstvoeding enzo, maar over dit onderwerp kan er eigenlijk onwijs ruzie komen in een familie, vooral als grootouders het toch doen als de ouders het niet willen.
Dus moeilijk onderwerp dit..en leuk om al die verschillende meningen te lezen.
pi_85373530
Mijn zoon heeft eigenlijk nooit bij ons geslapen, ik ga van het standpunt uit slapen doe je in je eigen bed.
Ziekte en zondag s,morgensvroeg uitgezonderd.
Alleen als zijn vader een paar dagen met de motor de hort op ging sliep hij bij mij (1 keer per jaar)
Dan haalde ik ongezond eten macdonalds, pizza, chinees e.d en dat aten we dan op in bed met een filmpje en drinken en chocola erbij end an viel hij in slaap. Met elf jaar wou hij nog wel film en eten doen maar slapen wou hij in zijn eigen bed en toen hij naar de middelbare school ging was het over.
Bij opa en oma had hij ook een eigen bed alleen met hoge uitzondering sliep hij dan bij oma (als opa verbannen was naar de logeerkamer omdat hij teveel gedronken had of ziek was:) )
pi_85373671
Ik vind het wel een beetje raar...
Maar ik hou sowieso niet van dat soort dingen met familie :9 knuffelen enzo ook niet... Ja, verknipte familiebanden hier :')
  maandag 16 augustus 2010 @ 23:40:29 #92
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_85373707
Ik vin het heel normaal dat mijn kinderen bij opa en oma in bed slapen. Dat maakt het logeerpartijtje extraspeciaal omdat ze dan met mijn moeder tv moen kijken in bed. Ik zie er echt geen kwaad in en zie het een beetje alsTicoo, een belediging voor mijn ouders. Met oom en tante kwamen we ooit op hetzelfde onderwerp. Onze conclusie was dat neefjes en nichtjes gewoon hetzelfde mogen als de eigen kinderen. (Dus mee douchen als ze nog klein zijn, ´s ochtends mee op bed.) De mensen waar ze logeren vertrouw ik 100%, anders mogen ze daar ook niet slapen.

Verder vind ik dat iedereen deze keuze voor zichzelf moet maken maar dat opa´s, oma´s, ooms, tantes en weetikveel wi de keuze van de ouder moet respecteren.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  maandag 16 augustus 2010 @ 23:55:04 #93
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_85374372
Mijn oudste dochter kruipt als ze bij haar opa en oma slaapt regelmatig halverwege de nacht of 's ochtends bij haar opa en oma in bed.

Laatst sliep ze bij mijn ouders, ze mocht in het grote bed op de logeerkamer slapen maar ze kon niet goed in slaap komen, dus mijn moeder ging bij haar liggen.
Ze doet haar ogen open en ziet dat oma ook haar ogen open heeft en zegt 'oma, jij vind mij zo lief dat je er niet van kan slapen he?' O+
Even later sliep oma maar ze lag te snurken en toen is ze bij opa gaan liggen. :')

Maar zou het persoonlijk wel aan de kinderen zelf overlaten en dus niet als baby, maar ik zou er zelf geen kwaad in zien.
Maar mijn moeder gaat ook net zo handig met de kinderen in bad net als wij doen, dat zullen sommige hier denk ik ook niet vinden kunnen. ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door snakelady op 17-08-2010 00:18:42 ]
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 00:02:06 #94
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_85374743
Zit me net te bedenken dat we vorig jaar met zijn 3tjes in een bed hebben gelegen, mijn moeder, oudste dochter en ik.
Mijn man lag in het ziekenhuis en mijn moeder bleef bij ons slapen maar aangezien we geen logeerbed hebben en de bank niet zo lekker slaapt hebben we in een bed gelegeen.
De 2 nachten daarop lag mijn beste vriendin bij ons in bed. :P
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 00:08:47 #95
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_85375042
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:09 schreef Troeta het volgende:

[..]

Omdat het gezellig is!
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 00:10:37 #96
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_85375118
Ik zou er ook geen enkele moeite mee hebben, in Nederland zijn de mensen erg kil meestal, dat is pas abnormaal.
Denk daar maar eens over na, bv waar al die onzekere kindertjes vandaan komen.
In andere landen slapen kinderen al jaren bij hun ouders of bij broertjes en zusjes, en dat was vroeger trouwens hier ook het geval er was gewoonweg geen plek voor al die kinderen in een huis, en al die kinderen dat waren er toch ook meestal wel minimaal 6 in een gezin!

Ik vind het juist wel iets liefs hebben als grootouders zo doen en qua misbruik...daarvoor hoeft niemand in een bed te liggen en ik denk dan dat misbruik vaker niet in een bed dan wel in een bed voorkomt toch?
Tuinhuisjes en schuurtjes daar zou ik me meer zorgen over maken...

Normale grootouders bieden liefde en warmte aan hun kleinkind.
Snollebolt
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 00:21:49 #97
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_85375666
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 21:28 schreef _evenstar_ het volgende:
Ik
Maar stel voor ze zou opa naakt zien, wat dan?
Als mijn ouders en ook mijn schoonouders gaan zwemmen met de kleinkinderen kleden ze zich om in een familiehok.
Dan zien ze opa en oma ook naakt.
Mijn man gaat ook gewoon met de kinderen in bad of onder de douche net als ik dat doe.

Een naakt lichaam is toch niet fout en toch ook niet per definitie iets seksueels?
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 02:05:26 #98
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_85378957
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 00:21 schreef snakelady het volgende:

[..]

Maar stel voor ze zou opa naakt zien, wat dan?
Als mijn ouders en ook mijn schoonouders gaan zwemmen met de kleinkinderen kleden ze zich om in een familiehok.
Dan zien ze opa en oma ook naakt.
Mijn man gaat ook gewoon met de kinderen in bad of onder de douche net als ik dat doe.

Een naakt lichaam is toch niet fout en toch ook niet per definitie iets seksueels?
Edit: ik ga me niet eens verantwoorden en wat nog meer.. dit is mijn menings en visie. Een ander de zijne/hare.

Maar ik vind het wel in en in triest dat omdat ik het gewoon absoluut niet wil hebben je maar niet weet wat normaal is en wat niet of wat goed is en wat niet.. het een belediging zou zijn t.o.v. de grootouders ik wel sexueel misbruikt moet zijn en naakt raar vind.

En t zal me verders me reet roesten wat een ander daarvan vind.. :6
.

[ Bericht 41% gewijzigd door _evenstar_ op 17-08-2010 02:30:59 ]
pi_85381119
Jouw oordeel is net zo hard anders...
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 08:15:42 #100
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_85381191
Ik vind een familie die niet in bad gaat juist vies
The End Times are wild
pi_85381356
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 17:00 schreef Basboussa het volgende:
Sorry hoor, maar je schoonmoeder spoort niet en ik vind het gek dat jij en je (schoon)zussen-/broers jullie kinderen hiervoor lenen.
pi_85381400
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 08:30 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar je schoonmoeder spoort niet en ik vind het gek dat jij en je (schoon)zussen-/broers jullie kinderen hiervoor lenen.
'Spoort niet' vind ik ook weer zo hard. Maar wel vreemd als een 16-jarige nog bij zijn oma in bed slaapt.
Basboussa, jij woont toch niet in Nederland he? Ergens in het Midden-Oosten toch? Is men er daar anders in ofzo?
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 08:48:23 #103
176471 oh-oh
pi_85381583
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 08:33 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

'Spoort niet' vind ik ook weer zo hard. Maar wel vreemd als een 16-jarige nog bij zijn oma in bed slaapt.
Basboussa, jij woont toch niet in Nederland he? Ergens in het Midden-Oosten toch? Is men er daar anders in ofzo?
Ik vind dat ook nogal iets anders hoor, structureel bij je oma moeten slapen omdat zij dat zo wil, om welke reden dan ook, dan bij een logeerpartijtje. Dan heb je als kind niks te willen en voor een jongen, tot zijn 16e, dat klinkt toch wel wat ongezond hoor.
Ik deel op vakantie ook nog wel eens een bed met mijn broertje , maar dat is toch wat anders vind ik. Bovendien is het duidelijk de keuze van de oma, niet van de kinderen , die moeten, en dan altijd en niet alleen af en toe, dat vind ik toch wat minder...
( Groucho Marx )
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:27:56 #104
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_85382326
mijn kinderen slapen als we met z'n allen bij oma zijn ook om de beurt bij oma in bed, omdat er nou eenmaal een logeerplaats te weinig is anders. en ze heeft een tweepersoonsbed, waardoor het makkelijk past. zolang iedereen 't nog gezellig vindt heb ik er geen problemen mee.
in de haak.
pi_85383194
quote:

[..]

Dat dus :) In ieder geval voor ons thuis.

Overigens hebben allebei de kinderen na de kraamweek niet meer in ons bed geslapen. Ons bed is van ons en ze hebben allebei een eigen bed waar ze kunnen slapen. Als er 1 ziek is, zetten we een campingbedje op de slaapkamer erbij.

Ik zou het zelf niet fijn vinden als mijn kinderen bij mijn (schoon)ouders in bed zouden slapen. Tenzij ze dit zelf aangeven dat het ze leuk lijkt.

Douchen vind ik geen probleem als ze dat met mijn (schoon)ouders doen, dat kunnen ze gewoon nog niet alleen (mijn kinderen he :P ). Hier douchen ze ook met ons samen. Wanneer ze dat niet meer willen, geven ze dat wel aan denk ik.
  Moderator dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:37:59 #106
5428 crew  miss_sly
pi_85384022
Onze dochter slaapt eigenlijk ook nooit bij ons. Mijn neefjes slapen ook altijd in hun eigen bed. Als er bij mijn ouders wordt gelogeerd, slaapt in principe iedereen in zijn eigen (logeer)bed. Ik zou er geen probleem mee hebben als ze groter is als ze dan bij opa en oma in bed ligt. Of nu ze kleiner is als het slapen niet wil lukken alleen.

Ik vind de veiligheid dus wel een belangrijk aspect, dus geen kleine baby'tjes! En als ze groter worden, vind ik het vrijwillige aspect belangrijk. Als en zolang ze dat willen, is het prima wat mij betreft. Er mag geen dwang achter zitten, dan is het namelijk niet meer leuk kennelijk.

In bad/onder de douche vind ik ook geen probleem. Bloot zijn is namelijk heel natuurlijk, en wij doen thuis zelf ook niet moeilijk over bloot. Mijn ouderrs doen dat iig ook niet, en ik vind dat prima.

En wat betreft misbruik: zoals reeds gezegd hoeven daarvoor geen logeerpartijtjes of douche-sessies plaats te vinden. Mijn dochter zou niet alleen blijven met mensen die ik niet 100% vertrouw. Natuurlijk kun je je ook daarin vergissen, maar als de basis niet al 100% vertrouwen is dat zoiets niet gebeurt, dan zullen de betreffende personen geen seconde alleen blijven met haar.
pi_85384278
anoniem10, heb je wat aan al deze meningen en heb jij het al besproken thuis?
pi_85384387
klinkt juist gezellig!
mijn oma had geen logeerbed en wel een tweepersoonsbed. Dus mijn zusje en ik sliepen altijd gezellig bij oma in bed als we daar waren.
Kun je uitleggen waar jouw angst vandaan komt ? en slapen je kinderen wel bij jou en je man in bed ?
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 11:34:55 #109
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_85386022
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 08:07 schreef Ticootje het volgende:
Jouw oordeel is net zo hard anders...
waar oordeel ik over?
mensen die een andere mening hebben?
Nergens..
als men zich daar goed bij voelt moeten ze dat zeker doen.

Als ik al een oordeel vel is het om t feit dat ik het triest vind dat men het maar allemaal prima moet vinden en als men dat niet vind iemand abnormaal is.
pi_85388498
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 08:15 schreef LXIV het volgende:
Ik vind een familie die niet in bad gaat juist vies
Dat vind ik nóg erger :r , maar daar ging het toch niet over :? Of bedoel je dat sommige mensen bij opa en oma slapen 'vies' vinden?
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 13:05:47 #111
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_85389521
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 02:05 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Edit: ik ga me niet eens verantwoorden en wat nog meer.. dit is mijn menings en visie. Een ander de zijne/hare.

Maar ik vind het wel in en in triest dat omdat ik het gewoon absoluut niet wil hebben je maar niet weet wat normaal is en wat niet of wat goed is en wat niet.. het een belediging zou zijn t.o.v. de grootouders ik wel sexueel misbruikt moet zijn en naakt raar vind.

En t zal me verders me reet roesten wat een ander daarvan vind.. :6
.
Nou nou, rustig maar, ik veroordeel je niet hoor en zeg ook nergens dat je reactie niet normaal is.
Ik vraag me alleen af waarom je zo denkt, dat is alles.
pi_85391516
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 10:07 schreef Stiemie het volgende:

[..]

Dat dus :) In ieder geval voor ons thuis.

Overigens hebben allebei de kinderen na de kraamweek niet meer in ons bed geslapen. Ons bed is van ons en ze hebben allebei een eigen bed waar ze kunnen slapen. Als er 1 ziek is, zetten we een campingbedje op de slaapkamer erbij.

Ik zou het zelf niet fijn vinden als mijn kinderen bij mijn (schoon)ouders in bed zouden slapen. Tenzij ze dit zelf aangeven dat het ze leuk lijkt.

Douchen vind ik geen probleem als ze dat met mijn (schoon)ouders doen, dat kunnen ze gewoon nog niet alleen (mijn kinderen he :P ). Hier douchen ze ook met ons samen. Wanneer ze dat niet meer willen, geven ze dat wel aan denk ik.
Best ziek om met je blote brievenbus of met je brandslang te lopen zwaaien tussen je kinderen.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 13:50:19 #113
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_85391653
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 13:47 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Best ziek om met je blote brievenbus of met je brandslang te lopen zwaaien tussen je kinderen.
Wat is daar ziek aan?
Denk je dat mijn kinderen kleren aan hebben als ze douchen? Wij hebben ook geen kleren aan hoor dus ja dan zien we elkaar naakt, maar begrijp niet wat daar ziek aan is.
  Moderator dinsdag 17 augustus 2010 @ 13:51:10 #114
5428 crew  miss_sly
pi_85391702
quote:

[..]

Misschien dat deze kinderen het straks niet nodig vinden om zulke idiote benamingen te gebruiken, aangezien ze opgroeien met het doodnormale idee dat bloot zijn niets is om je voor te schamen binnen de vertrouwde gezins/familierelatie :')
pi_85392341
Mijn kinderen mogen bij beide grootouders in bed slapen. Bij mijn moeder en haar man gebeurt dat ook wel eens. Het mag omdat de kinderen zo af en toe ook bij ons in bed slapen en wij het vertrouwd vinden. Bij mijn schoonouders zou het niet eens in hun hoofd opkomen om de kinderen bij hun in bed te nemen. Die zijn van het soort: je slaapt vanaf dag 1 in je eigen bed op je eigen kamer.

anoniem10 als jij het niet vertrouwt moet je het gewoon niet doen.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:35:14 #116
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_85393612
Ik ben ook van het soort 'je slaap vanaf dag 1 in je eigen kamer', mijn ouders ook, en toch kropen wij en nu ook mijn kinderen zowel bij ons als bij hen in bed 's ochtends (of soms tijdens de nacht).
Dus het 1 hoeft niet per se het ander tot gevolg te hebben...
pi_85394907
quote:

[..]

Ho ho ik ga natuurlijk wel in burkini mee onder de douche he }:| Anders kan het echt niet!
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:00:49 #118
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_85397299
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 15:02 schreef Stiemie het volgende:

[..]

Ho ho ik ga natuurlijk wel in burkini mee onder de douche he }:| Anders kan het echt niet!
_O-

Maar ken dus wel een man die als hij met zijn dochter in bad gaat of gaat douchen een zwembroek aantrekt.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:07:26 #119
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_85397579
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 16:00 schreef snakelady het volgende:

[..]

_O-

Maar ken dus wel een man die als hij met zijn dochter in bad gaat of gaat douchen een zwembroek aantrekt.
Bij kampers schijnt dat een heel normaal item te zijn....zowel vader als moeder gaan in badkledij douchen met hun kind...
dat mag daar echt niet, ook gehoord via via...of het waar is weet ik dus niet maar ja?
Snollebolt
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:21:24 #120
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_85398147
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 16:07 schreef Zhe-AnGeL het volgende:

[..]

Bij kampers schijnt dat een heel normaal item te zijn....zowel vader als moeder gaan in badkledij douchen met hun kind...
dat mag daar echt niet, ook gehoord via via...of het waar is weet ik dus niet maar ja?
Dit is een Turkse man, geloof dat het in hun cultuur ook redelijk normaal is dat je niet naakt bent in het bijzijn van je dochter.
  Moderator dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:24:19 #121
5428 crew  miss_sly
pi_85398273
Onze vroegere buurman deed het ook, en dat was een gewone Nederlandse man met ene gewone achtergrond.

Maar waar het eigenlijk om gaat in dit topic: TS, natuurlijk moet je niets doen of toelaten waar je je niet fijn bij voelt. Het is misschien wel een idee om je af te vragen waarom je je er niet prettig bij voelt. Bovendien begrijp ik uit je verhaal dat jepartner het wel prima vindt en ook wat meer gewend is van vroeger uit. Hij heeft natuurlijk ook een stem in deze beslissing.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:26:44 #122
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_85398362
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 13:05 schreef snakelady het volgende:

[..]

Nou nou, rustig maar, ik veroordeel je niet hoor en zeg ook nergens dat je reactie niet normaal is.
Ik vraag me alleen af waarom je zo denkt, dat is alles.
nee jij niet voorganger van je wel :') die reactie bedoelde ik dan ook algemener en niet specifiek naar jou.

Ik vind naakt niet raar stom eng of vies, ze gaat ook wel met mij samen douchen, maar ik ben haar moeder ze is gewend dat met mij te doen anders ging ze niet, daar ging ze tot een dik half jaar terug nog in de gootsteen badderen :+
Ik zie alleen geen toegevoegde waarde dat zij haar grootouders of iemand anders naakt zou moeten zien bijv.

En ik zie absoluut geen toegevoegde waarde dat ze bij opa in bed ligt.
O.a. om eerder genoemde voorbeeld daarbij vind ik er een wezenlijk verschil tussen vader/moeder of iemand anders ook al is dat familie gevoelsmatig.
Als ik bij haar slaap dan is het op een matras er naast en s ochtends komt ze wel eens bij mij liggen.
Zou opa bij haar op de kamer slapen op een bed er naast bijv. vind ik dat prima
Maar met zijn tweetjes in een bed en dan lepeltje lepeltje liggen vind ik gewoon weg niet acceptabel.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:33:54 #123
85962 ioko
I Appear Missing
pi_85398683
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 16:26 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

En ik zie absoluut geen toegevoegde waarde dat ze bij opa in bed ligt.
O.a. om eerder genoemde voorbeeld daarbij vind ik er een wezenlijk verschil tussen vader/moeder of iemand anders ook al is dat familie gevoelsmatig.
Als ik bij haar slaap dan is het op een matras er naast en s ochtends komt ze wel eens bij mij liggen.
Zou opa bij haar op de kamer slapen op een bed er naast bijv. vind ik dat prima
Maar met zijn tweetjes in een bed en dan lepeltje lepeltje liggen vind ik gewoon weg niet acceptabel.
Ik heb zelf geen kinderen, maar voor mij zou het ook niet hoeven. Slapen doe je in je eigen bed, en 'savonds tv kijken of zondagochtend bij opa en oma in bed kruipen kan ook (als beiden dat leuk vinden). Maar verder zou ik zelf niet willen gaan.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_85398700
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 07:36 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Stel je even aan.

Ontopic:

Het hangt er van af of je je schoonouders vertrouwt. Als je dat niet doet, wees dan consequent en laat je kinderen dan ook nooit alleen met hun. Dus hun ook niet "gebruiken" om op te passen bijv.

Anders ben je gewoon hypocriet.
Het heeft helemaal niets met vertrouwen te maken. Hoe veel ik mijn ouders ook vertrouw zou ik niet willen dat mijn kinderen bij hun in bed komen te slapen. Heel leuk voor mijn ouders als ze er van genieten om op hun kleinkinderen te passen, maar in bed slapen is iets wat van mij niet hoeft. Mijn kinderen slapen normaal gesproken ook gewoon alleen en er is geen enkele reden om daarvan af te wijken.

Ik heb overigens nooit bij mijn opa en oma in bed gelegen en daar ben ik zielsgelukkig mee. Dat terwijl ik wel af en toe bij mijn ouders in bed heb geslapen.

Ik vind het dus totaal niets om te veel vraagtekens bij te zetten. Ze zullen er vast de beste bedoelingen bij hebben, maar het lijkt me geen goed plan.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:38:14 #125
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_85398877
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 16:07 schreef Zhe-AnGeL het volgende:

[..]

Ex vriendje van mij, die waren geupgrade van het kamp naar woonboten, die deden dat idd ook. Zeker niet naakt bij hun kinderen. :N
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:42:24 #126
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_85399048
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 08:30 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ik heb het hier inderdaad over een Palestijnse dame in Jordanie, die vroeger met 7 kinderen in een 2 kamer appartement woonde. Dus die is niet anders gewend dan dat er iemand bij haar op de kamer slaapt. Nu slaapt ze niet lepeltje lepeltje, noch gaat het om het lichamelijke contact, ze wil gewoon iemand op de kamer bij haar. Haar bed is enorm, en daar slaapt dus nu haar 16-jarige kleinzoon. Als ze een eenpersoonsbed heeft, en soms verhuist ze weleens naar een andere kamer, dan slaapt hij op een andere matras naast haar op de grond ofzo. Als ze hier komt logeren/ op bezoek dan slaapt er altijd iemand bij haar op de kamer, zo is ze dat gewend, en daar is niets mis mee.

Het is daar heel normaal, en ik heb het ook nooit raar gevonden. Ik kan me overigens wel voorstellen dat anderen het wel raar vinden, maar het zou daar erg gevoelig liggen als ik juist zou zeggen dat mijn kinderen ieder een eigen kamer nodig zouden hebben ofzo. Hoe groot het huis ook is, hoe rijk ze ook zijn, vaak slapen kinderen tot een jaar of zeven bij hun ouders op de kamer en daarna met broers en zussen. Het 'samen slapen' is daar gewoon heel normaal, en het idee dat kinderen een prive ruimte nodig zouden hebben is daar heel erg bizar. Een oma met een kleinkind op de kamer, dat is dus eigenlijk de norm, het feit dat ze alleen zou moeten slapen, daar zou bijna schande van worden gesproken.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:32:46 #127
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_85406145
Denk inderdaad dat cultuur hier veel mee te maken heeft, in vele landen slapen de kinderen bij hun ouders in bed tot ze zelf op een andere kamer willen slapen, en dan is dat vaak nog wel met broers en/of zussen.

Nou zou ik voor mijn eigen nachtrust niet zo ver willen gaan, de kinderen slapen eigenlijk zelden bij ons in bed, de jongste heeft zelfs nog nooit bij ons in bed geslapen.
Maar als iedereen er zich prettig bij voelt zou ik niet weten wat er verkeerd aan is.

Ik "ken" een vrouw met 4 kinderen en die hebben een supergroot bed en ze slapen met zijn allen in een bed, die kinderen doen het gewoon goed hoor.
Zijn ook erg zelfstandig, hebben veel zelfvertrouwen en hangen echt niet constant aan hun ouders.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 20:55:30 #128
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_85409780
Als onze dochter bij mijn ouders logeert, slaapt ze altijd bij oma in het tweepersoonsbed. Opa wordt verbannen naar de logeerkamer :P. Waarom, gewoon omdat zowel oma als F het heel gezellig vinden.
Alleen kruipt F vaak gedurende de nacht zó dicht naar oma toe, dat die geen ruimte meer heeft om te slapen en dan maar uit bed gaat en er aan de andere kant weer in gaat :').

Thuis slaapt F vrijwel altijd in haar eigen bed. Als mijn vriend een avond (nacht :P ) gaat stappen of een weekend weggaat met vrienden, "logeert" F wel eens bij mij. En dat is ook gewoon omdat we het gezellig vinden.

Let wel, ze sliep pas bij ons / oma in bed vanaf een jaar of 2, eerder vonden we haar te klein en sliep ze in een ledikantje.

TS, als je je er niet prettig bij voelt, en daar kan ik me wel iets bij voorstellen gezien de wijze waarop opa het verwoordde dan moet je aangeven dat je het niet wilt. Ik vind het een natuurlijk iets om samen te slapen maar toch kan ik me je gevoel wel voorstellen.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 01:39:54 #129
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_85534421
Nee, ik vind dat niet kunnen. Ik vind het niet normaal. Dat kinderen een keer bij hun ouders slapen gaat dan nog, maar ook dat moet geen gewoonte worden of zijn.
How can I make this topic about me?
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 02:00:30 #130
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_85534820
En waarom vind je het niet normaal?
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 08:54:22 #131
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_85537185
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 02:00 schreef snakelady het volgende:
En waarom vind je het niet normaal?
Er moet vanuit een kinds perspectief een gezond verschil zijn tussen ouders en oma+opa.
pi_85537209
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 08:54 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Er moet vanuit een kinds perspectief een gezond verschil zijn tussen ouders en oma+opa.
Wat is dat gezonde verschil volgens jou en hoe uit zich dat, behalve niet in bed bij opa en oma?
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 09:37:53 #133
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_85537470
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 08:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wat is dat gezonde verschil volgens jou en hoe uit zich dat, behalve niet in bed bij opa en oma?
Mijn persoonlijke mening hoor, laten we wel wezen, misschien ben ik hier ouderwets in; maar:
Een kind moet een opa en oma niet als eigen ouders beschouwen. Opa en oma zijn weliswaar close familie maar wel heel anders dan pappa en mamma. Thuis is het het hele dagelijkse ritueel van school, spelen, eten, slapen etcetc, en bij opa en oma zijn ze 'op bezoek', en af en toe op logeren, en opa en oma passen af en toe op. En slapen bij opa en oma in bed hoort er zeker niet bij.
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 11:05:11 #134
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_85538620
Maar wat is er dan zo erg aan om in een bed te slapen?
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 11:17:07 #135
12913 GreatWhiteSilence
pi_85538842
Dat is niet westers. :{w De rest van de wereld heeft het helemaal fout, de westerse manieren zijn superieur. *O*

*note the sarcasm* :P
pi_85539341
De westerse manieren zijn natuurlijk niet per se superieur, maar het is wel waar we allemaal voor het grootste deel mee opgroeien. Die krijgen we met de paplepel ingegoten, en buiten de jouw bekende kaders kijken, denken en handelen is best moeilijk. Daar kun je natuurlijk wel sarcastisch over doen, maar ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Sowieso is het buiten je eigen kaders treden lastig, welke dat ook zijn.

Onze dochter heeft iig met mijn ouders een hele andere band dan die jij schetst, gebrokenglas. Dat komt omdat mijn ouders er veel voor willen doen om een leuke, echte band met haar te krijgen en wij daar ook aan meewerken. Ze zien elkaar erg vaak, we proberen toch wel een keer per week langere tijd (een hele dag dan) en daar genieten beide partijen van. Mijn ouders kennen haar na ons echt als beste en ze zijn gewoon heel erg eigen. Zo eigen dat ze ook best samen in bad of onder de douche kunnen of samen kunnen slapen. Ik vind voor het laatste haar nu nog wat klein, dus ivm veiligheid liever nog niet, maar als ze wat groter is en beide partijen willen dat, zie ik er geen enkel probleem in :)
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 12:08:49 #137
12913 GreatWhiteSilence
pi_85539846
Ik kan me er ook best wel wat bij voorstellen dat het moeilijk is buiten de bekende kaders te kijken, maar ik merk vaak genoeg dat mensen je er echt op afrekenen en compleet buitensluiten als je dingen niet zo doet als henzelf. Dat geldt voor veel mensen in iedere cultuur trouwens, ikzelf inclusief zo af en toe. ;(
Ik werk eraan, hopelijk ben ik daar volledig vanaf voor ik te overlijden kom... ;)
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 18:44:10 #138
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_85548826
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 08:54 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Dat is er toch ook?
de kinderen slapen hier zelden bij ons in bed, maar soms wel bij opa en oma.
Geloof overigens ook niet dat heel dat perspectief benadeeld wordt doordat ze wel eens bij opa en oma slapen.
En wat is een gezond verschil?
pi_85549321
verkeerd gelezen sry
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 19:34:41 #140
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_85550008
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 18:44 schreef snakelady het volgende:
En wat is een gezond verschil?
Nou, kinderen mogen paps en mams prima met je en jij aanspreken, maar opa en oma is nog altijd u. En ook niet bij de voornaam noemen.

En dat verhaal ergens hierboven dat een 16 jarige schoonzoon bij een schoonmoeder in bed slaapt vind ik erg ongezond. Kan er niks aan doen.
pi_85550077
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 19:34 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Nou, kinderen mogen paps en mams prima met je en jij aanspreken, maar opa en oma is nog altijd u. En ook niet bij de voornaam noemen.

En dat verhaal ergens hierboven dat een 16 jarige schoonzoon bij een schoonmoeder in bed slaapt vind ik erg ongezond. Kan er niks aan doen.
mijn (schoon)ouders zouden niet eens willen dat mijn kinderen u zeggen tegen ze
mijn zusje en zwager willen niet aangesproken worden met tante en oom, maar liever met hun voornamen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_85550337
quote:

[..]

Dat hangt er maar helemaal vanaf hoe opa en oma zijn.
Mijn moeder (73) zou heel erg gaan lachen als haar kleindochter (17) haar aan zou spreken met U.
Zelfs mijn schoonmoeder (84) zou dat erg raar in de oren klinken :P

En tantes en ooms worden hier ook met jij en voornaam aangesproken, en dat gebeurt ook echt nog wel met respect hoor ;)

En dat verhaal over een 16 jarige kleinzoon die bij zijn oma slaapt, dat is uitgelegd toch?
Is mss een cultuurshock voor je maar werkt zo blijkbaar in andere culturen, voor hun is het normaal. :)
"I'm not expecting to grow flowers in a desert, but i can live and breathe and see the sun in wintertime"
https://www.youtube.com/watch?v=jbhtJh1LXHQRoll
  zondag 22 augustus 2010 @ 01:48:17 #143
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_85560808
quote:

[..]

Ah, daar gaan we al de mist in, de opa's en oma's zijn hier opa en oma Vis en opa en oma Fiets ( hebben ze zelf verzonnen) en aan U doen we niet, dat is overigens een principekwestie van ons aangezien je met het woordje U vals respect voordoet, respect laat je zien in gedrag, niet in een woordje.
En creëer je naar mijn mening een afstand die bij een goede band niet wenselijk is.

Voornamen bij ouders en grootouders ben ik ook geen fan van.
Daarbij willen ze zelf geen U genoemd worden, daar voelen ze zich nog te jong voor ( 48, 54, 56 en 60 jaar)

quote:
Ach, zoals ik het lees heeft niemand er problemen mee en geeft kleinzoon erg veel om oma, dus of het ongezond te noemen is, niet echt naar mijn mening.

Ik ben wel van mening dat niks moet, dus als kinderen niet bij opa en oma in bed willen slapen dan lekker in een eigen bed, vinden ze het leuk dan gezellig bij opa en/of oma in bed.
pi_85564020
Voor mij is het onbegrijpelijk dat hier zo'n discussie over is. Begrijp me niet verkeerd, ik veroordeel niemand en heb respect voor ieders mening, maar in mijn gezin/familie is het gewoon niet aan de orde om hier vraagtekens bij te zetten.

Mijn dochter slaapt vaak genoeg bij mijn ouders in bed en ook bij mijn schoonvader. Samen douchen of samen in bad is ook geen issue. Waarom niet? We douchen toch allemaal naakt?? En waarom zou er moeilijk gedaan moeten worden over naakt?? Mijn dochter komt vanzelf op een leeftijd dat ze dat niet meer wil!
Ook wij als ouders lopen gewoon naakt door het huis (nou ja, alleen boven dan als we gaan douchen). Het is voor ons de normaalste zaak van de wereld. En als mijn dochter geborgenheid zoekt bij mijn moeder door lekker tegen haar aan te kruipen 's nachts dan vind ik dat echt prima.
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_85564401
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 07:17 schreef anoniem10 het volgende:
ik vraag mij af of meer mensen dit doen of hebben meegemaakt:

mijn schoonouders delen regelmatig het bed met hun twee kleinkinderen vanaf dat ze net geboren waren. Ze blijven regelmatig logeren en dan gebeurt dat dus.

Nu heb ik zelf net een kindje gekregen. En opa gaf al vrij snel na haar geboorte aan dat hij ook 'lekker met haar zou gaan slapen'. Ik heb meteen duidelijk aangegeven dat dat niet gaat gebeuren. Ik vind het namelijk een intimiteitsgrens over gaan die voor mij helemaal niet goed voelt.

Ik had het erover met mijn man. En hij vertelde mij dat hij - toen hij klein was - ook regelmatig bij opa of oma (zij sliepen gescheiden) in bed sliep.

Ik weet dat er geen ongewenste dingen gebeuren, dat zouden mijn schoonouders nooit doen. Toch vind ik het te intiem.

Ik hoor graag jullie meningen/ervaringen.
Ik heb het met mijn oma altijd gedaan. In heel veel culturen is het de normaalste zaak van de wereld. Ik doe het ook met kinderen van anderen zoals ik dat ook heb gedaan met mijn eigen kind. Het is een vorm van intimiteit die ervoor zorgt dat een kind zich veilig en geborgen voelt. Dat je je kind wil beschermen snap ik, maar ik vind dat je er schadelijk veel te ver in doorslaat. Dadelijk krijg je nog ene kind dat niet met intimiteit kan omgaan omdat jij er een probleem mee hebt. Kijk uit voor projectie. Je zegt zeker te weten dat ze nooit iets raars zouden doen... nou dan!
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_85564529
ik kroop 's ochtends wel eens bij opa en oma in bed als ik met m'n broer logeren was, maar nooit een hele nacht eigenlijk
٩๏̯͡๏)۶
  zondag 22 augustus 2010 @ 11:07:31 #147
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_85564778
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 10:05 schreef Tezz het volgende:
Voor mij is het onbegrijpelijk dat hier zo'n discussie over is. Begrijp me niet verkeerd, ik veroordeel niemand en heb respect voor ieders mening, maar in mijn gezin/familie is het gewoon niet aan de orde om hier vraagtekens bij te zetten.

Mijn dochter slaapt vaak genoeg bij mijn ouders in bed en ook bij mijn schoonvader. Samen douchen of samen in bad is ook geen issue. Waarom niet? We douchen toch allemaal naakt?? En waarom zou er moeilijk gedaan moeten worden over naakt?? Mijn dochter komt vanzelf op een leeftijd dat ze dat niet meer wil!
Ook wij als ouders lopen gewoon naakt door het huis (nou ja, alleen boven dan als we gaan douchen). Het is voor ons de normaalste zaak van de wereld. En als mijn dochter geborgenheid zoekt bij mijn moeder door lekker tegen haar aan te kruipen 's nachts dan vind ik dat echt prima.
hmmm. Ben denk ik te conservatief opgevoed, maar ik zou het zelf nooit doen, naakt door huis lopen als er kinderen bij zijn, zelfs als zouden het mijn eigen kinderen zijn (die ik niet heb).
Samen douchen ook niet.
pi_85564830
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 11:07 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

hmmm. Ben denk ik te conservatief opgevoed, maar ik zou het zelf nooit doen, naakt door huis lopen als er kinderen bij zijn, zelfs als zouden het mijn eigen kinderen zijn (die ik niet heb).
Samen douchen ook niet.
Ik denk dat iemand gevoel daarbij vooral te maken heeft met wat 'men gewend is' van vroeger. Bij ons thuis werd er vroeger ook nooit moeilijk gedaan over bloot. Je gaat nu eenmaal in bad zonder kleren en iedereen is naaktgeboren, dus.... Ook wij (nu wij zelf ouder zijn) gaan hier heel relaxed mee om. Het is niet zo dat het uitbundig gebeurd, maar ik kleed mezelf gerust om (zonder enige gene) waar mijn dochter bij is hoor!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_85565044
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 10:43 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Ik heb het met mijn oma altijd gedaan. In heel veel culturen is het de normaalste zaak van de wereld. Ik doe het ook met kinderen van anderen zoals ik dat ook heb gedaan met mijn eigen kind. Het is een vorm van intimiteit die ervoor zorgt dat een kind zich veilig en geborgen voelt. Dat je je kind wil beschermen snap ik, maar ik vind dat je er schadelijk veel te ver in doorslaat. Dadelijk krijg je nog ene kind dat niet met intimiteit kan omgaan omdat jij er een probleem mee hebt. Kijk uit voor projectie. Je zegt zeker te weten dat ze nooit iets raars zouden doen... nou dan!
Dit vind ik de meest zinnige opmerking van het topic. Vooral omdat ie op mijzelf van toepassing is. Rationeel gezien kan ik namelijk weinig redenen bedenken om mijn dochter niet bij opa en oma in bed te laten slapen. Maar ik vind het zo'n smerig idee dat m'n schoonouders dan lekker de hele nacht tegen dr aan liggen te zweten en dat ze 's ochtends naar kleffe, muffe slaapopa ruikt, dan ik er toch moeite mee zou hebben.

Ik zou het een lastige beslissing vinden.
pi_85565617
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 01:48 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ah, daar gaan we al de mist in, de opa's en oma's zijn hier opa en oma Vis en opa en oma Fiets ( hebben ze zelf verzonnen) en aan U doen we niet, dat is overigens een principekwestie van ons aangezien je met het woordje U vals respect voordoet, respect laat je zien in gedrag, niet in een woordje.
En creëer je naar mijn mening een afstand die bij een goede band niet wenselijk is.

_O_
pi_85565687
bij ons thuis werd er gerust naakt gelopen en deuren mochten niet op slot (badkamer en wc), dat vind mijn pa erg eng. in bed bij papa, mama oma, etc... mocht best (soms moest het zelfs). nou moet ik zeggen dat ik dat als kind juist niet fijn vond.

thuis blootlopen doen we nog steeds (tuin incluus ;) , ik mag graag lekker ff zonnen) en wb bij anderen in bed slapen is het simpel: mijn oudste slaapt nog niet eens bij ons in bed (want dan slaapt ze niet, dan springt ze enkel enzo) en dus ook niet bij anderen. ze zou het overigens best mogen als ze dat zou willen. met een heel klein babietje zou er overigens wel moeite mee hebben, maar da's meer een bezwaar ivm veiligheid. ik weet het niet hoor. ik denk dat het gewoon van het kind zelf afhangt. de een vindt het lekker om bij opa en/of oma in bed te mogen, de ander vindt het niks.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  zondag 22 augustus 2010 @ 14:10:34 #152
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_85569423
quote:

[..]

Samen douchen ook niet.
Echt niet? Dat is hier heel normaal, ik douche bijna iedere dag met de kinderen, wel zo makkelijk.
Ook ga ik regelmatig samen met ze in bad en mijn man ook.
Naakt is iets heel natuurlijks naar mijn mening.
pi_85570235
Smeerlapperij is het :r
pi_85570476
quote:

[..]

Samen douchen ook niet.
Daar herken ik me wel in, ging wel samen in bad met m'n broer toen ik klein was.

Maar verder liepen we niet zo maar naakt door het huis heen
٩๏̯͡๏)۶
pi_85570859
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 14:10 schreef snakelady het volgende:

[..]

Echt niet? Dat is hier heel normaal, ik douche bijna iedere dag met de kinderen, wel zo makkelijk.
Zouden jouw naakte kinderen dan ook in bed mogen kruipen met hun naakte oma&opa? (serieuze vraag, geen aanval o.i.d.)
pi_85572098
Samenvattend, onder allochtonen is het gebruikelijk om samen te slapen, bij autochtonen niet.
  zondag 22 augustus 2010 @ 15:50:13 #157
12913 GreatWhiteSilence
pi_85572541
Volgens mij gebeurt het veel vaker dan we denken, maar zeggen maar weinig mensen dat ze van de standaard afwijken. Mijn man zal bijvoorbeeld echt niet tegen collega's zeggen dat onze dochter geen eigen kamer heeft.
  zondag 22 augustus 2010 @ 16:38:15 #158
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_85573923
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 14:10 schreef snakelady het volgende:

[..]

Nee, is vroeger thuis nooit gebeurd. Dus ik weet niet beter.

Dat samen douchen zou hoogstens uit een praktisch oogpunt zijn, als het kind onder de douche gaat en je met dat gespetter zit. Maar dan nog in boxer zelfs.
  zondag 22 augustus 2010 @ 18:01:10 #159
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_85576187
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 14:58 schreef Kieswiel het volgende:

[..]

Zouden jouw naakte kinderen dan ook in bed mogen kruipen met hun naakte oma&opa? (serieuze vraag, geen aanval o.i.d.)
Dat zou ik vreemd vinden aangezien naakt slapen zowel voor de opa's en oma's als voor mijn kinderen niet van toepassing is.
Maar ik slaap daarintegen wel naakt en als mijn oudste 's nachts bij ons in bed kruipt ga ik niet uit bed om iets aan te trekken maar slaap ik verder.
  zondag 22 augustus 2010 @ 18:06:50 #160
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_85576345
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 16:38 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Nee, is vroeger thuis nooit gebeurd. Dus ik weet niet beter.

Dat samen douchen zou hoogstens uit een praktisch oogpunt zijn, als het kind onder de douche gaat en je met dat gespetter zit. Maar dan nog in boxer zelfs.
Het is inderdaad praktischer,aangezien we dan gewoon ineens doorkunnen, dus niet eerst kinderen douchen, kinderen afdrogen, kinderen aankleden en dan ikzelf douchen enz en daarna mijn man enz.
Meestal ga ik eerst met de kinderen, was hun haren enz dan geef ik ze aan mijn man die ze afdroogd, ik ga uit de douche en mijn man kleed zich uit en stapt onder de douche en dan ga ik de tanden poetsen van de kinderen en de haren borstelen.

Maar wat zou er zo erg aan zijn als je eigen kind of kleinkind je naakt ziet? jij ziet hen toch ook naakt?
pi_85576529
Ik denk dat het, tot een bepaalde mate, juist goed is om je kinderen te laten "zien" dat naakt zijn normaal is, door gezamelijk te douchen ed. Zo gaan ze denk ik wanneer ze ouder zijn gemakkelijker praten over dingen mbt hun lichaam.
  zondag 22 augustus 2010 @ 18:20:48 #162
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_85576770
Dat niet alleen, ze zien ook dat een lichaam niks raars is en dat ze zich niet hoeven te schamen voor hun lijf.
Dat een lichaam echt niet altijd zo is als je op tv ziet of in blaadjes.

Zo zijn er nog steeds heel veel pubermeisjes die denken dat ze een rare vagina hebben omdat hun schaamlippen groter zijn als die ze in blaadjes of op internet zien en daardoor een minderwaardigheidscomplex hebben.
Die meisjes zullen dus andere vrouwen nooit naakt hebben gezien, anders wisten ze wel beter. ;)

Maar vraag me af hoe mensen hier dan denken over gezamelijk douchen op bv school na het gymen of op een sport, dan zien ze toch ook andere mensen naakt?
Of in een gezamelijk omkleedruimte bij het zwembad bijvoorbeeld?

Is het dan alleen dat je niet wil dat ze jou als ouder naakt zien of wil je niet dat ze uberhaupt iemand naakt zien?
pi_85578831
zodra het kan en mag mogen de mijne trouwens ook mee naar de sauna. wij gaan graag, dus waarom zouden we hun dan niet meenemen? kijk, als je je er zelf ongemakkelijk bij voelt is het anders, en soms zit een kind in een wat onhandige fase en is het een tikkie onhandig, maar ik zie niet waarom alle naaktheid direct fout zou zijn. integendeel zelfs.
pi_85578930
wat snakelady ook al zegt, het geeft je kind ook een realistisch perspectief. plus (maar dat is een pesoonlijke opinie van mij) draagt het bij aan de openheid en onbevangenheid binnen ons gezin. ze mogen best zien hoe ik douche hoor. leren ze sneller zelf douchen en levert minder gepiep bij dingen als haren wassen.

maar het dwaalt wel wat af van de op :)
pi_85579255
Jen gaat altijd met me mee in bad of onder de douche. Heel soms met papa, maar meestal dus met mij. Waarom? Omdat mijn man pas gaat douchen als hij naar bed gaat, en ik douche na het avondeten, dus dat komt beter uit met bedritueel.
  zondag 22 augustus 2010 @ 19:55:57 #166
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_85579954
Nou jullie denken er behoorlijk ruim over, en ik had er niet op deze mate bij stilgestaan. Maar ja jullie hebt wel gelijk, voor een kind is het dan allemaal wat natuurlijker en minder een 'issue'.

Toch eens over nadenken.

Ja, wat dit met opa en oma te maken heeft. :D
  zondag 22 augustus 2010 @ 19:57:32 #167
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_85580012
hahaha eigenlijk niet veel, was een topicwending van formaat geloof ik. ;)
  maandag 23 augustus 2010 @ 08:53:02 #168
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_85596471
Wij gaan ook samen in bad hoor, dochter vind het wel gezellig. Zij mag dan mijn haren wassen en ik de hare. Met haar vader wil ze niet in bad. Omdat ze dan te weinig ruimte over heeft :').

Gezamenlijk douchen na gym of op de sportvereniging ben ik dan weer niet zo dol op. Zeker op school vond ik het maar niks dat de juf gekleed rondliep en wij allemaal naakt. Dan voelt het zo ongelijk.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_85599903
Ik zou het wel raar vinden als ik vroeger bij opa en oma in bed geslapen zou hebben, maar meer omdat het oude mensen zijn en ik ze een paar keer per jaar zag.

Ik sliep ook nooit bij mijn ouders in bed, die gingen namelijk uren later slapen dan ik.... Lijkt mij logisch?
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:40:47 #170
85962 ioko
I Appear Missing
pi_85600453
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:50 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Volgens mij gebeurt het veel vaker dan we denken, maar zeggen maar weinig mensen dat ze van de standaard afwijken. Mijn man zal bijvoorbeeld echt niet tegen collega's zeggen dat onze dochter geen eigen kamer heeft.
Hoe oud is je dochter?
Coincidence
Makes sense
Only with you
  maandag 23 augustus 2010 @ 16:18:20 #171
12913 GreatWhiteSilence
pi_85612074
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:40 schreef ioko het volgende:

[..]

Hoe oud is je dochter?
20 maanden.
pi_85612303
Eigenlijk is een eigen kamer luxe. Dat er opeens allerlei dingen raar zijn en niet meer kunnen is eigenlijk alleen omdat we ons massaal laten opjagen om een ander materieel referentiekader te hanteren.
Dus ik zou me daar niet voor schamen, hoor.
Big friggin deal dat ze bij jullie slaapt.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  maandag 23 augustus 2010 @ 16:27:47 #173
12913 GreatWhiteSilence
pi_85612494
Dat zeg ik ook tegen mijn man, maar hij wil geen 'praatjes' voeden.
  maandag 23 augustus 2010 @ 17:26:00 #174
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_85615026
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 08:53 schreef MaLo het volgende:
Wij gaan ook samen in bad hoor, dochter vind het wel gezellig. Zij mag dan mijn haren wassen en ik de hare. Met haar vader wil ze niet in bad. Omdat ze dan te weinig ruimte over heeft :').
Of omdat je man wat ruwer is ofzo met haar haren wassen? :D
pi_85615229
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:25 schreef Principessa.Farfallus het volgende:
Ik zou het wel raar vinden als ik vroeger bij opa en oma in bed geslapen zou hebben, maar meer omdat het oude mensen zijn en ik ze een paar keer per jaar zag.

Ik sliep ook nooit bij mijn ouders in bed, die gingen namelijk uren later slapen dan ik.... Lijkt mij logisch?
Dan kan je er toch later bij gaan liggen, of zij bij jou.
Doet mijn dochter ook als ze naar aan het dromen is / onrustig aan het slapen is.
Of gewoon als ze daar zin in heeft O+ O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')