abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85300952

edit: tekst op het ding:
quote:
Landis & Gyr

220V | 15 a | 50Hz
220V | 4,5 va | 50Hz

type KLK 1w 15a2
Ding ding (iets verzegelds) zit in mijn meterkast. Af en toe is hij muisstil, meestal geeft hij een lichte zoemtoon, maar af en toe maakt hij echt gewoon herrie. Alsof er een fucking grote hommel naast je oren aan het zoemen is.

Als ik er dan zacht tegen aan sla dempt het volume gelijk.

Weet iemand wat dit voor ding is (ik ben totaal niet thuis in de electra).

Frappant detail: als ik de hoofdschakelaar omzet, en er is nergens stroom meer op staat, blijft deze motherfucker gewoon doorzoemen. }:|

[ Bericht 13% gewijzigd door Gulo op 15-08-2010 09:48:39 ]
  zondag 15 augustus 2010 @ 09:40:17 #2
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_85300957
wat staat er op?
pi_85300983
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 09:40 schreef Bill_E het volgende:
wat staat er op?
Haha, ja de kwaliteit van mijn telefoon-camera laat te wensen over. Ik ga even checken. BRB.
pi_85300986
De buren hebben een wietplantage en gebruiken jouw elektriciteitsvoorziening :Y
pi_85301024
quote:
Landis & Gyr

220V | 15 a | 50Hz
220V | 4,5 va | 50Hz

type KLK 1w 15a2
pi_85301029
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 09:43 schreef Juup© het volgende:
De buren hebben een wietplantage en gebruiken jouw elektriciteitsvoorziening :Y
Dan zou mijn teller harder moet lopen... Ik noteer elke dag mijn meterstanden.
  zondag 15 augustus 2010 @ 09:49:25 #7
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_85301043
http://www.google.nl/imag(...)l=1&biw=1599&bih=928

:D

Eerste antwoord dat ik tegen kom is: een schakelklok.

Volgens wiki maakt dit bedrijf:

Products
Energy meters and metering devices for meter reading, load management and communication
IT systems and services for meter data acquisition and processing
Prepayment meters and systems for gas and electricity
System solutions to read and process metering data, including automated meter reading
Advanced metering infrastructure and turnkey solutions including supporting services
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_85301044
Dat is een relais.
Schakeld in voor bv hoog/laag tarief of elektrische boiler
en aan de buis te zien die er naar toe loopt, in jou geval een boiler
De stroom voor het relais komt van het net, dus reageerd niet op je hoofdschakelaar
pi_85301087
* Gulo gaat googlen wat een schakelklok en wat een relais is. :@

Wat jij zegt klinkt aannemelijk exlurker. Ik heb idd een dubbeltarief.

Heb je ook enig idee waarom dat ding zo loopt te zoemen? En hoe kan ik het voorkomen?
pi_85301100
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 09:47 schreef Gulo het volgende:

[..]

Ik noteer elke dag mijn meterstanden.
Why?
pi_85301114
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 09:54 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Why?
Dan ben ik er tijdig bij als er iets mis gaat! Het kost me echt maar een paar seconde. Mijn meterkast is zeer goed toegankelijk. Ik schrijf het gewoon in een schriftje in de meterkast. Het is niet zo dat ik het ga digitaliseren in excel-bestanden ofzo hoor. ;)
pi_85301137
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 09:53 schreef Gulo het volgende:
* Gulo gaat googlen wat een schakelklok en wat een relais is. :@

Wat jij zegt klinkt aannemelijk exlurker. Ik heb idd een dubbeltarief.

Heb je ook enig idee waarom dat ding zo loopt te zoemen? En hoe kan ik het voorkomen?
Een relais heeft een magneetspoel en bij het aantrekken kan het gebeuren dat hij niet helemaal sluit en er een kleine luchtspleet ontstaat, wat het zoemeffect geeft

Voorkomen kan je het niet, jekan het verminderen door wat je zelf ook al aangeeft er een tik op te geven en mocht het heel hinderlijk worden, de netbeheerder inschakelen en vragen om vervanging
pi_85301168
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 09:59 schreef exlurker het volgende:

[..]

Een relais heeft een magneetspoel en bij het aantrekken kan het gebeuren dat hij niet helemaal sluit en er een kleine luchtspleet ontstaat, wat het zoemeffect geeft

Voorkomen kan je het niet, jekan het verminderen door wat je zelf ook al aangeeft er een tik op te geven en mocht het heel hinderlijk worden, de netbeheerder inschakelen en vragen om vervanging
Ok, hoe hard mag ik er op slaan? Hoe harder ik sla, hoe minder hij zoemt, maar ik ben bang dat ik hem sloop. :')

Weet je trouwens zeker dat het geen invloed heeft op het functioneren van de tellers?
pi_85301245
redelijk simpele oplossing: laat een nieuwe aanleggen, deze heeft z'n beste tijd gehad.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  Moderator zondag 15 augustus 2010 @ 10:13:14 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_85301267
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 10:03 schreef Gulo het volgende:

[..]

Ok, hoe hard mag ik er op slaan? Hoe harder ik sla, hoe minder hij zoemt, maar ik ben bang dat ik hem sloop. :')

Weet je trouwens zeker dat het geen invloed heeft op het functioneren van de tellers?
Nee, dat heeft geen invloed op het functioneren van het omzetten van het ene naar het andere tarief :). Als het erg hinderlijk geluid is dan zou ik gewoon informeren bij het energiebedrijf of het relais niet vervangen kan worden.
  Moderator zondag 15 augustus 2010 @ 10:17:00 #16
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_85301300
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 09:56 schreef Gulo het volgende:

[..]

Dan ben ik er tijdig bij als er iets mis gaat! Het kost me echt maar een paar seconde. Mijn meterkast is zeer goed toegankelijk. Ik schrijf het gewoon in een schriftje in de meterkast. Het is niet zo dat ik het ga digitaliseren in excel-bestanden ofzo hoor. ;)
Echt, waarom in vredesnaam?
Je kan je tijd vast nuttiger besteden.
pi_85301303
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 10:03 schreef Gulo het volgende:

[..]

een klein tikje moet al voldoende wezen, je kan proberen waar het meste effect heeft
Een relais is niets anders dan een electrische sckakelaar en heeft zeker geen invloed op het functioneren van de meter
Maar wat ik eerder al heb aangegeven,geeft het grote hinder, meld het bij de netbeheerder, het relais is van hun, laat ze het maar oplossen
pi_85304355
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 10:17 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Echt, waarom in vredesnaam?
Je kan je tijd vast nuttiger besteden.
Kost me nog geen minuutje per week hoor...
pi_85304370
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 10:17 schreef exlurker het volgende:

[..]

een klein tikje moet al voldoende wezen, je kan proberen waar het meste effect heeft
Een relais is niets anders dan een electrische sckakelaar en heeft zeker geen invloed op het functioneren van de meter
Maar wat ik eerder al heb aangegeven,geeft het grote hinder, meld het bij de netbeheerder, het relais is van hun, laat ze het maar oplossen
Ok, ik ga enexis even mailen hoe dit aangepakt moet worden.
pi_85305569
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 12:30 schreef Gulo het volgende:

[..]

Ok, ik ga enexis even mailen hoe dit aangepakt moet worden.
Gewoon aangeven dat je er gek van wordt en als zij het niet vervangen dat je het er dan zelf wel even uit ramt.
Voor de meter mag het dan niets uitmaken, een brommend relais moet je gewoon vervangen, brommen duid gewoon op veroudering, en door de luchtlaag ertussen springt de spanning dus steeds over i.p.v. dat deze mooi over gegeven wordt, op den duur wordt het nog erger en wordt het relais steeds warmer totdat deze het opgeeft.

En gezien de foto is het al een behoorlijk oud relais.
pi_85305851
Ben ik nou de enige die het raar vindt dat het relais voor de hoofdschakelaar zit en wat moet hij dan in godsnaam schakelen ?
Bij mij had hij al lang open gelegen voor inspectie / er uit rossen.
pi_85305987
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 13:20 schreef RVP67 het volgende:
Ben ik nou de enige die het raar vindt dat het relais voor de hoofdschakelaar zit en wat moet hij dan in godsnaam schakelen ?
Bij mij had hij al lang open gelegen voor inspectie / er uit rossen.
de stuurspanning voor het relais word dus VOOR De meter en hoofdschakelaar afgetapt?

de spanning voor de boiler ( of what ever er ook achter zit ;) ) niet :D
pi_85306890
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 13:24 schreef Ou-Tannu het volgende:
de stuurspanning voor het relais word dus VOOR De meter en hoofdschakelaar afgetapt?
Ja, dat snap ik, maar waarom ?????
pi_85306893
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 13:24 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

de spanning voor de boiler ( of what ever er ook achter zit ;) ) niet :D
klopt ^O^
pi_85306978
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 13:50 schreef RVP67 het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik, maar waarom ?????
De schakeldraad om dat telais te schakelen komt uit het net, is een aparte draad en heeft verder met de instalatie niets van doen

Er zijn ook TF relais
Een tf relais word gestart met een toon puls. (1e klik)
vervolgens heeft elke seconde een mogelijke schakelfunctie.
Wat geschakeld word hangt af van de tijd die is verstreken vanaf de startpuls.De totale cyclus duurt 30 seconden.
Vaak worden in die 30 seconden alle actieve commando's herhaalt.

Dus om bv 17.00 doe ik de straatlantaarns aan en om 19.00 de boiler dan herhaal ik om 19.00 ook dat de straatverlichting aan moet, als vervolgens om 23.00 nacht tarief ingaat geeft ik dus ook aan dat de lantaarns moeten branden en dat de boiler aanstaat.

Om een actie uit te voeren moet op de volle seconde een puls komen om de actie te beeindigen moet de puls verzonden worden op de halve seconde.
zo heb je dus 30 inschakel punten en 30 uitschakelpunten.

en dit word een flink aantal keren per dag verstuurt alleen of je relais ook inschakeld hangt van de postie van het codeerwieltje af.

[ Bericht 8% gewijzigd door exlurker op 15-08-2010 14:03:31 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')