Mijn katers hebben allebei blaasgruis gekregen ondanks carnibest. Bij beide werd dit veroorzaakt door een blaasontsteking
is altijd een beetje kip/ei, wat was er eerder, maar volgens de dierenarts mogen we er van uit gaan dat het gruis is ontstaan door de blaasontsteking en niet al aanwezig was, dus met voeding kun je in zo'n geval weinig bereiken, het is dan pech hebben.
Carnibest heeft twee rijstvrije varianten (diabetesmix en eendmix). Daarnaast wordt op het barfforum andere voeding vaak wel hoger aangeschreven, omdat er wel vaker gruis voorkomt bij katten die carnibest krijgen en dit door vers beperkt wordt, in theorie. Aan de andere kant: bij mijn weten is het wel een van de meest gevoerde KVV's en het is nu eenmaal geen wondermiddel, tegen sommige dingen valt niet op te voeren. Je zal dus zeker bij zo'n vaakgevoerd merk ook wel dit soort ervaringen tegen komen.
Ik heb het bij mijn katten geprobeerd met Bandit, maar dat vonden ze echt niet te eten (terwijl het makkelijke eters zijn).
CB helpt blaasproblemen te voorkomen zoals alle versvoer dat doet, het houdt de zuurgraad in de blaas doorgaans goed. Maar tegen een ontsteking valt op zo'n manier niet op te 'verzuren' bijvoorbeeld. De samenhang tussen carnibest en nierfalen is mij niet bekend, er is wel samenhang tussen blaasgruis (en dan met name wanneer er een verstopping ontstaat) en nierfalen, misschien bedoelt de dierenarts dat?
Ik heb trouwens de eerste keer op advies van de dierenarts
je wil niet meteen eigenwijs zijn
brokjes gevoerd van royal canin en clinic. Resultaat: Ph gestegen ten opzichte van het moment dat hij met verstopping
dan hoort in theorie de Ph-waarde het hoogst te zijn binnenkwam

De kater die het dieetvoer moest viel ook ontzettend af, terwijl die andere (toen dus niet ziek) er lekker van smulde en veel te veel aan kwam. Mijn katten doen het dus absoluut niet goed op brokken, maar dat kan bij elk beest verschillen natuurlijk.