abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85281655
Ik ben net terug van de dierenarts met mijn poes Yoko.

2 weken geleden, terwijl ik op vakantie was, plaste ze bloed, ging op en af van de kattebak dus de oppas pikte zeer terecht op dat een bezoekje DA wellicht niet overbodig was. Op basis van de beschrijving is toen blaasontsteking vastgesteld en kon de oppas met pijnstillers en antibiotica naar huis.
Poes kreeg een kuurtje en alles leek de afgelopen week in orde.

Tot ze vandaag weer bak in, bak uit liep en zelfs op het ligkussen wilde plassen. Toen ik haar daarvan af plukte produceerde ze een paar druppels roze urine, die ik samen met poes heb meegenomen naar de DA. Diagnose: blaasontsteking. -O- Maandag moet ik meer urine wegbrengen zodat ook op blaasgruis gecontroleerd kan worden, omdat het nu de 2e keer in 2 weken is dat ze ziek is. Een aantal uitslagen van de urine die hij testte zouden zelfs een symptoom van verminderde nierwerking kunnen zijn (rilll :X )
Poes is voorzien van pijnstillers en nieuwe (breed spectrum) AB en ligt nu zo ver weg mogelijk van mij zeer boos op me te zijn. :')

Na deze wellicht langdradige inleiding de kernvraag:
Yoko eet sinds een jaar Carnibest (KVV, Compleet Vers Voer oftewel: rauw vlees). Onder meer omdat dit de zuurgraad van de urine verandert en dus blaasontsteking en blaasgruis zou voorkomen.
Heeft iemand ervaring met CB en blaasgruiskatten? Hoe helpt CB blaasproblemen nu precies te voorkomen en is er een samenhang met CB en nierfalen?

En daarnaast: zijn er wellicht andere merken KVV die beter zijn dan CB? Want die wil ik dan best overwegen. Want ik heb nog 2 katers rondlopen die helemaal niet gebaat zijn bij blaasgruis.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:53:48 #2
312694 errrbek
Rollende R en ook een harde L
pi_85286570
Ik heb een kater met blaasgruis en sinds hij Royal Canin Urinary eet heeft hij nergens last meer van. Het zijn brokjes, maar dat maakt 'm niets uit :)
  † In Memoriam † zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:01:48 #3
43556 miss_dynastie
pi_85286793
Mijn katers hebben allebei blaasgruis gekregen ondanks carnibest. Bij beide werd dit veroorzaakt door een blaasontsteking is altijd een beetje kip/ei, wat was er eerder, maar volgens de dierenarts mogen we er van uit gaan dat het gruis is ontstaan door de blaasontsteking en niet al aanwezig was, dus met voeding kun je in zo'n geval weinig bereiken, het is dan pech hebben.

Carnibest heeft twee rijstvrije varianten (diabetesmix en eendmix). Daarnaast wordt op het barfforum andere voeding vaak wel hoger aangeschreven, omdat er wel vaker gruis voorkomt bij katten die carnibest krijgen en dit door vers beperkt wordt, in theorie. Aan de andere kant: bij mijn weten is het wel een van de meest gevoerde KVV's en het is nu eenmaal geen wondermiddel, tegen sommige dingen valt niet op te voeren. Je zal dus zeker bij zo'n vaakgevoerd merk ook wel dit soort ervaringen tegen komen.

Ik heb het bij mijn katten geprobeerd met Bandit, maar dat vonden ze echt niet te eten (terwijl het makkelijke eters zijn).

CB helpt blaasproblemen te voorkomen zoals alle versvoer dat doet, het houdt de zuurgraad in de blaas doorgaans goed. Maar tegen een ontsteking valt op zo'n manier niet op te 'verzuren' bijvoorbeeld. De samenhang tussen carnibest en nierfalen is mij niet bekend, er is wel samenhang tussen blaasgruis (en dan met name wanneer er een verstopping ontstaat) en nierfalen, misschien bedoelt de dierenarts dat?

Ik heb trouwens de eerste keer op advies van de dierenarts je wil niet meteen eigenwijs zijn :P brokjes gevoerd van royal canin en clinic. Resultaat: Ph gestegen ten opzichte van het moment dat hij met verstopping dan hoort in theorie de Ph-waarde het hoogst te zijn binnenkwam :') De kater die het dieetvoer moest viel ook ontzettend af, terwijl die andere (toen dus niet ziek) er lekker van smulde en veel te veel aan kwam. Mijn katten doen het dus absoluut niet goed op brokken, maar dat kan bij elk beest verschillen natuurlijk.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:52:51 #4
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_85288139
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 19:53 schreef errrbek het volgende:
Ik heb een kater met blaasgruis en sinds hij Royal Canin Urinary eet heeft hij nergens last meer van. Het zijn brokjes, maar dat maakt 'm niets uit :)
Maar dat heeft niets met de vraag van TS te maken.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_85289284
Geen ervaring maar wil Yoko wel even beterschap wensen.
pi_85294148
Bedankt voor de info miss_dynastie. :) Zeg je hiermee ook dat rijst in het KVV het risico op blaasontsteking kan vergroten? Want dat is dan iets waar ik wel naar zou willen kijken, mocht ik op ander KVV over willen gaan.

Naar brokjes wil ik liever niet terug, ik heb er teveel slechte verhalen over gehoord en zie op dit moment nog niet welke ingrediënten juist in brokjes zitten (of ontbreken) die blaasgruis zouden kunnen voorkomen. Eerder het tegendeel, gezien het graan- en zoutgehalte en dergelijke.

Wat ik nu wel standaard ga doen is haar voer aanlengen met water. Deed ik al als het erg warm was, maar ik zie haar zelden drinken dus zo kan ik de zaak goed laten doorspoelen, want haar bakje gaat elke keer keurig leeg.

quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 21:35 schreef ferrari_rood het volgende:
Geen ervaring maar wil Yoko wel even beterschap wensen.
Dank je. :) Ik heb er volgens mij meer last van dan de patiënt, die kwam vanavond alweer met een vers gevangen muis aanzetten. Ze heeft dus blijkbaar ook voorkeur voor vers voer. :P
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  † In Memoriam † zondag 15 augustus 2010 @ 11:00:07 #7
43556 miss_dynastie
pi_85301940
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 00:16 schreef Cat22 het volgende:
Bedankt voor de info miss_dynastie. :) Zeg je hiermee ook dat rijst in het KVV het risico op blaasontsteking kan vergroten? Want dat is dan iets waar ik wel naar zou willen kijken, mocht ik op ander KVV over willen gaan.
Nee hoor, absoluut niet, althans, niet voorzover mij bekend. Blaasontsteking is nu eenmaal een kwaaltje waar sommige katten veel last van hebben. Er is zelfs niet altijd een oorzaak voor aan te wijzen, soms is het nu eenmaal zo, heb ik begrepen. Maar door het hebben van blaasontsteking stijgt vaak de Ph-waarde van de urine. Wanneer deze op of rond de 7 komt hebben struvietkristallen een kans om te ontstaan. Bij een lagere Ph-waarde dan 7 lossen ze op. Zaak is dus de Ph-waarde gezond te houden; ook weer niet te laag, want dan kunnen oxalaatkristallen ontstaan. Vers vlees helpt die Ph-waarde gezond te houden. Maar voor katten die er erg gevoelig voor zijn (of erg gevoelig voor ontstekingen) kan dat beetje koolhydraten nét zorgen voor een iets te hoge Ph en dus struvietvorming. De aantallen die in Carnibest zitten zijn heel minimaal (paar procent), maar omdat rijst geen noodzakelijk onderdeel is van hun voeding, neem ik liever geen risico en voer ik dus rijstvrij.

quote:
Naar brokjes wil ik liever niet terug, ik heb er teveel slechte verhalen over gehoord en zie op dit moment nog niet welke ingrediënten juist in brokjes zitten (of ontbreken) die blaasgruis zouden kunnen voorkomen. Eerder het tegendeel, gezien het graan- en zoutgehalte en dergelijke.
Ik ben er zelf -ook na verhalen van anderen- van overtuigd dat je een kat die struviet heeft gekregen op vers vlees niet gauw struvietvrij krijgt met brokken. De samenstelling van elke brok die ik tegen ben gekomen die struviet dient te verlagen is slechter dan de samenstelling van KVV. Kijk alleen maar naar het feit dat KVV veel vocht bevat, wat juist goed is bij blaasontsteking/gruis.
pi_85302473
De DA zei gisteren iets over een te hoge ph waarde, daarom moet ik morgen nog een keer urine brengen zodat ze het goed kunnen testen. Bedankt voor je duidelijke uitleg. ^O^

Ik wacht even af wat de AB doet en blijf voorlopig lekker CB voeren, met een flinke plens vocht erbij. :)
pi_85308320
En dit topic kan natuurlijk niet fotoloos blijven. :P
De patiënt, vanmorgen vroeg. Gelukkig heeft ze er geen last van. :)

Moderator zondag 15 augustus 2010 @ 15:15:37 #10
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_85310044
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 20:52 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Maar dat heeft niets met de vraag van TS te maken.
Het is een ervaring met dit probleem dus mensen hier delen en daar is niets mis mee toch?
Het is goed bedoeld :)
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Moderator zondag 15 augustus 2010 @ 15:18:57 #11
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_85310163
Ik voer hier overigens nu zelf Lotgering, mede omdat het biologisch vlees is, goedkoper dan Carnibest is en ze bezorgen indien nodig thuis. Wat het doet met blaas en nier problematiek weet ik helaas niet, heb er ook nog geen ervaringen over gelezen. Ik ben wel erg benieuwd want het voorkomen van blaas en nier problemen was voor mij juist één van de meest wegende redenen om vers te gaan voeren...
pi_85310370
Ik heb naar Lotgering gekeken (goed voer, goede prijs) maar helaas bezorgen ze niet vaak in de buurt waar ik woon. Bezorgkosten zouden ook best hoog zijn. En zou ik dan meer moeten afnemen dan mijn vriezer aankan. Een extra diepvries kopen voor het kattevoer doet het prijsverschil natuurlijk ook weer teniet.
  Moderator zondag 15 augustus 2010 @ 15:36:15 #13
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_85310707
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 15:25 schreef Cat22 het volgende:
Ik heb naar Lotgering gekeken (goed voer, goede prijs) maar helaas bezorgen ze niet vaak in de buurt waar ik woon. Bezorgkosten zouden ook best hoog zijn. En zou ik dan meer moeten afnemen dan mijn vriezer aankan. Een extra diepvries kopen voor het kattevoer doet het prijsverschil natuurlijk ook weer teniet.
Ik heb gelukkig een aantal mensen waar ik samen mee bestel en dan delen we de verzendkosten (12 euro). Ik heb voor 15 euro voor een hele maand geloof ik en dat past ook net in één vriezer lade.
Ik moest zelf even aan het voer wennen want het is wel grover dan Carnibest maar ze eten het hier inmiddels liever dan Carnibest.
pi_86358029
Cat heb je al op barfplaats gekeken??? Misschien even contact opnemen met een holistische dierenarts als je de waardes weet (voor de leken dat is een dierenarts die graag op natuurlijke wijze kwalen behandeld)?? Misschien zou appelazijn voor Joko een oplossing zijn.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_86358844
quote:
Op zondag 12 september 2010 21:14 schreef nieslief het volgende:
Cat heb je al op barfplaats gekeken??? Misschien even contact opnemen met een holistische dierenarts als je de waardes weet (voor de leken dat is een dierenarts die graag op natuurlijke wijze kwalen behandeld)?? Misschien zou appelazijn voor Joko een oplossing zijn.
Bedankt voor het meedenken. :) Gelukkig gaat het na de tweede AB kuur weer prima met Yoko dus voorlopig laat ik het zoals het is. Haar urine is nog een keer getest en alle waarden waren goed. Dus ik hoop dat dit een eenmalig (of eigenlijk tweemalig) iets is geweest.

Wel ga ik binnenkort bij een andere leverancier kijken naar andere merken KVV. Maar da's meer voor de afwisseling, want alleen Carnibest eten is ook zo saai.
pi_86359802
Verrek wat stond die hoog in mijn lijst.....

Onthouden dan maar voor toekomst. Hopelijk niet maar goed je snapt hem wel.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_86360643
quote:
Op zondag 12 september 2010 21:40 schreef nieslief het volgende:
Verrek wat stond die hoog in mijn lijst.....

Onthouden dan maar voor toekomst. Hopelijk niet maar goed je snapt hem wel.
Je moet gewoon weer vaker komen posten. :*
pi_86364917
Is al een hele tijd mijn goede voornemen voor dit jaar......

Maar het zat qua gezondheid niet zo mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')