abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85263980
Hallo kattenliefhebbers :W

Sinds een tijdje heb ik een soort van tik/methode als ik een kat zie oversteken op mijn rijbaan. Of dit nu op een woonerf is of op een doorgaande weg, als de kat of poes langzaam oversteekt of vlakbij m'n auto nog even snel de weg over glipt, is dit wat ik doe:

IK trap dan meestal even mijn koppelingspedaal helemaal in, zodat ik mijn auto niet meer kan controleren met het gaspedaal, hierna trap ik het gaspedaal zachtjes doch duidelijk in om wat meer toeren te maken. Dit om de kat of poes te waarschuwen dat het vreemde beest dat geen pootjes maar zwarte ronde schijven heeft, erg gevaarlijk kan zijn.

Waarom ik het doe ? Ik geloof er in dat ik die poes of kater gewoon laat weten dat er met die vreemde beesten niet te sollen valt. Een kat weet niet dat het een auto is, het is een soort van beest, waar mensen in kunnen zitten, maar ze zullen nooit de link leggen dat als zo'n vreemd ding gaat grommen (dat is dus in feite wat ik doe) dat een mens dat doet, dus in mijn ogen is het niet schadelijk voor de psyche van de poes, alleen word zijn instinct wat meer fijngeslepen en nauwlettender bij het oversteken van die grote grijze vlaktes tussen de tuinen en bosjes in.

Zo is het dus als ik het zie en ik denk dat ik hierdoor toch misschien wel ooit een kattenleventje mee gered heb of ga redden, om de simpele reden dat het poezebeest voortaan beter uitkijkt bij oversteken.

Am I right ? Or not ? :?
pi_85264311
Het ligt heel erg aan de situatie, als je snacht's je koplampen aan hebt staan, en er steekt 10 meter voor je ineens een kat over, dan kan die kat schrikken en 'verstijven' ze (natuurlijke schrikreactie, is ook bij mensen en andere dieren zo).

9 van de 10x gaat het natuurlijk goed omdat ze inderdaad bij harde geluiden schrikken en weg zijn (vooral katten), maar hou dus wel in gedachten dat ze ook kunnen verstijven van angst.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 00:10:11 #3
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_85264360
Ik denk dat je het prima doet. Mooie beredenering ook :D

Ik toeter meestal als er weer zo'n beestje midden op de weg zit, dan rennen ze ook vaak weg.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tics van je petten.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 00:19:54 #4
247705 IemandNiemand
Iemand... of toch niemand?!
pi_85264798
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 00:10 schreef nattermann het volgende:

Ik toeter meestal als er weer zo'n beestje midden op de weg zit, dan rennen ze ook vaak weg.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
En toen was er niets!
pi_85264860
trap standaard keihard op me rem,no matter er een vrachtwagen op me bumper kleeft(na afloop wel dan maar goed). met duiven geef ik dan weer wel gas....
www.fmylife.com,your life isnt that bad now is it?
pi_85264949
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 00:10 schreef nattermann het volgende:

SPOILER
Even knipperen met groot licht doet ook wonderen. Mijn ervaring is dat juist met claxoneren de kans groter is dat een dier verstijft van angst.
pi_85265018
LIEF :*
Snollebolt
pi_85266544
Alleen afremmen als het kan. Ik ben van mening dat je beter het dier in kwestie kan overrijden dan dat je 5 auto's op elkaar hebt zitten omdat je remde terwijl 't niet kon.Tuurlijk moet je remmen als het kan, maar je moet wel de risico's inschatten.
Verder zou ik eerder met het groot licht gaan knipperen dan toeteren, juist omdat de poes dan verstijft en niet zal wegrennen.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 01:30:09 #9
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_85267779
Zo te lezen heb je het over de bebouwde kom. Gewoon langzaam doorrijden. Die kat weet ook dat autos hard aankomen hoor. Vaak is het meer luiheid dan ontwetendheid dat die auto gevaarlijk kan zijn. Geef 'm een kans opzij te stappen en doet hij dat niet.. tsja.. natuurlijke selectie.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_85304011
Hoezo natuurlijke selectie ?

Een kat die door een auto doodgereden word is GEEN natuurlijke selectie, maar pure moord door menselijk egoisme ! Ik heb het elders al eens gezegd, de olieramp in de golf van Mexico heeft aan miljoenen dieren het leven gekost, maar er word maar gerept over 11 menselijke slachtoffers tijdens deze ramp.

Een kat hoort niet door een auto gedood te worden, klaar uit. Net zoals herten, konijnen en ander wild. De kat/poes is het enige dier dat de mens eventueel op zou kunnen voeden, grip op hebben, dat zij niet het slachtoffer van ons egologisch systeem worden. Het zijn rare snuiters, die katten en poezen en daarom vroeg ik mij dus ook met dit topic af of ik op deze manier goed bezig ben of niet. Want ja, ik ben ook z'n ego-mens dat moet werken, met de auto naar het werk ga en mijn werk bestaat ook voornamelijk uit autorijden.

En bovendien, ik heb ooit net na het behalen van het roze papiertje een kat doodgereden (niet zeker) op een semi-provinciale weg. Het beestje vluchtte nog wel de berm in, maar de klap was wel erg hard en alleen al het geweten dat de kater/poes waarschijnlijk dood zou zijn, was al een slecht geweten op zich...zonder de zekerheid dat hij het heeft gehaald of niet. Het is toch ergens een gezinslid dat opeens wegvalt uit dat dagelijkse ritme.

Dus natuurlijke selectie is echt grote onzin...
  zondag 15 augustus 2010 @ 12:44:47 #11
247705 IemandNiemand
Iemand... of toch niemand?!
pi_85304732
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 12:16 schreef Meike26 het volgende:

Een kat die door een auto doodgereden word is GEEN natuurlijke selectie, maar pure moord door menselijk egoisme ! Ik heb het elders al eens gezegd, de olieramp in de golf van Mexico heeft aan miljoenen dieren het leven gekost, maar er word maar gerept over 11 menselijke slachtoffers tijdens deze ramp.

Een kat hoort niet door een auto gedood te worden, klaar uit. Net zoals herten, konijnen en ander wild. De kat/poes is het enige dier dat de mens eventueel op zou kunnen voeden, grip op hebben, dat zij niet het slachtoffer van ons egologisch systeem worden. Het zijn rare snuiters, die katten en poezen en daarom vroeg ik mij dus ook met dit topic af of ik op deze manier goed bezig ben of niet. Want ja, ik ben ook z'n ego-mens dat moet werken, met de auto naar het werk ga en mijn werk bestaat ook voornamelijk uit autorijden.

En bovendien, ik heb ooit net na het behalen van het roze papiertje een kat doodgereden (niet zeker) op een semi-provinciale weg. Het beestje vluchtte nog wel de berm in, maar de klap was wel erg hard en alleen al het geweten dat de kater/poes waarschijnlijk dood zou zijn, was al een slecht geweten op zich...zonder de zekerheid dat hij het heeft gehaald of niet. Het is toch ergens een gezinslid dat opeens wegvalt uit dat dagelijkse ritme.

Je kon niet uit je auto stappen om het diertje te helpen?
En toen was er niets!
pi_85304923
Ik ben teruggereden en een minuut of 10 lopen zoeken en roepen. Ik had helaas niets bij me wat rammelde (klinkt meestal gelijk als "eten" voor een kat). Daarna nog eens een kwartier in de auto stil blijven zitten zonder verder te rijden.
En het is ook een kat eigens dat ze, als ze fataal zijn geraakt, dat ze tijdens de paniek-vlucht een plekje zoeken om heen te gaan. Meestal zijn dit plekjes onder een struik, achter een muurtje of iets. Dus vandaar ook ik het beesie ook niet heb kunnen vinden....of ze heeft wel echt kunnen vluchten naar huis.

Was volgens mij in de omgeving van Soesterberg.

Hoe druk ik het soms ook heb met m'n werk, als ik een mooie kater of poes zie lopen in een woonwijk en ik ben zelf ook te voet, blijf ik even staan en probeer het beestje even te lokken voor een aaibeurt. Vind poezebeest fijn en ik ook :)
pi_85314445
Ik doe precies hetzelfde :D Even de auto herrie laten maken, zodat het kattenbeest er toch ergens wat ontzag voor krijgt.

Als ik bij pa en ma wegrijd, dan zit hun kater soms heel laconiek toe te kijken. Als 'ie niet uit zichzelf een veilige plek opzoekt, dan rijd ik vaak met wat extra toeren juist zijn kant op, zodat hij 'm smeert.

Foto van betreffende kater:
  zondag 15 augustus 2010 @ 20:45:22 #14
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_85321667
quote:

Als ik midden op een snelweg ga staan en ik word aangereden dan vraagt ook iedereen zich af "wat deed die idioot midden op de weg?", niemand zal zeggen "ja eigenlijk zouden er ook geen wegen moeten zijn, het was moord van die automobilist!" Een kat weet heus wel dat autos gevaarlijk zijn. Als je er dan met een langzaam tempo op af komt en hij gaat niet weg.. tsja, dan vind ik dat wel natuurlijke selectie ja.

Tevens ben ik erg benieuwd naar jouw argumentatie over de dikgedrukte zin in je quote.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
pi_85327901
Oké, ik ben misschien de wilde konijnen en egels vergeten, maar van alle denkbare huisdieren + overstekend wild is de kat door de mens het enige dier wat een beetje op te voeden is.

Honden steken niet uit zichzelf over, omdat ze worden uitgelaten... er van uitgaande dat een hond netjes word uitgelaten en niet aan z'n lot overgelaten worden. Helaas word het wel steeds erger hierin, dus waarschijnlijk stel ik mijn mening binnen nu en 5 jaar wel bij.

De kat is in Nederland het enige dier dat en huisdier is en vrij door de natuur loopt. Ook zullen er maar wenig mensen kunnen meepraten in Nederland (uitgezonderd de mensen op de veluwe en in De Peel) die regelmatig wild over zien steken. En bij wild is het dan dus ook wel zo dat je ze bang kan maken door licht of geluidssignalen, maar een hert/ree steekt (eerder springen) ook maar 2 keer per dag de weg over, in veel gevallen zonder dat er een auto in de buurt is, dus moeilijk op te voeden door de automobilist/ de mens.
pi_85338070
quote:

Nou, er is toch wel enige vorm van natuurlijke selectie, alleen is de manier waarop er gesorteerd wordt iets minder natuurlijk (de auto), maar er is wel degelijk groot verschil in de manier waarop katten met het verkeer "omgaan". De ene kat is de andere niet. Ik denk dat je zeker in een grote stad, wel degelijk van natuurlijk selectie kan spreken, de kat die wat banger is voor auto's zal een grotere overlevingskans hebben dan de grote (rooie, maar dat is weer eigen ervaring) waaghals.
pi_85339380
Dus omdat de ene kat niet echt beseft dat er een groot gevaar op hem afkomt, is het maar gewoon OK om dan door te rijden totdat het dier het gevoeld heeft....?!
Omdat het natuurlijke selectie zou zijn......?!

Weet je, mensen zeggen altijd dat ze een hogere vorm van intelligentie bezitten. En dat zal best. Maar er naar handelen...... "With great powers comes great responsibility"......
Wat is het probleem om zoals TS even de kat weg te jagen? Scheelt weer een hoop leed en verdriet.
En gezien wij precies weten wat een auto is en kan doen, en de kat niet, zijn wij ook degenen die het de kat kunnen leren - maar dan graag wel op een diervriendelijke manier ;)
pi_85339586
TS, je doet het prima :Y
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
pi_85339674
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 10:09 schreef Candaasje het volgende:
Dus omdat de ene kat niet echt beseft dat er een groot gevaar op hem afkomt, is het maar gewoon OK om dan door te rijden totdat het dier het gevoeld heeft....?!
Omdat het natuurlijke selectie zou zijn......?!

Weet je, mensen zeggen altijd dat ze een hogere vorm van intelligentie bezitten. En dat zal best. Maar er naar handelen...... "With great powers comes great responsibility"......
Wat is het probleem om zoals TS even de kat weg te jagen? Scheelt weer een hoop leed en verdriet.
En gezien wij precies weten wat een auto is en kan doen, en de kat niet, zijn wij ook degenen die het de kat kunnen leren - maar dan graag wel op een diervriendelijke manier ;)
Ik zeg nergens dat je maar door moet rijden, ik zeg alleen dat ook op dat vlak de ene kat beter is in gevaar inschatten dan de ander en je zodoende ook van een vorm van natuurlijke selectie kan spreken.
pi_85339880
Oh wacht, ik zie nu pas dat mijn reactie eigenlijk meer naar twiFight gericht was.
Sorry Casos. :)
  maandag 16 augustus 2010 @ 15:13:50 #21
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_85350609
Ik zeg toch ook dat je de kat "weg moet jagen"? Ik stel niet voor dat je vol gas moet blijven geven, maar gewoon stapvoets doorrijden (5 km/u). Dan heeft de kat alle tijd om weg te lopen en zal hij ook niet verstijven van angst. Dit zou ik ook doen bij mensen hoor, die niet aan de kant gaan. Het enige verschil is dat mensen de zin "hey luilak, ga eens aan de kant!" snappen, en katten niet. Als de kat dan nog niet aan de kant gaat en vrolijk blijft zitten.. tsja.. ik ga dan niet achteruit en omrijden hoor.
  maandag 16 augustus 2010 @ 15:17:40 #22
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_85350746
Sorry hoor, ik ben een dierenlief hebber maar ik ga mezelf niet allerlei rare dingen aanleren om een kat te kunnen ontwijken.
Op de motor heb ik niet eens een keuze, dan is proberen uitwijken nog gevaarlijker dan met de auto. Veelal is de afloop een kapotte motor en mogelijk meer letsel en een kat die je aangaapt.
Schade verhalen bij de gelukkige eigenaar is onmogelijk, ontkennen etc.

Dus beesten eigenaren als je je dieren lief bent, aai ze nog eens als je ze weer ziet, het is gewoon wisselgeld voor de mogelijke ellende die ze veroorzaken bij een ander.
pi_85367916
IK heb het ook niet over ontwijken he... want dan is het diertje al veel te dichtbij om het nog te waarschuwen, dan is het inderdaad gevaarlijk als je het dier probeerd te redden met een gevaarlijke manouvre. En dan lijkt het alsof ik alsnog voor mezelf kies, maar net zoals dieren hebben wij natuurlijk ook instinct, om ons zelf te redden.

Ik heb al best wel veel musjes/duiven/egels en ander wild onder m'n auto of op m'n voorruit gehad. Bij duiven heb ik het minst medeleven...wel weer egoistisch, want ik heb een pesthekel aan die domme beesten. Bij musjes en egels bijv. krijg ik al een schuld gevoel waar ik de rest van de week nog mee zit, maar remmen op een autoweg (100km/u) met 18 meter Scania achter mij, is het toch echt de dood of de gladiolen en hoop ik maar dat het beestje op slag dood is en niet hoeft te leiden...
Het gaat dus niet om ontwijken, maar op anticiperen wat er verder voor je gebeurd, met name in de bebouwde kom.... Ik begrijp dat het met de motor lastiger is, want met de scooter heb ik het ook al dat ik moeilijker kan anticiperen op verder gelegen voorwerpen/situaties.
pi_85369286
Ik rijd meestal langzaam door tot dichtbij de kat of eend/eenden en dan opeens vol gas met de koppeling in en hevig toeteren met brullende motor. Katten maken zich van schrik uit de voeten en ik hoop dat ze een flinke angst ontwikkelen voor een rijdende auto. Hopelijk red ik zo enige kattenlevens. Maar sommige eenden, kijken je zelfs dan nog wazig aan en lopen heel rustig verder :X
Gelukkig nemen de meeste eenden hier het fietspad van de rotonde als ze willen oversteken. en stoppen de meeste automobilisten. Maar soms zie ik toch een platte eend langs de weg liggen ;(
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')