abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 augustus 2010 @ 19:18:04 #1
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_85198699
Ik wil een wereldreis maken. Ik heb er nog niet over nagedacht over wanneer en waar naartoe precies, maar loop al wel rond met wat vragen.

1- Wie heeft ervaring met een reisverzekering voor (ongeveer) een half jaar?
2- Ik las dat last-minutes, zoals ik ze mij inbeeld, niet meer bestaan. Dan bedoel ik: naar de balie lopen op een vliegveld en een random bestemming uit te kiezen.
3- Samen reizen of alleen? Wat zouden jullie doen?
4- Ik heb ook gelezen over couchsurfing, is dat leuk/handig/gezellig/?? ?
5- Hoe ver vooruit plannen is handig?
6- Kan ik in NL gewoon visums kopen voor andere landen?

En afsluitend natuurlijk bestemmingen die ik moet zien.

Ben benieuwd!
pir
  donderdag 12 augustus 2010 @ 19:19:08 #2
136730 PiRANiA
pi_85198750
Algemene tips zijn uiteraard ook van harte welkom!
pi_85198820
Hoe wil je reizen? Per vliegtuig, over land per trein/bus, combinatie van beide? Welke continenten wil je sowieso bezoeken? Hoeveel geld heb je te besteden?
  donderdag 12 augustus 2010 @ 19:23:10 #4
136730 PiRANiA
pi_85198927
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:20 schreef pieter_R het volgende:
Hoe wil je reizen? Per vliegtuig, over land per trein/bus, combinatie van beide? Welke continenten wil je sowieso bezoeken? Hoeveel geld heb je te besteden?
Goeie vragen ;). Het begin, door europa, lijkt mij met de trein wel leuk. Naar moskou bijvoorbeeld. Dan verder met het vliegtuig. Ik houd wel van vliegen :).

Ik wil alle continenten wel langs op zich, maar met Zuid-Amerika heb ik weinig. Geld moet ik nog over nadenken, maar ik houd het het liefst zo goedkoop mogelijk. Is een half jaar reizen te doen met ¤10k bijvoorbeeld?
pi_85199270
Waarom neem je niet een doorlopende reisverzekering.
Ideaal ook voor weekendjes weg ^O^
Zelf eentje net afgesloten bij de Abn Amro 93euro per jaar ofzo
We fear that which we cannot see
pi_85199704
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:23 schreef PiRANiA het volgende:

Is een half jaar reizen te doen met ¤10k bijvoorbeeld?
Kan wel, maar dan kan je niet al teveel gekke dingen doen. Het is net iets meer dan ¤50 per dag en dat is inclusief je transport budget. Goedkope landen dus en op een shoestring en dan kan het prima! Met couchsurfing kom je al een heel end en in India bv betaal je maar een paar euro voor iets eenvoudigs.
reset
  donderdag 12 augustus 2010 @ 19:53:50 #7
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_85200278
Met ¤ 10.000 hou je het in grote delen van Oost Europa, Azië en Latijns Amerika wel langer dan een half jaar uit. In veel andere delen van de wereld moet je een beetje op je uitgaven letten, maar het lijkt me geen verkeerd budget.

De speciale backpacker verzekeringen waar je nog veel over leest, zijn een beetje verdwenen. Je moet namelijk tegenwoordig ook je ziektekostenverzekering in Nederland aanhouden. Pas bij reizen van meer dan een jaar of werken in het buitenland kan je die opzeggen.
Een simpele doorlopende reisverzekering is nu verreweg het goedkoopst qua verzekeren. Let bij het kiezen daarvan wel op de maximale reisduur (per reis), want er zijn er maar een paar die 365 dagen achter elkaar dekken!

[ Bericht 0% gewijzigd door Lemans24 op 12-08-2010 20:17:13 ]
pi_85200311
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:18 schreef PiRANiA het volgende:
Ik wil een wereldreis maken. Ik heb er nog niet over nagedacht over wanneer en waar naartoe precies, maar loop al wel rond met wat vragen.

Ik nog niet maar ik ga over minder dan twee maanden voor ongeveer een half jaar op reis en ben van plan een Joho Special Isis reisverzekering te nemen. Heb ze allemaal naast elkaar gelegd en deze kwam het beste uit de bus. In de meeste gevallen heb je niets aan een doorlopende reisverzekering; deze zijn namelijk helemaal niet doorlopend want je mag er meestal niet langer dan een paar maanden aaneengesloten mee weg. Ga je langer weg dan heb je dus geen dekking. Alleen handig als je vaker per jaar kort op reis gaat.

quote:
2- Ik las dat last-minutes, zoals ik ze mij inbeeld, niet meer bestaan. Dan bedoel ik: naar de balie lopen op een vliegveld en een random bestemming uit te kiezen.
Heb ik ook gehoord maar een last minute lijkt me niet echt een goed begin van een wereldreis. Je moet nl ook weer verder; dat zou nog wel eens heel duur of onpraktisch kunnen worden. En iets vantevoren plannen kan je dan ook niet.

quote:
Alleen. Ben nog niemand tegengekomen waarmee ik meerdere maanden op elkaars lip zou willen zitten. In je eentje heb je ultieme vrijheid en onderweg kom je meer dan genoeg mensen tegen.

quote:
Heb er goede verhalen over gehoord maar zelf nog geen ervaring. Een vriend van me heeft het een paar keer gedaan, vond het geweldig. Het is leuk om in contact te komen met de "gewone" mensen, in plaats van alleen tussen de toeristen te zitten. Misschien ga ik het komende reis ook doen.

quote:
Niet te ver. Ga geen reisschema opstellen dat te strak is want dat geeft alleen maar stress. Kies een handjevol plekken die je wil zien, en plan ter plekke de rest. Hou het realistisch en flexibel en ga niet moeilijk doen als je ook enkele van de vooropgestelde plekken niet bezoekt; je komt ook op geweldige plekken die je niet gepland hebt. "Life is what happens while you're busy making other plans."

quote:
6- Kan ik in NL gewoon visums kopen voor andere landen?
Ja, kan bij de ambassade van dat land in Nederland. Voor veel landen (maar lang niet voor alle!) kun je ook gewoon bij binnenkomst een visum kopen. Dat is meestal makkelijker omdat visa een beperkte geldigheid hebben. Meestal niet meer dan een maand of drie. Dit zijn dus wel dingen die je vantevoren goed moet checken. Tip: www.visum.nl

quote:
Tja, dat moet je echt zelf bedenken. De wereld is zo groot, zoveel te zien, het hangt van jou af wat interessant is en wat niet, en wat je wil gaan doen.

Mijn reis gaat in ieder geval met de trein door Europa, Turkije, Iran, Pakistan en eerste subdoel India. Dat kost me wel een maand of langer. In India wil ik een tijd blijven en vandaaruit wellicht verder naar Thailand en de rest van ZO-Azie maar wat dat betreft heb ik nog niets gepland en liggen alle opties nog open. Ik zie het daar wel. :)
  donderdag 12 augustus 2010 @ 20:19:30 #9
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_85201394
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:54 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik nog niet maar ik ga over minder dan twee maanden voor ongeveer een half jaar op reis en ben van plan een Joho Special Isis reisverzekering te nemen. Heb ze allemaal naast elkaar gelegd en deze kwam het beste uit de bus. In de meeste gevallen heb je niets aan een doorlopende reisverzekering; deze zijn namelijk helemaal niet doorlopend want je mag er meestal niet langer dan een paar maanden aaneengesloten mee weg. Ga je langer weg dan heb je dus geen dekking. Alleen handig als je vaker per jaar kort op reis gaat.
Dan zou ik nog maar eens kijken, want er zijn er aardig veel die tot 180 dagen dekken en een paar tot 365 dagen. Ik heb er zelfs 'gratis' één als onderdeel van m'n reguliere aanvullende ziektekostenverzekering, die dekt ook 180 dagen (achter elkaar natuurlijk!).
pi_85201790
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 20:19 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Dan zou ik nog maar eens kijken, want er zijn er aardig veel die tot 180 dagen dekken en een paar tot 365 dagen. Ik heb er zelfs 'gratis' één als onderdeel van m'n reguliere aanvullende ziektekostenverzekering, die dekt ook 180 dagen (achter elkaar natuurlijk!).
Ze zijn er inderdaad wel.
Maar ik weet ten eerste nog niet hoe lang ik op reis ga; het zou zomaar langer dan 6 maanden kunnen zijn en dan heb ik geen zin in het gedoe van een compleet nieuwe verzekering af moeten sluiten. Ook hebben een aantal van de verzekeringen die wel 6 maanden of langer dekken een clausule dat bepaalde risicolanden uitgesloten zijn van dekking; deze vallen voor mij dus al af omdat ik bijv door Iran en Pakistan reis. Bovendien vond ik de dekking van veel doorlopende reisverzekering ver onder de maat. Het moet natuurlijk uit de lengte of uit de breedte komen.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 20:46:36 #11
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_85202525
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 20:29 schreef Farenji het volgende:

[..]

Bovendien vond ik de dekking van veel doorlopende reisverzekering ver onder de maat. Het moet natuurlijk uit de lengte of uit de breedte komen.
daar heb je wel een punt, want je krijgt niet héél veel uitgekeerd met die verzekeringen. Maar dat is in de meeste gevallen ook niet nodig gelukkig.
pi_85203000
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 20:46 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

daar heb je wel een punt, want je krijgt niet héél veel uitgekeerd met die verzekeringen. Maar dat is in de meeste gevallen ook niet nodig gelukkig.
In de meeste gevallen heb je (achteraf) uberhaupt geen reisverzekering nodig. Ik heb al heel wat reizen gemaakt en heb nog nooit een beroep hoeven doen op mijn verzekering. In die zin heb ik elke keer "voor niks" een verzekering afgesloten. Maar *als* je het nodig hebt dan heb je het ook meestal *echt* nodig; en dan kun je maar beter een goede dekking hebben. Maar goed een verzekering is natuurlijk altijd een vage afweging, eigenlijk gewoon een blinde gok.
pi_85203025
Ik zou hem gewoon last minute maken.
The time you enjoy wasting is not wasted time.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 22:43:58 #14
136730 PiRANiA
pi_85208544
Bedankt voor de (lange) antwoorden, ik ga er morgen naar kijken!
  zondag 15 augustus 2010 @ 21:57:03 #15
314474 gijsman77
REIZEN treinen PSV!
pi_85325637
hallo

Wil zelf ook een lange reis maken
De planning is om dit eind 2011 te gaan doen
De route zal zijn overland naar indonesie en/of australie met de transmongolie express of via kazachstan.
Naar China Vietnam Bangkok Maleisie en vervolgens naar Indonesie.
Maar het budget... volstaat ¤ 7500?

groet gijsman
pi_85328445
@gijs, eigen topicje een idee..

en je weet dat over land naar indonesie en australie niet gaat lukken?
En de transmongolie expres komt tot noord china..
enne 7500... hoe lang wil je gaan? ik was in 3 maanden z.o. azie 4000 kwijt incl alle reizen.
if you'r gonna lie...lie for a friend
if you'r goona cheat...cheat death
if you'r gonna steal...steal a heart
if you're gonna drink...drink with me
  zondag 15 augustus 2010 @ 22:58:30 #17
136730 PiRANiA
pi_85328842
Alles kan wel hier hoor, dan maken we er een algemeen wereldreis topic van :).
Veel treinen klinkt ook goed trouwens, is dat per definitie goedkoper dan vliegen?
pi_85329035
- ik heb delta loyd. doorlopend. 365 dagen en nog geen 100 euro. en dekt ook nog eens wintersport.

- volgens mij ook niet.

- ik heb het beide eens gedaan. voordeel van alleen reizen is dat als je links wilt je links gaat. En mede reizigers zijn heeel snel gevonden. ik was geen dag alleen als ik dat niet wilde. Nadeel van alleen is dat je sommige momenten nog wel eens samen wil terug beleven. Of dat je ergens iets staat te bewondeen en iemand naast je mist om je elleboog in te porren en te zeggen : kék dan... mooi heh.
Toch heeft alleen reizen mijn voorkeur.

- geen ervaring mee, wel een leuk idee idd.

Is denk ik een beete persoonlijk. ik ben niet zo moeilijk met waar ik precies heen ga. Tuurlijk deed ik wel van te voren bekijken waar ik heen ging en wat ik echt per see wilde zien of doen. Maar de beste tips krijg je on the way waardoor je nooit een prcieze planning kan hebben. check vantevoren wel welke documenten je voor welk land nodig hebt. veel visums zijn bij de grens of in het aangrenzende land te verkrijgen.

6- Kan ik in NL gewoon visums kopen voor andere landen? ja, maar sommige zijn met een start en eind datum (vietnam bijvoobeeld.) deze is dus beter aan te schaffen in een stad in aangrenzend land. zeer eenvoudig meestal

-ik heb mijn hart verloren in Vietnam.
  zondag 15 augustus 2010 @ 23:04:38 #19
314474 gijsman77
REIZEN treinen PSV!
pi_85329124
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 22:49 schreef remcorkkennykingkong het volgende:
@gijs, eigen topicje een idee..

en je weet dat over land naar indonesie en australie niet gaat lukken?
En de transmongolie expres komt tot noord china..
enne 7500... hoe lang wil je gaan? ik was in 3 maanden z.o. azie 4000 kwijt incl alle reizen.
ow wacht even mezef corrigeren.
naar indonesie zonder te vliegen dus per trein bus boot
de transmongolie express gaat via mongolie naar china-peking.
andere optie is via st petersburg/moskou naar kazachstan.
ik heb het over ongeveer 6 maanden.. ben al in thailand geweest daar reis ik snel doorheen.
pi_85329194
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 22:58 schreef PiRANiA het volgende:
Alles kan wel hier hoor, dan maken we er een algemeen wereldreis topic van :).
Veel treinen klinkt ook goed trouwens, is dat per definitie goedkoper dan vliegen?
nee. vaak zelfs duurder. in europa that is. azie is weer anders.
Maar bijvoorbeeld de trans siberie expres of trans mongolie expres is weer een must do in je leven.. athans dat vind ik :)
pi_85329447
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 23:04 schreef gijsman77 het volgende:

[..]

ow wacht even mezef corrigeren.
naar indonesie zonder te vliegen dus per trein bus boot
de transmongolie express gaat via mongolie naar china-peking.
andere optie is via st petersburg/moskou naar kazachstan.
ik heb het over ongeveer 6 maanden.. ben al in thailand geweest daar reis ik snel doorheen.
ohh zo, 6 maanden met zo veel km`s word 7500 denk ik vrij krap. Of je moet echt veel low budget kunnen regelen.
  zondag 15 augustus 2010 @ 23:18:15 #22
314474 gijsman77
REIZEN treinen PSV!
pi_85329674
trein vanaf Hilversum (woonplaats) via Berlijn St' Petersburg of Moskou naar Almaty kost ca ¤400. tot daar is bij mij de prijs bekend.
Transmongolie expr heb ik in 2008 al gedaan.
Ik dacht zelf aan een budget van ongeveer ca 25 tot 30 euro per dag vanaf china want de 2 steden in rusland zijn wat duurder.
pi_85329828
oh ja in azie is dat een mooi budget. ik dacht dat je ook eerst europa rond wilde.. (nu ik terug lees staat dat nergens... my bad)

Alleen australie is wel wat duurder.. en de terug vlucht dan..
  zondag 15 augustus 2010 @ 23:28:29 #24
314474 gijsman77
REIZEN treinen PSV!
pi_85330117
Door naar Australie is afhankelijk van mijn budget.. er gaat namelijk geen veerboot.. dus dan zou het met een vrachtschip moeten gebeuren en dat is een flinke hap.
terugvlucht boek ik terplekke omdat ik exacte datum niet weet.
pi_85343892
Handig topic! Ik ben zelf ook van plan om een reisje te maken. Dit heb ik ongeveer in gedachten;

Bangkok > Phuket > Kuala Lumpur > Singapore > Ho Chi Min City > Nha Trang > Hanoi (Top Gear route :P) > Guangzhou > Hong Kong/Macau > Shanghai > Japan/Zuid-Korea :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')