Dat is ze dus absoluut niet, ze heeft met grote regelmaat bloed laten prikken bij het Rode Kruis, dus dat is echt "out of the question". Bij spuitje 1 was ook niets aan de hand, maar bij spuitje 2 (weet niet meer welke vaccinatie dat nou was) voelde ze de vloeistof echt naar binnen gaan. Nee, niet bang, echt nietquote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:37 schreef trovey het volgende:
Lijkt me sterk dat het door de inenting zelf zou komen....eerder doordat ze (onbewust) angstig zou zijn voor het inentingproces.
Hoe kan dat als ze na de inentingen flauw viel ?quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:37 schreef trovey het volgende:
Lijkt me sterk dat het door de inenting zelf zou komen....eerder doordat ze (onbewust) angstig zou zijn voor het inentingproces.
Ook een allergische reactie kan niet zó snel zijn. Dit klinkt meer psychologisch, ofwel PHPD, sorry TSquote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:42 schreef Sjechov het volgende:
Klinkt als een allergische reactie.
Het immuunsysteem kan snel zijn, maar absoluut niet zo snel (tenzij het bloedtransfusies betreffen)
Sorry, maar die is nieuw voor mijquote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:52 schreef gargamel het volgende:
mijn schoonzus heeft dezefde reactie bij vaccinaties door de conserveringsmiddelen en andere chemicalien die eraan zijn toegevoegd.
vagale collaps heeft weinig te maken met bang zijn oid. Is gewoon een overmatige reactie van het lichaam op een of andere prikkel. Deze is niet altijd te onderdrukken, ook niet als je op een strand op Hawaii ligt ofzo.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 19:00 schreef Redah het volgende:
Ze is ook absoluut niet bang voor bloed ofzo (dat zie je ook niet bij een vaccinatie) en we waren niet in een ziekenhuis, maar een gezellig kamertje met palmbomen van de GGDDus dat vagale gedoe lijkt me allemaal maar onwaarschijnlijk.
Zo heb ik het niet geleerd. Vasovagale collaps kan door veel zaken geluxeerd worden, waaronder angst. Het is natuurlijk niet cognitief te beïnvloeden, maar kan zeker een cerebrale component hebben.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 19:09 schreef ralfie het volgende:
[..]
vagale collaps heeft weinig te maken met bang zijn oid. Is gewoon een overmatige reactie van het lichaam op een of andere prikkel. Deze is niet altijd te onderdrukken, ook niet als je op een strand op Hawaii ligt ofzo.
Bang zijn is een cerebrale functie (emotie), vagale reacties zijn puur lichamelijk. Andere voorbeelden van vagale reacties zijn gapen, overgeven, diarree (door spanning/stress) etc.
TS: het klinkt toch echt als een vasovagale collaps, ordinair flauwvallen dus.quote:The term neurocardiogenic is generally used to encompass both vasovagal and vasodepressor syncope. Strictly speaking, vasovagal syncope is associated with both sympathetic withdrawal (vasodilatation) and increased parasympathetic activity (bradycardia), whereas vasodepressor syncope is associated with sympathetic withdrawal alone.
[...]
Neurocardiogenic syncope is frequently recurrent and commonly precipitated by a hot or crowded environment, alcohol, extreme fatigue, severe pain, hunger, prolonged standing, and emotional or stressful situations.
[...]
Moreover, neurocardiogenic syncope often occurs in response to stimuli (fear, emotional stress, or pain) that may not be associated with venous pooling in the lower extremities, which suggests a cerebral component to the reflex.
Carlson Mark D, "Chapter 21. Syncope" (Chapter). Fauci AS, Braunwald E, Kasper DL, Hauser SL, Longo DL, Jameson JL, Loscalzo J: Harrison's Principles of Internal Medicine, 17e: http://www.accessmedicine.com/content.aspx?aID=2890809.
Ik heb eerder zowel intramusculair als intra veneus medicatie toegediend gekregen.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:49 schreef MadMarine het volgende:
[..]
Ook een allergische reactie kan niet zó snel zijn. Dit klinkt meer psychologisch, ofwel PHPD, sorry TS
Nooit 16 jarige meisjes gezien die flauwvallen bij het zien van hun idool zeker.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 19:09 schreef ralfie het volgende:
Bang zijn is een cerebrale functie (emotie), vagale reacties zijn puur lichamelijk. Andere voorbeelden van vagale reacties zijn gapen, overgeven, diarree (door spanning/stress) etc.
ik probeerde de zaken van elkaar te scheiden, uitleggen dat beide elkaar uit kunnen lokken maakt het niet duidelijker he!quote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:56 schreef starla het volgende:
[..]
Nooit 16 jarige meisjes gezien die flauwvallen bij het zien van hun idool zeker.
Emoties zijn in enge zin ook lichamelijk natuurlijk. De amygdala staat nauw in verbinding met de hypothalamus wat het centrum is van de autonome functies, dus emoties kunnen prima tot vasovagale reacties leiden.
Tsja, het is lastig. Wat belangrijk is, is dat je bloeddruk van te voren goed is. Beetje sportdrank drinken kan geen kwaad. Gelukkig komen naalden niet heel vaak voor, dus het advies is meestal: vermijden. Er is geen therapie voor. Je kunt tijdens het prikken zorgen dat je hoofd zo laag mogelijk is, zodat je hart niet tegen de zwaartekracht hoeft in te werken. Eventueel je benen vast omhoog (of in ieder geval horizontaal) leggen.quote:Op maandag 18 oktober 2010 11:15 schreef Haakaa het volgende:
Ik wil hier toch even graag op inhaken aangezien ik precies hetzelfde probleem heb.
Kort gezegd:
Ben geen held met prikken, kijk er niet naar uit, kan er ook niet naar kijken op tv of bij andere mensen, en soms over praten...dan word ik licht in m'n hoofd, maar ik had er laatst 2 gehad in m'n mond dus ik dacht, deze DTP, Hep A+B, en Rabies zullen wel niet zo lastig worden. Ging ook met goede moed heen.
En inderdaad het ging goed! Alle 3 prikjes gehad, nauwelijks wat gevoeld en tot mijn verbazing kwamen daarna de bekende verschijnselen als duizeligheid, flauwvallen en zweten! Vond het wel een beetje jammer aangezien ik 3 seconden de hoop had gehad dat het nou een keer goed zou gaan. Heb vervolgens een dik half uur nodig gehad om het bloed weer op orde te krijgen en te kunnen lopen.
Een art zei vervolgens dat het een puur lichamelijke reactie bij mij was iets met bloedvaten open etc...
Aangezien ik deze week weer moet wil ik proberen om het toch een x te voorkomen..
Ik moet zeggen dat ik afgelopen x geen ontbijt heb gehad, dit moet natuurlijk wel...ook zei die arts dat ik adrenaline moest aanmaken en mezelf opfokken vantevoren, maar ben niet van plan om om half 9 in de ochtend te gaan bunjeejumpen oid. Heeft iemand een idee? En andere tips om de kans te minimaliseren dat ik KO ga?
Pak je biologieboek nog maar eensquote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:35 schreef Assimilatie het volgende:
je imuumsysteem is minder goed als je er zo fel op reageert.
wat ook heel goed mogelijk is is een allergische reactie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |