abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85196816
Een tijdje geleden zijn mijn vriendin en ik bij de GGD langs geweest voor vaccinaties tegen een Hepatitis en DTP. We kregen in beide armen een spuitje gezet, en ik voelde eigenlijk van beide helemaal niets, alleen van het uittrekken van de naald.

Mijn vriendin die als eerste ging voelde echter flinke irritatie bij spuitje nummer 2, het deed haar echt pijn toen de vloeistof naar binnen kwam (en ze is geen watje). Toen ze vervolgens op de stoel zat omdat ik aan de beurt was viel ze ook flauw, en toen ze bijkwam was ze helemaal bezweet e.d.

Nu schijnt dat wel vaker voor te komen bij mensen, en we vroegen ons nu eigenlijk af: "Wat is beter?"

Het feit dat zij flauw viel en ik niet, en dat zij het zo voelde en ik niet... Betekent dat nu juist dat mijn immuunsysteem beter/sterker is en direct de 'aanval' op het lichaam heeft afgeslagen, of dat haar immuunsysteem sterker is en dat ze, doordat er zo hard werd gevochten tegen de vreemde stoffen, daarom out is gegaan? En gebeurde er bij mij dan juist niets omdat mijn immuunsysteem te lamlendig was om te reageren?

Fok!kers met kennis: Help ons deze vraag te beantwoorden :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2010 18:35:35 ]
  donderdag 12 augustus 2010 @ 18:35:42 #2
313811 Assimilatie
Nevertheless sharp as always
pi_85196913
je imuumsysteem is minder goed als je er zo fel op reageert.
wat ook heel goed mogelijk is is een allergische reactie.
pi_85196982
Lijkt me sterk dat het door de inenting zelf zou komen....eerder doordat ze (onbewust) angstig zou zijn voor het inentingproces.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_85197054
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 18:37 schreef trovey het volgende:
Lijkt me sterk dat het door de inenting zelf zou komen....eerder doordat ze (onbewust) angstig zou zijn voor het inentingproces.
Dat is ze dus absoluut niet, ze heeft met grote regelmaat bloed laten prikken bij het Rode Kruis, dus dat is echt "out of the question". Bij spuitje 1 was ook niets aan de hand, maar bij spuitje 2 (weet niet meer welke vaccinatie dat nou was) voelde ze de vloeistof echt naar binnen gaan. Nee, niet bang, echt niet :)
pi_85197079
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 18:37 schreef trovey het volgende:
Hoe kan dat als ze na de inentingen flauw viel ?
---- wie weet hier iets leuks, liefs neer te zetten, ik ben inspiratieloos ;( ---
pi_85197096
heeft niets met immuunsysteem te maken. Vagale reactie (zoek maar op)
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 18:39:52 #7
313811 Assimilatie
Nevertheless sharp as always
pi_85197106
misschien zat de naald dan niet helemaal goed? normaal voel je echt geen vloeistof naar binnen gaan en denk je van, was dat het al?
  donderdag 12 augustus 2010 @ 18:40:30 #8
194659 Spittie
just doesn't give a fuck
pi_85197135
Misschien kan ze niet goed tegen bloed, heb ik zelf ook last van met vergelijkbare verschijnselen. Zo'n steriele ziekenhuis lucht helpt daar ook niet bij.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 18:42:40 #9
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_85197233
Klinkt als een allergische reactie.
Het immuunsysteem kan snel zijn, maar absoluut niet zo snel (tenzij het bloedtransfusies betreffen)
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
  donderdag 12 augustus 2010 @ 18:49:00 #10
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_85197506
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 18:42 schreef Sjechov het volgende:
Klinkt als een allergische reactie.
Het immuunsysteem kan snel zijn, maar absoluut niet zo snel (tenzij het bloedtransfusies betreffen)
Ook een allergische reactie kan niet zó snel zijn. Dit klinkt meer psychologisch, ofwel PHPD, sorry TS ;)
ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
pi_85197661
mijn schoonzus heeft dezefde reactie bij vaccinaties door de conserveringsmiddelen en andere chemicalien die eraan zijn toegevoegd.
pi_85197880
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 18:52 schreef gargamel het volgende:
mijn schoonzus heeft dezefde reactie bij vaccinaties door de conserveringsmiddelen en andere chemicalien die eraan zijn toegevoegd.
Sorry, maar die is nieuw voor mij :') !

Vagale collaps. 1001 pagina's over te lezen via google.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 18:59:51 #13
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_85197957
waarschijnlijk hebben ze bij het inbrengen/uithalen van de naald,bewogen waardoor je door de scherpe punt, extra pijn voelt. Juist omdat ze normaal die niet voelt, werd ze er ongerust van en nerveus. En tadaa! Daar heb je zo een vagale reactie te pakken,en val je flauw. Dit heeft niets met jullie immuunsysteem te maken
pi_85197981
Het grappig is dat ik vooraf me heel erg af vroeg of ik het zou voelen, mijn laatste spuitjes waren toen ik klein kind was en toen schopte ik behoorlijk wat stennis :P Mijn vriendin heeft daarom ook bewust niets gezegd toen ze het tweede spuitje kreeg en het voelde, omdat ze mij niet ongerust wilde maken. Maar toen ze eenmaal zat kon ze er niets meer aan doen en werd het zwart en ging ze out.

Ze is ook absoluut niet bang voor bloed ofzo (dat zie je ook niet bij een vaccinatie) en we waren niet in een ziekenhuis, maar een gezellig kamertje met palmbomen van de GGD :) Dus dat vagale gedoe lijkt me allemaal maar onwaarschijnlijk.

Nu ik erover nadenk heeft ze een jaar ofzo geleden al een tetanus shot gehad na een hondebeet, en daarbij was ook niets aan de hand. Dus dan zou ik weer denken aan een allergische reactie voor dit specifieke vaccin, maarja, als die zo snel niet kunnen op komen...

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2010 19:01:53 ]
pi_85197984
Slecht.

Shit is niet goed voor je .
  donderdag 12 augustus 2010 @ 19:09:31 #16
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_85198365
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:00 schreef Redah het volgende:
Ze is ook absoluut niet bang voor bloed ofzo (dat zie je ook niet bij een vaccinatie) en we waren niet in een ziekenhuis, maar een gezellig kamertje met palmbomen van de GGD :) Dus dat vagale gedoe lijkt me allemaal maar onwaarschijnlijk.
vagale collaps heeft weinig te maken met bang zijn oid. Is gewoon een overmatige reactie van het lichaam op een of andere prikkel. Deze is niet altijd te onderdrukken, ook niet als je op een strand op Hawaii ligt ofzo.

Bang zijn is een cerebrale functie (emotie), vagale reacties zijn puur lichamelijk. Andere voorbeelden van vagale reacties zijn gapen, overgeven, diarree (door spanning/stress) etc.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 19:11:20 #17
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_85198423
vagaal worden heeft niets te maken met een ziekenhuiskamer of een gezellig GGD kamertje hoor :')
pi_85198467
Ik ga vast iets heel raars zeggen, maar misschien raakten ze een zenuwdrukpunt? Er zijn meer plekken waarvan je flauwvalt.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_85198676
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:09 schreef ralfie het volgende:

[..]

vagale collaps heeft weinig te maken met bang zijn oid. Is gewoon een overmatige reactie van het lichaam op een of andere prikkel. Deze is niet altijd te onderdrukken, ook niet als je op een strand op Hawaii ligt ofzo.

Bang zijn is een cerebrale functie (emotie), vagale reacties zijn puur lichamelijk. Andere voorbeelden van vagale reacties zijn gapen, overgeven, diarree (door spanning/stress) etc.
Zo heb ik het niet geleerd. Vasovagale collaps kan door veel zaken geluxeerd worden, waaronder angst. Het is natuurlijk niet cognitief te beïnvloeden, maar kan zeker een cerebrale component hebben.
quote:
The term neurocardiogenic is generally used to encompass both vasovagal and vasodepressor syncope. Strictly speaking, vasovagal syncope is associated with both sympathetic withdrawal (vasodilatation) and increased parasympathetic activity (bradycardia), whereas vasodepressor syncope is associated with sympathetic withdrawal alone.

[...]

Neurocardiogenic syncope is frequently recurrent and commonly precipitated by a hot or crowded environment, alcohol, extreme fatigue, severe pain, hunger, prolonged standing, and emotional or stressful situations.

[...]

Moreover, neurocardiogenic syncope often occurs in response to stimuli (fear, emotional stress, or pain) that may not be associated with venous pooling in the lower extremities, which suggests a cerebral component to the reflex.

Carlson Mark D, "Chapter 21. Syncope" (Chapter). Fauci AS, Braunwald E, Kasper DL, Hauser SL, Longo DL, Jameson JL, Loscalzo J: Harrison's Principles of Internal Medicine, 17e: http://www.accessmedicine.com/content.aspx?aID=2890809.
TS: het klinkt toch echt als een vasovagale collaps, ordinair flauwvallen dus.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 19:54:27 #20
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_85200304
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 18:49 schreef MadMarine het volgende:

[..]

Ook een allergische reactie kan niet zó snel zijn. Dit klinkt meer psychologisch, ofwel PHPD, sorry TS ;)
Ik heb eerder zowel intramusculair als intra veneus medicatie toegediend gekregen.
In beide gevallen ging ik in no-time gestrekt.
Bleek zwaar (4+) allergisch.
Kan dus echt wel.
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_85202991
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 19:09 schreef ralfie het volgende:
Nooit 16 jarige meisjes gezien die flauwvallen bij het zien van hun idool zeker.

Emoties zijn in enge zin ook lichamelijk natuurlijk. De amygdala staat nauw in verbinding met de hypothalamus wat het centrum is van de autonome functies, dus emoties kunnen prima tot vasovagale reacties leiden.
I feel kinda Locrian today
  donderdag 12 augustus 2010 @ 21:23:07 #22
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_85204415
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 20:56 schreef starla het volgende:

[..]

Nooit 16 jarige meisjes gezien die flauwvallen bij het zien van hun idool zeker.

Emoties zijn in enge zin ook lichamelijk natuurlijk. De amygdala staat nauw in verbinding met de hypothalamus wat het centrum is van de autonome functies, dus emoties kunnen prima tot vasovagale reacties leiden.
ik probeerde de zaken van elkaar te scheiden, uitleggen dat beide elkaar uit kunnen lokken maakt het niet duidelijker he! :P
pi_85208966
wat doet half geneeskunde hier?
pi_85218495
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 22:51 schreef gohan16 het volgende:
wat doet half geneeskunde hier?
Het beter weten zoals altijd.
I feel kinda Locrian today
pi_87664804
Ik wil hier toch even graag op inhaken aangezien ik precies hetzelfde probleem heb.
Kort gezegd:
Ben geen held met prikken, kijk er niet naar uit, kan er ook niet naar kijken op tv of bij andere mensen, en soms over praten...dan word ik licht in m'n hoofd, maar ik had er laatst 2 gehad in m'n mond dus ik dacht, deze DTP, Hep A+B, en Rabies zullen wel niet zo lastig worden. Ging ook met goede moed heen.

En inderdaad het ging goed! Alle 3 prikjes gehad, nauwelijks wat gevoeld en tot mijn verbazing kwamen daarna de bekende verschijnselen als duizeligheid, flauwvallen en zweten! Vond het wel een beetje jammer aangezien ik 3 seconden de hoop had gehad dat het nou een keer goed zou gaan. Heb vervolgens een dik half uur nodig gehad om het bloed weer op orde te krijgen en te kunnen lopen.

Een art zei vervolgens dat het een puur lichamelijke reactie bij mij was iets met bloedvaten open etc...
Aangezien ik deze week weer moet wil ik proberen om het toch een x te voorkomen..
Ik moet zeggen dat ik afgelopen x geen ontbijt heb gehad, dit moet natuurlijk wel...ook zei die arts dat ik adrenaline moest aanmaken en mezelf opfokken vantevoren, maar ben niet van plan om om half 9 in de ochtend te gaan bunjeejumpen oid. Heeft iemand een idee? En andere tips om de kans te minimaliseren dat ik KO ga? 8)7
pi_87665086
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 11:15 schreef Haakaa het volgende:
Ik wil hier toch even graag op inhaken aangezien ik precies hetzelfde probleem heb.
Kort gezegd:
Ben geen held met prikken, kijk er niet naar uit, kan er ook niet naar kijken op tv of bij andere mensen, en soms over praten...dan word ik licht in m'n hoofd, maar ik had er laatst 2 gehad in m'n mond dus ik dacht, deze DTP, Hep A+B, en Rabies zullen wel niet zo lastig worden. Ging ook met goede moed heen.

En inderdaad het ging goed! Alle 3 prikjes gehad, nauwelijks wat gevoeld en tot mijn verbazing kwamen daarna de bekende verschijnselen als duizeligheid, flauwvallen en zweten! Vond het wel een beetje jammer aangezien ik 3 seconden de hoop had gehad dat het nou een keer goed zou gaan. Heb vervolgens een dik half uur nodig gehad om het bloed weer op orde te krijgen en te kunnen lopen.

Een art zei vervolgens dat het een puur lichamelijke reactie bij mij was iets met bloedvaten open etc...
Aangezien ik deze week weer moet wil ik proberen om het toch een x te voorkomen..
Ik moet zeggen dat ik afgelopen x geen ontbijt heb gehad, dit moet natuurlijk wel...ook zei die arts dat ik adrenaline moest aanmaken en mezelf opfokken vantevoren, maar ben niet van plan om om half 9 in de ochtend te gaan bunjeejumpen oid. Heeft iemand een idee? En andere tips om de kans te minimaliseren dat ik KO ga? 8)7
Tsja, het is lastig. Wat belangrijk is, is dat je bloeddruk van te voren goed is. Beetje sportdrank drinken kan geen kwaad. Gelukkig komen naalden niet heel vaak voor, dus het advies is meestal: vermijden. Er is geen therapie voor. Je kunt tijdens het prikken zorgen dat je hoofd zo laag mogelijk is, zodat je hart niet tegen de zwaartekracht hoeft in te werken. Eventueel je benen vast omhoog (of in ieder geval horizontaal) leggen.
  maandag 18 oktober 2010 @ 18:46:20 #27
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_87682374
adrenaline maak je ook aan als je een rondje rent
pi_87682524
Ja dan kom ik ook al bezweet aan:P Maar een blikje red bull staat iig al op het boodschappenlijstje!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 18 oktober 2010 @ 19:47:49 #29
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_87685092
Vraag of je mag liggen tijdens de prikken. Dat helpt wellicht ook.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_87694911
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 18:35 schreef Assimilatie het volgende:
je imuumsysteem is minder goed als je er zo fel op reageert.
wat ook heel goed mogelijk is is een allergische reactie.
Pak je biologieboek nog maar eens :')
wake up in the morning and i'm married to a dinosaur, her vagina sore
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')