abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 augustus 2010 @ 13:46:03 #1
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_85184410
Hoi,

Op de benedenverdieping heb ik een parketvloer aangelegd op een houten ondervloer (jaren 50 huis met houten vloeren dus). Nu wil ik graag op een onopvallende plek een luik maken om toch nog in de kruipruimte te kunnen komen. De plaats van de vloerbalken kan ik nog wel achterhalen dus dat is geen probleem.
Ik zoek een manier om het luik zo mooi mogelijk te laten zijn. Dus niet gewoon met een zaag een vierkant gat er in rossen maar het moet mooi worden.
Wie heeft er tips voor me?
pi_85184663
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 13:46 schreef 525TDS het volgende:
Hoi,

Op de benedenverdieping heb ik een parketvloer aangelegd op een houten ondervloer (jaren 50 huis met houten vloeren dus). Nu wil ik graag op een onopvallende plek een luik maken om toch nog in de kruipruimte te kunnen komen. De plaats van de vloerbalken kan ik nog wel achterhalen dus dat is geen probleem.
Ik zoek een manier om het luik zo mooi mogelijk te laten zijn. Dus niet gewoon met een zaag een vierkant gat er in rossen maar het moet mooi worden.
Wie heeft er tips voor me?
heb je geen kast waar je een luik in kan maken, of onder de deurmat?
pi_85185452
beste plek voor een luik is onder een deurmat. Anders wordt het toch lelijk.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_85186248
Wij hebben net een nieuwe parketvloer en hebben in sommige hoeken luikjes laten maken voor de audioconnecties die in de vloer zitten.
Zij hebben dit heel mooi gedaan met behulp van zo'n Multitool van Bosch.

Deze maakt een heel dunne zaagsnede ipv de 3 a 4 mm die je al snel hebt met een cirkelzaag etc.

Vervolgens nog een luikgreepje die mooi wegvalt in het luikje en voila een mooi luikje is geboren :)

Helemaal onzichtbaar krijg je het toch niet zonder een mat erover of zo, dus dan kun je beter iets 'mooi' zichtbaar maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sony op 12-08-2010 15:13:54 ]
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
  donderdag 12 augustus 2010 @ 14:25:01 #5
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_85186261
Onder de deurmat idd. Je kunt er ook voor kiezen een overmaatse deurmat (bijvoorbeeld gangbreed) in te leggen.
Maar als het per se ergens in het zicht moet, ga dan iig niet lopen klooien met profiellatjes ed. Hoe minder detail, hoe beter.
In een vroeger huis van mij heb ik een soortgelijke situatie gehad; een luik midden in de halvloer. Heb toen ervoor gekozen het als naad te detailleren, zonder verdere poespas. Kostte veel energie, maar zag er superstrak uit en viel niet op. Mijn vriendin ontdekte het uik na een half jaar, toen de meteropnemer langs kwam :')
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_85195980
het handigste was natuurlijk geweest om het direct mee te nemen bij het leggen van de vloer...

enfin, voor een zo onzichtbaar mogelijk luik:

langsnaden gelijk laten vallen met de naden van de planken, dan hou je alleen aan de kopse kanten een
zichtbaar randje over. Je kan het vrijzagen met de cirkelzaag en de planken hergebruiken dan krijg je aan alle zijden een randje van 2-3 mm, afhankelijk van de dikte van je zaagblad/tanden, maar loopt de nerf door,
of het gat vrijzagen en opvullen met andere planken. Zaag wel alleen de bovenvloer in en zaag de ondervloer daarna een 1,5 cm kleiner in, anders zakt je luik er straks door ;)

De planken van het luik verlijm je op een plaat multiplex. Planken steken dan aan alle kanten ca. 1,5 cm uit.

Tenslotte frees je een greepje in een van de planken, dusdanig dat je luik opklapt met een langsnaad als "scharnier". De werking van de planken zal hoofdzakelijk in de breedte richting van de plank zijn, even als het "scharnieren" dus op je langsnaden zal je iets ruimte moeten houden, of eventueel nog een keer moeten bijschaven.

Een andere mooie optie is om zowel een lijst in de vloer als om het luik te maken van bv een halve plank dik, maar hiermee accentuur je het luik wel weer meer en het is aanzienlijk meer werk.

succes

PS: Op de panorama foto van het interieur kan je voor de bar luiken in de vloer zien zitten:
http://www.tweegebroeders.nl/fotos.php?lang=
pi_85223980
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 14:24 schreef Sony het volgende:
Wij hebben net een nieuwe parketvloer en hebben in sommige hoeken luikjes laten maken voor de audioconnecties die in de vloer zitten.
Zij hebben dit heel mooi gedaan met behulp van zo'n Multitool van Bosch.

Deze maakt een heel dunne zaagsnede ipv de 3 a 4 mm die je al snel hebt met een cirkelzaag etc.

Vervolgens nog een luikgreepje die mooi wegvalt in het luikje en voila een mooi luikje is geboren :)

Helemaal onzichtbaar krijg je het toch niet zonder een mat erover of zo, dus dan kun je beter iets 'mooi' zichtbaar maken.
Heb je wellicht een foto om het eindresultaat te laten zien?
  Moderator vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:23:44 #8
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_85432741
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 11:53 schreef Dr.Hilfiger het volgende:

[..]

Heb je wellicht een foto om het eindresultaat te laten zien?
Zie je berichtje nu pas, maar zal vanavond even kijken of ik een foto kan maken en posten.
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
pi_85444414
gewoon zonder schaniertjes doen!

gewoon een inlegplaat :9
pi_85464536
Ik heb in mijn trapkast een luik gemaakt.

Ik heb de planken van het luik onderling verlijmd en deze vervolgens rondom afgewerkt met een aluminium profiel. Ook de rand van de vloer heb ik afgewerkt met een aluminium profiel. Toen in het luik nog een luikgreep gemaakt en deze ligt nu dus gewoon netjes in de trapkast, in het zicht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')