abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85184677
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 13:17 schreef andrew.koster het volgende:

[..]

Dat hangt toch vooral van de proxy af. Heb je het over een 3gate proxy? Dan heb je het sowieso te lang door laten bouwen. Als je het over toss hebt snap ik je 1-1-1 niet helemaal (bedoel je gateway, stargate en robotics bay?). Als die geproxied worden snap ik er al helemaal niets meer van. Iets meer uitleg en ik kan misschien helpen, maar het probleem lijkt me niet in je specifieke taktiek tegen proxies maar in het scouten ervan. Als je veel geproxied wordt, moet je beter scouten. Tegen terran vind ik het sowieso leuk om een van mijn eerste drones naar zijn basis te sturen. Ten eerste ben je er meestal voor zijn SCV aan de supply depot begint en kun je die heerlijk etteren. Ten tweede zie je vreemde dingen als reaper rush, bunker rush of rax proxies makkelijk aankomen. Ten derde als hij je niet ziet kun je zelf altijd opteren voor een hatchery proxy, wat erg leuk is.

Tegen toss stuur ik mijn eerste overlord naar zijn basis en mijn 8e drone doet een rondje op mijn eigen platform en daarna natural om verborgen pylons te zoeken. Zie je die, kun je 10poolen en er snel mee afrekenen. Zie je ze niet, dan kun je je gebruikelijke taktiek doen. Evt. kun je ook hetzelfde doen als bij een terran: starting drone naar zijn basis sturen waar je ofwel zelf kunt proxyen of kunt zien dat hij geen pylon/gateway aan het bouwen is en er dus iets raars aan de hand is.

Als afsluiter: tegen Zerg vind ik het suicidaal om iets anders dan 10pool te doen, want als hij 6poolt en jij 14poolt ben je dood. 10pool zit er netjes tussenin: op tijd om een 6pool af te stoppen, maar nog genoeg economie om niet te veel te lijden: als hij 14poolt kun je dan snel 6 lings erheen sturen om hem te etteren, waardoor de economische voordelen van 14pool toch weer gelijk getrokken worden.
Kan je uitleggen hoe je verschillende builds ziet aankomen? Ik speel Protoss maar ben nog niet zo goed dat ik kan zien wat iemand gaat doen. Ja oké een early pool snap ik wel :) maar hoe herken je de rest?
pi_85184962
1-1-1 is altijd rax factory starport

3gate rush met drone in proxy
pi_85185243
nvm
  donderdag 12 augustus 2010 @ 14:10:06 #54
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_85185606
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 09:27 schreef omNOMNOMNOMNOM het volgende:
Trouwens, waarom speelt iedereen zo graag 3-3 en 4-4 ? Het is een groot bunker/cannon/turtle/tech festijn, komt bijna geen tactiek aan te pas.

Speel liever 1-1 , krijg je ook niet die 'team suxxxxxx' commentaren :)

maarja, persoonlijke voorkeur ^^ valt me alleen op dat ik een van de weinigen ben
Omat je soms ook gewoon fun wilt hebben :D En als je het goed doet komt er wel tactiek bij kijken, je hebt goeie 4v4 en slechte 4v4 (of3v3)
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_85185862
AnusCocainus - Cocainus#370
pi_85185891
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 14:10 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Omat je soms ook gewoon fun wilt hebben :D En als je het goed doet komt er wel tactiek bij kijken, je hebt goeie 4v4 en slechte 4v4 (of3v3)
De beste tactiek voor 4v4 is natuurlijk om meteen met alle werkers in het team iemand uit te schakelen. :P
pi_85185912
Ik kan vandaag niet deelnemen aan Fok toernooien, morgenavond pas weer ;(
pi_85185921
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 13:51 schreef Jantehs het volgende:

[..]

Kan je uitleggen hoe je verschillende builds ziet aankomen? Ik speel Protoss maar ben nog niet zo goed dat ik kan zien wat iemand gaat doen. Ja oké een early pool snap ik wel :) maar hoe herken je de rest?
Ik kan 't meestal ook niet zien, zeker Terran is erg lastig (bijv: rax + tech lab, gaat ie reaper harass doen, of mass marauder met medivacs en marines ofzo?). Het eerste waar je op kan letten is of ie vroeg z'n gas pakt. Dat geeft vaak aan dat je niet zo bang hoeft te zijn voor een vroege aanval, omdat gas meestal impliceert dat iemand gaat techen.
pi_85186105
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 14:16 schreef zforces het volgende:

[..]

De beste tactiek voor 4v4 is natuurlijk om meteen met alle werkers in het team iemand uit te schakelen. :P
hehe tegen stel noobs zou dat nog werken ook.... alleen tegen alle andere die maken gelijk reaper, zealot of ling rush :P En pwnen dan een van je teammaten op z'n achterstand hehe
I'm not the man you think I am!
pi_85187405
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 14:17 schreef tedkees2 het volgende:

[..]

Ik kan 't meestal ook niet zien, zeker Terran is erg lastig (bijv: rax + tech lab, gaat ie reaper harass doen, of mass marauder met medivacs en marines ofzo?). Het eerste waar je op kan letten is of ie vroeg z'n gas pakt. Dat geeft vaak aan dat je niet zo bang hoeft te zijn voor een vroege aanval, omdat gas meestal impliceert dat iemand gaat techen.
Behalve dat een techlab en reapers ook gas kosten, dus dat gaat niet helemaal op.
pi_85187683
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 13:57 schreef omNOMNOMNOMNOM het volgende:
1-1-1 is altijd rax factory starport

3gate rush met drone in proxy
Ook @Janteh

Dat 1-1-1 rax factory starport is snap ik, maar tegen terran speel je toch sowieso anders dan tegen protoss, dus doe je ook andere dingen bij een proxy. 1-1-1 proxy lijkt me overigens ook raar, maar goed, zou kunnen.

3gate rush is amper nog een rush... dan is je tegenstander behoorlijk ingebouwd dichtbij jouw basis, net als dat er een 1-1-1 in je natural (of zo) staat.

Beide gevallen worden voorkomen door goed scouten: als je er pas achter komt als er 3 gateways voor je deur staan dan ben je schromelijk te laat. Ook al zie je de vroege pylon niet, je zou op z'n minst z'n basis gescout moeten hebben.

Profs hebben het altijd over timing en weten de precieze secondes waarop iets kan gebeuren uit hun hoofd, maar ben lang zo goed niet (bovendien is mijn APM echt om te huilen, dus hoger dan hoog gold/midden platinum league zal ik niet komen). Maar ongein als rushes zijn heel makkelijk te zien: een normale protoss opening begint met een 9-pylon, 12-gateway. Dat betekent dat als je vroeg scout je een pylon zou moeten zien bouwen in z'n basis en als je normaal scout een gebouwde pylon en een gateway in de maak zou moeten zien. Vespene volgt meestal tegelijk met de gateway, dus als je dit ziet weet je dat er niet:
Cannon rush
Proxy stargate

plaatsvindt. Er zijn natuurlijk legio andere trucs, maar iig niet deze twee. De volgende "standaard" stap van protoss is een cybernetics core. Als je deze ziet weet je dat er geen 2-gateway zealot rush aankomt. Hierna zijn er teveel opties (hij kan bijvoorbeeld alsnog een proxy pylon neergezet hebben, vervolgens volop warpgates neerzetten en je proxy-rushen met zealots, of hij kan doortechen naar voidrays, immortals, etc. etc. Maar het wordt een redelijk standaard spelletje en tenzij hij zijn proxy pylon op je platform heeft, is het af te slaan met de "standaard" counters en kun je je eigen "standaard opening" spelen.

Cannon rush zie je doordat er voordat er een stargate is, al een forge staat. Dit betekent ófwel een cannon rush, ófwel een wall-in en fast tech naar colossi/void rays, oid. Afhankelijk van de positionering van pylon+forge kun je dit meestal wel afleiden, maar sowieso goed scouten naar die pylon op je basis, bij je ingang, oid.

Terran werkt ongeveer hetzelfde. Als je vroeg scout zie je een 9supply, 10rax en meestal een vroege tweede supply depot om de wall af te maken. Zie je iets anders, bijvoorbeeld een rax voordat er een supply depot staat, of uberhaupt geen rax, dan weet je dat er ongein aankomt. Afhankelijk van wat er wel staat kun je zien wat er aankomt:

Vroege rax en vespene: bijna altijd reapers: houd je scout in leven totdat je ziet of er een tech lab of een reactor wordt gebouwd: tech lab = reapers, reactor = marines (zie je haast nooit).

Geen rax: proxy rax, bunker rush, oid. Dan moet je heel snel rond je basis gaan scouten om te zien wat er precies gebeurt. Let wel, een normale opening betekent niet dat hij NIET aan het bunker rushen is, alleen dat de marines in eerste instantie van heel ver moeten komen. Je eigen platform goed in de gaten houden is altijd wel een vereiste.

Zerg: ik speel zelf voornamelijk Zerg en verander mijn opening toch wel vrij veel. Beste economie is toch wel 14-pool, 15-hatch. Zie je heel vroeg een pool dan kun je zerglings verwachten (ook 10pool begint meestal met een redelijke hoeveelheid lings, het zijn vooral langzamere builds die lings ook overslaan en meteen roaches of hydras bouwen)
Zie je de vroege exp niet, dan kun je een vroege inval verwachten van lings of roaches (of misschien 1-base mutas, maar zelfs dat begint met zerglings). Zie je voordat de pool half af is al vespene, verwacht dan banelings.
Zie je pas een hele late pool en geen hatch op de natural, dan zou er een proxy hatch kunnen zijn (of een FE naar een rare plek).

Iig al deze dingen zijn te spotten door te letten op welke gebouwen er wel en niet staan en wanneer ze ongeveer verschijnen. Elke strat heeft natuurlijk een ander "antwoord" afhankelijk ook nog eens van welk ras je zelf speelt. Als zerg is iig het antwoord: zo snel mogelijk je pool neerzetten en focusen op een leger: wel een tweede hatchery, niet een tweede mineral line. Desnoods tweede hatch in je basis als je natural niet verdedigbaar is. De 1-1-1 proxy moet voorkomen worden door zijn barracks te vernietigen. Lings zijn je vriend (met zsm speed). Proxy gateway: spine crawlers en lings om het af te stoppen, roaches om voor goed met de zealots af te rekenen. Cannon rush: zsm roaches, of als je er vroeg genoeg bij bent (voor de eerste cannon), lings of zelfs drones om zijn probe te doden/weg te jagen.

Overigens wil het weten welke strategien plaats kunnen vinden en hoe je ze herkent niet zeggen dat je er niet alsnog in kunt trappen! :D
  donderdag 12 augustus 2010 @ 15:04:58 #62
157428 GoodGawd
pi_85188069
En als hun base al vroeg dichtgespijkert is maar je hebt een normale scoute gestuurd, dan is er vaak ook narigheid op komst. Je kan het alleen niet zien.
pi_85188168
Wacht eens even, ik ga mijn strategie niet verklappen..

[ Bericht 78% gewijzigd door CantFazeMe op 12-08-2010 15:07:36 (NINJAEDIT HAHAHAHA) ]
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_85189168
Van rank 6 plat naar rank 46 teruggevallen *O* :'(
Helft door ongeduld, dom pushen terwijl ik meer bases en map control had. Andere helft door proxy rushes en rax/bunker rushes en nydus worms. Moet echt beter scouten.
pi_85189757
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 15:04 schreef GoodGawd het volgende:
En als hun base al vroeg dichtgespijkert is maar je hebt een normale scoute gestuurd, dan is er vaak ook narigheid op komst. Je kan het alleen niet zien.
Dat vind ik het allervervelendst aan terran: het is zo verdomde makkelijk om je basis dicht te timmeren en dan valt er niet te scouten en alleen met een overweldigend leger (of baneling bust, drops, etc.) aan te vallen. Je ziet noch wat ze aan het doen zijn, noch kun je zelf fatsoenlijk aanvallen. Meestal stuur ik een zergling naar de ramp en kijk waardoor hij vernietigd wordt :P Soms vang je ook een glimp op van wat erachter gebeurt. Meestal is de enige manier om er echt achter te komen een overlord te laten kamikazeën.
Terran hebben het maar makkelijk met hun ultieme fallback de scansweep :(

Overigens is het voorkomen van gescout worden een leuke metagame waar je net zoveel profijt van kunt halen als zelf scouten. Dupe pylon met een dark shrine ergens verstoppen bijvoorbeeld, of een paar spore crawlers/turrets/cannons om observers uit de lucht te schieten voor ze iets interessants zien. Zelfs simpele trucs als expanden naar een niet-standaard plek werkt vaker dan je denkt.
pi_85191717
Net weer even een 1v1 gespeeld tegen insane AI, gewonnen na 19 minuten. Wel close call weer, maar wat wil je met zo'n voordeel als de AI heeft. :)

Was trouwens ik Terran vs Zerg, hij ging voor roaches/hydra's en ik voor marines/marauders. :)
pi_85191834
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 15:43 schreef andrew.koster het volgende:

[..]

Dat vind ik het allervervelendst aan terran: het is zo verdomde makkelijk om je basis dicht te timmeren en dan valt er niet te scouten en alleen met een overweldigend leger (of baneling bust, drops, etc.) aan te vallen. Je ziet noch wat ze aan het doen zijn, noch kun je zelf fatsoenlijk aanvallen. Meestal stuur ik een zergling naar de ramp en kijk waardoor hij vernietigd wordt :P Soms vang je ook een glimp op van wat erachter gebeurt. Meestal is de enige manier om er echt achter te komen een overlord te laten kamikazeën.
Terran hebben het maar makkelijk met hun ultieme fallback de scansweep :(

Overigens is het voorkomen van gescout worden een leuke metagame waar je net zoveel profijt van kunt halen als zelf scouten. Dupe pylon met een dark shrine ergens verstoppen bijvoorbeeld, of een paar spore crawlers/turrets/cannons om observers uit de lucht te schieten voor ze iets interessants zien. Zelfs simpele trucs als expanden naar een niet-standaard plek werkt vaker dan je denkt.
Hoe zit dat in plat/diamond? Ik weet dat je in silver eigenlijk bijna standaard snel een gold kan pakken, omdat je tegenstander dat simpelweg niet scout (ik zelf ook niet :')). Maar meestal kom ik daar niet aan, omdat iedereen een rush doet :(
pi_85192468

:P Met de spelers die zich hebben aangemeld in dit topic erbij. En ook Asspirine :o
edit; en de anderen hier onder ook.

[ Bericht 12% gewijzigd door TwenteFC op 12-08-2010 18:38:21 ]
pi_85192486
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 15:21 schreef ASSpirine het volgende:

ASSpirine - Asspirine#713
pi_85192605
Hoe zit het met een versie voor de Mac? En zou deze draaien op de nieuwste MB? Weet trouwens niet of die witte die nu op de site staat de allernieuwste is, ik heb iig die eerste witte weer.. Dus diegene na de alu.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 16:52:33 #71
157428 GoodGawd
pi_85192840
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 16:43 schreef TwenteFC het volgende:
[ afbeelding ]

:P Met de spelers die zich hebben aangemeld in dit topic erbij. En ook Asspirine :o
Werkt dit ding zich nou automatisch bij?
pi_85192858
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 16:43 schreef TwenteFC het volgende:
[ afbeelding ]

^O^
pi_85192983
Hmm? Wordt het nou al bijgehouden of moet ik het in de OP ook nog updaten?

Weet iemand waarom hij mij niet kan vinden op sc2stats? Zegt dat ik niet besta in Europe ;(

[ Bericht 28% gewijzigd door YoshiBignose op 12-08-2010 17:23:25 ]
Facts don't care about your feelings
pi_85193643
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 16:46 schreef LeNick het volgende:
Hoe zit het met een versie voor de Mac? En zou deze draaien op de nieuwste MB? Weet trouwens niet of die witte die nu op de site staat de allernieuwste is, ik heb iig die eerste witte weer.. Dus diegene na de alu.
Versie is gewoon hetzelfde, qua dvd enzo. Ik heb denk dezelfde specs als jij (alu 13,3" mid2009) en het draait met alles op het laagst. Wel beetje haperend als het druk is.
pi_85194175
Je mag mij ook toevoegen: viiva.965
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')