quote:
Ook @Janteh
Dat 1-1-1 rax factory starport is snap ik, maar tegen terran speel je toch sowieso anders dan tegen protoss, dus doe je ook andere dingen bij een proxy. 1-1-1 proxy lijkt me overigens ook raar, maar goed, zou kunnen.
3gate rush is amper nog een rush... dan is je tegenstander behoorlijk ingebouwd dichtbij jouw basis, net als dat er een 1-1-1 in je natural (of zo) staat.
Beide gevallen worden voorkomen door goed scouten: als je er pas achter komt als er 3 gateways voor je deur staan dan ben je schromelijk te laat. Ook al zie je de vroege pylon niet, je zou op z'n minst z'n basis gescout moeten hebben.
Profs hebben het altijd over timing en weten de precieze secondes waarop iets kan gebeuren uit hun hoofd, maar ben lang zo goed niet (bovendien is mijn APM echt om te huilen, dus hoger dan hoog gold/midden platinum league zal ik niet komen). Maar ongein als rushes zijn heel makkelijk te zien: een normale protoss opening begint met een 9-pylon, 12-gateway. Dat betekent dat als je vroeg scout je een pylon zou moeten zien bouwen in z'n basis en als je normaal scout een gebouwde pylon en een gateway in de maak zou moeten zien. Vespene volgt meestal tegelijk met de gateway, dus als je dit ziet weet je dat er niet:
Cannon rush
Proxy stargate
plaatsvindt. Er zijn natuurlijk legio andere trucs, maar iig niet deze twee. De volgende "standaard" stap van protoss is een cybernetics core. Als je deze ziet weet je dat er geen 2-gateway zealot rush aankomt. Hierna zijn er teveel opties (hij kan bijvoorbeeld alsnog een proxy pylon neergezet hebben, vervolgens volop warpgates neerzetten en je proxy-rushen met zealots, of hij kan doortechen naar voidrays, immortals, etc. etc. Maar het wordt een redelijk standaard spelletje en tenzij hij zijn proxy pylon op je platform heeft, is het af te slaan met de "standaard" counters en kun je je eigen "standaard opening" spelen.
Cannon rush zie je doordat er voordat er een stargate is, al een forge staat. Dit betekent ófwel een cannon rush, ófwel een wall-in en fast tech naar colossi/void rays, oid. Afhankelijk van de positionering van pylon+forge kun je dit meestal wel afleiden, maar sowieso goed scouten naar die pylon op je basis, bij je ingang, oid.
Terran werkt ongeveer hetzelfde. Als je vroeg scout zie je een 9supply, 10rax en meestal een vroege tweede supply depot om de wall af te maken. Zie je iets anders, bijvoorbeeld een rax voordat er een supply depot staat, of uberhaupt geen rax, dan weet je dat er ongein aankomt. Afhankelijk van wat er wel staat kun je zien wat er aankomt:
Vroege rax en vespene: bijna altijd reapers: houd je scout in leven totdat je ziet of er een tech lab of een reactor wordt gebouwd: tech lab = reapers, reactor = marines (zie je haast nooit).
Geen rax: proxy rax, bunker rush, oid. Dan moet je heel snel rond je basis gaan scouten om te zien wat er precies gebeurt. Let wel, een normale opening betekent niet dat hij NIET aan het bunker rushen is, alleen dat de marines in eerste instantie van heel ver moeten komen. Je eigen platform goed in de gaten houden is altijd wel een vereiste.
Zerg: ik speel zelf voornamelijk Zerg en verander mijn opening toch wel vrij veel. Beste economie is toch wel 14-pool, 15-hatch. Zie je heel vroeg een pool dan kun je zerglings verwachten (ook 10pool begint meestal met een redelijke hoeveelheid lings, het zijn vooral langzamere builds die lings ook overslaan en meteen roaches of hydras bouwen)
Zie je de vroege exp niet, dan kun je een vroege inval verwachten van lings of roaches (of misschien 1-base mutas, maar zelfs dat begint met zerglings). Zie je voordat de pool half af is al vespene, verwacht dan banelings.
Zie je pas een hele late pool en geen hatch op de natural, dan zou er een proxy hatch kunnen zijn (of een FE naar een rare plek).
Iig al deze dingen zijn te spotten door te letten op welke gebouwen er wel en niet staan en wanneer ze ongeveer verschijnen. Elke strat heeft natuurlijk een ander "antwoord" afhankelijk ook nog eens van welk ras je zelf speelt. Als zerg is iig het antwoord: zo snel mogelijk je pool neerzetten en focusen op een leger: wel een tweede hatchery, niet een tweede mineral line. Desnoods tweede hatch in je basis als je natural niet verdedigbaar is. De 1-1-1 proxy moet voorkomen worden door zijn barracks te vernietigen. Lings zijn je vriend (met zsm speed). Proxy gateway: spine crawlers en lings om het af te stoppen, roaches om voor goed met de zealots af te rekenen. Cannon rush: zsm roaches, of als je er vroeg genoeg bij bent (voor de eerste cannon), lings of zelfs drones om zijn probe te doden/weg te jagen.
Overigens wil het weten welke strategien plaats kunnen vinden en hoe je ze herkent niet zeggen dat je er niet alsnog in kunt trappen!