abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85160926
Deel 4 van mijn projecttopic.

Het doel van dit project is om met een VW Golf IV TDI een gemiddeld verbruik van 1 op 30 te behalen. De eerste doelstelling was 1 op 25 en die is inmiddels behaald. De auto heeft nog een 'ouderwetse' verdelerpomp, en is dus geen pompverstuiver. De wagen is van 2001 en heeft nu bijna 285.000 op de teller staan.



Waarom doe ik dit?
Omdat het kan. Omdat het nog niet eerder is gedaan. En omdat het een geweldige (technische) uitdaging is. Niet omdat ik een milieufreak ben of omdat ik zuinig rijden zo gaaf vind. Ik ben autosport fan (vn. WRC en WTCC) dus houd wel van gasgeven

Bijbehorende site
Ik ben zelf webdeveloper, dus heb een bijbehorende site gebouwd waar alle updates en informatie rondom dit project geplaatst wordt: www.mijnbluemotion.nl

Hoe doe ik dit?
Ten eerste door het vinden van sponsoren die de auto aan kunnen passen, want het spreekt voor zich dat je de 1 op 30 niet haalt met alleen een lichte rechtervoet en eco-bandjes.

Wat is er al aangepast?
- aangepaste chip door Vagtechniek
- smalle banden: Maxxis 165/80TR15
- aluminium gesmede lichtgewicht Audi velgen. 6Jx15.
- verlaging 60-70mm rondom
- Brandstof: BP Ultimate of Shell Fuelsave
- Dunnere motorolie: Castrol Edge 5W-30
- reservewiel (15kg) eruit
- complete trekhaak verwijderd (??kg)
- inlaattraject geoptimaliseerd, ruimer, betere ademhaling
- 2,5 inch freeflow rvs uitlaatsysteem, 3 inch downpipe
- carbon motorkap
- gecleanede bumpers

Wat wordt er nog aangepast?
- versnellingsbak
- gladde bodemplaten monteren
- achterbumper aansluiten op reservewielbak, bumper vangt nu veel wind
- carbon kofferklep
- complete airco verwijderen (was al kapot bij aankoop vd auto)
- ruiten vervangen door lexan ruiten (behalve voorruit)
- voorstoelen vervangen door kuipstoelen
- licht gewicht accu

Er zijn vast nog een hoop (kleine) dingen die ik vergeten ben te noemen.

Reacties en tips zijn welkom!
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85161117
Leuk project! Dingen als je antenne verwijderen, de naden dichtmaken, deurhandels verwijderen doe je dat ook?
pi_85161258
Achterbank en bijrijderstoel verwijderen :Y
pi_85161490
Antenne, naden en deurhandels doe ik niet. De bumpers zijn wel strakgezet.
De achterbank is verwijderd en de voorstoelen worden nog vervangen door deze jongens:

De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85161655
Win een iPad, BlackBerry of iPhone! Kras hier ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ met een sleutel of ander scherp voorwerp.
pi_85161666
Denk dat juist nu nog de Antenne, naden en vooral de deurhandels wegwerken de meeste winst voor je kan opleveren.
pi_85161998
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 22:45 schreef Yoan het volgende:
Antenne, naden en deurhandels doe ik niet. De bumpers zijn wel strakgezet.
De achterbank is verwijderd en de voorstoelen worden nog vervangen door deze jongens:

[ afbeelding ]
Waarom niet? Dat zijn de dingen die de meeste luchtweerstand opwekken. Die naden bij je motorkap en je portieren zorgen voor flink wat weerstand.
pi_85175304
De meeste luchtweerstand 'drag' wordt veroorzaakt door de hatchback vorm van de auto.
Deurhandels wegwerken merk je nauwelijks en is erg duur. Ook nog eens onpraktisch.
Naden dichtplakken is helemaal onpraktisch, ik rijd er iedere dag 140km mee, het is geen prototype. Alles moet gewoon open kunnen. Bovendien ziet dat er niet uit, afgeplakte naden.

Qua aerodynamica zal misschien de bodem nog glad gemaakt worden.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85208388
Mijn auto moest gisteren gekeurd worden en hij is goedgekeurd: http://www.mijnbluemotion.nl/apk-goedgekeurd-72
Gelijk de radiateur laten vervangen, want die was lek en had meer de vorm van een banaan gekregen

De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 09:26:30 #10
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_85219626
Wat een lelijke stoelen :P
Kun je zelf niet een beetje sleutelen?
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
pi_85219726
en hoe zit het met je bpm ? kun je daar iets mee regelen op basis van je eigen aanpassingen ? of gaat dat alleen op catalogus info ?
pi_85221356
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 09:27 schreef Yoan het volgende:Qua aerodynamica zal misschien de bodem nog glad gemaakt worden.
Ik denk dat hier nog wel aardig wat winst te halen is ja. Het zog achter je auto ga je vrij moeilijk wegwerken ben ik bang.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 03:56:48 #13
202014 JJH
Knetter. O+
pi_85380195
Dat ik dit tot nu toe heb weten te missen, gaaf project! ^O^
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 09:26 schreef Spamblik het volgende:
Wat een lelijke stoelen :P
Kun je zelf niet een beetje sleutelen?
Ik vind ze _O_
pi_85410979
Dat zijn gruwelijke stoelen (vind ik), Porsche GT3 replica's.
Ik kan klein beetje sleutelen, maar mis de ruimte en gereedschap om zelf aan de gang te gaan.
BPM? dat is niet meer van toepassing. Of bedoel je wegenbelasting?
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85586366
Als voorbereiding voor het inbouwen van de elektronische stuurpomp is gisteren bij Carrec Technocenter de accu naar achteren verplaatst: http://www.mijnbluemotion(...)onische-stuurpomp-75

Meteen een lichtere accu gemonteerd:





Steunen gemaakt voor de stuurpomp:



Er is nog geen datum geprikt voor wanneer de pomp ingebouwd gaat worden. Het inbouwen zal veel improviseren worden!
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85670693
Tijdje terug een vergelijkingtest gedaan met een nieuwe Golf VI BlueMotion die toen getest werd door autovandaag.nl: http://www.mijnbluemotion(...)e-golf-bluemotion-76



Beide auto's waren even zuinig! Zie het volledige verslag op autovandaag.nl: http://www.autovandaag.nl(...)nd-volkswagen-g.html
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85742115
De carbon achterklep heb ik nog niet binnen, maar de lexaan ruiten wel. Vorige week zijn daarom de achterste zijruiten vervangen: http://www.mijnbluemotion.nl/lichte-zijruiten-gemonteerd-77





Ze zijn 50% (1,1kg) lichter dan standaard. Zaterdag ga ik de carbon klep ophalen.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  donderdag 26 augustus 2010 @ 19:49:37 #18
202014 JJH
Knetter. O+
pi_85742283
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 22:18 schreef Yoan het volgende:
Als voorbereiding voor het inbouwen van de elektronische stuurpomp is gisteren bij Carrec Technocenter de accu naar achteren verplaatst: http://www.mijnbluemotion(...)onische-stuurpomp-75

Meteen een lichtere accu gemonteerd:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Steunen gemaakt voor de stuurpomp:

[ afbeelding ]

Er is nog geen datum geprikt voor wanneer de pomp ingebouwd gaat worden. Het inbouwen zal veel improviseren worden!
Wat is dan precies het verschil. Dat de stuurpomp niet meer meedraait met de multiruim, maar via een electromotortje?
  donderdag 26 augustus 2010 @ 19:49:55 #19
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_85742296
Hou je ook ergens bij wat de totale kosten zouden zijn, als je niet gesponsord werd?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_85825936
hoeveel scheelt het om je auto zuinig te laten tunen?
  zondag 29 augustus 2010 @ 13:08:39 #21
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_85829644
Ik zou je luchtfilter vervangen voor een CAI.. (cold air intake) je hebt nu een openluchtfilter (lampenkap) in je warme motorruimte liggen. Zo krijg je een veel te rijk mengsel gezien het feit warme lucht minder zuurstof bevat dan koude lucht.

Dus of originele luchtfilter terug, of een CAI.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
  zondag 29 augustus 2010 @ 14:13:20 #22
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_85831665
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 13:08 schreef Robbiej het volgende:
Ik zou je luchtfilter vervangen voor een CAI.. (cold air intake) je hebt nu een openluchtfilter (lampenkap) in je warme motorruimte liggen. Zo krijg je een veel te rijk mengsel gezien het feit warme lucht minder zuurstof bevat dan koude lucht.

Dus of originele luchtfilter terug, of een CAI. [ afbeelding ]
Dat heeft meer met vermogen te maken dan met brandstofverbruik en gaat meer op voor benzinemotoren.
Diesels hebben sowieso een luchtovermaat.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_85848899
De stuurpomp draait dan idd niet meer met de multiriem mee.
Zuiniger tunen scheelt minstens 5%.
Ik houd de totale kosten niet bij.
Het luchtfilter krijgt koude lucht via het originele kanaal via de grill achter de koplamp door.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85849013
Carbon achterklep is binnen: http://www.mijnbluemotion.nl/carbon-achterklep-opgehaald-78





Weegt 5 kg minder dan origineel. Naar verwachting ergens volgende week het lexaan ruitje erin en dan monteren.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85849428
Wat ik nog mis, is hoeveel je auto nu weegt met al die updates :?.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')