abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90976836
Wat een cool topic is dit! ben heel erg benieuwd naar het CUL topic.
pi_90977890
Sigme, wat zijn de beestjes groot geworden! :o Vooral hond, wat wordt dat een mooi beest O+ . Gedraagt hij zich al wat volwassener?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_94201649
We waren al ernstig de vruchtbaarheid van onze nieuwe ram aan het betwijfelen, maar..

Twee! lammetjes! O+ *O*
Nog wel van het jongste ooitje, dat nog nooit gelammerd had. Maar ze doet het helemaal goed, ze gromt dat de lammetjes niet te ver weg mogen en ze laat ze rustig drinken O+.
De oudste, een zwartje:

Een half uurtje jonger, een bontje:

En Hond vindt 't maar wat spannend:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_94201829
O+ Lente!
  woensdag 16 maart 2011 @ 18:23:23 #145
66825 Reya
Fier Wallon
pi_94202087
Heb je zelf een ram, of huur je hem?
pi_94202386
O+
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_94203802
O+
"Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist."
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 19:49:27 #148
155227 crew  Guppy
dus
pi_94206861
O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_94208497
quote:
2s.gif Op woensdag 16 maart 2011 18:23 schreef Reya het volgende:
Heb je zelf een ram, of huur je hem?
We hebben er sinds vorige zomer weer zelf een. Hiervoor eenmaal een ram gehuurd, daarvoor hebben we twee rammen zelf gehad (of drie, maar een van de drie werd geacht geen ooien te dekken. Hij kreeg vier lammetjes bij vier sletterige ooitjes ):O ).
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_94222857
Wauw :D
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:52:18 #151
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_94230553
:9~
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_94232747
Ah! D'r gebeurt weer wat.
pi_94236823
quote:
12s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:52 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
:9~
Ja, dat ook. Vorig jaar geen lammeren (opzettelijk, maar toch). De bodem komt in zicht.
pi_94250947
Ahhhh, wat een mooie lammetjes O+ Vooral de bonte is erg leuk :) zijn het rammetjes of ooitjes? En hou je ze of zijn ze voor de slacht?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_94278331
Ik weet nog niet wat het voor lammetjes zijn, we zien vanzelf wel of geen balletjes verschijnen.
Rammetjes worden uiteindelijk geslacht, als er ooitjes bij zitten breiden we de kudde uit. Die is nu wat klein naar onze smaak. Wel passend bij onze eigen hoeveelheid grond, maar vanwege destijds onverwachte uitbreiding van de veestapel met twee koetjes hebben we er nu 2 hectare bij gehuurd en dan is vier schaapjes opeens weer veel te weinig.
pi_94589346
Het bonte lammetje is een ramlam, het zwartje een ooitje.

Afgelopen tijd zijn we bezig geweest met het koebestendig maken van de afrastering van de grote zomerwei. Daar stond wel een schapenomheining omheen, maar die hebben maar een paar lage draadjes nodig , en die stonden ook nog voor een groot deel aan van die tijdelijke prikpaaltjes.

Dus via markplaats gezocht tot er een partij niet te dure redelijk goeie bielzen op de kop te tikken viel. Daarna twee landhekken gekocht (3,5 meter). 12 rollen glad ijzerdraad van 2,4 mm, 2 rollen hadden we nog liggen.

De bielzen (12 stuks) zijn op de hoeken ingegraven (er zitten wat obstakels en bochtjes in het terrein), daartussen dan het draad gespannen, met ook nog de nodige veren en draadspanners en een lading w-potjes.
Als paaltjes tussen de hoekbielzen hebben we gekozen voor insultimber. Staatsbosbeheer gebruikt dat ook veel. Het zijn vrij kleine vierkante paaltjes, van een houtsoort die geen stroom geleidt. Dus hoeven er geen isolatoren gebruikt te worden voor het schrikdraad. Beetje duur in aanschaf, maar het is hardhout (en dan nog verantwoord ook), zou een erg lange levensduur moeten hebben.

Die koetjes zuipen inmiddels bijna 50 liter per dag, en dan zijn ze nog niet eens volwassen en is het nog geen zomer. Daar valt niet tegenop te lopen met emmertjes en kruiwagens, dus hebben we een zelfdrinker gekocht.

Kortom, duizend euro verder, hebben we een wei waar een koe in kan. Moet je je voorstellen dat je dat geld terug zou moeten verdienen :o.

Vanochtend hebben de koetjes hun wei uit gelokt, met een koekje (lust Blaartje graag) en een bakje biks (voor Klaartje, die snapt koekjes niet). Ik voorop met koekje en biks, liefste achter de koetjes met hond en stok. Hond hield zich verder nergens aan en rende vrolijk op en neer.
Koetjes over de weg laten lopen, her en der wat aftakkingen hadden we afgezet met roodwit lint. En dan door de hekken de nieuwe wei in. Altijd reuze spannend of niet halverwege een beest de benen neemt..

Maar 't ging goed en ze grazen nu de poten onder hun lijf vandaan. Schapen wilden ook heel graag naar echt gras dus die hebben we erachteraan gestuurd.

Bedoeling is om de koetjes 's avonds weer terug te laten lopen naar hun "oude" weitje. Dan krijgen ze daar biks en hooi. Op die manier zouden we ze wat tam en gezeggelijk houden, en bovendien is het beter als ze niet in 1 keer helemaal overstappen van hooi naar gras.
Vanavond maar eens zien of ze wat willen meewerken.

De zelfdrinker moeten we ook nog aan ze uitleggen, ook dat moeten we nog maar zien of ze het snappen.
pi_94590133
Kun je ze niet beter trainen om aan een halster te lopen? Lijkt me makkelijker.
pi_94607338
Aan een halster lopen zou makkelijk zijn ja. Het is het leren lopen aan een halster wat me weerhoudt.. Maar misschien gaan we het wel proberen.

Het is wel gelukt ze mee terug te wandelen, met enige moeite. Ze gingen de verkeerde kant op en vervolgens maar treuzelend achter me aan, en hadden ook nog moeite om over de dam te komen. Schapen daarentegen huppelden in volle vaart naar hun vertrouwde wei, in afwachting van biks.

Die combinatie was niet heel handig, dus het nieuwe plan is om de schapen morgen mee te nemen naar de grazige weide en ze daar een eigen afgeschoten stukje te geven. Waar ze dan ook 's avonds biks krijgen en ze dus niet meer mee terug gaan.

Koetjes lijken de zelfdrinker nog niet te begrijpen, dus ze hadden dorst.
pi_94607795
Is juist leuk, dat aanleren. :Y Anders kom ik wel een dagje langs om je koeien te clickertrainen. :Y
pi_94608109
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 18:01 schreef Isegrim het volgende:
Is juist leuk, dat aanleren. :Y Anders kom ik wel een dagje langs om je koeien te clickertrainen. :Y
_O-
Je weet ons te vinden! Deze keer krijg je lunch met ham van eigen varken :Y).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')