Vlees en eieren dus, waarbij ik meer hou van ganzevlees dan van ganze-eieren. 't Vlees is erg lekker, van eieren bak ik liever cake denk ik.quote:De Steinbacher is een middelgrote gans met een grijze en blauwe wildkleur en een stabiele lichaamsbouw. Het gewicht van de gent ligt tussen de 5,5 tot 6,5 kg. De gans is met 4,5 tot 5,5 kg wat lichter.
De Steinbacher is een uitstekende weidegans, kan goed worden gehouden bij extensief beheer. Een gans heeft zo’n 30 tot 50 vierkante meter nodig. Het dier is redelijk bestand tegen kou, wind en regen.
De gans wordt gemakkelijk broeds, legt vanaf februari en gaat na zo’n vier weken op het nest zitten, waarin ze met gemak twintig tot dertig eieren van elk ongeveer 200 gram legt. http://www.levendehave.nl/kennisbank/algemeen/steinbacher-gans
Iddquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 17:46 schreef Greys het volgende:
Dit is toch veel leuker dan Farmville!
Bijen!
Ik ben nu al benieuwd!
Mijn vader hield wel in de gaten welke koeien vriendinnen waren: die zette hij 's winters op stal naast elkaar.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 11:39 schreef sigme het volgende:
Ik weet niet hou het zit met kalfjesvriendschappen, maar koeien horen in kuddes en met z'n tweetjes hebben ze weinig keuze in vriendinnen.
Ja. Maximaal vier mag als hobbyist, dus we halen het maximale eruit.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 20:26 schreef stavromulabeta het volgende:
Heb jij het trouwens bewust bij 4 varkens gehouden, om niet aan de administratieve rompslomp te moeten doen?
Nee, joh, koeien zijn allang modern. Dan bel ik een mannetje en die goochelt met rietjes en dan tocht het en komt er een kalf. En die melk volgt vanzelf.quote:En hoe ga je er voor zorgen dat er tzt melk uit Klaartje & Blaartje komt? Ik neem aan dat daar een leuke stier een zekere rol in hoort te spelen.
Poeh zeg, zelfs elke vorm van romantiek wordt om zeep geholpen in de moderne bio-industriequote:Op dinsdag 24 augustus 2010 21:10 schreef sigme het volgende:
Nee, joh, koeien zijn allang modern. Dan bel ik een mannetje en die googelt met rietjes en dan tocht het en komt er een kalf. En die melk volgt vanzelf.
quote:Dag van het levend erfgoed
Deze zondag wordt in Liempde voor het eerst de 'Dag van het Levend Erfgoed' georganiseerd. De Stichting Zeldzame Huisdierrassen vraagt daar aandacht voor die huisdierrassen die net als de Zonnebloemen van Van Gogh of de Nachtwacht van Rembrandt bescherming verdienen. Vroege Vogels is gaan kijken bij de bonte bentheimers (varkens) van de Ouwendorperhoeve in Garderen.
Nelleke Meersma en Adraan Antonis houden de bentheimers op hun Ouwendorperhoeve niet alleen om de wei (vocht dat overblijft na het kazen van de melk) van hun schapenkaasmakerij een goede bestemming te geven. 'We willen ook graag bijdragen aan het in stand houden van dit bijzondere varkensras.'
De Dag van het Levend Erfgoed begint direct na onze uitzending, in Liempde. Meer informatie op www.dagvanhetlevenderfgoed.nl.
(De Ouwendorperhoeve heeft ook een plek op het web: www.ouwendorperhoeve.nl)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |