abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97548172
De grote nieuwe bak voor de grote kuikens (1 eigen Twentje, 4 Vorwerkkrieltjes):

Ze zien er wat voddig uit momenteel.

Het lijkt erop dat ons Twentje een hennetje is, en de Vorwerkertjes 1 haantje en 3 hennetjes. Dat zou een onwaarschijnlijk goed resultaat zijn.

Ondertussen hadden we nog nieuw broedsel liggen, dat van de extra vitamine B voor de kippen.

7 van de 8 eieren waren aangepikt, en in het 8e ei bleek ook een compleet ontwikkeld kuiken te zitten. Dat is een veel beter resultaat dan het vorige, vitamine B vóór broedeieren verzamelen houden we er maar in.

Omdat we nu twee koppeltjes kuikens hebben moest er een warmtebron bij, we hebben een sjieke kuikenwarmteplaat gekocht:

Daar kunnen ze lekker onder zitten, met ruggetje tegen de warmte (het ding kan in de hoogte bijgesteld worden voor als ze groeien):

8 ontwikkelde kuikens, 7 aangepikte eieren, maar nu al 4 verloren.. Het ene kuiken dat niet eens aanpikte, het 1e kuiken dat uit het ei kwam haalde de nacht niet, 2 kuikens kwamen maar niet uit het ei en toen we ze kwamen halen waren ze al dood.
Dus nu hebben we (nog) maar 4 kuikentjes erbij, waarvan 2 ook een moeilijk begin hebben.
Volgende keer moeten we ze echt éérder handmatig pellen. Van de boekjes mag dat niet enzo, maar wij merken dat als ze niet zelf een beetje opschieten, dat het ze dan gewoon niet lukt.
Volgend jaar gaan we noteren wanneer we het eerste aanpiksel zien bij een ei, en als er 8 uur later niet al bijna een kuiken bevrijd is, doen wij het.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97552568
Oh, kuikjes! en wat ziet die op de foto er schattig uit zo door z'n hurkjes onder die warmteplaat O+ Jammer trouwens dat het uitkomen zo slecht gaat... Heeft dat te maken met het gebruik van een broedmachine of krijg je met eieren onder een echte kloek het zelfde resultaat? Of is er gewoon iets mis met de kuikentjes zelf, inteelt of zo misschien?

Op dit moment hebben we hier twee kloeken zitten, beide bijna gelijk uitgeteld op komende zondag en maandag/dinsdag. De ene zit op ik geloof 8 of 9 eieren en de ander op 6 of 7 eieren. Ik ben heel benieuwd hoeveel eieren daarvan uit zullen komen en hoeveel levende kuikens we over gaan houden. De ene kloek deed heel moeilijk toen we haar eieren gaven en apart zetten in een kooi naast de andere kloek, ze wilde absoluut niet gaan zitten en probeerde steeds te vluchten. Het duurde een paar uur voor ze weer rustig ging zitten. Echt een stresskip dus, controleren van de eieren en dergelijke zit er dan ook totaal niet in. De kans is groot dat ze dan van de eieren af gaat. Wat dat betreft lijkt een broedmachine me een stuk minder gedoe :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_97553539
Inteelt? Hmm. Dat zou niet moeten; de hennen & haan komen bij een officiële stamboekfokker vandaan. Wel bedankt voor de invalshoek, ik kan er bij een eventuele nieuwe haan wel rekening mee houden. De kuikentjes ontwikkelen wel goed. De kippen hebben één jaar succesvol gebroed, toen hadden zij ook een niet geweldig uitkomstpercentage. Het jaar dat er een kip op onbevruchte eieren zat reken ik ze maar niet aan.

Zo'n stresskip moet je gewoon laten zitten :Y. Ik vind de broedmachine ook best gedoe, tenminste bij de onze waarbij we zelf tweemaal daags moeten draaien. Drie weken lang.
Ben benieuwd hoe jouw kloeken het ervan afbrengen!
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97555052
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 19:45 schreef sigme het volgende:
Inteelt? Hmm. Dat zou niet moeten; de hennen & haan komen bij een officiële stamboekfokker vandaan. Wel bedankt voor de invalshoek, ik kan er bij een eventuele nieuwe haan wel rekening mee houden. De kuikentjes ontwikkelen wel goed. De kippen hebben één jaar succesvol gebroed, toen hadden zij ook een niet geweldig uitkomstpercentage. Het jaar dat er een kip op onbevruchte eieren zat reken ik ze maar niet aan.

Zo'n stresskip moet je gewoon laten zitten :Y. Ik vind de broedmachine ook best gedoe, tenminste bij de onze waarbij we zelf tweemaal daags moeten draaien. Drie weken lang.
Ik moest er toevallig aan denken omdat we afgelopen zaterdag twee Vlaamse Reusjes (projectje voor 2012; zelf gefokt konijnenvlees) hebben gekocht bij een vrouw die ook Welsumer kippen fokte. Zij had een stel kuikentjes zitten en vertelde hoe ze het jaar daarvoor nauwelijks gezonde kuikens had en veel kuikens die niet goed uitkwamen en/of niet overleefden. Toen bleek dat de haan die ze had gekocht directe familie was van haar hennen. Dit jaar had ze een nieuwe haan en die deed z'n werk wel goed, getuige de gezonde kuikentjes die we zagen lopen :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_97560240
Oeh, dat is zo lekker, tam konijn. :9~
pi_97560637
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 21:54 schreef Isegrim het volgende:
Oeh, dat is zo lekker, tam konijn. :9~
Voorlopig zijn ze vooral heel erg lief O+ Het zijn eigenlijk alleen nog een paar oren met een beetje konijn eraan. Deze twee moeten groot en sterk groeien en dan komt er begin volgend jaar een mooie grote ram bij om voor het nageslacht (met de nadruk op slacht... :') ) te zorgen. Weet alleen niet of ik het dan over m'n hart kan verkrijgen om ze daadwerkelijk op te eten, misschien dat ik dat maar aan mijn vader, ooms en overige familieleden overlaat die daar meer van houden.

Misschien wil Sigme tegen die tijd ook wel twee voedstertjes overnemen om haar veestapel uit te breiden en/of diepvries mee te vullen 8-) ;)
pi_97560755
Mijn Vlaamse reus was vals (vloog je letterlijk naar de keel :o ), dus het was kiezen: òf een spuitje, òf lekker opeten. We hebben voor het laatste gekozen. Hij heeft me heerlijk gesmaakt! Ik heb hem klaargemaakt met rozemarijn. :9
pi_97695699
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 19:45 schreef sigme het volgende:
Op dit moment heeft kloek 1 (1/2 new Hampshire, 1/2 wyandotte kriel) minstens 5 levende kuikentjes onder haar veren zitten. Ze is nog niet van het nest af geweest en we hebben haar nog niet opgetild, maar net even snel-snel zag ik 5 pluizige lijfjes. 3 kuikentjes waren al zo actief dat ze onder moeders vandaan kropen om een stukje brood te proeven dat ik voor de kloek had neergestrooid. Die andere twee zag ik zitten toen ik (heel laf :') ) met een stukje triplex de kloek een klein stukje omhoog duwde. We laten haar nog even met rust en over een dag of twee zal de eindscore wel duidelijk zijn. Volgens mij zat ze op 8 of 9 eieren, dus als deze kuikentjes allemaal blijven leven heeft ze in ieder geval al een success rate van over de 50% :)

Kloek 2 (1/2 wyandotte kriel, 1/2 poule de Bresse) is op maandag uitgeteld, daar verwachten we dus pas over twee dagen iets van. Zeker één van haar eieren (in totaal volgens mij 6 of 7) lijkt mij niet uit te zullen komen, deze is erg vies en ligt niet netjes onder haar. Weghalen doen we echter pas zodra we zeker weten dat ze klaar is met broeden en van het nest af gaat, vanwege haar stressgevoeligheid.
pi_97697103
Leuk hoor, Miss_Isis :Y. Ik wou dat ik broedende kippen had!

Hier is een van de vier jongste kuikentjes er slecht aan toe, het heeft een scheve teen en kan nauwelijks lopen. Het drinkt wel en blijft voorlopig wel in leven. We proberen wat te redderen, vorig jaar is er ook een heel lamlendig kuikentje uiteindelijk een gezond haantje (natuurlijk }:| ) geworden.
pi_97697754
He Sigme wat een gedoe met die kuikentjes! En zo jammer dat de kuikentjes die wel uitkomen dan nog niet allemaal gezond zijn/blijven... Zou je niet liever een paar hennen kopen van een ras dat snel broeds wordt om bij je twenten in te laten lopen? Op het moment dat die broeds zijn kun je ze apart zetten en er een stuk of 10 eieren van je twenten onder leggen zodat je alsnog 'pure' kuikens hebt. Wyandotten bijvoorbeeld staan bekend als uitstekende broeders (en goede leggers ook trouwens), en als je het grote soort neemt passen daar makkelijk 10 tot 12 eieren onder. Ze zijn ook heel rustig van karakter, dus afgezien het apart zetten en voorzien van voer en water is het minder gedoe dan een broedmachine ;)
pi_97698610
Precies dat hopen we nu dat die toevallig aangeschafte Vorwerkertjes voor ons gaan opknappen. Omdat het krieltjes zijn, en bij mijn weten krieltjes nogal broedsig van aard zijn. Mogen zij het voorwerk voor ons opknappen ;).
Nou nog zien of het lukt om dat toompje ergens een plek te geven.

Vorig jaar hebben we een stel eieren meegegeven aan een zwager met een broedse kip (zonder haan). Geen Wyandotte maar iets soortgelijks. Nu zijn de uitgebroede kuikentjes groot en pikken ze hun broedstoof dood..
  zaterdag 4 juni 2011 @ 15:58:05 #272
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_97698616
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 15:05 schreef sigme het volgende:
Leuk hoor, Miss_Isis :Y. Ik wou dat ik broedende kippen had!

Hier is een van de vier jongste kuikentjes er slecht aan toe, het heeft een scheve teen en kan nauwelijks lopen. Het drinkt wel en blijft voorlopig wel in leven. We proberen wat te redderen, vorig jaar is er ook een heel lamlendig kuikentje uiteindelijk een gezond haantje (natuurlijk }:| ) geworden.
Wyandotte staan bekend om hun broedse gedrag,en voeden direct de kuikens goed op, zoek er een of twee van( ik ben verliefd op de kriel variant, en ik hoop er zelf ook een of twee te krijgen als mijn kippenhok zover is).
Sommige haantjes , lijken misschien wel heel mooi maar bevruchten niet goed, da's echt balen.

Probeer mijn vader zo gek te krijgen dat hij ook varkens neemt , Hij woont in duitsland maar hij is bang voor het administratieve gedoe. Ik vind ze zo leuk (en lekker)
pi_97698742
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 15:58 schreef rac het volgende:
()

Probeer mijn vader zo gek te krijgen dat hij ook varkens neemt , Hij woont in duitsland maar hij is bang voor het administratieve gedoe. Ik vind ze zo leuk (en lekker)
In Nederland valt het administratieve gedoe erg mee. Misschien kan hij eens informeren bij de Bonte Bentheimer vereniging? Dat zijn de varkens die ik ook heb. Die kunnen in het geval van jouw vader wel eens extra goed van pas komen, omdat die Bentheimers uit Duitsland komen en er dus bij die vereniging veel kennis zit van de Duitse administratie.
  zaterdag 4 juni 2011 @ 16:15:05 #274
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_97699196
Oh fijn kan ik 'm toch overhalen!!

Overgens heeft hij wat dieren hoor , maar ik mis varkens....

Bijen , kippen(leg en voor het eerst slachthaantjes) een hond en van iemand anders een paar schaapjes
vorige week heeft hij 60 kilo honing geslingerd.
pi_97700848
Ik zou zijdehoenders willen, die zijn zo lief. O+
pi_97700986
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 17:04 schreef Isegrim het volgende:
Ik zou zijdehoenders willen, die zijn zo lief. O+
Zijdehoenders vind ik vooral heel suf (en daardoor te dom om weg te lopen als iemand ze wil knuffelen). Maar als ik een nieuw ras zou introduceren speciaal om te broeden, dan nam ik een zijdehoen.
pi_97701111
Maar ze zijn ook zo knuffelbaar. O+ En je kunt ze ook gewoon eten, heb ik net van RobinOok geleerd. :Y
pi_97701355
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 17:09 schreef Isegrim het volgende:
Maar ze zijn ook zo knuffelbaar. O+ En je kunt ze ook gewoon eten, heb ik net van RobinOok geleerd. :Y
Ook handig om je dekbed te hervullen
  zondag 5 juni 2011 @ 07:48:01 #279
43653 sigme
Veraan
pi_97726872
Nu zijn er nog 3 kleine kuikentjes.
pi_97727790
Scheefteen is niet meer?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')