Ik moest er toevallig aan denken omdat we afgelopen zaterdag twee Vlaamse Reusjes (projectje voor 2012; zelf gefokt konijnenvlees) hebben gekocht bij een vrouw die ook Welsumer kippen fokte. Zij had een stel kuikentjes zitten en vertelde hoe ze het jaar daarvoor nauwelijks gezonde kuikens had en veel kuikens die niet goed uitkwamen en/of niet overleefden. Toen bleek dat de haan die ze had gekocht directe familie was van haar hennen. Dit jaar had ze een nieuwe haan en die deed z'n werk wel goed, getuige de gezonde kuikentjes die we zagen lopenquote:Op dinsdag 31 mei 2011 19:45 schreef sigme het volgende:
Inteelt? Hmm. Dat zou niet moeten; de hennen & haan komen bij een officiële stamboekfokker vandaan. Wel bedankt voor de invalshoek, ik kan er bij een eventuele nieuwe haan wel rekening mee houden. De kuikentjes ontwikkelen wel goed. De kippen hebben één jaar succesvol gebroed, toen hadden zij ook een niet geweldig uitkomstpercentage. Het jaar dat er een kip op onbevruchte eieren zat reken ik ze maar niet aan.
Zo'n stresskip moet je gewoon laten zitten. Ik vind de broedmachine ook best gedoe, tenminste bij de onze waarbij we zelf tweemaal daags moeten draaien. Drie weken lang.
Ben benieuwd hoe jouw kloeken het ervan afbrengen!
Voorlopig zijn ze vooral heel erg liefquote:
Op dit moment heeft kloek 1 (1/2 new Hampshire, 1/2 wyandotte kriel) minstens 5 levende kuikentjes onder haar veren zitten. Ze is nog niet van het nest af geweest en we hebben haar nog niet opgetild, maar net even snel-snel zag ik 5 pluizige lijfjes. 3 kuikentjes waren al zo actief dat ze onder moeders vandaan kropen om een stukje brood te proeven dat ik voor de kloek had neergestrooid. Die andere twee zag ik zitten toen ik (heel lafquote:Op dinsdag 31 mei 2011 19:45 schreef sigme het volgende:
Ben benieuwd hoe jouw kloeken het ervan afbrengen!
Wyandotte staan bekend om hun broedse gedrag,en voeden direct de kuikens goed op, zoek er een of twee van( ik ben verliefd op de kriel variant, en ik hoop er zelf ook een of twee te krijgen als mijn kippenhok zover is).quote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:05 schreef sigme het volgende:
Leuk hoor, Miss_Isis. Ik wou dat ik broedende kippen had!
Hier is een van de vier jongste kuikentjes er slecht aan toe, het heeft een scheve teen en kan nauwelijks lopen. Het drinkt wel en blijft voorlopig wel in leven. We proberen wat te redderen, vorig jaar is er ook een heel lamlendig kuikentje uiteindelijk een gezond haantje (natuurlijk) geworden.
In Nederland valt het administratieve gedoe erg mee. Misschien kan hij eens informeren bij de Bonte Bentheimer vereniging? Dat zijn de varkens die ik ook heb. Die kunnen in het geval van jouw vader wel eens extra goed van pas komen, omdat die Bentheimers uit Duitsland komen en er dus bij die vereniging veel kennis zit van de Duitse administratie.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 15:58 schreef rac het volgende:
()
Probeer mijn vader zo gek te krijgen dat hij ook varkens neemt , Hij woont in duitsland maar hij is bang voor het administratieve gedoe. Ik vind ze zo leuk (en lekker)
Zijdehoenders vind ik vooral heel suf (en daardoor te dom om weg te lopen als iemand ze wil knuffelen). Maar als ik een nieuw ras zou introduceren speciaal om te broeden, dan nam ik een zijdehoen.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 17:04 schreef Isegrim het volgende:
Ik zou zijdehoenders willen, die zijn zo lief.
Ook handig om je dekbed te hervullenquote:Op zaterdag 4 juni 2011 17:09 schreef Isegrim het volgende:
Maar ze zijn ook zo knuffelbaar.En je kunt ze ook gewoon eten, heb ik net van RobinOok geleerd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |