Toch maar niet: de schaapscheerder belde vanochtend dat hij maandagavond komt scheren. Dan hou ik de schapen wel gewoon goed in de gaten, vanaf dinsdag zijn ze dan grotendeels risicovrij wegens gebrek aan vacht (en anders moet er daarna maar gif op, maar als het kan doe ik het liever niet).quote:Op vrijdag 13 mei 2011 20:49 schreef sigme het volgende:
Oh getverderre. Maden.
Een schaap had opeens een rare kale staart. Kudde gevangen, schaap gevangen, staart bekeken. Pluim kaalgeknipt en ja hoor: krioelende maden. Schaap was nog niet eens suf, dus de besmetting zal van vandaag geweest zijn. Nu is ze weer schoon, morgen de kudde nog maar een keer vangen en bespuiten met neocidol.
Nee, daarom is neocidol, ondanks alle bezwaren, tóch weer toegelaten op de markt (na een verbod van een paar jaar).quote:Op zaterdag 14 mei 2011 10:43 schreef du_ke het volgende:
Er zijn geen natuurlijke middelen beschikbaar om maden te voorkomen of te genezen?
Hm... Maar waarom/waardoor zijn die schapen dan ongezond? De keutels van de schapen van de commerciële boer waar ik wel eens kom, waren (toen hij nog schapen had) altijd gewoon hard. Maar de staartjes werden er idd wel afgehaald. Met een elastiekje afgebonden, alleen bij de ooitjes (omdat de rammetjes toch niet lang mee gingenquote:Op zaterdag 14 mei 2011 10:53 schreef sigme het volgende:
Commerciële boeren halen om die reden de staart van de schapen af, dan loopt de dunne poep van hun zieke Texelaars beter weg. Ook het verbod op couperen van staarten is na een paar jaar weer ingetrokken - beter ongezonde beesten zonder staart dan ongezonde beesten levend opgevroten door maden (een landbouwsector met gezonde schapen is blijkbaar geen optie).
die kuikensquote:Op vrijdag 6 mei 2011 20:41 schreef sigme het volgende:
We zijn een paar dagen weg geweest. Mét hond naar de wadden. Hij heeft zich vermaakt (en keurig gedragen).
Bij thuiskomst bleek een van de kuikentjes dood, dus toen was er nog maar een. Stond tegenover dat we een extra hondje hadden toen we thuis waren:
[ afbeelding ]
Gezelschapsdier voor Hond1. Een teefje, wat stevig van postuur en niet bang van aard.
Eén hond was toch wat sneu voor de hond.
Eén kuiken is ook niks. Dus:
[ afbeelding ]
Kuikentjes bijgekocht. Van het soort Vorwerk en dan in de krieluitvoering. Die grote vooraan is onze eigen Twent.
Schapen zijn iets makkelijker, want ze hoeven geen apart slachtblikje in. Dat scheelt, nietwaarquote:Op zondag 15 mei 2011 19:06 schreef Miss_Isis het volgende:
Zeg Sigme, ik had nog een vraagje... Hoeveel zijn jullie eigenlijk kwijt voor het laten slachten van de schapen/lammeren? Hoe gaat dat precies in zijn werk; brengt dat net zoveel gedoe met zich mee als voor varkens?
Succes met de kip! Heb je een schouwlamp? Wij (nu) wel, en vanochtend eens gekoekeloerd: alle 8 eieren in de broedmachine lijken in elk geval bevrucht te zijn.quote:Wij hebben de schapen eigenlijk meer voor de lol, maar ik vind het geen verkeerd idee om ipv ze voor bijna niets te verkopen er een paar te laten slachten. Zelfde geldt eigenlijk voor de geitenbokjes. We hebben dat nog nooit laten doen (en we eten ook nooit geit of schaap dus zou niet weten hoe het smaakt) maar het is wel iets om over na te denken wat mij betreft...![]()
Oh, en hopelijk hier over drie weken ook kuikentjesvanmiddag een broedse kip met 11 eieren apart gezet in de schuur. Hopelijk blijft ze lang genoeg zitten en zijn alle eieren bevrucht
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Coevorden is voor ons totaal niet in de buurt, maar de slager/slachter waar we onze varkens hebben laten slachten (hij staat ook in jouw lijst) zit hier slecht 1 km vandaan.quote:Op zondag 15 mei 2011 19:38 schreef sigme het volgende:
[..]
Schapen zijn iets makkelijker, want ze hoeven geen apart slachtblikje in. Dat scheelt, nietwaar?
Papierwerk:
• Transportformulier aanvragen bij LNV / printen & invullen : vervoersdocument (pdf)
• VKI invullen van het PVE, meest eenvoudig gewoon op papier (*) : VKIformulier (pdf)
• Schapen afmelden in I&R bij LNV, dat weet je vast wel
Dat stelt allemaal niet veel voor.
* : overleg even met de slager dat je het VKI-formulier op papier aanlevert.
Een schaap (of lam, maakt niks uit) laten slachten kost zo tussen de 45 en 55 euro. Wat verschil maakt is hoeveel kosten gerekend worden voor "meerwerk" en wat er gezien wordt als meerwerk.
Ik heb hier een vrij goedkope slachter in de buurt, maar zodra je die de ribbetjes laat uitbenen rekent 'ie 100 euro per uur - en het kost zo een kwartiertje per schaap.. Rollade, worstjes, alles kost extra.
Een andere nabije slager rekent een tientje meer voor het slachten van een heel dier, maar al laat je het beest compleet uitbenen en verwerken tot gehakt, worst en rollade: dat zit er gewoon bij in.
Een slager vínden is ook niet eens zo makkelijk als je niet toevallig weet welke waar zit.
Ik heb een lijst, ik weet niet of 'ie compleet is, maar ook mijn wat obscuurdere adresjes staan erop dus ik vind het een goede lijst. Lijst slachterijen (pdf)
Mocht het voor je binnen berijdbare afstand liggen kan ik Schutten in Coevorden aanbevelen.
Een wat ouder schaap zou ik trouwens geheel of bijna geheel (zeg, minus 1 bout en 10 koteletjes) tot gehakt laten verwerken.
[..]
Succes met de kip! Heb je een schouwlamp? Wij (nu) wel, en vanochtend eens gekoekeloerd: alle 8 eieren in de broedmachine lijken in elk geval bevrucht te zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |