abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96772402
Da's altijd zo zielig, maden. ;( Arm schaap!
pi_96786447
quote:
18s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:49 schreef sigme het volgende:
Oh getverderre. Maden.
Een schaap had opeens een rare kale staart. Kudde gevangen, schaap gevangen, staart bekeken. Pluim kaalgeknipt en ja hoor: krioelende maden. Schaap was nog niet eens suf, dus de besmetting zal van vandaag geweest zijn. Nu is ze weer schoon, morgen de kudde nog maar een keer vangen en bespuiten met neocidol.
Toch maar niet: de schaapscheerder belde vanochtend dat hij maandagavond komt scheren. Dan hou ik de schapen wel gewoon goed in de gaten, vanaf dinsdag zijn ze dan grotendeels risicovrij wegens gebrek aan vacht (en anders moet er daarna maar gif op, maar als het kan doe ik het liever niet).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96786517
Er zijn geen natuurlijke middelen beschikbaar om maden te voorkomen of te genezen?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_96786707
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 10:43 schreef du_ke het volgende:
Er zijn geen natuurlijke middelen beschikbaar om maden te voorkomen of te genezen?
Nee, daarom is neocidol, ondanks alle bezwaren, tóch weer toegelaten op de markt (na een verbod van een paar jaar).

Wat wel helpt is op tijd scheren, maar dat voorkomt het niet geheel. De vacht groeit weer aan en als het erg mooi madenweer is doen ze het ook wel op kort haar.
Bovendien weet je niet van te voren wanneer het weer het meest made-gevoelig gaat zijn en als je vroeg scheert loopt je risico aan het eind van het seizoen, bij laat scheren aan het begin. Lammeren worden niet geschoren en ook daar hebben we wel eens maden op gehad.

Wat ook helpt is schone schapen (geen schijt op de vacht). Maar wij hebben schone gezonde schapen.. Commerciële boeren halen om die reden de staart van de schapen af, dan loopt de dunne poep van hun zieke Texelaars beter weg. Ook het verbod op couperen van staarten is na een paar jaar weer ingetrokken - beter ongezonde beesten zonder staart dan ongezonde beesten levend opgevroten door maden (een landbouwsector met gezonde schapen is blijkbaar geen optie).

Zodra ze eenmaal maden hebben is er wel tamelijk natuurlijk middel, dat heet Repel en is zo'n ontiegelijk geconcentreerde pepermuntlucht dat de maden op de loop gaan. Ik ruik het ook nu nog aan mijn handen.

Toen de neocidol verboden was (hadden gewone boeren natuurlijk een voorraad ingekocht en werd er gesmokkeld vanuit Oosteuropa), moesten we uitwijken naar Animec, een goedje dat bedoeld is voor koeien en tegen steekvliegen.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96787274
Ok, jammer is dat, je wilt die beesten toch zoveel mogelijk ontzien waar het om gif gaat. Maar soms is het niet anders helaas.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_96787444
Eigenlijk geloof ik dat die schapen weinig last hebben van dat gif. Het is meer dat het zo ontzettend slecht is voor werkelijk álle geleedpotigen. Spinnen, bijen, vlinders, torretjes, alles valt dood neer.
pi_96788089
Wat een vervelend gedoe met die maden... Is het geen optie om alle schapen zodra het voorjaar begint alvast de achterkant (staartje, deel achterpoten/kont) kaal of iig kort te scheren? Ik ben echt blij dat wij er nooit gedoe mee hebben, onze schapen hebben haar ipv wol en verharen geheel uit zichzelf. Nog nooit een made gezien die zich op hun kale kontjes heeft gewaagd :P

Wat een schattige pup trouwens O+ leuk voor hond1 dat hij nu een vriendinnetje heeft om mee te spelen :)

En hoe is het met de kuikens? Wat ga je eigenlijk doen met die krieltjes als ze straks 'groot' zijn? Houden of slachten?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_96788451
Twee keer de schaapscheerder laten komen is niet echt een optie, en zelf scheren hebben we eenmaal geprobeerd en een bezoekje aan de huisartsenpost voor een tetanusprik laten maar weer afgezworen (en het scheerapparaat gelukkig mogen retourneren). Een fijne scheerder vinden valt ook nog niet mee, die die we nu hebben hield ik over aan de schaapsscheercursus, waarna ik een scheerapparaat gekocht heb, zelf ben gaan scheren en na twee-en-een-half schaap mezelf akelig in de vingers hakte. Met nog 3,5 schaap te gaan heb ik toen hem maar gebeld..

En het is vervelend, die maden, en vies enzo, en zeer pijnlijk voor de schapen, maar meestal hebben we niks, en soms dus een beperkte hap in een schaap. Alleen de eerste keer zagen we het erg laat en was het halve schaap aangevreten, maar zelfs die heeft het overleefd.

Overigens vallen deze schapen officieel ook onder de haarschapen. Maar dit haar blijft er dan wel aanzitten tot het afgeschoren wordt.

Wat we met de kuikens gaan doen hangt eerst af van de haan/hen-ratio. Maar als die een beetje gunstig is gaan we er maar een 2e koppeltje van maken, aan de andere kant van het terrein. Vraag is nog een beetje of we dan een hok voor ze maken of dat we het boomkipjes laten worden.

Hond & pup vermaken zich uitstekend samen! Ik heb een fietskar wat gemodificeerd zodat ze er samen in kunnen, en zo zijn we gedrieën gister naar de veearts gefiets zodat de kleine ingeënt kon worden. Veearts is tevreden over pup en ook tevreden of het gewicht van de hond (liefst dacht dat 'ie wat mager werd, ik vond 'm juist moddervet. Dus is 'ie goed :')).
pi_96805656
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 10:53 schreef sigme het volgende:
Commerciële boeren halen om die reden de staart van de schapen af, dan loopt de dunne poep van hun zieke Texelaars beter weg. Ook het verbod op couperen van staarten is na een paar jaar weer ingetrokken - beter ongezonde beesten zonder staart dan ongezonde beesten levend opgevroten door maden (een landbouwsector met gezonde schapen is blijkbaar geen optie).
Hm... Maar waarom/waardoor zijn die schapen dan ongezond? De keutels van de schapen van de commerciële boer waar ik wel eens kom, waren (toen hij nog schapen had) altijd gewoon hard. Maar de staartjes werden er idd wel afgehaald. Met een elastiekje afgebonden, alleen bij de ooitjes (omdat de rammetjes toch niet lang mee gingen :P ).

Van koeien heb ik wel eens gehoord dat de vlaaien zoals wij die kennen, eigenlijk niet horen, dat dat diarree is, en dat oerrunderen hardere mest hebben. Geen idee of het waar is.
pi_96806048
Ik weet niet waarom die arme schaapjes massaal zo smerig schijten, maar wel dat er regelmatig hele weilanden vol staan met halfgroene Texelaars. In eerdere jaren hebben wij een schaap gehad dat niet best tegen gras kon, in de winter op hooi was ze prima, zodra het gras ging groeien werden de drollen zachte flatsen.

Onze koetjes draaien deze winter, toen ze puur op hooi (en biks) stonden, práchtige drollen. Een soort van olifantdrollen - en soms wel zo groot ook :').
  zondag 15 mei 2011 @ 00:26:00 #251
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_96821997
Als ik dit zo zie, krijg ik als rasechte stadsjongen gewoon de neiging een boerderij te beginnen O+
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_96850984
Zeg Sigme, ik had nog een vraagje... Hoeveel zijn jullie eigenlijk kwijt voor het laten slachten van de schapen/lammeren? Hoe gaat dat precies in zijn werk; brengt dat net zoveel gedoe met zich mee als voor varkens?

Wij hebben de schapen eigenlijk meer voor de lol, maar ik vind het geen verkeerd idee om ipv ze voor bijna niets te verkopen er een paar te laten slachten. Zelfde geldt eigenlijk voor de geitenbokjes. We hebben dat nog nooit laten doen (en we eten ook nooit geit of schaap dus zou niet weten hoe het smaakt) maar het is wel iets om over na te denken wat mij betreft... :Y)

Oh, en hopelijk hier over drie weken ook kuikentjes O+ vanmiddag een broedse kip met 11 eieren apart gezet in de schuur. Hopelijk blijft ze lang genoeg zitten en zijn alle eieren bevrucht :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
  zondag 15 mei 2011 @ 19:07:11 #253
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_96851019
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 20:41 schreef sigme het volgende:
We zijn een paar dagen weg geweest. Mét hond naar de wadden. Hij heeft zich vermaakt (en keurig gedragen).

Bij thuiskomst bleek een van de kuikentjes dood, dus toen was er nog maar een. Stond tegenover dat we een extra hondje hadden toen we thuis waren:
[ afbeelding ]
Gezelschapsdier voor Hond1 :Y. Een teefje, wat stevig van postuur en niet bang van aard.
Eén hond was toch wat sneu voor de hond.

Eén kuiken is ook niks. Dus:
[ afbeelding ]
Kuikentjes bijgekocht. Van het soort Vorwerk en dan in de krieluitvoering. Die grote vooraan is onze eigen Twent.
die kuikens :D _O_
blablablablablablablablablablablablablabla
  zondag 15 mei 2011 @ 19:38:53 #254
43653 sigme
Veraan
pi_96852388
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 19:06 schreef Miss_Isis het volgende:
Zeg Sigme, ik had nog een vraagje... Hoeveel zijn jullie eigenlijk kwijt voor het laten slachten van de schapen/lammeren? Hoe gaat dat precies in zijn werk; brengt dat net zoveel gedoe met zich mee als voor varkens?
Schapen zijn iets makkelijker, want ze hoeven geen apart slachtblikje in. Dat scheelt, nietwaar :D?

Papierwerk:
• Transportformulier aanvragen bij LNV / printen & invullen : vervoersdocument (pdf)
• VKI invullen van het PVE, meest eenvoudig gewoon op papier (*) : VKIformulier (pdf)
• Schapen afmelden in I&R bij LNV, dat weet je vast wel

Dat stelt allemaal niet veel voor.
* : overleg even met de slager dat je het VKI-formulier op papier aanlevert.

Een schaap (of lam, maakt niks uit) laten slachten kost zo tussen de 45 en 55 euro. Wat verschil maakt is hoeveel kosten gerekend worden voor "meerwerk" en wat er gezien wordt als meerwerk.
Ik heb hier een vrij goedkope slachter in de buurt, maar zodra je die de ribbetjes laat uitbenen rekent 'ie 100 euro per uur - en het kost zo een kwartiertje per schaap.. Rollade, worstjes, alles kost extra.
Een andere nabije slager rekent een tientje meer voor het slachten van een heel dier, maar al laat je het beest compleet uitbenen en verwerken tot gehakt, worst en rollade: dat zit er gewoon bij in.

Een slager vínden is ook niet eens zo makkelijk als je niet toevallig weet welke waar zit.
Ik heb een lijst, ik weet niet of 'ie compleet is, maar ook mijn wat obscuurdere adresjes staan erop dus ik vind het een goede lijst. Lijst slachterijen (pdf)

Mocht het voor je binnen berijdbare afstand liggen kan ik Schutten in Coevorden aanbevelen.
Een wat ouder schaap zou ik trouwens geheel of bijna geheel (zeg, minus 1 bout en 10 koteletjes) tot gehakt laten verwerken.

quote:
Wij hebben de schapen eigenlijk meer voor de lol, maar ik vind het geen verkeerd idee om ipv ze voor bijna niets te verkopen er een paar te laten slachten. Zelfde geldt eigenlijk voor de geitenbokjes. We hebben dat nog nooit laten doen (en we eten ook nooit geit of schaap dus zou niet weten hoe het smaakt) maar het is wel iets om over na te denken wat mij betreft... :Y)

Oh, en hopelijk hier over drie weken ook kuikentjes O+ vanmiddag een broedse kip met 11 eieren apart gezet in de schuur. Hopelijk blijft ze lang genoeg zitten en zijn alle eieren bevrucht :)

Succes met de kip! Heb je een schouwlamp? Wij (nu) wel, en vanochtend eens gekoekeloerd: alle 8 eieren in de broedmachine lijken in elk geval bevrucht te zijn.
pi_96856077
Ik zou het denk ik leuk vinden om het uitbenen zelf te doen. Zal wel wat aandacht kosten om het te leren, maar lijkt me wel tof om te doen.
  zondag 15 mei 2011 @ 21:07:58 #256
43653 sigme
Veraan
pi_96857296
Voordeel van láten uitbenen is dat je daarna het gehaktmalen ook door de slager kan laten doen. Bij het tot gehakt laten maken van een heel schaap wil ik dat graag uitbesteden.
Uitbenen van ribbetjes heb ik wel eens zelf gedaan, en ook het gehaktmalen daarna. Kan wel, maar heeft nadelen. Slager kan het sneller en in een betere ruimte, dus koeler & hygiënischer.

Slager worst laten maken heeft hetzelfde voordeel, maar ik vind het nadeel van de standaard-slagerskruidenworstsmaak te groot. Dus ik laat veel gehakt maken, waarvan een deel extra grof, en verpak het zelf (kan je ook laten doen, ook weer schoner dan je zelf kan, maar duurder). Ik verpak het grove gehakt in kiloporties en draai daar later, per kilo of twee, worstjes van - met eigen kruiderij.
pi_96859956
quote:
2s.gif Op zondag 15 mei 2011 19:38 schreef sigme het volgende:

[..]

Schapen zijn iets makkelijker, want ze hoeven geen apart slachtblikje in. Dat scheelt, nietwaar :D?

Papierwerk:
• Transportformulier aanvragen bij LNV / printen & invullen : vervoersdocument (pdf)
• VKI invullen van het PVE, meest eenvoudig gewoon op papier (*) : VKIformulier (pdf)
• Schapen afmelden in I&R bij LNV, dat weet je vast wel

Dat stelt allemaal niet veel voor.
* : overleg even met de slager dat je het VKI-formulier op papier aanlevert.

Een schaap (of lam, maakt niks uit) laten slachten kost zo tussen de 45 en 55 euro. Wat verschil maakt is hoeveel kosten gerekend worden voor "meerwerk" en wat er gezien wordt als meerwerk.
Ik heb hier een vrij goedkope slachter in de buurt, maar zodra je die de ribbetjes laat uitbenen rekent 'ie 100 euro per uur - en het kost zo een kwartiertje per schaap.. Rollade, worstjes, alles kost extra.
Een andere nabije slager rekent een tientje meer voor het slachten van een heel dier, maar al laat je het beest compleet uitbenen en verwerken tot gehakt, worst en rollade: dat zit er gewoon bij in.

Een slager vínden is ook niet eens zo makkelijk als je niet toevallig weet welke waar zit.
Ik heb een lijst, ik weet niet of 'ie compleet is, maar ook mijn wat obscuurdere adresjes staan erop dus ik vind het een goede lijst. Lijst slachterijen (pdf)

Mocht het voor je binnen berijdbare afstand liggen kan ik Schutten in Coevorden aanbevelen.
Een wat ouder schaap zou ik trouwens geheel of bijna geheel (zeg, minus 1 bout en 10 koteletjes) tot gehakt laten verwerken.

[..]

Succes met de kip! Heb je een schouwlamp? Wij (nu) wel, en vanochtend eens gekoekeloerd: alle 8 eieren in de broedmachine lijken in elk geval bevrucht te zijn.
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Coevorden is voor ons totaal niet in de buurt, maar de slager/slachter waar we onze varkens hebben laten slachten (hij staat ook in jouw lijst) zit hier slecht 1 km vandaan.

De oudere schapen zullen we sowieso niet laten slachten, we zijn al te veel aan ze gehecht :P En de ooien leveren in principe nog wel iets op, dus dan kiezen we liever voor de verkoop aan een andere liefhebber. Voor de rammetjes is het soms lastiger; net als voor de geitenbokjes. We hebben nu een rammetje en vier bokjes van dit voorjaar en mochten we daar geen geschikt huis voor vinden dan is slachten dus een optie. Uitbenen is trouwens iets dat we waarschijnlijk wel de slager zouden laten doen, net als gehakt en worst maken.

Wat betreft de kuikentjes-in-wording; we hebben geen schouwlamp, maar die gebruiken we eigenlijk ook niet. Een broedmachine hebben we niet, en als je de eieren onder de kip wegpakt loop je toch altijd enig risico op beschadigde handen en/of op een gestreste kip die niet meer wil broeden. Meestal laten we ze dus maar gewoon hun gang gaan en zien we na 3 weken wel wat er uit komt :)

We gaan er van uit dat (bijna) alle eieren wel bevrucht zijn, we hebben twee jonge hanen rondlopen die hard hun best doen op een stuk of 10 hennen dus dat zit wel goed. Eieren die na een dag of 23/24 niet uit zijn gekomen worden beluisterd, bevoeld, en als er niets levends inzit gooien we ze weg. Gewoon afwachten en hopen op veel kuikentjes dus :)
pi_96861752
Geit is wel erg lekker. :Y Lekker voor stoofpotjes enzo. :9
pi_96909546
Is het drie maanden kurkdroog, gaat het gestaag miezeren op de dag dat er geschoren moet worden :(. Natte schapen kunnen niet geschoren worden..

Dus dan maar weer voor dag en dauw in de weer: de schapen opgedreven en in het koestalletje opgehokt. Ruif met hooi erbij, bak water, mooi de hele dag droog in het hok. En dus konden we ze vanavond toch laten scheren. Gelijk ook even de klauwtjes laten bekappen.

Volgens de schaapscheerder is onze derde ooi weer gust ( = niet drachtig). Vorig jaar was ze ook al niet drachtig, ondanks een aanwezige ram. Da's niet zo mooi. Maar het is wel een heel mooi schaapje om te zien, dus voorlopig mag ze toch blijven.

Ons ene ooilam willen we eigenlijk graag kwijt - het is ons te zwart ( :@ ). Gelukkig wil onze scheerder wel ruilen tegen een witte en dan kopen we er gelijk nog 2 ooilammetjes van hem bij. De kudde moet namelijk eigenlijk wel iets uitgebreid worden. Die ruil/koop komt dan ergens in de zomer.
pi_96909788
Racist! :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')