Jolene22 | zondag 8 augustus 2010 @ 22:31 |
Ik heb een zoontje van bijna anderhalf jaar nu. Hij is supersnel met zn motoriek, kon snel goed lopen, kruipen, pakken, alles, maar het praten blijft achter... Nu ben ik benieuwd of er hier nog ouders zijn met wat tips voor me. Hij gebruikt meer klanken dan dat hij praat. Hij doet een auto na, zegt 'hmmm' als hij eten of drinken wil en de enige woorden die hij gebruikt zijn 'aai' en 'die', en dan wijst hij naar iets wat hij hebben wil. Hij begrijpt je goed. Als je het hebt over schoenen komt hij met zn schoen aanzetten, als je de hond wilt uitlaten pakt hij de riem, als ik hem vraag naar de auto in een boek wijst hij hem aan enz. Hij probeerd het ook gewoon niet om je na te praten. Ik benoem de hele dag alles, maar het lijkt hem volkomen niet te interesseren. Hij leert voor de rest erg snel en je hoeft hem vaak maar 1x iets voor te doen maar dat praten daar wil hij gewoon niet aan. Wat kan ik nou doen om hem te stimuleren om te gaan praten of het in ieder geval te proberen? | |
fries1984 | zondag 8 augustus 2010 @ 22:35 |
Kinderen doen alles op hun tijd, die van ons ook 1,5 zelfde verhaal. Gewoon laten. Verder normaal praten tegen hem/haar. Zie veel ouders/ opa's en oma's " koetsjie koetsjie " doen! ERUGHH VERKEERD | |
nikky | zondag 8 augustus 2010 @ 22:39 |
Een zoontje van een vriendin van mij is pas gaan praten toen hij drie en een half was. Daarvoor ook voornamelijk klanken en wijzen. Hij wist inderdaad precies wat je bedoelde wanneer je zei dat hij zijn schoenen moest pakken. Praten ho maar. Inmiddels is dit dus helemaal goed gekomen. | |
Sigmund666 | zondag 8 augustus 2010 @ 22:41 |
Geen paniek. Ik was zelf 3 toen ik pas begon met praten. Daarna nooit meer gestopt.SPOILER | |
Stiemie | zondag 8 augustus 2010 @ 22:43 |
Misschien wil hij wel samen liedjes zingen? Of door zo'n kindermicrofoon praten? Ik zou me er niet te veel zorgen over maken. Het ene kindje loopt snel en het andere praat wat sneller. ![]() | |
Franneh | zondag 8 augustus 2010 @ 22:48 |
Vaak is dat zo inderdaad.. gaat het motorisch heel snel? Praten wat trager.. en andersom. ![]() Wat ik ook wel eens zie is dat sommige kinderen veel last hebben van iets medisch (oorontstekingen/amandelen bijvoorbeeld) waardoor het praten moeilijker kan gaan. | |
Jolene22 | zondag 8 augustus 2010 @ 22:49 |
Ok als ik de reacties zo zie zorgen om niks. Bij het Cb zaten ze me heel raar aan te kijken toen ik zei dat hij nog geen mama kon zeggen. Nu heb ik niet zon hoge pet op van het CB maar gezien het mn eerste kindje is en ik totaal geen vergelijkingsmateriaal heb begon ik me toch af te vragen of ik misschien niet wat anders moest proberen om hem te stimuleren. | |
GizartFRL | zondag 8 augustus 2010 @ 22:50 |
Bij anderhalf nog geen reden om je zorgen te maken hoor. Op zijn15de word het pas problematisch. ![]() | |
Ca.ra | zondag 8 augustus 2010 @ 22:51 |
Je hebt ook kindjes die er heel lang op zitten broeden he. Die slaan het hele brabbelgebeuren over en kunnen dan op een dag 'ineens' praten, en vaak ook al vrij goed. Ik heb het gezien bij een nichtje van me. | |
Pvoesss | zondag 8 augustus 2010 @ 23:13 |
Hier was ze met motoriek langzaam en was ze heel erg van de woorden.. Toen een poosje de woorden stil stonden leerde ze ineens rennen, klimmen etc. Ik zou me nu nog nergens zorgen om maken. | |
Stiemie | zondag 8 augustus 2010 @ 23:16 |
Ja of eens kijken of er spelletjes ofzo zijn waarbij je iets moet zeggen. Dan gaat het spelenderwijs. Hoe doet hij dat trouwens al hij met andere kindjes speelt? Zegt hij dan wel wat meer? | |
Jolene22 | zondag 8 augustus 2010 @ 23:19 |
quote:Hij is geen andere kindjes gewend is sinds zn geboorte thuis. In september moet hij voor het eerst naar een kdv (waar ik nou al tegenop zie... zucht... moederschap...). Misschien dat hij zich daar wel aan optrekt ja dat zou goed kunnen. Maar tot nu toe tegen iedereen gebruikt hij dezelfde 2 woordjes en probeert hij eigenlijk niemand na te doen. Zijn wel volwassenen dan. | |
Stiemie | zondag 8 augustus 2010 @ 23:32 |
Misschien eens proberen in een speeltuintje / kinderboerderij / ballenbak om te zien wat hij dan doet? Misschien reageert hij op kinderen anders en dan gaat het meer spelenderwijs. | |
Jore | zondag 8 augustus 2010 @ 23:38 |
Kijk het even aan. De minimum spreeknorm voor een kind van 1,5 jaar die vaak gehanteerd worden door taalkundigen en logopedisten (en ook op het CB) is minimaal vijf woorden. Er valt echter weinig aan te doen als die vijf woorden er niet zijn. Blijf veel tegen en met je zoontje praten, lees voor, herhaal hem als hij wel een woordje zegt en wacht af ![]() Als je zelf wat wil doen is het misschien leuk om woordjes te ondersteunen met gebaren. Soms pikken kindjes daardoor een woord sneller op. Hier staat een heel aantal voorbeelden: http://www.gebarencentrum.nl/woordenboek.asp?color=y&idrelease=39 | |
Sonnetje85 | zondag 8 augustus 2010 @ 23:39 |
quote:dat was met mn nichtje ook idd ze praat heel veel en goed, terwijl t zoontje van een neef van ons twee weken jonger is dan haar en amper praat. ze zijn 2,5. toen die pasgeleden op kraamvisite waren bij ons kwam k met mijn zoon naar beneden en toen riep dat jochie iets. na een paar keer begreep k dat dat baby was. enige "zinnetjes" die hij maakt zijn: baby slaapt, baby wakker (alleen voor insiders herkenbaar, want k begreep m niet) mijn nichtje maakt hele volzinnen... toen k dat vertelde aan de wijkverpleegkundige (we hadden t over mijn nichtje, want zus was de dag er oor op t cb geweest) en die vond t niet heel raar dat grote verschil. dat jongetje was motorisch veel sneller dan mn nichtje, liep al terwijl zij nog niet eens stond | |
DJMO | maandag 9 augustus 2010 @ 08:40 |
zeer herkenbaar, mijn zoontje (19 maanden) wil ook niet praten. Voor de rest is hij zeer leeftijdsadequaat, of loopt iets voor (hij kan bijvoorbeeld ook zijn neus al snuiten). De kinderarts bij wie hij al sinds zijn geboorte onder controle is zegt dat als hij over vier maanden nog niets zegt "we er wat aan moeten gaan doen" (ik vermoed logopedie) maar ik ben van mening dat een kind "dwingen" juist een averrechts effect heeft. Ik stiumleer hem zoveel mogelijk, corrigeer hem met woorden als hij (weer eens) gebaren gebruikt en merk het wel wanneer hij gaat praten. Ik heb ook tegen de KA gezegd dat ik me pas echt zorgen ga maken als hij met 4 jaar nog steeds weigert te praten (ik was overigens zelf ook een late prater dus ik maak me echt geen zorgen). | |
#ANONIEM | maandag 9 augustus 2010 @ 08:45 |
Herkenbaar, maar dan omgekeeerd ![]() ![]() | |
Belana | maandag 9 augustus 2010 @ 08:51 |
met 1,5 beginnen de meesten toch net te praten? Mijn oudste zoon was vroeg en begon met 1,5 te praten en had al snel een grote woordenschat (maar zijn motoriek ging langzamer) mijn jongste zoon was laat met praten en de woordenschat bouwde zich ook veel langzamer op, maar zijn motoriek ging veel sneller. ze kunnen niet alles tegelijk he en 1,5 is nog bepaald geen leeftijd om je zorgen over het praten te maken denk ik. | |
_Ingrid_ | maandag 9 augustus 2010 @ 09:09 |
Erg herkenbaar. Tyler praat ook nog niet veel. Soms is het wel lastig. Als je niet snapt wat hij bedoelt met DIE! Maar ik denk ook dat het vanzelf wel komt. Hij is ook druk met rennen, klimmen en klauteren. | |
Moonah | maandag 9 augustus 2010 @ 11:18 |
Jolene, het zou heel goed kunnen dat er niets aan de hand is, zoals velen hier suggereren. Dat je kindje gewoon wat later is met praten. Maar het kan ook zo zijn dat er wél wat aan de hand is. Bij onze zoon relativeerde iedereen dat het wel los zou lopen en dat hij op zijn zestiende écht wel zou praten. Ondertussen zijn we anderhalf jaar logopedie, een hele zwik onderzoeken verder en zijn we bezig met de procedure voor aanmelding voor onderwijs voor kinderen met Ernstige SpraakTaalMoeilijkheden. Ik had graag gewild dat wij eerder waren doorverwezen naar logopedie en dat er in een eerder stadium onderzoeken waren gepleegd. Er is nl al heel vroeg zeer specialistische hulp mogelijk voor dergelijke kinderen (mits er geen andere problemen zijn dat het spraak/taalaspect). Als ik jou was zou ik eens gaan zoeken naar een goede logopedist en hem/haar eens raadplegen. | |
Belana | maandag 9 augustus 2010 @ 13:10 |
ja maar hij is nog GEEN 1,5 welk kind van nog GEEN 1,5 praat er dan al zo geweldig? Als hij nou tussen 1,5 en 2 geen ontwikkeling doormaakt op dat gebied lijkt het me vroeg genoeg toch? | |
maffemuts | maandag 9 augustus 2010 @ 13:28 |
Elk kind doet zijn/haar ding op zijn/haar tempo, dit forceren werkt meestal alleen maar averechts helaas. Je weet zelf of je kindje iets van bovenstaande heeft gehad (oorontstekingen amandelontstekingen etc) met het gehoor lijkt zo uit je verhaal niets mis, gezien hij je wel begrijpt als je vraagt om schoenen enzo. Als je je echt zorgen maakt ga een keer bij je huisarts langs, maar die! en wijzen is wel een beetje normaal, en sommige klanken die hij maakt kun je misschien ook wel iets uithalen als je je concentreert. Het CB gebruikt voor alles standaarden, deze hoeven niet perse ook bij jouw kindje te passen ( hij was immers motorisch wel vrij snel en loopt voor) dan is het helemaal niet zo gek dat het praten achterblijft. Zo zie je bijvoorbeeld ook heel vaak dat kindjes die zich zelf al kunnen optrekken bij een tafel en een paar stapjes kunnen lopen een terugval krijgen na een inenting of een andere verandering in hun situatie, het komt later ook weer goed en gaan ze weer door in hun ontwikkeling. Hier is het ook lang Die! DIE!!!!! geweest, tot op een dag mw. helemaal los ging en nu is ze 2,5 en weet ze niet meer hoe ze stil moet zijn ![]() | |
DJMO | maandag 9 augustus 2010 @ 13:33 |
ik was zostraks toevallig op het consultatiebureau voor iets heel anders, maar toen ik mijn vaste wvk zag lopen heb ik het er nog even met haar over gehad. Ze gaf aan dat als Jan weer eens iets vraagt door gebaren dat ik echt aan hem moet vragen wat hij nou wil. Dus als hij naar zijn beker wijst wil hij drinken maar ik moet me dan dus gewoon van de domme houden en vragen wat wil je? en dan als hij na drie keer nog geen antwoord gegeven heeft, vragen: "Wil je wat drinken?" dan zou er uiteindelijk wel iets uit moeten gaan komen wat op praten lijkt ![]() Overigens hierboven las ik ergens dat de standaard woordenschat voor 1,5 vijf woorden is, maar papa en mama mogen daar niet bij geteld worden ![]() | |
nummer_zoveel | maandag 9 augustus 2010 @ 13:45 |
Wel herkenbaar. Julian is een jaar en vier maanden en praat nog niet en loopt ook nog niet. Ieder kind heeft z'n eigen tempo, maar reacties van sommige mensen: 'Loopt/praat ie nu nóg niet?' | |
Jore | maandag 9 augustus 2010 @ 13:51 |
Papa en mama tellen wel mee, op het cb wordt ook gevraagd naar (minimaal) drie woordjes naast papa en mama bij 1,5 jaar. Verder ben ik het met Belana eens, ook omdat er nog nauwelijks te onderzoeken valt voor de 2 jaar. Behalve het gehoor dan. | |
Pixels24 | maandag 9 augustus 2010 @ 13:54 |
Er is al veel over gezegd, maar nog even wat extra vergelijkingsmateriaal; mijn dochtertje (van nu 4 1/2) was een hele snelle met lopen (10 maanden) en is ontzettend behendig met klimmen, springen en rennen. Ik heb het even teruggekeken en ze kon een paar dingetjes zeggen rond de leeftijd van 20 maanden, maar nog niet veel. Dingen zoals hee, dat, dit, papa en mama. Inmiddels kan ze prima praten, maar was wel wat later met het begrip, zoals waar, boven, onder, wat heb je gedaan enz enz. Omgaan met kleintjes is toch wel belangrijk, vooral omdat ze zoveel oppakken van andere kindjes. Voorlezen is ook altijd goed natuurlijk. Mijn neefje (even oud als mijn dochter) is trouwens precies omgekeerd. Kletste al snel de oren van je hoofd, maar gaat nog steeds heel voorzichtig een trapje op. | |
Moonah | maandag 9 augustus 2010 @ 13:57 |
quote:Als je je als ouder zorgen maakt kan het imo geen kwaad om eens een echte deskundige (in deze dus een logopedist) te raadplegen. Onze CB-arts zei toen ze ons doorverwees met 2 jaar, dat ze net op de bijscholing geleerd had dat dat al vanaf 1,5 jaar kan. En wellicht is het met 2 jaar vroeg genoeg. Maar wellicht ook niet. Mocht er wél iets aan de hand zijn, dan heb je te maken met wachtlijsten, bureaucratie (minimaal zo veel sessies logopedie alvorens je in aanmerking komt voor vervolgonderzoek etc) en voor je het weet is je kind bijna 4 en weet je nog niet naar welke school hij gaat. De gevoelige taal/spraakperiode is tot een jaar of 6/7, en als er problemen zijn op dat gebied is het van belang om die tijd zo intensief mogelijk te besteden. | |
DJMO | maandag 9 augustus 2010 @ 14:01 |
Moonah: wat ik me even afvraag (gewoon voor mijn beeldvorming) begreep jouw zoontje met anderhalf wel wat je tegen hem zei? Snapte hij wel (kleine) opdrachtjes enzo? Want als dat niet het geval is, dan snap ik wel heel goed dat men als ouder zich zorgen maakt. Ik maak me persoonlijk dus (nog) geen zorgen omdat dat woordbegrip er wel degelijk is. | |
Kleurdoos | maandag 9 augustus 2010 @ 14:04 |
Ik vind het zo raar.. ik heb zoveel kindjes van 1.5 om me heen die nog geen woord zeggen.. sommige zijn bijna 2 en die kunnen alleen wat woordjes commanderen 'DIE'DAAR'NEE' etc. Elin zegt veel woorden, maar dat is ook op gebiedende toon hoor dus idd die dat eten, drinken, aaien, neus, haartjes, oortjes opa oma papa mama etc. verder wat dierengeluiden + gebaren. T CB vond juist dat ze voorliep wbt spraak en motorische ontwikkeling.. terwijl ze een totaal van 20 woordjes kent, maar toch liever wijst. De meeste kleintjes waar ze mee speelt zeggen net zoveel of nog helemaal niets op een Papa en mama na.. Dus ik zou me er nu echt nog niet druk om maken hoor | |
Moonah | maandag 9 augustus 2010 @ 14:04 |
DJMO, mijn kind snapte alles. Zijn ontwikkeling was/is verder normaal, intelligentie (getest) bovengemiddeld. Daarom werd het ook door iedereen weggerelativeerd. Maar in vergelijking met andere kinderen vond ik echt dat hij bijzonder weinig klanken/woorden zei. En momenteel kletst hij de oren van je kop, alleen zijn zijn vader en ik de enigen die hem (meestentijds) kunnen verstaan. ![]() | |
chacama | maandag 9 augustus 2010 @ 14:06 |
Op zich klopt het dat ieder kind zich op zijn eigen tempo ontwikkeld, maar ik kan me voorstellen dat zoals bij Moonah het prettig zou zijn geweest als er ook maar 1 iemand had gezegd, wees wel allert want het kan ook wel iets betekenen. Totaal ander voorbeeld, maar toen ik met Maud met reflux bij de HA zat, riep die dat doen alle kindjes ga maar naar huis. Het voelde niet goed en uiteindelijk heb ik zelf getest of ze misschien minder ging spugen als ik geen melk dronk. Dat was zo en daarmee ben ik terug gegaan naar de HA... iets dat leidde naar een doorverwijzing naar de KA. Met andere woorden, als je het niet vertrouwd zou ik zeker actie ondernemen. Een orienterend gesprek bij een logopedist (wel voor kinderen) is niet bindend, maar geeft misschien wel antwoorden. En met betrekking tot wel of niet praten. Ik had zelf mijn zeigen vertaalcomputer thuis (mijn oudere zus). Die vertelde mijn moeder wel wat ik met uh, ah of die bedoelde. Maar toen die eenmaal naar school ging, moest ik het wel zelf opknappen. En omdat mijn moeder die, dat uh en ah niet kende (wilde begrijpen), was het snel gedaan ermee en sprak ik snel voldoende woordjes. Mijn zus en ik schelen 2 jaar. Dus ik was bijna 2 toen zij naar school ging. | |
Kleurdoos | maandag 9 augustus 2010 @ 14:08 |
quote:maar thies had toch ook redelijk lang een speen? Ik kan me herinneren dat er van lang spenen ook wordt aangegeven dat kinderen dan wat langzamer zijn in de spraakontwikkeling? geen idee of dat samenhangt hoor ![]() | |
DJMO | maandag 9 augustus 2010 @ 14:09 |
Ik denk dat het ook idd het totaalplaatje is dan Moonah, en ja ik begrijp nu dankzij dat totaalplaatje dat je zorgen maakt(e). Het beste is nog altijd je eigen gevoel volgen waar het je kind(eren) betreft .. Chacama: ik heb ook t vermoeden dat het straks als de baby er is (jan is dan ruim twee) het een stuk soepeler gaat, omdat ik gewoon geen tijd meer ga hebben om te letten op gebarentaal en dat hij wel zal moeten gaan praten om mijn aandacht te vestigen op wat hij nou precies wil ![]() | |
Suzanna | maandag 9 augustus 2010 @ 14:13 |
Als ik de OP zo lees zou ik me nog totaal geen zorgen maken.... | |
Jore | maandag 9 augustus 2010 @ 14:13 |
quote:Dat is meer op het gebied van onduidelijk articuleren. Thies' problemen liggen in de taalontwikkeling, daar heeft wel/geen speen niks mee te maken. Verschil spraakontwikkeling/ taalontwikkeling zeg maar. | |
Moonah | maandag 9 augustus 2010 @ 14:19 |
Ja, totaalplaatje is idd wel van belang, was ik ff vergeten. ![]() En qua speen, hij is er al een poosje vanaf hoor, en heeft hem alleen 's nachts gehad, dus niet extreem lang of veel. En een speen kan idd effect hebben op articualtie, maar niet op spraak/taalproblemen. ![]() Anyway, ik wilde alleen maar een tegengeluid geven aan de relativerende posts. | |
Suzanna | maandag 9 augustus 2010 @ 14:32 |
Dubbel, sorry ![]() | |
_Bar_ | maandag 9 augustus 2010 @ 22:59 |
21 maand en hier werd ook nog niet gepraat. | |
heiden6 | maandag 9 augustus 2010 @ 23:34 |
quote:Zo ging het bij mijn broertje ook. |