abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84998841
Wie heeft er een goed advies?

we zijn bezig met verbouwen en willen een bestaande harde pvc buis (3/4), met daarin electradraden, onder de vloer leggen. Momenteel ligt die er namelijk nog boven.
Idealiter buigen we de buis zelf, maar dat gaat niet lukken zonder de electradraden eruit te halen toch?
Nu vroeg ik me af of er geen 'hersluitbare' koppelstukjes zijn, die ik gewoon over de buis heen 'klik'.
Heb het geprobeerd door zelf een stukje flexibel buis erover heen te maken, maar dat is echt geen optie.

We willen namelijk liever niet de draden opnieuw trekken, omdat er in de bestaande leiding in de muur een bijna onmogelijke bocht zit.

wie heeft er nog tips?

en bestaan er trouwens koppel/verloop stukjes van 3/4 naar 5/8 buis? die kan ik namelijk nergens vinden.

alvast baedankt!!!!
pi_84998860
je kunt toch altijd een doos inbouwen en en nieuw stuk er aan / er tussen zetten, met lasdoppen?
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_84998947
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 08:22 schreef rimimu het volgende:
Wie heeft er een goed advies?

we zijn bezig met verbouwen en willen een bestaande harde pvc buis (3/4), met daarin electradraden, onder de vloer leggen. Momenteel ligt die er namelijk nog boven.
Idealiter buigen we de buis zelf, maar dat gaat niet lukken zonder de electradraden eruit te halen toch?
Nu vroeg ik me af of er geen 'hersluitbare' koppelstukjes zijn, die ik gewoon over de buis heen 'klik'.
Heb het geprobeerd door zelf een stukje flexibel buis erover heen te maken, maar dat is echt geen optie.

We willen namelijk liever niet de draden opnieuw trekken, omdat er in de bestaande leiding in de muur een bijna onmogelijke bocht zit.

wie heeft er nog tips?

en bestaan er trouwens koppel/verloop stukjes van 3/4 naar 5/8 buis? die kan ik namelijk nergens vinden.

alvast baedankt!!!!

Buis buigen met draad er in gaat niet lukken,
Hersluitbare koppelstukjes bestaan niet, er zijn wel "fabrieks"bochten 3/4
Waarom een verloop van 3/4 naar 5/8?
verlopen bestaan niet, je kan het oplossen door gebruik temaken van 2 sokken, een 3/4 sok waarin een 5/8 sok past
pi_85004898
5/8e buis kun je gewoon in 3/4e buis steken zonder gebruik van moffen ed
  Moderator zondag 8 augustus 2010 @ 13:30:31 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_85005398
In een 3/4 buis kun je probleem loos een 5/8 buis steken hoor dat sluit goed genoeg op elkaar aan.

Maar waarom wil je van een 3/4 buis naar een 5/8 leiding ? Bedenk wel dat dit niet altijd toegestaan is ivm het aantal draden in de 3/4 buis.

In een 5/8 buis mag je bijvoorbeeld geen 5 x 2,5 mm draden laten lopen en dat mag dan weer wel in een 3/4 :)
  zondag 8 augustus 2010 @ 16:32:09 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_85011902
Je wil een electra buisverlengen zonder kabels opnieuw te trekken, maar hoe ga je dan de kabels "verlengen" door de verlengde buis zonder opnieuw te trekken :?
So we just called him Fred
pi_85012158
Enige mogelijkheid, die volgens de normen goed is, is een doosje plaatsen op het uiteinde van je bestaande buis en een nieuwe buis plaatsen aan de andere kant van het doosje. In de nieuwe buis trek je nieuwe draden en iIn het doosje verbind je de draden aan elkaar met lasdoppen. Dit alles is in een bouwmarkt te koop. Let wel op kleuren, het is verboden om verschillende kleur draden in een lasdop te steken.

Elke andere manier, als je de bestaande draden wilt behouden, is gevaarlijk en levert potentiele problemen op. Als er namelijk dan iets gebeurd en je verzekering komt erachter dat jij daar geprutst heb krijg je niks vergoedt van de schade.

Let op, dit doosje moet bereikbaar zijn in de toekomst, volgens NEN normen, dus ergens verstoppen, waar je niet zomaar meer bij kan mag dus ook niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')