abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84920903
Wat zijn de voornaamste verschillen tussen ´de grote vier´ bouwmarkten?

Genoemd in de TT in alfabetische volgorde.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 00:46:35 #2
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_84921140
De namen.
Ook geen sig dus
  Redactie Frontpage vrijdag 6 augustus 2010 @ 00:47:27 #3
38148 crew  Innisdemon
pi_84921179
Karwei richt zich meer op inrichting ipv bouwmaterialen. Gamma gaat ook die kant op. Praxis heeft, in Leeuwarden althans, veruit het kundigste personeel in dienst.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_84923068
Zelf ga ik meestal naar de Formido...
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
  Redactie Frontpage vrijdag 6 augustus 2010 @ 02:05:55 #5
38148 crew  Innisdemon
pi_84923219
ah nou dan is het duidelijk he? Het verschil is, dat Logical bij de Formido shopt :) Slotje!
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_84923765
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 02:05 schreef Innisdemon het volgende:
ah nou dan is het duidelijk he? Het verschil is, dat Logical bij de Formido shopt :) Slotje!
_O-
pi_84925486
Ga ervanuit dat Socios het serieus bedoelt en dus ook serieuze antwoorden verwacht ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_84925673
Heb dan zelf nog een voorkeur voor de Hornbach vanwege het assortiment.

Verder verschilt het ook veel per winkel, de Praxis op de Stadionweg in Rotterdam is kut, terwijl die in Gouda weer prima is.
Ga zelf trouwens het vaakst naar de Gamma.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_84926039
Hornbach stond er niet tussen, maar is wat mij betreft qua assortiment, prijs en kundigheid toch wel nummer 1.

Qua prijsniveau was 'vroegah' de Karwei wat goedkoper, daarna Gamma en daarna Praxis, maar volgens mij is het tegenwoordig eerder Gamma, Praxis, Karwei.

Assortiment van Gamma en Karwei is vrijwel hetzelfde, maar wat wil je met hetzelfde moederbedrijf. :)

Verder is mijn ervaring met bouwmarkten dat ze prima geschikt zijn voor wat los spul, maar zodra je serieuzere aankopen moet doen, je bij de vakman vaak goedkoper en beter af bent.

Ow en die Praxis aan de stadionweg in Rotterdam verkeert inderdaad in een raar soort staat van permanente verbouwing....heel apart, want de concurrentie is moordend in de buurt.
pi_84926114
Ik zou het niet weten :P maar ik ga het liefst naar de Praxis als ik precies weet wat ik nodig heb, want het personeel daar (als je ze al kan vinden) is niet van het hoogste niveau (althans bij Amsterdam Zuidoost). Er zit sinds een tijdje een Gamma om de hoek, die is wat breder in z'n assortiment, maar ligt net wat onhandiger te bereiken met de auto. Als dat zou veranderen, ging ik vaker naar de Gamma :)
pi_84926193
ik rij vaak liever 20km naar de Hornbach dan 5km naar de Gamma/Karwei
dingen in de aanbieding bij de Gamma/Karwei zijn meestal nog steeds duurder dan standaard bij de Hornbach :')
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  FOK!fotograaf vrijdag 6 augustus 2010 @ 11:09:31 #12
17893 Forno
pi_84929993
De Hornbach dus.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 11:13:09 #13
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_84930107
Deskundigheid in de bouwmarkt? Kom ik in andere bouwmarkten of wat? In de bouwmarkten die ik het afgelopen jaar heb bezocht had ik echt niets aan het personeel, maar des te meer aan het fok forum.

Hulde aan het K&W.
Big mouth strikes again
pi_84930139
Gamma, Karwei, Praxis zijn de standaard Hamer, Spijkers en beton bouwmarkten voor de normale consument

Formido is een deco bouwmarkt, wat zou moeten inhouden dat ze meer decoratie voor in huis zouden moeten hebben dan de ruwe bouwmaterialen

[ Bericht 0% gewijzigd door Ra-z op 06-08-2010 11:19:35 ]
pi_84930309
Hangt voor mij af van de service die je lokale bouwmarkt kan leveren.
Bij de ene vestiging weten mensen wel wat, bij de andere werken er scholieren die je vertellen dat je gipsplaten met een ijzerzaagje op maat moet zagen.

Bij de lokale mega praxis hier in de buurt moet je gemiddeld 1 uur uittrekken om iets te vervoeren in een karretje.
Voor de rest neemt het niet zo nauw, en zou ik gewoon naar de makkelijkst bereikbare vestiging gaan.

Hornbach is vanaf hier een enkele reis van ruim 30min. Dus die sla ik helaas meestal over.
pi_84931963
Enkele reis van 30+ min. voor een bezoekje aan Hornbach is wel veel ja. Maar je haalt het er dik uit als je voor meer dan, zeg, 200 euro aan spullen nodig hebt. En als je een zuinige auto hebt al eerder.
(Of bedoelde je 30 min. fietsen?)

Wat de Hornbach ook zo prettig maakt onderscheidt van de andere bouwmarkten, is dat allerlei kleine ijzerwaren niet in blisterverpakkingen zitten maar los in bakken, dus dat je die kunt "passen" - boutjes en zo, en gas- en waterleidingspullen.
pi_84932160
Jijn vindt het dus ook zo prettig om 1 schroefje te wegen, stickertje op zakje plakken en vervolgens het hele zakje tot de nok toe te vullen met hetgeen je nodig hebt... ;)
pi_84933018
Dat ze allemaal vrij prijzig zijn en dat je beter naar de Hornbach kan gaan. Niet alleen voor de prijs, maar ook voor het enorme assortiment.
pi_84933639
Moet bekennen dat ik de pest heb aan bouwmarkten :@
Bestel tegenwoordig alles bij een plaatselijke leverancier voor eigenlijk bedrijven maar waar je als particulier ook mag bestellen gelukkig.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 14:52:38 #20
308208 Bisamrat
komt wel goed schatje
pi_84938792
Praxis = Formido en Gamma = Karwei :)

Praxis en Formido hebben dezelfde leverancier voor spullen en Gamma en Karwei ook. Verder zie ik bij deze vier bouwmarkten niet echt een verschil in Zwolle.

Ze verkopen allemaal ongeveer hetzelfde, conclusie blijft dat als je standaard onderdelen nodig hebt je bij één van de vier bouwmarkten moet wezen. Wil je iets speciaals, dan moet je naar de speciaalzaken :)

Moet wel zeggen dat de kwaliteit van leidingsysteem (zoals knelringen etc.) van de Praxis beter is dan dat van de Gamma. Maar dat is mijn ervaring na 7 maanden klussen :).
pi_84956846
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 14:52 schreef Bisamrat het volgende:Moet wel zeggen dat de kwaliteit van leidingsysteem (zoals knelringen etc.) van de Praxis beter is dan dat van de Gamma. Maar dat is mijn ervaring na 7 maanden klussen :).
Dat spul komt bij alle bouwmarkten bij de zelfde leverancier weg dus dat verschil moet wel meevallen :P
Beneath the gold, the bitter steel
pi_84957043
hier heeft Multimate kundiger personeel dan de andere bouwmartken.
pi_84959457
Ik ga meestal even de grens over,praktiker,obi hagebau enz.
Stukken goedkoper,zeker praktiker,deze heeft vaak 20% acties,ik bestel wat ik nodig heb per mail of telefoon,ze bellen waneer ik het af kan halen.
Mooi voorbeeld split level airco 125 euro (perfect ding).
Laatst 4 elec. rolluiken besteld voor de velux dakramen 25% goedkoper als het goedkoopste adres in nederland.
1 rolluik was helaas defect,velux nederland gebeld en deze heeft de moor vervangen.
Inderdaad de dhz winkels zoals praxis en gamma ggan steeds meer de kant op waar deze winkels eigenlijk niet voor bedoeld zijn.
Service en advies waardeloos,bij praxis gaat het tegenwoordig,hier hebben ze weer wat mensen met ervaring.
Haal ik toch in de buurt,dan ga ik naar raabkarcher.
pi_84962913
Het verschilt nogal per filiaal.
Gamma in Schiedam Zuid is niet zo groot, assortiment is heel beperkt, personeel is vervelend.
Gamme in Schiedam Noord is wel aardig groot, hebben dus ook veel meer, personeel is niet veel beter...
Dan ga ik liever naar de Praxis in Rotterdam West, die is nog groter en dus nog meer keus... Prijzen let ik nooit zo op maar ik heb het idee dat ze elkaar niet veel ontlopen.
Formido bouwmarkten is nooit een succes, altijd als ik wat nodig heb, hebben zij het niet. Derhalve kom ik er ook bijna nooit.
pi_84970043
O ja, bij Praxis kun je gedeeltelijk met airmiles betalen; kom je daar ook nog es van af... :s)
pi_84975947
Hier vind ik de Gamma het beste: is het grootst, heeft (dus) de meeste keus (meer dan de Praxis en Karwei die hier ook in de buurt zitten) en het vaste personeel kan me altijd goed helpen. Ik vind verder de kleinere Gamma die we hier hebben en de Praxis erg op elkaar lijken. De Karwei, die ongeveer even groot is, lijkt een iets ander assortiment te hebben: meer gericht op inrichten en stylen dan die andere twee, die echt meer op het "bouwen" gericht zijn, maar kan aan mij liggen. Ik hou (hield) meestal de online folders van alledrie in de gaten voor de aanbiedingen... ;)
pi_84994023
Klopt inderdaad dat de Gamma meer gericht is op bouw dan op decoratief dan de Karwei. *Werk zelf bij de Karwei nu al zo'n twee jaar.

Denk ook inderdaad dat het heel erg ligt aan de locatie zelf ja. Als ik hier in Tiel zou moeten kiezen zou ik voor de Karwei gaan. Niet alleen omdat ik er werk, maar omdat ik het verder ook een mooiere zaak vind dan de Gamma in Tiel en de Praxis. Ook merk ik zelf dat er bij ons veel klantvriendelijker gewerkt wordt. Groeten is er een voorbeeld van. Vriendinnetje werkt bij de Gamma dus kom daar ook vaak genoeg, en mij groeten ze dan wel omdat ze me kennen. Maar als je daar rondloopt zie je weinig personeel de klanten groeten etc. Verder zit er qua prijs nauwelijks verschil tussen Gamma en Karwei. Praxis is geloof ik over het algemeen iets duurder.
  zondag 8 augustus 2010 @ 18:16:09 #28
297443 Knavia
Enjoying the ride
pi_85015578
De Formido is vaak goedkoper dan de Gamma, Praxis en Karwei. Verder scheelt het enorm per winkel wat de algehele kwaliteit van het assortiment is, volgens mij omdat het grotendeels franchise is? De Gamma vind ik wel het rustigst winkelen, Karwei en Praxis hebben van die schreeuwerige opstellingen en er is bijna geen personeel te vinden.
De Hornbach wint verder op alle fronten; groter, goedkoper... Vergelijken gaat soms lastig omdat Hornbach soms eigen onbekende merken voert. Verder vind ik soms dat ze té veel keus hebben, dan sta ik voor 't schap en twijfel, twijfel... ('t Is ook nooit goed ;-) ). En je koopt bij de Hornbach altijd meer dan je van plan was, omdat het toch zó goedkoop is, ben je uiteindelijk toch weer meer geld kwijt.
What the superior man seeks is in himself; what the small man seeks is in others - Confucius
  FOK!fotograaf zondag 8 augustus 2010 @ 18:26:01 #29
17893 Forno
pi_85015939
Het kan inderdaad maar beter duur zijn, dan is de keuze makkelijker.
pi_85048154
Hier heb ik een Hornbach naast me huis staan bijna, opzich lekker, ruim en groot, maar wat mij vaak opvalt, voor speciale spullen moet ik toch naar praxis, karwei of de speciaalzaak. Ook kent de Hornbach vaak maar 1 A merk per artikelsoort terwijl als ik naar de praxis ga vaak 2 of 3 tegenkom. Dus Hornbach breed assortiment, maar ondiep. en praxis smal maar diep...

Verder ga ik ook wel is naar karwei of gamma, maar de gamma vind ik vaak onoverzichtelijk, net zoals de karwei. Praxis vindt ik altijd helder en goed opgezet, als ik iets moet hebben dan is het vaak binnen een paar tellen dat je weet waar je moet zijn.

Personeel is eigenlijk in alle bouwmarkten onder de maat, je ziet in alle supermarkten dat ieder mannetje van 1 deel alles weet, en dan vaak de rest nagenoeg niks. Wel moet ik zeggen dat er in de hornbach savonds en zaterdags wel die mannetjes ook rond lopen ipv zaterdag krachten die niks weten :)

Verder is de Hornbach zeker niet de goedkoopste! regelmatig dat spullen bij karwei/gamma goedkoper zijn. Helemaal als je goed naar aanbiedingen kijkt. Ik moet regelmatig gebruik maken van hun 10% extra korting op de spullen die bij de concurent goedkoper zijn, tegenwoordig haal ik het gewoon bij de concurrent van de hornbach omdat het me anders weer dik een half uur langer kost voordat ik ze goedkoper heb.

Tot zover mijn ervaringen, hoe ik het zie:

Simpel, groot en bouw: Hornbach
Goed, kwaliteit en design: Praxis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')