Ik heb hem van mijn docent pedagogiek gejat.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 22:45 schreef debuurvrouw het volgende:
Dat vind ik een mooi stokpeerd Moonah!
Ja, dat zou heel goed kunnen. Ik zie bijvoorbeeld niets in montessori-onderwijs. Het liefst zou ik Ivan naar mijn plattelandsschooltje laten gaan, met duidelijke grenzen en vrij strenge regels maar ook met een heleboel liefde en aandacht en begrip.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 22:29 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben het in grote lijnen wel met je eens, maar ik denk dat wij (schaap en ik) wel in eerste instantie een iets vrijere (weet niet of dat het goede woord is in deze) opvoeding willen proberen.
Maar montessori is toch ook niet per definitie heel vrij? Daar worden toch wel zeker wel doelen gesteld? Ze volgend alleen de ontwikkeling en interesse van het kind ipv een bepaalde leerstructuur op te leggen.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 22:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, dat zou heel goed kunnen. Ik zie bijvoorbeeld niets in montessori-onderwijs. Het liefst zou ik Ivan naar mijn plattelandsschooltje laten gaan, met duidelijke grenzen en vrij strenge regels maar ook met een heleboel liefde en aandacht en begrip.
Maar goed, er zijn ook mensen die vinden dat ik Ivan 'vrij' opvoed omdat ik hem bijvoorbeeld zelf zijn eten laat eten. Misschien ben ik uiteindelijk toch een grotere hippie dan ikzelf denk.
haha, hippiequote:Op woensdag 4 augustus 2010 22:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, dat zou heel goed kunnen. Ik zie bijvoorbeeld niets in montessori-onderwijs. Het liefst zou ik Ivan naar mijn plattelandsschooltje laten gaan, met duidelijke grenzen en vrij strenge regels maar ook met een heleboel liefde en aandacht en begrip.
Maar goed, er zijn ook mensen die vinden dat ik Ivan 'vrij' opvoed omdat ik hem bijvoorbeeld zelf zijn eten laat eten. Misschien ben ik uiteindelijk toch een grotere hippie dan ikzelf denk.
Dat is tegenwoordig ook vrij gangbaar op reguliere scholen in het kader van 'het nieuwe leren' (google maar eens).quote:Op woensdag 4 augustus 2010 23:00 schreef miss_sly het volgende:
dat ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen zaken, zoals door taakjes op school enzo. Dus ik zie juist wel iets in dergelijk (montessori, dalton, jenaplan) onderwijs.
Zo offtopic vind ik het niet. In hoeverre laat je je kind vrij om de wereld zelf te ontdekken en in hoeverre leg je lesstof op? Ik vind het geen heel makkelijke kwestie.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 23:03 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat is tegenwoordig ook vrij gangbaar op reguliere scholen in het kader van 'het nieuwe leren' (google maar eens).
Maar nu gaat het wel erg offtopic.
Ik ga deze quoten maar ik lees alles met veel interessequote:Op woensdag 4 augustus 2010 22:45 schreef debuurvrouw het volgende:
En ik vind het in gesprek blijven met je kind makkelijker met de jaren, maar de oplossingen lastiger. Zo'n weerbarstige randpuber is toch een andere league geloof ik.
Nou ja, een beetje flexibiliteit is dan zeker gewenst.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 23:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zo offtopic vind ik het niet. In hoeverre laat je je kind vrij om de wereld zelf te ontdekken en in hoeverre leg je lesstof op? Ik vind het geen heel makkelijke kwestie.
De basisschool die we voor Ivan hebben uitgezocht biedt ook verdiepingsstof voor kinderen die sneller zijn en meer willen/kunnen. Dat vind ik zelf heel aardig. Of het in de praktijk ook zo werkt blijft natuurlijk moeilijk in te schatten.
Ja, lastig is dit. Mijn onderzoek op middelbare scholen heeft drie jaar gelopen en in die tijd heb ik al zoveel veranderingen gezien. En in hoeverre kun je als ouder op bezoek bij een school op een verkoopmiddag een goede indruk krijgen hoe het er werkelijk aan toegaat?quote:Op woensdag 4 augustus 2010 23:37 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Nou ja, een beetje flexibiliteit is dan zeker gewenst.Een school kan een bepaalde indruk wekken, maar met puntje bij paaltje toch nét iets anders te bedoelen dan jij je had voorgesteld. Of het schoolsysteem gaat halverwege ineens helemaal op de schop... tja, je gaat je kind ook niet meer makkelijk bij zijn vriendjes weghalen. Dan moet er wel écht iets aan de hand zijn vind ik.
Hebben jullie die keuze samen gemaakt? Ik weet nog goed dat ikzelf een school heb uitgezocht en mijn ouders die keuze alleen heb meegedeeld. Maarja, ik had ook eigenlijk maar de keuze tussen twee scholen.quote:Nou ja, wij mogen aankomend jaar een brugger begeleiden. En hopen dat we daar ook weer een goede keuze hebben gemaakt qua school. Ik denk nu absoluut ja, maar het moet zich nog bewijzen
Nou, er waren wat hobbels onderwegquote:Op woensdag 4 augustus 2010 23:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, lastig is dit. Mijn onderzoek op middelbare scholen heeft drie jaar gelopen en in die tijd heb ik al zoveel veranderingen gezien. En in hoeverre kun je als ouder op bezoek bij een school op een verkoopmiddag een goede indruk krijgen hoe het er werkelijk aan toegaat?
[..]
Hebben jullie die keuze samen gemaakt? Ik weet nog goed dat ikzelf een school heb uitgezocht en mijn ouders die keuze alleen heb meegedeeld. Maarja, ik had ook eigenlijk maar de keuze tussen twee scholen.
komt vanzelf later wel weer.quote:wat zou er gebeurd zijn als je had geluisterd naar mama's waarschuwing'?
Ik zou geen nieuwe kopen. Dan leert ze toch niet de volgende keer wat voorzichtiger met zo'n pop om te gaan? dan maakt het niet uit, want krijgt ze toch een nieuwe.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 09:50 schreef Suzanna het volgende:
Gisteren in de Action hadden de meiden een cadeautje gekregen (heel kleintje), een klein barbiepoppetje. Beetje goedkope kwaliteit, opzich wel stevig maar de haartjes zitten dan niet zo goed vast in het hoofdje. Nu had ik Noa gewaarschuwd niet de elastiekjes uit het haar te halen of met het haar te spelen, daar zijn ze niet voor. Ze luisterde niet... en vanochtend kwam ze huilend haar poppetje laten zien, wat helemaal kaal was geworden (aah....)
Ik vond het natuurlijk heel sneu voor haar... maar gezien het paar keer waarschuwen ook wel een beetje 'eigen schuld dikke bult'. Nu blijft ze maar zeuren dat we een nieuwe moeten gaan kopen, dat hij niet mooi meer is, etc. etc... en ik ben het een beetje zat. Hoe zouden jullie reageren? Een nieuwe gaan kopen (aaaaah zielig zielig) of om nog een kans te geven of dit als gelegenheid aangrijpen om te leren 'wat zou er gebeurd zijn als je had geluisterd naar mama's waarschuwing'?
Lastig vind ik het...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |