abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84792308
Was eens benieuwd naar de nuchterheid en zelfkennis van de beleggers hier op FOK! Uiteraard is de term 'goede belegger' erg breed. Maar iedereen kan daar wel een eigen inschatting van maken. Je kunt het zien als nuchter of relateren aan de winst die je gemaakt hebt ten tijde van je beleggingen. Uiteindelijk heb je zelf wel een idee of je er echt wat van kan of dat je het gevoel hebt dat je maar wat zit aan te klooien.

Hoe nuchter is de gemiddelde belegger op FOK!?

Poll: Zie jij jezelf als goede belegger?
Jazeker!
Nog niet, maar zit in de goede richting!
Ik dacht een goede belegger te zijn..
Nee, totaal niet!
Met beleggen valt geen stuiver te verdienen
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_84792571
Met een beleggingsspel op het werk zo'n beetje laatste geworden.
Ik heb een rekening bij Alex maar zit nog te wachten op een aandeel waar ik mijn geld aan kan vergooien :')
pi_84793174
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 22:40 schreef MaGNeT het volgende:
Met een beleggingsspel op het werk zo'n beetje laatste geworden.
Was dat om dat de rest enorm goed was of dat jij zelf er toch niet zo veel kaas van had gegeten :P?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_84794029
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 22:50 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Was dat om dat de rest enorm goed was of dat jij zelf er toch niet zo veel kaas van had gegeten :P?
In het land der blinden was ik één van de blinden...
pi_84794553
Ik ben in ieder geval te omschrijven als zeer risico avers. Maar ik weet niet of ik daarmee een goede of slechte belegger ben. Ik denk niet dat ik een goede belegger ben omdat ik veel te veel twijfel en dan altijd voor de veilige optie kies. In termen van rendement zal ik niet hoog scoren, in termen van risico scoor ik ook laag.
pi_84794742
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 23:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik ben in ieder geval te omschrijven als zeer risico avers. Maar ik weet niet of ik daarmee een goede of slechte belegger ben. Ik denk niet dat ik een goede belegger ben omdat ik veel te veel twijfel en dan altijd voor de veilige optie kies. In termen van rendement zal ik niet hoog scoren, in termen van risico scoor ik ook laag.
Ik denk dat in je geval je kunt zeggen dat het 'goede' af te lezen valt aan het eind van de rit of je portfolio in het groen staat. En niet van de strategie die je gebruikt. Als je risicoavers bent en veel twijfelt maar er wel consistent rendement mee weet te halen doe je het qua begrip belegger toch gewoon goed. Lijkt mij? :P
  maandag 2 augustus 2010 @ 23:26:09 #7
256829 Sokz
Livin' the life
pi_84794875
Kan men pas over langere tijd beoordelen en dat is op mij nog niet van toepassing.
En inderdaad, het is relatief. Ik heb een ogenschijnlijk simpele strategie dat zijn vruchten af werpt (moet ik nog zien in de rustigere jaren) terwijl anderen 'moeilijk' doen met TA fibonacci en weet ik veel wat voor een algebra. Wat is dan beter?
En telt leeftijd mee? Als ik mijn leeftijd / hobby (want dat is beleggen) in combinatie vertel nemen weinig mensen me nog serieus. Buffet heeft in 2010 50% winst. Een jongen van 17 heeft in 2010 50% winst. Wie is beter? Velen zullen denken dat die jongen geluk heeft gehad en Buffet gebruik maakt van zijn wisdom.
Nouja, ben slapen, morgen vroeg op om te werken. Kan helaas niet van mn rendementen leven.
pi_84794903
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 23:22 schreef sitting_elfling het volgende:
Als je risicoavers bent en veel twijfelt maar er wel consistent rendement mee weet te halen doe je het qua begrip belegger toch gewoon goed. Lijkt mij? :P
Het is meer van, al ik al die aandelen, opties en strategieen bekijk, dat ik weer veilig terug kruip naar de spaarrekening. Het enige wat ik een tijdje heb gedaan is zo'n indextracker op de S&P500. Opzich beviel dat goed, maar nu staat alles dus weer op een spaarrekening. En dan is het niet moeilijk om wat rendement te halen he, maar ik loop misschien ook wel aardig wat rendement mis. :P Het trekt mij eigenlijk ook niet zo om te beleggen, met het goedmaken van de inflatie ben ik al wel tevreden.
  maandag 2 augustus 2010 @ 23:31:23 #9
256829 Sokz
Livin' the life
pi_84795069
Je moet niet (zelf) beleggen als je er geen intresse in hebt. Dan wordt het gewoon een sleur.
Wat is trouwens risicovol? All-in op een aandeel dat je door en door kent, sterke cijfers en een goed toekomstperspectief? Men zegt spreid goed. 100 aandelen over 50 landen over 25 sectoren etc. Je kan nooit elke company goed kennen op die manier. Is dit dan veiliger?
pi_84795249
Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Bolkesteijn. Echter dat maakt je nog geen slechte belegger, maar een slechte speculant. Er is een wezenlijk verschil tussen die twee. Ik vind mezelf een redelijke belegger maar een verschrikkelijk slechte speculant. Het korte termijn denken is dus allang achterwege gelaten en meer gericht op gestage vermogensgroei en behoud dan het najagen van onrealistische rendementen.
pi_84795643
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 23:26 schreef Sokz het volgende:
Kan men pas over langere tijd beoordelen en dat is op mij nog niet van toepassing.
En inderdaad, het is relatief. Ik heb een ogenschijnlijk simpele strategie dat zijn vruchten af werpt (moet ik nog zien in de rustigere jaren) terwijl anderen 'moeilijk' doen met TA fibonacci en weet ik veel wat voor een algebra. Wat is dan beter?
En telt leeftijd mee? Als ik mijn leeftijd / hobby (want dat is beleggen) in combinatie vertel nemen weinig mensen me nog serieus. Buffet heeft in 2010 50% winst. Een jongen van 17 heeft in 2010 50% winst. Wie is beter? Velen zullen denken dat die jongen geluk heeft gehad en Buffet gebruik maakt van zijn wisdom.
Nouja, ben slapen, morgen vroeg op om te werken. Kan helaas niet van mn rendementen leven.
Het gaat natuurlijk ook gewoon om je eigen gevoel van binnen. Wat zegt dat stemmetje binnen. Als je zelf eerlijk bent weet iedereen dondersgoed of je er iets van kan. Of je het idee hebt dat je grip hebt op beleggen en dat je grip hebt op beslissingen nemen om meer risico en dus meer rendement te nemen.

Op basis van rendementen kun je niet bepaald zeggen of iemand een goede belegger is geweest. Dat hangt toch ook in combinatie met de strategie die je gebruikt en hoe je er zelf tegenover staat. Als ik op basis van een strategie geld weet te verdienen terwijl ik weet dat die onderliggende strategie ontzettend gammel is beschouw ik mezelf niet als een goede belegger maar meer iemand die het op dat moment gewoon enorm veel geluk heeft.
  maandag 2 augustus 2010 @ 23:49:18 #12
256829 Sokz
Livin' the life
pi_84795849
Klopt, je koopt iets, alles is volgens jou klaar om omhoog te gaan en de volgende dag zinkt een olieplatform. Dan ben je geen slechte belegger. Ik loop al sinds maart 2010 te sukkelen met mn Arcelortjes. Fundamenteel zit 't echter sterk in elkaar dus ja.
  maandag 2 augustus 2010 @ 23:51:45 #13
256829 Sokz
Livin' the life
pi_84795955
En dat gevoel van binnen kan men trouwens ook nog wel eens overschatten. Ken een persoon X die alle cijfers en ratio's van een bedrijf uitrekende maar het verhaal erachter totaal niet begreep. Hij vond zichzelf goed, hij vond bedrijven met K/w's van 3 en boekwaardes met een MoS van 100%. Ik vond hem niet geweldig
pi_84817975
nee ik ben een beroerde belegger

per saldo nog nooit wat verdiend, als ik geluk heb maak ik de verliezen goed met wat winsten

het extreme verlies met fortis heb ik goedgemaakt met perpetuals bv.
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 18:05:29 #15
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_84821103
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 23:26 schreef Sokz het volgende:
Nouja, ben slapen, morgen vroeg op om te werken. Kan helaas nog niet van mn rendementen leven.
Sokz, je was een woordje vergeten ;)
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 19:20:23 #16
256829 Sokz
Livin' the life
pi_84823614
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 18:05 schreef caroline88 het volgende:

[..]

Sokz, je was een woordje vergeten ;)
haha laten we het hopen.
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 19:55:52 #17
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_84825065
Ben ik een goede belegger? Blijft een gewetensvraag.

Kan ik er stil van leven? Nee nog niet helemaal ;)

Laat ik me niet door de eerste de beste "expert" een of ander dubieus fonds aanpraten, nee gelukkig niet.
Ik kan mijn risico's inschatten en weet hoe ik ze kan afdekken, weet hoe ik mijn principal kan beschermen en waarom dat toch wel wenselijk is.
Ik zou een betere belegger kunnen worden als ik er meer tijd in stak maar op dit moment maak ik andere keuzes.
En ik ben happy met mijn huidige beleggingen en de resultaten ervan. ^O^
pi_84825296
Beleggen kan je niet echt goed in zijn tenzij je een glaze bol hebt waarin je de toekomst ziet :')
pi_84825615
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 23:51 schreef Sokz het volgende:
En dat gevoel van binnen kan men trouwens ook nog wel eens overschatten. Ken een persoon X die alle cijfers en ratio's van een bedrijf uitrekende maar het verhaal erachter totaal niet begreep. Hij vond zichzelf goed, hij vond bedrijven met K/w's van 3 en boekwaardes met een MoS van 100%. Ik vond hem niet geweldig
Waarom zou je al die ratio's uitrekenen als je ze met 1 vinger op de knop ook kunt krijgen? En zelfs het verhaal achter een bepaald aandeel begrijpen wil nog niet zeggen dat het stuivertje op de juiste plek is gevallen. Ik probeer waar mogelijk te relateren naar de beleggers die op dat moment het aandeel in handen hebben en de eventuele beleggers die het aandeel nog in handen willen nemen. Zonder hen, goed bedrijf of niet, valt alles in duigen.
pi_84825731
Ik vind mezelf overigens een belabberde belegger. Veel te wisselvallig met uitzonderlijke hoogte en dieptepunten en continu strategieen proberen te bedenken om fouten te voorkomen in plaats van te focussen op een strategie waar minder (grote) fouten in voorkomen. Al heb ik wel een paar keer leuk raak gezeten. Daarbij is het moeilijk om het beleggen an sich los te laten. Het is erg verslavend en niet goed voor de gezondheid.
pi_84829643
Ik ben een hele goede belegger van boterhammen :+
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  woensdag 4 augustus 2010 @ 01:57:59 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84839790
Ik vind mezelf een bovengemiddeld goede belegger omdat ik beter dan de meesten in mijn omgeving weet wat ik niet kan en niet weet en daar ook naar handel.

You only have to do a very few things right in your life so long as you don’t do too many things wrong.
-Warren Buffett
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_84841326
ik zou een heel goed belegger zijn met het geld van een ander, dan zou ik zeker altijd 50 % liquide blijven

maar ik koop nooit newconomy, worldonline, KPNquest, tomtom of meer van de pennystocks
wel DSM , AKZO , BAM en RD
Ik adviseer iedereen nu dus fors in BAM te stappen, koop als iedereen erop spuugt, ofwel koop als ze laag staan en verkoop als ze duur zijn

[ Bericht 20% gewijzigd door Verburg_K op 04-08-2010 06:21:40 ]
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
  woensdag 4 augustus 2010 @ 06:31:07 #24
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_84841358
LOL, nee.

Ik ga eerst wel effe een baan zoeken.
Intelligent, but fucked up.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 4 augustus 2010 @ 12:00:01 #25
39237 crew  H_T
2733
pi_84846694
Ik ben geen goede belegger, maar dat is mijn doel ook (nog) niet. Ik probeer nu vooral het een en ander te leren, zodat ik het later beter door heb en dan een bewuste keuze kan maken of ik verder ga of niet.

Omdat ik nog oefen heb ik er ook niet veel geld in zitten. Ten opzichte van mijn inleg heb ik op +40% gezeten maar ook op -30%. Die sterke daling kwam omdat ik slechte aandelen te lang had vastgehouden, waardoor ik nu heb geleerd dat het beter kan zijn gewoon verlies te nemen dan blijven hopen op een stijging van de koersen. Alles bij elkaar sta ik na ruim een jaar gelukkig wel in de plus :)
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')