Ik ben tegenquote:Waarom ben jij voor of tegen? Of stem je blanco?
Maar jouw wijziging geeft mijn intentie niet goed weer. Ik vroeg niet óf je blanco stemt, maar waarom je blanco stemt indien dat het geval is.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:12 schreef Flurry het volgende:
[..]
Ik ben tegenZonder kan altijd en geeft naar mijn mening mooiere zinnen.
quote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:15 schreef HeetBoven het volgende:
Ik weet niet beter dan hem niet te gebruiken
<---------quote:,
Hahahahahahaquote:zo heb ik het op school geleerd
Hmm, dan heb je niet begrepen waar periodieke komma voor staat...quote:
Maar ik wil niets liehiehiever!quote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:44 schreef Plaas het volgende:
Je moet mensen niet in hun taalvaardigheid willen beperken.
Je hebt gelijkquote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:19 schreef Marble het volgende:
[..]
Maar jouw wijziging geeft mijn intentie niet goed weer. Ik vroeg niet óf je blanco stemt, maar waarom je blanco stemt indien dat het geval is.
In die gevallen zou ik nog eerder een dubbele punt doen.quote:Op zondag 1 augustus 2010 09:45 schreef eleusis het volgende:
Van mijn begeleider moet ik ook een komma na "i.e." en "e.g." zetten. Echt vet stom!!¡
We hebben het nu hopelijk over Engels he... Daar zijn de regels inderdaad anders.quote:Op zondag 1 augustus 2010 09:45 schreef eleusis het volgende:
Van mijn begeleider moet ik ook een komma na "i.e." en "e.g." zetten. Echt vet stom!!¡
Da's Duits!quote:Op zondag 1 augustus 2010 09:41 schreef Montov het volgende:
Ik zie wel vaak genoeg mensen die komma's op de meest irritante posities gebruiken, zoals: "Ik denk, dat dit een goed voorbeeld is".
quote:Vraag van de week
Mag er in de volgende zin een komma staan voor de tweede en: Ze publiceert jeugdromans over reuzen en monsters en horrorverhalen voor volwassenen?
Ja, als de kans bestaat dat een zin verkeerd geïnterpreteerd wordt, kunt u beter een komma voor en zetten. Zo zorgt u ervoor dat de lezer er even pauzeert en de zin juist leest: Ze schrijft jeugdromans over reuzen en monsters, en horrorverhalen voor volwassenen.
Een komma gebruikt u om een korte rustpauze in een zin in te lassen. Als een opsomming of nevenschikking uit korte onderdelen bestaat, hebt u meestal geen komma voor en nodig. Bijvoorbeeld: Ze staat elke vrijdag op de markt om verse pizza's, quiches en zoete taarten te verkopen; Op het einde van het jaar moeten de leerkrachten nog alle examens verbeteren en de rapporten opstellen.
In opsommingen met lange onderdelen kan het nuttig zijn om een komma voor en te zetten. Vooral als de onderdelen zelf ook nog eens een nevenschikking met en of of bevatten, helpt een komma om die onderdelen duidelijk van elkaar te scheiden. Bijvoorbeeld: Tijdens de Boekenweek gaat er bijzondere aandacht naar reisverhalen en avonturenromans, kinder- en jeugdboeken, en boeken rond populaire tekenfilms, televisieseries en soaps.
Een komma voor en is altijd nodig als het eerste deel van een nevenschikking eindigt met een bijzin. In het volgende voorbeeld is de bijzin het zinsdeel dat met die begint: De stuurgroep heeft het verslag voorgelegd aan alle leden die aan de vergadering hebben deelgenomen, en aan de directie.
'ja maar er is een verschil tussen spreektaal en leestaal. En een komma onderbreekt terminste een lange zin en geeft de lezer de kans de zin beter te begrijpen.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:12 schreef Flurry het volgende:
[..]
Ik ben tegenZonder kan altijd en geeft naar mijn mening mooiere zinnen. Gebruik van periodieke komma's nodigt uit tot het schrijven in "spreektaal".
Ik doe dat ook wel eens. Je dwingt mensen, een rustpauze in de tekst te nemen, die jij erin hebt gelegd. Het is ook wat archaïsch, vind ik; er gaat een zekere bedaagdheid vanuit, als van een oude man, die weliswaar heel traag, maar zeker weloverwogen formuleert, en zich geenszins toestaat, fouten te maken.quote:Op zondag 1 augustus 2010 09:41 schreef Montov het volgende:
Ik zie wel vaak genoeg mensen die komma's op de meest irritante posities gebruiken, zoals: "Ik denk, dat dit een goed voorbeeld is".
Heb je nou geweifeld of getwijfeld?quote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:07 schreef Marble het volgende:
En ja, ik heb inderdaad minutenlang gewijfeld over dat exemplaar na "tegen". Revealed preference noemen ze dat.
Maar dit topic gaat specifiek over de periodieke komma. En volgens mij kennen we dat fenomeen niet in het Nederlands. Ook uit de tekst die HeetBoven aanhaalt:quote:Op woensdag 11 augustus 2010 22:03 schreef Ringo het volgende:
Maar we kennen toch allemaal het verschil tussen volgende zinnen:
Meisjes die rode haren hebben, ruiken het lekkerst.
Meisjes, die rode haren hebben, ruiken het lekkerst.
Er valt, aldus, nog wel wat af te dingen op sommige komma's in de tekst van bovenstaande post.
en die overduidelijk rechtstreeks uit het Engels vertaald is, maak ik op dat dit(de periodieke komma dus) vooral een Engels fenomeen is, dat wij in het Nederlands niet echt kennen.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:43 schreef HeetBoven het volgende:
Hmm, dan heb je niet begrepen waar periodieke komma voor staat...![]()
"periodieke komma (ook gekend als Oxford komma of Harvard komma) is komma gebruikt onmiddellijk vóór a grammaticale combinatie (bijna altijd en of of; soms noch) dat gaat het laatste punt in een lijst van drie of meer punten vooraf. De uitdrukking „Portugal, Spanje, en Frankrijk“, bijvoorbeeld, wordt geschreven met de periodieke komma, terwijl „Portugal, Spanje en Frankrijk“, identiek in betekenis, zonder het worden geschreven.[1][2][3]"
Aan de leesbaarheid voegt die eerste komma weinig toe, pas als je hem uitspreekt voel je er wat van. Je leest 'm namelijk met een pauze, en dat maakt het geheel net wat duidelijker (niet leesbaarder, maar duidelijker).quote:Ik ging afgelopen zaterdag naar de markt, en daar kocht ik boter, kaas, en eieren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |