Ajax : (quote:
CT-Orbita zou ik overwegen/doen. Maar goed, jij kunt er ook niets aan doen dat je een leek bent.quote:Op maandag 9 augustus 2010 23:54 schreef De_Kardinaal het volgende:
Doe mij maar een MRV/MRI hersenen Starla!
Je hoeft ook geen topkok te zijn om in een friettent een patatje te bestellen!quote:Op maandag 9 augustus 2010 23:58 schreef gohan16 het volgende:
[..]
CT-Orbita zou ik overwegen/doen. Maar goed, jij kunt er ook niets aan doen dat je een leek bent.
De keeper van Excelsior.quote:Op maandag 9 augustus 2010 19:25 schreef starla het volgende:
Ok, maar een casusje dan?
[ afbeelding ]
Mariska 23 jaar klaagt sinds 4 dagen of wazig zien met het linker oog. Af en toe, met name 's avonds, lijkt ze ook dubbel te zien. De oogarts vindt papiloedeem links, rechts dubieus.
Wat wil je nog meer weten?
Wat is je DD?
-Hersenzenuwonderzoek (vl Pupilreflexen testen)quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 09:18 schreef starla het volgende:
Wat zijn de logische vervolgstappen qua aanvullend onderzoek, want er worden nu 3 genoemd.
(aangezien niemand meer wil weten van haar)
DD is vrij compleet, de AION mist nog.
Ah joh, dat heeft de oogarts allemaal al gedaan, hij vindt alleen papiloedeem.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:33 schreef EricT het volgende:
[..]
-Hersenzenuwonderzoek (vl Pupilreflexen testen)
-Andere klachen uitvragen () (richten op duizeligheidsklachten en gevoelstoornissen etc.)
-Oogdruk meten?
-Gezichtsveld bepalen?
Oogheelkunde is niet mijn ding
Ik las huisarts.. maar goed. Dan sturen we pt naar iemand die ogen wel leuk vindtquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:34 schreef starla het volgende:
[..]
Ah joh, dat heeft de oogarts allemaal al gedaan, hij vindt alleen papiloedeem.
Dat kan je zelf doen: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Geneeskundequote:Op dinsdag 10 augustus 2010 16:37 schreef madmaniac het volgende:
Hallo iedereen.![]()
Ik ben dit jaar ingeloot en ga dus over een maandje beginnen met geneeskunde aan het Erasmus... heb er zin in! (voeg me maar toe aan het lijstje in de 1e post trouwens)
Meestal is het geen grote inhoudelijke verandering (maar het komt wel voor). Wat alleen vervelend is, is dat paginanummers niet overeenkomen, en je dus steeds bij een ander, nieuw exemplaar moet controleren welke pagina's je moet hebben. Ik zou sommige boeken wel nieuw (of in ieder geval de juiste druk) kopen, omdat je die boeken vaak gebruikt.quote:Hoe dan ook... ik heb een paar vraagjes:
1. is het een probleem om andere edities van de studieboeken te hebben? Als het moet maakt het me namelijk niet uit 1500 euro's neer te tellen voor mijn studieboeken, maar als het voor de helft via marktplaats kan, waarom niet... probleem is alleen dat dat meestal edities zijn van een paar jaartjes terug (maar wel dezelfde boeken verder).
Hier in Nijmegen niet, maar wat ze in het Erasmus MC doen, geen idee. De Littman Classic is veruit de meestgebruikte stethoscoop in Nederland, dus daar zul je je geen buil aan vallen.quote:2. heb je in je eerste jaar al een stethoscoop nodig? Ik vind de Littman Classic II erg gaaf, maar is hij al nodig?
quote:Bedankt voor de antwoorden in ieder geval...
Welkomquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 16:37 schreef madmaniac het volgende:
Hallo iedereen.![]()
Ik ben dit jaar ingeloot en ga dus over een maandje beginnen met geneeskunde aan het Erasmus... heb er zin in! (voeg me maar toe aan het lijstje in de 1e post trouwens)
Hoe dan ook... ik heb een paar vraagjes:
1. is het een probleem om andere edities van de studieboeken te hebben? Als het moet maakt het me namelijk niet uit 1500 euro's neer te tellen voor mijn studieboeken, maar als het voor de helft via marktplaats kan, waarom niet... probleem is alleen dat dat meestal edities zijn van een paar jaartjes terug (maar wel dezelfde boeken verder).
2. heb je in je eerste jaar al een stethoscoop nodig? Ik vind de Littman Classic II erg gaaf, maar is hij al nodig?
Bedankt voor de antwoorden in ieder geval...
Moeten jullie je eigen handschoenen kopen?quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 16:56 schreef Asgard het volgende:
[..]
Welkom
2.
Jullie krijgen in het eerste jaar nog geen PKV MT (practicum klinische vaardigheden medische technieken), dus die stethoscoop heb je nog niet nodig.
Je kan veel info gewoon hier vinden: http://www.erasmusmc.nl/onderwijs/geneeskunde/
Boekenlijsten (en ook benodigde instrumenten) http://www.stichtingremedi.nl/ (doorklikken bij Boekenlijsten > Jaar 1)
Jij hebt in je eerste jaar alleen een labjas en handschoenen nodig, kan je gewoon bij remedi halen. Maar daar krijg je vast nog wel een brief over.
Succes!
Moest ik ook hoorquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 18:09 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Moeten jullie je eigen handschoenen kopen?
Inderdaad. Maar wat een gekloot, moet je naar snijzaal niet alleen labjas, boeken, collegeblok en blokboek meenemen, maar ook nog je eigen/gejatte handschoenen.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 19:00 schreef DDM het volgende:
[..]
Moest ik ook hoorNiet dat ik deed, want je kan die dingen natuurlijk overal ronselen.
Dat moet wel, maar dat deed ik zeldenquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 19:10 schreef madmaniac het volgende:
Moet je op de snijzaal trouwens ook (schematische) tekeningen maken (zoals bij biologie op VWO)?
Daar was ik namelijk altijd erg slecht in.![]()
Kan niet spreken voor het Erasmus, maar denk het zelf niet. Misschien wel invulschema. Dus structuren benoemen e.d. Bij celbiologie en pathologie moest ik wel altijd tekeningen makenquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 19:10 schreef madmaniac het volgende:
Moet je op de snijzaal trouwens ook (schematische) tekeningen maken (zoals bij biologie op VWO)?
Daar was ik namelijk altijd erg slecht in.![]()
Nu je het zegt, dat tekenen was idd voornamelijk bij celbiologie en (patho)histologie. Maar heb ook wel moeten tekenen ter voorbereiding van of op snijzaal.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 19:12 schreef DDM het volgende:
[..]
Kan niet spreken voor het Erasmus, maar denk het zelf niet. Misschien wel invulschema. Dus structuren benoemen e.d. Bij celbiologie en pathologie moest ik wel altijd tekeningen maken![]()
Komt laatstgenoemde trouwens bekend voor bij jullie? Of was het VUmc toentertijd de enige?
quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 20:21 schreef Repeat het volgende:
En die man met die baard. Baas was dat.
Ik weet nog dat de hele klas in VWO 4 een half uur met zijn potlood op het papier zat te tikken om die rotdingen te "tekenen"...quote:
Een EVAR is niet saai.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 22:16 schreef Pluizel het volgende:
Nou, dat was de saaiste dienst evar.
Doet me denken aan een status van een toen nog levende patiënt waarin iemand rigiditeit beschreef als 'rigor mortis'quote:Op woensdag 11 augustus 2010 06:50 schreef iofn het volgende:
"De patiënt heeft de laatste tijd veel last van dyspnoe d'effort, met name na inspanning"
6 weken wachten met ATquote:Op woensdag 11 augustus 2010 07:06 schreef Pluizel het volgende:
We kregen een patiënt doorgestuurd van een reumatoloog uit assen. "ja ze is bekend bij jullie dus ze komt NU naar jullie toe in een ambulance"
Huisarts had haar verdacht van arteriitis temporalis, en doorgestuurd naar de reumatoloog, en vond het prima om dat pas over 6 weken te laten plaatsvinden. reumatoloog heeft een beetje bloed geprikt en op haar voorhoofd geklopt, en de volgende verwijsbrief meegestuurd
"Op grond van het klinisch beeld is een arteriitis temporalis niet erg waarschijnlijk. gezien verhoogde ontstekingswaardes in het lab graag verdere analyse.
Beleid: als het toch arteriiitis temporalis is, dan prednisolon + insuline."
quote:Op woensdag 11 augustus 2010 07:08 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Doet me denken aan een status van een toen nog levende patiënt waarin iemand rigiditeit beschreef als 'rigor mortis'
Ook geneeskundestudent?quote:
Helaas nog nietquote:
Kan die zij-instroom überhaupt met een HBO diploma?quote:Op woensdag 11 augustus 2010 13:46 schreef Merel- het volgende:
[..]
Helaas nog nietAltijd geneeskunde willen studeren, toen begon ik toch te twijfelen, want fysiotherapie vond ik toch ook wel erg leuk.. op aanraden van anderen dat gaan doen.. Dom.. want ik wil echt geneeskunde.. Maar ga nu naar het 3e jaar en vind het zonde om dit dan niet eerst af te maken, stel dat ik geneeskunde toch niks vind, heb ik helemaal geen diploma en kan ik voor de rest van mijn leven kassamiep blijven.. Maar wil proberen als ik klaar ben met fysio me te kunnen doen aan de zij-instroom! Weet iemand toevallig of die toelating een beetje te doen is, en überhaupt die 4 jaar (wat normaal 6 jaar is..) of is het echt heel erg moeilijk?
Als het goed is wel ja..quote:Op woensdag 11 augustus 2010 14:36 schreef netflanders het volgende:
[..]
Kan die zij-instroom überhaupt met een HBO diploma?
Hoorde daar een BSE bij?quote:Op woensdag 11 augustus 2010 07:06 schreef Pluizel het volgende:
We kregen een patiënt doorgestuurd van een reumatoloog uit assen. "ja ze is bekend bij jullie dus ze komt NU naar jullie toe in een ambulance"
Huisarts had haar verdacht van arteriitis temporalis, en doorgestuurd naar de reumatoloog, en vond het prima om dat pas over 6 weken te laten plaatsvinden. reumatoloog heeft een beetje bloed geprikt en op haar voorhoofd geklopt, en de volgende verwijsbrief meegestuurd
"Op grond van het klinisch beeld is een arteriitis temporalis niet erg waarschijnlijk. gezien verhoogde ontstekingswaardes in het lab graag verdere analyse. Beleid: als het toch arteriiitis temporalis is, dan prednisolon + insuline."
Wie zei dit?quote:Op woensdag 11 augustus 2010 06:50 schreef iofn het volgende:
"De patiënt heeft de laatste tijd veel last van dyspnoe d'effort, met name na inspanning"
De zij-instromers die ik ken (Groningen) vonden het allemaal over het algemeen wel te doen. Tis wel echt veeel harder werken dan de reguliere opleiding tijdens het eerste jaar, das een soort schakeljaar en daarin krijg je dus een soort van 3 jaar in 1. Daarna loopt het met de co-schappen eigenlijk gelijk op en moet het dus te doen zijn. Merk wel dat sommige zij-instromers wat basiskennis missen, juist doordat ze jaar 1 niet volledig hebben gehad. Maar dat ligt natuurlijk ook weer aan je vooropleiding.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 13:46 schreef Merel- het volgende:
[..]
Helaas nog nietAltijd geneeskunde willen studeren, toen begon ik toch te twijfelen, want fysiotherapie vond ik toch ook wel erg leuk.. op aanraden van anderen dat gaan doen.. Dom.. want ik wil echt geneeskunde.. Maar ga nu naar het 3e jaar en vind het zonde om dit dan niet eerst af te maken, stel dat ik geneeskunde toch niks vind, heb ik helemaal geen diploma en kan ik voor de rest van mijn leven kassamiep blijven.. Maar wil proberen als ik klaar ben met fysio me te kunnen doen aan de zij-instroom! Weet iemand toevallig of die toelating een beetje te doen is, en überhaupt die 4 jaar (wat normaal 6 jaar is..) of is het echt heel erg moeilijk?
Jaquote:Op woensdag 11 augustus 2010 21:17 schreef intoxicated het volgende:
Buikpijn na maaltijden
Epic. Binnen 3 minuten na het posten van een IBS-verhaal wordt Crohn al genoemd
In Groningen is ongeveerde een derde bioloog (/biomedisch wetenschapperquote:Op woensdag 11 augustus 2010 13:46 schreef Merel- het volgende:
[..]
Bewegingswetenschapper of Biomedischwetenschapper?quote:Op woensdag 11 augustus 2010 22:17 schreef Repeat het volgende:
Ik ken één BW'er en dat is gewoon een baas. Is het bierdrinken ook leuk mee!
ik prefereer de term MBer boven BMWer. BW slaat bij ons op bewegingswetenschapper.... en daar wil ik dus niet mee geassocieerd worden.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 22:56 schreef intoxicated het volgende:
Op de enige echte universiteit van Nederland wordt Biomedische Wetenschappen inderdaad afgekort als "BW". Dit in tegenstelling tot clubs als Utrecht, waar ze het menen te moeten afkorten als een Ex-Nazistisch automerk.
Ik gok dat er morgen 'buikkanker' staatquote:Op woensdag 11 augustus 2010 21:17 schreef intoxicated het volgende:
Buikpijn na maaltijden
Epic. Binnen 3 minuten na het posten van een IBS-verhaal wordt Crohn al genoemd
Als dit waar isquote:Op woensdag 11 augustus 2010 23:05 schreef 08gnoT. het volgende:
Je wil de keren niet weten dat mijn huisarts allerlei quatsch in een verwijsbrief gezet heeft (en dan heb ik het niet over dingen waar ik het niet mee eens ben, maar gewoon onzin. Zoals operaties en amputaties die ik nooit gehad heb). Gewoon lezen dus.
Ik heb ook extreem veel last van m'n darmen en ik had dus gevraagd voor een verwijzing (die h ij al jaren weigerde). Nu stuurde hij dus een verwijsbrief naar me met een kaartje voor een afspraak voor een scan. Ik die brief opengemaakt, is het een MRI-scan voor m'n hersenen omdat er 3 jaar geleden een hersenhelft verwijderd zou zijnDie neuroloog wist ook niet goed wat ze ervan moest denken. Ik wilde dus gewoon een verwijzing naar een MDL-arts (die ik nu zelf geregeld heb trouwens)
Wat stond er dan?quote:
Wij hadden een zij-instromer die weigerde lichamelijk onderzoek te laten verrichten op haar. Zelf wilde ze wel op anderen oefenen, maar andersom kon het toch echt niet. We hadden een ex-verpleegkundige die werkelijk in élke discussie de kant van de verpleging verdedigde en sowieso bij alles wat ie zei de verpleging erbij haalde. Er waren een paar lui van 35+, waarvan er 1 alternatief genezer wilde worden.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 22:11 schreef EricT het volgende:
[..]
In Groningen is ongeveerde een derde bioloog (/biomedisch wetenschapper) een kwart fysiotherapeut, een kwart verpleegkundige en een kwart overige. Ik ga het zelf na de vakantie ook doen, maar ik heb al een tijdje geneeskunde in groningen gedaan dus ik kan niet inschatten hoe zwaar het traject is.
Toelatingstoets weet ik niet veel van. Alleen dat er belachelijke vragen tussen zitten. Je moet een brok eigen kennis meenemen en dat aanvullen met MC-gok-geluk, dan kom je er wel doorheen.
De ZIGers zijn wel echt een apart groepje binnen de geneeskunde, maar dat komt vooral door een aantal betweterige studiebollen die met de meest onwaarschijnlijke diagnoses komen tijdens probleem oplossen-colleges.
De universiteiten mogen dat soort criteria helemaal zelf verzinnen. Je zult dus per uni moeten kijken wat de criteria daar zijn.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 11:34 schreef Merel- het volgende:
Dus eigenlijk zou ik gewoon beter mee kunnen loten en de 6 jaar normaal volgen..
Weet iemand misschien wat meer over selectiecriteria van de decentrale selectie? Van mensen om me heen hoor ik zoveel verschillende dingen: dat ze bijvoorbeeld vooral kijken naar of je al wat ervaring hebt in de zorg (zoals thuiszorg) of dat toch je vakkenpakket (en dan dus de vakken die je erbij hebt gekozen) van belang zijn.. op internet wordt het me ook niet veel duidelijker..
Echt? Balen, daar zou ik het liefste heen gaan namelijkquote:Op donderdag 12 augustus 2010 13:09 schreef intoxicated het volgende:
Rotterdam was iig altijd een van de zwaarste
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 13:33 schreef Honeymooner het volgende:
Weet er iemand nog een leuk cadeau/gadget voor een dermatoloog en een neuroloog in spé?
Voor hun buluitreiking zeg maar..
Die is eigenlijk wel tof!quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 17:20 schreef Pluizel het volgende:
een anatomiemodel natuurlijk!
http://www.anatomieshop.nl/
en dan vooral deze
http://www.anatomieshop.nl/nl/shop/mens/?nProductID=208107
Doorgaans kan je hele goede anatomie-modellen krijgen voor 15 euro jaquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 20:18 schreef Repeat het volgende:
[..]
Die is eigenlijk wel tof!
Ik wil het, of zijn het een enorm pauperding zijn?
Johquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 20:59 schreef EricT het volgende:
[..]
Doorgaans kan je hele goede anatomie-modellen krijgen voor 15 euro ja
Leg eens uit hoe dat te werk gaat?quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 21:18 schreef DDM het volgende:
Gewoon gratis regelen via de farmaceutische industrie. Door zo een heerlijke artsenbezoekster met rokje
Voor jou nog niet echt toegankelijk als (eerstejaars) student. Je komt er pas echt mee in aanraking als co-assisent en arts zelf. Dan ben je natuurlijk ook veel interessanterquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 21:41 schreef madmaniac het volgende:
[..]
Leg eens uit hoe dat te werk gaat?
Lijkt me een lucratief marktplaats handeltje!
Lol ja. Maar dat is alleen maar voor de snijzaal, voor de rest van het onderwijs kregen we wel gewoon van de afdelingen handschoenen. Vandaar ook dat die ene doos dat ik in het eerste jaar nu na 3 jaar nog steeds zo goed als vol zitquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 18:09 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Moeten jullie je eigen handschoenen kopen?
Lol wtfquote:Op woensdag 11 augustus 2010 07:06 schreef Pluizel het volgende:
"Op grond van het klinisch beeld is een arteriitis temporalis niet erg waarschijnlijk. gezien verhoogde ontstekingswaardes in het lab graag verdere analyse.
Beleid: als het toch arteriiitis temporalis is, dan prednisolon + insuline."
quote:Beleid: als het toch arteriiitis temporalis is, dan prednisolon + insuline.
Zo'n schatje wou me het boek "De Cardiologie Vereenvoudigd" geven. En bedankt.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 21:18 schreef DDM het volgende:
Gewoon gratis regelen via de farmaceutische industrie. Door zo een heerlijke artsenbezoekster met rokje
CGT of SSRI's.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:49 schreef Dzjonka het volgende:
heeft iemand een goede psychiatrie co-schap samenvatting toevallig? Of sites die daarvoor handig zijn?
Dat is ook wat ik weet.... ben alleen bang dat ze toch nog net iets anders in dat halve uur examen gaan vragenquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:14 schreef iofn het volgende:
[..]
CGT of SSRI's.
Dat is alles wat je moet weten.
Vergeet de ECT niet hèquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:14 schreef iofn het volgende:
[..]
CGT of SSRI's.
Dat is alles wat je moet weten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |