abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 juli 2010 @ 15:28:20 #1
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_84629484
Eind juni heb ik een zwangere vriendin op de foto gezet. Ze was toen ongeveer 26 weken zwanger maar had al een aardige bolle buik. De shoot was vooral bedoeld om lol te hebben en te oefenen. Eind augustus vindt de tweede shoot plaats, dan ook samen met haar man. Voor mij was dit de tweede keer dat ik een serieuze poging deed om iemand anders op de foto te zetten.

Ik heb gebruik gemaakt van:Een wit laken als achtergrond en ondergrond, een canon 10D met 50 mm 1.8 lens, natuurlicht en inbouwflitser. Sommige foto's zijn wat cliche, maar het gaat erom dat paps en mams er blij mee zijn en het doel was niet om er iets gigantisch kunstzinnigs van te maken ;)

Ik heb zelf al heel wat aanmerkingen op de foto's, maar ik hoor graag meer tips voor de volgende keer :)

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  donderdag 29 juli 2010 @ 15:41:36 #2
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_84630031
Misschien dat je wat meer met het contrast kan doen? Zodat de huid iets beter afsteekt tegen de achtergrond?

Foto's met paaslind, sokjes en die knuffel zijn wel erg leuk gedaan btw.
  donderdag 29 juli 2010 @ 16:06:04 #3
52229 Chanty
pi_84631012
Klopt op sommige foto's is er wat weinig contrast. Vind het overigens niet overal storend omdat ik wel een beetje zachte foto's wilde maken. Maar bv foto 9 heeft te weinig contrast. Ik zou eigenlijk de achtergrond apart moeten belichten, maar daar heb ik de middelen niet voor. Maar als iemand nog andere ideeen heeft hoe ik dit kan verbeteren? Heb al eens geprobeerd om de achtergrond te belichten met een bouwlamp, maar dat wordt niet echt mooi, het licht is erg gelig. Als je alles omzet naar zwart-wit foto's dan kan het wel, maar niet voor kleurenfoto's. Ik kreeg dat zelfs met de witbalans niet rechtgetrokken.
pi_84631295
Leuke serie!

Nummer 1 t/m 4 vind ik erg mooi qua kleur en zachtheid.
Nummer 5&6 zijn wat abstracter, het idee met het ei vind ik leuk, maar de uitvoering zou denk ik nog mooier kunnen. Het is nu lastig te zien dat het een bolle buik is, nummer 6 vind ik wel al beter dan nummer 5. Misschien een idee om iets meer buik erbij te laten zien? Of zelfs meer van de mama erbij? En misschien ook leuk om zo'n klein wit veertje erbij te leggen (voor het zachte en het nestjes idee), evt met de hand van de mama erbij.
Nummer 7&8 vind ik qua kleur niet helemaal geslaagd. Het idee is wel leuk, misschien ook ietsje meer buik erbij? Maar vooral de kleuren dus, probeer of zwart-wit of dat rozige van de andere foto's aan te houden misschien.
Nummer 9 is grappig, maar het doet me met dat rode sterrenlint denken aan een kerstbal! (Is ze met kerst uitgerekend?) Misschien kun je een satijnlint gebruiken is het wit of evt in roze/blauw als ze weten wat het wordt?
Nummer 10: hier zie je, ook al is het close up, goed dat het een buik is omdat je de navel ziet. Dat vind ik erg leuk aan deze foto! Misschien dat proberen met het ei en het eendje? Dan kun je wel close blijven, maar toch blijf je zien dat het een buik is! De sokjes zelf vind ik alleen een beetje gek, dat ze zo opgebold zitten alsof er voetjes inzitten. De achtergrond (dat rozige) vind ik heel erg mooi erbij!
Nummer 11&12: leuk! Het zou leuk zijn als je ook de ronding van de buik er nog beter op hebt, zoals bij de andere foto's. Maar over een paar weken kun je daar vast niet meer omheen :)

Het contrast ziet er hier eigenlijk juist precies goed uit, mooi helder en zacht!
Ik denk dat de papa en mama enorm blij gaan zijn met deze serie en met de volgende serie!
Erg leuk gedaan!
pi_84631420
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 16:06 schreef Chanty het volgende:
Klopt op sommige foto's is er wat weinig contrast. Vind het overigens niet overal storend omdat ik wel een beetje zachte foto's wilde maken. Maar bv foto 9 heeft te weinig contrast. Ik zou eigenlijk de achtergrond apart moeten belichten, maar daar heb ik de middelen niet voor. Maar als iemand nog andere ideeen heeft hoe ik dit kan verbeteren? Heb al eens geprobeerd om de achtergrond te belichten met een bouwlamp, maar dat wordt niet echt mooi, het licht is erg gelig. Als je alles omzet naar zwart-wit foto's dan kan het wel, maar niet voor kleurenfoto's. Ik kreeg dat zelfs met de witbalans niet rechtgetrokken.
Eventueel met photoshop kun je ook proberen om de achtergrond lichter te krijgen.
Iets wat ik zelf niet heb geprobeerd, maar wat gebeurd er als je een lamp achter het doek zet? Of op de achterkant van het doek richt? Misschien dat het doek dan ook lichter wordt, maar zonder hardheid van direct licht. Het kan ook helpen om het model verder van de achtergrond af te zetten. Met een close up foto is dat prima mogelijk, met een totaal shot is dat lastig, maar die zien er verder al super uit, dus daar is het niet bij nodig denk ik!
pi_84631454
Chanty,

de eerste 5 foto's hebben inderdaad een tekort aan contrast en hebben naar mijn idee een erg rozige gloed...
verder vind ik de foto's vrij "normaal" en zit er niet echt een WOW effect in....

Foto's 6 - 8 en 12 zijn trouwens wel erg grappig, maar heeft het niets meer met de buik te maken... behalve dat de buik een soort van "tafel" is geworden om iets op te zetten....

Voor leuke ideeen kijk anders even op http://dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=108&t=56418... daar kun je trouwens ook goed terecht voor vragen etc... <---- NIET BEDOELD ALS SPAM!

Om nog terug te komen op je post over de belichting...

Je kunt tuurlijk ook een wit doek voor een raam hangen waar de zon doorheen schijnt... ipv tegen een muur... dan heb je ook meteen een soort van backlight...

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!

succes!
pi_84631531
11 is de beste.
  donderdag 29 juli 2010 @ 16:24:11 #8
52229 Chanty
pi_84631738
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 16:13 schreef bl0emetjE het volgende:
Leuke serie!

Nummer 1 t/m 4 vind ik erg mooi qua kleur en zachtheid.
Nummer 5&6 zijn wat abstracter, het idee met het ei vind ik leuk, maar de uitvoering zou denk ik nog mooier kunnen. Het is nu lastig te zien dat het een bolle buik is, nummer 6 vind ik wel al beter dan nummer 5. Misschien een idee om iets meer buik erbij te laten zien? Of zelfs meer van de mama erbij? En misschien ook leuk om zo'n klein wit veertje erbij te leggen (voor het zachte en het nestjes idee), evt met de hand van de mama erbij.
Ik snap precies was je bedoeld. Grootste les van deze shoot was: zorg dat er naast buik of een navel te zien is of meer lichaam zodat je nog weet dat het een buik is :+ Maar van dat veertje en zo vind ik een leuk idee :Y Dat gaan we de volgende keer erbij doen tnx!

[/quote]
Nummer 7&8 vind ik qua kleur niet helemaal geslaagd. Het idee is wel leuk, misschien ook ietsje meer buik erbij? Maar vooral de kleuren dus, probeer of zwart-wit of dat rozige van de andere foto's aan te houden misschien.[/quote]

Is een beetje een kwestie van smaak, helemaal zwart-wit vond ik de foto te koud. Maar heb hem ook volledig in kleur maar wilde vooral ook even iets anders laten zien.

quote:
Nummer 9 is grappig, maar het doet me met dat rode sterrenlint denken aan een kerstbal! (Is ze met kerst uitgerekend?) Misschien kun je een satijnlint gebruiken is het wit of evt in roze/blauw als ze weten wat het wordt?
Ik snap de kerstassociatie. Achter dit lint zit een verhaal. Dat is namelijk het lint dat om het huwelijkscadeau zat dat zij van haar man kreeg, vandaar. Maar een roze en blauw lint is sowieso een leuk idee. Zijn sowieso nog zoekende naar een geschikte geboortekaartfoto. Had was geexperimenteerd met vallende muisjes, maar dat was geen succes. Zal die foto's later nog posten voor advies.

quote:
Nummer 10: hier zie je, ook al is het close up, goed dat het een buik is omdat je de navel ziet. Dat vind ik erg leuk aan deze foto! Misschien dat proberen met het ei en het eendje? Dan kun je wel close blijven, maar toch blijf je zien dat het een buik is! De sokjes zelf vind ik alleen een beetje gek, dat ze zo opgebold zitten alsof er voetjes inzitten. De achtergrond (dat rozige) vind ik heel erg mooi erbij!
Had er wc papier ingedaan omdat ze anders omvielen ;) Denk dat slofjes leuker zijn voor de volgende keer.

quote:
Nummer 11&12: leuk! Het zou leuk zijn als je ook de ronding van de buik er nog beter op hebt, zoals bij de andere foto's. Maar over een paar weken kun je daar vast niet meer omheen :)

Het contrast ziet er hier eigenlijk juist precies goed uit, mooi helder en zacht!
Ik denk dat de papa en mama enorm blij gaan zijn met deze serie en met de volgende serie!
Erg leuk gedaan!
Probleem met de ronding van de buik was inderdaad dat de buik snel vlak wordt als je ligt, ik denk dat het over een aantal weken inderdaad geen problemen meer gaat opleveren, en anders zat ik te denken aan een kussen in de rug zodat de buik wat extra omhoog gedrukt wordt.
  donderdag 29 juli 2010 @ 16:29:54 #9
52229 Chanty
pi_84631971
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 16:16 schreef bl0emetjE het volgende:

[..]

Eventueel met photoshop kun je ook proberen om de achtergrond lichter te krijgen.
Iets wat ik zelf niet heb geprobeerd, maar wat gebeurd er als je een lamp achter het doek zet? Of op de achterkant van het doek richt? Misschien dat het doek dan ook lichter wordt, maar zonder hardheid van direct licht. Het kan ook helpen om het model verder van de achtergrond af te zetten. Met een close up foto is dat prima mogelijk, met een totaal shot is dat lastig, maar die zien er verder al super uit, dus daar is het niet bij nodig denk ik!
Lamp erachter wordt lastig want het laken hangt met punaises aan de muur en heb geen stellage of zo om het aan op te hangen. Sowieso kom ik dan ruimte te kort, het was nu al krap :D Ze stond al bijna een meter van het doek af om schaduwen te voorkomen.

PS is vooralsnog de beste oplossing, maar als het contrast zo laag is, lukt het me vaak al niet om de achtergrond apart te selecteren (of ik ben gewoon nog een te grote PS-noob).

Volgende shoot is bij hun thuis, misschien dat het dan een opties is om in de tuin te fotograferen zodat ik volop licht heb. En sowieso maken we wat foto's in de babykamer en dan is het juist weer mooi om daar wat van op de achtergrond te zien. En wil nog rommelen met een zwarte achtergrond, dat is vaak toch wat gemakkelijker, maar daar had ik met deze shoot geen tijd meer voor.
  donderdag 29 juli 2010 @ 16:34:13 #10
52229 Chanty
pi_84632142
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 16:17 schreef ErwinEHVNL het volgende:
Chanty,

de eerste 5 foto's hebben inderdaad een tekort aan contrast en hebben naar mijn idee een erg rozige gloed...
verder vind ik de foto's vrij "normaal" en zit er niet echt een WOW effect in....

Foto's 6 - 8 en 12 zijn trouwens wel erg grappig, maar heeft het niets meer met de buik te maken... behalve dat de buik een soort van "tafel" is geworden om iets op te zetten....

Voor leuke ideeen kijk anders even op http://dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=108&t=56418... daar kun je trouwens ook goed terecht voor vragen etc... <---- NIET BEDOELD ALS SPAM!

Om nog terug te komen op je post over de belichting...

Je kunt tuurlijk ook een wit doek voor een raam hangen waar de zon doorheen schijnt... ipv tegen een muur... dan heb je ook meteen een soort van backlight...

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!

succes!
Tnx :) Een wow-effect was ook niet de bedoeling. Het moeten mooie en kwalitatief goede foto's zijn die vooral een mooie herinnering vormen.

Een groot raam is idd een idee, dus dat kan ik nog eens proberen :Y

Zal eens rondekijken op DPZ, al heb ik gehoord dat ze daar niet al te vriendelijk en hulpvaardig zijn tegenover beginners.
  donderdag 29 juli 2010 @ 16:36:22 #11
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_84632228
gaaaf chanty, vind die met dat knuffeltje erg leuk/lief.
Wat voor belichting heb je hiervoor gebruikt? Softboxen?

Heb nu ook echt zin in mijn shoot haha! Kan er wel inspiratie uit ophalen!
Joyce
19jaar.
  donderdag 29 juli 2010 @ 16:38:33 #12
52229 Chanty
pi_84632326
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 16:36 schreef xjoyce het volgende:
gaaaf chanty, vind die met dat knuffeltje erg leuk/lief.
Wat voor belichting heb je hiervoor gebruikt? Softboxen?

Heb nu ook echt zin in mijn shoot haha! Kan er wel inspiratie uit ophalen!
Nee dat soort dingen heb ik allemaal niet ;( Gewoon natuurlijk licht en ingeflitst mijn mijn inbouwflits.
pi_84632434
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 16:24 schreef Chanty het volgende:

[..]

Ik snap precies was je bedoeld. Grootste les van deze shoot was: zorg dat er naast buik of een navel te zien is of meer lichaam zodat je nog weet dat het een buik is :+ Maar van dat veertje en zo vind ik een leuk idee :Y Dat gaan we de volgende keer erbij doen tnx!

Nummer 7&8 vind ik qua kleur niet helemaal geslaagd. Het idee is wel leuk, misschien ook ietsje meer buik erbij? Maar vooral de kleuren dus, probeer of zwart-wit of dat rozige van de andere foto's aan te houden misschien.
[quote]
Is een beetje een kwestie van smaak, helemaal zwart-wit vond ik de foto te koud. Maar heb hem ook volledig in kleur maar wilde vooral ook even iets anders laten zien.
[..]

Ik snap de kerstassociatie. Achter dit lint zit een verhaal. Dat is namelijk het lint dat om het huwelijkscadeau zat dat zij van haar man kreeg, vandaar. Maar een roze en blauw lint is sowieso een leuk idee. Zijn sowieso nog zoekende naar een geschikte geboortekaartfoto. Had was geexperimenteerd met vallende muisjes, maar dat was geen succes. Zal die foto's later nog posten voor advies.
[..]

Had er wc papier ingedaan omdat ze anders omvielen ;) Denk dat slofjes leuker zijn voor de volgende keer.
[..]

Probleem met de ronding van de buik was inderdaad dat de buik snel vlak wordt als je ligt, ik denk dat het over een aantal weken inderdaad geen problemen meer gaat opleveren, en anders zat ik te denken aan een kussen in de rug zodat de buik wat extra omhoog gedrukt wordt.
Dat van het lint is een leuk verhaal inderdaad! En voor de papa en mama dan wel een hele leuke associatie!
Slofjes is een goede om te gebruiken ipv sokjes! Die blijven van zichzelf al vaak staan (of wc papier erin inderdaad).

wb het licht op de achtergrond: Het contrast op mijn scherm ziet er prima uit, mooi zacht niet te fel maar wel helder. Het geeft, vind ik, inderdaad die mooie zachte sfeer.
Ook vind ik het mooi dat je juist ook wat zachte kleur op de achtergrond ziet.

Zoals iemand hier noemde, evt zou je eens kunnen proberen wat er gebeurd als je het laken voor een raam hangt en dan de persoon ervoor inflitst. (Gewoon even met je vriendje ofzo uittesten ;))
En bij haar thuis zijn er inderdaad misschien wel weer hele andere mogelijkheden!
Leuk om op de babykamer foto's te maken ook ja!

Gaat volgens mij helemaal goedkomen, deze serie zullen ze al heel blij mee zijn, dus als je volgende keer dat nog weer te overtreffen, dan hebben ze echt helemaal een mooie herinnering aan de buik!
  donderdag 29 juli 2010 @ 16:51:06 #14
52229 Chanty
pi_84632867
Volgens mij waren ze er wel happy mee ja :Y En had me natuurlijk al ruim ingedekt door te zeggen dat ik niets kon beloven en alleen mijn best kon doen om er wat leuks van te maken :P Maar dat weten ze ook :) Verheug me er al op om de shoot met vader in spe erbij te doen, geeft toch net weer wat meer mogelijkheden.
pi_84639803
Ik vind het een leuke serie! Zou wel proberen om de volgende keer idd behalve de buik ook meer lichaam te laten zien. Die met de babysokjes vind ik qua idee geweldig, maar ik zou graag toch ietsje meer context willen zien.

Verder vind ik helemaal niet dat op foto 1 t/m 4 te weinig contrast aanwezig is. Juist mooi, dat zachte!
Foto 1 (ze straalt helemaal O+) en 3 zijn mijn favorieten.
  donderdag 29 juli 2010 @ 20:40:36 #16
52229 Chanty
pi_84640961
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 20:12 schreef PiperMaru het volgende:
Ik vind het een leuke serie! Zou wel proberen om de volgende keer idd behalve de buik ook meer lichaam te laten zien. Die met de babysokjes vind ik qua idee geweldig, maar ik zou graag toch ietsje meer context willen zien.

Verder vind ik helemaal niet dat op foto 1 t/m 4 te weinig contrast aanwezig is. Juist mooi, dat zachte!
Foto 1 (ze straalt helemaal O+) en 3 zijn mijn favorieten.
tnx *) Meer lichaam ben ik het helemaal mee eens. Denk sowieso dat met de tweede shoot meer de hele persoon erop komt te staan omdat ik dan de vader er ook bij heb en dan kun je lieve knuffel foto's maken en zo O+
pi_84646410
Leuke serie. Heb je goed gedaan :Y Je bent nu een keer van de contrastschuivers afgebleven. Erg prettig ;) Ik zou alleen bij 5-7 de vignettering weg halen. Die voegt helemaal niets toe op deze manier. De andere kant op zou misschien kunnen werken.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 29 juli 2010 @ 22:38:03 #18
52229 Chanty
pi_84646503
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 22:36 schreef PdeHoog het volgende:
Leuke serie. Heb je goed gedaan :Y Je bent nu een keer van de contrastschuivers afgebleven. Erg prettig ;) Ik zou alleen bij 5-7 de vignettering weg halen. Die voegt helemaal niets toe op deze manier. De andere kant op zou misschien kunnen werken.
Harde contrasten vond ik niet zo geschikt voor dit onderwerp :P Maar buiten dat om: niks mis met contrast ja :6
pi_84646812
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 22:38 schreef Chanty het volgende:

[..]

Harde contrasten vond ik niet zo geschikt voor dit onderwerp :P Maar buiten dat om: niks mis met contrast ja :6
Niks mis met contrast idd :P Maar soms heb je wel de neiging om er iets teveel in te gooien ;)
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 29 juli 2010 @ 22:52:26 #20
52229 Chanty
pi_84646997
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 22:46 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Niks mis met contrast idd :P Maar soms heb je wel de neiging om er iets teveel in te gooien ;)
Smaken verschillen, ik hou van veel contrast. Zeer waarschijnlijk kan ik in jouw foto's ook zaken aanwijzen die ik niet zo zou doen, dat betekent niet meteen dat het fout is. Accepteer het gewoon: ook ik heb een eigen stijl die nu eenmaal niet matched met die van jou.
  donderdag 29 juli 2010 @ 23:10:09 #21
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_84647628
Ik vind het een erg prettig wegkijkende serie, die zo in een zachtrozig babyalbum past! Goed werk, dametje!
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 29 juli 2010 @ 23:18:08 #22
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_84647919
Alles in RAW schieten, alle info binnenhalen, meer naar highkey werken en dan met kleuren en witbalans rommelen, dan haal je in ieder geval de zweem uit de foto en oogt het 'schoner'. En bij foto 4 had de focus gewoon op die zeepbel moeten liggen.
;).
Lekker doorrommelen, je ziet aan je eigen foto's wat je de volgende keer wilt bereiken en als je weet wat je wilt is het makkelijker te vinden.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_84651981
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 22:52 schreef Chanty het volgende:

[..]

Smaken verschillen, ik hou van veel contrast. Zeer waarschijnlijk kan ik in jouw foto's ook zaken aanwijzen die ik niet zo zou doen, dat betekent niet meteen dat het fout is. Accepteer het gewoon: ook ik heb een eigen stijl die nu eenmaal niet matched met die van jou.
Heeee :{w Ik geef mijn mening. Niet gelijk beschouwen als een aanval aub?
pi_84653108
Ik ben gek op buikfoto's. vind 10, 11 en 12 echt ZO ONWIJS leuk! Verder heb ik geen aanmerkingen. anders val ik in herhaling...
  vrijdag 30 juli 2010 @ 07:53:43 #25
52229 Chanty
pi_84654884
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 23:18 schreef elcastel het volgende:
Alles in RAW schieten, alle info binnenhalen, meer naar highkey werken en dan met kleuren en witbalans rommelen, dan haal je in ieder geval de zweem uit de foto en oogt het 'schoner'. En bij foto 4 had de focus gewoon op die zeepbel moeten liggen.
;).
Lekker doorrommelen, je ziet aan je eigen foto's wat je de volgende keer wilt bereiken en als je weet wat je wilt is het makkelijker te vinden.
Ik schiet alles in raw maar ben nog niet zover dat ik zou weten hoe ik highkey goed moet toepassen, dus als je daar tips voor hebt (zonder losse fliters ed want daar heb ik geen geld voor nog).
  vrijdag 30 juli 2010 @ 13:34:34 #26
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_84664312
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 07:53 schreef Chanty het volgende:
Ik schiet alles in raw maar ben nog niet zover dat ik zou weten hoe ik highkey goed moet toepassen, dus als je daar tips voor hebt (zonder losse fliters ed want daar heb ik geen geld voor nog).
Tja ik ben er ook niet bepaald ervaren in, maar door even flink in je belichting te schuiven trek je de boel al aardig naar het overbelichtte toe. Ik rommel eerlijk gezegd maar wat, het maakt mij geen bal uit hoe ik iets bereik, áls ik het maar bereik. Ik denk dat er via Google zat tutorials te vinden zijn.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 13:39:00 #27
52229 Chanty
pi_84664499
Als je alles met nabewerking doet, kan ik er altijd nog mee knutselen. Op dit moment ben ik aan het afstuderen dus eigenlijk helemaal geen tijd voor fotografie (maarja die baby wacht niet :+). Na mijn afstuderen wil ik me sowieso meer verdiepen in technieken en bewerkingen. Als ik dan snel een baan heb kan ik ook eindelijk eens zaken aanschaffen als een studioset :) Dat staat wel hoog op mijn prio-lijst in ieder geval :9
  vrijdag 30 juli 2010 @ 13:54:46 #28
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_84665157
Ja, licht is altijd wel een pluspunt. Ik heb even rondgekeken en er is zat te vinden, maar iedereen pakt zijn eigen manier, ik bewerk het liefst zoveel mogelijk in RAW in Photoshop doe ik het mierenneukwerk, poetsen etc. Ik zie ze voornamelijk rommelen met de curves ... Maar inderdaad, in je nabewerking moet je het zoeken, dus met de juiste foto's kun je een hoop bereiken.

Succes met afstuderen ook.
pi_84665515
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 07:53 schreef Chanty het volgende:

[..]

Het makkelijkst is keyshifting:
Als je de camera het licht laat meten, meet je op 18% grijstint. Maw: je laat 18% grijs ook 18% grijs zijn op de foto.
Als je nu je diafragma 1 tot 3 stops verder opendraait, krijg je zonder veel moeite highkey.
Wel je overbelichtingswaarschuwing aanzetten! ;)
  vrijdag 30 juli 2010 @ 14:12:48 #30
52229 Chanty
pi_84665884
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 14:02 schreef photolex het volgende:

[..]

Het makkelijkst is keyshifting:
Als je de camera het licht laat meten, meet je op 18% grijstint. Maw: je laat 18% grijs ook 18% grijs zijn op de foto.
Als je nu je diafragma 1 tot 3 stops verder opendraait, krijg je zonder veel moeite highkey.
Wel je overbelichtingswaarschuwing aanzetten! ;)
Dat klinkt technisch :@ Ik zal eens gaan hobbien zodra mijn verslag hier de deur uit is, ook met bewerken wat Elcastel zegt :Y

Had wel met de schoot een paar foto's expres overbelicht maar dat was bij die foto's geen succes :')
Wat moet ik me voorstellen bij een overbelichtingswaarschuwing? :@
pi_84669772
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 14:12 schreef Chanty het volgende:

[..]

Dat klinkt technisch :@ Ik zal eens gaan hobbien zodra mijn verslag hier de deur uit is, ook met bewerken wat Elcastel zegt :Y

Had wel met de schoot een paar foto's expres overbelicht maar dat was bij die foto's geen succes :')
Wat moet ik me voorstellen bij een overbelichtingswaarschuwing? :@
zet camera op Av. Druk ontspanknopje half in en laat los. Lees ISO, tijd en diafragma in. Zet camera op M. stel alle waardes zo in zoals Av je vertelde, maar zet diafragma om te beginnen twee stapjes lager. Dus begon je in Av met F/11, dan nu F/5.6. Maak foto. Te donker? F/4. Te licht? F/8.

Overbelichtingswaarschuwing: even in je handleiding turen en duimen dat je het hebt. Wat je ziet bij je preview op het schermpje van je camera is dat sommige lichte plekken flitsen: zwart/wit/zwart/enz. Dat betekent dat die plekken overbelicht zijn: egale witte vlekken waarbij je camera vermoed dat ze helemaal niet egaal wit waren :)
  vrijdag 30 juli 2010 @ 16:09:17 #32
52229 Chanty
pi_84670673
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 15:47 schreef photolex het volgende:

[..]

zet camera op Av. Druk ontspanknopje half in en laat los. Lees ISO, tijd en diafragma in. Zet camera op M. stel alle waardes zo in zoals Av je vertelde, maar zet diafragma om te beginnen twee stapjes lager. Dus begon je in Av met F/11, dan nu F/5.6. Maak foto. Te donker? F/4. Te licht? F/8.
ok ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik dit opvolg :P

quote:
Overbelichtingswaarschuwing: even in je handleiding turen en duimen dat je het hebt. Wat je ziet bij je preview op het schermpje van je camera is dat sommige lichte plekken flitsen: zwart/wit/zwart/enz. Dat betekent dat die plekken overbelicht zijn: egale witte vlekken waarbij je camera vermoed dat ze helemaal niet egaal wit waren :)
Ohhhh dat, zeg dan gewoon histogrammetje checken :P Dat doe ik altijd al.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:09:19 #33
52229 Chanty
pi_85762667
Morgen is het zover, dan ga ik voor het echie buikfoto's maken. Ik had de laatste keer nog iets geprobeerd maar dat was echt helemaal mislukt. Sowieso had ik te weinig licht, maar ik ben er ook nog niet uit wat ik het beste kan doen qua sluitertijd en diafragma om genoeg licht te hebben en toch het effect te bereiken wat ik wil.

Foto's zijn gemaakt met een 50mm 1.8. Ik wilde eigenlijk zoiets als op foto 3. Had eerst zonder flits geprobeerd, dan krijg je dus wazige strepen (zie 1). Vervolgens met inbouwflits maar dan vind ik ze weer teveel stilhangen plus schaduw (zie 2).

1

2

3

Iemand een suggestie? Heb nu in ieder geval een bouwlamp mee voor extra licht.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:19:11 #34
35662 Heintje
Gears of War.
pi_85762927
Je kan een wat langere sluitertijd proberen en dan op het tweede gordijn inflitsen.
Op vrijdag 1 juni 2007 11:29 schreef Tain het volgende:
Deze uitspraak mag hier ook wel staan
Spel- en typefouten voorbehouden.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:23:53 #35
52229 Chanty
pi_85763042
Ik kan alleen mijn inbouwflitser niet ergens op richten en ik heb geen losse flitser ;(
pi_85763300
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 10:23 schreef Chanty het volgende:
Ik kan alleen mijn inbouwflitser niet ergens op richten en ik heb geen losse flitser ;(
ik dit geval moet je de achtergrond een meter of 2/3 naar achter zetten en extra bijlichten.... de schaduwen zullen dan niet meer (zo goed) zichtbaar zijn... en zo'n kort mogelijke sluitertijd nemen and heb je lange strepen muisjes...
  FOK!fotograaf vrijdag 27 augustus 2010 @ 15:08:11 #37
145146 Andyy
pi_85773031
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 10:09 schreef Chanty het volgende:
Morgen is het zover, dan ga ik voor het echie buikfoto's maken. Ik had de laatste keer nog iets geprobeerd maar dat was echt helemaal mislukt. Sowieso had ik te weinig licht, maar ik ben er ook nog niet uit wat ik het beste kan doen qua sluitertijd en diafragma om genoeg licht te hebben en toch het effect te bereiken wat ik wil.

Foto's zijn gemaakt met een 50mm 1.8. Ik wilde eigenlijk zoiets als op foto 3. Had eerst zonder flits geprobeerd, dan krijg je dus wazige strepen (zie 1). Vervolgens met inbouwflits maar dan vind ik ze weer teveel stilhangen plus schaduw (zie 2).

[ afbeelding ]
1
[ afbeelding ]
2

[ afbeelding ]
3

Iemand een suggestie? Heb nu in ieder geval een bouwlamp mee voor extra licht.
Gebruik een rear curtain flits, dan krijg je niet die lelijke strepen erna, maar ervoor. lijkt het natuurlijker
pi_85795927
Als je nu een stroboscoop erbij gebruikt met iets langere sluitertijd, dan heb je gelijk 10x zo veel muisjes :D
pi_85880169
En en en, hoe is de tweede sessie gegaan?
Ben heeeeel benieuwd naar je resultaten!
  maandag 30 augustus 2010 @ 18:45:57 #40
52229 Chanty
pi_85881344
Hahaha ik ook maar heb nog geen tijd gehad om ze uberhaupt op de pc te zetten. Vanavond maar even doen :) Was in ieder geval een gezellige dag.
pi_85881653
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 18:45 schreef Chanty het volgende:
Hahaha ik ook maar heb nog geen tijd gehad om ze uberhaupt op de pc te zetten. Vanavond maar even doen :) Was in ieder geval een gezellige dag.
Spannend! Ik hoop dat je ons snel iets moois kunt laten zien O+
  maandag 30 augustus 2010 @ 21:45:28 #42
52229 Chanty
pi_85888295
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 18:54 schreef bl0emetjE het volgende:

[..]

Spannend! Ik hoop dat je ons snel iets moois kunt laten zien O+
Doe mijn best maar kan best eventje duren voordat ik alles bewerkt heb wat goed is, heb sinds deze week een baan dus PS-en kan alleen nog in de avonduren en weekenden :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')