Filmpje.quote:Dit zadel is van een uitzonderlijke klasse. De kussens van het zadel zijn vervaardigd uit hoogwaardig Memory foam. Dit foam zet zich elke keer dat het wordt gebruikt naar de rug van het paard. Na gebruik herstelt het zich naar de originele vorm. Hetzelfde geldt voor de zitting. De beensteun begint al op het zadelrokje in plaats van op het zweetblad alleen.
De boom is open voor een super vrijheid bij de schouder. Vanzelfsprekend is het kussenkanaal breed. Door de enkel-leder zweetbladen en het dunne Memory foam van de kussens geeft het zadel een uniek contact met het paard. Het zadel is bekleed met geruwd buffel-leder voor een super grip.
Kleur: zwart, bruin en London
Maten: 15" t/m 19"
Sja, dat kostte mijn zadel indertijd ook. Maar je wilt toch het beste voor je paard. Mijn zadel is helemaal op maat gemaakt op mijn merrie. Liever een grote uitgave dan een heleboel kleintjes en dierenleed als de rug kapot gaat.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 23:06 schreef Isegrim het volgende:
Die zadels kosten meer dan ons paard heeft gekost.![]()
Ik wil ook het beste voor mijzelf. Daarom loop ik nog niet op schoenen van 600 euro.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 13:08 schreef Samzz het volgende:
[..]
Sja, dat kostte mijn zadel indertijd ook. Maar je wilt toch het beste voor je paard. Mijn zadel is helemaal op maat gemaakt op mijn merrie. Liever een grote uitgave dan een heleboel kleintjes en dierenleed als de rug kapot gaat.
Als jij een zadel kan vinden die helemaal op maat op je paard wordt gemaakt voor minder, is dat toch ook primaquote:Op donderdag 12 augustus 2010 13:22 schreef Isegrim het volgende:
Alsof alleen een zadel van > ¤ 3.200,- (want dat kosten die zadels) dat garandeert...Een zadel moet gewoon goed passen en daarvoor hoeft het echt geen rib uit je lijf te kosten.
Schoenen van 600 euro zijn dan ook niet per definitie beter dan die van 40 euro. Maar met zadels is in de prijs/kwaliteit verhoudingen nog een wezenlijk verschil.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 13:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik wil ook het beste voor mijzelf. Daarom loop ik nog niet op schoenen van 600 euro.
3200 euro? Dat lijkt me wel heel sterk! Kan me niet voorstellen dat ze dat betaald heeft. Zal het wel navragen, het is de eigenaresse van het paard dat ik rijd.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 13:22 schreef Isegrim het volgende:
Alsof alleen een zadel van > ¤ 3.200,- (want dat kosten die zadels) dat garandeert...Een zadel moet gewoon goed passen en daarvoor hoeft het echt geen rib uit je lijf te kosten.
Want er is geen middenweg tussen Chinese rotzooi van ¤ 300,- en een overpriced zadel van ¤ 3.200,-...quote:Op donderdag 12 augustus 2010 13:33 schreef Samzz het volgende:
Je kan natuurlijk ook gewoon een zadeltje van 300 euro kopen en kijken hoe lang het goed gaat.
Da's de nieuwprijs. Er is maar één verkooppunt in NL.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 13:44 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
3200 euro? Dat lijkt me wel heel sterk! Kan me niet voorstellen dat ze dat betaald heeft. Zal het wel navragen, het is de eigenaresse van het paard dat ik rijd.
Jawel. Maar de zadels die op maat gemaakt worden zijn gewoon duur(der). En als je het beste wilt voor je paard, zit je gewoon aan een zadel in de hogere prijsklasse vastquote:Op donderdag 12 augustus 2010 13:57 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Want er is geen middenweg tussen Chinese rotzooi van ¤ 300,- en een overpriced zadel van ¤ 3.200,-...
Hulsebos is inderdaad overprijsde troep... Zo jammer, de oude mr. Hulsebos had er echt verstand van.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 17:00 schreef Xs2Shanna het volgende:
Ik rijd al jaren op een euroriding Jade, voor mijn eerste paard gekocht, nieuw, omdat hij een moeilijke rug had, en vervolgens gebruik ik hem bijna op alle paarden!
Zolang hij je paard maar goed past Isegrim, dat is het belangrijkste, duurkoop is niet altijd het beste, neem een voorbeeld aan hulsebos! Ook op maat gemaakt, maar helemaal niet goed!
Dat zal er vooral mee te maken hebben hoe (veel) gedomesticeerde paarden gehouden worden. Buiten zullen ze gewoon een enorm dikke wintervacht krijgen, mits geen deken. Hoe meer je het paard zijn natuur verstoord, hoe verder hij er vanaf zal staan, denk ik.quote:Op zondag 22 augustus 2010 22:20 schreef Samzz het volgende:
De conditie van een wild paard is compleet anders dan die van een gedomesticeerd paard.
Finnegan gaat ook altijd onverstoorbaar door, behalve als er koeien staan. Dan issie plots een 600kg wegende vibratorquote:Op zondag 22 augustus 2010 22:46 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Nou verzorgpwny had vrijdag gelijk haar "politietraining" achter de rug, er kwamen achterelkaar een ambulance, motor-agent en een politieauto voorbij met gillende sirenes.
Ze deed gewoon alsof ze er niet waren![]()
Ook was het oogsttijd, lekker groot materieel wat spannende geluiden maakt, maar ze was echt heel erg braaf.
Zo grappig als ze van mij niet harder mag dan ze eigenlijk wil, dan heb ik gelijk een dansend paard.
Bij de hengst is er in de opfok een stuk van zijn pijpbeen afgeslagen. Hij is geopereerd hieraan (stuk losse bot verwijderd, en been schoongemaakt).quote:Op donderdag 12 augustus 2010 23:07 schreef Samzz het volgende:
Rio is nu zes, hij is met drie jaar beleerd en daarna is er nooit echt wat mee gedaan. Mijn instructrice heeft hem toen wat meer opgepakt, maar zij heeft geen tijd dus nu heb ik het over genomen. Iedereen blij
De hengst heeft die breuk, of wat was het?
En welke regiokampioenschappen rijd je? Stalgenootje rijdt die van Overijssel zaterdag.
Een paard heeft een vacht die werkt als een zweetdeken, mits je in de winter niet teveel aan die vacht klooit, niet meer wast richting de groei van de wintervacht en zeker niet teveel poetst kan zo'n beetje ieder paard zonder deken staan.quote:Op zondag 22 augustus 2010 22:11 schreef Samzz het volgende:
Wat Alors zegt is precies wat ik bedoelEn een natte zweet vacht is heel wat anders dan bijvoorbeeld een natgeregende vacht.
En onze paarden met de paarden in de natuur vergelijken is als appels en peren vergelijkenDat kan niet.
Ik heb een blonde dolly en alhoewel zijn staart niet heel wit meer is aan het begin van de lente ziet hij er prima uit en glanst hij ook nog dan.quote:Op maandag 23 augustus 2010 10:51 schreef Isegrim het volgende:
Wij poetsen ook puur om loszittend vuil te verwijderen. Wassen doen we helemaal niet. Gelukkig hebben wij een zwart paard.
Heel mooi verhaal, maar het bevat voor mij (en waarschijnlijk de rest van de wedstrijd amazones hier) totaal niks nieuws.quote:Op maandag 23 augustus 2010 10:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Een paard heeft een vacht die werkt als een zweetdeken, mits je in de winter niet teveel aan die vacht klooit, niet meer wast richting de groei van de wintervacht en zeker niet teveel poetst kan zo'n beetje ieder paard zonder deken staan.
Het is alleen vaak alles behalve handig, als je bv wedstrijden rijdt waar je paard er netjes uit moet zien dan kan je het al vergeten, een ongeschoren, ongewassen teddybeerpaard waar je alleen grofweg wat vuil hebt weggehaald om schuren van tuigage te verkomen staat natuurlijk voor geen meter op een wedstrijd.
Ook kan je aankomen en erachter komen dat je paard nat is, op de huid is hij dan wel droog, maar verder kan die dikke vacht best lang vochtig blijven, dan krijg je de gorigheid er niet makkelijk af en kan je geen tuig opleggen.
Het levert wat meer uitstapwerk op omdat ze wat af moeten koelen voordat ze stil gaan staan( grazen), maar droog is niet nodig.
Een paard met een goede deken doet het ook prima hoor, daar niet van, maar ook dat kent zijn nadelen, schuurplekken als het niet helemaal goed zit, zorgen over welke deken wanneer ommoet en dat soort zaken.
Alles kent dus zijn eigen voor- en nadelen, maar mits een paard goed gezond is, een goede weerstand heeft kan hij altijd zonder deken staan, gaat het alleen om wat de eigenaar prettig vind.
En ja hoor, je kan onze paarden zo met wilde paarden vergelijken, misschien niet met prezwalski's, maar verder wel, sterker nog, er worden vandaag de dag paarden uitgezet, de transporten richting italie bevatten en paarden die opgegeten gaan worden en paarden die uitgezet gaan worden, zomaar van de een op de andere dag zonder ijzers, dekens en ander gedoe, zo los, gewoon voor zichzelf zorgen.
Wat over het algemeen genomen geen enkel probleem oplevert voor die paarden.
Gefeliciteerd, mooi resultaatquote:Op maandag 23 augustus 2010 10:12 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Bij de hengst is er in de opfok een stuk van zijn pijpbeen afgeslagen. Hij is geopereerd hieraan (stuk losse bot verwijderd, en been schoongemaakt).
Zuid-Holland kampioenschappen, ben uiteindelijk 4e van ZH geworden.
Ik poets ook alleen om het losse vuil te verwijderen. Dat heb ik altijd gedaan en dat zal ook nooit veranderen. Ik was alleen de staart met concours en de beentjes (wanneer het paard witte benen heeft). Wel spuit ik na het rijden het paard af met water, om het zweet te verwijderen, dat is het beste voor de huid.quote:Op maandag 23 augustus 2010 10:51 schreef Isegrim het volgende:
Wij poetsen ook puur om loszittend vuil te verwijderen. Wassen doen we helemaal niet. Gelukkig hebben wij een zwart paard.
Ja joh, jouw sportpaard is een compleet ander wezen die niet meer op een gewoon paard lijkt nou goed....quote:Op maandag 23 augustus 2010 11:27 schreef Samzz het volgende:
[..]
Heel mooi verhaal, maar het bevat voor mij (en waarschijnlijk de rest van de wedstrijd amazones hier) totaal niks nieuws.
En nee, onze sport paarden die in training staan, kan je niet vergelijken met de paarden in de wilde natuur. Het sport paard dat altijd een deken op heeft gehad, in training staat en speciale voeding krijgt, kan je niet zomaar loslaten in de natuur, hij zal zich redden, maar een beetje rehabilitatie is wel nodig. Dat is heel wat anders dan de gemiddelde shetlander die sowieso al dag en nacht in een weilandje staat in een kleine kudde
Dekenpaarden ongelukkig noemen zou mij inderdaad ook te ver gaan, mijn paarden hebben alleen in de winter een deken op en dan ook nog zo dun mogelijk, gewoon om het feit dat het paard tot 10 graden celcius het niet koud heeft en de temperaturen in NL niet dusdanig in de min gaan, dat meer dan 300 gram echt nodig is. Wij beginnen met een regendeken (ongevoerd) en zodra het kwik richting nul gaat, komen de 150 - 200 gram dekens tevoorschijn. Meer gram dekens heb ik nooit nodig gehad, alleen op de Candyboy, die het wel koud had afgelopen winter..
Ik had het over gezonde paarden met een goede weerstand, dit paard is duidelijk niet gezond geweest, zulke hoeven ontstaan niet uit het niets, dat komt voort uit een probleem, erfelijk of ergens opgelopen.quote:Op maandag 23 augustus 2010 11:48 schreef Xs2Shanna het volgende:
Het klinkt allemaal zo leuk, gewoon die ijzers eronder vandaan halen, zonder deken zetten etc... Ik dacht, mijn oudste is met pensioen, dus laat ik eens een testje doen, of hij dat echt kan. Hij stond in de zomer 24/7 in de wei, en in de winter de hele dag buiten in een paddock, s'nachts op stal...
Ijzers eronder vandaan gehaald. Resultaat, paard liep kreupel. Even aankijken (want ze moeten natuurlijk wennen ahum) na een half jaar nog steeds geen verbetering. Hij heeft twee verticale scheuren in zijn hoef die tot de kroonrand lopen, in de 10 jaar dat hij op ijzers stond, bijna volledig verdwenen. Resultaat na het terug halen van het paard, twee scheuren tot de kroonrand, niet oppervlakkig meer, twee hoeven die bijna volledig rood zagen van de bloeduitstortingen, en een zeer ongelukkig paard. Thuis meteen op ijzers met silliconen en zool gezet, pas na de 2 keer beslag werd het weer een stoere kerel....
Al die miepen die roepen dat het goed is, moeten eens verder kijken dan de neus lang is. Ik heb het levende voorbeeld dat ijzers eraf halen niet altijd goed hoeft te zijn.
En dan nog niet te spreken over hoe intens mager en ongelukkig ik hem daar weghaalde, het leek wel een paard zonder ziel geworden te zijn.
Nee, niet oordelen als je niet doorvraagt. Je kan de vraag ook anders stellen, ipv met een vingertje te wijzen. Nu oordeel je alsof ik mijn paard verwaarloosd heb. Dat staat me echt helemaal niet aan..quote:Op maandag 23 augustus 2010 11:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik had het over gezonde paarden met een goede weerstand, dit paard is duidelijk niet gezond geweest, zulke hoeven ontstaan niet uit het niets, dat komt voort uit een probleem, erfelijk of ergens opgelopen.
Je moet nooit te zwart/wit zijn, als er problemen zijn moet je die durven aan te pakken met wat nodig is, misschien ijzers, misschien wat anders.
Tuurlijk kan je altijd wel die ene uitzondering aanhalen om je gelijk te bewijzen, maar het slaat nergens op.
Hoe kan je bv het zover laten komen, een half jaar aankijken zonder een goede begeleiding, een echt goede hoefsmid die de vinger op de zere plek houdt?
Dat terwijl je weet dat je paard zwak is op die hoeven en dat dat meer aandacht vereist?
Ik weet wel hoe dat gaat, je probeert het beste te doen en het valt verkeerd uit, dat is een erg naar moment, maar dat veranderd nog niet het feit dat elke gezond paard zo zonder ijzers en dekens kan.
Nee, zodra er een uitzondering op de regel is, dan is het allemaal maar okee. Terwijl er overal kreupele paarden rondlopen omdat het allemaal zo naturel mogelijk moet. Het grappige is dat we dit soort mensen vaak de "newbies" noemen. Willen het allemaal zo goed mogelijk doen, maar de kennis van een normaal ogend en lopend paard ontbreekt, en staren zich alleen blind op het natuurachtige gedeelte van het paarden houden.quote:Je moet nooit te zwart/wit zijn, als er problemen zijn moet je die durven aan te pakken met wat nodig is, misschien ijzers, misschien wat anders.
Tuurlijk kan je altijd wel die ene uitzondering aanhalen om je gelijk te bewijzen, maar het slaat nergens op.
Hetzelfde antwoord op deze vraag kun je hierboven vinden.quote:Hoe kan je bv het zover laten komen, een half jaar aankijken zonder een goede begeleiding, een echt goede hoefsmid die de vinger op de zere plek houdt?[/quote
Quote mijn stukje even waaruit je hebt gehaald dat er geen goede begeleiding bij was van een echte goede hoefsmid, die de vinger op de zere plek houdt? Als je niet hebt, zijn we dus over die vraag klaar.
4 : [quote]Dat terwijl je weet dat je paard zwak is op die hoeven en dat dat meer aandacht vereist?
Ik probeer niks het beste te doen. Ik wilde aantonen dat dat dus helemaal niet zomaar gaat. Waaruit je dus kan concluderen dan niet elk gezond paard zonder ijzers en dekens kan. Misschien leer je het nog weleens.quote:Ik weet wel hoe dat gaat, je probeert het beste te doen en het valt verkeerd uit, dat is een erg naar moment, maar dat veranderd nog niet het feit dat elke gezond paard zo zonder ijzers en dekens kan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.know'm sayin?
word? word.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |