abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85131761
Mijn vriendin heeft ook zo'n soort zadel, maar is helemaal op maat gemaakt, en die is van Luc Childeric.

quote:
Dit zadel is van een uitzonderlijke klasse. De kussens van het zadel zijn vervaardigd uit hoogwaardig Memory foam. Dit foam zet zich elke keer dat het wordt gebruikt naar de rug van het paard. Na gebruik herstelt het zich naar de originele vorm. Hetzelfde geldt voor de zitting. De beensteun begint al op het zadelrokje in plaats van op het zweetblad alleen.
De boom is open voor een super vrijheid bij de schouder. Vanzelfsprekend is het kussenkanaal breed. Door de enkel-leder zweetbladen en het dunne Memory foam van de kussens geeft het zadel een uniek contact met het paard. Het zadel is bekleed met geruwd buffel-leder voor een super grip.

Kleur: zwart, bruin en London
Maten: 15" t/m 19"
Filmpje.
pi_85134140
Dat klinkt ook goed, maar is waarschijnlijk wel flink wat duurder?
pi_85162464
Die zadels kosten meer dan ons paard heeft gekost. :{ :')
pi_85175331
Haha... okee...
  donderdag 12 augustus 2010 @ 13:08:58 #255
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_85182773
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 23:06 schreef Isegrim het volgende:
Die zadels kosten meer dan ons paard heeft gekost. :{ :')
Sja, dat kostte mijn zadel indertijd ook. Maar je wilt toch het beste voor je paard. Mijn zadel is helemaal op maat gemaakt op mijn merrie. Liever een grote uitgave dan een heleboel kleintjes en dierenleed als de rug kapot gaat. :)
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_85183409
Alsof alleen een zadel van > ¤ 3.200,- (want dat kosten die zadels) dat garandeert... :{ Een zadel moet gewoon goed passen en daarvoor hoeft het echt geen rib uit je lijf te kosten.
pi_85183510
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 13:08 schreef Samzz het volgende:

[..]

Sja, dat kostte mijn zadel indertijd ook. Maar je wilt toch het beste voor je paard. Mijn zadel is helemaal op maat gemaakt op mijn merrie. Liever een grote uitgave dan een heleboel kleintjes en dierenleed als de rug kapot gaat. :)
Ik wil ook het beste voor mijzelf. Daarom loop ik nog niet op schoenen van 600 euro. :)
  donderdag 12 augustus 2010 @ 13:32:23 #258
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_85183863
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 13:22 schreef Isegrim het volgende:
Alsof alleen een zadel van > ¤ 3.200,- (want dat kosten die zadels) dat garandeert... :{ Een zadel moet gewoon goed passen en daarvoor hoeft het echt geen rib uit je lijf te kosten.
Als jij een zadel kan vinden die helemaal op maat op je paard wordt gemaakt voor minder, is dat toch ook prima :)
  donderdag 12 augustus 2010 @ 13:33:12 #259
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_85183895
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 13:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik wil ook het beste voor mijzelf. Daarom loop ik nog niet op schoenen van 600 euro. :)
Schoenen van 600 euro zijn dan ook niet per definitie beter dan die van 40 euro. Maar met zadels is in de prijs/kwaliteit verhoudingen nog een wezenlijk verschil.

Je kan natuurlijk ook gewoon een zadeltje van 300 euro kopen en kijken hoe lang het goed gaat.
pi_85184353
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 13:22 schreef Isegrim het volgende:
3200 euro? Dat lijkt me wel heel sterk! Kan me niet voorstellen dat ze dat betaald heeft. Zal het wel navragen, het is de eigenaresse van het paard dat ik rijd.
pi_85184981
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 13:33 schreef Samzz het volgende:
Je kan natuurlijk ook gewoon een zadeltje van 300 euro kopen en kijken hoe lang het goed gaat.
Want er is geen middenweg tussen Chinese rotzooi van ¤ 300,- en een overpriced zadel van ¤ 3.200,-...
pi_85185003
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 13:44 schreef Xs2Shanna het volgende:

[..]

3200 euro? Dat lijkt me wel heel sterk! Kan me niet voorstellen dat ze dat betaald heeft. Zal het wel navragen, het is de eigenaresse van het paard dat ik rijd.
Da's de nieuwprijs. Er is maar één verkooppunt in NL.
pi_85186540
Kreeg net een smsje, ze heeft dat er inderdaad voor betaald...
  donderdag 12 augustus 2010 @ 16:56:03 #264
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_85193035
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 13:57 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Want er is geen middenweg tussen Chinese rotzooi van ¤ 300,- en een overpriced zadel van ¤ 3.200,-...
Jawel. Maar de zadels die op maat gemaakt worden zijn gewoon duur(der). En als je het beste wilt voor je paard, zit je gewoon aan een zadel in de hogere prijsklasse vast :) Mijn zadel is een op maat gemaakte Sommer Diplomat Exclusive, die koste me in de tijd dat ik hem kocht 7000 gulden. Maar hij lag dan ook als een huis op mijn paard en ieder jaar kwam de zadelmaker erbij om het weer bij te stellen, gratis :)

Of ze dat nog doen weet ik niet, maar ik was super tevreden. Ik heb het zadel nog en hij wordt nu helemaal op Rio aangepast (heeft hetzelfde model als mijn oude paard) door de zadelmaker.

En dat zadel is in jouw ogen misschien overpriced, maar in mijn ogen zeer zeker niet :) Voor kwaliteit betaal je een prijs, maar je hebt er dan ook járen plezier van (zoals ik :D )

Edit: Ik had de eerste vijf jaar gratis aanpassen en bijvullen enz.

[ Bericht 2% gewijzigd door Samzz op 12-08-2010 17:08:26 ]
pi_85193240
Ik rijd al jaren op een euroriding Jade, voor mijn eerste paard gekocht, nieuw, omdat hij een moeilijke rug had, en vervolgens gebruik ik hem bijna op alle paarden!

Zolang hij je paard maar goed past Isegrim, dat is het belangrijkste, duurkoop is niet altijd het beste, neem een voorbeeld aan hulsebos! Ook op maat gemaakt, maar helemaal niet goed!
  donderdag 12 augustus 2010 @ 17:09:45 #266
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_85193519
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 17:00 schreef Xs2Shanna het volgende:
Ik rijd al jaren op een euroriding Jade, voor mijn eerste paard gekocht, nieuw, omdat hij een moeilijke rug had, en vervolgens gebruik ik hem bijna op alle paarden!

Zolang hij je paard maar goed past Isegrim, dat is het belangrijkste, duurkoop is niet altijd het beste, neem een voorbeeld aan hulsebos! Ook op maat gemaakt, maar helemaal niet goed!
Hulsebos is inderdaad overprijsde troep... Zo jammer, de oude mr. Hulsebos had er echt verstand van.

Maar duur spul qua lederwerk en pasvorm is bijna altijd gewoon beter dan de middenklasse zadels :) Euroriding heeft een goede prijs kwaliteit verhouding en prima zadels, maar kwalitatief gezien zijn ze gewoon niet zo goed als Passier, Kieffer, Prestige enz. :)
pi_85193804
Ik vind kieffer juist bud kwaliteit. Harde leer, harde zittingen, lelijke hoofdstellen, lelijke zadels.

Geef mij maar passier! Hoeveel klanten ik wel niet heb zien terug komen met kieffer, gewoonweg bedroefend, en plaatsvervangende schaamte dat ik het moest verkopen.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 17:21:56 #268
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_85193899
Hier nooit last van gehad :) Kieffer produceert inderdaad harde zadels (hoofdstellen heb ik geen ervaring mee), daar moet je van houden, ik kan er niet op zitten, daarom geen Kieffer voor mij. Maar het kan inderdaad best zijn dat de kwaliteit daarvan ook achteruit loopt :) Ik heb het in al mijn jaren in de ruitersportzaak nooit gemerkt en altijd tevreden klanten gehad, maar goed, daar kom ik ook al vijf jaar niet meer.
pi_85204940
Zo duur was mijn zadel ook echt niet, keurig aangemeten, dossier aangelegd van het paard zodat veranderingen in de gaten gehouden kunnen worden, op bestelling gemaakt, controle van hoe het zadel ligt hoort er ook bij.
Goedkoop was het zadel ook niet, maar echt geen 3000 euro.

Je kan ook altijd nog opzoek naar een leuke tweedehands via een goede zadelmaker, die hebben vaak erg mooi spul wat nieuw hartstikke duur is voor leuke prijzen.
Goed liggen is goed liggen, of die nu speciaal op maat is gemaakt of gewoon perongelijk erg goed past zo, zolang je er maar iemand bij heeft die echt verstand van zaken heeft kan dat prima.

Nu heb ik ook al bij zadels een aparte smaak, de meeste gewone zadels vind ik niks, zeker met die haf van mij met beste triceps wil ik gewoon perse extra schoudervrijheid.
Dat leveren maar bar weinig engelse zadel.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 21:43:31 #270
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_85205389
Het hoeft inderdaad geen 3000 euro te zijn. Maar dat is wel de gemiddelde prijs voor 100% op maat gemaakt zadel. De een heeft dat ervoor over, de ander niet.

Dat het zadel past is inderdaad het belangrijkste O+

Ik wilde overigens nog een update doen over Puppy (Rio O+ ), vandaag is hij voor de tweede keer mee geweest naar de buren. Hij was zó braaf! Morgen gaan we er meteen naartoe. Vandaag heb ik hem eerst doorgereden in onze eigen baan. Maar morgen dus niet, ik heb er zo zin in O+
pi_85208471
Ik ben geen fan van tweedehands zadels. Het was toen voor mijn eerste paard helemaal geen optie, ivm zijn rug. Een tweedehands zadel is nu eenmaal al gevormd naar de rug van een ander paard.Liever een nieuwe.
pi_85208556
Fijn dat hij zo braaf is Samz, hoe oud is hij?

Hier gaat alles goed. Mijn oudje en mijn wedstrijdpaard staat samen in de wei, en de hengst in een andere wei, en hij gedraagt zich als de meest voorbeeldige hengst ooit! Hij word tzt wel gecastreerd, maar nu vind ik het nog te riskant ivm zijn operatie in Juni.

Volgende week komen er twee paarden, waaronder een merrie terug naar stal, dus even kijken hoe hij daar op reageert.

En zaterdag Regiokampioenschappen rijden! Helemaal geen zin in...... Gelukkig ben ik alleen, geen zenuwachtig gedoe om me heen :D
  donderdag 12 augustus 2010 @ 23:07:05 #273
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_85209817
Rio is nu zes, hij is met drie jaar beleerd en daarna is er nooit echt wat mee gedaan. Mijn instructrice heeft hem toen wat meer opgepakt, maar zij heeft geen tijd dus nu heb ik het over genomen. Iedereen blij O+

De hengst heeft die breuk, of wat was het?

En welke regiokampioenschappen rijd je? Stalgenootje rijdt die van Overijssel zaterdag.
  zondag 22 augustus 2010 @ 20:24:40 #274
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_85580883
Even weer leven in de brouwerij :D

Voor de geintresseerden, ik heb een winterdeken te koop, extreem grote maat (220), 300 gram voering, hele niet-afneembare hals. Weatherbeeta Arion, grijs. Uitstekende staat op een winkelhaak in de binnen voering hals na. Vorig jaar zomer professioneel gereinigd.
pi_85584884
Wij doen niet aan dekens. :P

Paardje is flink afgevallen in de laatste paar weken. Schijnt normaal te zijn in de eerste tijd in Hit Actief gezien de plotselinge overdosis aan beweging. :P Hij mag wel een beetje meer voer hebben denk ik. :Y
  zondag 22 augustus 2010 @ 21:56:04 #276
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_85585066
Vandaar ook: Voor de geïnteresseerden.

Imo zijn dekens in de winter pure noodzaak voor het paard dat in (zware) training staat :)
pi_85585293
Dat geloof ik best. :) Met zo'n dikke vacht raakt zo'n beest vast oververhit bij zware training. Al vraag ik me dan wel altijd af hoe dat dan met paarden in het wild gaat. Die moeten vast ook wel eens een heel eind rennen in de winter om aan een roofdier te ontkomen...
  zondag 22 augustus 2010 @ 22:03:56 #278
123170 alors
zlata1234
pi_85585549
Volgens mij raken ze niet zo gauw oververhit, maar ze zweten zichzelf door die warme vacht wel helemaal nat, en krijg het dan nog maar weer eens droog. Niet fijn voor een paard bij lage temperaturen.
know'm sayin?
word? word.
  zondag 22 augustus 2010 @ 22:11:39 #279
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_85585987
Wat Alors zegt is precies wat ik bedoel :) En een natte zweet vacht is heel wat anders dan bijvoorbeeld een natgeregende vacht.

En onze paarden met de paarden in de natuur vergelijken is als appels en peren vergelijken :) Dat kan niet.
pi_85586254
Een gedomesticeerd paard verschilt qua fysiologie volgens mij net zo weinig van een wild paard als een hond van een wolf. De activiteiten van een gedomesticeerd paard zijn natuurlijk wel anders, alleen vraag ik mij af of zaken als dekens e.d. nodig zijn of dat wij verzonnen hebben dat ze nodig zijn. Ik doe er verder geen uitspraak over, want ik weet het gewoonweg niet. Maar als je kijkt naar een ander veelgebruikt middel als de bandage: daarvan is inmiddels onomstotelijk bewezen dat het gebruik ervan zeer schadelijk kan zijn en dat het sowieso geen enkel positief effect heeft en toch gebruiken heel veel mensen ze nog steeds.
  zondag 22 augustus 2010 @ 22:20:35 #281
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_85586497
De conditie van een wild paard is compleet anders dan die van een gedomesticeerd paard.
pi_85587937
Nou verzorgpwny had vrijdag gelijk haar "politietraining" achter de rug, er kwamen achterelkaar een ambulance, motor-agent en een politieauto voorbij met gillende sirenes.
Ze deed gewoon alsof ze er niet waren :')

Ook was het oogsttijd, lekker groot materieel wat spannende geluiden maakt, maar ze was echt heel erg braaf.

Zo grappig als ze van mij niet harder mag dan ze eigenlijk wil, dan heb ik gelijk een dansend paard.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_85590241
Kun je meteen piaffe oefenen. :P
pi_85597110
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 22:20 schreef Samzz het volgende:
De conditie van een wild paard is compleet anders dan die van een gedomesticeerd paard.
Dat zal er vooral mee te maken hebben hoe (veel) gedomesticeerde paarden gehouden worden. Buiten zullen ze gewoon een enorm dikke wintervacht krijgen, mits geen deken. Hoe meer je het paard zijn natuur verstoord, hoe verder hij er vanaf zal staan, denk ik.
pi_85597129
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 22:46 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Nou verzorgpwny had vrijdag gelijk haar "politietraining" achter de rug, er kwamen achterelkaar een ambulance, motor-agent en een politieauto voorbij met gillende sirenes.
Ze deed gewoon alsof ze er niet waren :')

Ook was het oogsttijd, lekker groot materieel wat spannende geluiden maakt, maar ze was echt heel erg braaf.

Zo grappig als ze van mij niet harder mag dan ze eigenlijk wil, dan heb ik gelijk een dansend paard.
Finnegan gaat ook altijd onverstoorbaar door, behalve als er koeien staan. Dan issie plots een 600kg wegende vibrator :')
pi_85597924
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 23:07 schreef Samzz het volgende:
Rio is nu zes, hij is met drie jaar beleerd en daarna is er nooit echt wat mee gedaan. Mijn instructrice heeft hem toen wat meer opgepakt, maar zij heeft geen tijd dus nu heb ik het over genomen. Iedereen blij O+

De hengst heeft die breuk, of wat was het?

En welke regiokampioenschappen rijd je? Stalgenootje rijdt die van Overijssel zaterdag.
Bij de hengst is er in de opfok een stuk van zijn pijpbeen afgeslagen. Hij is geopereerd hieraan (stuk losse bot verwijderd, en been schoongemaakt).

Zuid-Holland kampioenschappen, ben uiteindelijk 4e van ZH geworden.
pi_85598107
Gefeliciteerd. :) Lijkt me althans een mooi resultaat.
pi_85598658
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 22:11 schreef Samzz het volgende:
Wat Alors zegt is precies wat ik bedoel :) En een natte zweet vacht is heel wat anders dan bijvoorbeeld een natgeregende vacht.

En onze paarden met de paarden in de natuur vergelijken is als appels en peren vergelijken :) Dat kan niet.
Een paard heeft een vacht die werkt als een zweetdeken, mits je in de winter niet teveel aan die vacht klooit, niet meer wast richting de groei van de wintervacht en zeker niet teveel poetst kan zo'n beetje ieder paard zonder deken staan.

Het is alleen vaak alles behalve handig, als je bv wedstrijden rijdt waar je paard er netjes uit moet zien dan kan je het al vergeten, een ongeschoren, ongewassen teddybeerpaard waar je alleen grofweg wat vuil hebt weggehaald om schuren van tuigage te verkomen staat natuurlijk voor geen meter op een wedstrijd.
Ook kan je aankomen en erachter komen dat je paard nat is, op de huid is hij dan wel droog, maar verder kan die dikke vacht best lang vochtig blijven, dan krijg je de gorigheid er niet makkelijk af en kan je geen tuig opleggen.
Het levert wat meer uitstapwerk op omdat ze wat af moeten koelen voordat ze stil gaan staan( grazen), maar droog is niet nodig.

Een paard met een goede deken doet het ook prima hoor, daar niet van, maar ook dat kent zijn nadelen, schuurplekken als het niet helemaal goed zit, zorgen over welke deken wanneer ommoet en dat soort zaken.
Alles kent dus zijn eigen voor- en nadelen, maar mits een paard goed gezond is, een goede weerstand heeft kan hij altijd zonder deken staan, gaat het alleen om wat de eigenaar prettig vind.

En ja hoor, je kan onze paarden zo met wilde paarden vergelijken, misschien niet met prezwalski's, maar verder wel, sterker nog, er worden vandaag de dag paarden uitgezet, de transporten richting italie bevatten en paarden die opgegeten gaan worden en paarden die uitgezet gaan worden, zomaar van de een op de andere dag zonder ijzers, dekens en ander gedoe, zo los, gewoon voor zichzelf zorgen.
Wat over het algemeen genomen geen enkel probleem oplevert voor die paarden.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_85598815
Wij poetsen ook puur om loszittend vuil te verwijderen. Wassen doen we helemaal niet. Gelukkig hebben wij een zwart paard. :D
pi_85598886
Beginnen jullie paarden trouwens ook al te verharen nu?
pi_85599014
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 10:51 schreef Isegrim het volgende:
Wij poetsen ook puur om loszittend vuil te verwijderen. Wassen doen we helemaal niet. Gelukkig hebben wij een zwart paard. :D
Ik heb een blonde dolly en alhoewel zijn staart niet heel wit meer is aan het begin van de lente ziet hij er prima uit en glanst hij ook nog dan.
Zitten natuurlijk geen mestvlekken op omdat hij nooit in een stal staat en in de poep/plas gaat liggen, dat scheelt veel ;)

Het was wel moeilijk deze winter, mijn idee van zonder deken staan werd fiks op de proef gesteld, ik heb het lijstje van tekenen van koud hebben regelmatig even moeten opnoemen in mijn hoofd om me ervan te overtuigen dat het god ging ;)
Maar de dekenmensen hadden het ook moeilijk ermee, je moet dan toch oppassen niet te vermenselijken, als je het zelf steenkoud hebt is het soms lastig te geloven dat dat paard zich prima voelt, dus daar zaten we gebroederlijk elkaar erop te wijzen dat er geen tekenen van kou bij het paard waren ;)

Iedereen moet hierin gewoon doen wat ze zelf prettig vinden, ik heb nooit het idee gehad dat dekenpaarden er ongelukkig mee zijn, behalve dan wat arme wezens die nooit onder een deken uitkomen, iig nooit de kans krijgen om even bloot te rollen of even te kroelen met anderen, maar dat gaat niet voor zoveel dekenpaarden op.
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:27:33 #292
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_85599961
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 10:44 schreef erodome het volgende:

[..]

Een paard heeft een vacht die werkt als een zweetdeken, mits je in de winter niet teveel aan die vacht klooit, niet meer wast richting de groei van de wintervacht en zeker niet teveel poetst kan zo'n beetje ieder paard zonder deken staan.

Het is alleen vaak alles behalve handig, als je bv wedstrijden rijdt waar je paard er netjes uit moet zien dan kan je het al vergeten, een ongeschoren, ongewassen teddybeerpaard waar je alleen grofweg wat vuil hebt weggehaald om schuren van tuigage te verkomen staat natuurlijk voor geen meter op een wedstrijd.
Ook kan je aankomen en erachter komen dat je paard nat is, op de huid is hij dan wel droog, maar verder kan die dikke vacht best lang vochtig blijven, dan krijg je de gorigheid er niet makkelijk af en kan je geen tuig opleggen.
Het levert wat meer uitstapwerk op omdat ze wat af moeten koelen voordat ze stil gaan staan( grazen), maar droog is niet nodig.

Een paard met een goede deken doet het ook prima hoor, daar niet van, maar ook dat kent zijn nadelen, schuurplekken als het niet helemaal goed zit, zorgen over welke deken wanneer ommoet en dat soort zaken.
Alles kent dus zijn eigen voor- en nadelen, maar mits een paard goed gezond is, een goede weerstand heeft kan hij altijd zonder deken staan, gaat het alleen om wat de eigenaar prettig vind.

En ja hoor, je kan onze paarden zo met wilde paarden vergelijken, misschien niet met prezwalski's, maar verder wel, sterker nog, er worden vandaag de dag paarden uitgezet, de transporten richting italie bevatten en paarden die opgegeten gaan worden en paarden die uitgezet gaan worden, zomaar van de een op de andere dag zonder ijzers, dekens en ander gedoe, zo los, gewoon voor zichzelf zorgen.
Wat over het algemeen genomen geen enkel probleem oplevert voor die paarden.
Heel mooi verhaal, maar het bevat voor mij (en waarschijnlijk de rest van de wedstrijd amazones hier) totaal niks nieuws.

En nee, onze sport paarden die in training staan, kan je niet vergelijken met de paarden in de wilde natuur. Het sport paard dat altijd een deken op heeft gehad, in training staat en speciale voeding krijgt, kan je niet zomaar loslaten in de natuur, hij zal zich redden, maar een beetje rehabilitatie is wel nodig. Dat is heel wat anders dan de gemiddelde shetlander die sowieso al dag en nacht in een weilandje staat in een kleine kudde :)

Dekenpaarden ongelukkig noemen zou mij inderdaad ook te ver gaan, mijn paarden hebben alleen in de winter een deken op en dan ook nog zo dun mogelijk, gewoon om het feit dat het paard tot 10 graden celcius het niet koud heeft en de temperaturen in NL niet dusdanig in de min gaan, dat meer dan 300 gram echt nodig is. Wij beginnen met een regendeken (ongevoerd) en zodra het kwik richting nul gaat, komen de 150 - 200 gram dekens tevoorschijn. Meer gram dekens heb ik nooit nodig gehad, alleen op de Candyboy, die het wel koud had afgelopen winter..
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:28:21 #293
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_85599991
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 10:12 schreef Xs2Shanna het volgende:

[..]

Bij de hengst is er in de opfok een stuk van zijn pijpbeen afgeslagen. Hij is geopereerd hieraan (stuk losse bot verwijderd, en been schoongemaakt).

Zuid-Holland kampioenschappen, ben uiteindelijk 4e van ZH geworden.
Gefeliciteerd, mooi resultaat :D

Gelukkig komt het met de hengst goed :)

quote:
Op maandag 23 augustus 2010 10:51 schreef Isegrim het volgende:
Ik poets ook alleen om het losse vuil te verwijderen. Dat heb ik altijd gedaan en dat zal ook nooit veranderen. Ik was alleen de staart met concours en de beentjes (wanneer het paard witte benen heeft). Wel spuit ik na het rijden het paard af met water, om het zweet te verwijderen, dat is het beste voor de huid.
pi_85600797
Het klinkt allemaal zo leuk, gewoon die ijzers eronder vandaan halen, zonder deken zetten etc... Ik dacht, mijn oudste is met pensioen, dus laat ik eens een testje doen, of hij dat echt kan. Hij stond in de zomer 24/7 in de wei, en in de winter de hele dag buiten in een paddock, s'nachts op stal...

Ijzers eronder vandaan gehaald. Resultaat, paard liep kreupel. Even aankijken (want ze moeten natuurlijk wennen ahum) na een half jaar nog steeds geen verbetering. Hij heeft twee verticale scheuren in zijn hoef die tot de kroonrand lopen, in de 10 jaar dat hij op ijzers stond, bijna volledig verdwenen. Resultaat na het terug halen van het paard, twee scheuren tot de kroonrand, niet oppervlakkig meer, twee hoeven die bijna volledig rood zagen van de bloeduitstortingen, en een zeer ongelukkig paard. Thuis meteen op ijzers met silliconen en zool gezet, pas na de 2 keer beslag werd het weer een stoere kerel....

Al die miepen die roepen dat het goed is, moeten eens verder kijken dan de neus lang is. Ik heb het levende voorbeeld dat ijzers eraf halen niet altijd goed hoeft te zijn.

En dan nog niet te spreken over hoe intens mager en ongelukkig ik hem daar weghaalde, het leek wel een paard zonder ziel geworden te zijn.
pi_85600811
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:27 schreef Samzz het volgende:

[..]

Heel mooi verhaal, maar het bevat voor mij (en waarschijnlijk de rest van de wedstrijd amazones hier) totaal niks nieuws.

En nee, onze sport paarden die in training staan, kan je niet vergelijken met de paarden in de wilde natuur. Het sport paard dat altijd een deken op heeft gehad, in training staat en speciale voeding krijgt, kan je niet zomaar loslaten in de natuur, hij zal zich redden, maar een beetje rehabilitatie is wel nodig. Dat is heel wat anders dan de gemiddelde shetlander die sowieso al dag en nacht in een weilandje staat in een kleine kudde :)

Dekenpaarden ongelukkig noemen zou mij inderdaad ook te ver gaan, mijn paarden hebben alleen in de winter een deken op en dan ook nog zo dun mogelijk, gewoon om het feit dat het paard tot 10 graden celcius het niet koud heeft en de temperaturen in NL niet dusdanig in de min gaan, dat meer dan 300 gram echt nodig is. Wij beginnen met een regendeken (ongevoerd) en zodra het kwik richting nul gaat, komen de 150 - 200 gram dekens tevoorschijn. Meer gram dekens heb ik nooit nodig gehad, alleen op de Candyboy, die het wel koud had afgelopen winter..
Ja joh, jouw sportpaard is een compleet ander wezen die niet meer op een gewoon paard lijkt nou goed....

Tuurlijk moet je geen deken eraf gooien en ze in de winter dan ineens zonder zetten, de vacht moet wel kans krijgen om te groeien.
Maar vanaf nu zonder deken en het gemiddelde sportpaard kan prima de hele winter buiten staan zonder deken.
Moet je niet veel later dan nu zijn, anders vergal je de groei van de vacht al.

Dat dieren niet gewend zijn aan kudde;s lijkt me nogal slecht, hiermee geef je eigenlijk aan dat sportpaarden een beetje gestoord zijn door de manier van houden, waardoor ze sociaal gedrag weer aan moeten leren, de reclame's van stichting aap spreken grove schande van dat soort dingen en iedereen is het daarmee wel eens, ach arme aap die amper meer sociaal contact kan tonen omdat hij gewoon niet weet hoe, dat helemaal opnieuw moeten leren.

Als een sportpaard geen gestoord sociaal gedrag vertoont(wat gelukkig vaak zat voorkomt) kan je hem zo in het wild plaatsen, vandaag nog, alleen zullen de meeste huisdierpaarden hier en daar wat dom zijn mbt roofdieren, daar moet je dan wel wat mee oppassen.

Ik heb het hier gezien, een fokkudde welshjes, de eerste kwamen direct uit een stal weg, prachtige presterende werklijnen, nog nooit in een semi wilde situatie geweest, zo erin gegooit en het is altijd goed gegaan.
Kijk naar de opfokkudde's, ze worden zo vers uit stal bij mams weggehaald en in een semi wilde situatie gemikt, het gaat gewoon goed.
Neem de transporten naar italie, niets shetlanders en dat soort spul, maar echt vanalles wat van slachtlijnen, afgekeurde sportpaarden zitten er ook tussen, zo het wild in daar, no prob.

Jouw sportpaard is niet anders dan mijn vuilnisbak pluizebolletje, je behandeld hem alleen anders.
pi_85601001
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:48 schreef Xs2Shanna het volgende:
Het klinkt allemaal zo leuk, gewoon die ijzers eronder vandaan halen, zonder deken zetten etc... Ik dacht, mijn oudste is met pensioen, dus laat ik eens een testje doen, of hij dat echt kan. Hij stond in de zomer 24/7 in de wei, en in de winter de hele dag buiten in een paddock, s'nachts op stal...

Ijzers eronder vandaan gehaald. Resultaat, paard liep kreupel. Even aankijken (want ze moeten natuurlijk wennen ahum) na een half jaar nog steeds geen verbetering. Hij heeft twee verticale scheuren in zijn hoef die tot de kroonrand lopen, in de 10 jaar dat hij op ijzers stond, bijna volledig verdwenen. Resultaat na het terug halen van het paard, twee scheuren tot de kroonrand, niet oppervlakkig meer, twee hoeven die bijna volledig rood zagen van de bloeduitstortingen, en een zeer ongelukkig paard. Thuis meteen op ijzers met silliconen en zool gezet, pas na de 2 keer beslag werd het weer een stoere kerel....

Al die miepen die roepen dat het goed is, moeten eens verder kijken dan de neus lang is. Ik heb het levende voorbeeld dat ijzers eraf halen niet altijd goed hoeft te zijn.

En dan nog niet te spreken over hoe intens mager en ongelukkig ik hem daar weghaalde, het leek wel een paard zonder ziel geworden te zijn.

Ik had het over gezonde paarden met een goede weerstand, dit paard is duidelijk niet gezond geweest, zulke hoeven ontstaan niet uit het niets, dat komt voort uit een probleem, erfelijk of ergens opgelopen.

Je moet nooit te zwart/wit zijn, als er problemen zijn moet je die durven aan te pakken met wat nodig is, misschien ijzers, misschien wat anders.
Tuurlijk kan je altijd wel die ene uitzondering aanhalen om je gelijk te bewijzen, maar het slaat nergens op.
Hoe kan je bv het zover laten komen, een half jaar aankijken zonder een goede begeleiding, een echt goede hoefsmid die de vinger op de zere plek houdt?
Dat terwijl je weet dat je paard zwak is op die hoeven en dat dat meer aandacht vereist?

Ik weet wel hoe dat gaat, je probeert het beste te doen en het valt verkeerd uit, dat is een erg naar moment, maar dat veranderd nog niet het feit dat elke gezond paard zo zonder ijzers en dekens kan.
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:59:59 #297
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_85601247
Ik zeg nergens dat mijn sportpaard anders is dan die pluizebol van jou, dat maak jij ervan. Ik zeg alleen dat je een sportpaart niet zonder enige rehabilitatie zomaar de natuur in kan gooien.

En ja, ieder paard kan zonder ijzers en deken. Maar zoals al eerder aangehaald, dat is niet altijd wenselijk gezien het gebruiksdoel men heeft voor het paard. En dat soort paarden, zullen altijd moeten rehabiliteren voor je ze de natuur in gooit. Een sportpaard kan je ook niet vergelijken met een fokmerrie.
pi_85601453
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 11:53 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik had het over gezonde paarden met een goede weerstand, dit paard is duidelijk niet gezond geweest, zulke hoeven ontstaan niet uit het niets, dat komt voort uit een probleem, erfelijk of ergens opgelopen.

Je moet nooit te zwart/wit zijn, als er problemen zijn moet je die durven aan te pakken met wat nodig is, misschien ijzers, misschien wat anders.
Tuurlijk kan je altijd wel die ene uitzondering aanhalen om je gelijk te bewijzen, maar het slaat nergens op.
Hoe kan je bv het zover laten komen, een half jaar aankijken zonder een goede begeleiding, een echt goede hoefsmid die de vinger op de zere plek houdt?
Dat terwijl je weet dat je paard zwak is op die hoeven en dat dat meer aandacht vereist?

Ik weet wel hoe dat gaat, je probeert het beste te doen en het valt verkeerd uit, dat is een erg naar moment, maar dat veranderd nog niet het feit dat elke gezond paard zo zonder ijzers en dekens kan.
Nee, niet oordelen als je niet doorvraagt. Je kan de vraag ook anders stellen, ipv met een vingertje te wijzen. Nu oordeel je alsof ik mijn paard verwaarloosd heb. Dat staat me echt helemaal niet aan..

Maar ik zal ondanks je veroordeling toch proberen de al dan niet te snuggere vragen te antwoorden, op een normale toon.

1 : Dit paard is altijd gezond geweest, of jij moet dit geen gezond ogend paard vinden..

2 :
quote:
Nee, zodra er een uitzondering op de regel is, dan is het allemaal maar okee. Terwijl er overal kreupele paarden rondlopen omdat het allemaal zo naturel mogelijk moet. Het grappige is dat we dit soort mensen vaak de "newbies" noemen. Willen het allemaal zo goed mogelijk doen, maar de kennis van een normaal ogend en lopend paard ontbreekt, en staren zich alleen blind op het natuurachtige gedeelte van het paarden houden.

3 :
quote:
Hoe kan je bv het zover laten komen, een half jaar aankijken zonder een goede begeleiding, een echt goede hoefsmid die de vinger op de zere plek houdt?[/quote
Quote mijn stukje even waaruit je hebt gehaald dat er geen goede begeleiding bij was van een echte goede hoefsmid, die de vinger op de zere plek houdt? Als je niet hebt, zijn we dus over die vraag klaar.

4 : [quote]Dat terwijl je weet dat je paard zwak is op die hoeven en dat dat meer aandacht vereist?
Hetzelfde antwoord op deze vraag kun je hierboven vinden.

5 :
quote:
Ik probeer niks het beste te doen. Ik wilde aantonen dat dat dus helemaal niet zomaar gaat. Waaruit je dus kan concluderen dan niet elk gezond paard zonder ijzers en dekens kan. Misschien leer je het nog weleens.

Gezond paard, met behandeling van een deken en ijzers:

Ongelukkig paard zonder ijzers en deken.

En weer terug op de normale toer..

Er zit een duidelijk verschil tussen dieren. Daar zijn de individu voor. Net zoals mensen. Je kan een mens ook niet zomaar ineens terug in de natuur zetten en verwachten dat hij overleefd.

Oja, en dat vliegennetje moet hij echt om, anders krijgt hij ontstoken ogen. Ook erfelijk zeker?
  maandag 23 augustus 2010 @ 12:10:34 #299
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_85601636
Zonder dekens kan altijd. Zonder ijzers, blijft een hekelpunt. Ik ben van mening, net als Shanna, dat niet ieder modern gefokt paard zonder ijzers kán.
pi_85601854
HOAX!!!!! photoshop!!!

paarden lopen niet uitzichzelf in die houding, dat doen ze alleen als iemand met behulp van een bit ze daarin trekt!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
know'm sayin?
word? word.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')