Onbehandeld hout werkt toch veel meer dan geimpregneerd/geplatoniseerd hout of hardhout? Ook al is het geverfd?quote:Op woensdag 28 juli 2010 20:00 schreef Björn25 het volgende:
Je moet al helemaal geen geïmpregneerd hout gebruiken als je het moet gaan verven. Gebruik gewoon onbehandeld hout en met een verflaag gaat dat jaren mee. Verf houdt niet goed opp geïmpregneerd hout en gaat dan bladeren, dit vanwege de chemicaliën die gebruikt zijn.
Larikshout zou een goede houtsoort zijn, maar je kan ook gewoon onbehandeld vuren- of grenenhout gebruiken. Gebruik wel kwaliteitsverf en een goede grondverf.
Weet je toevallig nog waar je die toen gekocht hebt? Kom ze via google alleen tegen bij houthandels die volgens mij niet aan particulieren leveren.quote:Op woensdag 28 juli 2010 19:24 schreef Forno het volgende:
Heb zelf Stellac rabatdelen gebruikt voor mijn dakkapel. Dat is volgens mij ook een soort geplatoniseerd hout. Voelt zeer degelijk en hard aan, heb daarom alle spijkerpunten voorgeboord. In de grondverf gezet en afgelakt. Ben ik de komende jaren niet bang voor. Verkrijgbaar bij de Pontmeijer. Wel duurder dan vuren maar goedkoper dan hardhout.
Nee hoor, waarom? Het is gewoon netjes gedroogd tot een bepaald vochtpercentage en je gebruikt toch goede lak? Hoeft geen enkele belemmering te zijn. Wordt overal in de woningbouw gedaan.quote:Op donderdag 29 juli 2010 07:49 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Onbehandeld hout werkt toch veel meer dan geimpregneerd/geplatoniseerd hout of hardhout? Ook al is het geverfd?
Over de kwaliteit van de verf maak ik me geen zorgen, gebruik Sigma S2U allure primer en gloss.
Mmm okay, nog wel een overweging dan om toch maar "gewoon" hout te gebruiken.quote:Op donderdag 29 juli 2010 09:11 schreef error_404 het volgende:
[..]
Nee hoor, waarom? Het is gewoon netjes gedroogd tot een bepaald vochtpercentage en je gebruikt toch goede lak? Hoeft geen enkele belemmering te zijn. Wordt overal in de woningbouw gedaan.
Hier worden nog twee andere soorten gekookt hout en wat andere alternatieven genoemd: Boeiboordenquote:Op donderdag 29 juli 2010 10:32 schreef DroogDok het volgende:
Mmm okay, nog wel een overweging dan om toch maar "gewoon" hout te gebruiken.
En daar lees ik dan weer dat het schilderen van "gekookt" hout mogelijk ook niet kan, ik snap het niet meerquote:Op donderdag 29 juli 2010 11:13 schreef dvr het volgende:
[..]
Hier worden nog twee andere soorten gekookt hout en wat andere alternatieven genoemd: Boeiboorden
Je hebt wel gelijk denk ik, pak maar gewoon onbehandeld hout, was gewoon een beetje bezorgd om de duurzaamheid ervan.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:50 schreef error_404 het volgende:
Gekookt hout kun je wel schilderen, maar niet met die Sigma lak, wel met een stain.
Maar maak het jezelf toch niet zo moilijk. In de woningbouw worden al tijden bepaalde materialen op een bepaalde manier toegepast. Gen reden om het wiel opnieuw uit te vinden.
Ik heb er destijds ook een aantal gehad die nee tegen particulieren zeiden. Maar uiteindelijk een paar bouwhandels gevonden die totaal niet moeilijk deden. Waaronder de Pontmeijer en Ubbens Bouwstoffen in Groningen. Misschien dat het per regio of stad verschilt.quote:Op donderdag 29 juli 2010 07:56 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Weet je toevallig nog waar je die toen gekocht hebt? Kom ze via google alleen tegen bij houthandels die volgens mij niet aan particulieren leveren.
Pontmeijer Rotterdam had ik al gebeld, geen levering aan particulieren.quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:55 schreef Forno het volgende:
[..]
Ik heb er destijds ook een aantal gehad die nee tegen particulieren zeiden. Maar uiteindelijk een paar bouwhandels gevonden die totaal niet moeilijk deden. Waaronder de Pontmeijer en Ubbens Bouwstoffen in Groningen. Misschien dat het per regio of stad verschilt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |