BlackRhino | dinsdag 27 juli 2010 @ 20:24 |
Beste petrol heads! Ik ben 25 jaar, en sinds een jaar afgestudeerd ICT'er (Particulier Digitaal Onderzoeker, MBO 4). Werk nu bijna half jaar als ICT-er bij een bedrijf maar ben erachter gekomen dat ik eigenlijk niet iemand ben 40 uur op kantoor naar een scherm te staren. Ben de ICT ingegaan omdat dit eigenlijk vanzelfsprekend leek, aangezien ik altijd met PC's bezig geweest ben (niks beters te doen ![]() Daarom zag ik v.d. week in RTL Transportwereld het stukje over Bruseco, die CCV-D opleidingen (directiechauffeur) aanbied. Dit is eigenlijk waar mijn hart altijd gelegen heeft: auto's & motoren. Ik rijd nu 7 jaar motor á 30.000km per jaar en sinds april ook auto. Heb nog geen eigen auto, dus weinig kunnen oefenen: als ik tot nu toe 1000km gereden hebt, is het veel. Wel zit het defensieve rijgedrag en anticiperen er goed in gebakken door de vele kilometers op de weg met de motor. Daarnaast is het voor mij een uitdaging zoveel mogelijk bestemmingen zonder navigatie te vinden ![]() ![]() Ik vraag me af of mijn beperkte ervaring in de auto een beperking zal zijn. Aan de andere kant heb ik natuurlijk (nogmaals) wel veel verkeerservaring op de motor. Let me know! Thanks ![]() | |
ellevehC86 | woensdag 28 juli 2010 @ 00:52 |
Dingest | woensdag 28 juli 2010 @ 01:18 |
Ik heb er hier een informatiepakket van liggen (ik had hetzelfde item vorig jaar ook gezien); tenzij je een andere manier hebt om het te financiëren mag je 3300e aftikken voor het diploma (D1, daarna kan je ook nog D2 doen en die kost dacht ik nog eens 4500e meer) en eerst nog 350e voor een beoordelingstest/'monitor' ![]() | |
BlackRhino | woensdag 28 juli 2010 @ 10:10 |
Hm, dan is CCV-T (taxi) toch een stuk goedkoper ![]() | |
Dingest | woensdag 28 juli 2010 @ 10:56 |
Rond de 900 euro met alles erop en eraan, dacht ik. Soms kan je korting krijgen als je het via een taxi-bedrijf doet (al is dat geen garantie dat je daar ook aan de bak kan). Het is wel zo dat als je eenmaal een beetje in het taxiwezen zit, er een mogelijkheid is dat je aanspraak kan maken op een subsidie als je een CCV-D1 diploma wilt halen. Althans, volgens het informatiepakket uit 2009 ![]() Ook voor de 'opleiding' tot taxichauffeur kan je een intest doen, o.a. bij Top Support. Kost je 60 euro en 1 tot 1,5 uur en dan moet je een paar ritjes rijden samen met een instructeur om te kijken of je een beetje fatsoenlijk van A naar B kan komen. Theorie zou 2 of 3 dagen moeten duren, praktijk 1 dag als ik m'n uitnodiging goed heb begrepen. Je moet ook een plattegrond van een stad uit je hoofd leren en dan uit het hoofd een stuk of 30 herkenningspunten en de hoofdwegen kunnen opdreunen en zo direct een route plannen. | |
BlackRhino | woensdag 28 juli 2010 @ 11:00 |
En laat ik in dat laatste nou goed zijn ![]() ![]() | |
Intelligence | woensdag 28 juli 2010 @ 11:01 |
BlackRhino, ik herken me 200% in je motivatie! Same here, ICT gestudeerd, gewerkt, tegen gevallen, vrachtwagen rijbewijs en papieren gehaald en op de vrachtwagen gegaan! Helaas toen de crisis, en nu weer terug in de ICT ... het moet maar ![]() | |
Piles | woensdag 28 juli 2010 @ 11:03 |
quote:Niks raars aan hoor ![]() Ik rijd niet veel door Nederland, maar als ik ergens heen moet is niks leuker dan zelf de route bepalen en zoeken ![]() Als ik dan mensen met een Tomtom zie stuntelen als er een keer een tunnel of brug afgesloten is ![]() | |
NoBody122 | donderdag 29 juli 2010 @ 00:05 |
quote:En nummer 3 meldt zich. Alleen dan ook hier weer de afwijking op het type vervoer; busrijbewijs ![]() Ik doe het er gewoon bij, bij m'n ICT-werk ![]() | |
tha_rizzo | donderdag 29 juli 2010 @ 09:49 |
quote:CCV-D1 is anders dan het taxicertificaat. Ik weet dat Interseco ook opleidingen geeft voor het zijn van privé-chauffeur/directiechauffeur | |
BlackRhino | donderdag 29 juli 2010 @ 13:10 |
quote:Cool, een lotgenoot ![]() Vrachtwagenchauffeur lijkt me ook heel erg leuk, de vrijheid, de routes, het reizen. Die lange dagen, tja, heb wel een relatie. Maar is dan met binnenlandse ritten ook dan? | |
Dingest | donderdag 29 juli 2010 @ 14:25 |
quote:Dat weet ik en dat maak ik volgens mij ook vrij duidelijk... quote:Ik sprak eergisteren een man die dertig jaar vrachtwagenchauffeur is geweest en hij zei dat het niet meer zulk fijn werk was als mensen dachten dat het was. Vooral de werktijdenwet gooit roet in het eten; veel verplicht stoppen en als je pech hebt als internationaal chauffeur in het buitenland kan je zo een weekend vast komen te staan zonder dat er iets wordt doorbetaald. In het verleden was het kennelijk wel zo dat je veel overuren en wachuren kon vangen waardoor het nog lekker betaalde, maar dat is nu dus niet meer zo. Laat je even goed informeren over de moderne 'vrijheden' van vrachtwagenchauffeurs en het rijden van een vrachtwagen voordat je je daar teveel in stort. Een CCV-T diploma blijft daarnaast overigens nog steeds goedkoper ![]() |