FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / CCV-D opleiding volgen
BlackRhinodinsdag 27 juli 2010 @ 20:24
Beste petrol heads!

Ik ben 25 jaar, en sinds een jaar afgestudeerd ICT'er (Particulier Digitaal Onderzoeker, MBO 4). Werk nu bijna half jaar als ICT-er bij een bedrijf maar ben erachter gekomen dat ik eigenlijk niet iemand ben 40 uur op kantoor naar een scherm te staren. Ben de ICT ingegaan omdat dit eigenlijk vanzelfsprekend leek, aangezien ik altijd met PC's bezig geweest ben (niks beters te doen :X), maar als beroep vind ik het niet veel aan.

Daarom zag ik v.d. week in RTL Transportwereld het stukje over Bruseco, die CCV-D opleidingen (directiechauffeur) aanbied. Dit is eigenlijk waar mijn hart altijd gelegen heeft: auto's & motoren.

Ik rijd nu 7 jaar motor á 30.000km per jaar en sinds april ook auto. Heb nog geen eigen auto, dus weinig kunnen oefenen: als ik tot nu toe 1000km gereden hebt, is het veel. Wel zit het defensieve rijgedrag en anticiperen er goed in gebakken door de vele kilometers op de weg met de motor. Daarnaast is het voor mij een uitdaging zoveel mogelijk bestemmingen zonder navigatie te vinden :P Call me weird.. :+ Vind echt leuk om zo snel en veilig mogelijk van A naar B te komen zonder navigatie. Daardoor denk ik geschikt te zijn als directiechauffeur. Kee, dit lijkt misschien een beetje op een sollicitatiebrief, maar ben benieuwd of er nog meer mensen hier zijn die de opleiding wellicht gevolgd hebben en actief zijn en dit vak?

Ik vraag me af of mijn beperkte ervaring in de auto een beperking zal zijn. Aan de andere kant heb ik natuurlijk (nogmaals) wel veel verkeerservaring op de motor.

Let me know! Thanks _O_
ellevehC86woensdag 28 juli 2010 @ 00:52
Dingestwoensdag 28 juli 2010 @ 01:18
Ik heb er hier een informatiepakket van liggen (ik had hetzelfde item vorig jaar ook gezien); tenzij je een andere manier hebt om het te financiëren mag je 3300e aftikken voor het diploma (D1, daarna kan je ook nog D2 doen en die kost dacht ik nog eens 4500e meer) en eerst nog 350e voor een beoordelingstest/'monitor' Dus als je dat geld beschikbaar hebt kan (moet) je die beoordeling toch eerst doen, voor de rest waren er niet echt specifieke eisen qua ervaring.
BlackRhinowoensdag 28 juli 2010 @ 10:10
Hm, dan is CCV-T (taxi) toch een stuk goedkoper :X
Dingestwoensdag 28 juli 2010 @ 10:56
Rond de 900 euro met alles erop en eraan, dacht ik. Soms kan je korting krijgen als je het via een taxi-bedrijf doet (al is dat geen garantie dat je daar ook aan de bak kan).
Het is wel zo dat als je eenmaal een beetje in het taxiwezen zit, er een mogelijkheid is dat je aanspraak kan maken op een subsidie als je een CCV-D1 diploma wilt halen. Althans, volgens het informatiepakket uit 2009 :) Hoe en wat weet ik ook niet precies, maar ik ben van plan om het daarom op die manier te proberen, dus eerst taxi en daarna hopelijk directiechauffeur.

Ook voor de 'opleiding' tot taxichauffeur kan je een intest doen, o.a. bij Top Support. Kost je 60 euro en 1 tot 1,5 uur en dan moet je een paar ritjes rijden samen met een instructeur om te kijken of je een beetje fatsoenlijk van A naar B kan komen. Theorie zou 2 of 3 dagen moeten duren, praktijk 1 dag als ik m'n uitnodiging goed heb begrepen. Je moet ook een plattegrond van een stad uit je hoofd leren en dan uit het hoofd een stuk of 30 herkenningspunten en de hoofdwegen kunnen opdreunen en zo direct een route plannen.
BlackRhinowoensdag 28 juli 2010 @ 11:00
En laat ik in dat laatste nou goed zijn :P Maar eens kijken hoe het gaat lopen. Succes in elk geval :)
Intelligencewoensdag 28 juli 2010 @ 11:01
BlackRhino, ik herken me 200% in je motivatie!
Same here, ICT gestudeerd, gewerkt, tegen gevallen, vrachtwagen rijbewijs en papieren gehaald en op de vrachtwagen gegaan!
Helaas toen de crisis, en nu weer terug in de ICT ... het moet maar ;) Op de vrachtwagen was ik soms heeeeeel laat thuis, als je vrijgezel bent kan dat, maar in een relatie niet (dagen van 06.30 tot 23.30)
Pileswoensdag 28 juli 2010 @ 11:03
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 20:24 schreef BlackRhino het volgende:
Daarnaast is het voor mij een uitdaging zoveel mogelijk bestemmingen zonder navigatie te vinden :P Call me weird.. :+
Niks raars aan hoor :D
Ik rijd niet veel door Nederland, maar als ik ergens heen moet is niks leuker dan zelf de route bepalen en zoeken :Y Daarom ken ik zo onderhand al redelijk de snelwegen uit m'n hoofd.
Als ik dan mensen met een Tomtom zie stuntelen als er een keer een tunnel of brug afgesloten is :')
NoBody122donderdag 29 juli 2010 @ 00:05
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 11:01 schreef Intelligence het volgende:
BlackRhino, ik herken me 200% in je motivatie!
Same here, ICT gestudeerd, gewerkt, tegen gevallen, vrachtwagen rijbewijs en papieren gehaald en op de vrachtwagen gegaan!
Helaas toen de crisis, en nu weer terug in de ICT ... het moet maar ;) Op de vrachtwagen was ik soms heeeeeel laat thuis, als je vrijgezel bent kan dat, maar in een relatie niet (dagen van 06.30 tot 23.30)
En nummer 3 meldt zich. Alleen dan ook hier weer de afwijking op het type vervoer; busrijbewijs :+

Ik doe het er gewoon bij, bij m'n ICT-werk :Y
tha_rizzodonderdag 29 juli 2010 @ 09:49
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 10:56 schreef Dingest het volgende:
Rond de 900 euro met alles erop en eraan, dacht ik. Soms kan je korting krijgen als je het via een taxi-bedrijf doet (al is dat geen garantie dat je daar ook aan de bak kan).
Het is wel zo dat als je eenmaal een beetje in het taxiwezen zit, er een mogelijkheid is dat je aanspraak kan maken op een subsidie als je een CCV-D1 diploma wilt halen. Althans, volgens het informatiepakket uit 2009 :) Hoe en wat weet ik ook niet precies, maar ik ben van plan om het daarom op die manier te proberen, dus eerst taxi en daarna hopelijk directiechauffeur.

Ook voor de 'opleiding' tot taxichauffeur kan je een intest doen, o.a. bij Top Support. Kost je 60 euro en 1 tot 1,5 uur en dan moet je een paar ritjes rijden samen met een instructeur om te kijken of je een beetje fatsoenlijk van A naar B kan komen. Theorie zou 2 of 3 dagen moeten duren, praktijk 1 dag als ik m'n uitnodiging goed heb begrepen. Je moet ook een plattegrond van een stad uit je hoofd leren en dan uit het hoofd een stuk of 30 herkenningspunten en de hoofdwegen kunnen opdreunen en zo direct een route plannen.
CCV-D1 is anders dan het taxicertificaat.

Ik weet dat Interseco ook opleidingen geeft voor het zijn van privé-chauffeur/directiechauffeur
BlackRhinodonderdag 29 juli 2010 @ 13:10
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 11:01 schreef Intelligence het volgende:
BlackRhino, ik herken me 200% in je motivatie!
Same here, ICT gestudeerd, gewerkt, tegen gevallen, vrachtwagen rijbewijs en papieren gehaald en op de vrachtwagen gegaan!
Helaas toen de crisis, en nu weer terug in de ICT ... het moet maar ;) Op de vrachtwagen was ik soms heeeeeel laat thuis, als je vrijgezel bent kan dat, maar in een relatie niet (dagen van 06.30 tot 23.30)
Cool, een lotgenoot :P

Vrachtwagenchauffeur lijkt me ook heel erg leuk, de vrijheid, de routes, het reizen. Die lange dagen, tja, heb wel een relatie. Maar is dan met binnenlandse ritten ook dan?
Dingestdonderdag 29 juli 2010 @ 14:25
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 09:49 schreef tha_rizzo het volgende:

[..]

CCV-D1 is anders dan het taxicertificaat.
Dat weet ik en dat maak ik volgens mij ook vrij duidelijk...


quote:
Op donderdag 29 juli 2010 13:10 schreef BlackRhino het volgende:

[..]

Cool, een lotgenoot :P

Vrachtwagenchauffeur lijkt me ook heel erg leuk, de vrijheid, de routes, het reizen. Die lange dagen, tja, heb wel een relatie. Maar is dan met binnenlandse ritten ook dan?
Ik sprak eergisteren een man die dertig jaar vrachtwagenchauffeur is geweest en hij zei dat het niet meer zulk fijn werk was als mensen dachten dat het was. Vooral de werktijdenwet gooit roet in het eten; veel verplicht stoppen en als je pech hebt als internationaal chauffeur in het buitenland kan je zo een weekend vast komen te staan zonder dat er iets wordt doorbetaald. In het verleden was het kennelijk wel zo dat je veel overuren en wachuren kon vangen waardoor het nog lekker betaalde, maar dat is nu dus niet meer zo. Laat je even goed informeren over de moderne 'vrijheden' van vrachtwagenchauffeurs en het rijden van een vrachtwagen voordat je je daar teveel in stort. Een CCV-T diploma blijft daarnaast overigens nog steeds goedkoper :)