Bron ?quote:Op woensdag 4 augustus 2010 18:48 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Klopt, darm lengte ten opzichte van de rest van het lichaam in vegetarier is veel groter als in carnivoren. (moet je oppassen omdat het bouwplan van dieren verschillend is)
gorrillas zijn duidelijk vegetarier. chimpansees en mensen omnivoor waar de mens wat meer omnivoor is.
Het is vanuit vele verschillende benaderingen duidelijk dat de mens al miljoenen jaren vlees in zn dieet heeft, 10 jaar geleden kwam dat misverstand nog weleens voor in vegetarische discussies nu gelukkig niet meer.
vlees eten hoort gewoon bij een evenwichtige voeding. Ik heb geen idee hoe ik met alleen groente en fruit aan mijn dagrelijkse behoefte kcal, eiwitten en vetten moet komen.quote:Op zondag 1 augustus 2010 15:48 schreef tinoz het volgende:
• de maatschappij de norm hanteert dat vlees eten normaal
iemand nog iets ?
Het gaat niet om eiwitten maar om aminozuren. Eiwitten worden door je lichaam afgebroken in aminozuren en daarna weer opgebouwd tot eiwitten. Het gaat erom dat je alle aminozuren binnen krijgt (en zeker de 9 essentiële die het lichaam niet zelf aan kan maken).quote:Op maandag 26 juli 2010 22:41 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Vlees bevat eiwitten die je lichaam zelf niet kan aanmaken maar die nodig zijn voor DNA-replicatie
Dat zal inderdaad wel meevallen, al is het bij verschillende aandoeningen toch makkelijker om vlees te eten.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 11:43 schreef Gimmick het volgende:
[..]
. Er zal in Nederland geen vegetariër zijn die werkelijk een te kort aan eiwitten krijgt. Dan moet je echt heel eenzijdig eten. Overigens bevat soja alle negen essentiële aminozuren - de enige plantaardige bron.
B12 haal je ook uit eieren en zuivelproducten (en wordt toegevoegd aan diverse producten gericht op vegetariërs). Een B12 tekort is bij vegetariërs (die eieren en zuivel eten) zelden een probleem, maar inderdaad: bij twijfel prikken. Overigens komt B12 tekort ook voor bij mensen die vlees eten.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:54 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Ik geloof wel dat je dat met een bloedtest kunt laten doen. Iig wel verstandig om even naar de dokter te gaan als je het vermoed.
Het duurt ongeveer ook iets van 3 jaar voordat je zo'n tekort opbouwt maar het is behoorlijk ingrijpend.
Behoorlijk onverstandig dat je zoiets als vegetarier/veganist je er niet in verdiept hebt. Als je zomaar zonder je in te lezen vegetariër wordt ben je niet goed bezig, Weinig mensen die dan toch nog een goede uitgebalanceerde voeding weten te kiezen.
In een ander topic heb ik wat opgevangen over wat je onder de leden heb, en het lijkt me erg verstandig dat je dit dan even leest:
http://www.foodforthebrain.org/content.asp?id_Content=1638
De voedingstoffen zoals B12, B3 en bepaalde vetzuren zijn dus van grote invloed op je ziekte. Ik zeg niet dat het de oorzaak is, maar eventuele tekorten verergeren het heel erg.
En ik wil ook niet beweren dat je vlees moet eten want met B12 supplementen en een juiste gebalanceerde vegetarische voeding kun je gewoon gezond blijven. Maar met een klein beetje vleesinname had dit niet snel gebeurt. Het lijkt me iig geen slecht idee om naar de dokter te gaan en je te laten controleren voor eventuele tekorten en wat meer in te lezen in een vegetarisch dieet(vegetarische indiers weten wat ze moeten eten omdat ze volgens hun cultuur wel weten welk eten belangrijk is, in deze cultuur moet je je er echt wat meer moeite voor doen)
Dat is inderdaad wel ironisch. Veel fanatieke vleeseters wijzen erop dat dat vegetarisme onnatuurlijk zou zijn omdat vegetariers onvoldoende B12 binnen zouden krijgen. Dat de vleesindustrie dusdanig ver van de natuur is verwijderd dat dieren zelf B12 preparaten toegevoegd moeten krijgen vergeten ze maar snel.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:26 schreef xiphi het volgende:
Is de vitamine B12 behoefte nog wel een argument voor het eten van vlees/zuivel/eieren als je weet dat de landbouwdieren zelf B12 krijgen toegevoegd in hun voer?
Kun je toch net zo goed dat toegevoegde B12 zelf direct eten via een pilletje?
Nouja dat heeft ook wel te maken met de hoge druk die er op de bioindustie heerst. Planten en dieren moeten zo hard groeien en kilo's moeten er gemaakt worden maar de kwaliteit van beide is hard achteruit gegaan. Kunstmest zorgt voornamelijk voor grotere cellen met meer vocht ipv meer cellen met meer voedingsstoffen. Ook worden groente en fruit erg vroeg geplukt nog voordat ze goed rijp zijn. En ook diervoeding is daarom ook niet zo goed.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:35 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel ironisch. Veel fanatieke vleeseters wijzen erop dat dat vegetarisme onnatuurlijk zou zijn omdat vegetariers onvoldoende B12 binnen zouden krijgen. Dat de vleesindustrie dusdanig ver van de natuur is verwijderd dat dieren zelf B12 preparaten toegevoegd moeten krijgen vergeten ze maar snel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |