abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84402458
Mijn situatie is als volgt:

Ik ben nadat mijn baan in januari 2010 beeindigd werd op reis gegaan (ruim 5 maanden). Ik nam aan dat ik geen recht had op WW, aangezien ik op vakantie was, en heb daarom geen WW aangevraagd. Nu blijkt dat ik beter destijds WW had kunnen aanvragen, vervolgens aangeven dat je tijdelijk niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt bent en later beroep doen op een herleving van je WW. Dan had ik nu waarschijnlijk gewoon keurig netjes WW gekregen.

Ik heb nu dus alsnog WW aangevraagd, maar het is dus nog onzeker of ik daar nog recht op heb. Ik heb de afgelopen 36 weken dus aangezien ik op reis was geen 26 weken gewerkt. Ik kan hier geen duidelijke regelgeving voor vinden.l

Mijn vraag is nu zijn er mensen die eenzelfde fout gemaakt hebben en in een vergelijkbare situatie zijn beland. Hoe is het afgelopen? Hebben jullie nog WW gekregen of kon je alleen nog een beroep doen op bijstand?
pi_84402607
Volgens mij maak je zeer weinig kans op de website van het uwv staat:
quote:
Heeft u in 26 van de 36 weken gewerkt voordat u werkloos werd? Dan voldoet u aan de wekeneis. U krijgt een basisuitkering van 3 maanden. Het maakt niet uit hoeveel uur u per week werkte in die 26 weken.
En dat er enkel een uitzondering is voor muzikanten en dat soort tuig, gok dat je de LUL bent.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 16:20:02 #3
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_84402640
ik heb werkelijk geen idee, maar ik ben benieuwd wat hier uit komt .
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_84403058
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 16:19 schreef Mdrop het volgende:
Volgens mij maak je zeer weinig kans op de website van het uwv staat:
[..]

En dat er enkel een uitzondering is voor muzikanten en dat soort tuig, gok dat je de LUL bent.
Je vergeet de nuance: "voordat u werkeloos werd". Daaraan voldoet de TS waarschijnlijk prima. Wel bestaat er een kans dat het UWV je uitkering gaat korten voor de tijd die je op vakantie was oid. Zie ook
http://www.judex.nl/recht(...)htingen-in-de-ww.htm

Je kan het UWV in ieder geval even bellen, geven ze vast wel informatie.
I'd write more often if these damned aliens would stop abducting me
pi_84403141
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 16:30 schreef BoGu5 het volgende:

[..]

Je vergeet de nuance: "voordat u werkeloos werd". Daaraan voldoet de TS waarschijnlijk prima. Wel bestaat er een kans dat het UWV je uitkering gaat korten voor de tijd die je op vakantie was oid. Zie ook
http://www.judex.nl/recht(...)htingen-in-de-ww.htm

Je kan het UWV in ieder geval even bellen, geven ze vast wel informatie.
Heb ze al gebeld, maar niet veel wijzer van geworden.
pi_84403208
Ik heb ook zoiets meegemaakt. Contract werd niet verlengd. Daarna van de nood een deugd gemaakt en 2,5 mnd naar het buitenland geweest. Daarna WW aangevraagd, ging in principe zonder problemen. Gewoon even langsgaan bij het cwi/uwv en je situatie uitleggen
You know you are addicted to the internet when you refer 'books' as 'portable websites'.
pi_84403457
Quote:

Aanvraag WW-uitkering bij CWI

De werknemer is verplicht om uiterlijk de eerste werkdag na de eerste werkloosheidsdag het CWI melding te maken van zijn werkloosheid. Voorts moet hij uiterlijk binnen een week na het intreden van zijn werkloosheid de aanvraag indienen.

Unquote

Deze regel bestaat nog steeds alhoewel het een oude bron is uit 2006:
http://www.intermediair.n(...)den-wwuitkering.html
pi_84403497
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 16:34 schreef Crashman112 het volgende:
Ik heb ook zoiets meegemaakt. Contract werd niet verlengd. Daarna van de nood een deugd gemaakt en 2,5 mnd naar het buitenland geweest. Daarna WW aangevraagd, ging in principe zonder problemen. Gewoon even langsgaan bij het cwi/uwv en je situatie uitleggen

Wow dat klinkt goed, dan is er misschien nog hoop. Kun je er iets meer over zeggen hoe je dat hebt gedaan?
  vrijdag 23 juli 2010 @ 16:51:17 #9
289263 Brerius
wie strooit, die oogst
pi_84403907
TS is dus blijkbaar een slecht geinformeerde PVDAert
pi_84404071
http://www.uwv.nl/particulieren/zoekresultaat/faq_uwv.aspx?questionid=19546&handle=30712209&number=6&cid=173&qq=terugwerkende%2Bkracht&clicktype=k&categoryid=173&questiontitle=Kan+ik+een+%23+ontvangen+met+terugwerkende+kracht%3F&3397=WW-uitkering&3398=Wajong-uitkering&answerid=3397

Het is al een aantal jaar geleden, dus zeker weten doe ik het niet meer hoe het precies gegaan is. (ik wist toen ook niet dat je je eigenlijk moet inschrijven zodra je weet wanneer je werkloos wordt). In de laatste maanden heb ik besloten om na het werk naar het buitenland te gaan (je bent dan dus niet beschikbaar voor werk) en daarna mij aangemeld bij het uwv. Gewoon daar eens binnenstappen en je situatie uitleggen is wat ik gedaan heb.
You know you are addicted to the internet when you refer 'books' as 'portable websites'.
pi_84404093
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 16:51 schreef Brerius het volgende:
TS is dus blijkbaar een slecht geinformeerde PVDAert
TS was tijdens de laatste verkiezingen dus op reis en heeft de moeite niet genomen te stemmen. Overigens heeft TS al jaren betaald en vindt dat hij nu ook aanspraak moet kunnen maken op zijn investeringen. Tevens is TS op zoek naar werk en vanuit een WW zou dat mogelijk makkelijker gaan, hetgeen naast dat het prettig is om een inkomen te hebben, een goede tweede reden is om te kijken of er nog iets te redden valt.
pi_84404138
Het kan wel zijn dat je dus gekort kunt worden omdat je je later hebt aangemeld. Maar dat wordt per geval bekeken.
pi_84404309
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 16:55 schreef Crashman112 het volgende:
http://www.uwv.nl/particulieren/zoekresultaat/faq_uwv.aspx?questionid=19546&handle=30712209&number=6&cid=173&qq=terugwerkende%2Bkracht&clicktype=k&categoryid=173&questiontitle=Kan+ik+een+%23+ontvangen+met+terugwerkende+kracht%3F&3397=WW-uitkering&3398=Wajong-uitkering&answerid=3397

Het is al een aantal jaar geleden, dus zeker weten doe ik het niet meer hoe het precies gegaan is. (ik wist toen ook niet dat je je eigenlijk moet inschrijven zodra je weet wanneer je werkloos wordt). In de laatste maanden heb ik besloten om na het werk naar het buitenland te gaan (je bent dan dus niet beschikbaar voor werk) en daarna mij aangemeld bij het uwv. Gewoon daar eens binnenstappen en je situatie uitleggen is wat ik gedaan heb.

Uit het door jou gequote artikel:

Als deze periode tussen werkloos worden en WW-aanvraag niet wordt meegeteld, dan bestaat de kans dat u ook niet meer voldoet aan de eis, dat u in de laatste 36 weken vóórdat u werkloos werd, in minstens 26 weken moet hebben gewerkt."

Dit vind ik moeilijk. Tamelijk vage zin. Het lijkt erop alsof er geen duidelijkheid is over wat dan als werkloosheidsdatum zal worden gehanteerd.
  zondag 25 juli 2010 @ 21:34:48 #14
297051 schaal_9
Caissière B
pi_84483055
De eerste werkloosheidsdag is de eerste dag waarop je daadwerkelijk werkloos bent (dus direct nadat je dienstverband is beëindigd). Ook ben je al verplicht om te solliciteren vóórdat je werkloos bent, maar dat zijn de meesten toch wel van plan. Het lijkt inderdaad zo te zijn dat je geen "onbetaald verlof" kunt opnemen na 20 jaar trouwe dienst (of iets dergelijks), en dan aan je WW kan beginnen.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_84487349
Bij het UWV rekent men in WEKEN, nooit in maanden! Dus ga zelf ook rekenen in weken. Wat ik weet is dat je je UWV voor een duur van maximaal <26 weken mag onderbreken om je oude rechten te behouden. Ben je nou meer dan 26 weken aan het werk of iets anders dan wordt dat meegenomen bij de berekening.
pi_84664333
Hmm het ziet er naar uit dat er nog hoop is. Ik wil nu alleen uitzoeken in welke jaren ik genoeg dagen heb gewerkt. Weet iemand of er een manier is om dit ergens op te zoeken of moet je dan bewijs op vragen bij al je werkgevers?
  vrijdag 30 juli 2010 @ 13:46:04 #17
297051 schaal_9
Caissière B
pi_84664760
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 13:35 schreef mrkrul het volgende:
Hmm het ziet er naar uit dat er nog hoop is. Ik wil nu alleen uitzoeken in welke jaren ik genoeg dagen heb gewerkt. Weet iemand of er een manier is om dit ergens op te zoeken of moet je dan bewijs op vragen bij al je werkgevers?
Via Mijn UWV kan dat; moet je wel inloggen met DigiD.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_84664817
Gewoon zo snel mogelijk aanvragen, en dan zie je wel of er je er recht op hebt. Wel rekening mee houden dat ze eerst afwijzen en dat je dan bezwaar moet maken. Pas als je het hebt aangevraagd, moeten ze er wat mee.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_84664913
ik heb het meegemaakt en wel gekregen, maar dat kwam omdat ik overspannen was geworden na ontslag, dus met medische indicatie. op reis gaan is niet echt vergelijkbaar.
pi_84665041
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 13:46 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Via Mijn UWV kan dat; moet je wel inloggen met DigiD.
Mooi, dat scheelt weer een hoop gebel en geschrijf voor oude loonstroken etc.
pi_85274546
Alles is goed gekomen. Ik krijg een WW-uitkering.
pi_85278325
Top! En voor hoelang?
  zondag 15 augustus 2010 @ 10:43:56 #23
107521 Furia
snoopy weer
pi_85301642
Gewoon uit nieuwsgierigheid; maakt het voor een WW niet uit hoe je er bij zit? Zeggen ze bijvoorbeeld niet: 'Als je tijd en geld hebt om vijf maanden te reizen, heb je ook tijd en geld om te solliciteren en jezelf gedurende die tijd te onderhouden, dus :W'?
  zondag 15 augustus 2010 @ 11:04:42 #24
1234 HiZ
Istanbullu
pi_85302054
Er is een heel miniem kansje, maar dan ook wel heel erg klein.

Als je meteen met vakantie bent gegaan, dan ben je niet beschikbaar geweest en houdt het hele verhaal meteen op. De eerste dag van werkloosheid schuift nanelijk in zo'n geval op tot het moment nadat je weer terug bent gekomen. Daarna wordt er geteld in de laatste 36 weken (en om dat je toen op vakantie was; geen recht).

Als er een periode tussen je einde dienstverband en vertrek naar het buitenland heeft gezeten ligt het iets anders. In principe kun je dan wel recht op een WW hebben gehad vóór je vertrok. Je moet dan wel op dat moment aan alle voorwaarden hebben voldaan. Er zal ook worden geëist dat je aantoont te hebben gesolliciteerd in die tussenliggende tijd. Als je die horde hebt genomen, dan krijg je een lel van een korting op je uitkering omdat je veel te laat hebt aangevraagd. Wat er dan nog over is van je uitkering kan herleven met ingang van je terugkomst. Ik benadruk dat dit geen grote kans is overigens, want als het niet aannemelijk te maken is dat je wel hebt gesolliciteerd naar werk dat je ook zou hebben aangenomen, dan krijg je niks omdat er gesteld zal worden dat je niet beschikbaar was.

Met als gevolg dat de eerste beschreven situatie zich voordoet.

En Furia; nee de WW kijkt niet naar je vermogen zoals bij de bijstand wel gebeurt.
pi_85302061
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 14:07 schreef devl1nsect het volgende:
Top! En voor hoelang?
11 maanden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')