SO YOU THINK YOU CAN DANCE – TOP 4 PERFORM
Oké dan...
…. ik weet niet goed wat ik van deze show moet denken. Ja, het dansniveau was behoorlijk hoog en er zaten een paar dansen bij die me echt wel wat deden. Maar waren er dansen bij die die enorme praise van de judges verdienden? Alles leek gezegd te worden met een dubbele agenda, namelijk het voorkomen van een finaleplaats voor AdéChiké. Nou wil ik die knul ook niet in de finale, maar door dit gedoe hing er een raar, niet oprecht sfeertje aan de show. Niet dat SYTYCD überhaupt ooit oprecht is geweest. Maar toch...
De judges hebben schijnbaar nog steeds niet door dat hoe meer ze AdéChiké afslachten, hoe meer stemmen hij krijgt. En de andere drie overdreven de hemel in prijzen, dat heeft alleen maar een tegeneffect. Wat mij het angstige gevoel geeft dat Robert of Lauren gaat sneuvelen deze week, en dat AdéChiké gewoon flierefluitend en stijf dansend in de finale komt

. Thank God voor Kent, want die gaat winnen, anders werden we nog met Chikkie als winnaar opgescheept dit jaar…
Al met al kijk ik nog wel met plezier, maar al het gemanipuleer met de dansers, de dansen, de toegewezen choreografen en het fabeltje dat de Hoge Hoed heet, geeft me een nare bijsmaak bij dit seizoen. Je zou buddha bijna op je blote knietjes danken dat er zo’n duidelijk front runner is, anders zou de controverse niet meer te overzien zijn.
Ik ben er langzaam wel klaar mee, met seizoen 7. Ik hoop dat Robert, Lauren en Kent de finale halen en dan mag één van de eerste twee winnen, wat natuurlijk niet gaat gebeuren, en in dat geval heb ik weinig moeite met Kent als kampioen. Canada season 3, kom er maar in

!
(Ik ben geloof ik een beetje lang van stof deze keer, dus skip gerust delen…)
Group dance – Broadway – Tyce DiOrioOndanks dat het weer een oud en vertrouwd Tyce-rommeltje was, moet ik eerlijk zeggen dat ik het stiekem best vermakelijk vond. Heerlijke muziek, de boys zagen er niet te versmaden uit

en als LoFro het middelpunt van de belangstelling is, dan ben ik al gauw tevreden. Deze stijl ligt haar erg goed, net zoals Kent. Robert is een kameleon, die kan alles. En AdéChiké was overduidelijk weer de minste van de bunch. In elke groepsdans valt deze jongen compleet weg. Moest overigens wel lachen om die snoekduik die Kent moest nemen om aan het einde op tijd op het bankje naast Lauren te komen.
Lauren & Pasha – argentine tango – Miriam & LeonardoP-P-P-P-PotdoriePasha!!! Het gebrek aan Pasha de afgelopen weken werd ruimschoots gecompenseerd. Wat een slet, die Lauren, met haar been over die welgeknede tushy van Pasha wrijven

. En Lythgoe, er zijn nog 3.634.219 wachtenden voor u. Met Pasha dansen, tsss

. De AT-stijl van Miriam & Leonardo vind ik nooit zo geweldig, ik hou meer van die snappy, snelle, rauwe tangos, met veel ingewikkeld beengedoe en zo. Maar dit was toch wel heerlijk hoor. LoFro!!! Bloody hell. Sterk, strak, synchroon, sexy, sizzling, super! O ja, mag Tyce een nekschot? En o ja, Shankman, een verwijzing naar Last Tango In Paris

? Pakje roomboter anyone?
AdéChiké & Lauren G – afrojazz – Sean CheesmanOké, nou ja, het zal wel. Niet dat ik het niet vermakelijk vond, maar het blijft AdéChiké hè? Die jongen heeft maar één gezichtsuitdrukking als hij danst en zijn bovenlichaam blijft zo stijf als een plank. De choreo was wel aardig, al vond ik het caribische tintje niet helemaal lekker geïntegreerd in de dans. Lauren G. I love you… hell Tyce, ga je lekker met je vriendjespolitiek

? Ondanks de permanente braakneiging die Tyce bij me oproept, had hij wel gelijk over AdéChiké’s ‘restrictedness’. Wie moest er ook lachen om Lauren’s overgejunglede uitdossing?
Prins Robert & Anya – Viennese waltz – Jonathan RobertsOMG die photoshop: Pasha’s lijf en Robert’s hoofd... dweil me op. Of toch maar niet, ahem

. Maar damn, wat is Robert toch een matinee idol. Mooie choreografie van één van mijn favoriete professionals van Dancing With The Stars (de man die het flauwvallende gedrocht Marie Osmond naar de finale heeft weten te brengen, dus alle kudos). Robert danste een beetje als een tangodanser, maar verder bracht hij toch een compleet plaatje. Alles was er in meer of mindere mate: frame, posture, rise and fall en vooral – zoals altijd – de juiste performance. Tandenknarsend moet ik Tyce weer gelijk geven: Robert becomes the style

. Vier ballrooms/latins waar hij zich goed doorheen heeft geslagen… dat heeft geen enkele kandidaat eerder laten zien. Robert naar de finale, jazekers!
Kent & Courtney – disco – Disco DoortjeOh God, met hoeveel passie haat ik dit nummer van die scheepstoeter Not-Beyoncé

. Dit was natuurlijk niets meer dan een kans voor Kent om zijn glimlach en adorable personality te flashen, om vervolgens door de judges juist daarop afgerekend te worden. Onder het mom van ‘Kent staat toch al dik in de finale maar we blijven écht wel kritisch op hem hoor’. Dit disconiemendalletje deed me erg denken aan de Mollee-Nathan-disco, en die werkte voor mij ook niet echt door hun jeugdigheid (oh, en toen gingen Mia en Shankers me weer napraten

). Disco is een dans voor volwassen mannen, Kentchen

. Gut, Nick Lazzarini in het publiek. Dus seizoen 1 is nog niet volledig uit de SYTYCD-annalen geschrapt? Vergeet het maar, Nick zat daar alleen maar omdat hij best buds met Travis is.
Lauren & Ade - jazz – Sean CheesmanOei. Dit was wel een behoorlijke wow voor mij eigenlijk. Eindelijk een leuke, eigentijdse jazz choreografie

. Als Sean Cheesman in Canada ook dit soort dingen gaat brengen, dan kan dat een leuk seizoen worden. LoFro: what a woman. Die lift net voor de ‘handography’: a-ma-zing

! En alles gedanst op hakken hè, doe het haar maar na. Ik word er niet goed van, maar wéér moet ik Tyce gelijk geven: een meisje als Lauren, daar hebben we er nog niet veel van gehad bij SYTYCD. Zij is verre van het doorsnee contemporary-tutje. Ze kan alles. Voor het eerst ben ik écht een fan van een vrouwelijke deelnemer. En ik wil nog steeds the imaginary horse ontmoeten.
AdéChiké & Kathryn – contemporary - Desmond Richardson & Dwight RodenHow underwhelming was this? Desmond Richardson & Dwight Roden, dan verwacht je toch iets bijzonders, en wat kregen we? Een doorsnee jazzachtigs hupsgedoe met muziek van Melissa

Etheridge. Oh. Tja. Kan iemand mij dit uitleggen? En ja, wéér bracht hij het niet. Zijn bewegingen waren zo klein, zo ingehouden. Ik zag zijn passie niet. Dit was toch zijn kans om iedereen te laten zien hoe veel hij van dansen houdt, dat het zijn alles is? In plaats daarvan beweegt hij als een voorgeprogrammeerde dansrobot. Mia was de enige van de judges die echt durfde te zeggen wat ze vond. De andere drie scheten tien kleuren stront omdat ze dansgoden Desmond en Dwight niet wilden beledigen

.
Als ik heel ver door zou willen denken dan zou ik een complot kunnen zien: we geven Chikkie een dans met zijn favoriete choreografen. Vol verwachting kloppen de hartjes van de kijkers, want die hopen op een krachtig ballet-contemporary-stuk van Dwight & Desmond, waar Chikkie en zijn ontblote torso in principe goed in zouden moeten zijn. In plaats daarvan vragen de producers om een meer contemporary-jazzy, performance driven stuk, waarin Chikkie niet echt een ster is gebleken, dus stelt hij teleur en haken zijn stemmers misschien af… zou zomaar kunnen. Dat aluhoedje zit overigens best lekker.
Robert & Dominic - hiphop – NappyTabsOn the fence. Mooie uitdrukking is dat toch en het omschrijft precies hoe ik ten opzichte van deze dans sta. Ik had wel het vermoeden dat Robert zou kunnen hiphoppen, maar om zijn critici voorgoed de mond te snoeren had ik liever gezien dat hij een meer ‘doorsnee’ hip hop had gehad, met meer dans en minder theater. Maar het was goed, erg goed zelfs. Kon er niet optimaal van genieten omdat ik een hekel heb aan clowns (Dom was creepy

). Praise praise praise voor Robert… absoluut terecht maar het is wel erg duidelijk dat ze Robert aan het pushen zijn, maar die onnozele judges hebben nog steeds niet door dat dat meestal het omgekeerde effect heeft

.
Kent & Neil contemporary – Travis WallJa, erg mooi. Geen chills mooi bij mij, en zeker geen tranen waardig Mia en Shankers, kom op zeg. Gewoon een erg goed gedanste en geïnterpreteerde typische Travis-choreo. Toen Nigel aan Travis vroeg of het op een eigen ervaring was gebaseerd en Travis trok de smoel van een geslagen puppy, had ik wel even een

-momentje hoor. Wat me mateloos irriteert momenteel is dat alleen de contemporary-stukken de hemel in worden geprezen dit jaar (met enige uitzondering die ik kan bedenken de hip hop van Alex en Twitch). Ik snap het wel, er zijn alleen nog contemporary dansers over dus logisch dat die excelleren in hun stijl, maar come on… het is niet So You Think You Can Dance Contemporary

. Zeer strategisch overigens om Kent contemporary te geven. Dit levert stemmen op maar Kent heeft ze niet nodig, die staat toch al in de finale, dus geen controverse dat één van de andere drie deze stemmentrekker heeft gekregen. Overigens: was ik de enige die een homo-erotische vibe voelde of was mijn dirty dance mind weer in overdrive

?
Rest mij nog vurig te blijven hopen dat het recht gaat zegenvieren en Chikkie vanavond zijn koffertje mag pakken.
Edit1: nog een keer Kent & Neil gekeken en toch wel super. Kent danste eindelijk eens als een kerel(tje).
Edit 2: wat een hectisch verhaal Mally

.
[ Bericht 0% gewijzigd door Malahide op 05-08-2010 15:23:38 ]