quote:
Op maandag 19 juli 2010 22:00 schreef kahlanamnell het volgende:[..]
Precies, heb ook straks weer een nieuwe auto nodig en net nieuwe vloer en gordijnen etc. gekocht , het geld is ook een keer wat op.
Ik heb nog eens naar die 100 euro categorie gekeken omdat dat de beste keuze lijkt (zeker voor de wat langere termijn zodat ik bijv. starcraft 2 kan spelen). Ik kom deze tegen:
HD4850
HD5670
Geforce 9800GT
Geforte GTS 250
Op basis van deze 4 nog steeds kiezen voor de HD4850 (of de GTS 250)?
Nvidia is een beetje lui bezig geweest. GTS250 is eigenlijk dezelfde kaart als de 9800GTX+. Alleen stukje zuiniger en met 1 GB geheugen er in.
Dus zit je met 3 kaarten. GT250, HD5670, HD4850
Snel de voordelen en nadelen:
HD4850
Voordelen:
DirectX 10.1. Dit is een halve implementatie van DX11 en kan voordelen hebben bij DX11 games.
Bij hoge resoluties snel. Anti Aliasing werkt bij veel games ook beter.
Samen met de GTS250 de snelste kaart van de 3.
Nadelen:
Luid
Energieonvriendelijk
Geen volledige DX11
GTS250
Voordelen:
Haalt hogere framerates tov HD4850 als AA uit staat. Beter bij lagere resoluties.
Samen met de GTS250 de snelste kaart van de 3.
Redelijk stil en energiezuinig
Nadelen:
Geen DX11
HD5670.
Voordelen:
Volledige DX11. Betere ondersteuning bij de nieuwste games.
Erg energiezuinig in idle. Goed stil.
Nadeel:
De slechtste van de 3.
Voor je zelf een afweging.
Over directx11.
Directx is (simpelweg, de mensen met meer verstand hiervan zouden me kunnen verbeteren) een taal om universeel alle kaarten aan te spreken (ipv direct voor elke kaart alle code's te schrijven). Elke versie van DirectX brengt nieuwe opties met zich mee. Sommige opties zijn mooier, maar kosten meer rekenkracht. Zo heeft DX11 meen ik heel veel gedaan met water.
Andere opties zijn vooral beter. Zo kan DX11 bij sommige games op rekenkracht besparen door simpelweg andere codes te gebruiken.
De enige DX11 kaart is een redelijk zwakke kaart. Dat betekent dat deze het alsnog af legt tegenover de HD4850 en GTS250.
Mijn advies is de GTS250. Mocht je volgend jaar weer wat geld overhebben en nieuwe DX11 games willen spelen, dan kan je de GTS prima verkopen voor een aantal tientjes en jezelf een nieuwe, goede DX11 kaart kopen.
quote:
Op maandag 19 juli 2010 22:14 schreef kahlanamnell het volgende:[..]
Nu kan ik die 5670 in 512 en 1024 mb versie krijgen, maakt dat veel verschil met mijn pc'tje?
De 512 mb versie kost ongeveer 80 euro, de 1024 mb versie 100 euro.
Bij zo'n resolutie heeft 1024 geen enkele meerwaarde.
Geheugen zegt eigenlijk niks over de prestaties. Hij onthoudt alleen de gegevens die op het scherm moeten worden getoond. Als je te veel geheugen hebt, zal de kaart dit niet gebruiken. Heb je te weinig geheugen, dan loopt je spel erg slecht.
Bij 1680x1050 is 512 bij lichtere instellingen eigenlijk altijd wel voldoende. Bij wat zwaardere (afhankelijk van het spel natuurlijk) is 1024 wel aan te raden.
Aanvulling hierop.
Blizzard maakt hun spellen meestal erg scalable. Dus je kan alles openschroeven en dan heb je alsnog een flinke bak nodig. Maar met de lagere instellingen kan je al snel spelen.
Iets heel anders nog. Aangezien Starcraft een RTS is, heb je overzicht nodig. Dan is een grotere resolutie toch wel erg handig. Maar is iets voor later.
[ Bericht 9% gewijzigd door Adames op 19-07-2010 22:21:48 ]