gebrokenglas | zondag 18 juli 2010 @ 17:06 |
Geen idee waar ik hier mee terecht kan. Is dit het juiste forum? Mijn vraag is namelijk: hoe maak ik kalkvrij c.q. gedeminiraliseerd water voor in de radiator van een auto? Kraanwater in een fluitketel, op het fornuis ermee, flink laten doorkoken zodat al het kalk op het aluminium van de fluitketel neerslaat. Maar dan? Het gekookte water in de fluitketel weer laten afkoelen? Of juist zsm overgieten in iets anders (een fles) en daar laten afkoelen? Of anders b-vraag: waar haal ik goedkoop zulks water vandaan? Bij de etos (als het daar al is) kost het natuurlijk ettelijke euro's per liter; en als de fluitketelmethode ook prima werkt ga ik natuurlijk voor het laatste. | |
pfefferkatze | zondag 18 juli 2010 @ 17:08 |
Volgens mij staan ze gewoon voor een paar euro per fles bij de AH. | |
Nembrionic | zondag 18 juli 2010 @ 17:09 |
quote: http://www.google.nl/#hl=nl&&sa=X&ei=OhlDTI30EJ-SOJrA5fYM&ved=0CBgQBSgA&q=demi+water+kopen&spell=1&fp=61338e2ec37b1a00 Oftwel, demiwater moet je gewoon bij het benzinestation kunnen kopen. | |
strontboer | zondag 18 juli 2010 @ 17:11 |
quote:Dit dus. Moeilijk doen als het makkelijk kan ![]() | |
Peter | zondag 18 juli 2010 @ 17:18 |
quote:Stoom opvangen en laten condenseren = demi-water | |
ukga | zondag 18 juli 2010 @ 17:19 |
quote: | |
Ravage | zondag 18 juli 2010 @ 17:24 |
Heb ook wel eens gehoord dat je water uit het opvangreservoir van een condensdroger kunt gebruiken.. | |
fratsman | zondag 18 juli 2010 @ 17:24 |
49 cent bij het Kruidvat. ![]() | |
Boxxy | zondag 18 juli 2010 @ 17:24 |
MilliQ machine van Millipore kopen gek! | |
NouMooiNiet | zondag 18 juli 2010 @ 17:24 |
bij elke autowasplaats kun jeje auto afspoelen met dat water. neem een jerrycan mee en vul die daarmee. klaar. | |
Nembrionic | zondag 18 juli 2010 @ 17:25 |
quote:Het lijkt me HEEL stug dat je je auto kunt afspoelen met demiwater. | |
ukga | zondag 18 juli 2010 @ 17:25 |
quote:das wel een goeie idd ![]() voor een euro kun je ongeveer 1 minuut water tanken ![]() | |
ukga | zondag 18 juli 2010 @ 17:25 |
quote:dat staat er wel. logisch ook, anders krijg je allemaal vlekken als je autodroog is | |
NouMooiNiet | zondag 18 juli 2010 @ 17:26 |
quote:ja je hebt gewoon water EN gedemineraliseerd water om je auto mee af te spuiten. Voor vlekvrij opdrogen. Kijk maar eens als je er in de buurt bent. ^ wat mijn voorganger dus zegt. | |
Ravage | zondag 18 juli 2010 @ 17:28 |
Bij Albert Heijn kost een liter trouwens maar 47 cent:\ http://webwinkel.ah.nl/process?search_parameter=gedemineraliseerd&catalog=AH&action=albert_noscript.modules.build | |
Nembrionic | zondag 18 juli 2010 @ 17:31 |
quote:Iets met je met een goedkope ontkalker al oplost. Of zelfs schoonmaakazijn. Demiwater is duurder om te maken in zulke hoeveelheden dan een goedkope ontkalker bij je leiding stoppen. Dus de vraag is: weet je zeker dat het demiwater is, of ga je er vanuit omdat het zogenaamd logisch zou moeten zijn? | |
robber57 | zondag 18 juli 2010 @ 17:52 |
Water van wasplaatsen is geen demi water maar water waarin mbv een chemische stof het kalk is gebonden tot vaste korrels waarna ze er grotendeels uit worden gefilterd. Het grootste gedeelte kalk is er dus uit maar kan er nog steeds in zitten in gebonden vorm en dat is voor een wasplaats niet erg want zo maakt de evt klak geen vlekken en kringen maar das toch wel wat anders dan echt demi water welke uit een destileer ketel komt en gegarandeerd kalk vrij is. | |
Nembrionic | zondag 18 juli 2010 @ 18:05 |
quote:Kijk, dat dacht ik dus al. | |
NouMooiNiet | zondag 18 juli 2010 @ 18:11 |
quote:oh | |
Spanky78 | zondag 18 juli 2010 @ 18:16 |
Demi-water is meestal over een harskolom geweest die alles eruit trekt, maar wat ook kan is dat het reverse osmosewater is. Bij een aquarium winkel kun je het vast goedkoop krijgen. Het betekent dat het water is met zeer lage geleidbaarheid. Er zitten dan dus vrijwel geen ionen in. Andere stoffen zouden er nog wel in kunnen zitten, al is dat in de praktijk niet zo. Verder is gedestilleerd water nog zuiverder, dit is gecondenseerd stoom. Duurder, maar ook beter in een aantal gevallen. | |
GizartFRL | zondag 18 juli 2010 @ 18:25 |
Waarom zou je water in de radiateur van een auto willen gooien ipv koelvloeistof? Mijn vader had destijds altijd een glazen of plastic buis met diverse steentjes in lagen erin. Daarmee maakten we destijds demiwater voor accu's. | |
robber57 | zondag 18 juli 2010 @ 19:38 |
quote:Oh ja, en ook dat nog. In een radiateur van een auto hoort koelvloeistof, zeker als het een moderne auto is met aluminium motor of cilinderkop. Koelvloeistof aan lengen met water is funest voor de alu delen. Er zijn twee soorten vulling voor de radiateur: koelvloeistof en antivries. Koelvloeistof is een mengsel van ethanol, glycol en andere stofjes en er komt geen water aan te pas. Koelvloeistof vervuld meerdere taken: het voorkomt bevriezing (tot de waarde die op de fles staat), het smeert zaken als de keerring van je waterpomp en de kranen van je kachel, het beschermt alle slangen tegen uitdrogen, het voorkomt corrosie van aluminium en stalen delen ,het voorkomt afzetting van bezinksel,corrosie enz op plaatsen waar de kanalen zeer klein zijn en voorkomt dus ook zo verstopping, het gaat spannings cavitatie tegen welke ontstaat door het elektrische veld welke de draaiende waterpomp opwekt enz enz enz Koelvloeistof koop je kant en klaar en hoef je (mag je) nooit aanmaken met water of verdunnen met water,uiteraard: nood breekt wet; als je met een kokende motor stil staat en er is niets anders kun je desnoods in je radiateur piesen, als er maar iets waterigs in zit kun je iig verder rijden. Maar als je daarna thuiskomt zit er eigenlijk maar 1 ding op en dat is alle koelvloeistof vervangen want als het eenmaal verdunt is kun je dat niet meer terug draaien Antivries is het spul wat anno 1970 gebruikt werd en is precies datgene wat het zegt (en niets meer): het voorkomt dat de motor kan bevriezen maar meer niet en dat spul maak je idd aan met water. Antivries is meuk, er zitten geen smerende en conserverende middelen in waardoor alles wat stuk kan gaan in je motor ook stuk zal gaan, denk aan je waterpomp, koelwater slangen, kachel kranen, enz enz. Antivries hoort vandaag de dag niet meer in een motor en als je het wel doet ga je er spijt van krijgen... [ Bericht 9% gewijzigd door robber57 op 18-07-2010 19:49:04 ] | |
SpecialK | zondag 18 juli 2010 @ 19:44 |
Mmm demi-water lest de dorst pas echt goed. | |
Godfokt | zondag 18 juli 2010 @ 19:59 |
Wiki: Koelvloeistof voor een auto bestaat uit gedemineraliseerd water waaraan antivriesmiddel, een middel tegen schuimvorming, smeermiddel en een anticorrosiemiddel is toegevoegd. De koelvloeistof voor een auto heeft een hoog kookpunt, rond de 135°C, en dient goed tegen vorst te kunnen, tot wel -35°C. In de loop der tijd veranderen de eigenschappen van de koelvloeistof door veroudering, zodat het na zo'n 50.000km vervangen moet worden. | |
gebrokenglas | zondag 18 juli 2010 @ 20:05 |
quote:Ow, kruidvat? Is de oplossing zo simpel? ![]() | |
gebrokenglas | zondag 18 juli 2010 @ 20:09 |
quote:Ok. Een duidelijke uitleg. In mijn instructieboekje (auto is dik 12 jaar oud) staat dat het koelvloeistof opgebouwd is uit 50% gedeminiraliseerd water en 50% anti-vries. Maar dat moet dus niet? ![]() Ik ga zo snel mogelijk een radiator flush doen... | |
GizartFRL | zondag 18 juli 2010 @ 20:13 |
Neuh, zou er toch echt koelvloeistof in doen. Over wat voor auto en motor hebben we het hier trouwens? | |
gebrokenglas | zondag 18 juli 2010 @ 21:03 |
Een Diesel. Het instructieboekje beweert "Het koelvloeistof bestaat uit water en een permanent anti-vriesmiddel met anti-corrosieve eigenschappen. Vanwege de anti-corrosieve eigenschappen moet de mengverhouding het gehele jaar op 50:50 worden gehouden. Verdere toevoegingen zijn niet nodig. Elke 3 jaar verversen". Dus maar water lijkt me sowieso niet goed, dat moet toch minstens kalkvrij c.q. demiwater zijn. Wat moet ik dan doen eigenlijk? Het boekje aanhouden en de combinatie anti-vries + water erin gooien, of alleen de pure blauwe koelvloeistof van de Brezan? Dat anti-vries is namelijk ook blauw van kleur, dus ik weet niet of dat er ook van oorsprong in zit. Ik vul tot nu toe bij met een combinatie van anti-vries en water, zoals in het instructieboekje staat. [ Bericht 0% gewijzigd door gebrokenglas op 19-07-2010 19:32:08 ] | |
Appelknaller | maandag 19 juli 2010 @ 12:04 |
quote: ![]() | |
DaDude1987 | maandag 19 juli 2010 @ 12:08 |
quote:Dacht ik ook meteen aan! Supereasy! ![]() | |
robber57 | maandag 19 juli 2010 @ 18:24 |
Antivries is meuk, in boekjes van autofabrikanten staat altijd dat het er in mag en dat is ook zo, het mag er in maar je doet het beter niet. Ik stel dat op basis van het feit dat ik nog nooit echt goede antivries heb gezien, het meestal niet meer dan een spulletje om de vriestemperatuur te verlagen en meer niet, die anticorrosie middelen, antischuim en smeermiddelen zitten er simpelweg niet in. Antivries in een gietijzeren motor en na 2 jaar is het verandert in roestwater. Wellicht dat de autofabrikant wel dergelijk spul van goede kwaliteit heeft maar dat is in een gewone auto zaak in nl niet te koop. Koop maar gewoon kant en klaar koelvloeistof, dat is de beste keus. | |
gebrokenglas | maandag 19 juli 2010 @ 18:48 |
quote:Juist, dus toch geen anti-vries mix doen. Bedankt voor je uitleg. Ik haal straks gewoon koelvloeistof, de blauwe, en doe dat erin. | |
EggsTC | donderdag 22 juli 2010 @ 15:37 |
Is dat ook gezonder om te drinken dan? | |
Thieske | donderdag 22 juli 2010 @ 15:44 |
quote:Er kleven voor- en nadelen aan het drinken van demiwater. Een argument voor het drinken ervan is dat de mineralen die slecht voor ons zijn eruit zijn verwijderd. Dokters en voedingsdeskundigen hebben hele boekwerken geschreven over de negatieve invloed van mineralen op onze gezondheid. Argumenten tegen het drinken van demiwater zijn onder andere dat we te weinig mineralen binnenkrijgen via drinkwater en dat het water zonder mineralen zelfs mineralen uit ons lichaam gaat aantrekken, waardoor we last van mineralentekorten krijgen. bron: http://www.lenntech.nl/gezondheidseffecten-demiwater.htm | |
EggsTC | donderdag 22 juli 2010 @ 15:50 |
quote:Verhelderend. Bedankt. | |
MisterWolf | vrijdag 23 juli 2010 @ 14:18 |
quote:Yep, dat werkt prima. Ik gebruik het ook in ons stoomstrijkijzer, nooit meer last van kalk in je apparaat. | |
Fleppensteyn | maandag 26 juli 2010 @ 20:53 |
quote:Oja tuurlijk geld thuis te over! Rijk zijn valt niet mee... | |
Vengerr | dinsdag 27 juli 2010 @ 14:15 |
![]() Destilleerkolf kopen! Kan je gelijk beginnen met vodka stoken om de investering terug te verdienen. ![]() | |
Bramdecaviaeter | dinsdag 27 juli 2010 @ 14:24 |
Van een paar koperen buizen is het voor zo'n 15 a 20 euro zelf te solderen, Ik heb ook een destileerkolom. Idd leuk om alcohol mee te maken, maar ik heb tot nu toe alleen nog maar wat flesjes wijn gedestileerd. Levert wel leuke drankjes op maar is uiteindelijk duurder dan gewoon wijn drinken natuurlijk. Ik moet nog een keer mn brouwvat vol graan stoppen om eigen wodka te stoken. Demiwater zelf maken met een destileerkolom is volgens mij duurder dan het kopen in de winkel omdat het behoorlijk wat stookkosten in komen te zitten. Een industrieel bedrijf kan dat veel effcienter doen. | |
Vengerr | dinsdag 27 juli 2010 @ 14:36 |
quote:Klopt helemaal hoor. Tenzij je grootschalig of met bijvoorbeeld zonne energie gaat werken is het aan het einde van de rit goedkoper om zowel drank als demi water gewoon in de winkel te kopen. Wel leuke hobby projecten natuurlijk. Een ander alternatief is trouwens regenwater gebruiken en eventueel filtreren om vaste deeltjes die uit de lucht meekomen te verwijderen. | |
Bramdecaviaeter | dinsdag 27 juli 2010 @ 14:43 |
Zou ik toch mee oppassen, er zit van (natuurlijke) luchtvervuiling toch nog een paar zuren in die het toch wel wat geleidender maken en als je dicht bij de zee woont lijkt het me dat er toch nog wat zout doorheen zit. Het is vrij puur maar niet volledig. | |
Vengerr | dinsdag 27 juli 2010 @ 14:49 |
quote:Agreed. Gewoon in de winkel kopen dus. | |
Pek | woensdag 28 juli 2010 @ 09:04 |
Ik maak op 't werk demi, hpw (highly purified water, zeg maar demi 2.0) en wvi (water voor injectie). Demi is een kwartje per liter, de rest wat duurder. Kom maar langs ![]() | |
Beelzebufo | woensdag 28 juli 2010 @ 09:23 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() quote:De vraag was: "Hoe maak ik gedemineraliseerd water". Het antwoord hierop is: "Met een ionenwisselaar", hierboven oneerbiedig (maar redelijk terecht) een "harskolom" genoemd. Hoe werkt dit? In water opgeloste 'mineralen' ('zouten') bestaan uit positief geladen deeltjes en uit negatief geladen deeltjes. De metaal-achtige deeltjes zoals kalk en magnesium hebben een positieve lading (mits opgelost) en de niet-metalen een negatieve lading. De ionenwisselaar bestaat uit speciale kunsthars waar óók geladen deeltjes aan zitten, namelijk de deeltjes H+ en OH-. De naam zegt het al: de ionen worden 'gewisseld'. De positief geladen deeltjes hechten zich aan de hars en worden gewisseld voor de H+, de negatief geladen deeltjes hechten zich en worden gewisseld voor OH-. De deeltjes H+ en OH- combineren zich vervolgens tot het welbekende H2O, oftewel 'water'. Hiermee is het water dus gezuiverd van 'mineralen', daarom 'gedemineraliseerd'. Na enige tijd raakt de hars 'verzadigd' en moet 'geregenereerd' worden. Dit gebeurt door de hars te spoelen met een grote hoeveelheid zuur (waarin H+ zit) en met loog (waarin OH-) zit. Hiermee worden de aangehechte zouten weer vervangen en kan het proces weer overnieuw beginnen. Het voordeel van demi-water is dat je het snel en eenvoudig in grote hoeveelheden kan maken. Zoals al genoemd is en een firma 'Millipore' die hier mooie installaties voor bouwt. Als je deze dan ook nog voorziet van koolfilters dan kan je er úiterst zuiver water mee maken. Destilleren is ook een optie, maar dit kost veel meer tijd. Bovendien moet je daar een speciale opstelling van glas voor hebben, als je een metalen condensor gebruikt zoals hierboven al voorgesteld dan lost er onmiddelijk weer koper op in het water. Omgekeerde osmose is een aardig idee, maar bewerkelijk en het levert minder zuiver water op. De idee hierachter is dat 'membranen' (half-doorlatende materialen) de neiging hebben om concentratieverschillen tussen oplossingen aan beide zijden van het membraan op te lossen. Als je een bakje hebt met in het midden een membraan, aan de ene zijde zeewater en aan de andere zijde zuiverwater, dan zal het zuivere water door het membraan heen dringen om het zeewater te 'verdunnen'. Hierbij wordt een zeker druk uitgeoefend (te berekenen uit het zogenaamde 'Donnan-potententiaal'). Bij omgekeerde osmose wordt er aan de kant van het zeewater een druk uitgeoefend die groter is dan de osmotische druk waardoor het membraan als het ware in de achteruit-versnelling gaat en het water, maar níet de opgeloste zouten, doorlaat in de richting van het zuivere water. De membranen zijn echter kwetsbaar en vervuilen snel, waardoor het voor zeer zuiver water geen echte optie is. Het is echter wel mogelijk om hiermee drinkbaar water uit zeewater te maken. | |
Pek | woensdag 28 juli 2010 @ 09:39 |
quote:Dat is echt onzin. Het water is net zo zuiver als met de oude Kation/Anion harssystemen. Het grote voordeel is dat je geen chemicaliën (loog/zoutzuur) meer nodig hebt om te regenereren, en dus minder belastend bent voor het milieu. Het grote nadeel is dat je heel veel water weggooit, door eindeloos spoelen. Maar als je dat weer opvangt en voor andere doelen gebruikt, ben je toch efficiënter bezig. De kwaliteit van dat afvalwater is sowieso beter dan onthard water, dus mogelijkheden genoeg (spoelerijen etc.) ![]() | |
Beelzebufo | woensdag 28 juli 2010 @ 11:32 |
quote:Ik ben alweer ruim 10 jaar uit de waterbusiness, mijn kennis is niet helemaal up-to-date... Volgens wikipedia kan met RO een zuivering van 90 tot 99,98% bereikt worden. Demi zit meer in de orde van grootte van 99,999%, zeker als het via een 'ultrapure' installatie gaat. | |
Bramdecaviaeter | woensdag 28 juli 2010 @ 11:34 |
quote:Zo wordt het demiwater in de winkels niet gemaakt nee, maar zo kun je water wel van mineralen en andere stoffen ontdoen ![]() |