Koop een hardeschijf van 1 Tera en verdeel die in 3 partitiesquote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:45 schreef koningdavid het volgende:
Lieve vrienden,
Mijn vorige computer is onlangs kapot gegaan: Power supply Dell kaput... iemand tips?
Ik ga dus een nieuwe kopen. Aangezien ik een redelijke leek ben, ben ik op zoek naar advies van jullie.
Gamen doe ik niet. Ik gebruik mijn PC vooral voor internet en het produceren en mixen van muziek, wat ik ook beroepsmatig doe. Hij moet dus wel redelijk krachtig zijn om zware muziekprogramma's te runnen.
Ik zat zelf te denken aan de volgende specs:
Intel I5 processor
6 GB geheugen
2x Harde schijf (200 GB voor programma's, 500 GB voor muziek)
Windows 7 64bit
Firewireaansluiting
Videokaart hoeft niet zo bijzonder te zijn, geluidskaart heb ik zelf al.
Wat raden jullie aan? Aan wat voor soort merken moet ik vooral denken? En bij wat voor winkels kan ik het best gaan kijken?
Pfff... moeilijke vragen, die termen zeggen me niet zoveel.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:54 schreef Ascendancy het volgende:
Is je ervaring werkelijk dat je die 6GB voltrekt met enkel audio programma's?
Waarom specifiek een i5? Sowieso, zijn je programma's multi-threaded of draai je meerdere programma's?
Anders is een snelle dual-core misschien nog wel interessanter dan een per core iets tragere quad-core.
Toffe site. Maar bij superveel componenten heb ik geen idee wat ik in moet vullen (moederbord, harddisk, etc.)quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:53 schreef sensodyne het volgende:
http://www.alternate.nl/html/pcbuilder/circleView.html?cn=1
ik heb uiteindelijk ook alles zelf uitgezocht. kost even tijd.. maar het is wel cool om het zelf te doenquote:Op vrijdag 16 juli 2010 23:00 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Toffe site. Maar bij superveel componenten heb ik geen idee wat ik in moet vullen (moederbord, harddisk, etc.)
Moederbord gewoon voor een gigabyte of asus gaan die nog mogelijk is na de CPU keuze.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 23:00 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Toffe site. Maar bij superveel componenten heb ik geen idee wat ik in moet vullen (moederbord, harddisk, etc.)
Nee, de PC waarop ik werkte (die nu kapot was) was nog P4 3Ghz. Al wat ouder dus. Zie wel dat veel andere muziekpc's tegenwoordig minimaal I5 hebben.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 23:20 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Moederbord gewoon voor een gigabyte of asus gaan die nog mogelijk is na de CPU keuze.
HDD maakt niet uit, gewoon SATA II en 7200RPM.
Heb je nu meerdere cores in je PC? En als je dan bij taakbeheer kijkt, zitten ze dan allemaal op full load of slechts 1?
En met quod-core bedoel je gewoon I5 of niet?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 23:23 schreef Ascendancy het volgende:
Dan moet je voor een quad-core gaan, ik weet niets van audio-programma's.
Waarom nvidia terwijl ati atm superieur is?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 23:39 schreef walk-man het volgende:
Ok koningdavid. Hier mijn lijstje voor jou:
Intel i5 750 evt met Scythe Mugen 2 koeler
Gigabyte GA-P55M-UD2 moederbord (heeft Firewire)
4GB DDR3 1333MHz (merk naar keuze zorg wel voor lage latencies van 7/8 ivm met bandbreedte)
1 x Samsung F3 500GB (bootdisk)
1 x Samsung F3 1TB storage (en zet er evt. er eentje bij voor RAID 5)
nVidia 9400GT videokaart
Nexus Value 430 voeding, stilste voeding ooit.
Kast naar keuze met firewire aansluting en voldoende case fans.
Welke winkel? Kijk eens bij Tweakers pricewatch![]()
Slotje.
Je voeding is er niet voor gemaakt om de warmte van je kast af te voeren. Dat was misschien 10 jaar geleden zo maar nu niet meer. Daar heb je stille casefans voorquote:Op vrijdag 16 juli 2010 23:42 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Waarom nvidia terwijl ati atm superieur is?
En stilste voeding ooit en vervolgens er een aantal case-fans ingooien?
Waar zijn de lage latencies voor nodig als dit voor vaak zelfs 100 euro meer(bij 6GB) nauwelijks merkbaar verschil oplevert.
Ik vind dat soort merken overpriced en ze bezuinigen vaak op bepaalde onderdelen bijv de voeding. Maar iedere groot merk heeft opzich wel high-end PC's je betaald er alleen wel meer voor.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 23:50 schreef koningdavid het volgende:
Helden zijn jullie. Thx.
Een computer zelf samenstellen is dus beter dan een Merk-pc kopen (Dell, HP, etc.)?
Loop ik niet het risico dat ik bij zo'n samengestelde pc het een 'samengesteld zooitje' wordt wat op papier goed is, maar in de praktijk niet zo goed werkt?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 23:53 schreef walk-man het volgende:
[..]
Ik vind dat soort merken overpriced en ze bezuinigen vaak op bepaalde onderdelen bijv de voeding. Maar iedere groot merk heeft opzich wel high-end PC's je betaald er alleen wel meer voor.
risico loop je altijd. Het grootste probleem is het geheugen.Sommige merk/serie geheugens willen niet goed samenwerken icm met een bepaald moederbord. dus moet je via de fabrikant van het moederbord kijken of het geheugen wel goed werkt icm met dat moederbord. Overigens werken merken zoals Kingston wel op ieder moederbord.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 23:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Loop ik niet het risico dat ik bij zo'n samengestelde pc het een 'samengesteld zooitje' wordt wat op papier goed is, maar in de praktijk niet zo goed werkt?
Nvidia kaarten zijn de laatste 3 generaties juist minder zuinig en in het low-end segment loop je heel veel risico op rebranden.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 23:51 schreef walk-man het volgende:
[..]
AMD is niet suprieur ze hebben nu gewoon hele sterke kaarten met de HD58XX serie9400GT gekozen omdat veel software makers betere ondersteuning voor nVidia hebben (ben van beide geen anboy
). Geen grap kijk bijv maar naar Adobe. Ook is de 9400GT lekker zuinig maar in priciepe kan iedere andere kaart. Lage latencies = hogere bandbreedte en dat heeft TS nodig.
quote:Op zaterdag 17 juli 2010 00:04 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Nvidia kaarten zijn de laatste 3 generaties juist minder zuinig en in het low-end segment loop je heel veel risico op rebranden.
Klinkt toch wel gewaagd dan... daarom ben ik ook wel geneigd om gewoon een merk-pc te kopen waarvan je weet dat hij 'klopt'. Een Dell met goede specs heb je ook al voor 800-900 euro ofzo.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 23:58 schreef walk-man het volgende:
[..]
risico loop je altijd. Het grootste probleem is het geheugen.Sommige merk/serie geheugens willen niet goed samenwerken icm met een bepaald moederbord. dus moet je via de fabrikant van het moederbord kijken of het geheugen wel goed werkt icm met dat moederbord. Overigens werken merken zoals Kingston wel op ieder moederbord.
Aha... ze testen hem daar dus ook soort van?quote:Op zaterdag 17 juli 2010 13:19 schreef Ascendancy het volgende:
Als je hem door Alternate laat assembleren zijn zij verantwoordelijk voor het daadwerkelijk werken van de PC
Als het geheugen bijvoorbeeld niet matched, zullen ze je bellen en een andere optie suggereren.
Ja, voor 55 euro assenbleren ze hem. Ze schroeven alles in mekaar, er is dus geen risico dat jij als leek iets sloopt. Ze installeren ook je OS al en je kan net zoals bij dell extra garantie kopen.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 13:20 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Aha... ze testen hem daar dus ook soort van?
Thx voor de uitleg, klinkt goed.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 13:24 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Ja, voor 55 euro assenbleren ze hem. Ze schroeven alles in mekaar, er is dus geen risico dat jij als leek iets sloopt. Ze installeren ook je OS al en je kan net zoals bij dell extra garantie kopen.
Mijn ervaring is dat het beter werkt dan een dell bijvoorbeeld.
Zeker omdat ze er dan een hele bende zooi op installeren.
Je moet het uiteraard zelf weten. Wil je echt gewoon zekerheid, dan is voor een leek dell wellicht prettiger, omdat je dan totaal geen kennis hoeft te hebben en niet op mensen van het internet hoeft te vertrouwen.
Mijn ouders PC ook via alternate gedaan. De front USB was niet aangesloten. Dus even langs alternate gereden(Ridderkerk, heel massief) en ze fixen hem daar on de spot.
Je kan net als bij dell on-site garantie kopen zodat ze naar je toekomen.
Deze specifiek weet ik niet, maar de gemiddelde graphische kaart heeft inmiddels wel 2 DVI aansluitingen.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 13:30 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Thx voor de uitleg, klinkt goed.
Trouwens, die videokaart die je aanraadt, is die ook geschikt voor 2 beeldschermen?
jaquote:Op zaterdag 17 juli 2010 13:30 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Thx voor de uitleg, klinkt goed.
Trouwens, die videokaart die je aanraadt, is die ook geschikt voor 2 beeldschermen?
Heb jij nog tips?quote:Op zaterdag 17 juli 2010 13:30 schreef Adames het volgende:
Alternate is redelijk duur.
Netwerkkaart zit over het algemeen ingebouwd in het moederbord.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 13:40 schreef koningdavid het volgende:
Nog een aantal vraagjes:
- Als ik mijn eigen firewire-geluidskaart gebruikt of ik geen ingebouwde geluidskaart te bestellen, he?
- USB en firewire controllers moet ik ook apart er nog bijbestellen toch?
- Netwerkkaart moet er ook in, lijkt me?
Je krijgt nagenoeg geen moederborden zonder geluidskaart meer. Ik denk zelfs geen.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 13:40 schreef koningdavid het volgende:
Nog een aantal vraagjes:
- Als ik mijn eigen firewire-geluidskaart gebruikt of ik geen ingebouwde geluidskaart te bestellen, he?
cool-prices (alleen duurder in randapparatuur, verder pc onderdelen bijna altijd het goedkoopst). anders nog azerty of komplett.quote:
FW is niet standaard, sommige mobo's hebben wel, anderen niet.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 13:40 schreef koningdavid het volgende:
Nog een aantal vraagjes:
Ah, ik begrijp. Vandaar dat Alternate al aangaf dat ik geluid, netwerk en usb/fw had besteld nadat ik het moederbord had aangeklikt.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 13:43 schreef Adames het volgende:
[..]
Je krijgt nagenoeg geen moederborden zonder geluidskaart meer. Ik denk zelfs geen.
Snap je vraag niet helemaal, maar op een moederbord zitten al een aantal aansluitingen voor USB/FW. Daarnaast heb je vaak nog 2x USB en 1x FW pinnetjes op je moederbord. Daar kan je de verbindingen van de USB poorten van de kast op aansluiten. In feite hoef je niks meer te bestellen.
Enige wat nog zou kunnen is losse S-ATA > USB 3.0 brackets halen, maar zou ik nog even mee wachten
Netwerkkaart zit er al in.
Moederborden zijn nu erg compleet. Misschien heb je die geluidskaart niet eens meer nodig. Zo'n beetje elk moederbord heeft nu wel 7.1 geluid en digitaal/coaxiaal s/pdif
Die niet eens echt tof werkt.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 13:45 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
En alternate is misschien iets duurder dan standaard, maar alternate is de enige met een buildwheel
Dat je geen ruk voeding hebt en hij niet te klein is. Moet goede luchcirculatie hebben.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 14:40 schreef koningdavid het volgende:
Is er nog iets waar ik op moet letten bij de behuizing?
Dan zou ik inderdaad gaan voor een andere kast. En een andere processorkoeler. Dan heb je hem wel erg stil.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 15:01 schreef koningdavid het volgende:
Wow, dat is niet duur. Ik heb nog wel wat meer budget dan dat, wat zou je dan aanraden? Is het niet nadelig dat er geen videokaart bijzit?
De computer moet ook wel redelijk 'stil' zijn. Misschien dat er in de behuizing nog wat te winnen valt, dan?
De grootte van de behuizing is sowieso niet zo'n issue, hoeft van mij niet klein te zijn. Moet ik bij behuizingen nog op letten of er USB-aansluitingen enzo aan de voorkant zitten of wordt dat bij de assemblage allemaal gefixt?quote:Op zaterdag 17 juli 2010 15:05 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Dat je geen ruk voeding hebt en hij niet te klein is. Moet goede luchcirculatie hebben.
Wat hierboven wordt aangeraden is dus een te kleine kast.
Blaas je continu je CPU naar max, dan wil je ruimte
Overigens zit bij zijn config geen assemblage/OS.
Asrock zou ik ook niet aanraden, zeker niet met onboard GPU.
Die kan overigens ook geen 2 schermen aan
voeding koop je normaliter los. Die voeding+behuizing combo's zijn allemaal brak.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 15:05 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Dat je geen ruk voeding hebt en hij niet te klein is. Moet goede luchcirculatie hebben.
Wat hierboven wordt aangeraden is dus een te kleine kast.
Blaas je continu je CPU naar max, dan wil je ruimte
Overigens zit bij zijn config geen assemblage/OS.
Asrock zou ik ook niet aanraden, zeker niet met onboard GPU.
Die kan overigens ook geen 2 schermen aan
Zie er de meerwaarde niet van in tov interne aansluitingen, die vaak van VIA zijn.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 16:56 schreef koningdavid het volgende:
Op een muziekstudio-forum wordt mij aangeraden een Firewirekaart te kopen met TI Chipset, zoals bijv. deze: http://www.alternate.nl/html/pcbuilder/productDetail.html?searchClass=controllerFirewire&artno=FPFW02&cn=1&tn=BUILDERS
Van de FW die op het moederbord zit weet ik niet of het TI-chipset is. Is het dan handiger om geen FW op het moederbord te kopen maar een aparte fw-controller aan te schaffen?
Bij deze asrock wel bijvoorbeeld: http://www.alternate.nl/html/pcbuilder/productDetail.html?searchClass=mainboard&artno=GDER06&cn=1&tn=BUILDERSquote:Op zaterdag 17 juli 2010 18:42 schreef Adames het volgende:
[..]
Zie er de meerwaarde niet van in tov interne aansluitingen, die vaak van VIA zijn.
Steeds meer raakt goed geļntegreerd en is een extern kaartje relatief duur.
Maar ander moederbord is toch wel aan te raden. Zie geen FW aansluitingen op de asrock zitten.
Is wel erg duur, vind ik. Volgens mij is 7200 rpm ook wel prima.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 19:06 schreef Antony1989 het volgende:
Een SSD is ook wel handig denk ik? Zeker als je met veel sporen werkt, en vaak opslaat of opent.
Ja dat kan, maar dan zou ik die schijf niet gebruiken om belangrijke stuf op te slaan. Die schijf is immers al wat ouder, en de kans dat die kapot gaat kan dus eerder zijn. Om je windows en je programmas erop te zetten kan wel, maar als die kapot is moet je wel alles opnieuw installerenquote:Op zaterdag 17 juli 2010 21:16 schreef koningdavid het volgende:
Oh ja, nog een vraag.
I.p.v. 2 harde schijven kopen (1 voor program files, 1 voor muziekbestanden) kan ik natuurlijk ook gewoon mijn oude Dell harde schijf (160 GB, 7200 rpm) erin hangen als 'program files schijf'. Is dat slim, denken jullie?
Dan koop ik denk ik gewoon een nieuwe 250GB schijf als 'program files schijf', is de moeite niet. Ik kan wel even mijn oude harde schijf op mijn nieuwe pc aansluiten om oude bestanden te kopiėren natuurlijk.quote:Op zondag 18 juli 2010 02:18 schreef Antony1989 het volgende:
[..]
Ja dat kan, maar dan zou ik die schijf niet gebruiken om belangrijke stuf op te slaan. Die schijf is immers al wat ouder, en de kans dat die kapot gaat kan dus eerder zijn. Om je windows en je programmas erop te zetten kan wel, maar als die kapot is moet je wel alles opnieuw installeren
Die 160 GB is ook een stukje trager dan de nieuwe. Wil je juist liever niet als program files schijf hebben.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 21:16 schreef koningdavid het volgende:
Oh ja, nog een vraag.
I.p.v. 2 harde schijven kopen (1 voor program files, 1 voor muziekbestanden) kan ik natuurlijk ook gewoon mijn oude Dell harde schijf (160 GB, 7200 rpm) erin hangen als 'program files schijf'. Is dat slim, denken jullie?
je kunt ook een klein ssd schijfje kopen (zeg, 80 gb) als program schijf. dat verschil merk je wel en da's fijn. natuurlijk ook mogelijk om in de toekomst te upgraden (dan merk je nog beter hoeveel verschil het maaktquote:Op zondag 18 juli 2010 11:26 schreef Adames het volgende:
[..]
Die 160 GB is ook een stukje trager dan de nieuwe. Wil je juist liever niet als program files schijf hebben.
Een Single platter 500GB schijf (bijvoorbeeld de Spinpoint F3) is dan beter.
Videokaart kan, maar waarschijnlijk beter om te laten. Die nieuwe onboard dingen zijn ook sterk genoeg, energiezuiniger en stiller omdat er geen fan op zit.quote:Op zondag 18 juli 2010 17:22 schreef koningdavid het volgende:
Koop waarschijnlijk twee Samsung Spinpoint F3's. Een van 250 GB (program schijf) en een van 1 TB (documenten).
Wat betreft de videokaart. Is het een idee om de oude videokaart van mijn Dell in de nieuwe pc te hangen of gaat dat niet?
Ok.quote:Op zondag 18 juli 2010 17:26 schreef Adames het volgende:
[..]
Videokaart kan, maar waarschijnlijk beter om te laten. Die nieuwe onboard dingen zijn ook sterk genoeg, energiezuiniger en stiller omdat er geen fan op zit.
250 GB was een foutje ja, ik bedoelde die van 500GB.quote:Op zondag 18 juli 2010 17:26 schreef Adames het volgende:
Over die harde schijf, ga dan voor 500GB en 1 TB. Die 500 GB schijf is 41 euro op internet, de 250 GB 39. Nou weet ik het niet helemaal zeker, maar waarschijnlijk zal die 500 GB ook nog een stukje sneller zijn.
Ja, weet ik.quote:
Ok. Wat zou het grote verschil zijn tussen dit moederbord en bijvoorbeeld een ASRock van 80 euro. Wat merk ik daarvan als ik achter mijn pc zit te werken?quote:Op maandag 19 juli 2010 11:31 schreef Ascendancy het volgende:
Alle die je nog kan kiezen in de alternate clickwheel werken gewoon prima met de i5. Wat ze hebben gedaan is je een mobo aanraden met een high-end chipset. Dat is niet erg, maar ze zijn vaak buitensporig duur en dat komt vooral door extra features die niet iedereen gebruikt.
En de FW is doorgaans gewoon prima. En voor 100 euro kan je vast een betere FW-controller kopen.
Hoe vervalt dan de garantie? Zit er een seal op de kast?quote:Op woensdag 28 juli 2010 15:22 schreef koningdavid het volgende:
Ik het de computer binnen! Yes! Alles werkt perfect.
Even een vraag:
Ik wil mijn oude harde schijf aansluiten op mijn nieuwe computer om bestanden te kopiėren. Kan dit zomaar? En hoe kan ik dat het best doen zonder de kast te hoeven openen (dan vervalt garantie)? Ik heb een eSata aansluiting aan de voorkant.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |