blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 15:00 |
Ik heb op marktplaats een 4 pk buitenboordmotor gekocht. Een 2-takt evinrude uit 84. Hij had jaren stilgestaan, dus hij wilde niet goed starten. Ik heb nu 2 nieuwe bougies erin gedraait want deze waren vetgeslagen. Brandstofpomp schoongemaakt want de vlotterbak was steeds binnen een paar seconden leeg. Carburateur schoongemaakt; een prop met troep achter een naald vandaan gehaald. Ik weet niet precies wat die naald doet. Verder alles in de carburateur ingespoten met WD-40 en schoongeblazen met een compressor. Nou start hij goed, met de choke dicht. Hij komt goed op toeren. Gas geven, en hij loopt sneller. Maar als hij in begint te zakken, en ik gooi de choke open, dan maakt hij even heel veel toeren en begint steeds langzamer te lopen tot hij uitvalt. Als je gas bij geeft valt hij nog sneller uit. Weet iemand waar het aan kan liggen? | |
Opa.Bakkebaard | woensdag 14 juli 2010 @ 15:05 |
Met deze temperaturen zal je niet veel hoeven choken denk ik zo. Het lijkt me toch een probleem met de benzine / luchtverhouding. Is je spoeier niet verstopt? Verder lijkt me dat WD-40 in je carb. ook niet echt bevordelijk, maar dat weet ik niet zeker. | |
Metalfrost | woensdag 14 juli 2010 @ 15:05 |
Olie in je carb? Dat ding is tweetakt.. er moet mengsmering in | |
RaymondK | woensdag 14 juli 2010 @ 15:09 |
quote:En niet zomaar brommermix! Gewoon euro loodvrij met een speciale buitenboordmotorolie in de juiste verhouding voor dat type motor. | |
blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 15:09 |
Sproeier heb ik ook schoongeblazen. WD-40 zou je overal in moeten kunnen gebruiken zonder schade. En ik gebruik brommix voor dat ding. | |
blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 15:09 |
quote:o... Maar wat is er anders aan een buitenboordmotor dat er speciale olie in moet? Enige verschil lijkt me dat er 2 cilinders ipv 1 in zitten. | |
RaymondK | woensdag 14 juli 2010 @ 15:11 |
quote:Zoek eerst ff die verhouding op. Vaak is het compleet anders dan een brommert en wordt i veel te vet, of juist te schaal. | |
Opa.Bakkebaard | woensdag 14 juli 2010 @ 15:11 |
quote:Je weet ook dat het ding gekoeld moet worden met water? Je bent 't het ding niet gezellig in je achtertuintje op tafel aan het testen hoop ik? | |
blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 15:13 |
quote:Nee hij hangt wel in een bak met water. En er bubbelt allemaal water in, dus de impeller moet ook goed zijn. | |
RaymondK | woensdag 14 juli 2010 @ 15:13 |
quote:Idd. zoals Opa zegt, wel in een bak met water zetten, anders loopt i straks vast. En check of er ook koelwater uit komt. Vaak zie je zo'n straaltje als indicatie. Als er ketelsteen in je kanalen zit koelt i niet goed. Wat er pecies anders is dan brommerolie weet ik niet. Misschien heeft het iets met het vochtige klimaat te maken waarin die motoren draaien/bewaard worden, en/of met de bedrijfstemperatuur Maar nogmaals die olie/benz verhouding is belangrijk | |
blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 15:16 |
quote:Op de tank staat 1:50, dit is toch ook de verhouding van brommix? | |
blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 15:18 |
quote:Er komt bij mij geen straaltje uit, ik kan ook niet vinden waar dat uit zou moeten komen. Ik weet wel wat voor straaltje je bedoelt. Volgens mij wordt het gebruikte koelwater bij dit model terug naar de staart gepompt. Maar weet iemand of het iets met die naald te maken kan hebben? | |
OxygeneFRL | woensdag 14 juli 2010 @ 15:20 |
Nee het heeft met je koelwater te maken. Zit verstopt waarschijnlijk en stopt als hij warm wordt. | |
blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 15:22 |
quote:maar dan kan hij toch niet zomaar afslaan? Dan zou hij toch moeten vastlopen? | |
OxygeneFRL | woensdag 14 juli 2010 @ 15:29 |
Als ie vastloopt had je hem daarna ( als ie afgekoeld is) niet meer aangekregen en kon je hem weggooien. Oververhitting is ie voor beveiligd waarschijnlijk. Een buitenboordmotor is afhankelijk van koelwater dus hij zal stoppen als dat niet meer loopt. | |
blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 15:32 |
Hmm ik zal dat ff nakijken. Iemand een idee hoe ik dat het beste kan controleren? Evinrude motoren hebben niet zo'n straaltje als yamaha heeft volgens mij. | |
OxygeneFRL | woensdag 14 juli 2010 @ 16:11 |
Er moet ergens op het punt waar de staart de motor ingaat een tuitje zitten waar het water uit hoort te spuiten. Onderop de staart zit een ijzeren plaatje met een filter waar het water wordt opgezogen. Spuit dat eens door. En check de leidingen onder de kap. | |
blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 16:17 |
ik heb de onderstaart er iig ff af gehad, daar is alles goed. Impeller ziet er nog perfect uit. Ik zal de leidingen nog ff nakijken, maar ik wacht ff tot dat noodweer voorbij is getrokken. Het wordt erg donker hier ![]() | |
RaymondK | woensdag 14 juli 2010 @ 16:26 |
Mja ik kan alleen m'n ervaring van zo'n 25pk Yamaha ding uit de jaren 80 delen. Daarvan was opeens het straaltje weg, en kapte die d'r mee na een paar minuten. Dit terwijl het echte koelwater en uitlaatgassen onderaan de staart, vlak onder de waterlijn er uit komt. Er zat toen ketelsteen in die ik d'r uit heb gekregen door purren met een ijzerdraadje, en er daarna een paar liter azijn+water door heen laten pompen. Daarna weer schoongespoelt. 1:100 mixverhouding was ook bij die yamaha zo, maar ik weet niet of dat bij brommermix ook zo is. Verder is het absoluut geen overbodige luxe om voordat je straks gaat varen even de staartolie te verversen. Boven je schroef zit een tandwielset voor de 90 graden overbrenging. Dikke kans dat daar water in zit i.p.v. olie. Ook daar is speciale olie voor te koop. Suc6. | |
vannelle | woensdag 14 juli 2010 @ 17:25 |
quote:Niet choken bij warme motor, mengsel wordt dan rijker waardoor je blok gewoon verzuipt. Denk dat je daarom ook vette bougies had...... | |
Posergoth6667 | woensdag 14 juli 2010 @ 17:36 |
brommer logica: is je bobine niet kapot? geeft namelijk bij brommers hetzelfde. motor gaat als hij warm is ineens raar doen en valt uit, of valt direct uit. kan ook je koelwater zijn of je mix verhouding. | |
blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 17:57 |
quote:staartolie weet ik. Maar dat doe ik idd als ik ga varen. Grootste zorg is hem goed te laten lopen. Waar zat die ketelsteen precies bij jou? Mijn staartstuk ziet er goed uit, dus daar zit niks. | |
blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 17:59 |
quote:Bougies waren al vet toen ik hem kocht. Ik doe de choke open als hij warm is, zodat er meer zuurstof bij komt. Hierdoor kan hij niet verzuipen. Maar als ik de choke dichtlaat slaat hij ook af. | |
blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 18:06 |
quote:Als het de bobine is hoort hij helemaal niet te starten toch? | |
theghostrider | woensdag 14 juli 2010 @ 18:15 |
Er zit vast wel een stationair sproeier die je in en uit kan draaien. Probleem opgelost ![]() De choke zorgt alleen maar voor een rijk mengsel, dus nadat de motor beetje warm is die choke niet meer gebruiken. En die naald? Die kan je als het goed is hoger en lager zetten. Zet je 'm hoger heb je minder lucht in je mengsel (rijker mengsel), zet je 'm lager dan zorgt het voor een armer mengsel. En weet je zeker dat je de sproeier goed schoongeblazen hebt? Want het klinkt me dat er nog een vuiltje in de sproeier is blijven zitten ![]() UGH, de 2-takt specialist heeft gesproken ![]() | |
blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 18:22 |
quote:Er zit geen stationair sproeier in. Het is ook echt het simpelste stukje metaal wat er bestaat als ik deze carburateur vergelijk met de carburateur van mijn scooter. Ik weet ook zeker dat ik de sproeier goed heb schoongemaakt, ik kan er gewoon doorheen kijken als ik hem in het licht houd. Ja en die naald, ik probeer er dan een beetje aan te draaien, en het lijkt op sommige momenten dat ie dan weer heel even wat meer toeren maakt, en dan zakt ie weer in. Maar je kan hem niet stabiel krijgen. | |
theghostrider | woensdag 14 juli 2010 @ 18:27 |
quote:Ik zeg het omdat het mij meerdere malen overkomen is namelijk. Dacht em goed doorgeblazen te hebben maar bij de 2e check zat er wel degelijk een 'stofje' in. Je kan misschien de gaskabel iets opstellen zodat hij stationair wat harder loopt? | |
blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 18:47 |
quote:dat werkt, wel, maar gas geven helpt op een gegeven moment niet meer, dan slaat ie alleen nog maar sneller af. | |
vannelle | woensdag 14 juli 2010 @ 18:50 |
quote:Minder zuurstof juist. Een choke doet niks anders dan de luchttoevoer verminderen. | |
blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 18:53 |
quote:Ja maar als de choke open staat, is de klep open, dus komt er meer zuurstof bij. | |
theghostrider | woensdag 14 juli 2010 @ 18:56 |
Hoe zit het met je luchtfilter? Is dat orgineel? Te weinig lucht dan slaat de motor ook gelijks dood namelijk. Maar teveel lucht is ook weer niet goed.. Sja altijd moeilijk problemen oplossen als je de motor niet hoort. | |
theghostrider | woensdag 14 juli 2010 @ 19:01 |
quote:Als er geen klep meer voor zit is de choke volgens mij dicht. Als je de doorgang gaat blokkeren krijgt hij idd minder lucht. Wat voor carb is het eigenlijk? Zit er wel een vlotter in? meestal zit er een klein lipje die de hoogte van de vlotter bepaald.. met schoonmaken KAN het iets verbogen zijn. | |
blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 19:08 |
er zit geen luchtfilter op (ja ik had al zoiets van ![]() Wat voor carburateur het precies is weet ik niet, maar de vlotter doet het helemaal goed, dat heb ik ook nagekeken. hier is de bouwtekening van de carb nummer 10 is trouwens de naald die ik bedoel | |
theghostrider | woensdag 14 juli 2010 @ 19:19 |
quote:Ik had iid een andere naald in gedachten. Zat aan nr 19 te denken. Geen idee wat 10 doet,,, | |
blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 19:59 |
nr 19 daar zit de sproeier in. | |
theghostrider | woensdag 14 juli 2010 @ 20:06 |
quote:weet ik ![]() | |
blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 20:15 |
nee deze werkt met een klep, die op de klep van de choke lijkt. | |
theghostrider | woensdag 14 juli 2010 @ 20:22 |
quote:Blijft moeilijk natuurlijk de oorzaak te achterhalen... Er moet iets niet in de haak zijn natuurlijk da's duidelijk. Er zit geen membraan in denk ik...kan een oorzaak voor 'valse lucht' zijn namelijk. Oh misschien ff met een pantykous als luchtfilter proberen? Krijgt hij iets minder lucht... kun je checken of hij idd teveel of te weinig lucht krijgt.. Verder weet ik het ff niet meer.. misschien speciaal forum voor 2-taktmotoren googlen? | |
blingbling11 | woensdag 14 juli 2010 @ 21:13 |
Ik heb hem eindelijk goed lopend! Het probleem was de choke, hij heeft eigenlijk 2 standen, en je kan hem niet zo makkelijk reguleren. Waardoor als ie dicht was hij uitviel, en als hij open was ook. Je moet hem gewoon de gouden midden weg hebben. Misschien dat het beter werkt met de kap erop. En anders probeer ik je tip van de panty :p Er is wel een probleem met de koeling, als hij ff 5 minuten stationair loopt is hij al kokend heet. Als ik er water op spat verdampt het meteen. Dus ik moet toch ff de hele staart eraf, want om na 100 meter planee en ontplofte motor te hebben is ook niet zo best ![]() Maar ik ben wel al een heel eind verder! bedankt alvast. | |
theghostrider | donderdag 15 juli 2010 @ 00:51 |
![]() | |
theghostrider | donderdag 15 juli 2010 @ 00:53 |
Als je maar voldoende 2-t olie in de benzine hebt zal het warm lopen wel mee vallen. Veel plezier met je boot ![]() | |
RaymondK | donderdag 15 juli 2010 @ 07:24 |
quote:Waar precies het ketelsteen zat is moeilijk te zeggen. Ik ging er bijna een 30cm in met een ijzerdraad (via dat piesgaatje aan de zijkant) en er kwam aadrig wat rotzooi uit. Overigens is dat niet al het koelwater. Gewoon een indicatiestraaltje wat idd. niet alle motoren hebben. Het kan zijn dat er kanaaltjes verstopt zitten in je motor waardoor hij niet goed koelt. Ik zou ff een paar liter azijn in je koelwateruitlaat laten lopen (motor op z'n kop) en hem ff een kwartiertje zo laten staan, en daarna goed doorspoelen. | |
T42 | donderdag 15 juli 2010 @ 10:32 |
quote: ![]() ![]() je moet 1:27 of 1:50 hebben staat in je boekje even checken | |
T42 | donderdag 15 juli 2010 @ 10:33 |
quote:das een klote werkje maar wel doen! | |
blingbling11 | donderdag 15 juli 2010 @ 12:10 |
quote:Ik heb al iets gevonden waarin stond dat de 6 gaatjes halverwege mijn staart, dat daar koelwater uit moet sputteren. Ik dacht dat dat de uitlaat was ![]() | |
T42 | donderdag 15 juli 2010 @ 12:59 |
quote:zoou ik er nog een nieuwe inpeller in zetten | |
OxygeneFRL | donderdag 15 juli 2010 @ 13:22 |
quote:Dat is je uitlaat. Dat is bijna altijd gecombineerd met je koelwater. | |
RaymondK | donderdag 15 juli 2010 @ 13:31 |
quote:Ja hoor. En zoals TS al schreef. Z'n motor moet 1:100 worden aangemengt. Met die brommermix van jou dus mooi een vet geslagen bougie. Dus niks brommermix. ![]() En die speciale buitenboordmotorolie heeft met de bedrijfstemperatuur temaken, deze olie verbrand eerder. Het wordt niet voor niets gemaakt. Niet te verwarren met staartolie uiteraard. [ Bericht 3% gewijzigd door RaymondK op 15-07-2010 13:48:34 ] | |
B4llistic | donderdag 15 juli 2010 @ 13:36 |
Klinkt als een brandstoftekort | |
T42 | donderdag 15 juli 2010 @ 13:50 |
quote:daarom het boekje lezen maar 1:100 is sparta-met benzine. (d8 alleen dat yamaha enzo 1:100 gebruikte) 2takt olie is 2takt olie en dat speciale heb ik nog nooit gezien hier bij de boot handel staat gewoon 2takt olie. temp is bullshit want dan zou je ook speciale buitenboordbenzine moetten kopen ![]() als de olie eerder verbrand dan heb je een probleem met de smering trouwens ![]() ik vaar met oudjes (jare 60) die wel 1:50 gesmeert worden dus dacht dan evinrude dat dus altijd had, brommix bij een fatsoenlijke pomp kun je zelf de verhouding aangeven. 1:25 tot 1:100 edit: quote: | |
RaymondK | donderdag 15 juli 2010 @ 13:54 |
quote:Die buitenboordmotorolie is dus gemaakt om onder de 100 graden te verbranden. Dit in tegenstelling tot brommertjes.... Buitenboordmotoren worden (dat is athans de bedoeling) niet zo heet. Het zal in elk motorboekje staan, dus vooral eigenwijs blijven, en voor die paar centen risico lopen. En verder is het beter biologisch afbreekbaar gezien het in het water kan komen. Al heb ik bij het laatste wel m'n twijfels. | |
T42 | donderdag 15 juli 2010 @ 14:07 |
quote:heb net gebelt met de dealeren die zegt dat het niks uitmaakt met risico.. alleen met schoonhouden van de uitlaat. | |
RaymondK | donderdag 15 juli 2010 @ 14:10 |
quote:Nou das mooi. Al blijft natuurlijk niet alleen je uitlaat schoner, maar ook de rest van je motor. Het rookt ook nog eens minder omdat het bij die lagere temperaturen beter verbrand | |
T42 | donderdag 15 juli 2010 @ 14:35 |
quote:thuis varen ze met een motor die mijn opa ooit nieuw kocht in 1965 en die deed er afgewerkte motorolie in mixen dat ding loop nu nog. | |
RaymondK | donderdag 15 juli 2010 @ 15:34 |
quote:Ja, gewone motorolie mixt al helemaal niet goed met benzine. Hij zal d'r best op lopen, maar het maximaal aantal draaiuren zal d'r niet hoger van worden. | |
theghostrider | donderdag 15 juli 2010 @ 17:36 |
quote:Onzin natuurlijk, het is een 2 -takt dus er moet 2-takt olie door de benzine. Alle 2 takten werken herzelfde ![]() | |
T42 | donderdag 15 juli 2010 @ 18:26 |
quote:dat had ik nou ook quote:tot jaren 80 deden ze niks anders hoor. uitlaat maakt ook niet uit, ook bij die bbmolie krijg je aanslag maar die was beter te doseren met een speciale fles. | |
blingbling11 | donderdag 15 juli 2010 @ 21:47 |
Ik heb de hele staart eraf gehaald. Daar was 1 kanaal al zichtbaar verstop. Dit was het kanaal waar het koelwater werd afgevoerd. Morgen regel ik ff een compressor, dan kan k alle kanalen doorblazen. | |
T42 | donderdag 15 juli 2010 @ 22:22 |
quote:kijk ook je impeller na ![]() offtopic: gunter van mtv ![]() | |
blingbling11 | donderdag 15 juli 2010 @ 22:28 |
quote:Impeller had ik gister al nagekeken, die was nog prima. offtopic: gunther is baas ![]() | |
theghostrider | donderdag 15 juli 2010 @ 22:41 |
quote:Gunther van die Ludolfs? ![]() | |
theghostrider | donderdag 15 juli 2010 @ 22:43 |
![]() | |
blingbling11 | donderdag 15 juli 2010 @ 22:44 |
quote:http://www.dumpert.nl/mediabase/19915/4dc48700/der_g_nther.html | |
theghostrider | donderdag 15 juli 2010 @ 22:52 |
quote:De eerste keer dat ik dit zie (neem aan dat er meerdere filmpjes zijn? zoals New Kids On The Block ) maar kreeg bijna een lachkick. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
blingbling11 | donderdag 15 juli 2010 @ 22:59 |
quote:nee helaas niet, was maar een reclame filmpje ![]() | |
theghostrider | donderdag 15 juli 2010 @ 23:19 |
Maar Die Ludolfs op discovery kon ik ook wel altijd om lachen. Uwe Manny der Peter und Horst Gunthersjun | |
blingbling11 | vrijdag 16 juli 2010 @ 23:44 |
Hij koelt echt voor geen meter. Geprobeerd door te blazen met een compressor. Echt bijna geen doorgang. Dus ik dacht ik laat hem ff lopen in een bak met schoonmaakazijn. En ja hoor, hij sloeg na 5 minuten vast. Gelukkig op heel weinig toeren dus geen beschadigingen. Heb de cilinderkop eraf gehaald. HELEMAAL vol met kalk, dus heb dat ff losgebeiteld en staat nu in de antikal ( ![]() | |
theghostrider | zaterdag 17 juli 2010 @ 01:56 |
quote:Ik heb nu ook gedonder met m'n scooter. Zet 'm goed weg nooit weer aanpakken. Uurtje gewacht... benzinetoevoer gecheckt, sproeiers gescheckt, bougie gecheckt.. doet ie nog niks. Weer uurtje wachten..warrempel, hij doet het. HéHé... Totdat ik een 10 kilometer verderop ff stoppen moet, slaat me af, en hij loopt nog steeds niet ![]() Naar huis laten slepen met een stuk touw ![]() Wat een afgekakt product. Morgen maar is weer kijken... verheug me er nu al op.. ![]() De duvel heeft me behoorlijk geiriteerd vandaag en verwacht morgen weinig anders ![]() Die belhamel ![]() Is net goed ingereden en dat dit gesodemieter. Voor dik 700 euro aan verspiekert. weerwolf! In egelvet | |
T42 | zaterdag 17 juli 2010 @ 10:48 |
quote:was motortje duur? want lijkt me bijna miskoop ![]() anyway ik heb nog een 9,5pk te koop staan die wel koelt ![]() | |
RaymondK | maandag 19 juli 2010 @ 09:23 |
quote:Het tweetaktprinciepe is voor elke tweetact hetzelfde ja ![]() Maar nu dan nogmaals en voor de laatste keer: Een buitenboordmotor wordt minder heet dan een brommert. Daarom speciale olie. De onverbrande olie komt in het water. Daarom speciale olie. En motorolie mengt niet goed met benzine. Daarom speciale olie. Tuurlijk doet i het als het maar vet genoeg is, maar zet er twee naast elkaar en kijk na 10jr nog eens vanbinnen. | |
Opa.Bakkebaard | maandag 19 juli 2010 @ 10:07 |
quote:Oei. Zuigerveren ook nog goed? Die zijn meestal naar de filistijnen na een vast / warmloper. Kalk in je cilinderkop zeg je? Dat is vreemd lijkt me. Het motortje heeft z'n beste tijd wel gehad. | |
blingbling11 | maandag 19 juli 2010 @ 13:47 |
ik heb alle verstoppingen verholpen, ik wacht alleen nog op een nieuwe koppakking en dan weet ik of hij het helemaal doet | |
RaymondK | maandag 19 juli 2010 @ 14:37 |
quote:Ben benieuwd. Het zou wel leuk zijn na al dat werk. | |
mylifeisgrey | maandag 19 juli 2010 @ 14:47 |
quote:hey. even geen zin om alles te lezen, dus kan al gezegd zijn als je zolang mogelijk doorgaat, en minder gas geeft als hij anders uitvalt. tot hij op gegeven moment helemaal niet meer wil. check dan hoe 'zwaar' hij draait vlak nadat hij is afgeslagen. misschien loopt hij gewoon vast namelijk probeer dan eens andere/meer olie bij de benzine is zowiezo een goed idee om te proberen. maar daar verschillen meningen over sommige mensen zeggen dat moderne olieeen beter zijn, dus dat je met minder dan fabrieksopgave toe kan andere zeggen dat je juist "slechte oude"types olie ruim bij de benzine moet mengen en kan ook nog oververhit rakende bobine zijn. dus check contactpuntafstand, en misschien nieuwe bobine. maar klinkt voor mij als vastlopen, door niet goede mengsmering oh misschien kan ook nog vastlopen door oververhitting door niet goede koeling, of fout ontstekingstijdstip. check koeling ook maar. vooral als hij watergekoeld is , en de werking waterpomp controleren dan en ontsteking alles controleren/afstellen hoort ook bij onderhoud werkt hij nu alweer goed? [ Bericht 1% gewijzigd door mylifeisgrey op 19-07-2010 15:11:32 ] | |
Opa.Bakkebaard | maandag 19 juli 2010 @ 15:04 |
quote:Nee, je kan inderdaad beter hoop zinloos dubbelop typwerk doen ja. ![]() quote:Wat ![]() | |
blingbling11 | maandag 19 juli 2010 @ 17:27 |
quote:Als je wel alles had gelezen had je dat hele verhaal niet hoeven typen. Hij doet het goed, alleen hij koelt niet, dat probleem heb ik nu verholpen en als ik mijn nieuwe koppakking binnen heb kan ik het testen. | |
T42 | maandag 19 juli 2010 @ 20:56 |
quote:en een grasmaaier motor, lucht gekoelde bbm(jah die zijn er ook), trabant, listers? allemaal 2takts die niet op een brommer zitten en niet zo heet worden. (ivm toeren) 2takt bbm GAAT NIET STUK van normale 2takt olie.... en dat motor olie verhaal die motor snort nog perfeckt en ziet er van binne nog super uit! (en dat na 25jaar wekelijks gebruik bij vissen) | |
theghostrider | maandag 19 juli 2010 @ 21:11 |
quote:Laagtoerige motoren zijn lange-slag motoren. En idd, de verbranding is er niet minder heet om daarom moet er wel degelijk 2-takt olie gebruikt worden. Of andere olie als je daar ervaring mee hebt natuurlijk. Een 25 jaar draaiende motor bewijst dat die olie dus ook goed werkt. | |
RaymondK | dinsdag 20 juli 2010 @ 07:09 |
quote:Hoe eigenwijs kun je zijn. Maar euh, als je van die 6.95 die die buitenboordmotorolie kost rijk denkt te worden moet je het vooral laten. | |
theghostrider | dinsdag 20 juli 2010 @ 07:32 |
![]() ![]() quote: | |
RaymondK | dinsdag 20 juli 2010 @ 08:14 |
Ja je hoeft hier niet een potje uit te gaan leggen hoe een 2takt werkt heur. Daar is niks bijzonders aan. ![]() We hadden het over die Schmiere weet je nog? End. ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door RaymondK op 20-07-2010 08:20:40 ] | |
theghostrider | dinsdag 20 juli 2010 @ 09:42 |
quote:The pollution comes from two sources. The first is the combustion of the oil. The oil makes all two-stroke engines smoky to some extent, and a badly worn two-stroke engine can emit huge clouds of oily smoke. The second reason is less obvious but can be seen in the animation (above). Each time a new charge of air/fuel is loaded into the combustion chamber, part of it leaks out through the exhaust port. That's why you see a sheen of oil around any two-stroke boat motor. The leaking hydrocarbons from the fresh fuel combined with the leaking oil is a real mess for the environment. ![]() | |
T42 | dinsdag 20 juli 2010 @ 10:19 |
quote:ik koop nooit een fles joh.. ik ga gewoon tanken voor 1,55/1,60 waar het al inzit quote:hij is nog ouder komt uit 1965 ![]() | |
RaymondK | dinsdag 20 juli 2010 @ 10:55 |
quote:Ja ja, ik heb het gelezen. Precies de rede waarom je geen afgewerkte motorolie moet gebruiken dus. En wat ik al eerder schreef, die buitenboordmotorolie is beter afbreekbaar. ![]() | |
blingbling11 | dinsdag 20 juli 2010 @ 13:27 |
quote: Volgens mij is motorolie uberhaupt niet afbreekbaar. Maar ik kan die buitenboordmotorolie nergens vinden? heb je een link? | |
T42 | dinsdag 20 juli 2010 @ 14:48 |
quote:BP zegt van wel ![]() | |
RaymondK | dinsdag 20 juli 2010 @ 16:26 |
quote: http://www.compass24.nl/w(...)_accessoires/4966177 Suc6. | |
T42 | dinsdag 20 juli 2010 @ 17:04 |
quote:9,95 hoor ![]() ![]() quote:http://www.olietekoop.nl/motorolie/product/23 | |
RaymondK | woensdag 21 juli 2010 @ 06:53 |
quote: ![]() | |
theghostrider | woensdag 21 juli 2010 @ 07:38 |
quote:Je bent bij de neus genomen door wat de commerciele branche met buitenboordmotorolie doet. Reclame maken. Daar trapt de gemiddelde persoon gewoon in. Valt me mee dat ze geen olie ontwikkeld hebben speciaal voor: 1000 toeren p/m 2000 p/m 3000 p/m etc. Zit ook geld in ![]() Je moet niet altijd geloven wat "ze" zeggen ![]() | |
RaymondK | woensdag 21 juli 2010 @ 07:54 |
quote:Dat ben ik niet. De bedrijfstemperatuur van een motor doet wel degelijk andere eisen stellen aan z'n olie. En verder heb je de overmatige vervuiling bij het gebruik van afgewerkte motorolie. Ik heb hier genoeg over geschreven, en is dit ook m'n laatste berricht. Of TS moet nog interessante voorderingen maken. ![]() | |
theghostrider | woensdag 21 juli 2010 @ 08:08 |
![]() ![]() | |
RaymondK | woensdag 21 juli 2010 @ 08:44 |
![]() | |
T42 | woensdag 21 juli 2010 @ 08:50 |
quote:nu niet steeds over afgewerkte olie beginen dat was iet van de jaren 70. ging nu over 2takt olie vs bbm2takt olie ![]() maar je hebt ook luchtgekoelde bbm's? en die dan? | |
blingbling11 | woensdag 21 juli 2010 @ 13:06 |
quote: ![]() ![]() ik zit trouwens nog steeds op die pakking te wachten, dus ik weet nog steeds niet of ie het doet | |
blingbling11 | donderdag 22 juli 2010 @ 16:15 |
Ja kut, ik heb die pakking binnen, alles teruggemonteerd. Maar nu wil ie niet meer starten. Ik denk zelf dat het door de WD40 en de antikal komt. Maar ik heb ruim een uur geprobeerd hem te starten. En 2 keer de cilinderkop eraf gehaald om de troep eruit te halen, en 6 keer de bougies schoon gemaakt. Je hoort hem detoneren, maar hij blijft niet lopen. ![]() 1 pluspunt, er stroomt koelwater rond ![]() maar zonder lopende motor heb ik daar niet zoveel aan ![]() | |
RaymondK | donderdag 22 juli 2010 @ 16:45 |
Voel je wel compressie als je trekt/start? De enige manier waarop er zooi op je cilinder kan komen is via je een lek in je koppakking lijkt me. Of een gat in je motorwand, maar dat zal toch niet. Of zit er nog een pakking tussen je inlaatpunt en het koelwatergedeelte? Ik kan nu pas maandag weer replyen. Sterkte van het weekend. ![]() | |
blingbling11 | donderdag 22 juli 2010 @ 17:22 |
Ja ik heb compressie, en die troep is er ingekomen door mijzelf. Ik heb de WD40 erin gespoten zodat de cilinderwanden niet gingen roesten, en de zuigers niet vast gingen zitten. Maar ik ging er vanuit dat dat vanzelf mee zou verbranden. Mooi niet dus ![]() | |
menmulder | donderdag 22 juli 2010 @ 18:49 |
Nah een beetje wd40 is echt het probleem niet hoor, en ik spreek uit ervaring, die zut verbrand gewoon mee ... | |
T42 | donderdag 22 juli 2010 @ 19:44 |
quote:voelt het al als miskoop? ![]() | |
blingbling11 | donderdag 22 juli 2010 @ 20:05 |
quote:nee hoor, zolang ik er nog mee bezig ben niet. Moet toch wat te doen hebben deze vakantie ![]() | |
T42 | donderdag 22 juli 2010 @ 22:58 |
quote:meestal doe ik dat als klote weer is ![]() ![]() | |
blingbling11 | vrijdag 23 juli 2010 @ 00:04 |
quote:Ik heb geen grote schuur waar ik in kan sleutelen, bus bij kloteweer ga ik niet sleutelen. Maar zo houdt ik geen mooi weer over om te varen ![]() Ik heb hem wel al aan de praat gekregen, maar het was te laat om hem nog ff herrie te laten maken, dus ik ga morgen verder proberen. | |
De_Melkboer | vrijdag 23 juli 2010 @ 00:29 |
Als Trabantrijder, met een 26 pk luchtgekoelde 2-takt, wil ik nog wel wat toevoegen, Als je de koppakking vervangt is het ook wel zo handig om ook de voetpakking mee te nemen. Een lekke voetpakking zorgt ervoor dat het mengsel onderaan al uit de cylinder wordt geperst zodat je bovenin een te arm mengsel hebt met minder vermogen en pingelen als gevolg. De carburateur bij mijn Trabant is thermisch onderbroken door een isolerende pakking, laat je die weg dan verdampt de benzine te snel bij warme motor Soms is na verloop van tijd afslaan, heel stom, het gevolg van een verstopt gaatje in de tankdop, er kan geen lucht bij en de benzine blijft hangen op het vacuüm. Mengolie heb je in synthetisch en in mineraal. De synthetische zijn bij een Trabant alleen geschikt voor de nieuwere motoren met naaldlagers in de zuigerpen. De oudere motoren hebben bronzen lagers, en die worden aangetast door synthetische olie. Bij een motor uit 1965 zou ik voor veilig gaan en mineraal kiezen. Er bestaat ook mengolie van Aspen, en van Still, die wordt gebruikt voor kettingzagen en die geeft minder vuile uitstoot. | |
T42 | vrijdag 23 juli 2010 @ 00:33 |
quote:ik heb ook geen sleutel schuur zit dan gewoon op de keukentafel te sleutelen | |
blingbling11 | vrijdag 23 juli 2010 @ 14:01 |
jaaaa en hij doet het! sputter lekker veel water uit, dus hij koelt ook! Wordt ook niet meer zo heet dat het water gelijk verdampt als je het erop spat. Maar nu heb ik de kap er terug op gezet, en nu merk je dus dat je dus een middenweg moet vinden met de choke voor hij goet loopt. Op zich niet zo erg, maar omdat dat ding behoorlijk trilt duurt het een paar seconden voor hij in een van zijn 2 standen terug schiet, dus zakt hij gelijk in. Niet echt ideaal om mee te varen. Moet ik dit soms afstellen met die gare schroef? | |
mylifeisgrey | vrijdag 23 juli 2010 @ 14:57 |
quote:plakband dan op de chokeknop! ![]() mengsel zal wel wat rijker moeten. of carbarateur ergens vuiltje, of ergens moeilijk te vinden iets kapot. of versleten. je had al technische tekeningen van carbarateur enzo toch? maakt verder ook niet veel uit, maar heeft hij 1 carb, of 2? | |
blingbling11 | vrijdag 23 juli 2010 @ 15:50 |
carburateur is helemaal schoon, niks kapot, heb alles nagekeken. Hij heeft 1 carburateur | |
mylifeisgrey | vrijdag 23 juli 2010 @ 16:28 |
quote:er zitten vast stelschroefjes op. zoek het schroefje, waarmee je hem wat rijker kan zetten dan. en proberen alles goed af te stellen he. soms is carbarateur, ergens iets gewoon kapot. wat je niet met blote oog goed kan vinden. revisiesetje kopen, of helemaal nieuwe carbarateur anders. maar eerst proberen of het af te stellen valt. hij gedraagt zich 'altijd hetzelfde'? (met choke half aan doet hij het altijd goed)? dan zal wel kwestie van mengsel afstellen zijn | |
RaymondK | maandag 26 juli 2010 @ 07:25 |
Wauw hij doet het. ![]() Ik had wel eens een johnson hulpmotortje van 1,5pk (waar je zelf het touwtje omheen moest wikkelen :-)) En daarmoest je ook altijd aan het mengsel lopen kutten. Het zal nu een kwestie van goed afstellen zijn denk ik. | |
525TDS | maandag 26 juli 2010 @ 08:22 |
Ik zie dat hij het beter gaat doen. Het is trouwens überhaupt een wonder dat hij ook maar iets doet, maar dat is slechts mij persoonlijke ervaring met de oudere Evinrude/Johnson motoren. Het probleem dat jij omschreef heb ik ook eens gehad en na heeeeeeel lang zoeken kwam ik er achter dat hij valse lucht aanzoog via de pakking van het inlaatspruitstuk. Kan het niet verklaren maar naar vervangen van deze pakking deed hij het als een speer. | |
525TDS | maandag 26 juli 2010 @ 08:23 |
quote:Those were the days..... | |
blingbling11 | maandag 26 juli 2010 @ 10:55 |
quote:Er zit geen spruitstuk, de carb is direct vastgemaakt op de carters. De pakking die daartussen zat was ook weggerot, die heb ik ook vervangen voor een flinke laag vloebare pakking ![]() | |
T42 | maandag 26 juli 2010 @ 13:21 |
quote:frotkees ![]() ![]() | |
kres | dinsdag 27 juli 2010 @ 18:57 |
quote:Ohh wat een bekend verhaal.. Zo ging ik dus ook samen met een maatje van mij stukje varen met een oude Johnson aan de achterkant.. Na 15 min begon hij steeds langzamer te draaien. Tot hij dus stopte.. We zijn toen door een hele mooie meid naar de dijchbijzijne haven gesleept. Daar op de steiger een tijdje staan kloten maar niet meer aan de praat gekregen. Pas toen we weer thuis waren zagen we idd dat hij zwaar valse luch aan het aanzuigen was tussen de carb en het blok. ![]() | |
adriaanrijkens | zondag 21 april 2013 @ 18:18 |
Ik heb precies hetzelde probleem met een 4 Evinrude. Wat was de uiteindelijke oplossing? |