En niet zomaar brommermix!quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:05 schreef Metalfrost het volgende:
Olie in je carb? Dat ding is tweetakt.. er moet mengsmering in
o...quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef RaymondK het volgende:
[..]
En niet zomaar brommermix!
Gewoon euro loodvrij met een speciale buitenboordmotorolie in de juiste verhouding voor dat type motor.
Zoek eerst ff die verhouding op. Vaak is het compleet anders dan een brommert en wordt i veel te vet, of juist te schaal.quote:
Je weet ook dat het ding gekoeld moet worden met water? Je bent 't het ding niet gezellig in je achtertuintje op tafel aan het testen hoop ik?quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
o...
Maar wat is er anders aan een buitenboordmotor dat er speciale olie in moet?
Enige verschil lijkt me dat er 2 cilinders ipv 1 in zitten.
Nee hij hangt wel in een bak met water. En er bubbelt allemaal water in, dus de impeller moet ook goed zijn.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:11 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Je weet ook dat het ding gekoeld moet worden met water? Je bent 't het ding niet gezellig in je achtertuintje op tafel aan het testen hoop ik?
Idd. zoals Opa zegt, wel in een bak met water zetten, anders loopt i straks vast.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
o...
Maar wat is er anders aan een buitenboordmotor dat er speciale olie in moet?
Enige verschil lijkt me dat er 2 cilinders ipv 1 in zitten.
Op de tank staat 1:50, dit is toch ook de verhouding van brommix?quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:11 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Zoek eerst ff die verhouding op. Vaak is het compleet anders dan een brommert en wordt i veel te vet, of juist te schaal.
Er komt bij mij geen straaltje uit, ik kan ook niet vinden waar dat uit zou moeten komen. Ik weet wel wat voor straaltje je bedoelt. Volgens mij wordt het gebruikte koelwater bij dit model terug naar de staart gepompt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:13 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Idd. zoals Opa zegt, wel in een bak met water zetten, anders loopt i straks vast.
En check of er ook koelwater uit komt. Vaak zie je zo'n straaltje als indicatie.
Als er ketelsteen in je kanalen zit koelt i niet goed.
Wat er pecies anders is dan brommerolie weet ik niet. Misschien heeft het iets met het vochtige klimaat te maken waarin die motoren draaien/bewaard worden, en/of met de bedrijfstemperatuur
Maar nogmaals die olie/benz verhouding is belangrijk
maar dan kan hij toch niet zomaar afslaan? Dan zou hij toch moeten vastlopen?quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:20 schreef OxygeneFRL het volgende:
Nee het heeft met je koelwater te maken. Zit verstopt waarschijnlijk en stopt als hij warm wordt.
Niet choken bij warme motor, mengsel wordt dan rijker waardoor je blok gewoon verzuipt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:00 schreef blingbling11 het volgende:
Maar als hij in begint te zakken, en ik gooi de choke open, dan maakt hij even heel veel toeren en begint steeds langzamer te lopen tot hij uitvalt. Als je gas bij geeft valt hij nog sneller uit.
Weet iemand waar het aan kan liggen?
staartolie weet ik. Maar dat doe ik idd als ik ga varen. Grootste zorg is hem goed te laten lopen. Waar zat die ketelsteen precies bij jou? Mijn staartstuk ziet er goed uit, dus daar zit niks.quote:Op woensdag 14 juli 2010 16:26 schreef RaymondK het volgende:
Mja ik kan alleen m'n ervaring van zo'n 25pk Yamaha ding uit de jaren 80 delen.
Daarvan was opeens het straaltje weg, en kapte die d'r mee na een paar minuten.
Dit terwijl het echte koelwater en uitlaatgassen onderaan de staart, vlak onder de waterlijn er uit komt.
Er zat toen ketelsteen in die ik d'r uit heb gekregen door purren met een ijzerdraadje, en er daarna een paar liter azijn+water door heen laten pompen.
Daarna weer schoongespoelt.
1:100 mixverhouding was ook bij die yamaha zo, maar ik weet niet of dat bij brommermix ook zo is.
Verder is het absoluut geen overbodige luxe om voordat je straks gaat varen even de staartolie te verversen. Boven je schroef zit een tandwielset voor de 90 graden overbrenging. Dikke kans dat daar water in zit i.p.v. olie.
Ook daar is speciale olie voor te koop.
Suc6.
Bougies waren al vet toen ik hem kocht.quote:Op woensdag 14 juli 2010 17:25 schreef vannelle het volgende:
[..]
Niet choken bij warme motor, mengsel wordt dan rijker waardoor je blok gewoon verzuipt.
Denk dat je daarom ook vette bougies had......
Als het de bobine is hoort hij helemaal niet te starten toch?quote:Op woensdag 14 juli 2010 17:36 schreef Posergoth6667 het volgende:
brommer logica: is je bobine niet kapot? geeft namelijk bij brommers hetzelfde. motor gaat als hij warm is ineens raar doen en valt uit, of valt direct uit.
kan ook je koelwater zijn of je mix verhouding.
Er zit geen stationair sproeier in. Het is ook echt het simpelste stukje metaal wat er bestaat als ik deze carburateur vergelijk met de carburateur van mijn scooter.quote:Op woensdag 14 juli 2010 18:15 schreef theghostrider het volgende:
Er zit vast wel een stationair sproeier die je in en uit kan draaien. Probleem opgelost
De choke zorgt alleen maar voor een rijk mengsel, dus nadat de motor beetje warm is die choke niet meer gebruiken.
En die naald? Die kan je als het goed is hoger en lager zetten. Zet je 'm hoger heb je minder lucht in je mengsel (rijker mengsel), zet je 'm lager dan zorgt het voor een armer mengsel.
En weet je zeker dat je de sproeier goed schoongeblazen hebt? Want het klinkt me dat er nog een vuiltje in de sproeier is blijven zitten
UGH, de 2-takt specialist heeft gesproken
Ik zeg het omdat het mij meerdere malen overkomen is namelijk.quote:Op woensdag 14 juli 2010 18:22 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Ik weet ook zeker dat ik de sproeier goed heb schoongemaakt, ik kan er gewoon doorheen kijken als ik hem in het licht houd.
dat werkt, wel, maar gas geven helpt op een gegeven moment niet meer, dan slaat ie alleen nog maar sneller af.quote:Op woensdag 14 juli 2010 18:27 schreef theghostrider het volgende:
[..]
Je kan misschien de gaskabel iets opstellen zodat hij stationair wat harder loopt?
Minder zuurstof juist.quote:Op woensdag 14 juli 2010 17:59 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Ik doe de choke open als hij warm is, zodat er meer zuurstof bij komt.
Ja maar als de choke open staat, is de klep open, dus komt er meer zuurstof bij.quote:Op woensdag 14 juli 2010 18:50 schreef vannelle het volgende:
[..]
Minder zuurstof juist.
Een choke doet niks anders dan de luchttoevoer verminderen.
Als er geen klep meer voor zit is de choke volgens mij dicht. Als je de doorgang gaat blokkeren krijgt hij idd minder lucht.quote:Op woensdag 14 juli 2010 18:53 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Ja maar als de choke open staat, is de klep open, dus komt er meer zuurstof bij.
Ik had iid een andere naald in gedachten. Zat aan nr 19 te denken.quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:08 schreef blingbling11 het volgende:
er zit geen luchtfilter op (ja ik had al zoiets vanmaar volgens de bouwtekeningen is dat normaal, omdat er een beschermkap voor zit.)
Wat voor carburateur het precies is weet ik niet, maar de vlotter doet het helemaal goed, dat heb ik ook nagekeken.
hier is de bouwtekening van de carb
nummer 10 is trouwens de naald die ik bedoel
weet ikquote:
Blijft moeilijk natuurlijk de oorzaak te achterhalen...quote:Op woensdag 14 juli 2010 20:15 schreef blingbling11 het volgende:
nee deze werkt met een klep, die op de klep van de choke lijkt.
Waar precies het ketelsteen zat is moeilijk te zeggen. Ik ging er bijna een 30cm in met een ijzerdraad (via dat piesgaatje aan de zijkant) en er kwam aadrig wat rotzooi uit.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:13 schreef blingbling11 het volgende:
Ik heb hem eindelijk goed lopend! Het probleem was de choke, hij heeft eigenlijk 2 standen, en je kan hem niet zo makkelijk reguleren. Waardoor als ie dicht was hij uitviel, en als hij open was ook. Je moet hem gewoon de gouden midden weg hebben. Misschien dat het beter werkt met de kap erop. En anders probeer ik je tip van de panty :p
Er is wel een probleem met de koeling, als hij ff 5 minuten stationair loopt is hij al kokend heet. Als ik er water op spat verdampt het meteen. Dus ik moet toch ff de hele staart eraf, want om na 100 meter planee en ontplofte motor te hebben is ook niet zo best![]()
Maar ik ben wel al een heel eind verder! bedankt alvast.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef RaymondK het volgende:
[..]
En niet zomaar brommermix!
Gewoon euro loodvrij met een speciale buitenboordmotorolie in de juiste verhouding voor dat type motor.
das een klote werkje maar wel doen!quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:13 schreef blingbling11 het volgende:
Ik heb hem eindelijk goed lopend! Het probleem was de choke, hij heeft eigenlijk 2 standen, en je kan hem niet zo makkelijk reguleren. Waardoor als ie dicht was hij uitviel, en als hij open was ook. Je moet hem gewoon de gouden midden weg hebben. Misschien dat het beter werkt met de kap erop. En anders probeer ik je tip van de panty :p
Er is wel een probleem met de koeling, als hij ff 5 minuten stationair loopt is hij al kokend heet. Als ik er water op spat verdampt het meteen. Dus ik moet toch ff de hele staart eraf, want om na 100 meter planee en ontplofte motor te hebben is ook niet zo best![]()
Maar ik ben wel al een heel eind verder! bedankt alvast.
Ik heb al iets gevonden waarin stond dat de 6 gaatjes halverwege mijn staart, dat daar koelwater uit moet sputteren. Ik dacht dat dat de uitlaat wasquote:Op donderdag 15 juli 2010 07:24 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Waar precies het ketelsteen zat is moeilijk te zeggen. Ik ging er bijna een 30cm in met een ijzerdraad (via dat piesgaatje aan de zijkant) en er kwam aadrig wat rotzooi uit.
Overigens is dat niet al het koelwater. Gewoon een indicatiestraaltje wat idd. niet alle motoren hebben.
Het kan zijn dat er kanaaltjes verstopt zitten in je motor waardoor hij niet goed koelt.
Ik zou ff een paar liter azijn in je koelwateruitlaat laten lopen (motor op z'n kop) en hem ff een kwartiertje zo laten staan, en daarna goed doorspoelen.
zoou ik er nog een nieuwe inpeller in zettenquote:Op donderdag 15 juli 2010 12:10 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Ik heb al iets gevonden waarin stond dat de 6 gaatjes halverwege mijn staart, dat daar koelwater uit moet sputteren. Ik dacht dat dat de uitlaat wasIk ga hem iig ff doorspoelen met azijn.
Dat is je uitlaat. Dat is bijna altijd gecombineerd met je koelwater.quote:Op donderdag 15 juli 2010 12:10 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Ik heb al iets gevonden waarin stond dat de 6 gaatjes halverwege mijn staart, dat daar koelwater uit moet sputteren. Ik dacht dat dat de uitlaat wasIk ga hem iig ff doorspoelen met azijn.
Ja hoor. En zoals TS al schreef. Z'n motor moet 1:100 worden aangemengt. Met die brommermix van jou dus mooi een vet geslagen bougie.quote:Op donderdag 15 juli 2010 10:32 schreef T42 het volgende:
[..]das gewoon brommix
je moet 1:27 of 1:50 hebben staat in je boekje even checken
en is de sproeier niet weer vies geworden? heb je een stationair sproeier die los zit?
daarom het boekje lezen maar 1:100 is sparta-met benzine. (d8 alleen dat yamaha enzo 1:100 gebruikte)quote:Op donderdag 15 juli 2010 13:31 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Ja hoor. En zoals TS al schreef. Z'n motor moet 1:100 worden aangemengt. Met die brommermix van jou dus mooi een vet geslagen bougie.
Dus niks brommermix.![]()
En die speciale buitenboordmotorolie heeft met de bedrijfstemperatuur temaken, en deze olie verbrand eerder.
Het wordt niet voor niets gemaakt.
Niet te verwarren met staartolie uiteraard.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:16 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Op de tank staat 1:50, dit is toch ook de verhouding van brommix?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |