abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84047011
Ik heb op marktplaats een 4 pk buitenboordmotor gekocht. Een 2-takt evinrude uit 84. Hij had jaren stilgestaan, dus hij wilde niet goed starten.
Ik heb nu 2 nieuwe bougies erin gedraait want deze waren vetgeslagen.
Brandstofpomp schoongemaakt want de vlotterbak was steeds binnen een paar seconden leeg.
Carburateur schoongemaakt; een prop met troep achter een naald vandaan gehaald. Ik weet niet precies wat die naald doet. Verder alles in de carburateur ingespoten met WD-40 en schoongeblazen met een compressor. Nou start hij goed, met de choke dicht. Hij komt goed op toeren. Gas geven, en hij loopt sneller. Maar als hij in begint te zakken, en ik gooi de choke open, dan maakt hij even heel veel toeren en begint steeds langzamer te lopen tot hij uitvalt. Als je gas bij geeft valt hij nog sneller uit.

Weet iemand waar het aan kan liggen?
  Forum Admin woensdag 14 juli 2010 @ 15:05:06 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_84047198
Met deze temperaturen zal je niet veel hoeven choken denk ik zo. Het lijkt me toch een probleem met de benzine / luchtverhouding. Is je spoeier niet verstopt? Verder lijkt me dat WD-40 in je carb. ook niet echt bevordelijk, maar dat weet ik niet zeker.
pi_84047221
Olie in je carb? Dat ding is tweetakt.. er moet mengsmering in
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:09:21 #4
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84047386
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:05 schreef Metalfrost het volgende:
Olie in je carb? Dat ding is tweetakt.. er moet mengsmering in
En niet zomaar brommermix!
Gewoon euro loodvrij met een speciale buitenboordmotorolie in de juiste verhouding voor dat type motor.
pi_84047398
Sproeier heb ik ook schoongeblazen.
WD-40 zou je overal in moeten kunnen gebruiken zonder schade.

En ik gebruik brommix voor dat ding.
pi_84047406
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef RaymondK het volgende:

[..]

En niet zomaar brommermix!
Gewoon euro loodvrij met een speciale buitenboordmotorolie in de juiste verhouding voor dat type motor.
o...
Maar wat is er anders aan een buitenboordmotor dat er speciale olie in moet?
Enige verschil lijkt me dat er 2 cilinders ipv 1 in zitten.
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:11:14 #7
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84047459
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

o...
Zoek eerst ff die verhouding op. Vaak is het compleet anders dan een brommert en wordt i veel te vet, of juist te schaal.
  Forum Admin woensdag 14 juli 2010 @ 15:11:56 #8
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_84047482
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

o...
Maar wat is er anders aan een buitenboordmotor dat er speciale olie in moet?
Enige verschil lijkt me dat er 2 cilinders ipv 1 in zitten.
Je weet ook dat het ding gekoeld moet worden met water? Je bent 't het ding niet gezellig in je achtertuintje op tafel aan het testen hoop ik?
pi_84047536
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:11 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Je weet ook dat het ding gekoeld moet worden met water? Je bent 't het ding niet gezellig in je achtertuintje op tafel aan het testen hoop ik?
Nee hij hangt wel in een bak met water. En er bubbelt allemaal water in, dus de impeller moet ook goed zijn.
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:13:58 #10
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84047581
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

o...
Maar wat is er anders aan een buitenboordmotor dat er speciale olie in moet?
Enige verschil lijkt me dat er 2 cilinders ipv 1 in zitten.
Idd. zoals Opa zegt, wel in een bak met water zetten, anders loopt i straks vast.
En check of er ook koelwater uit komt. Vaak zie je zo'n straaltje als indicatie.
Als er ketelsteen in je kanalen zit koelt i niet goed.

Wat er pecies anders is dan brommerolie weet ik niet. Misschien heeft het iets met het vochtige klimaat te maken waarin die motoren draaien/bewaard worden, en/of met de bedrijfstemperatuur

Maar nogmaals die olie/benz verhouding is belangrijk
pi_84047689
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:11 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Zoek eerst ff die verhouding op. Vaak is het compleet anders dan een brommert en wordt i veel te vet, of juist te schaal.
Op de tank staat 1:50, dit is toch ook de verhouding van brommix?
pi_84047785
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:13 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Idd. zoals Opa zegt, wel in een bak met water zetten, anders loopt i straks vast.
En check of er ook koelwater uit komt. Vaak zie je zo'n straaltje als indicatie.
Als er ketelsteen in je kanalen zit koelt i niet goed.

Wat er pecies anders is dan brommerolie weet ik niet. Misschien heeft het iets met het vochtige klimaat te maken waarin die motoren draaien/bewaard worden, en/of met de bedrijfstemperatuur

Maar nogmaals die olie/benz verhouding is belangrijk
Er komt bij mij geen straaltje uit, ik kan ook niet vinden waar dat uit zou moeten komen. Ik weet wel wat voor straaltje je bedoelt. Volgens mij wordt het gebruikte koelwater bij dit model terug naar de staart gepompt.

Maar weet iemand of het iets met die naald te maken kan hebben?
pi_84047881
Nee het heeft met je koelwater te maken. Zit verstopt waarschijnlijk en stopt als hij warm wordt.
pi_84047991
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:20 schreef OxygeneFRL het volgende:
Nee het heeft met je koelwater te maken. Zit verstopt waarschijnlijk en stopt als hij warm wordt.
maar dan kan hij toch niet zomaar afslaan? Dan zou hij toch moeten vastlopen?
pi_84048295
Als ie vastloopt had je hem daarna ( als ie afgekoeld is) niet meer aangekregen en kon je hem weggooien. Oververhitting is ie voor beveiligd waarschijnlijk. Een buitenboordmotor is afhankelijk van koelwater dus hij zal stoppen als dat niet meer loopt.
pi_84048377
Hmm ik zal dat ff nakijken. Iemand een idee hoe ik dat het beste kan controleren? Evinrude motoren hebben niet zo'n straaltje als yamaha heeft volgens mij.
pi_84050176
Er moet ergens op het punt waar de staart de motor ingaat een tuitje zitten waar het water uit hoort te spuiten. Onderop de staart zit een ijzeren plaatje met een filter waar het water wordt opgezogen. Spuit dat eens door. En check de leidingen onder de kap.
pi_84050479
ik heb de onderstaart er iig ff af gehad, daar is alles goed. Impeller ziet er nog perfect uit. Ik zal de leidingen nog ff nakijken, maar ik wacht ff tot dat noodweer voorbij is getrokken. Het wordt erg donker hier
  woensdag 14 juli 2010 @ 16:26:14 #19
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84050906
Mja ik kan alleen m'n ervaring van zo'n 25pk Yamaha ding uit de jaren 80 delen.


Daarvan was opeens het straaltje weg, en kapte die d'r mee na een paar minuten.
Dit terwijl het echte koelwater en uitlaatgassen onderaan de staart, vlak onder de waterlijn er uit komt.

Er zat toen ketelsteen in die ik d'r uit heb gekregen door purren met een ijzerdraadje, en er daarna een paar liter azijn+water door heen laten pompen.
Daarna weer schoongespoelt.

1:100 mixverhouding was ook bij die yamaha zo, maar ik weet niet of dat bij brommermix ook zo is.

Verder is het absoluut geen overbodige luxe om voordat je straks gaat varen even de staartolie te verversen. Boven je schroef zit een tandwielset voor de 90 graden overbrenging. Dikke kans dat daar water in zit i.p.v. olie.
Ook daar is speciale olie voor te koop.


Suc6.
pi_84053587
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:00 schreef blingbling11 het volgende:
Maar als hij in begint te zakken, en ik gooi de choke open, dan maakt hij even heel veel toeren en begint steeds langzamer te lopen tot hij uitvalt. Als je gas bij geeft valt hij nog sneller uit.

Weet iemand waar het aan kan liggen?
Niet choken bij warme motor, mengsel wordt dan rijker waardoor je blok gewoon verzuipt.
Denk dat je daarom ook vette bougies had......
pi_84054133
brommer logica: is je bobine niet kapot? geeft namelijk bij brommers hetzelfde. motor gaat als hij warm is ineens raar doen en valt uit, of valt direct uit.

kan ook je koelwater zijn of je mix verhouding.
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
pi_84055187
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 16:26 schreef RaymondK het volgende:
Mja ik kan alleen m'n ervaring van zo'n 25pk Yamaha ding uit de jaren 80 delen.


Daarvan was opeens het straaltje weg, en kapte die d'r mee na een paar minuten.
Dit terwijl het echte koelwater en uitlaatgassen onderaan de staart, vlak onder de waterlijn er uit komt.

Er zat toen ketelsteen in die ik d'r uit heb gekregen door purren met een ijzerdraadje, en er daarna een paar liter azijn+water door heen laten pompen.
Daarna weer schoongespoelt.

1:100 mixverhouding was ook bij die yamaha zo, maar ik weet niet of dat bij brommermix ook zo is.

Verder is het absoluut geen overbodige luxe om voordat je straks gaat varen even de staartolie te verversen. Boven je schroef zit een tandwielset voor de 90 graden overbrenging. Dikke kans dat daar water in zit i.p.v. olie.
Ook daar is speciale olie voor te koop.


Suc6.
staartolie weet ik. Maar dat doe ik idd als ik ga varen. Grootste zorg is hem goed te laten lopen. Waar zat die ketelsteen precies bij jou? Mijn staartstuk ziet er goed uit, dus daar zit niks.
pi_84055293
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 17:25 schreef vannelle het volgende:

[..]

Niet choken bij warme motor, mengsel wordt dan rijker waardoor je blok gewoon verzuipt.
Denk dat je daarom ook vette bougies had......
Bougies waren al vet toen ik hem kocht.
Ik doe de choke open als hij warm is, zodat er meer zuurstof bij komt. Hierdoor kan hij niet verzuipen. Maar als ik de choke dichtlaat slaat hij ook af.
pi_84055594
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 17:36 schreef Posergoth6667 het volgende:
brommer logica: is je bobine niet kapot? geeft namelijk bij brommers hetzelfde. motor gaat als hij warm is ineens raar doen en valt uit, of valt direct uit.

kan ook je koelwater zijn of je mix verhouding.
Als het de bobine is hoort hij helemaal niet te starten toch?
  woensdag 14 juli 2010 @ 18:15:00 #25
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84055953
Er zit vast wel een stationair sproeier die je in en uit kan draaien. Probleem opgelost

De choke zorgt alleen maar voor een rijk mengsel, dus nadat de motor beetje warm is die choke niet meer gebruiken.


En die naald? Die kan je als het goed is hoger en lager zetten. Zet je 'm hoger heb je minder lucht in je mengsel (rijker mengsel), zet je 'm lager dan zorgt het voor een armer mengsel.
En weet je zeker dat je de sproeier goed schoongeblazen hebt? Want het klinkt me dat er nog een vuiltje in de sproeier is blijven zitten

UGH, de 2-takt specialist heeft gesproken
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
pi_84056324
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:15 schreef theghostrider het volgende:
Er zit vast wel een stationair sproeier die je in en uit kan draaien. Probleem opgelost

De choke zorgt alleen maar voor een rijk mengsel, dus nadat de motor beetje warm is die choke niet meer gebruiken.


En die naald? Die kan je als het goed is hoger en lager zetten. Zet je 'm hoger heb je minder lucht in je mengsel (rijker mengsel), zet je 'm lager dan zorgt het voor een armer mengsel.
En weet je zeker dat je de sproeier goed schoongeblazen hebt? Want het klinkt me dat er nog een vuiltje in de sproeier is blijven zitten

UGH, de 2-takt specialist heeft gesproken
Er zit geen stationair sproeier in. Het is ook echt het simpelste stukje metaal wat er bestaat als ik deze carburateur vergelijk met de carburateur van mijn scooter.
Ik weet ook zeker dat ik de sproeier goed heb schoongemaakt, ik kan er gewoon doorheen kijken als ik hem in het licht houd.

Ja en die naald, ik probeer er dan een beetje aan te draaien, en het lijkt op sommige momenten dat ie dan weer heel even wat meer toeren maakt, en dan zakt ie weer in. Maar je kan hem niet stabiel krijgen.
  woensdag 14 juli 2010 @ 18:27:13 #27
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84056541
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:22 schreef blingbling11 het volgende:

[..]


Ik weet ook zeker dat ik de sproeier goed heb schoongemaakt, ik kan er gewoon doorheen kijken als ik hem in het licht houd.


Ik zeg het omdat het mij meerdere malen overkomen is namelijk.
Dacht em goed doorgeblazen te hebben maar bij de 2e check zat er wel degelijk een 'stofje' in.

Je kan misschien de gaskabel iets opstellen zodat hij stationair wat harder loopt?
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
pi_84057409
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:27 schreef theghostrider het volgende:

[..]

Je kan misschien de gaskabel iets opstellen zodat hij stationair wat harder loopt?
dat werkt, wel, maar gas geven helpt op een gegeven moment niet meer, dan slaat ie alleen nog maar sneller af.
pi_84057555
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 17:59 schreef blingbling11 het volgende:

[..]


Ik doe de choke open als hij warm is, zodat er meer zuurstof bij komt.
Minder zuurstof juist.
Een choke doet niks anders dan de luchttoevoer verminderen.
pi_84057702
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:50 schreef vannelle het volgende:

[..]

Minder zuurstof juist.
Een choke doet niks anders dan de luchttoevoer verminderen.
Ja maar als de choke open staat, is de klep open, dus komt er meer zuurstof bij.
  woensdag 14 juli 2010 @ 18:56:35 #31
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84057817
Hoe zit het met je luchtfilter? Is dat orgineel? Te weinig lucht dan slaat de motor ook gelijks dood namelijk. Maar teveel lucht is ook weer niet goed..
Sja altijd moeilijk problemen oplossen als je de motor niet hoort.
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:01:24 #32
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84058071
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:53 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Ja maar als de choke open staat, is de klep open, dus komt er meer zuurstof bij.
Als er geen klep meer voor zit is de choke volgens mij dicht. Als je de doorgang gaat blokkeren krijgt hij idd minder lucht.

Wat voor carb is het eigenlijk? Zit er wel een vlotter in? meestal zit er een klein lipje die de hoogte van de vlotter bepaald.. met schoonmaken KAN het iets verbogen zijn.
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
pi_84058492
er zit geen luchtfilter op (ja ik had al zoiets van maar volgens de bouwtekeningen is dat normaal, omdat er een beschermkap voor zit.)

Wat voor carburateur het precies is weet ik niet, maar de vlotter doet het helemaal goed, dat heb ik ook nagekeken.

hier is de bouwtekening van de carb
nummer 10 is trouwens de naald die ik bedoel
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:19:13 #34
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84059065
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 19:08 schreef blingbling11 het volgende:
er zit geen luchtfilter op (ja ik had al zoiets van maar volgens de bouwtekeningen is dat normaal, omdat er een beschermkap voor zit.)

Wat voor carburateur het precies is weet ik niet, maar de vlotter doet het helemaal goed, dat heb ik ook nagekeken.

hier is de bouwtekening van de carb
nummer 10 is trouwens de naald die ik bedoel
Ik had iid een andere naald in gedachten. Zat aan nr 19 te denken.

Geen idee wat 10 doet,,,
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
pi_84061278
nr 19 daar zit de sproeier in.
  woensdag 14 juli 2010 @ 20:06:38 #36
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84061614
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 19:59 schreef blingbling11 het volgende:
nr 19 daar zit de sproeier in.
weet ik Ik had een andere type carb in gedachten met cilindrische gasschuif. Door de hoogte vd naald te verstellen krijg je een andere mengverhouding. Maar kan niet zien of je die naald ook verstellen kan.
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
pi_84062043
nee deze werkt met een klep, die op de klep van de choke lijkt.
  woensdag 14 juli 2010 @ 20:22:52 #38
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84062410
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 20:15 schreef blingbling11 het volgende:
nee deze werkt met een klep, die op de klep van de choke lijkt.
Blijft moeilijk natuurlijk de oorzaak te achterhalen...
Er moet iets niet in de haak zijn natuurlijk da's duidelijk.
Er zit geen membraan in denk ik...kan een oorzaak voor 'valse lucht' zijn namelijk.
Oh misschien ff met een pantykous als luchtfilter proberen? Krijgt hij iets minder lucht... kun je checken of hij idd teveel of te weinig lucht krijgt..
Verder weet ik het ff niet meer.. misschien speciaal forum voor 2-taktmotoren googlen?
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
pi_84065030
Ik heb hem eindelijk goed lopend! Het probleem was de choke, hij heeft eigenlijk 2 standen, en je kan hem niet zo makkelijk reguleren. Waardoor als ie dicht was hij uitviel, en als hij open was ook. Je moet hem gewoon de gouden midden weg hebben. Misschien dat het beter werkt met de kap erop. En anders probeer ik je tip van de panty :p
Er is wel een probleem met de koeling, als hij ff 5 minuten stationair loopt is hij al kokend heet. Als ik er water op spat verdampt het meteen. Dus ik moet toch ff de hele staart eraf, want om na 100 meter planee en ontplofte motor te hebben is ook niet zo best
Maar ik ben wel al een heel eind verder! bedankt alvast.
  donderdag 15 juli 2010 @ 00:51:28 #40
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84075114
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
  donderdag 15 juli 2010 @ 00:53:26 #41
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84075152
Als je maar voldoende 2-t olie in de benzine hebt zal het warm lopen wel mee vallen.

Veel plezier met je boot
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
  donderdag 15 juli 2010 @ 07:24:46 #42
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84077411
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:13 schreef blingbling11 het volgende:
Ik heb hem eindelijk goed lopend! Het probleem was de choke, hij heeft eigenlijk 2 standen, en je kan hem niet zo makkelijk reguleren. Waardoor als ie dicht was hij uitviel, en als hij open was ook. Je moet hem gewoon de gouden midden weg hebben. Misschien dat het beter werkt met de kap erop. En anders probeer ik je tip van de panty :p
Er is wel een probleem met de koeling, als hij ff 5 minuten stationair loopt is hij al kokend heet. Als ik er water op spat verdampt het meteen. Dus ik moet toch ff de hele staart eraf, want om na 100 meter planee en ontplofte motor te hebben is ook niet zo best
Maar ik ben wel al een heel eind verder! bedankt alvast.
Waar precies het ketelsteen zat is moeilijk te zeggen. Ik ging er bijna een 30cm in met een ijzerdraad (via dat piesgaatje aan de zijkant) en er kwam aadrig wat rotzooi uit.
Overigens is dat niet al het koelwater. Gewoon een indicatiestraaltje wat idd. niet alle motoren hebben.
Het kan zijn dat er kanaaltjes verstopt zitten in je motor waardoor hij niet goed koelt.
Ik zou ff een paar liter azijn in je koelwateruitlaat laten lopen (motor op z'n kop) en hem ff een kwartiertje zo laten staan, en daarna goed doorspoelen.
  donderdag 15 juli 2010 @ 10:32:15 #43
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84080875
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef RaymondK het volgende:

[..]

En niet zomaar brommermix!
Gewoon euro loodvrij met een speciale buitenboordmotorolie in de juiste verhouding voor dat type motor.
das gewoon brommix
je moet 1:27 of 1:50 hebben staat in je boekje even checken
en is de sproeier niet weer vies geworden? heb je een stationair sproeier die los zit?
  donderdag 15 juli 2010 @ 10:33:19 #44
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84080905
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:13 schreef blingbling11 het volgende:
Ik heb hem eindelijk goed lopend! Het probleem was de choke, hij heeft eigenlijk 2 standen, en je kan hem niet zo makkelijk reguleren. Waardoor als ie dicht was hij uitviel, en als hij open was ook. Je moet hem gewoon de gouden midden weg hebben. Misschien dat het beter werkt met de kap erop. En anders probeer ik je tip van de panty :p
Er is wel een probleem met de koeling, als hij ff 5 minuten stationair loopt is hij al kokend heet. Als ik er water op spat verdampt het meteen. Dus ik moet toch ff de hele staart eraf, want om na 100 meter planee en ontplofte motor te hebben is ook niet zo best
Maar ik ben wel al een heel eind verder! bedankt alvast.
das een klote werkje maar wel doen!
pi_84084544
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 07:24 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Waar precies het ketelsteen zat is moeilijk te zeggen. Ik ging er bijna een 30cm in met een ijzerdraad (via dat piesgaatje aan de zijkant) en er kwam aadrig wat rotzooi uit.
Overigens is dat niet al het koelwater. Gewoon een indicatiestraaltje wat idd. niet alle motoren hebben.
Het kan zijn dat er kanaaltjes verstopt zitten in je motor waardoor hij niet goed koelt.
Ik zou ff een paar liter azijn in je koelwateruitlaat laten lopen (motor op z'n kop) en hem ff een kwartiertje zo laten staan, en daarna goed doorspoelen.
Ik heb al iets gevonden waarin stond dat de 6 gaatjes halverwege mijn staart, dat daar koelwater uit moet sputteren. Ik dacht dat dat de uitlaat was Ik ga hem iig ff doorspoelen met azijn.
  donderdag 15 juli 2010 @ 12:59:10 #46
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84086557
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 12:10 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Ik heb al iets gevonden waarin stond dat de 6 gaatjes halverwege mijn staart, dat daar koelwater uit moet sputteren. Ik dacht dat dat de uitlaat was Ik ga hem iig ff doorspoelen met azijn.
zoou ik er nog een nieuwe inpeller in zetten
pi_84087504
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 12:10 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Ik heb al iets gevonden waarin stond dat de 6 gaatjes halverwege mijn staart, dat daar koelwater uit moet sputteren. Ik dacht dat dat de uitlaat was Ik ga hem iig ff doorspoelen met azijn.
Dat is je uitlaat. Dat is bijna altijd gecombineerd met je koelwater.
  donderdag 15 juli 2010 @ 13:31:56 #48
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84087937
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 10:32 schreef T42 het volgende:

[..]

das gewoon brommix
je moet 1:27 of 1:50 hebben staat in je boekje even checken
en is de sproeier niet weer vies geworden? heb je een stationair sproeier die los zit?
Ja hoor. En zoals TS al schreef. Z'n motor moet 1:100 worden aangemengt. Met die brommermix van jou dus mooi een vet geslagen bougie.
Dus niks brommermix.

En die speciale buitenboordmotorolie heeft met de bedrijfstemperatuur temaken, deze olie verbrand eerder.
Het wordt niet voor niets gemaakt.
Niet te verwarren met staartolie uiteraard.

[ Bericht 3% gewijzigd door RaymondK op 15-07-2010 13:48:34 ]
pi_84088129
Klinkt als een brandstoftekort
  donderdag 15 juli 2010 @ 13:50:05 #50
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84088838
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 13:31 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Ja hoor. En zoals TS al schreef. Z'n motor moet 1:100 worden aangemengt. Met die brommermix van jou dus mooi een vet geslagen bougie.
Dus niks brommermix.

En die speciale buitenboordmotorolie heeft met de bedrijfstemperatuur temaken, en deze olie verbrand eerder.
Het wordt niet voor niets gemaakt.
Niet te verwarren met staartolie uiteraard.
daarom het boekje lezen maar 1:100 is sparta-met benzine. (d8 alleen dat yamaha enzo 1:100 gebruikte)
2takt olie is 2takt olie en dat speciale heb ik nog nooit gezien hier bij de boot handel staat gewoon 2takt olie.
temp is bullshit want dan zou je ook speciale buitenboordbenzine moetten kopen

als de olie eerder verbrand dan heb je een probleem met de smering trouwens

ik vaar met oudjes (jare 60) die wel 1:50 gesmeert worden dus dacht dan evinrude dat dus altijd had, brommix bij een fatsoenlijke pomp kun je zelf de verhouding aangeven. 1:25 tot 1:100

edit:
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:16 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Op de tank staat 1:50, dit is toch ook de verhouding van brommix?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')