abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84047011
Ik heb op marktplaats een 4 pk buitenboordmotor gekocht. Een 2-takt evinrude uit 84. Hij had jaren stilgestaan, dus hij wilde niet goed starten.
Ik heb nu 2 nieuwe bougies erin gedraait want deze waren vetgeslagen.
Brandstofpomp schoongemaakt want de vlotterbak was steeds binnen een paar seconden leeg.
Carburateur schoongemaakt; een prop met troep achter een naald vandaan gehaald. Ik weet niet precies wat die naald doet. Verder alles in de carburateur ingespoten met WD-40 en schoongeblazen met een compressor. Nou start hij goed, met de choke dicht. Hij komt goed op toeren. Gas geven, en hij loopt sneller. Maar als hij in begint te zakken, en ik gooi de choke open, dan maakt hij even heel veel toeren en begint steeds langzamer te lopen tot hij uitvalt. Als je gas bij geeft valt hij nog sneller uit.

Weet iemand waar het aan kan liggen?
  Forum Admin woensdag 14 juli 2010 @ 15:05:06 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_84047198
Met deze temperaturen zal je niet veel hoeven choken denk ik zo. Het lijkt me toch een probleem met de benzine / luchtverhouding. Is je spoeier niet verstopt? Verder lijkt me dat WD-40 in je carb. ook niet echt bevordelijk, maar dat weet ik niet zeker.
pi_84047221
Olie in je carb? Dat ding is tweetakt.. er moet mengsmering in
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:09:21 #4
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84047386
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:05 schreef Metalfrost het volgende:
Olie in je carb? Dat ding is tweetakt.. er moet mengsmering in
En niet zomaar brommermix!
Gewoon euro loodvrij met een speciale buitenboordmotorolie in de juiste verhouding voor dat type motor.
pi_84047398
Sproeier heb ik ook schoongeblazen.
WD-40 zou je overal in moeten kunnen gebruiken zonder schade.

En ik gebruik brommix voor dat ding.
pi_84047406
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef RaymondK het volgende:

[..]

En niet zomaar brommermix!
Gewoon euro loodvrij met een speciale buitenboordmotorolie in de juiste verhouding voor dat type motor.
o...
Maar wat is er anders aan een buitenboordmotor dat er speciale olie in moet?
Enige verschil lijkt me dat er 2 cilinders ipv 1 in zitten.
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:11:14 #7
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84047459
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

o...
Zoek eerst ff die verhouding op. Vaak is het compleet anders dan een brommert en wordt i veel te vet, of juist te schaal.
  Forum Admin woensdag 14 juli 2010 @ 15:11:56 #8
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_84047482
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

o...
Maar wat is er anders aan een buitenboordmotor dat er speciale olie in moet?
Enige verschil lijkt me dat er 2 cilinders ipv 1 in zitten.
Je weet ook dat het ding gekoeld moet worden met water? Je bent 't het ding niet gezellig in je achtertuintje op tafel aan het testen hoop ik?
pi_84047536
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:11 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Je weet ook dat het ding gekoeld moet worden met water? Je bent 't het ding niet gezellig in je achtertuintje op tafel aan het testen hoop ik?
Nee hij hangt wel in een bak met water. En er bubbelt allemaal water in, dus de impeller moet ook goed zijn.
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:13:58 #10
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84047581
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

o...
Maar wat is er anders aan een buitenboordmotor dat er speciale olie in moet?
Enige verschil lijkt me dat er 2 cilinders ipv 1 in zitten.
Idd. zoals Opa zegt, wel in een bak met water zetten, anders loopt i straks vast.
En check of er ook koelwater uit komt. Vaak zie je zo'n straaltje als indicatie.
Als er ketelsteen in je kanalen zit koelt i niet goed.

Wat er pecies anders is dan brommerolie weet ik niet. Misschien heeft het iets met het vochtige klimaat te maken waarin die motoren draaien/bewaard worden, en/of met de bedrijfstemperatuur

Maar nogmaals die olie/benz verhouding is belangrijk
pi_84047689
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:11 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Zoek eerst ff die verhouding op. Vaak is het compleet anders dan een brommert en wordt i veel te vet, of juist te schaal.
Op de tank staat 1:50, dit is toch ook de verhouding van brommix?
pi_84047785
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:13 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Idd. zoals Opa zegt, wel in een bak met water zetten, anders loopt i straks vast.
En check of er ook koelwater uit komt. Vaak zie je zo'n straaltje als indicatie.
Als er ketelsteen in je kanalen zit koelt i niet goed.

Wat er pecies anders is dan brommerolie weet ik niet. Misschien heeft het iets met het vochtige klimaat te maken waarin die motoren draaien/bewaard worden, en/of met de bedrijfstemperatuur

Maar nogmaals die olie/benz verhouding is belangrijk
Er komt bij mij geen straaltje uit, ik kan ook niet vinden waar dat uit zou moeten komen. Ik weet wel wat voor straaltje je bedoelt. Volgens mij wordt het gebruikte koelwater bij dit model terug naar de staart gepompt.

Maar weet iemand of het iets met die naald te maken kan hebben?
pi_84047881
Nee het heeft met je koelwater te maken. Zit verstopt waarschijnlijk en stopt als hij warm wordt.
pi_84047991
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:20 schreef OxygeneFRL het volgende:
Nee het heeft met je koelwater te maken. Zit verstopt waarschijnlijk en stopt als hij warm wordt.
maar dan kan hij toch niet zomaar afslaan? Dan zou hij toch moeten vastlopen?
pi_84048295
Als ie vastloopt had je hem daarna ( als ie afgekoeld is) niet meer aangekregen en kon je hem weggooien. Oververhitting is ie voor beveiligd waarschijnlijk. Een buitenboordmotor is afhankelijk van koelwater dus hij zal stoppen als dat niet meer loopt.
pi_84048377
Hmm ik zal dat ff nakijken. Iemand een idee hoe ik dat het beste kan controleren? Evinrude motoren hebben niet zo'n straaltje als yamaha heeft volgens mij.
pi_84050176
Er moet ergens op het punt waar de staart de motor ingaat een tuitje zitten waar het water uit hoort te spuiten. Onderop de staart zit een ijzeren plaatje met een filter waar het water wordt opgezogen. Spuit dat eens door. En check de leidingen onder de kap.
pi_84050479
ik heb de onderstaart er iig ff af gehad, daar is alles goed. Impeller ziet er nog perfect uit. Ik zal de leidingen nog ff nakijken, maar ik wacht ff tot dat noodweer voorbij is getrokken. Het wordt erg donker hier
  woensdag 14 juli 2010 @ 16:26:14 #19
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84050906
Mja ik kan alleen m'n ervaring van zo'n 25pk Yamaha ding uit de jaren 80 delen.


Daarvan was opeens het straaltje weg, en kapte die d'r mee na een paar minuten.
Dit terwijl het echte koelwater en uitlaatgassen onderaan de staart, vlak onder de waterlijn er uit komt.

Er zat toen ketelsteen in die ik d'r uit heb gekregen door purren met een ijzerdraadje, en er daarna een paar liter azijn+water door heen laten pompen.
Daarna weer schoongespoelt.

1:100 mixverhouding was ook bij die yamaha zo, maar ik weet niet of dat bij brommermix ook zo is.

Verder is het absoluut geen overbodige luxe om voordat je straks gaat varen even de staartolie te verversen. Boven je schroef zit een tandwielset voor de 90 graden overbrenging. Dikke kans dat daar water in zit i.p.v. olie.
Ook daar is speciale olie voor te koop.


Suc6.
pi_84053587
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:00 schreef blingbling11 het volgende:
Maar als hij in begint te zakken, en ik gooi de choke open, dan maakt hij even heel veel toeren en begint steeds langzamer te lopen tot hij uitvalt. Als je gas bij geeft valt hij nog sneller uit.

Weet iemand waar het aan kan liggen?
Niet choken bij warme motor, mengsel wordt dan rijker waardoor je blok gewoon verzuipt.
Denk dat je daarom ook vette bougies had......
pi_84054133
brommer logica: is je bobine niet kapot? geeft namelijk bij brommers hetzelfde. motor gaat als hij warm is ineens raar doen en valt uit, of valt direct uit.

kan ook je koelwater zijn of je mix verhouding.
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
pi_84055187
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 16:26 schreef RaymondK het volgende:
Mja ik kan alleen m'n ervaring van zo'n 25pk Yamaha ding uit de jaren 80 delen.


Daarvan was opeens het straaltje weg, en kapte die d'r mee na een paar minuten.
Dit terwijl het echte koelwater en uitlaatgassen onderaan de staart, vlak onder de waterlijn er uit komt.

Er zat toen ketelsteen in die ik d'r uit heb gekregen door purren met een ijzerdraadje, en er daarna een paar liter azijn+water door heen laten pompen.
Daarna weer schoongespoelt.

1:100 mixverhouding was ook bij die yamaha zo, maar ik weet niet of dat bij brommermix ook zo is.

Verder is het absoluut geen overbodige luxe om voordat je straks gaat varen even de staartolie te verversen. Boven je schroef zit een tandwielset voor de 90 graden overbrenging. Dikke kans dat daar water in zit i.p.v. olie.
Ook daar is speciale olie voor te koop.


Suc6.
staartolie weet ik. Maar dat doe ik idd als ik ga varen. Grootste zorg is hem goed te laten lopen. Waar zat die ketelsteen precies bij jou? Mijn staartstuk ziet er goed uit, dus daar zit niks.
pi_84055293
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 17:25 schreef vannelle het volgende:

[..]

Niet choken bij warme motor, mengsel wordt dan rijker waardoor je blok gewoon verzuipt.
Denk dat je daarom ook vette bougies had......
Bougies waren al vet toen ik hem kocht.
Ik doe de choke open als hij warm is, zodat er meer zuurstof bij komt. Hierdoor kan hij niet verzuipen. Maar als ik de choke dichtlaat slaat hij ook af.
pi_84055594
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 17:36 schreef Posergoth6667 het volgende:
brommer logica: is je bobine niet kapot? geeft namelijk bij brommers hetzelfde. motor gaat als hij warm is ineens raar doen en valt uit, of valt direct uit.

kan ook je koelwater zijn of je mix verhouding.
Als het de bobine is hoort hij helemaal niet te starten toch?
  woensdag 14 juli 2010 @ 18:15:00 #25
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84055953
Er zit vast wel een stationair sproeier die je in en uit kan draaien. Probleem opgelost

De choke zorgt alleen maar voor een rijk mengsel, dus nadat de motor beetje warm is die choke niet meer gebruiken.


En die naald? Die kan je als het goed is hoger en lager zetten. Zet je 'm hoger heb je minder lucht in je mengsel (rijker mengsel), zet je 'm lager dan zorgt het voor een armer mengsel.
En weet je zeker dat je de sproeier goed schoongeblazen hebt? Want het klinkt me dat er nog een vuiltje in de sproeier is blijven zitten

UGH, de 2-takt specialist heeft gesproken
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')