En niet zomaar brommermix!quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:05 schreef Metalfrost het volgende:
Olie in je carb? Dat ding is tweetakt.. er moet mengsmering in
o...quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef RaymondK het volgende:
[..]
En niet zomaar brommermix!
Gewoon euro loodvrij met een speciale buitenboordmotorolie in de juiste verhouding voor dat type motor.
Zoek eerst ff die verhouding op. Vaak is het compleet anders dan een brommert en wordt i veel te vet, of juist te schaal.quote:
Je weet ook dat het ding gekoeld moet worden met water? Je bent 't het ding niet gezellig in je achtertuintje op tafel aan het testen hoop ik?quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
o...
Maar wat is er anders aan een buitenboordmotor dat er speciale olie in moet?
Enige verschil lijkt me dat er 2 cilinders ipv 1 in zitten.
Nee hij hangt wel in een bak met water. En er bubbelt allemaal water in, dus de impeller moet ook goed zijn.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:11 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Je weet ook dat het ding gekoeld moet worden met water? Je bent 't het ding niet gezellig in je achtertuintje op tafel aan het testen hoop ik?
Idd. zoals Opa zegt, wel in een bak met water zetten, anders loopt i straks vast.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
o...
Maar wat is er anders aan een buitenboordmotor dat er speciale olie in moet?
Enige verschil lijkt me dat er 2 cilinders ipv 1 in zitten.
Op de tank staat 1:50, dit is toch ook de verhouding van brommix?quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:11 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Zoek eerst ff die verhouding op. Vaak is het compleet anders dan een brommert en wordt i veel te vet, of juist te schaal.
Er komt bij mij geen straaltje uit, ik kan ook niet vinden waar dat uit zou moeten komen. Ik weet wel wat voor straaltje je bedoelt. Volgens mij wordt het gebruikte koelwater bij dit model terug naar de staart gepompt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:13 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Idd. zoals Opa zegt, wel in een bak met water zetten, anders loopt i straks vast.
En check of er ook koelwater uit komt. Vaak zie je zo'n straaltje als indicatie.
Als er ketelsteen in je kanalen zit koelt i niet goed.
Wat er pecies anders is dan brommerolie weet ik niet. Misschien heeft het iets met het vochtige klimaat te maken waarin die motoren draaien/bewaard worden, en/of met de bedrijfstemperatuur
Maar nogmaals die olie/benz verhouding is belangrijk
maar dan kan hij toch niet zomaar afslaan? Dan zou hij toch moeten vastlopen?quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:20 schreef OxygeneFRL het volgende:
Nee het heeft met je koelwater te maken. Zit verstopt waarschijnlijk en stopt als hij warm wordt.
Niet choken bij warme motor, mengsel wordt dan rijker waardoor je blok gewoon verzuipt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:00 schreef blingbling11 het volgende:
Maar als hij in begint te zakken, en ik gooi de choke open, dan maakt hij even heel veel toeren en begint steeds langzamer te lopen tot hij uitvalt. Als je gas bij geeft valt hij nog sneller uit.
Weet iemand waar het aan kan liggen?
staartolie weet ik. Maar dat doe ik idd als ik ga varen. Grootste zorg is hem goed te laten lopen. Waar zat die ketelsteen precies bij jou? Mijn staartstuk ziet er goed uit, dus daar zit niks.quote:Op woensdag 14 juli 2010 16:26 schreef RaymondK het volgende:
Mja ik kan alleen m'n ervaring van zo'n 25pk Yamaha ding uit de jaren 80 delen.
Daarvan was opeens het straaltje weg, en kapte die d'r mee na een paar minuten.
Dit terwijl het echte koelwater en uitlaatgassen onderaan de staart, vlak onder de waterlijn er uit komt.
Er zat toen ketelsteen in die ik d'r uit heb gekregen door purren met een ijzerdraadje, en er daarna een paar liter azijn+water door heen laten pompen.
Daarna weer schoongespoelt.
1:100 mixverhouding was ook bij die yamaha zo, maar ik weet niet of dat bij brommermix ook zo is.
Verder is het absoluut geen overbodige luxe om voordat je straks gaat varen even de staartolie te verversen. Boven je schroef zit een tandwielset voor de 90 graden overbrenging. Dikke kans dat daar water in zit i.p.v. olie.
Ook daar is speciale olie voor te koop.
Suc6.
Bougies waren al vet toen ik hem kocht.quote:Op woensdag 14 juli 2010 17:25 schreef vannelle het volgende:
[..]
Niet choken bij warme motor, mengsel wordt dan rijker waardoor je blok gewoon verzuipt.
Denk dat je daarom ook vette bougies had......
Als het de bobine is hoort hij helemaal niet te starten toch?quote:Op woensdag 14 juli 2010 17:36 schreef Posergoth6667 het volgende:
brommer logica: is je bobine niet kapot? geeft namelijk bij brommers hetzelfde. motor gaat als hij warm is ineens raar doen en valt uit, of valt direct uit.
kan ook je koelwater zijn of je mix verhouding.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |