abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84047011
Ik heb op marktplaats een 4 pk buitenboordmotor gekocht. Een 2-takt evinrude uit 84. Hij had jaren stilgestaan, dus hij wilde niet goed starten.
Ik heb nu 2 nieuwe bougies erin gedraait want deze waren vetgeslagen.
Brandstofpomp schoongemaakt want de vlotterbak was steeds binnen een paar seconden leeg.
Carburateur schoongemaakt; een prop met troep achter een naald vandaan gehaald. Ik weet niet precies wat die naald doet. Verder alles in de carburateur ingespoten met WD-40 en schoongeblazen met een compressor. Nou start hij goed, met de choke dicht. Hij komt goed op toeren. Gas geven, en hij loopt sneller. Maar als hij in begint te zakken, en ik gooi de choke open, dan maakt hij even heel veel toeren en begint steeds langzamer te lopen tot hij uitvalt. Als je gas bij geeft valt hij nog sneller uit.

Weet iemand waar het aan kan liggen?
  Forum Admin woensdag 14 juli 2010 @ 15:05:06 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_84047198
Met deze temperaturen zal je niet veel hoeven choken denk ik zo. Het lijkt me toch een probleem met de benzine / luchtverhouding. Is je spoeier niet verstopt? Verder lijkt me dat WD-40 in je carb. ook niet echt bevordelijk, maar dat weet ik niet zeker.
pi_84047221
Olie in je carb? Dat ding is tweetakt.. er moet mengsmering in
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:09:21 #4
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84047386
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:05 schreef Metalfrost het volgende:
Olie in je carb? Dat ding is tweetakt.. er moet mengsmering in
En niet zomaar brommermix!
Gewoon euro loodvrij met een speciale buitenboordmotorolie in de juiste verhouding voor dat type motor.
pi_84047398
Sproeier heb ik ook schoongeblazen.
WD-40 zou je overal in moeten kunnen gebruiken zonder schade.

En ik gebruik brommix voor dat ding.
pi_84047406
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef RaymondK het volgende:

[..]

En niet zomaar brommermix!
Gewoon euro loodvrij met een speciale buitenboordmotorolie in de juiste verhouding voor dat type motor.
o...
Maar wat is er anders aan een buitenboordmotor dat er speciale olie in moet?
Enige verschil lijkt me dat er 2 cilinders ipv 1 in zitten.
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:11:14 #7
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84047459
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

o...
Zoek eerst ff die verhouding op. Vaak is het compleet anders dan een brommert en wordt i veel te vet, of juist te schaal.
  Forum Admin woensdag 14 juli 2010 @ 15:11:56 #8
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_84047482
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

o...
Maar wat is er anders aan een buitenboordmotor dat er speciale olie in moet?
Enige verschil lijkt me dat er 2 cilinders ipv 1 in zitten.
Je weet ook dat het ding gekoeld moet worden met water? Je bent 't het ding niet gezellig in je achtertuintje op tafel aan het testen hoop ik?
pi_84047536
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:11 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Je weet ook dat het ding gekoeld moet worden met water? Je bent 't het ding niet gezellig in je achtertuintje op tafel aan het testen hoop ik?
Nee hij hangt wel in een bak met water. En er bubbelt allemaal water in, dus de impeller moet ook goed zijn.
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:13:58 #10
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84047581
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

o...
Maar wat is er anders aan een buitenboordmotor dat er speciale olie in moet?
Enige verschil lijkt me dat er 2 cilinders ipv 1 in zitten.
Idd. zoals Opa zegt, wel in een bak met water zetten, anders loopt i straks vast.
En check of er ook koelwater uit komt. Vaak zie je zo'n straaltje als indicatie.
Als er ketelsteen in je kanalen zit koelt i niet goed.

Wat er pecies anders is dan brommerolie weet ik niet. Misschien heeft het iets met het vochtige klimaat te maken waarin die motoren draaien/bewaard worden, en/of met de bedrijfstemperatuur

Maar nogmaals die olie/benz verhouding is belangrijk
pi_84047689
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:11 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Zoek eerst ff die verhouding op. Vaak is het compleet anders dan een brommert en wordt i veel te vet, of juist te schaal.
Op de tank staat 1:50, dit is toch ook de verhouding van brommix?
pi_84047785
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:13 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Idd. zoals Opa zegt, wel in een bak met water zetten, anders loopt i straks vast.
En check of er ook koelwater uit komt. Vaak zie je zo'n straaltje als indicatie.
Als er ketelsteen in je kanalen zit koelt i niet goed.

Wat er pecies anders is dan brommerolie weet ik niet. Misschien heeft het iets met het vochtige klimaat te maken waarin die motoren draaien/bewaard worden, en/of met de bedrijfstemperatuur

Maar nogmaals die olie/benz verhouding is belangrijk
Er komt bij mij geen straaltje uit, ik kan ook niet vinden waar dat uit zou moeten komen. Ik weet wel wat voor straaltje je bedoelt. Volgens mij wordt het gebruikte koelwater bij dit model terug naar de staart gepompt.

Maar weet iemand of het iets met die naald te maken kan hebben?
pi_84047881
Nee het heeft met je koelwater te maken. Zit verstopt waarschijnlijk en stopt als hij warm wordt.
pi_84047991
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:20 schreef OxygeneFRL het volgende:
Nee het heeft met je koelwater te maken. Zit verstopt waarschijnlijk en stopt als hij warm wordt.
maar dan kan hij toch niet zomaar afslaan? Dan zou hij toch moeten vastlopen?
pi_84048295
Als ie vastloopt had je hem daarna ( als ie afgekoeld is) niet meer aangekregen en kon je hem weggooien. Oververhitting is ie voor beveiligd waarschijnlijk. Een buitenboordmotor is afhankelijk van koelwater dus hij zal stoppen als dat niet meer loopt.
pi_84048377
Hmm ik zal dat ff nakijken. Iemand een idee hoe ik dat het beste kan controleren? Evinrude motoren hebben niet zo'n straaltje als yamaha heeft volgens mij.
pi_84050176
Er moet ergens op het punt waar de staart de motor ingaat een tuitje zitten waar het water uit hoort te spuiten. Onderop de staart zit een ijzeren plaatje met een filter waar het water wordt opgezogen. Spuit dat eens door. En check de leidingen onder de kap.
pi_84050479
ik heb de onderstaart er iig ff af gehad, daar is alles goed. Impeller ziet er nog perfect uit. Ik zal de leidingen nog ff nakijken, maar ik wacht ff tot dat noodweer voorbij is getrokken. Het wordt erg donker hier
  woensdag 14 juli 2010 @ 16:26:14 #19
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84050906
Mja ik kan alleen m'n ervaring van zo'n 25pk Yamaha ding uit de jaren 80 delen.


Daarvan was opeens het straaltje weg, en kapte die d'r mee na een paar minuten.
Dit terwijl het echte koelwater en uitlaatgassen onderaan de staart, vlak onder de waterlijn er uit komt.

Er zat toen ketelsteen in die ik d'r uit heb gekregen door purren met een ijzerdraadje, en er daarna een paar liter azijn+water door heen laten pompen.
Daarna weer schoongespoelt.

1:100 mixverhouding was ook bij die yamaha zo, maar ik weet niet of dat bij brommermix ook zo is.

Verder is het absoluut geen overbodige luxe om voordat je straks gaat varen even de staartolie te verversen. Boven je schroef zit een tandwielset voor de 90 graden overbrenging. Dikke kans dat daar water in zit i.p.v. olie.
Ook daar is speciale olie voor te koop.


Suc6.
pi_84053587
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:00 schreef blingbling11 het volgende:
Maar als hij in begint te zakken, en ik gooi de choke open, dan maakt hij even heel veel toeren en begint steeds langzamer te lopen tot hij uitvalt. Als je gas bij geeft valt hij nog sneller uit.

Weet iemand waar het aan kan liggen?
Niet choken bij warme motor, mengsel wordt dan rijker waardoor je blok gewoon verzuipt.
Denk dat je daarom ook vette bougies had......
pi_84054133
brommer logica: is je bobine niet kapot? geeft namelijk bij brommers hetzelfde. motor gaat als hij warm is ineens raar doen en valt uit, of valt direct uit.

kan ook je koelwater zijn of je mix verhouding.
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
pi_84055187
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 16:26 schreef RaymondK het volgende:
Mja ik kan alleen m'n ervaring van zo'n 25pk Yamaha ding uit de jaren 80 delen.


Daarvan was opeens het straaltje weg, en kapte die d'r mee na een paar minuten.
Dit terwijl het echte koelwater en uitlaatgassen onderaan de staart, vlak onder de waterlijn er uit komt.

Er zat toen ketelsteen in die ik d'r uit heb gekregen door purren met een ijzerdraadje, en er daarna een paar liter azijn+water door heen laten pompen.
Daarna weer schoongespoelt.

1:100 mixverhouding was ook bij die yamaha zo, maar ik weet niet of dat bij brommermix ook zo is.

Verder is het absoluut geen overbodige luxe om voordat je straks gaat varen even de staartolie te verversen. Boven je schroef zit een tandwielset voor de 90 graden overbrenging. Dikke kans dat daar water in zit i.p.v. olie.
Ook daar is speciale olie voor te koop.


Suc6.
staartolie weet ik. Maar dat doe ik idd als ik ga varen. Grootste zorg is hem goed te laten lopen. Waar zat die ketelsteen precies bij jou? Mijn staartstuk ziet er goed uit, dus daar zit niks.
pi_84055293
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 17:25 schreef vannelle het volgende:

[..]

Niet choken bij warme motor, mengsel wordt dan rijker waardoor je blok gewoon verzuipt.
Denk dat je daarom ook vette bougies had......
Bougies waren al vet toen ik hem kocht.
Ik doe de choke open als hij warm is, zodat er meer zuurstof bij komt. Hierdoor kan hij niet verzuipen. Maar als ik de choke dichtlaat slaat hij ook af.
pi_84055594
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 17:36 schreef Posergoth6667 het volgende:
brommer logica: is je bobine niet kapot? geeft namelijk bij brommers hetzelfde. motor gaat als hij warm is ineens raar doen en valt uit, of valt direct uit.

kan ook je koelwater zijn of je mix verhouding.
Als het de bobine is hoort hij helemaal niet te starten toch?
  woensdag 14 juli 2010 @ 18:15:00 #25
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84055953
Er zit vast wel een stationair sproeier die je in en uit kan draaien. Probleem opgelost

De choke zorgt alleen maar voor een rijk mengsel, dus nadat de motor beetje warm is die choke niet meer gebruiken.


En die naald? Die kan je als het goed is hoger en lager zetten. Zet je 'm hoger heb je minder lucht in je mengsel (rijker mengsel), zet je 'm lager dan zorgt het voor een armer mengsel.
En weet je zeker dat je de sproeier goed schoongeblazen hebt? Want het klinkt me dat er nog een vuiltje in de sproeier is blijven zitten

UGH, de 2-takt specialist heeft gesproken
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
pi_84056324
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:15 schreef theghostrider het volgende:
Er zit vast wel een stationair sproeier die je in en uit kan draaien. Probleem opgelost

De choke zorgt alleen maar voor een rijk mengsel, dus nadat de motor beetje warm is die choke niet meer gebruiken.


En die naald? Die kan je als het goed is hoger en lager zetten. Zet je 'm hoger heb je minder lucht in je mengsel (rijker mengsel), zet je 'm lager dan zorgt het voor een armer mengsel.
En weet je zeker dat je de sproeier goed schoongeblazen hebt? Want het klinkt me dat er nog een vuiltje in de sproeier is blijven zitten

UGH, de 2-takt specialist heeft gesproken
Er zit geen stationair sproeier in. Het is ook echt het simpelste stukje metaal wat er bestaat als ik deze carburateur vergelijk met de carburateur van mijn scooter.
Ik weet ook zeker dat ik de sproeier goed heb schoongemaakt, ik kan er gewoon doorheen kijken als ik hem in het licht houd.

Ja en die naald, ik probeer er dan een beetje aan te draaien, en het lijkt op sommige momenten dat ie dan weer heel even wat meer toeren maakt, en dan zakt ie weer in. Maar je kan hem niet stabiel krijgen.
  woensdag 14 juli 2010 @ 18:27:13 #27
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84056541
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:22 schreef blingbling11 het volgende:

[..]


Ik weet ook zeker dat ik de sproeier goed heb schoongemaakt, ik kan er gewoon doorheen kijken als ik hem in het licht houd.


Ik zeg het omdat het mij meerdere malen overkomen is namelijk.
Dacht em goed doorgeblazen te hebben maar bij de 2e check zat er wel degelijk een 'stofje' in.

Je kan misschien de gaskabel iets opstellen zodat hij stationair wat harder loopt?
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
pi_84057409
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:27 schreef theghostrider het volgende:

[..]

Je kan misschien de gaskabel iets opstellen zodat hij stationair wat harder loopt?
dat werkt, wel, maar gas geven helpt op een gegeven moment niet meer, dan slaat ie alleen nog maar sneller af.
pi_84057555
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 17:59 schreef blingbling11 het volgende:

[..]


Ik doe de choke open als hij warm is, zodat er meer zuurstof bij komt.
Minder zuurstof juist.
Een choke doet niks anders dan de luchttoevoer verminderen.
pi_84057702
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:50 schreef vannelle het volgende:

[..]

Minder zuurstof juist.
Een choke doet niks anders dan de luchttoevoer verminderen.
Ja maar als de choke open staat, is de klep open, dus komt er meer zuurstof bij.
  woensdag 14 juli 2010 @ 18:56:35 #31
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84057817
Hoe zit het met je luchtfilter? Is dat orgineel? Te weinig lucht dan slaat de motor ook gelijks dood namelijk. Maar teveel lucht is ook weer niet goed..
Sja altijd moeilijk problemen oplossen als je de motor niet hoort.
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:01:24 #32
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84058071
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 18:53 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Ja maar als de choke open staat, is de klep open, dus komt er meer zuurstof bij.
Als er geen klep meer voor zit is de choke volgens mij dicht. Als je de doorgang gaat blokkeren krijgt hij idd minder lucht.

Wat voor carb is het eigenlijk? Zit er wel een vlotter in? meestal zit er een klein lipje die de hoogte van de vlotter bepaald.. met schoonmaken KAN het iets verbogen zijn.
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
pi_84058492
er zit geen luchtfilter op (ja ik had al zoiets van maar volgens de bouwtekeningen is dat normaal, omdat er een beschermkap voor zit.)

Wat voor carburateur het precies is weet ik niet, maar de vlotter doet het helemaal goed, dat heb ik ook nagekeken.

hier is de bouwtekening van de carb
nummer 10 is trouwens de naald die ik bedoel
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:19:13 #34
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84059065
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 19:08 schreef blingbling11 het volgende:
er zit geen luchtfilter op (ja ik had al zoiets van maar volgens de bouwtekeningen is dat normaal, omdat er een beschermkap voor zit.)

Wat voor carburateur het precies is weet ik niet, maar de vlotter doet het helemaal goed, dat heb ik ook nagekeken.

hier is de bouwtekening van de carb
nummer 10 is trouwens de naald die ik bedoel
Ik had iid een andere naald in gedachten. Zat aan nr 19 te denken.

Geen idee wat 10 doet,,,
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
pi_84061278
nr 19 daar zit de sproeier in.
  woensdag 14 juli 2010 @ 20:06:38 #36
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84061614
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 19:59 schreef blingbling11 het volgende:
nr 19 daar zit de sproeier in.
weet ik Ik had een andere type carb in gedachten met cilindrische gasschuif. Door de hoogte vd naald te verstellen krijg je een andere mengverhouding. Maar kan niet zien of je die naald ook verstellen kan.
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
pi_84062043
nee deze werkt met een klep, die op de klep van de choke lijkt.
  woensdag 14 juli 2010 @ 20:22:52 #38
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84062410
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 20:15 schreef blingbling11 het volgende:
nee deze werkt met een klep, die op de klep van de choke lijkt.
Blijft moeilijk natuurlijk de oorzaak te achterhalen...
Er moet iets niet in de haak zijn natuurlijk da's duidelijk.
Er zit geen membraan in denk ik...kan een oorzaak voor 'valse lucht' zijn namelijk.
Oh misschien ff met een pantykous als luchtfilter proberen? Krijgt hij iets minder lucht... kun je checken of hij idd teveel of te weinig lucht krijgt..
Verder weet ik het ff niet meer.. misschien speciaal forum voor 2-taktmotoren googlen?
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
pi_84065030
Ik heb hem eindelijk goed lopend! Het probleem was de choke, hij heeft eigenlijk 2 standen, en je kan hem niet zo makkelijk reguleren. Waardoor als ie dicht was hij uitviel, en als hij open was ook. Je moet hem gewoon de gouden midden weg hebben. Misschien dat het beter werkt met de kap erop. En anders probeer ik je tip van de panty :p
Er is wel een probleem met de koeling, als hij ff 5 minuten stationair loopt is hij al kokend heet. Als ik er water op spat verdampt het meteen. Dus ik moet toch ff de hele staart eraf, want om na 100 meter planee en ontplofte motor te hebben is ook niet zo best
Maar ik ben wel al een heel eind verder! bedankt alvast.
  donderdag 15 juli 2010 @ 00:51:28 #40
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84075114
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
  donderdag 15 juli 2010 @ 00:53:26 #41
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84075152
Als je maar voldoende 2-t olie in de benzine hebt zal het warm lopen wel mee vallen.

Veel plezier met je boot
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
  donderdag 15 juli 2010 @ 07:24:46 #42
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84077411
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:13 schreef blingbling11 het volgende:
Ik heb hem eindelijk goed lopend! Het probleem was de choke, hij heeft eigenlijk 2 standen, en je kan hem niet zo makkelijk reguleren. Waardoor als ie dicht was hij uitviel, en als hij open was ook. Je moet hem gewoon de gouden midden weg hebben. Misschien dat het beter werkt met de kap erop. En anders probeer ik je tip van de panty :p
Er is wel een probleem met de koeling, als hij ff 5 minuten stationair loopt is hij al kokend heet. Als ik er water op spat verdampt het meteen. Dus ik moet toch ff de hele staart eraf, want om na 100 meter planee en ontplofte motor te hebben is ook niet zo best
Maar ik ben wel al een heel eind verder! bedankt alvast.
Waar precies het ketelsteen zat is moeilijk te zeggen. Ik ging er bijna een 30cm in met een ijzerdraad (via dat piesgaatje aan de zijkant) en er kwam aadrig wat rotzooi uit.
Overigens is dat niet al het koelwater. Gewoon een indicatiestraaltje wat idd. niet alle motoren hebben.
Het kan zijn dat er kanaaltjes verstopt zitten in je motor waardoor hij niet goed koelt.
Ik zou ff een paar liter azijn in je koelwateruitlaat laten lopen (motor op z'n kop) en hem ff een kwartiertje zo laten staan, en daarna goed doorspoelen.
  donderdag 15 juli 2010 @ 10:32:15 #43
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84080875
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef RaymondK het volgende:

[..]

En niet zomaar brommermix!
Gewoon euro loodvrij met een speciale buitenboordmotorolie in de juiste verhouding voor dat type motor.
das gewoon brommix
je moet 1:27 of 1:50 hebben staat in je boekje even checken
en is de sproeier niet weer vies geworden? heb je een stationair sproeier die los zit?
  donderdag 15 juli 2010 @ 10:33:19 #44
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84080905
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:13 schreef blingbling11 het volgende:
Ik heb hem eindelijk goed lopend! Het probleem was de choke, hij heeft eigenlijk 2 standen, en je kan hem niet zo makkelijk reguleren. Waardoor als ie dicht was hij uitviel, en als hij open was ook. Je moet hem gewoon de gouden midden weg hebben. Misschien dat het beter werkt met de kap erop. En anders probeer ik je tip van de panty :p
Er is wel een probleem met de koeling, als hij ff 5 minuten stationair loopt is hij al kokend heet. Als ik er water op spat verdampt het meteen. Dus ik moet toch ff de hele staart eraf, want om na 100 meter planee en ontplofte motor te hebben is ook niet zo best
Maar ik ben wel al een heel eind verder! bedankt alvast.
das een klote werkje maar wel doen!
pi_84084544
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 07:24 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Waar precies het ketelsteen zat is moeilijk te zeggen. Ik ging er bijna een 30cm in met een ijzerdraad (via dat piesgaatje aan de zijkant) en er kwam aadrig wat rotzooi uit.
Overigens is dat niet al het koelwater. Gewoon een indicatiestraaltje wat idd. niet alle motoren hebben.
Het kan zijn dat er kanaaltjes verstopt zitten in je motor waardoor hij niet goed koelt.
Ik zou ff een paar liter azijn in je koelwateruitlaat laten lopen (motor op z'n kop) en hem ff een kwartiertje zo laten staan, en daarna goed doorspoelen.
Ik heb al iets gevonden waarin stond dat de 6 gaatjes halverwege mijn staart, dat daar koelwater uit moet sputteren. Ik dacht dat dat de uitlaat was Ik ga hem iig ff doorspoelen met azijn.
  donderdag 15 juli 2010 @ 12:59:10 #46
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84086557
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 12:10 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Ik heb al iets gevonden waarin stond dat de 6 gaatjes halverwege mijn staart, dat daar koelwater uit moet sputteren. Ik dacht dat dat de uitlaat was Ik ga hem iig ff doorspoelen met azijn.
zoou ik er nog een nieuwe inpeller in zetten
pi_84087504
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 12:10 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Ik heb al iets gevonden waarin stond dat de 6 gaatjes halverwege mijn staart, dat daar koelwater uit moet sputteren. Ik dacht dat dat de uitlaat was Ik ga hem iig ff doorspoelen met azijn.
Dat is je uitlaat. Dat is bijna altijd gecombineerd met je koelwater.
  donderdag 15 juli 2010 @ 13:31:56 #48
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84087937
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 10:32 schreef T42 het volgende:

[..]

das gewoon brommix
je moet 1:27 of 1:50 hebben staat in je boekje even checken
en is de sproeier niet weer vies geworden? heb je een stationair sproeier die los zit?
Ja hoor. En zoals TS al schreef. Z'n motor moet 1:100 worden aangemengt. Met die brommermix van jou dus mooi een vet geslagen bougie.
Dus niks brommermix.

En die speciale buitenboordmotorolie heeft met de bedrijfstemperatuur temaken, deze olie verbrand eerder.
Het wordt niet voor niets gemaakt.
Niet te verwarren met staartolie uiteraard.

[ Bericht 3% gewijzigd door RaymondK op 15-07-2010 13:48:34 ]
pi_84088129
Klinkt als een brandstoftekort
  donderdag 15 juli 2010 @ 13:50:05 #50
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84088838
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 13:31 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Ja hoor. En zoals TS al schreef. Z'n motor moet 1:100 worden aangemengt. Met die brommermix van jou dus mooi een vet geslagen bougie.
Dus niks brommermix.

En die speciale buitenboordmotorolie heeft met de bedrijfstemperatuur temaken, en deze olie verbrand eerder.
Het wordt niet voor niets gemaakt.
Niet te verwarren met staartolie uiteraard.
daarom het boekje lezen maar 1:100 is sparta-met benzine. (d8 alleen dat yamaha enzo 1:100 gebruikte)
2takt olie is 2takt olie en dat speciale heb ik nog nooit gezien hier bij de boot handel staat gewoon 2takt olie.
temp is bullshit want dan zou je ook speciale buitenboordbenzine moetten kopen

als de olie eerder verbrand dan heb je een probleem met de smering trouwens

ik vaar met oudjes (jare 60) die wel 1:50 gesmeert worden dus dacht dan evinrude dat dus altijd had, brommix bij een fatsoenlijke pomp kun je zelf de verhouding aangeven. 1:25 tot 1:100

edit:
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:16 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Op de tank staat 1:50, dit is toch ook de verhouding van brommix?
  donderdag 15 juli 2010 @ 13:54:57 #51
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84089077
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 13:50 schreef T42 het volgende:

[..]

daarom het boekje lezen maar 1:100 is sparta-met benzine. (d8 alleen dat yamaha enzo 1:100 gebruikte)
2takt olie is 2takt olie en dat speciale heb ik nog nooit gezien hier bij de boot handel staat gewoon 2takt olie.
temp is bullshit want dan zou je ook speciale buitenboordbenzine moetten kopen

ik vaar met oudjes (jare 60) die wel 1:50 gesmeert worden dus dacht dan evinrude dat dus altijd had, brommix bij een fatsoenlijke pomp kun je zelf de verhouding aangeven. 1:25 tot 1:100
Die buitenboordmotorolie is dus gemaakt om onder de 100 graden te verbranden. Dit in tegenstelling tot brommertjes.... Buitenboordmotoren worden (dat is athans de bedoeling) niet zo heet.
Het zal in elk motorboekje staan, dus vooral eigenwijs blijven, en voor die paar centen risico lopen.

En verder is het beter biologisch afbreekbaar gezien het in het water kan komen. Al heb ik bij het laatste wel m'n twijfels.
  donderdag 15 juli 2010 @ 14:07:40 #52
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84089647
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 13:54 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Die buitenboordmotorolie is dus gemaakt om onder de 100 graden te verbranden. Dit in tegenstelling tot brommertjes.... Buitenboordmotoren worden (dat is athans de bedoeling) niet zo heet.
Het zal in elk motorboekje staan, dus vooral eigenwijs blijven, en voor die paar centen risico lopen.

En verder is het beter biologisch afbreekbaar gezien het in het water kan komen. Al heb ik bij het laatste wel m'n twijfels.
heb net gebelt met de dealeren die zegt dat het niks uitmaakt met risico.. alleen met schoonhouden van de uitlaat.
  donderdag 15 juli 2010 @ 14:10:52 #53
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84089840
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 14:07 schreef T42 het volgende:

[..]

heb net gebelt met de dealeren die zegt dat het niks uitmaakt met risico.. alleen met schoonhouden van de uitlaat.
Nou das mooi. Al blijft natuurlijk niet alleen je uitlaat schoner, maar ook de rest van je motor.
Het rookt ook nog eens minder omdat het bij die lagere temperaturen beter verbrand
  donderdag 15 juli 2010 @ 14:35:55 #54
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84091019
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 14:10 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Nou das mooi. Al blijft natuurlijk niet alleen je uitlaat schoner, maar ook de rest van je motor.
Het rookt ook nog eens minder omdat het bij die lagere temperaturen beter verbrand
thuis varen ze met een motor die mijn opa ooit nieuw kocht in 1965 en die deed er afgewerkte motorolie in mixen dat ding loop nu nog.
  donderdag 15 juli 2010 @ 15:34:04 #55
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84093460
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 14:35 schreef T42 het volgende:

[..]

thuis varen ze met een motor die mijn opa ooit nieuw kocht in 1965 en die deed er afgewerkte motorolie in mixen dat ding loop nu nog.
Ja, gewone motorolie mixt al helemaal niet goed met benzine. Hij zal d'r best op lopen, maar het maximaal aantal draaiuren zal d'r niet hoger van worden.
  donderdag 15 juli 2010 @ 17:36:49 #56
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84098640
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 13:31 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Ja hoor. En zoals TS al schreef. Z'n motor moet 1:100 worden aangemengt. Met die brommermix van jou dus mooi een vet geslagen bougie.
Dus niks brommermix.

En die speciale buitenboordmotorolie heeft met de bedrijfstemperatuur temaken, deze olie verbrand eerder.
Het wordt niet voor niets gemaakt.
Niet te verwarren met staartolie uiteraard.
Onzin natuurlijk, het is een 2 -takt dus er moet 2-takt olie door de benzine.
Alle 2 takten werken herzelfde
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
  donderdag 15 juli 2010 @ 18:26:14 #57
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84100383
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 17:36 schreef theghostrider het volgende:

[..]

Onzin natuurlijk, het is een 2 -takt dus er moet 2-takt olie door de benzine.
Alle 2 takten werken herzelfde
dat had ik nou ook
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 15:34 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Ja, gewone motorolie mixt al helemaal niet goed met benzine. Hij zal d'r best op lopen, maar het maximaal aantal draaiuren zal d'r niet hoger van worden.
tot jaren 80 deden ze niks anders hoor.

uitlaat maakt ook niet uit, ook bij die bbmolie krijg je aanslag maar die was beter te doseren met een speciale fles.
pi_84109412
Ik heb de hele staart eraf gehaald. Daar was 1 kanaal al zichtbaar verstop. Dit was het kanaal waar het koelwater werd afgevoerd. Morgen regel ik ff een compressor, dan kan k alle kanalen doorblazen.
  donderdag 15 juli 2010 @ 22:22:42 #59
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84111376
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:47 schreef blingbling11 het volgende:
Ik heb de hele staart eraf gehaald. Daar was 1 kanaal al zichtbaar verstop. Dit was het kanaal waar het koelwater werd afgevoerd. Morgen regel ik ff een compressor, dan kan k alle kanalen doorblazen.
kijk ook je impeller na of die nog goed is.

offtopic:
gunter van mtv
pi_84111697
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:22 schreef T42 het volgende:

[..]

kijk ook je impeller na of die nog goed is.

offtopic:
gunter van mtv
Impeller had ik gister al nagekeken, die was nog prima.

offtopic:
gunther is baas
  donderdag 15 juli 2010 @ 22:41:09 #61
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84112364
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:28 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Impeller had ik gister al nagekeken, die was nog prima.

offtopic:
gunther is baas
Gunther van die Ludolfs?
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
  donderdag 15 juli 2010 @ 22:43:47 #62
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84112527
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
pi_84112555
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:41 schreef theghostrider het volgende:

[..]

Gunther van die Ludolfs?

http://www.dumpert.nl/mediabase/19915/4dc48700/der_g_nther.html
  donderdag 15 juli 2010 @ 22:52:25 #64
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84113014
quote:
De eerste keer dat ik dit zie (neem aan dat er meerdere filmpjes zijn? zoals New Kids On The Block )
maar kreeg bijna een lachkick.
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
pi_84113425
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:52 schreef theghostrider het volgende:

[..]

De eerste keer dat ik dit zie (neem aan dat er meerdere filmpjes zijn? zoals New Kids On The Block )
maar kreeg bijna een lachkick.

nee helaas niet, was maar een reclame filmpje
  donderdag 15 juli 2010 @ 23:19:11 #66
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84114420
Maar Die Ludolfs op discovery kon ik ook wel altijd om lachen.
Uwe
Manny
der Peter
und Horst Gunthersjun
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
pi_84155794
Hij koelt echt voor geen meter. Geprobeerd door te blazen met een compressor. Echt bijna geen doorgang. Dus ik dacht ik laat hem ff lopen in een bak met schoonmaakazijn. En ja hoor, hij sloeg na 5 minuten vast. Gelukkig op heel weinig toeren dus geen beschadigingen. Heb de cilinderkop eraf gehaald. HELEMAAL vol met kalk, dus heb dat ff losgebeiteld en staat nu in de antikal ( ).
  zaterdag 17 juli 2010 @ 01:56:22 #68
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84159476
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 23:44 schreef blingbling11 het volgende:
Hij koelt echt voor geen meter. Geprobeerd door te blazen met een compressor. Echt bijna geen doorgang. Dus ik dacht ik laat hem ff lopen in een bak met schoonmaakazijn. En ja hoor, hij sloeg na 5 minuten vast. Gelukkig op heel weinig toeren dus geen beschadigingen. Heb de cilinderkop eraf gehaald. HELEMAAL vol met kalk, dus heb dat ff losgebeiteld en staat nu in de antikal ( ).
Ik heb nu ook gedonder met m'n scooter.
Zet 'm goed weg nooit weer aanpakken.
Uurtje gewacht... benzinetoevoer gecheckt, sproeiers gescheckt, bougie gecheckt.. doet ie nog niks.
Weer uurtje wachten..warrempel, hij doet het.
HéHé...
Totdat ik een 10 kilometer verderop ff stoppen moet, slaat me af, en hij loopt nog steeds niet
Naar huis laten slepen met een stuk touw
Wat een afgekakt product.
Morgen maar is weer kijken... verheug me er nu al op..
De duvel heeft me behoorlijk geiriteerd vandaag en verwacht morgen weinig anders
Die belhamel Brutale hark..kutbrommer..
Is net goed ingereden en dat dit gesodemieter.
Voor dik 700 euro aan verspiekert.
weerwolf! In egelvet
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
  zaterdag 17 juli 2010 @ 10:48:57 #69
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84162464
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 23:44 schreef blingbling11 het volgende:
Hij koelt echt voor geen meter. Geprobeerd door te blazen met een compressor. Echt bijna geen doorgang. Dus ik dacht ik laat hem ff lopen in een bak met schoonmaakazijn. En ja hoor, hij sloeg na 5 minuten vast. Gelukkig op heel weinig toeren dus geen beschadigingen. Heb de cilinderkop eraf gehaald. HELEMAAL vol met kalk, dus heb dat ff losgebeiteld en staat nu in de antikal ( ).
was motortje duur? want lijkt me bijna miskoop
anyway ik heb nog een 9,5pk te koop staan die wel koelt moet alleen de carb. afgehaald worden
  maandag 19 juli 2010 @ 09:23:13 #70
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84224193
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 17:36 schreef theghostrider het volgende:

[..]

Onzin natuurlijk, het is een 2 -takt dus er moet 2-takt olie door de benzine.
Alle 2 takten werken herzelfde
Het tweetaktprinciepe is voor elke tweetact hetzelfde ja

Maar nu dan nogmaals en voor de laatste keer:

Een buitenboordmotor wordt minder heet dan een brommert. Daarom speciale olie.
De onverbrande olie komt in het water. Daarom speciale olie.
En motorolie mengt niet goed met benzine. Daarom speciale olie.

Tuurlijk doet i het als het maar vet genoeg is, maar zet er twee naast elkaar en kijk na 10jr nog eens vanbinnen.
  Forum Admin maandag 19 juli 2010 @ 10:07:16 #71
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_84225040
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 23:44 schreef blingbling11 het volgende:
Hij koelt echt voor geen meter. Geprobeerd door te blazen met een compressor. Echt bijna geen doorgang. Dus ik dacht ik laat hem ff lopen in een bak met schoonmaakazijn. En ja hoor, hij sloeg na 5 minuten vast. Gelukkig op heel weinig toeren dus geen beschadigingen. Heb de cilinderkop eraf gehaald. HELEMAAL vol met kalk, dus heb dat ff losgebeiteld en staat nu in de antikal ( ).
Oei. Zuigerveren ook nog goed? Die zijn meestal naar de filistijnen na een vast / warmloper.
Kalk in je cilinderkop zeg je? Dat is vreemd lijkt me. Het motortje heeft z'n beste tijd wel gehad.
pi_84232703
ik heb alle verstoppingen verholpen, ik wacht alleen nog op een nieuwe koppakking en dan weet ik of hij het helemaal doet
  maandag 19 juli 2010 @ 14:37:57 #73
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84234848
quote:
Op maandag 19 juli 2010 13:47 schreef blingbling11 het volgende:
ik heb alle verstoppingen verholpen, ik wacht alleen nog op een nieuwe koppakking en dan weet ik of hij het helemaal doet
Ben benieuwd. Het zou wel leuk zijn na al dat werk.
  maandag 19 juli 2010 @ 14:47:03 #74
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_84235241
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:00 schreef blingbling11 het volgende:
Ik heb op marktplaats een 4 pk buitenboordmotor gekocht. Een 2-takt evinrude uit 84. Hij had jaren stilgestaan, dus hij wilde niet goed starten.
Ik heb nu 2 nieuwe bougies erin gedraait want deze waren vetgeslagen.
Brandstofpomp schoongemaakt want de vlotterbak was steeds binnen een paar seconden leeg.
Carburateur schoongemaakt; een prop met troep achter een naald vandaan gehaald. Ik weet niet precies wat die naald doet. Verder alles in de carburateur ingespoten met WD-40 en schoongeblazen met een compressor. Nou start hij goed, met de choke dicht. Hij komt goed op toeren. Gas geven, en hij loopt sneller. Maar als hij in begint te zakken, en ik gooi de choke open, dan maakt hij even heel veel toeren en begint steeds langzamer te lopen tot hij uitvalt. Als je gas bij geeft valt hij nog sneller uit.

Weet iemand waar het aan kan liggen?
hey.
even geen zin om alles te lezen, dus kan al gezegd zijn
als je zolang mogelijk doorgaat, en minder gas geeft als hij anders uitvalt. tot hij op gegeven moment helemaal niet meer wil.

check dan hoe 'zwaar' hij draait vlak nadat hij is afgeslagen. misschien loopt hij gewoon vast namelijk
probeer dan eens andere/meer olie bij de benzine
is zowiezo een goed idee om te proberen. maar daar verschillen meningen over
sommige mensen zeggen dat moderne olieeen beter zijn, dus dat je met minder dan fabrieksopgave toe kan
andere zeggen dat je juist "slechte oude"types olie ruim bij de benzine moet mengen


en kan ook nog oververhit rakende bobine zijn.

dus check contactpuntafstand, en misschien nieuwe bobine.

maar klinkt voor mij als vastlopen, door niet goede mengsmering
oh misschien kan ook nog vastlopen door oververhitting door niet goede koeling, of fout ontstekingstijdstip. check koeling ook maar. vooral als hij watergekoeld is , en de werking waterpomp controleren dan
en ontsteking alles controleren/afstellen hoort ook bij onderhoud


werkt hij nu alweer goed?

[ Bericht 1% gewijzigd door mylifeisgrey op 19-07-2010 15:11:32 ]
  Forum Admin maandag 19 juli 2010 @ 15:04:30 #75
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_84235849
quote:
Op maandag 19 juli 2010 14:47 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

hey.
even geen zin om alles te lezen, dus kan al gezegd zijn
Nee, je kan inderdaad beter hoop zinloos dubbelop typwerk doen ja.
quote:
zowiezo
Wat
pi_84241268
quote:
Op maandag 19 juli 2010 14:47 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

hey.
even geen zin om alles te lezen, dus kan al gezegd zijn
als je zolang mogelijk doorgaat, en minder gas geeft als hij anders uitvalt. tot hij op gegeven moment helemaal niet meer wil.

check dan hoe 'zwaar' hij draait vlak nadat hij is afgeslagen. misschien loopt hij gewoon vast namelijk
probeer dan eens andere/meer olie bij de benzine
is zowiezo een goed idee om te proberen. maar daar verschillen meningen over
sommige mensen zeggen dat moderne olieeen beter zijn, dus dat je met minder dan fabrieksopgave toe kan
andere zeggen dat je juist "slechte oude"types olie ruim bij de benzine moet mengen


en kan ook nog oververhit rakende bobine zijn.

dus check contactpuntafstand, en misschien nieuwe bobine.

maar klinkt voor mij als vastlopen, door niet goede mengsmering
oh misschien kan ook nog vastlopen door oververhitting door niet goede koeling, of fout ontstekingstijdstip. check koeling ook maar. vooral als hij watergekoeld is , en de werking waterpomp controleren dan
en ontsteking alles controleren/afstellen hoort ook bij onderhoud


werkt hij nu alweer goed?
Als je wel alles had gelezen had je dat hele verhaal niet hoeven typen. Hij doet het goed, alleen hij koelt niet, dat probleem heb ik nu verholpen en als ik mijn nieuwe koppakking binnen heb kan ik het testen.
  maandag 19 juli 2010 @ 20:56:53 #77
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84248989
quote:
Op maandag 19 juli 2010 09:23 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Het tweetaktprinciepe is voor elke tweetact hetzelfde ja

Maar nu dan nogmaals en voor de laatste keer:

Een buitenboordmotor wordt minder heet dan een brommert. Daarom speciale olie.
De onverbrande olie komt in het water. Daarom speciale olie.
En motorolie mengt niet goed met benzine. Daarom speciale olie.

Tuurlijk doet i het als het maar vet genoeg is, maar zet er twee naast elkaar en kijk na 10jr nog eens vanbinnen.
en een grasmaaier motor, lucht gekoelde bbm(jah die zijn er ook), trabant, listers? allemaal 2takts die niet op een brommer zitten en niet zo heet worden. (ivm toeren)

2takt bbm GAAT NIET STUK van normale 2takt olie....
en dat motor olie verhaal die motor snort nog perfeckt en ziet er van binne nog super uit! (en dat na 25jaar wekelijks gebruik bij vissen)
  maandag 19 juli 2010 @ 21:11:48 #78
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84249630
quote:
Op maandag 19 juli 2010 20:56 schreef T42 het volgende:

[..]

en een grasmaaier motor, lucht gekoelde bbm(jah die zijn er ook), trabant, listers? allemaal 2takts die niet op een brommer zitten en niet zo heet worden. (ivm toeren)

2takt bbm GAAT NIET STUK van normale 2takt olie....
en dat motor olie verhaal die motor snort nog perfeckt en ziet er van binne nog super uit! (en dat na 25jaar wekelijks gebruik bij vissen)
Laagtoerige motoren zijn lange-slag motoren.
En idd, de verbranding is er niet minder heet om daarom moet er wel degelijk 2-takt olie gebruikt worden. Of andere olie als je daar ervaring mee hebt natuurlijk.
Een 25 jaar draaiende motor bewijst dat die olie dus ook goed werkt.
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
  dinsdag 20 juli 2010 @ 07:09:29 #79
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84262117
quote:
Op maandag 19 juli 2010 20:56 schreef T42 het volgende:

[..]

en een grasmaaier motor, lucht gekoelde bbm(jah die zijn er ook), trabant, listers? allemaal 2takts die niet op een brommer zitten en niet zo heet worden. (ivm toeren)

2takt bbm GAAT NIET STUK van normale 2takt olie....
en dat motor olie verhaal die motor snort nog perfeckt en ziet er van binne nog super uit! (en dat na 25jaar wekelijks gebruik bij vissen)
Hoe eigenwijs kun je zijn.
Maar euh, als je van die 6.95 die die buitenboordmotorolie kost rijk denkt te worden moet je het vooral laten.
  dinsdag 20 juli 2010 @ 07:32:48 #80
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84262212


quote:
DESCRIPTION OF A TWO STROKE MOTOR
From: HOW STUFF WORKS (http://science.howstuffworks.com/two-stroke3.htm)
Two-stroke engines have three important advantages over four-stroke engines:
• Two-stroke engines do not have valves, which simplifies their construction and lowers their weight.
• Two-stroke engines fire once every revolution, while four-stroke engines fire once every other revolution. This gives two-stroke engines a significant power boost.
• Two-stroke engines can work in any orientation, which can be important in something like a chainsaw. A standard four-stroke engine may have problems with oil flow unless it is upright, and solving this problem can add complexity to the engine.


ANIMATION OF TWO-STROKE MOTOR AT WORK:
SEE: http://science.howstuffworks.com/two-stroke2.htm

These advantages make two-stroke engines lighter, simpler and less expensive to manufacture. Two-stroke engines also have the potential to pack about twice the power into the same space because there are twice as many power strokes per revolution. The combination of light weight and twice the power gives two-stroke engines a great power-to-weight ratio compared to many four-stroke engine designs.

Two-stroke engines have a couple of significant disadvantages

DISADVANTAGES:

• Two-stroke engines don't last nearly as long as four-stroke engines. The lack of a dedicated lubrication system means that the parts of a two-stroke engine wear a lot faster.

• Two-stroke oil is expensive, and you need about 4 ounces of it per gallon of gas. You would burn about a gallon of oil every 1,000 miles if you used a two-stroke engine in a car.

• Two-stroke engines do not use fuel efficiently, so you would get fewer miles per gallon.

• Two-stroke engines produce a lot of pollution -- so much, in fact, that it is likely that you won't see them around too much longer.

The pollution comes from two sources. The first is the combustion of the oil. The oil makes all two-stroke engines smoky to some extent, and a badly worn two-stroke engine can emit huge clouds of oily smoke. The second reason is less obvious but can be seen in the animation (above). Each time a new charge of air/fuel is loaded into the combustion chamber, part of it leaks out through the exhaust port. That's why you see a sheen of oil around any two-stroke boat motor. The leaking hydrocarbons from the fresh fuel combined with the leaking oil is a real mess for the environment.
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
  dinsdag 20 juli 2010 @ 08:14:27 #81
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84262491
Ja je hoeft hier niet een potje uit te gaan leggen hoe een 2takt werkt heur. Daar is niks bijzonders aan.

We hadden het over die Schmiere weet je nog?

End.

[ Bericht 7% gewijzigd door RaymondK op 20-07-2010 08:20:40 ]
  dinsdag 20 juli 2010 @ 09:42:15 #82
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84263793
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 08:14 schreef RaymondK het volgende:
Ja je hoeft hier niet een potje uit te gaan leggen hoe een 2takt werkt heur. Daar is niks bijzonders aan.

We hadden het over die Schmiere weet je nog?

End.
The pollution comes from two sources. The first is the combustion of the oil. The oil makes all two-stroke engines smoky to some extent, and a badly worn two-stroke engine can emit huge clouds of oily smoke. The second reason is less obvious but can be seen in the animation (above). Each time a new charge of air/fuel is loaded into the combustion chamber, part of it leaks out through the exhaust port. That's why you see a sheen of oil around any two-stroke boat motor. The leaking hydrocarbons from the fresh fuel combined with the leaking oil is a real mess for the environment.

شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
  dinsdag 20 juli 2010 @ 10:19:36 #83
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84264629
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 07:09 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Hoe eigenwijs kun je zijn.
Maar euh, als je van die 6.95 die die buitenboordmotorolie kost rijk denkt te worden moet je het vooral laten.
ik koop nooit een fles joh.. ik ga gewoon tanken voor 1,55/1,60 waar het al inzit
quote:
Op maandag 19 juli 2010 21:11 schreef theghostrider het volgende:

[..]

Laagtoerige motoren zijn lange-slag motoren.
En idd, de verbranding is er niet minder heet om daarom moet er wel degelijk 2-takt olie gebruikt worden. Of andere olie als je daar ervaring mee hebt natuurlijk.
Een 25 jaar draaiende motor bewijst dat die olie dus ook goed werkt.
hij is nog ouder komt uit 1965 maar heeft 25jaar dienst gedaan bij me opa
  dinsdag 20 juli 2010 @ 10:55:12 #84
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84265471
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 09:42 schreef theghostrider het volgende:

[..]

The pollution comes from two sources. The first is the combustion of the oil. The oil makes all two-stroke engines smoky to some extent, and a badly worn two-stroke engine can emit huge clouds of oily smoke. The second reason is less obvious but can be seen in the animation (above). Each time a new charge of air/fuel is loaded into the combustion chamber, part of it leaks out through the exhaust port. That's why you see a sheen of oil around any two-stroke boat motor. The leaking hydrocarbons from the fresh fuel combined with the leaking oil is a real mess for the environment.


Ja ja, ik heb het gelezen. Precies de rede waarom je geen afgewerkte motorolie moet gebruiken dus. En wat ik al eerder schreef, die buitenboordmotorolie is beter afbreekbaar.
pi_84271758
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 10:55 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Ja ja, ik heb het gelezen. Precies de rede waarom je geen afgewerkte motorolie moet gebruiken dus. En wat ik al eerder schreef, die buitenboordmotorolie is beter afbreekbaar.

Volgens mij is motorolie uberhaupt niet afbreekbaar. Maar ik kan die buitenboordmotorolie nergens vinden? heb je een link?
  dinsdag 20 juli 2010 @ 14:48:23 #86
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84274966
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 13:27 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Volgens mij is motorolie uberhaupt niet afbreekbaar. Maar ik kan die buitenboordmotorolie nergens vinden? heb je een link?
BP zegt van wel
  dinsdag 20 juli 2010 @ 16:26:13 #87
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84278848
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 13:27 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Volgens mij is motorolie uberhaupt niet afbreekbaar. Maar ik kan die buitenboordmotorolie nergens vinden? heb je een link?

http://www.compass24.nl/w(...)_accessoires/4966177

Suc6.
  dinsdag 20 juli 2010 @ 17:04:01 #88
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84280533
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 07:09 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Hoe eigenwijs kun je zijn.
Maar euh, als je van die 6.95 die die buitenboordmotorolie kost rijk denkt te worden moet je het vooral laten.
9,95 hoor en die werkt ook in brommers en andere 2takts (volgens de fabrikant, dus niks met temp te maken)
quote:
•2 stroke oil for out- board motorboats equivalent to standart 2 stroke oil
http://www.olietekoop.nl/motorolie/product/23
  woensdag 21 juli 2010 @ 06:53:16 #89
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84302474
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 17:04 schreef T42 het volgende:

[..]

9,95 hoor en die werkt ook in brommers en andere 2takts (volgens de fabrikant, dus niks met temp te maken)
[..]

http://www.olietekoop.nl/motorolie/product/23
  woensdag 21 juli 2010 @ 07:38:51 #90
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84302712
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 06:53 schreef RaymondK het volgende:

[..]


Je bent bij de neus genomen door wat de commerciele branche met buitenboordmotorolie doet.
Reclame maken. Daar trapt de gemiddelde persoon gewoon in.


Valt me mee dat ze geen olie ontwikkeld hebben speciaal voor: 1000 toeren p/m 2000 p/m 3000 p/m etc. Zit ook geld in

Je moet niet altijd geloven wat "ze" zeggen
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
  woensdag 21 juli 2010 @ 07:54:04 #91
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84302806
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 07:38 schreef theghostrider het volgende:

[..]

Je bent bij de neus genomen door wat de commerciele branche met buitenboordmotorolie doet.
Reclame maken. Daar trapt de gemiddelde persoon gewoon in.


Valt me mee dat ze geen olie ontwikkeld hebben speciaal voor: 1000 toeren p/m 2000 p/m 3000 p/m etc. Zit ook geld in

Je moet niet altijd geloven wat "ze" zeggen
Dat ben ik niet.
De bedrijfstemperatuur van een motor doet wel degelijk andere eisen stellen aan z'n olie.
En verder heb je de overmatige vervuiling bij het gebruik van afgewerkte motorolie.

Ik heb hier genoeg over geschreven, en is dit ook m'n laatste berricht.
Of TS moet nog interessante voorderingen maken.
  woensdag 21 juli 2010 @ 08:08:27 #92
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_84302905



شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
  woensdag 21 juli 2010 @ 08:44:51 #93
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
  woensdag 21 juli 2010 @ 08:50:29 #94
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84303468
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 07:54 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Dat ben ik niet.
De bedrijfstemperatuur van een motor doet wel degelijk andere eisen stellen aan z'n olie.
En verder heb je de overmatige vervuiling bij het gebruik van afgewerkte motorolie.

Ik heb hier genoeg over geschreven, en is dit ook m'n laatste berricht.
Of TS moet nog interessante voorderingen maken.
nu niet steeds over afgewerkte olie beginen dat was iet van de jaren 70.

ging nu over 2takt olie vs bbm2takt olie

maar je hebt ook luchtgekoelde bbm's? en die dan?
pi_84311477
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 08:08 schreef theghostrider het volgende:
[ afbeelding ]




ik zit trouwens nog steeds op die pakking te wachten, dus ik weet nog steeds niet of ie het doet
pi_84360167
Ja kut, ik heb die pakking binnen, alles teruggemonteerd. Maar nu wil ie niet meer starten. Ik denk zelf dat het door de WD40 en de antikal komt. Maar ik heb ruim een uur geprobeerd hem te starten. En 2 keer de cilinderkop eraf gehaald om de troep eruit te halen, en 6 keer de bougies schoon gemaakt. Je hoort hem detoneren, maar hij blijft niet lopen.

1 pluspunt, er stroomt koelwater rond
maar zonder lopende motor heb ik daar niet zoveel aan
  donderdag 22 juli 2010 @ 16:45:40 #97
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84361541
Voel je wel compressie als je trekt/start?

De enige manier waarop er zooi op je cilinder kan komen is via je een lek in je koppakking lijkt me. Of een gat in je motorwand, maar dat zal toch niet.
Of zit er nog een pakking tussen je inlaatpunt en het koelwatergedeelte?

Ik kan nu pas maandag weer replyen. Sterkte van het weekend.
pi_84363227
Ja ik heb compressie, en die troep is er ingekomen door mijzelf. Ik heb de WD40 erin gespoten zodat de cilinderwanden niet gingen roesten, en de zuigers niet vast gingen zitten. Maar ik ging er vanuit dat dat vanzelf mee zou verbranden. Mooi niet dus
pi_84366482
Nah een beetje wd40 is echt het probleem niet hoor, en ik spreek uit ervaring, die zut verbrand gewoon mee ...
  donderdag 22 juli 2010 @ 19:44:05 #100
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84368186
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 16:15 schreef blingbling11 het volgende:
Ja kut, ik heb die pakking binnen, alles teruggemonteerd. Maar nu wil ie niet meer starten. Ik denk zelf dat het door de WD40 en de antikal komt. Maar ik heb ruim een uur geprobeerd hem te starten. En 2 keer de cilinderkop eraf gehaald om de troep eruit te halen, en 6 keer de bougies schoon gemaakt. Je hoort hem detoneren, maar hij blijft niet lopen.

1 pluspunt, er stroomt koelwater rond
maar zonder lopende motor heb ik daar niet zoveel aan
voelt het al als miskoop?
pi_84369033
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 19:44 schreef T42 het volgende:

[..]

voelt het al als miskoop?
nee hoor, zolang ik er nog mee bezig ben niet. Moet toch wat te doen hebben deze vakantie
  donderdag 22 juli 2010 @ 22:58:00 #102
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84377281
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 20:05 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

nee hoor, zolang ik er nog mee bezig ben niet. Moet toch wat te doen hebben deze vakantie
meestal doe ik dat als klote weer is en bij mooi weer in vakantie ga ik varen
pi_84381056
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 22:58 schreef T42 het volgende:

[..]

meestal doe ik dat als klote weer is en bij mooi weer in vakantie ga ik varen
Ik heb geen grote schuur waar ik in kan sleutelen, bus bij kloteweer ga ik niet sleutelen. Maar zo houdt ik geen mooi weer over om te varen

Ik heb hem wel al aan de praat gekregen, maar het was te laat om hem nog ff herrie te laten maken, dus ik ga morgen verder proberen.
pi_84382042
Als Trabantrijder, met een 26 pk luchtgekoelde 2-takt, wil ik nog wel wat toevoegen,
Als je de koppakking vervangt is het ook wel zo handig om ook de voetpakking mee te nemen. Een lekke voetpakking zorgt ervoor dat het mengsel onderaan al uit de cylinder wordt geperst zodat je bovenin een te arm mengsel hebt met minder vermogen en pingelen als gevolg.
De carburateur bij mijn Trabant is thermisch onderbroken door een isolerende pakking, laat je die weg dan verdampt de benzine te snel bij warme motor
Soms is na verloop van tijd afslaan, heel stom, het gevolg van een verstopt gaatje in de tankdop, er kan geen lucht bij en de benzine blijft hangen op het vacuüm.
Mengolie heb je in synthetisch en in mineraal. De synthetische zijn bij een Trabant alleen geschikt voor de nieuwere motoren met naaldlagers in de zuigerpen. De oudere motoren hebben bronzen lagers, en die worden aangetast door synthetische olie. Bij een motor uit 1965 zou ik voor veilig gaan en mineraal kiezen.
Er bestaat ook mengolie van Aspen, en van Still, die wordt gebruikt voor kettingzagen en die geeft minder vuile uitstoot.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
  vrijdag 23 juli 2010 @ 00:33:28 #105
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84382167
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 00:04 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Ik heb geen grote schuur waar ik in kan sleutelen, bus bij kloteweer ga ik niet sleutelen. Maar zo houdt ik geen mooi weer over om te varen

Ik heb hem wel al aan de praat gekregen, maar het was te laat om hem nog ff herrie te laten maken, dus ik ga morgen verder proberen.
ik heb ook geen sleutel schuur zit dan gewoon op de keukentafel te sleutelen
pi_84397073
jaaaa en hij doet het! sputter lekker veel water uit, dus hij koelt ook! Wordt ook niet meer zo heet dat het water gelijk verdampt als je het erop spat. Maar nu heb ik de kap er terug op gezet, en nu merk je dus dat je dus een middenweg moet vinden met de choke voor hij goet loopt. Op zich niet zo erg, maar omdat dat ding behoorlijk trilt duurt het een paar seconden voor hij in een van zijn 2 standen terug schiet, dus zakt hij gelijk in. Niet echt ideaal om mee te varen. Moet ik dit soms afstellen met die gare schroef?
  vrijdag 23 juli 2010 @ 14:57:06 #107
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_84399509
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 14:01 schreef blingbling11 het volgende:
jaaaa en hij doet het! sputter lekker veel water uit, dus hij koelt ook! Wordt ook niet meer zo heet dat het water gelijk verdampt als je het erop spat. Maar nu heb ik de kap er terug op gezet, en nu merk je dus dat je dus een middenweg moet vinden met de choke voor hij goet loopt. Op zich niet zo erg, maar omdat dat ding behoorlijk trilt duurt het een paar seconden voor hij in een van zijn 2 standen terug schiet, dus zakt hij gelijk in. Niet echt ideaal om mee te varen. Moet ik dit soms afstellen met die gare schroef?
plakband dan op de chokeknop!


mengsel zal wel wat rijker moeten.
of carbarateur ergens vuiltje, of ergens moeilijk te vinden iets kapot. of versleten.

je had al technische tekeningen van carbarateur enzo toch?
maakt verder ook niet veel uit, maar heeft hij 1 carb, of 2?
pi_84401466
carburateur is helemaal schoon, niks kapot, heb alles nagekeken. Hij heeft 1 carburateur
  vrijdag 23 juli 2010 @ 16:28:39 #109
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_84402991
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 15:50 schreef blingbling11 het volgende:
carburateur is helemaal schoon, niks kapot, heb alles nagekeken. Hij heeft 1 carburateur
er zitten vast stelschroefjes op. zoek het schroefje, waarmee je hem wat rijker kan zetten dan.
en proberen alles goed af te stellen he.


soms is carbarateur, ergens iets gewoon kapot. wat je niet met blote oog goed kan vinden.
revisiesetje kopen, of helemaal nieuwe carbarateur anders.
maar eerst proberen of het af te stellen valt.
hij gedraagt zich 'altijd hetzelfde'? (met choke half aan doet hij het altijd goed)?
dan zal wel kwestie van mengsel afstellen zijn
  maandag 26 juli 2010 @ 07:25:02 #110
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84493495
Wauw hij doet het. _O_

Ik had wel eens een johnson hulpmotortje van 1,5pk (waar je zelf het touwtje omheen moest wikkelen :-))
En daarmoest je ook altijd aan het mengsel lopen kutten.
Het zal nu een kwestie van goed afstellen zijn denk ik.
  maandag 26 juli 2010 @ 08:22:37 #111
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_84493931
Ik zie dat hij het beter gaat doen. Het is trouwens überhaupt een wonder dat hij ook maar iets doet, maar dat is slechts mij persoonlijke ervaring met de oudere Evinrude/Johnson motoren.
Het probleem dat jij omschreef heb ik ook eens gehad en na heeeeeeel lang zoeken kwam ik er achter dat hij valse lucht aanzoog via de pakking van het inlaatspruitstuk. Kan het niet verklaren maar naar vervangen van deze pakking deed hij het als een speer.
  maandag 26 juli 2010 @ 08:23:42 #112
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_84493950
quote:
Op maandag 26 juli 2010 07:25 schreef RaymondK het volgende:
Wauw hij doet het. _O_

Ik had wel eens een johnson hulpmotortje van 1,5pk (waar je zelf het touwtje omheen moest wikkelen :-))
En daarmoest je ook altijd aan het mengsel lopen kutten.
Het zal nu een kwestie van goed afstellen zijn denk ik.
Those were the days.....
pi_84496916
quote:
Op maandag 26 juli 2010 08:22 schreef 525TDS het volgende:
Ik zie dat hij het beter gaat doen. Het is trouwens überhaupt een wonder dat hij ook maar iets doet, maar dat is slechts mij persoonlijke ervaring met de oudere Evinrude/Johnson motoren.
Het probleem dat jij omschreef heb ik ook eens gehad en na heeeeeeel lang zoeken kwam ik er achter dat hij valse lucht aanzoog via de pakking van het inlaatspruitstuk. Kan het niet verklaren maar naar vervangen van deze pakking deed hij het als een speer.
Er zit geen spruitstuk, de carb is direct vastgemaakt op de carters. De pakking die daartussen zat was ook weggerot, die heb ik ook vervangen voor een flinke laag vloebare pakking :Y)
  maandag 26 juli 2010 @ 13:21:09 #114
53151 T42
Pinball Wizard
pi_84501664
quote:
Op maandag 26 juli 2010 10:55 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Er zit geen spruitstuk, de carb is direct vastgemaakt op de carters. De pakking die daartussen zat was ook weggerot, die heb ik ook vervangen voor een flinke laag vloebare pakking :Y)
frotkees :{w _O-
  dinsdag 27 juli 2010 @ 18:57:58 #115
80089 kres
Komt goed...
pi_84560282
quote:
Op maandag 26 juli 2010 08:22 schreef 525TDS het volgende:
Ik zie dat hij het beter gaat doen. Het is trouwens überhaupt een wonder dat hij ook maar iets doet, maar dat is slechts mij persoonlijke ervaring met de oudere Evinrude/Johnson motoren.
Het probleem dat jij omschreef heb ik ook eens gehad en na heeeeeeel lang zoeken kwam ik er achter dat hij valse lucht aanzoog via de pakking van het inlaatspruitstuk. Kan het niet verklaren maar naar vervangen van deze pakking deed hij het als een speer.
Ohh wat een bekend verhaal..

Zo ging ik dus ook samen met een maatje van mij stukje varen met een oude Johnson aan de achterkant..
Na 15 min begon hij steeds langzamer te draaien. Tot hij dus stopte..

We zijn toen door een hele mooie meid naar de dijchbijzijne haven gesleept. Daar op de steiger een tijdje staan kloten maar niet meer aan de praat gekregen. Pas toen we weer thuis waren zagen we idd dat hij zwaar valse luch aan het aanzuigen was tussen de carb en het blok. _O-
Oh my god... you fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down
pi_125563404
Ik heb precies hetzelde probleem met een 4 Evinrude. Wat was de uiteindelijke oplossing?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')