En niet zomaar brommermix!quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:05 schreef Metalfrost het volgende:
Olie in je carb? Dat ding is tweetakt.. er moet mengsmering in
o...quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef RaymondK het volgende:
[..]
En niet zomaar brommermix!
Gewoon euro loodvrij met een speciale buitenboordmotorolie in de juiste verhouding voor dat type motor.
Zoek eerst ff die verhouding op. Vaak is het compleet anders dan een brommert en wordt i veel te vet, of juist te schaal.quote:
Je weet ook dat het ding gekoeld moet worden met water? Je bent 't het ding niet gezellig in je achtertuintje op tafel aan het testen hoop ik?quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
o...
Maar wat is er anders aan een buitenboordmotor dat er speciale olie in moet?
Enige verschil lijkt me dat er 2 cilinders ipv 1 in zitten.
Nee hij hangt wel in een bak met water. En er bubbelt allemaal water in, dus de impeller moet ook goed zijn.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:11 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Je weet ook dat het ding gekoeld moet worden met water? Je bent 't het ding niet gezellig in je achtertuintje op tafel aan het testen hoop ik?
Idd. zoals Opa zegt, wel in een bak met water zetten, anders loopt i straks vast.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
o...
Maar wat is er anders aan een buitenboordmotor dat er speciale olie in moet?
Enige verschil lijkt me dat er 2 cilinders ipv 1 in zitten.
Op de tank staat 1:50, dit is toch ook de verhouding van brommix?quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:11 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Zoek eerst ff die verhouding op. Vaak is het compleet anders dan een brommert en wordt i veel te vet, of juist te schaal.
Er komt bij mij geen straaltje uit, ik kan ook niet vinden waar dat uit zou moeten komen. Ik weet wel wat voor straaltje je bedoelt. Volgens mij wordt het gebruikte koelwater bij dit model terug naar de staart gepompt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:13 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Idd. zoals Opa zegt, wel in een bak met water zetten, anders loopt i straks vast.
En check of er ook koelwater uit komt. Vaak zie je zo'n straaltje als indicatie.
Als er ketelsteen in je kanalen zit koelt i niet goed.
Wat er pecies anders is dan brommerolie weet ik niet. Misschien heeft het iets met het vochtige klimaat te maken waarin die motoren draaien/bewaard worden, en/of met de bedrijfstemperatuur
Maar nogmaals die olie/benz verhouding is belangrijk
maar dan kan hij toch niet zomaar afslaan? Dan zou hij toch moeten vastlopen?quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:20 schreef OxygeneFRL het volgende:
Nee het heeft met je koelwater te maken. Zit verstopt waarschijnlijk en stopt als hij warm wordt.
Niet choken bij warme motor, mengsel wordt dan rijker waardoor je blok gewoon verzuipt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:00 schreef blingbling11 het volgende:
Maar als hij in begint te zakken, en ik gooi de choke open, dan maakt hij even heel veel toeren en begint steeds langzamer te lopen tot hij uitvalt. Als je gas bij geeft valt hij nog sneller uit.
Weet iemand waar het aan kan liggen?
staartolie weet ik. Maar dat doe ik idd als ik ga varen. Grootste zorg is hem goed te laten lopen. Waar zat die ketelsteen precies bij jou? Mijn staartstuk ziet er goed uit, dus daar zit niks.quote:Op woensdag 14 juli 2010 16:26 schreef RaymondK het volgende:
Mja ik kan alleen m'n ervaring van zo'n 25pk Yamaha ding uit de jaren 80 delen.
Daarvan was opeens het straaltje weg, en kapte die d'r mee na een paar minuten.
Dit terwijl het echte koelwater en uitlaatgassen onderaan de staart, vlak onder de waterlijn er uit komt.
Er zat toen ketelsteen in die ik d'r uit heb gekregen door purren met een ijzerdraadje, en er daarna een paar liter azijn+water door heen laten pompen.
Daarna weer schoongespoelt.
1:100 mixverhouding was ook bij die yamaha zo, maar ik weet niet of dat bij brommermix ook zo is.
Verder is het absoluut geen overbodige luxe om voordat je straks gaat varen even de staartolie te verversen. Boven je schroef zit een tandwielset voor de 90 graden overbrenging. Dikke kans dat daar water in zit i.p.v. olie.
Ook daar is speciale olie voor te koop.
Suc6.
Bougies waren al vet toen ik hem kocht.quote:Op woensdag 14 juli 2010 17:25 schreef vannelle het volgende:
[..]
Niet choken bij warme motor, mengsel wordt dan rijker waardoor je blok gewoon verzuipt.
Denk dat je daarom ook vette bougies had......
Als het de bobine is hoort hij helemaal niet te starten toch?quote:Op woensdag 14 juli 2010 17:36 schreef Posergoth6667 het volgende:
brommer logica: is je bobine niet kapot? geeft namelijk bij brommers hetzelfde. motor gaat als hij warm is ineens raar doen en valt uit, of valt direct uit.
kan ook je koelwater zijn of je mix verhouding.
Er zit geen stationair sproeier in. Het is ook echt het simpelste stukje metaal wat er bestaat als ik deze carburateur vergelijk met de carburateur van mijn scooter.quote:Op woensdag 14 juli 2010 18:15 schreef theghostrider het volgende:
Er zit vast wel een stationair sproeier die je in en uit kan draaien. Probleem opgelost
De choke zorgt alleen maar voor een rijk mengsel, dus nadat de motor beetje warm is die choke niet meer gebruiken.
En die naald? Die kan je als het goed is hoger en lager zetten. Zet je 'm hoger heb je minder lucht in je mengsel (rijker mengsel), zet je 'm lager dan zorgt het voor een armer mengsel.
En weet je zeker dat je de sproeier goed schoongeblazen hebt? Want het klinkt me dat er nog een vuiltje in de sproeier is blijven zitten
UGH, de 2-takt specialist heeft gesproken
Ik zeg het omdat het mij meerdere malen overkomen is namelijk.quote:Op woensdag 14 juli 2010 18:22 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Ik weet ook zeker dat ik de sproeier goed heb schoongemaakt, ik kan er gewoon doorheen kijken als ik hem in het licht houd.
dat werkt, wel, maar gas geven helpt op een gegeven moment niet meer, dan slaat ie alleen nog maar sneller af.quote:Op woensdag 14 juli 2010 18:27 schreef theghostrider het volgende:
[..]
Je kan misschien de gaskabel iets opstellen zodat hij stationair wat harder loopt?
Minder zuurstof juist.quote:Op woensdag 14 juli 2010 17:59 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Ik doe de choke open als hij warm is, zodat er meer zuurstof bij komt.
Ja maar als de choke open staat, is de klep open, dus komt er meer zuurstof bij.quote:Op woensdag 14 juli 2010 18:50 schreef vannelle het volgende:
[..]
Minder zuurstof juist.
Een choke doet niks anders dan de luchttoevoer verminderen.
Als er geen klep meer voor zit is de choke volgens mij dicht. Als je de doorgang gaat blokkeren krijgt hij idd minder lucht.quote:Op woensdag 14 juli 2010 18:53 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Ja maar als de choke open staat, is de klep open, dus komt er meer zuurstof bij.
Ik had iid een andere naald in gedachten. Zat aan nr 19 te denken.quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:08 schreef blingbling11 het volgende:
er zit geen luchtfilter op (ja ik had al zoiets vanmaar volgens de bouwtekeningen is dat normaal, omdat er een beschermkap voor zit.)
Wat voor carburateur het precies is weet ik niet, maar de vlotter doet het helemaal goed, dat heb ik ook nagekeken.
hier is de bouwtekening van de carb
nummer 10 is trouwens de naald die ik bedoel
weet ikquote:
Blijft moeilijk natuurlijk de oorzaak te achterhalen...quote:Op woensdag 14 juli 2010 20:15 schreef blingbling11 het volgende:
nee deze werkt met een klep, die op de klep van de choke lijkt.
Waar precies het ketelsteen zat is moeilijk te zeggen. Ik ging er bijna een 30cm in met een ijzerdraad (via dat piesgaatje aan de zijkant) en er kwam aadrig wat rotzooi uit.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:13 schreef blingbling11 het volgende:
Ik heb hem eindelijk goed lopend! Het probleem was de choke, hij heeft eigenlijk 2 standen, en je kan hem niet zo makkelijk reguleren. Waardoor als ie dicht was hij uitviel, en als hij open was ook. Je moet hem gewoon de gouden midden weg hebben. Misschien dat het beter werkt met de kap erop. En anders probeer ik je tip van de panty :p
Er is wel een probleem met de koeling, als hij ff 5 minuten stationair loopt is hij al kokend heet. Als ik er water op spat verdampt het meteen. Dus ik moet toch ff de hele staart eraf, want om na 100 meter planee en ontplofte motor te hebben is ook niet zo best![]()
Maar ik ben wel al een heel eind verder! bedankt alvast.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:09 schreef RaymondK het volgende:
[..]
En niet zomaar brommermix!
Gewoon euro loodvrij met een speciale buitenboordmotorolie in de juiste verhouding voor dat type motor.
das een klote werkje maar wel doen!quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:13 schreef blingbling11 het volgende:
Ik heb hem eindelijk goed lopend! Het probleem was de choke, hij heeft eigenlijk 2 standen, en je kan hem niet zo makkelijk reguleren. Waardoor als ie dicht was hij uitviel, en als hij open was ook. Je moet hem gewoon de gouden midden weg hebben. Misschien dat het beter werkt met de kap erop. En anders probeer ik je tip van de panty :p
Er is wel een probleem met de koeling, als hij ff 5 minuten stationair loopt is hij al kokend heet. Als ik er water op spat verdampt het meteen. Dus ik moet toch ff de hele staart eraf, want om na 100 meter planee en ontplofte motor te hebben is ook niet zo best![]()
Maar ik ben wel al een heel eind verder! bedankt alvast.
Ik heb al iets gevonden waarin stond dat de 6 gaatjes halverwege mijn staart, dat daar koelwater uit moet sputteren. Ik dacht dat dat de uitlaat wasquote:Op donderdag 15 juli 2010 07:24 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Waar precies het ketelsteen zat is moeilijk te zeggen. Ik ging er bijna een 30cm in met een ijzerdraad (via dat piesgaatje aan de zijkant) en er kwam aadrig wat rotzooi uit.
Overigens is dat niet al het koelwater. Gewoon een indicatiestraaltje wat idd. niet alle motoren hebben.
Het kan zijn dat er kanaaltjes verstopt zitten in je motor waardoor hij niet goed koelt.
Ik zou ff een paar liter azijn in je koelwateruitlaat laten lopen (motor op z'n kop) en hem ff een kwartiertje zo laten staan, en daarna goed doorspoelen.
zoou ik er nog een nieuwe inpeller in zettenquote:Op donderdag 15 juli 2010 12:10 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Ik heb al iets gevonden waarin stond dat de 6 gaatjes halverwege mijn staart, dat daar koelwater uit moet sputteren. Ik dacht dat dat de uitlaat wasIk ga hem iig ff doorspoelen met azijn.
Dat is je uitlaat. Dat is bijna altijd gecombineerd met je koelwater.quote:Op donderdag 15 juli 2010 12:10 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Ik heb al iets gevonden waarin stond dat de 6 gaatjes halverwege mijn staart, dat daar koelwater uit moet sputteren. Ik dacht dat dat de uitlaat wasIk ga hem iig ff doorspoelen met azijn.
Ja hoor. En zoals TS al schreef. Z'n motor moet 1:100 worden aangemengt. Met die brommermix van jou dus mooi een vet geslagen bougie.quote:Op donderdag 15 juli 2010 10:32 schreef T42 het volgende:
[..]das gewoon brommix
je moet 1:27 of 1:50 hebben staat in je boekje even checken
en is de sproeier niet weer vies geworden? heb je een stationair sproeier die los zit?
daarom het boekje lezen maar 1:100 is sparta-met benzine. (d8 alleen dat yamaha enzo 1:100 gebruikte)quote:Op donderdag 15 juli 2010 13:31 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Ja hoor. En zoals TS al schreef. Z'n motor moet 1:100 worden aangemengt. Met die brommermix van jou dus mooi een vet geslagen bougie.
Dus niks brommermix.![]()
En die speciale buitenboordmotorolie heeft met de bedrijfstemperatuur temaken, en deze olie verbrand eerder.
Het wordt niet voor niets gemaakt.
Niet te verwarren met staartolie uiteraard.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:16 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Op de tank staat 1:50, dit is toch ook de verhouding van brommix?
Die buitenboordmotorolie is dus gemaakt om onder de 100 graden te verbranden. Dit in tegenstelling tot brommertjes.... Buitenboordmotoren worden (dat is athans de bedoeling) niet zo heet.quote:Op donderdag 15 juli 2010 13:50 schreef T42 het volgende:
[..]
daarom het boekje lezen maar 1:100 is sparta-met benzine. (d8 alleen dat yamaha enzo 1:100 gebruikte)
2takt olie is 2takt olie en dat speciale heb ik nog nooit gezien hier bij de boot handel staat gewoon 2takt olie.
temp is bullshit want dan zou je ook speciale buitenboordbenzine moetten kopen![]()
ik vaar met oudjes (jare 60) die wel 1:50 gesmeert worden dus dacht dan evinrude dat dus altijd had, brommix bij een fatsoenlijke pomp kun je zelf de verhouding aangeven. 1:25 tot 1:100
heb net gebelt met de dealeren die zegt dat het niks uitmaakt met risico.. alleen met schoonhouden van de uitlaat.quote:Op donderdag 15 juli 2010 13:54 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Die buitenboordmotorolie is dus gemaakt om onder de 100 graden te verbranden. Dit in tegenstelling tot brommertjes.... Buitenboordmotoren worden (dat is athans de bedoeling) niet zo heet.
Het zal in elk motorboekje staan, dus vooral eigenwijs blijven, en voor die paar centen risico lopen.
En verder is het beter biologisch afbreekbaar gezien het in het water kan komen. Al heb ik bij het laatste wel m'n twijfels.
Nou das mooi. Al blijft natuurlijk niet alleen je uitlaat schoner, maar ook de rest van je motor.quote:Op donderdag 15 juli 2010 14:07 schreef T42 het volgende:
[..]
heb net gebelt met de dealeren die zegt dat het niks uitmaakt met risico.. alleen met schoonhouden van de uitlaat.
thuis varen ze met een motor die mijn opa ooit nieuw kocht in 1965 en die deed er afgewerkte motorolie in mixen dat ding loop nu nog.quote:Op donderdag 15 juli 2010 14:10 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Nou das mooi. Al blijft natuurlijk niet alleen je uitlaat schoner, maar ook de rest van je motor.
Het rookt ook nog eens minder omdat het bij die lagere temperaturen beter verbrand
Ja, gewone motorolie mixt al helemaal niet goed met benzine. Hij zal d'r best op lopen, maar het maximaal aantal draaiuren zal d'r niet hoger van worden.quote:Op donderdag 15 juli 2010 14:35 schreef T42 het volgende:
[..]
thuis varen ze met een motor die mijn opa ooit nieuw kocht in 1965 en die deed er afgewerkte motorolie in mixen dat ding loop nu nog.
Onzin natuurlijk, het is een 2 -takt dus er moet 2-takt olie door de benzine.quote:Op donderdag 15 juli 2010 13:31 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Ja hoor. En zoals TS al schreef. Z'n motor moet 1:100 worden aangemengt. Met die brommermix van jou dus mooi een vet geslagen bougie.
Dus niks brommermix.![]()
En die speciale buitenboordmotorolie heeft met de bedrijfstemperatuur temaken, deze olie verbrand eerder.
Het wordt niet voor niets gemaakt.
Niet te verwarren met staartolie uiteraard.
dat had ik nou ookquote:Op donderdag 15 juli 2010 17:36 schreef theghostrider het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk, het is een 2 -takt dus er moet 2-takt olie door de benzine.
Alle 2 takten werken herzelfde
tot jaren 80 deden ze niks anders hoor.quote:Op donderdag 15 juli 2010 15:34 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Ja, gewone motorolie mixt al helemaal niet goed met benzine. Hij zal d'r best op lopen, maar het maximaal aantal draaiuren zal d'r niet hoger van worden.
kijk ook je impeller naquote:Op donderdag 15 juli 2010 21:47 schreef blingbling11 het volgende:
Ik heb de hele staart eraf gehaald. Daar was 1 kanaal al zichtbaar verstop. Dit was het kanaal waar het koelwater werd afgevoerd. Morgen regel ik ff een compressor, dan kan k alle kanalen doorblazen.
Impeller had ik gister al nagekeken, die was nog prima.quote:Op donderdag 15 juli 2010 22:22 schreef T42 het volgende:
[..]
kijk ook je impeller naof die nog goed is.
offtopic:
gunter van mtv
Gunther van die Ludolfs?quote:Op donderdag 15 juli 2010 22:28 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Impeller had ik gister al nagekeken, die was nog prima.
offtopic:
gunther is baas
De eerste keer dat ik dit zie (neem aan dat er meerdere filmpjes zijn? zoals New Kids On The Block )quote:Op donderdag 15 juli 2010 22:44 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
http://www.dumpert.nl/mediabase/19915/4dc48700/der_g_nther.html
nee helaas niet, was maar een reclame filmpjequote:Op donderdag 15 juli 2010 22:52 schreef theghostrider het volgende:
[..]
De eerste keer dat ik dit zie (neem aan dat er meerdere filmpjes zijn? zoals New Kids On The Block )
maar kreeg bijna een lachkick.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik heb nu ook gedonder met m'n scooter.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 23:44 schreef blingbling11 het volgende:
Hij koelt echt voor geen meter. Geprobeerd door te blazen met een compressor. Echt bijna geen doorgang. Dus ik dacht ik laat hem ff lopen in een bak met schoonmaakazijn. En ja hoor, hij sloeg na 5 minuten vast. Gelukkig op heel weinig toeren dus geen beschadigingen. Heb de cilinderkop eraf gehaald. HELEMAAL vol met kalk, dus heb dat ff losgebeiteld en staat nu in de antikal ().
was motortje duur? want lijkt me bijna miskoopquote:Op vrijdag 16 juli 2010 23:44 schreef blingbling11 het volgende:
Hij koelt echt voor geen meter. Geprobeerd door te blazen met een compressor. Echt bijna geen doorgang. Dus ik dacht ik laat hem ff lopen in een bak met schoonmaakazijn. En ja hoor, hij sloeg na 5 minuten vast. Gelukkig op heel weinig toeren dus geen beschadigingen. Heb de cilinderkop eraf gehaald. HELEMAAL vol met kalk, dus heb dat ff losgebeiteld en staat nu in de antikal ().
Het tweetaktprinciepe is voor elke tweetact hetzelfde jaquote:Op donderdag 15 juli 2010 17:36 schreef theghostrider het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk, het is een 2 -takt dus er moet 2-takt olie door de benzine.
Alle 2 takten werken herzelfde
Oei. Zuigerveren ook nog goed? Die zijn meestal naar de filistijnen na een vast / warmloper.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 23:44 schreef blingbling11 het volgende:
Hij koelt echt voor geen meter. Geprobeerd door te blazen met een compressor. Echt bijna geen doorgang. Dus ik dacht ik laat hem ff lopen in een bak met schoonmaakazijn. En ja hoor, hij sloeg na 5 minuten vast. Gelukkig op heel weinig toeren dus geen beschadigingen. Heb de cilinderkop eraf gehaald. HELEMAAL vol met kalk, dus heb dat ff losgebeiteld en staat nu in de antikal ().
Ben benieuwd. Het zou wel leuk zijn na al dat werk.quote:Op maandag 19 juli 2010 13:47 schreef blingbling11 het volgende:
ik heb alle verstoppingen verholpen, ik wacht alleen nog op een nieuwe koppakking en dan weet ik of hij het helemaal doet
hey.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:00 schreef blingbling11 het volgende:
Ik heb op marktplaats een 4 pk buitenboordmotor gekocht. Een 2-takt evinrude uit 84. Hij had jaren stilgestaan, dus hij wilde niet goed starten.
Ik heb nu 2 nieuwe bougies erin gedraait want deze waren vetgeslagen.
Brandstofpomp schoongemaakt want de vlotterbak was steeds binnen een paar seconden leeg.
Carburateur schoongemaakt; een prop met troep achter een naald vandaan gehaald. Ik weet niet precies wat die naald doet. Verder alles in de carburateur ingespoten met WD-40 en schoongeblazen met een compressor. Nou start hij goed, met de choke dicht. Hij komt goed op toeren. Gas geven, en hij loopt sneller. Maar als hij in begint te zakken, en ik gooi de choke open, dan maakt hij even heel veel toeren en begint steeds langzamer te lopen tot hij uitvalt. Als je gas bij geeft valt hij nog sneller uit.
Weet iemand waar het aan kan liggen?
Nee, je kan inderdaad beter hoop zinloos dubbelop typwerk doen ja.quote:Op maandag 19 juli 2010 14:47 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
hey.
even geen zin om alles te lezen, dus kan al gezegd zijn
Watquote:zowiezo
Als je wel alles had gelezen had je dat hele verhaal niet hoeven typen. Hij doet het goed, alleen hij koelt niet, dat probleem heb ik nu verholpen en als ik mijn nieuwe koppakking binnen heb kan ik het testen.quote:Op maandag 19 juli 2010 14:47 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
hey.
even geen zin om alles te lezen, dus kan al gezegd zijn
als je zolang mogelijk doorgaat, en minder gas geeft als hij anders uitvalt. tot hij op gegeven moment helemaal niet meer wil.
check dan hoe 'zwaar' hij draait vlak nadat hij is afgeslagen. misschien loopt hij gewoon vast namelijk
probeer dan eens andere/meer olie bij de benzine
is zowiezo een goed idee om te proberen. maar daar verschillen meningen over
sommige mensen zeggen dat moderne olieeen beter zijn, dus dat je met minder dan fabrieksopgave toe kan
andere zeggen dat je juist "slechte oude"types olie ruim bij de benzine moet mengen
en kan ook nog oververhit rakende bobine zijn.
dus check contactpuntafstand, en misschien nieuwe bobine.
maar klinkt voor mij als vastlopen, door niet goede mengsmering
oh misschien kan ook nog vastlopen door oververhitting door niet goede koeling, of fout ontstekingstijdstip. check koeling ook maar. vooral als hij watergekoeld is , en de werking waterpomp controleren dan
en ontsteking alles controleren/afstellen hoort ook bij onderhoud
werkt hij nu alweer goed?
en een grasmaaier motor, lucht gekoelde bbm(jah die zijn er ook), trabant, listers? allemaal 2takts die niet op een brommer zitten en niet zo heet worden. (ivm toeren)quote:Op maandag 19 juli 2010 09:23 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Het tweetaktprinciepe is voor elke tweetact hetzelfde ja![]()
Maar nu dan nogmaals en voor de laatste keer:
Een buitenboordmotor wordt minder heet dan een brommert. Daarom speciale olie.
De onverbrande olie komt in het water. Daarom speciale olie.
En motorolie mengt niet goed met benzine. Daarom speciale olie.
Tuurlijk doet i het als het maar vet genoeg is, maar zet er twee naast elkaar en kijk na 10jr nog eens vanbinnen.
Laagtoerige motoren zijn lange-slag motoren.quote:Op maandag 19 juli 2010 20:56 schreef T42 het volgende:
[..]
en een grasmaaier motor, lucht gekoelde bbm(jah die zijn er ook), trabant, listers? allemaal 2takts die niet op een brommer zitten en niet zo heet worden. (ivm toeren)
2takt bbm GAAT NIET STUK van normale 2takt olie....
en dat motor olie verhaal die motor snort nog perfeckt en ziet er van binne nog super uit! (en dat na 25jaar wekelijks gebruik bij vissen)
Hoe eigenwijs kun je zijn.quote:Op maandag 19 juli 2010 20:56 schreef T42 het volgende:
[..]
en een grasmaaier motor, lucht gekoelde bbm(jah die zijn er ook), trabant, listers? allemaal 2takts die niet op een brommer zitten en niet zo heet worden. (ivm toeren)
2takt bbm GAAT NIET STUK van normale 2takt olie....
en dat motor olie verhaal die motor snort nog perfeckt en ziet er van binne nog super uit! (en dat na 25jaar wekelijks gebruik bij vissen)
quote:DESCRIPTION OF A TWO STROKE MOTOR
From: HOW STUFF WORKS (http://science.howstuffworks.com/two-stroke3.htm)
Two-stroke engines have three important advantages over four-stroke engines:
• Two-stroke engines do not have valves, which simplifies their construction and lowers their weight.
• Two-stroke engines fire once every revolution, while four-stroke engines fire once every other revolution. This gives two-stroke engines a significant power boost.
• Two-stroke engines can work in any orientation, which can be important in something like a chainsaw. A standard four-stroke engine may have problems with oil flow unless it is upright, and solving this problem can add complexity to the engine.
ANIMATION OF TWO-STROKE MOTOR AT WORK:
SEE: http://science.howstuffworks.com/two-stroke2.htm
These advantages make two-stroke engines lighter, simpler and less expensive to manufacture. Two-stroke engines also have the potential to pack about twice the power into the same space because there are twice as many power strokes per revolution. The combination of light weight and twice the power gives two-stroke engines a great power-to-weight ratio compared to many four-stroke engine designs.
Two-stroke engines have a couple of significant disadvantages
DISADVANTAGES:
• Two-stroke engines don't last nearly as long as four-stroke engines. The lack of a dedicated lubrication system means that the parts of a two-stroke engine wear a lot faster.
• Two-stroke oil is expensive, and you need about 4 ounces of it per gallon of gas. You would burn about a gallon of oil every 1,000 miles if you used a two-stroke engine in a car.
• Two-stroke engines do not use fuel efficiently, so you would get fewer miles per gallon.
• Two-stroke engines produce a lot of pollution -- so much, in fact, that it is likely that you won't see them around too much longer.
The pollution comes from two sources. The first is the combustion of the oil. The oil makes all two-stroke engines smoky to some extent, and a badly worn two-stroke engine can emit huge clouds of oily smoke. The second reason is less obvious but can be seen in the animation (above). Each time a new charge of air/fuel is loaded into the combustion chamber, part of it leaks out through the exhaust port. That's why you see a sheen of oil around any two-stroke boat motor. The leaking hydrocarbons from the fresh fuel combined with the leaking oil is a real mess for the environment.
The pollution comes from two sources. The first is the combustion of the oil. The oil makes all two-stroke engines smoky to some extent, and a badly worn two-stroke engine can emit huge clouds of oily smoke. The second reason is less obvious but can be seen in the animation (above). Each time a new charge of air/fuel is loaded into the combustion chamber, part of it leaks out through the exhaust port. That's why you see a sheen of oil around any two-stroke boat motor. The leaking hydrocarbons from the fresh fuel combined with the leaking oil is a real mess for the environment.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 08:14 schreef RaymondK het volgende:
Ja je hoeft hier niet een potje uit te gaan leggen hoe een 2takt werkt heur. Daar is niks bijzonders aan.![]()
We hadden het over die Schmiere weet je nog?
End.
ik koop nooit een fles joh.. ik ga gewoon tanken voor 1,55/1,60 waar het al inzitquote:Op dinsdag 20 juli 2010 07:09 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Hoe eigenwijs kun je zijn.
Maar euh, als je van die 6.95 die die buitenboordmotorolie kost rijk denkt te worden moet je het vooral laten.
hij is nog ouder komt uit 1965quote:Op maandag 19 juli 2010 21:11 schreef theghostrider het volgende:
[..]
Laagtoerige motoren zijn lange-slag motoren.
En idd, de verbranding is er niet minder heet om daarom moet er wel degelijk 2-takt olie gebruikt worden. Of andere olie als je daar ervaring mee hebt natuurlijk.
Een 25 jaar draaiende motor bewijst dat die olie dus ook goed werkt.
Ja ja, ik heb het gelezen. Precies de rede waarom je geen afgewerkte motorolie moet gebruiken dus. En wat ik al eerder schreef, die buitenboordmotorolie is beter afbreekbaar.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 09:42 schreef theghostrider het volgende:
[..]
The pollution comes from two sources. The first is the combustion of the oil. The oil makes all two-stroke engines smoky to some extent, and a badly worn two-stroke engine can emit huge clouds of oily smoke. The second reason is less obvious but can be seen in the animation (above). Each time a new charge of air/fuel is loaded into the combustion chamber, part of it leaks out through the exhaust port. That's why you see a sheen of oil around any two-stroke boat motor. The leaking hydrocarbons from the fresh fuel combined with the leaking oil is a real mess for the environment.
quote:Op dinsdag 20 juli 2010 10:55 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Ja ja, ik heb het gelezen. Precies de rede waarom je geen afgewerkte motorolie moet gebruiken dus. En wat ik al eerder schreef, die buitenboordmotorolie is beter afbreekbaar.
BP zegt van welquote:Op dinsdag 20 juli 2010 13:27 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Volgens mij is motorolie uberhaupt niet afbreekbaar. Maar ik kan die buitenboordmotorolie nergens vinden? heb je een link?
quote:Op dinsdag 20 juli 2010 13:27 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Volgens mij is motorolie uberhaupt niet afbreekbaar. Maar ik kan die buitenboordmotorolie nergens vinden? heb je een link?
9,95 hoorquote:Op dinsdag 20 juli 2010 07:09 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Hoe eigenwijs kun je zijn.
Maar euh, als je van die 6.95 die die buitenboordmotorolie kost rijk denkt te worden moet je het vooral laten.
http://www.olietekoop.nl/motorolie/product/23quote:•2 stroke oil for out- board motorboats equivalent to standart 2 stroke oil
quote:Op dinsdag 20 juli 2010 17:04 schreef T42 het volgende:
[..]
9,95 hooren die werkt ook in brommers en andere 2takts
(volgens de fabrikant, dus niks met temp te maken)
[..]
http://www.olietekoop.nl/motorolie/product/23
Je bent bij de neus genomen door wat de commerciele branche met buitenboordmotorolie doet.quote:
Dat ben ik niet.quote:Op woensdag 21 juli 2010 07:38 schreef theghostrider het volgende:
[..]
Je bent bij de neus genomen door wat de commerciele branche met buitenboordmotorolie doet.
Reclame maken. Daar trapt de gemiddelde persoon gewoon in.
Valt me mee dat ze geen olie ontwikkeld hebben speciaal voor: 1000 toeren p/m 2000 p/m 3000 p/m etc. Zit ook geld in
Je moet niet altijd geloven wat "ze" zeggen
nu niet steeds over afgewerkte olie beginen dat was iet van de jaren 70.quote:Op woensdag 21 juli 2010 07:54 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Dat ben ik niet.
De bedrijfstemperatuur van een motor doet wel degelijk andere eisen stellen aan z'n olie.
En verder heb je de overmatige vervuiling bij het gebruik van afgewerkte motorolie.
Ik heb hier genoeg over geschreven, en is dit ook m'n laatste berricht.
Of TS moet nog interessante voorderingen maken.
quote:
voelt het al als miskoop?quote:Op donderdag 22 juli 2010 16:15 schreef blingbling11 het volgende:
Ja kut, ik heb die pakking binnen, alles teruggemonteerd. Maar nu wil ie niet meer starten. Ik denk zelf dat het door de WD40 en de antikal komt. Maar ik heb ruim een uur geprobeerd hem te starten. En 2 keer de cilinderkop eraf gehaald om de troep eruit te halen, en 6 keer de bougies schoon gemaakt. Je hoort hem detoneren, maar hij blijft niet lopen.
1 pluspunt, er stroomt koelwater rond![]()
maar zonder lopende motor heb ik daar niet zoveel aan![]()
meestal doe ik dat als klote weer isquote:Op donderdag 22 juli 2010 20:05 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
nee hoor, zolang ik er nog mee bezig ben niet. Moet toch wat te doen hebben deze vakantie
Ik heb geen grote schuur waar ik in kan sleutelen, bus bij kloteweer ga ik niet sleutelen. Maar zo houdt ik geen mooi weer over om te varenquote:Op donderdag 22 juli 2010 22:58 schreef T42 het volgende:
[..]
meestal doe ik dat als klote weer isen bij mooi weer in vakantie ga ik varen
ik heb ook geen sleutel schuur zit dan gewoon op de keukentafel te sleutelenquote:Op vrijdag 23 juli 2010 00:04 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Ik heb geen grote schuur waar ik in kan sleutelen, bus bij kloteweer ga ik niet sleutelen. Maar zo houdt ik geen mooi weer over om te varen
Ik heb hem wel al aan de praat gekregen, maar het was te laat om hem nog ff herrie te laten maken, dus ik ga morgen verder proberen.
plakband dan op de chokeknop!quote:Op vrijdag 23 juli 2010 14:01 schreef blingbling11 het volgende:
jaaaa en hij doet het! sputter lekker veel water uit, dus hij koelt ook! Wordt ook niet meer zo heet dat het water gelijk verdampt als je het erop spat. Maar nu heb ik de kap er terug op gezet, en nu merk je dus dat je dus een middenweg moet vinden met de choke voor hij goet loopt. Op zich niet zo erg, maar omdat dat ding behoorlijk trilt duurt het een paar seconden voor hij in een van zijn 2 standen terug schiet, dus zakt hij gelijk in. Niet echt ideaal om mee te varen. Moet ik dit soms afstellen met die gare schroef?
er zitten vast stelschroefjes op. zoek het schroefje, waarmee je hem wat rijker kan zetten dan.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 15:50 schreef blingbling11 het volgende:
carburateur is helemaal schoon, niks kapot, heb alles nagekeken. Hij heeft 1 carburateur
Those were the days.....quote:Op maandag 26 juli 2010 07:25 schreef RaymondK het volgende:
Wauw hij doet het.![]()
Ik had wel eens een johnson hulpmotortje van 1,5pk (waar je zelf het touwtje omheen moest wikkelen :-))
En daarmoest je ook altijd aan het mengsel lopen kutten.
Het zal nu een kwestie van goed afstellen zijn denk ik.
Er zit geen spruitstuk, de carb is direct vastgemaakt op de carters. De pakking die daartussen zat was ook weggerot, die heb ik ook vervangen voor een flinke laag vloebare pakkingquote:Op maandag 26 juli 2010 08:22 schreef 525TDS het volgende:
Ik zie dat hij het beter gaat doen. Het is trouwens überhaupt een wonder dat hij ook maar iets doet, maar dat is slechts mij persoonlijke ervaring met de oudere Evinrude/Johnson motoren.
Het probleem dat jij omschreef heb ik ook eens gehad en na heeeeeeel lang zoeken kwam ik er achter dat hij valse lucht aanzoog via de pakking van het inlaatspruitstuk. Kan het niet verklaren maar naar vervangen van deze pakking deed hij het als een speer.
frotkeesquote:Op maandag 26 juli 2010 10:55 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Er zit geen spruitstuk, de carb is direct vastgemaakt op de carters. De pakking die daartussen zat was ook weggerot, die heb ik ook vervangen voor een flinke laag vloebare pakking
Ohh wat een bekend verhaal..quote:Op maandag 26 juli 2010 08:22 schreef 525TDS het volgende:
Ik zie dat hij het beter gaat doen. Het is trouwens überhaupt een wonder dat hij ook maar iets doet, maar dat is slechts mij persoonlijke ervaring met de oudere Evinrude/Johnson motoren.
Het probleem dat jij omschreef heb ik ook eens gehad en na heeeeeeel lang zoeken kwam ik er achter dat hij valse lucht aanzoog via de pakking van het inlaatspruitstuk. Kan het niet verklaren maar naar vervangen van deze pakking deed hij het als een speer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |