abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 juli 2010 @ 13:15:39 #201
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84041598
Stop ontwikkelingshulp en maak het onderwijs volledig gratis!
pi_84041717
Het was al maanden bekend wat deze vier partijen willen met de studiefinanciering.

Op 9 juni heeft Nederland in meerderheid op deze partijen gestemd.

Dus dan lijkt het me logisch dat de stufi eraan gaat.
  woensdag 14 juli 2010 @ 13:25:08 #203
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84042034
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:22 schreef Jungpionier het volgende:

[..]

Hmm volgens mij is dat dan ook wel terecht. Rijke ouders kunnen best wel een kamertje voor hun kids betalen, zou ik ook doen als ik het geld had. Ouders die zelf van uitkering leven kunnen dat natuurlijk niet maar hun kinderen kregen met de studifinancering nog steeds de zelfde kans op een studie.

Ik vraag me dus af of het met een bank lening en de waarschijnlijk straks uit de bodem schietende privé stufi-bedrijven niet juist andersom gaat gebeuren...
Probleem is dat veel ouders toch geen behoefte hebben om alles voor hun kind te betalen. En de lage inkomen hebben niet genoeg aan de subsidies. Daar kunnen ze net de maandelijkste studiekosten mee betalen, geen boeken, huis, eten and bijkomende zaken.
pi_84042269
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 13:15 schreef fs180 het volgende:
Stop ontwikkelingshulp en maak het onderwijs volledig gratis!
kun je net zo goed geld over de balk gooien
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_84042369
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:59 schreef fs180 het volgende:

[..]

Dus maken we er maar een ontwikkelingsland van over 10 jaar?
Onderbouw dat eerst maar eens, want met zo'n holle soundbite kan ik niks
  woensdag 14 juli 2010 @ 13:32:38 #206
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84042439
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 13:31 schreef Homey het volgende:

[..]

Onderbouw dat eerst maar eens, want met zo'n holle soundbite kan ik niks
  woensdag 14 juli 2010 @ 13:35:06 #207
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84042564
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 13:29 schreef rubje het volgende:

[..]

kun je net zo goed geld over de balk gooien
Dat doen we nu al, dus ik zeg, maak studeren gratis voor minimaal 4 jaar.
  woensdag 14 juli 2010 @ 13:50:54 #208
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84043528
Stel je voor dat we net zo'n onderwijssysteem krijgen als in andere westerse kenniseconomie landen die nu net zo hard op weg zijn ontwikkelingsland te worden als dat wij zullen zijn als we de stufi veranderen in een gunstig leenklimaat.

Paniekreacties werken voor mij juist averechts.
  woensdag 14 juli 2010 @ 13:53:55 #209
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84043664
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 13:50 schreef Grumpey het volgende:
Stel je voor dat we net zo'n onderwijssysteem krijgen als in andere westerse kenniseconomie landen die nu net zo hard op weg zijn ontwikkelingsland te worden als dat wij zullen zijn als we de stufi veranderen in een gunstig leenklimaat.

Paniekreacties werken voor mij juist averechts.
Ach, feit is dat het onderwijs nu niet meer is wat het geweest is, en dat is niet in de laatste plaats door de instelling van veel studenten. Veel studenten die ik ken zitten bijna dagelijks in de kroeg, dragen dure merkkleding en rijden auto. Sorry, maar dan heb je de stufi niet echt nodig lijkt me...
  woensdag 14 juli 2010 @ 13:59:02 #210
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84043926
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 13:53 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ach, feit is dat het onderwijs nu niet meer is wat het geweest is, en dat is niet in de laatste plaats door de instelling van veel studenten. Veel studenten die ik ken zitten bijna dagelijks in de kroeg, dragen dure merkkleding en rijden auto. Sorry, maar dan heb je de stufi niet echt nodig lijkt me...
helemaal mee eens. Het effect wat vanuit de studiefinanciering uitgaat is eigenlijk niet meer relevant in de huidige tijd. Eventuele ouder-draagkracht verschillen kunnen perfect opgevangen worden in het leensysteem, waarmee studenten als bij-effect ook nog eens directer betrokken raken bij het succes/falen van hun eigen studie-inzet.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:00:09 #211
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_84043978
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 13:53 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dan hangt het er maar zeer vanaf waar je woont denk ik, ik kom ze weinig tegen op mijn school. Er zijn wel mensen die dagelijks naar de kroeg gaan, maar die presteren helemaal niks op school en voelen dat op de langere termijn wel. Met kleding valt het allemaal wel mee en er zijn best wat mensen die een auto rijden, maar dat is vaak een ragbak of de auto van hun ouders.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:00:56 #212
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84044016
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 13:59 schreef Grumpey het volgende:
helemaal mee eens. Het effect wat vanuit de studiefinanciering uitgaat is eigenlijk niet meer relevant in de huidige tijd. Eventuele ouder-draagkracht verschillen kunnen perfect opgevangen worden in het leensysteem, waarmee studenten als bij-effect ook nog eens directer betrokken raken bij het succes/falen van hun eigen studie-inzet.
En ze zien eindelijk in dat studeren niet gratis is...
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:03:14 #213
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84044146
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:00 schreef Hondenfluitje het volgende:
Dan hangt het er maar zeer vanaf waar je woont denk ik, ik kom ze weinig tegen op mijn school. Er zijn wel mensen die dagelijks naar de kroeg gaan, maar die presteren helemaal niks op school en voelen dat op de langere termijn wel. Met kleding valt het allemaal wel mee en er zijn best wat mensen die een auto rijden, maar dat is vaak een ragbak of de auto van hun ouders.
Ik begeleid heel veel stagiairs (voornamelijk HBO) en die barsten bijna allemaal van de tijd (voltijdstudie van 3 dagen per week...), het geld (komen vaak met de auto naar stage) en verschijnen regelmatig met een kater ten tonele...
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:03:49 #214
279841 Avey
Blossom!
pi_84044185
Hmm nou ja. Op zich snap ik de argumenten wel. Ik zou hier voor zijn als het geld wat hier mee bespaard wordt direct geïnvesteerd wordt in de universiteiten om de kwaliteit van de studies te verbeteren. Ik las ook al de suggestie van subsidies voor bepaalde studies, vind ik ook wel een goed idee.

Maar eerlijk gezegd heb ik zeer weinig vertrouwen in deze mengelmoes van een regering om dat daadwerkelijk te doen. Uiteindelijk zal het dus de kwaliteit van het onderwijs alleen maar verder onderuit halen en zal Nederland dat beetje hoogopgeleiden wat we nog hebben kwijt raken aan landen met een gunstiger belastingklimaat.
This might be a surprise but it's true
That I'm not like you and I don't want your advice
Or your praise or to move in the ways you do
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:10:04 #215
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84044509
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:03 schreef Avey het volgende:
Hmm nou ja. Op zich snap ik de argumenten wel. Ik zou hier voor zijn als het geld wat hier mee bespaard wordt direct geïnvesteerd wordt in de universiteiten om de kwaliteit van de studies te verbeteren. Ik las ook al de suggestie van subsidies voor bepaalde studies, vind ik ook wel een goed idee.

Maar eerlijk gezegd heb ik zeer weinig vertrouwen in deze mengelmoes van een regering om dat daadwerkelijk te doen. Uiteindelijk zal het dus de kwaliteit van het onderwijs alleen maar verder onderuit halen en zal Nederland dat beetje hoogopgeleiden wat we nog hebben kwijt raken aan landen met een gunstiger belastingklimaat.
Overigens heb je hier wel goed punt. In mijn ogen moet het bespaarde geld ook daadwerkelijk terugvloeien in de kwaliteit van het onderwijs (bijvoorbeeld afschaffing van de regel dat universiteiten betaald worden naar ratio afgestudeerden, maar op basis van visitaties worden afgerekend, en ook meer intensief onderwijs, eigenlijk moeten alle opleidingen zoals geneeskunde geregeld worden in het ideale geval). Daarnaast vind ik het ook een voorwaarde dat leenmogelijkheden goed uitgewerkt en gunstig zijn. Ook collegegelden moeten reeel blijven.

Maar met 2 intellectuele partijen in het mogelijke kabinet geef ik het nog de voordeel van de twijfel.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:14:26 #216
279841 Avey
Blossom!
pi_84044738
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:10 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Overigens heb je hier wel goed punt. In mijn ogen moet het bespaarde geld ook daadwerkelijk terugvloeien in de kwaliteit van het onderwijs (bijvoorbeeld afschaffing van de regel dat universiteiten betaald worden naar ratio afgestudeerden, maar op basis van visitaties worden afgerekend, en ook meer intensief onderwijs, eigenlijk moeten alle opleidingen zoals geneeskunde geregeld worden in het ideale geval). Daarnaast vind ik het ook een voorwaarde dat leenmogelijkheden goed uitgewerkt en gunstig zijn. Ook collegegelden moeten reeel blijven.

Maar met 2 intellectuele partijen in het mogelijke kabinet geef ik het nog de voordeel van de twijfel.
Uiteraard.

Ik zie vooral doembeelden waarin de PvdA en GL dit vrijgekomen geld willen investeren in ontwikkelingshulp of bijstand of zoiets. Of dat VVD het wil gebruiken om een algehele belastingverlaging te financieren. Met andere woorden, met dit kabinet zal het geld nooit terect komen waar het zou moeten
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:19:57 #217
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84045032
Laat het nieuwe kabinet om te beginnen de leerplicht-/startkwalificatiegrens maar verhogen naar 21 jaar en een aanwezigheidsplicht invoeren.
pi_84045101
studiebeurs puur gericht op prestatie is vrij eerlijk.
Betere punten, hoger gemiddelde, eventuele nevenactiviteiten etc leveren een bonus op (lagere rente op je lening bijv)
Elk extra jaar dat je op school zit moet de student volledig zelf betalen.
pi_84045221
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:14 schreef Avey het volgende:

[..]

Uiteraard.

Ik zie vooral doembeelden waarin de PvdA en GL dit vrijgekomen geld willen investeren in ontwikkelingshulp of bijstand of zoiets. Of dat VVD het wil gebruiken om een algehele belastingverlaging te financieren. Met andere woorden, met dit kabinet zal het geld nooit terect komen waar het zou moeten
Men heeft er toch zelf voor gekozen.... heerlijke sociale regering, top!
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:24:36 #220
279841 Avey
Blossom!
pi_84045272
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:19 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Laat het nieuwe kabinet om te beginnen de leerplicht-/startkwalificatiegrens maar verhogen naar 21 jaar en een aanwezigheidsplicht invoeren.
Heel productief hoor, zulke belachelijke dingen roepen
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:24:57 #221
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84045289
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:21 schreef bohgek het volgende:
studiebeurs puur gericht op prestatie is vrij eerlijk.
Betere punten, hoger gemiddelde, eventuele nevenactiviteiten etc leveren een bonus op (lagere rente op je lening bijv)
Elk extra jaar dat je op school zit moet de student volledig zelf betalen.
Iedereen die binnen de gestelde tijd met een gemiddelde van een 7,5 of hoger slaagt, zou bijvoorbeeld 50% van zijn lening kwijtgescholden zien.
Op zich ben ik het wel eens dat als je het niet binnen de gestelde tijd redt (uitzonderlijke omstandigheden uitgezonderd) je flink in de buidel mag tasten. Groot gevaar is natuurlijk dat veel studenten dit niet op kunnen brengen en dus de studie niet af zullen ronden.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:25:41 #222
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84045330
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:24 schreef Avey het volgende:

[..]

Heel productief hoor, zulke belachelijke dingen roepen
Kun je mij uitleggen wat hier belachelijk aan is?
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:25:42 #223
279841 Avey
Blossom!
pi_84045333
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:23 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Niet iedereen vindt een 'sociale' regering top.
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:26:34 #224
279841 Avey
Blossom!
pi_84045359
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:25 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Kun je mij uitleggen wat hier belachelijk aan is?
We hebben het hier over studeren, niet over school.
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:29:34 #225
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84045513
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:26 schreef Avey het volgende:
We hebben het hier over studeren, niet over school.
De stufi geldt nu voor zowel MBO, HBO als WO. In met name het MBO en in iets mindere mate het HBO is momenteel sprake van zeer veel uitval omdat studenten (scholieren, ook goed) niet kunnen omgaan met de enorme vrijheid. Ze missen massaal lessen/colleges, met alle gevolgen vandien.

Maar ik snap nog steeds niet wat belachelijk is aan mijn voorstel...
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:31:54 #226
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84045629
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:23 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

sociaal is een rekbaar begrip. Je kan afschaffing van stufi ook sociaal uitleggen, namelijk dat dit rechtvaardiger is voor iedereen. Waar het om gaat is dat beslissingen met een visie worden genomen, ongeacht of dit een links of rechts kabinet is. Als er een visie achter zit maakt mij de richting van het kabinet echt niet uit. Helaas denken steeds minder zo en is het steeds meer korte termijn denken geworden. De huidige partijen hebben in ieder geval de schijn mee dat ze mogelijk wel eens een visie zouden kunnen neerleggen als regeerakkoord.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:32:23 #227
279841 Avey
Blossom!
pi_84045654
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

De stufi geldt nu voor zowel MBO, HBO als WO. In met name het MBO en in iets mindere mate het HBO is momenteel sprake van zeer veel uitval omdat studenten (scholieren, ook goed) niet kunnen omgaan met de enorme vrijheid. Ze missen massaal lessen/colleges, met alle gevolgen vandien.
En jij denkt dat een aanwezigheidsplicht ook maar enigszins helpt? Misschien voor het MBO, die mensen hebben meer sturing nodig. Maar voor HBO en hoger gaat het nogal in tegen het principe van studeren.
And I never will
pi_84045880
In het MBO is al een aanwezigheidsplicht. Blijft iemand zonder geldige reden minimaal 5 wkn weg, dan moet de school dit melden bij DUO en wordt de stufi stopgezet,.
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:37:33 #229
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84045947
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:32 schreef Avey het volgende:
En jij denkt dat een aanwezigheidsplicht ook maar enigszins helpt? Misschien voor het MBO, die mensen hebben meer sturing nodig. Maar voor HBO en hoger gaat het nogal in tegen het principe van studeren.
Als je er directe consequenties (bijv. m.b.t. de sociale lening) aan kan verbinden zal het zeker helpen ja. Overigens vind ik de halflege klaslokalen/collegezalen op vrijdagochtend ook ingaan tegen het principe van studeren, maar da's mijn persoonlijke mening.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:38:32 #230
279841 Avey
Blossom!
pi_84046004
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:37 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Als je er directe consequenties (bijv. m.b.t. de sociale lening) aan kan verbinden zal het zeker helpen ja. Overigens vind ik de halflege klaslokalen/collegezalen op vrijdagochtend ook ingaan tegen het principe van studeren, maar da's mijn persoonlijke mening.
Als ik jouw posts zo lees heb je volgens mij gewoon een persoonlijke afkeer jegens studenten.
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:38:56 #231
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84046024
Wat vooral bij hoger onderwijs goed kan uitpakken is intensiever onderwijs. 3 hoorcolleges per week is ouderwets en al bewezen als niet de beste manier om stof actief onder de knie te krijgen. Waarom niet aansluitend aan elk hoorcollege een werkcollege met discussie over de behandelde stof, bespreking van recente papers op dit gebied, voordrachten van studenten, portofolio van opdrachten en meningsvorming? Dat is er nu niet omdat dat helemaal niet rendabel is. Kost uni's gewoon teveel, studenten klagen over al het werk, en omdat afstudeeraantallen heilig zijn is al dit onderwijs praktisch gesneuveld in de afgelopen decennia.
Ik snap de roep voor aanwezigheidsplicht (vanwege de luiheid van studenten), maar wat beter bij het hoger onderwijs past is gewoon meer en intensiever onderwijs. Bij-effect is een hogere kwaliteit van onze afgestudeerden.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:39:20 #232
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84046047
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:36 schreef Kimbell het volgende:
In het MBO is al een aanwezigheidsplicht. Blijft iemand zonder geldige reden minimaal 5 wkn weg, dan moet de school dit melden bij DUO en wordt de stufi stopgezet,.
In het MBO wordt nu bijna alles toegelaten (flink te laat komen, de les in- en uitlopen, eten in de les, MSN'en in de les, muziek luisteren tijdens de les, enz.) om de leerlingen maar op school te houden. Hoe ik dit weet? Uit ervaring. Niet in de klas, maar voor de klas.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:40:18 #233
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84046096
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:38 schreef Avey het volgende:

[..]

Als ik jouw posts zo lees heb je volgens mij gewoon een persoonlijke afkeer jegens studenten.
Integendeel; ik wil ze daar hebben waar ze thuishoren: een onderwijsinstelling.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:41:13 #234
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84046143
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:37 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Halflege zalen zijn inderdaad een probleem, maar niet omdat studenten niet naar de collegebanken gaan, maar meer omdat dit een indicatie is dat ons onderwijs gewoon te makkelijk is geworden. De zalen zouden vol moeten zitten omdat men anders niet de stof onder de knie kan krijgen omdat deze verder gaat dan ze nu gewend zijn.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:43:33 #235
279841 Avey
Blossom!
pi_84046242
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:40 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Integendeel; ik wil ze daar hebben waar ze thuishoren: een onderwijsinstelling.
Dan verschillen wij nogal wat van mening over wat een student is. Geeft niet, maar ik ben blij dat de regering in ieder geval niet zo conservatief is als jij.
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:44:04 #236
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84046266
Een en ander is overigens ook veroorzaakt door onze roep om kenniseconomie. Inherent aan ons gewilde percentage hoogopgeleiden (50%) is ons onderwijs gewoon in niveau gedaalt totdat we dat percentage gaan halen. Eigenlijk erg triest, maar waar.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:44:46 #237
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84046292
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:41 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Halflege zalen zijn inderdaad een probleem, maar niet omdat studenten niet naar de collegebanken gaan, maar meer omdat dit een indicatie is dat ons onderwijs gewoon te makkelijk is geworden. De zalen zouden vol moeten zitten omdat men anders niet de stof onder de knie kan krijgen omdat deze verder gaat dan ze nu gewend zijn.
Ben ik deels met je eens. Er zijn studenten die wegblijven omdat ze er niet genoeg uit kunnen halen, maar er zijn ook zeer zeker studenten die wegblijven uit gemakzucht. Onder die groep is relatief heel veel uitval omdat ze er te laat achterkomen dat ze de lessen/colleges toch echt nodig hadden. Dat moet je mijns inziens tegengaan. Voor het MBO en misschien toch ook het HBO zijn een aanwezigheidsplicht volgens mij echt wel een uitkomst kunnen zijn hoor, vooral als je er een gunst (zoals ik al zei kun je hier de lening voor gebruiken) tegenover stelt.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:45:19 #238
58560 Oksel
Gezellig.
pi_84046315
Goede regeling.

Wat minder domme maar toch afgestudeerde HBO'ers.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:45:34 #239
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84046325
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:43 schreef Avey het volgende:

[..]

Dan verschillen wij nogal wat van mening over wat een student is. Geeft niet, maar ik ben blij dat de regering in ieder geval niet zo conservatief is als jij.
Deze topic gaat over de stufi, en die geldt niet alleen voor wat jij ziet als student.
pi_84047073
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:32 schreef Avey het volgende:

[..]

Mwah, volgens mij hebben de meeste jongeren wel een mate van sturing nodig. Wat dat betreft ben ik ook wel voor wat meer conservatisme. Niks mis met een stok achter de deur!
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:10:32 #241
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84047432
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:02 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Mwah, volgens mij hebben de meeste jongeren wel een mate van sturing nodig. Wat dat betreft ben ik ook wel voor wat meer conservatisme. Niks mis met een stok achter de deur!
Precies. Daarnaast zie ik niet wat er conservatief is aan:

-Studenten/scholieren IN de schoolbanken willen hebben teneinde kun kansen te vergroten
-Goede prestaties belonen
-Aanwezigheid belonen
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:16:06 #242
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84047671
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:10 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Precies. Daarnaast zie ik niet wat er conservatief is aan:

-Studenten/scholieren IN de schoolbanken willen hebben teneinde kun kansen te vergroten
-Goede prestaties belonen
-Aanwezigheid belonen
Laat ik het zo zeggen: in mijn ogen is dit punt gewoon een stuk minder belangrijk dan de achteruitgang in kwaliteit van het onderwijs, en alle aandacht die dit zou opslokken zou zonde zijn.
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:23:53 #243
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84048038
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:16 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen: in mijn ogen is dit punt gewoon een stuk minder belangrijk dan de achteruitgang in kwaliteit van het onderwijs, en alle aandacht die dit zou opslokken zou zonde zijn.
De kwaliteit van het onderwijs moet zeker omhoog, maar het aantal afgestudeerden ook. En dan niet op een kunstmatige manier waarbij de criteria bijgesteld worden natuurlijk...
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:31:06 #244
279841 Avey
Blossom!
pi_84048336
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Deze topic gaat over de stufi, en die geldt niet alleen voor wat jij ziet als student.
Zeg, jij begon over allerlei andere maatregelen in dit topic. Jouw idee van een student klopt gewoon niet met de werkelijkheid.

Ik ben zelf student dus heb wel een behoorlijk goed beeld.
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:34:23 #245
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84048484
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:31 schreef Avey het volgende:

[..]

Zeg, jij begon over allerlei andere maatregelen in dit topic. Jouw idee van een student klopt gewoon niet met de werkelijkheid.

Ik ben zelf student dus heb wel een behoorlijk goed beeld.
Maatregelen om de kansen van de studenten/scholieren te vergroten ja. Naast het feit dat ik zelf ook student ben geweest, heb ik als stagebegeleider dagelijks met studenten te maken. Dus ik zal er wel geen goed beeld van hebben.
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:35:13 #246
279841 Avey
Blossom!
pi_84048529
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 15:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

heb ik als stagebegeleider dagelijks met studenten te maken.
En je ziet niet in hoe dit een vertekend beeld kan geven?
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:40:20 #247
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84048744
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:35 schreef Avey het volgende:
En je ziet niet in hoe dit een vertekend beeld kan geven?
Studenten geven stuk voor stuk ZELF aan dat ze veel vrije tijd te hebben, weinig doen/hoeven doen voor hun opleiding, zich niet genoodzaakt voelen om goed te presteren want 'studiepunten zijn studiepunten'...

Tja, als dat een vertekend beeld geeft, dan zal ik wel steeds de verkeerde studenten ter begeleiding krijgen.
pi_84048780
Ik ben het er mee eens.

Als ze kunnen lenen is er niks aan de hand.
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:46:54 #249
279841 Avey
Blossom!
pi_84049070
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 15:40 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Studenten geven stuk voor stuk ZELF aan dat ze veel vrije tijd te hebben, weinig doen/hoeven doen voor hun opleiding, zich niet genoodzaakt voelen om goed te presteren want 'studiepunten zijn studiepunten'...
Ja dat weten we, de algemene kwaliteit is niet al te best. Maar dat jij denkt dat geforceerde discipline helpt... ik heb er een hard hoofd in. Dat is eigenlijk alleen maar de symptomen bestrijden. Direct de kwaliteit van het onderwijs verbeteren zoals iemand anders ook al opperde heeft een veel beter effect op de lange termijn.
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:51:58 #250
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84049310
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:46 schreef Avey het volgende:

Ja dat weten we, de algemene kwaliteit is niet al te best. Maar dat jij denkt dat geforceerde discipline helpt... ik heb er een hard hoofd in. Dat is eigenlijk alleen maar de symptomen bestrijden. Direct de kwaliteit van het onderwijs verbeteren zoals iemand anders ook al opperde heeft een veel beter effect op de lange termijn.
Dat de kwaliteit omhoog moet staat als een paal boven water, maar de houding van veel studenten/scholieren moet ook verbeterd worden. Een goede stok achter de deur (financieel voordeel) kan daar mijns inziens flink aan bijdragen. Lege lokalen/collegezalen kosten heel veel geld, vergeet dat niet. En studenten/scholieren die zich het straks niet meer kunnen veroorloven om hun studie af te ronden, daar heeft niemand iets aan.
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:55:47 #251
279841 Avey
Blossom!
pi_84049496
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 15:51 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dat de kwaliteit omhoog moet staat als een paal boven water, maar de houding van veel studenten/scholieren moet ook verbeterd worden.
Dat zal een consequentie zijn van het verbeterde onderwijs. Betere begeleiding, hogere kwaliteit leerstof en vooral minder gesjoemel met cijfers door universiteiten om maar meer subsidie van de regering te krijgen. Dat zal een tijdje duren, en het aantal afgestudeerden zal waarschijnlijk zakken.

Maar om nou meteen maar weer over te stappen op geforceerde discipline vind ik te ver gaan, zeker voor universiteiten staat liberaliteit hoog in het vaandel.
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:59:09 #252
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84049646
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:55 schreef Avey het volgende:
Dat zal een consequentie zijn van het verbeterde onderwijs. Betere begeleiding, hogere kwaliteit leerstof en vooral minder gesjoemel met cijfers door universiteiten om maar meer subsidie van de regering te krijgen. Dat zal een tijdje duren, en het aantal afgestudeerden zal waarschijnlijk zakken.

Maar om nou meteen maar weer over te stappen op geforceerde discipline vind ik te ver gaan, zeker voor universiteiten staat liberaliteit hoog in het vaandel.
Wat het WO betreft ben ik groot voorstander van een prestatiebeurs. De meeste WO-studenten zullen een dergelijke stok waarschijnlijk ook niet nodig hebben, maar zoals ik eerder al aangaf MBO- en HBO-studenten/scholieren zeker wel.
  woensdag 14 juli 2010 @ 16:00:31 #253
279841 Avey
Blossom!
pi_84049722
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 15:59 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Wat het WO betreft ben ik groot voorstander van een prestatiebeurs. De meeste WO-studenten zullen een dergelijke stok waarschijnlijk ook niet nodig hebben, maar zoals ik eerder al aangaf MBO- en HBO-studenten/scholieren zeker wel.
Hmm, daar kan ik misschien nog wel in komen. Laten we zeggen dat we het in ieder geval eens zijn over het feit dat de algemene kwaliteit omhoog moet
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 16:08:13 #254
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84050065
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 16:00 schreef Avey het volgende:

[..]

Hmm, daar kan ik misschien nog wel in komen. Laten we zeggen dat we het in ieder geval eens zijn over het feit dat de algemene kwaliteit omhoog moet
Dat heb ik ook nooit tegengesproken. Maar het verbaast me dat je mij conservatief en antistudent noemt terwijl ik juist aangeef:

-Collegegeld te willen afschaffen
-Goede prestaties te willen belonen
-Aanwezigheid te willen belonen teneinde uitval te beperken
-Te willen waken voor afstroom naar een onnodig laag niveau
-Te willen waken voor onnodig veel uitval omdat studeren onbetaalbaar wordt

Dat daar ook verplichtingen tegenover staan, lijkt me niet meer dan logisch eerlijk gezegd...
pi_84050070
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:51 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dat de kwaliteit omhoog moet staat als een paal boven water, maar de houding van veel studenten/scholieren moet ook verbeterd worden.
Dat staat nauw in verband met elkaar.

Ik heb, en vele met mij, heel veel hoorcolleges overgeslagen omdat ik na de eerste paar erachter kwam dat ze compleet nutteloos waren. Er werd helemaal NIETS toegevoegd wat al niet in lesbrieven of boeken stond. Daarvan leiden mensen af dat we niet genoeg inzet zouden tonen, terwijl het gewoon een direct gevolg is van beneden-de-maat colleges en indeling ervan.

En misschien moeten ze het collegegeld maar afschaffen. Dan mag de studiefinanciering ook wel weg. Want nu verschilt de stufi in de meeste gevallen van het maandelijkse schoolgeld. Als ze gewoon alleen het collegegeld voor je betalen en geen cent meer dan staat dat exact gelijk. Volgens mij scheelt dat aanzienlijk in de kosten van de overheid en de klap voor studenten is een stuk minder groot.
  woensdag 14 juli 2010 @ 16:13:35 #256
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84050299
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 16:08 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Dat staat nauw in verband met elkaar.

Ik heb, en vele met mij, heel veel hoorcolleges overgeslagen omdat ik na de eerste paar erachter kwam dat ze compleet nutteloos waren. Er werd helemaal NIETS toegevoegd wat al niet in lesbrieven of boeken stond. Daarvan leiden mensen af dat we niet genoeg inzet zouden tonen, terwijl het gewoon een direct gevolg is van beneden-de-maat colleges en indeling ervan.
Dat herken ik ook van mezelf, hoewel ik wel altijd trouw ben gegaan. Overigens geldt dit -nogmaals- vooral voor het WO en in veel mindere mate voor het HBO en het MBO.
quote:
En misschien moeten ze het collegegeld maar afschaffen. Dan mag de studiefinanciering ook wel weg. Want nu verschilt de stufi in de meeste gevallen van het maandelijkse schoolgeld. Als ze gewoon alleen het collegegeld voor je betalen en geen cent meer dan staat dat exact gelijk. Volgens mij scheelt dat aanzienlijk in de kosten van de overheid en de klap voor studenten is een stuk minder groot.
Dat is wat ik ook de hele tijd roep.
  woensdag 14 juli 2010 @ 16:14:45 #257
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84050361
Wel opmerkelijk dat in het serieuze discussie topic de meerderheid voor afschaffing is, waarbij in het popiejopie-klaag-zonder-argumenten-topic de meerderheid tegen is.
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:07:46 #258
297051 schaal_9
Caissière B
pi_84058440
Een slechte maatregel. Waarom kan het in het buitenland allemaal wel en is studeren daar tig keer goedkoper? Dat geldt zowel voor het collegegeld (op de UK en de USA na) als woonruimte. Ligt daar het aantal studenten lager, of dragen de ouders daar meer bij? Nederlandse studenten moeten al meer bijverdienen dan studenten in andere landen om rond te kunnen komen.

Studeren wordt onbetaalbaar in Nederland. En lang niet alle beroepen leiden tot een hoog salaris.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_84058593
Voor zover ik gehoord heb ik studeren op een fatsoenlijke universiteit in de US of UK juist heel duur.

Ze moeten idd wel eens die maximumhuur gaan handhaven. Teveel huur betalen kost de student klauwen vol met geld, en als je er wat aan doet dan heb je ruzie met je huisbaas.
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:11:28 #260
297051 schaal_9
Caissière B
pi_84058650
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 19:10 schreef BasementDweller het volgende:
Voor zover ik gehoord heb ik studeren op een fatsoenlijke universiteit in de US of UK juist heel duur.
Dat noemde ik ook, het kan altijd slechter natuurlijk. Maar waarom altijd vergelijken met deze landen?
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_84058722
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 19:11 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Dat noemde ik ook, het kan altijd slechter natuurlijk. Maar waarom altijd vergelijken met deze landen?
Fout gelezen
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:29:00 #262
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84059614
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 19:10 schreef BasementDweller het volgende:

Ze moeten idd wel eens die maximumhuur gaan handhaven. Teveel huur betalen kost de student klauwen vol met geld, en als je er wat aan doet dan heb je ruzie met je huisbaas.
Campus is stukker goedkoper dan hier een kamer nemen, en betere kwaliteit.
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:39:02 #263
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84060182
Tja, wonen is overal zo'n beetje goedkoper dan in Nederland, dus niet alleen voor studenten...
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:44:21 #264
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84060458
Laat ze eerst maar fatsoenlijke colleges geven, wellicht dat er dan iemand ook komt om iets op te steken.. Teveel herhalen van stof en te diep ingaan op inviduele vragen verpest het gewoon; dan blijf ik wel thuis en pak ik het boek erbij.
pi_84060793
Bij mij zijn colleges over het algemeen van goede kwaliteit en de meeste mensen komen dan ook trouw. Het lijkt wel een uitzondering.
Er wordt bijna nooit wat herhaald (behalve als er iets gevraagd wordt). Zoals het overigens ook hoort, want als ik herhaling wil dan zoek ik het zelf wel op in een boek/dictaat.
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:56:37 #266
269373 Futureone
Got shit on your face.
pi_84061137
GVD word ik net 18.
Hot Tub Time Machine
  woensdag 14 juli 2010 @ 20:59:42 #267
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_84064307
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 19:11 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Precies, daar wordt ook een stuk minder genivelleerd waardoor je die investering ook weer eerder terugverdiend hebt. Je kunt niet beiden hebben, dat geldt zowel voor goedkoop onderwijs in de US als voor duur onderwijs hier.
Vampire Romance O+
  woensdag 14 juli 2010 @ 21:01:36 #268
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_84064409
Studiefinanciering afschaffen en de uitkeringen omhoog!
Daaag kennis economie, Welkom Paars+!

woensdag 14 juli 2010 @ 21:04:56 #269
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84064581
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:01 schreef Revolution-NL het volgende:

pi_84066789
gvd wordt ik net 18
  woensdag 14 juli 2010 @ 21:53:21 #271
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84067182
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:46 schreef Reda074 het volgende:
gvd wordt ik net 18
Wat ga je studeren? Nederlands?
  woensdag 14 juli 2010 @ 23:22:25 #272
3542 Gia
User under construction
pi_84071719
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:53 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Wat ga je studeren? Nederlands?
Precies, terwijl 4 posts eerder het voorbeeld staat!!

Maar goed, hier wordt er ook eentje 18 en toch ben ik voor afschaffing. (Andere manier van financieren)
Overigens ben ik ook voor afschaffing van de kinderbijslag. Maar dat terzijde.
pi_84075108
Ik zie de voordelen er wel van in...

MAAR

Het beste imo is dat voor de grote groepen Mbo'ers en Hbo'ers stufi zal worden afgeschaft en omgevormd tot een lening. Voor Wo'ers waarvan relatief meer studenten op kamers zitten moet stufi blijven bestaan. Dit lijkt mij een goede stimulans om meer mensen een universitaire opleiding te laten volgen én het gevoel een voorrecht te hebben, dus een motivatie om de studie ook af te maken.
pi_84075293
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 00:51 schreef Sjappel het volgende:

MAAR

Het beste imo is dat voor de grote groepen Mbo'ers en Hbo'ers stufi zal worden afgeschaft en omgevormd tot een lening. Voor Wo'ers waarvan relatief meer studenten op kamers zitten moet stufi blijven bestaan. Dit lijkt mij een goede stimulans om meer mensen een universitaire opleiding te laten volgen én het gevoel een voorrecht te hebben, dus een motivatie om de studie ook af te maken.
Ben ik niet met je eens. Iemand die een hogere studie heeft, heeft ook een hoger loon later, dus kunnen net zo goed hun schulden aflossen naar verhouding. Waarom de één wel en de ander niet?

Daarbij zou ik als aanvulling liever zien dat er een soort beloning komt. Zorg jij dat jij voor Nederland van betekenis wil zijn, dus in Nederland blijft werken en dus niet je studie in Nederland gebruikt om in het buitenland te werken (in ieder geval de eerste tien jaar)? Zou daar van mij een soort bonus voor gegeven mogen worden om eerder van je studieschuld af te kunnen zijn.

Ga je met je studie in het buitenland werken ben je ook niemand verantwoording schuldig en heb je het echt zelf gedaan en zelf betaald.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_84075357
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:01 schreef Revolution-NL het volgende:

Waar zie je die uitkeringen omhoog staan tegenover de afschaffing?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
  donderdag 15 juli 2010 @ 01:05:05 #276
279841 Avey
Blossom!
pi_84075414
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 @ 01:00 schreef paddy het volgende:

[..]

Daarbij zou ik als aanvulling liever zien dat er een soort beloning komt. Zorg jij dat jij voor Nederland van betekenis wilt zijn, dus in Nederland blijft werken en dus niet je studie in Nederland gebruikt om in het buitenland te werken (in ieder geval de eerste tien jaar)? Zou daar van mij een soort bonus voor gegeven mogen worden om eerder van je studieschuld af te kunnen zijn.
Dat is op zich wel een goed idee. Het huidige belastingklimaat jaagt hoogopgeleide mensen best snel weg, dit zou een goede stimulans zijn. Ook omdat om daarvoor in aanmerking te kunnen komen de studie eerst afgemaakt moet worden, goed voor de motivatie
And I never will
pi_84075468
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 01:05 schreef Avey het volgende:

[..]

Dat is op zich wel een goed idee. Het huidige belastingklimaat jaagt hoogopgeleide mensen best snel weg, dit zou een goede stimulans zijn. Ook omdat om daarvoor in aanmerking te kunnen komen de studie eerst afgemaakt moet worden, goed voor de motivatie
Ik bedoel daar dus niet alleen de hogeropgeleide mee. Ik zou alleen de kennis graag in Nederland willen zien blijven..of in ieder geval voor Nederland werken, maar dan ook beloond zien worden

En volgens mij moet jij je aanvullende beurs überhaupt terug betalen wanneer jij je studie niet afmaakt.
  donderdag 15 juli 2010 @ 02:36:49 #278
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_84076600
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:45 schreef Oksel het volgende:
Goede regeling.

Wat minder domme maar toch afgestudeerde HBO'ers.
Je bedoeld dat mensen die geld hebben kunnen afstuderen. Dat zijn niet perse slimme mensen, Sterker nog dat zijn meestal de luie mensen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 15 juli 2010 @ 09:33:29 #279
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84079209
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 19:07 schreef schaal_9 het volgende:
Een slechte maatregel. Waarom kan het in het buitenland allemaal wel en is studeren daar tig keer goedkoper? Dat geldt zowel voor het collegegeld (op de UK en de USA na) als woonruimte. Ligt daar het aantal studenten lager, of dragen de ouders daar meer bij? Nederlandse studenten moeten al meer bijverdienen dan studenten in andere landen om rond te kunnen komen.

Studeren wordt onbetaalbaar in Nederland. En lang niet alle beroepen leiden tot een hoog salaris.
Het studeren in het buitenland is niet goedkoper. In het ene land liggen de collegekosten inderdaad lager, maar in die gevallen is er geen OV-kaart, geen leningmogelijkheden bij de overheid (alleen bij banken tegen markttarieven), en is vaak ook het aangeboden onderwijs ondermaats (zoals in Frankrijk). Alleen enorm rijke landen als Noorwegen en Zweden kunnen het net ietsjes gunstiger aanbieden, maar daar staan wel veel hogere belastingen tegenover.
Ik zou niet naar het buitenland verwijzen als je voorstander bent van behoud van de studiefinanciering, want eigenlijk zijn daar alleen maar voorbeelden te vinden dat dezelfde participatiegraad en zelfde onderwijskwaliteit worden aangeboden zonder dat daar een gratis subsidie in de vorm van studiefinanciering voor nodig is. Zoals gezegd: participatiegraad blijkt puur afhankelijk te zijn van leenopties, niet van gratis geld.
  donderdag 15 juli 2010 @ 10:46:31 #280
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84081327
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 00:51 schreef Sjappel het volgende:

MAAR

Dit vind ik echt een verwerpelijk idee. Voor veel jongeren is een universitaire opleiding gewoon onmogelijk, en dat is prima. Waarom zouden WO-studenten een gevoel moeten hebben een voorrecht te hebben? Wat een elitair gedoe zeg. En daarnaast; volgens jouw idee heeft een MBO'er of HBO'er die op kamers wil pech, en een WO'er die thuis blijft wonen een extraatje...
  donderdag 15 juli 2010 @ 10:50:45 #281
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84081474
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 10:46 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dit vind ik echt een verwerpelijk idee. Voor veel jongeren is een universitaire opleiding gewoon onmogelijk, en dat is prima. Waarom zouden WO-studenten een gevoel moeten hebben een voorrecht te hebben? Wat een elitair gedoe zeg. En daarnaast; volgens jouw idee heeft een MBO'er of HBO'er die op kamers wil pech, en een WO'er die thuis blijft wonen een extraatje...
Het is een enorm verwerpelijk idee, omdat daarmee het verschil tussen klassen in de samenleving alleen maar vergroot wordt. Daarnaast blijkt dat geld geven aan studenten helemaal niet opgevat wordt als een extra voorrecht/luxe/stimulans om goed te studeren. Dit blijkt alleen maar het geval te zijn als studenten opeens zelf verantwoordelijk worden voor hun financien.
  donderdag 15 juli 2010 @ 10:56:05 #282
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84081621
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 10:50 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Het is een enorm verwerpelijk idee, omdat daarmee het verschil tussen klassen in de samenleving alleen maar vergroot wordt. Daarnaast blijkt dat geld geven aan studenten helemaal niet opgevat wordt als een extra voorrecht/luxe/stimulans om goed te studeren. Dit blijkt alleen maar het geval te zijn als studenten opeens zelf verantwoordelijk worden voor hun financien.
Precies. Wel is het zo dat WO'ers vaker genoodzaakt zijn om op kamers te gaan omdat de reisafstand te groot is. Dat dit straks bijna niet meer te betalen is begrijp ik best, maar zoals Paddy ook al aangeeft heeft een WO'er een grotere kans op een goedbetaalde baan, en zal die lening dus niet zo'n groot probleem vormen.

Als daarnaast mijn idee m.b.t. korting op de lening bij goede prestaties en hoge aanwezigheid doorgevoerd wordt, is het terugbetalen helemaal peanuts.
  donderdag 15 juli 2010 @ 11:11:05 #283
8369 speknek
Another day another slay
pi_84082086
Het verschil tussen klassen in de samenleving mag best weer een beetje vergroot worden, als je ziet dat ze bij het journaal bij ingewikkelde kwesties nu al liever 'de mening van het volk' peilen, dan van iemand die er verstand van heeft. Tegenwoordig is ergens verstand van hebben een diskwalificatie, want hun praten niet over wat wij denken. Een egalitaire samenleving is er eentje waarbij iedereen geesteszwak is. Het enige waar je voor moet zorgen is dat mobiliteit tussen klassen mogelijk blijft.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 15 juli 2010 @ 11:35:16 #284
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84082990
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 11:11 schreef speknek het volgende:
Het verschil tussen klassen in de samenleving mag best weer een beetje vergroot worden, als je ziet dat ze bij het journaal bij ingewikkelde kwesties nu al liever 'de mening van het volk' peilen, dan van iemand die er verstand van heeft. Tegenwoordig is ergens verstand van hebben een diskwalificatie, want hun praten niet over wat wij denken. Een egalitaire samenleving is er eentje waarbij iedereen geesteszwak is. Het enige waar je voor moet zorgen is dat mobiliteit tussen klassen mogelijk blijft.
Je moet er mijns inziens voor waken dat goede opleidingen straks alleen maar betaalbaar zijn voor studenten met rijke ouders. Ook Jan de stratenmaker (of hoe hij ook genoemd werd eerder in deze topic) kan een kind hebben met een hoog IQ, dus ook dat kind moet de mogelijkheden hebben zich optimaal te ontwikkelen. Verschil in opleidingsniveau mag er zeker zijn, in klasse ook, maar het juiste niveau van onderwijs moet voor iedereen toereikend zijn in mijn ogen.
  donderdag 15 juli 2010 @ 11:51:48 #285
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_84083690
quote:
Ooit aan gedacht dat er geen beleidsmaker of verantwoordelijke is die ook maar een kut geeft om de mening van jan met pet? En met reden.. Je moet flink wat kunnen willen mensen je serieus nemen of waarde hechten aan je opvattingen.

Dat wij in een egalitaire samenleving leven waar iedereen dezelfde mogelijkheden en kansen heeft is ook soort van illusie, hoewel onze samenleving wel veel meer kansen biedt dan een willekeurige andere. Een kind at echter met een hoog IQ dat geboren is als zoon van Jan de Stratenmaker volgt in 8 van de 10 gevallen toch gewoon zijn vader op in het bouwbedrijf, dit terwijl Anne-Fleur met een concentratieprobleem toch evenals als haar vader een studie rechten zal afmaken. Dit is verder niet echt een probleem ofzo, maar een klasseloze samenleving zijn we in ieder geval niet.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_84085273
uitkeringen afschafen studie financiering omhoog school moet je werk uitkering mensen doen niks
  donderdag 15 juli 2010 @ 12:37:59 #287
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84085644
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 12:29 schreef Athlon64x het volgende:
uitkeringen afschafen studie financiering omhoog school moet je werk uitkering mensen doen niks
Proost!
  donderdag 15 juli 2010 @ 14:30:25 #288
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84090777
quote:
Het feit dat ze jan met de pet vragen is juist omdat de verschillen in de samenleving zo groot zijn geworden, en de jan-met-de-pet mening dus niet meer overeenkomt met die van een expert. Sterker nog, dat de partijen onderling helemaal vervreemd van elkaar zijn geworden.
pi_84097564
Eerst moeten er zoveel mogelijk mensen gaan studeren en wordt er een kabinetsdoelstelling geformuleerd van 50% hogeropgeleiden, vervolgens vinden we het ineens toch wel een beetje duur, dat al die studenten collegezalen bevolken, apparatuur gebruiken, docenten nodig hebben en stufi moeten.

Make up your mind, zou ik zeggen.

Als ik paars-plus was schafte ik inderdaad de stufi in zijn huidige vorm af, want massa's mensen allemaal een schijntje geven lijkt me niet het toppunt van zinnigheid. Maar ik stelde daarbij dan wel substantiele talentenbeurzen in.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 10:41:06 #290
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84123917
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 17:08 schreef ShadyLane het volgende:
Eerst moeten er zoveel mogelijk mensen gaan studeren en wordt er een kabinetsdoelstelling geformuleerd van 50% hogeropgeleiden, vervolgens vinden we het ineens toch wel een beetje duur, dat al die studenten collegezalen bevolken, apparatuur gebruiken, docenten nodig hebben en stufi moeten.

Make up your mind, zou ik zeggen.

Als ik paars-plus was schafte ik inderdaad de stufi in zijn huidige vorm af, want massa's mensen allemaal een schijntje geven lijkt me niet het toppunt van zinnigheid. Maar ik stelde daarbij dan wel substantiele talentenbeurzen in.
Die 50% wordt niet behaald door het bestaan van de studiefinanciering, er blijkt dus dat alleen de leenvoorzieningen al toereikend zijn om de toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor alle lagen van de bevolking net zo groot te houden. Talentbeurzen zijn inderdaad goede leenvoorzieningen.

Die 50% wordt overigens op dit moment met name gehaald door meer belang te hechten aan de aantallen afgestudeerden dan aan hun niveau. Nu is het opsturen van diploma's per post nog wel een incident, maar op veel grotere schaal halen studenten diploma's die qua niveau van kennis dat diploma helemaal niet verdienen. 50% halen is vrijwel onmogelijk zonder gewoon het niveau omlaag te brengen. Mensen worden namelijk niet ineens in 10 jaar 'veel slimmer'.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:20:13 #291
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84127602
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 10:56 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]
Als daarnaast mijn idee m.b.t. korting op de lening bij goede prestaties en hoge aanwezigheid doorgevoerd wordt, is het terugbetalen helemaal peanuts.
Hoge aanwezigheid zegt natuurlijk helemaal niets. Als je alles snapt er prima cijfer haalt hoef je niet naar school om daar uren lang naar incompetente mensne te luisten. Ik sta gem een 7 (ja niet hoog, maar wel voldoende ) en ben weken niet op school geweest
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:25:18 #292
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84127798
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:20 schreef fs180 het volgende:

[..]

Hoge aanwezigheid zegt natuurlijk helemaal niets. Als je alles snapt er prima cijfer haalt hoef je niet naar school om daar uren lang naar incompetente mensne te luisten. Ik sta gem een 7 (ja niet hoog, maar wel voldoende ) en ben weken niet op school geweest
Dit geeft alleen maar aan dat jouw opleiding ondermaats is, en dat je zelf niet het maximale uit jezelf haalt. Eigen keus natuurlijk, maar afschaffen van 'gratis geld' kan mensen wel extra motivatie geven om dat wel te doen. Je bent een prachtig voorbeeld van iemand dat aangeeft dat het huidige systeem te kort schiet.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:27:26 #293
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84127885
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:20 schreef fs180 het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder heb aangegeven, zijn scholieren/studenten die wegblijven uit de les mede een oorzaak van de relatief hoge uitval binnen het MBO, en in mindere mate ook het HBO. Scholieren/studenten die hun opleiding niet afmaken, kosten de staat bergen met geld.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:27:48 #294
3542 Gia
User under construction
pi_84127901
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 11:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Je moet er mijns inziens voor waken dat goede opleidingen straks alleen maar betaalbaar zijn voor studenten met rijke ouders. Ook Jan de stratenmaker (of hoe hij ook genoemd werd eerder in deze topic) kan een kind hebben met een hoog IQ, dus ook dat kind moet de mogelijkheden hebben zich optimaal te ontwikkelen.
Ook dat kind van Jan kan studeren, alleen blijft die zitten met een lening.
Dat onderscheid is er nu toch ook al!! Rijke papa's kopen tijdelijk een pand in de plaats waar de uni staat, zodat kindlief gratis woont en nog inkomsten kan verkrijgen door het pand deels te verhuren aan medestudenten. Is de studie klaar, dan kan papa het pand weer verkopen.
Ook hoeven kinderen van rijke ouders nu geen extra lening aan te vragen. Pa betaalt dat allemaal wel.
Dus, die blijven nu niet zitten met een studieschuld. Terwijl dat voor dat kind van Jan wel zo is.

Oftewel, zoveel verandert er niet. Rijke mensen kunnen nu eenmaal meer dan arme mensen.
quote:
Verschil in opleidingsniveau mag er zeker zijn, in klasse ook, maar het juiste niveau van onderwijs moet voor iedereen toereikend zijn in mijn ogen.
Neem aan dat het juiste niveau van onderwijs al voor iedereen toereikend is. En bereikbaar blijft dat ook. Het kost alleen wat. Nu ook al.
pi_84128063
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 12:29 schreef Athlon64x het volgende:
Uitkering afschaffen, studiefinanciering afschaffen en alle andere extra'tjes ook afschaffen. Ik ben voor het Amerikaanse systeem waar je , wanneer je goed presteert alles kunt veroorloven en waar de zwakken vanzelf uitsterven. Hard ik weet het, maar ik ben ook een lul.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:36:44 #296
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84128254
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Ook dat kind van Jan kan studeren, alleen blijft die zitten met een lening.
Dat onderscheid is er nu toch ook al!! Rijke papa's kopen tijdelijk een pand in de plaats waar de uni staat, zodat kindlief gratis woont en nog inkomsten kan verkrijgen door het pand deels te verhuren aan medestudenten. Is de studie klaar, dan kan papa het pand weer verkopen.
Ook hoeven kinderen van rijke ouders nu geen extra lening aan te vragen. Pa betaalt dat allemaal wel.
Dus, die blijven nu niet zitten met een studieschuld. Terwijl dat voor dat kind van Jan wel zo is.

Oftewel, zoveel verandert er niet. Rijke mensen kunnen nu eenmaal meer dan arme mensen.
[..]
Niet alle rijke ouders doen dit hoor.
Feit is wel dat je als uitwonende student een flink bedrag moet ophoesten, en rijke ouders hun kind meer toe kunnen stoppen. Ik ben zeker niet tegen de afschaffing van de stufi, maar je moet toch ook niet willen dat iedere pas afgestudeerde met een torenhoge schuld blijft zitten. Door aantrekkelijke regelingen (bijv. door prestaties te belonen) kun je een win/win-situatie creëren, mits de kwaliteit van het onderwijs ook omhoog gaat natuurlijk.
quote:
Neem aan dat het juiste niveau van onderwijs al voor iedereen toereikend is. En bereikbaar blijft dat ook. Het kost alleen wat. Nu ook al.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar het zou mij niets verbazen als er straks studenten zijn die niet voor de universiteit van hun keuze zouden gaan omdat deze te ver van het ouderlijke huis is, en misschien zelfs wel uitwijken naar het HBO (want bereisbaar).
pi_84128325
In de VS ben je al snel $40k kwijt aan 4 jaar studeren, terwijl je hier eerder rond de ¤20k zit, en als je daar de stufi vanaf trekt nog maar ¤8k.

http://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_the_United_States#Cost

En als je op een private university zit, waar het niveau ook beter is, dan betaal je je helemaal scheel. $15k-$50k aan tuition fees per jaar is normaal.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:42:19 #298
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84128486
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:38 schreef BasementDweller het volgende:
In de VS ben je al snel $40k kwijt aan 4 jaar studeren, terwijl je hier eerder rond de ¤20k zit, en als je daar de stufi vanaf trekt nog maar ¤8k.

http://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_the_United_States#Cost

En als je op een private university zit, waar het niveau ook beter is, dan betaal je je helemaal scheel. $15k-$50k aan tuition fees per jaar is normaal.
Dus?
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:45:49 #299
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84128628
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:25 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Dit geeft alleen maar aan dat jouw opleiding ondermaats is, en dat je zelf niet het maximale uit jezelf haalt. Eigen keus natuurlijk, maar afschaffen van 'gratis geld' kan mensen wel extra motivatie geven om dat wel te doen. Je bent een prachtig voorbeeld van iemand dat aangeeft dat het huidige systeem te kort schiet.
Klopt, enige stimulans om mijn best te doen ontbreekt natuurlijk, ben ook wel beetje op zoek naar iets met meer uitdaging. Maar er zitten er ook die gewoon kei en keihard moeten leren om het te halen. Die zijn nu gewoon extra tijd kwijt omdat ze moeten werken. Imo moet iemand zich volledig op het studeren kunnne richten, alleen dan heeft echt iedereen een goede kans op een opleiding. En hboers moeten natuurlijk omhoog kunnne werken naar wo zonder hier zelf voor op te moeten draaien.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:48:01 #300
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84128737
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:27 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder heb aangegeven, zijn scholieren/studenten die wegblijven uit de les mede een oorzaak van de relatief hoge uitval binnen het MBO, en in mindere mate ook het HBO. Scholieren/studenten die hun opleiding niet afmaken, kosten de staat bergen met geld.
Dat komt natuurlijk door twee grote factoren: 1) mbo is het laagste, en wordt dus een soort stoffig hoekje onder mat, waar je iedereen in stopt de hoger niet haalt. 2) mbo is op praktijk gericht, weinig tot geen zelfstudie; colleges vormen is dan de manierop iets op te steken. Bij wo kun je het veroorloven niet naar het college te gaan maar het boek te pakken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')