abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87420612
Die panelen onder je raam zijn ook zo gaaf. Zonde dat er dan zo'n radiator voor hangt, maar daar ontkom je natuurlijk niet aan. Wat voor architraven zitten er onder je vensterbank? Kan je daar een keer een foto van maken? Van een afstandje ziet het er iig top uit.
I got soul, but I'm not a soldier
pi_87422657
en? al wat gehoord van je buren?
“With or without religion you’d have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, it takes religion.”Steven Weinberg
pi_87423698
Hou maar op. Heb vrijdag met de DAS gebeld, en vandaag mijn "beknopte" verhaal naar de DAS gemaild... Dit kan nog weleens heeeeel lang gaan duren.

Kreeg uiteindelijk een mail van ze, waarop ze helemaal weer niet op mij reageerden, maar wel een brief waarin ze allemaal onwaarheden schrijven over dingen die ik gezegd zou hebben....

Echt... ik trek het allemaal gewoon niet meer... Ik ben moe, ik zie er slecht uit, en heb er gewoon geen zin meer in....

Dat heb je toch niet voor ogen als je je eerste (droomhuis) koopt?
  maandag 11 oktober 2010 @ 17:04:09 #79
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87423705
godgloeiende gleuflampen zeg, wat een mooi ding is je huis aan het worden zeg!

Straks ff picjes van je vloeren erbij doen he, en ook even de kleurnummer en wat extra pics van je ramen enzo

Overigens wel grappig om te lezen. Geef een vrouw 2 kledingkasten helemaal voor haar zelf en ze zijn diep gelukkig. :')

Doet ff PM sturen als je gaat verhuizen O-)
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_87424297
Waar hangt die splitsing nu nog op dan? Gas, water en electra, alledrie?
Staat die aansluiting nu op jouw naam of op die van je bovenbuurman/erfgenaam?
pi_87425731
Mag ik, even binnenvallend, even hele lelijke dingen denken over die ei.els die jou je rechten en je woongenot niet gunnen? :(

Mag ik ook even zeggen dat ik dit een pláátje van een appartement vind waar ik helemaal verliefd op ben?

Wil dan wel ook zeggen dat al die positieve reacties op jouw mooie plek en jouw goede smaak je misschien zwaar valt zolang je niet rustig kunt genieten van al dat prachtigs en dat vind ik triest.
Hoop dat het snel opgelost wordt en ga heel hard voor je duimen dat dat spul eens tot inkeer komt. Het is je zo gegund.
Sterke meid en laat je niet gek maken.

(had ik nou toch maar voor advocaat gestudeerd, ik had ze neergemaaid O-) )
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_87448093
Het gaat nu nog om de electra die gesplitst moet worden. Ze willen dat ik dat ga betalen. Maar de meter zit op mijn verdieping, dus ik heb gewoon electra. Ik begreep er dus niks van, en zei dat ik dat echt niet ging betalen.

Toen heb ik het eea zelf uitgezocht, en wat blijkt. Mijn electra is verouderd. Dat maakt voor mijn woonsituatie niet uit, maar er mag niet meer aan gewerkt worden. Dan is het nog steeds voor mij geen probleem, want ik heb dus gewoon electra die werkt, alleen gaat de toevoer nog door naar boven, en dat moet gewoon afgekapt worden.

Maar zodra ZIJ een nieuwe aansluiting willen, moet het bij mij vervangen worden. Dat is prima, maar ik ga daar gewoon niet voor betalen (alla 3000 euro, inclusief het opknappen van de gang, die zij zelf verziekt hebben!!!), zij willen een nieuwe aansluiting, en als het dan bij mij vernieuwd moet worden VOOR HUN EIGEN BELANG dat is dat prima, maar dan gaan ze dat ook zelf betalen. Maar zij hammeren nu op het feit dat er in het koopcontract staat, dat ik kosten draag voor de het splitsen van de nutsvoorzieningen op de tweede etage....

Maar ik versta daaronder : Stop de toevoer naar boven toe, en ik ben gesplitst van de bovenste etage. Zo zou ieder simpel denkend mens toch denken? Toevallig had de jurist van de rechtsbijstand ook zoiets gehad, en die heeft niks hoeven betalen, maar hij wist niet of dat dezelfde situatie is geweest....

Als ze een nieuwe aansluiting willen, moet het bij mij vervangen worden. tja, daar kan ik niks aan doen denk ik dan....
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 10:02:09 #83
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_87448801
Ow Shanna wat een ellende meis! Ik gun je zo dat het nu eindelijk eens gedaan is met dat gezeur en dat je lekker in je prachtige huis kan gaan wonen. Je zou door dit drama bijna vergeten om daar van te genieten. ;*
pi_87449410
Op dat punt begin ik nu wel een beetje te raken ja.

Is het allemaal wel de moeite waard uiteindelijk? Vraag ik me nu steeds af...
Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal weg van mijn huis, maar er hangt nu zo'n zware last omheen.... Ik hoop dat ik er ooit nog van kan genieten zonder te denken aan al die ellende, en die onbeschofte vlerken!
pi_87449417
ik snap niet waarom ze zo moeilijk doen.
als ze het direct hadden gesplitst en het appartement hadden verhuurd hadden ze het geld nu al bijna terug gehad...
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 10:41:06 #86
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87449787
Splitsen is altijd een ramp als het in een bewoonde situatie moet gebeuren.

Ik kan me voorstellen dat het een flinke rem is voor je om t ekunnen genieten van je huis. Als het echter klopt dat er in je koopcontract staat dat je de kosten van het splitsen van de nutsvoorzieningen op je moet nemen vrees ik echter wel voor je.
Dat het op jou etage in orde is, is volgens mij dan niet relevant. Splitsen is splitsen waardoor iedereen daar een eigen meter heeft. De kosten die daarvoor worden gemaakt zijn dan dus voor jou... Het is niet anders, je hebt ervoor getekend. :{
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_87451524
Maar als ik de toevoer naar boven toe afsluit, ben ik toch gesplitst?
pi_87459105
Afsluiten is m.i. ook geen splitsen, hoe graag ik je ook gelijk zou geven ;). Maar bij een nieuwe meter voor jou moet je ook aan de nieuwe NEN voldoen o.i.d.? Hoe zwaar wordt dit gecontroleerd in de praktijk...?
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 16:03:10 #89
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87460116
onder splitsing word verstaan dat alle wooneenheden zelfstandig worden. Dat wil zeggen dat men niet van elkaar afhankelijk is voor de voorziening van nuts diensten als GWL. Tevens moet bij een splitsing het geheel kadestraal een zelfstandige eenheid vormen.

nadeel van splitsen van een oud huis, is dat dan het bouwbesluit van toepassing word op de nieuwe wooneenheden zoals die op het moment van splitsen gelden. Ik wete niet of de soep zo heet gegeten gaat worden,maar in het bouwbesluit staat bijvoorbeeld ook dat er dubbel glas moet zijn als ik me niet vergis.... Die dingen maken het splitsen van oude panden nu juist peperduur.

Electra bijvoorbeeld dat er al 40 jaar inzit en toen goed werd gekeurd kan door een splitsing worden afgekeurd. Het dient dan namelijk te voldoen aan de huidige eisen. Dit is bijvoorbeeld ook van toepassing op de aanwezige waterleidingen. Mijn vader heeft een pand in 020 willen splitsen. Toen bleek dat alle electra en alle waterleidingen vervangen moesten worden... Die heeft het toen maar afgeblazen.

Als in de koopovereenkomst is aangegeven en ondertekend door de partijen dat de koper de kosten van splitsing op zich zal nemen, betekend dat dat ALLE kosten die gemaakt worden om er zelfstandige wooneenheden van te maken voor rekening van koper komen.

Persoonlijk, maar dat ben ik, zou ik hier nooit mee akkoord zijn gegaan. Dit betekend namelijk dat je bijna een blanco cheque afgeeft. Wat valt er namelijk wel en wat niet onder.
Voorbeeld: Voor splitsing moet er een apparte electra kabel worden getrokken. Is koper ook aansprakelijke voor de kosten om dit netjes weg te werken of enkel voor de kosten om er een kabel te krijgen.

Wat staat er exact in dat koopcontract mbt de "alle kosten met betrekking tot splitsing" ? Als er niets specifiekes in staat vrees ik dat dit naar redelijkheid en billijkheid zal gaan. Dus wel betalen voor de kanel en het plaatsen en indien noodzakelijk, infrezen in muren en stuccen van muren, maar niet voor de dure verf die men erop wil hebben.

Ik vind het K*T voor je, maar mijn advies is om een goede advocaat dit alsnog even te laten bekijken. Rechtwinkel is leuk, maar uiteindelijk tricky.
Heb je geen rechtsbijstand afgesloten bij de koop van het huis? Als dat zo is, kun je alles wat betrekking heeft tot dit huis op hun bord gooien.

[ Bericht 5% gewijzigd door klusfoobje op 12-10-2010 16:09:51 ]
pi_87460117
Het stroomverbruik van je bovenbuurman komt nu op jouw rekening als ik het goed begrijp. Ook niet echt wenselijk. Het niet splitsen van de elektra is voor jou toch niet een reden om er nog niet in te trekken?

Het is wel behoorlijk kneuzig zeg. Je zei volgens mij dat het om een groep van 30 erfgenamen gaat. De installatie is dus ¤100,- p. erfgenaam of ¤3.000,- voor jouw alleen. Ze zullen onderling ook wel de druk op elkaar uitoefenen om zoveel mogelijk van die erfenis naar zich toe te harken. Zo gaat dat meestal met erfenissen. Triest hoor.

Wat staat er dan precies in het koopcontract over die splitsing? En op wiens naam staat die meter? Als die meter op jouw naam staat is het makkelijk, dan is het in hun belang dat die splitsing er komt toch en niet het jouwe?
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 16:04:51 #91
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87460165
Dat de groep erfgenamen uit 30 man bestaan maakt niet zoveel uit. Er is 1 persoon die tekenbevoegd is en die is dus aansprakelijk. Met hem of haar doe je zaken. Kortom, het is een overeenkomst tussen twee rechtspersonen waarbij TS er 1 is.

Het is ook niet belangrijk op wiens naam die meter staat. Er is sprake van een splitsing, alles moet dus geheel zelfstandig worden. Elke eenheid dient een meter te hebben in dat geval en dus TS en de andere eenheden....
pi_87460642
Ah ok, TS heeft een tussenetage gekocht van het te splitsen pand, de andere deel staat te koop en is nu nog eigendom van de erfgenamen. Stel dat het morgen verkocht wordt, voor wie zijn de kosten van het splitsen dan?
pi_87462210
quote:
onder splitsing word verstaan dat alle wooneenheden zelfstandig worden. Dat wil zeggen dat men niet van elkaar afhankelijk is voor de voorziening van nuts diensten als GWL. Tevens moet bij een splitsing het geheel kadestraal een zelfstandige eenheid vormen.
Dat klopt. En mijn baas heeft uitgezocht of er een splitsingsvergunning is afgegeven, maar die is helemaal niet afgegeven, dan kun je het nog op een bouwvergunning omdraaien, maar ook die is niet afgegeven, dus nu mag de rechtsbijstand uit gaan zoeken hoe het mogelijk is geweest dat ze een oud pand waarin alles nog oud is, zomaar gesplitst hebben gekregen, en wie dit toegezegd heeft.

quote:
Electra bijvoorbeeld dat er al 40 jaar inzit en toen goed werd gekeurd kan door een splitsing worden afgekeurd. Het dient dan namelijk te voldoen aan de huidige eisen. Dit is bijvoorbeeld ook van toepassing op de aanwezige waterleidingen. Mijn vader heeft een pand in 020 willen splitsen. Toen bleek dat alle electra en alle waterleidingen vervangen moesten worden... Die heeft het toen maar afgeblazen.
Wat dat betreft, alle electra in mijn huis is vervangen, en ik heb ook een nieuwe groepenkast, alleen is die dan nog niet aangesloten, en gaat het nog via de oude groepenkast (die overigens ook in mijn kast zit!!!) Mijn waterleidingen zijn ook allemaal vervangen, en ik heb ook een nieuwe cv-installatie.

quote:
Als in de koopovereenkomst is aangegeven en ondertekend door de partijen dat de koper de kosten van splitsing op zich zal nemen, betekend dat dat ALLE kosten die gemaakt worden om er zelfstandige wooneenheden van te maken voor rekening van koper komen.
Maar met betrekking tot de tweede etage. Zij willen een nieuwe aansluiting, waarom zou het dan logisch zijn dat ik de hele nieuwe door te trekken kabel vanaf straat door het hele pand zou moeten betalen? Het lijkt mij dat ik dan alleen mijn nieuwe meter betaal, wat zal het kosten? 100 euro max?

quote:
Persoonlijk, maar dat ben ik, zou ik hier nooit mee akkoord zijn gegaan. Dit betekend namelijk dat je bijna een blanco cheque afgeeft. Wat valt er namelijk wel en wat niet onder.
Voorbeeld: Voor splitsing moet er een apparte electra kabel worden getrokken. Is koper ook aansprakelijke voor de kosten om dit netjes weg te werken of enkel voor de kosten om er een kabel te krijgen.
Maar dat is de ontwetendheid van de koper (ik in dit geval) en gezien het feit alle meters op mijn verdieping aanwezig zijn, inclusief de groepenkast, ging ik ervan uit dat het een kwestie was van toevoer naar boven toe afkappen, en dan ben ik gesplitst, zo zou ieder normaal mens denken die er geen verstand van heeft. (Overigens was ik daar niet de enige in) We hebben het zelfs zo mondeling besproken, maar kon toen nog niet, omdat er iemand tijdelijk boven woonde, en omdat ik een vertrouwenspersoon ben (tja, ik zie nu eenmaal altijd het goede in een mens) heb ik toegestemd dit later te doen. Tja, toen is het kwartje ineens heel anders gaan rollen.

quote:
Wat staat er exact in dat koopcontract mbt de "alle kosten met betrekking tot splitsing" ? Als er niets specifiekes in staat vrees ik dat dit naar redelijkheid en billijkheid zal gaan. Dus wel betalen voor de kanel en het plaatsen en indien noodzakelijk, infrezen in muren en stuccen van muren, maar niet voor de dure verf die men erop wil hebben.
Exact staat er dit:
artikel- 24 Kosten splitsing, verwijderen vloerbedekking
Alle voorzieningen die nodig zijn voor het splitsen van de woning op de tweede verdieping, zullen door en voor rekening van koper uitgevoerd worden. Hieronder wordt verstaan het dichten van één doorgang en het maken van een nieuwe doorgang. Het plaatsen van brand/ rookmelders op netspanning en het splitsen van de nutsvoorzieningen. Dit alles volgens de door gemeente opgelegde specificaties welke aan deze overkomst zijn gehecht.

De nieuwe kabel gaat door een gezaamlijke ruimte, dus waarom moet alleen ik daar zorg voor dragen? Het blijft toch ten alle tijden dat de 3e etage nu zelf een nieuwe aansluiting moet regelen, wat heb ik daarmee te maken? Ik heb ermee te maken dat de electra verouderd is en er niet aan gewerkt mag worden op mijn verdieping, en dus vind ik het niet meer dan redelijk dat alleen IK de kosten draag voor MIJN verdieping.

quote:
Ik vind het K*T voor je, maar mijn advies is om een goede advocaat dit alsnog even te laten bekijken. Rechtwinkel is leuk, maar uiteindelijk tricky.
Heb je geen rechtsbijstand afgesloten bij de koop van het huis? Als dat zo is, kun je alles wat betrekking heeft tot dit huis op hun bord gooien.
Ik sta nog thuis ingeschreven, en mijn ouders hebben rechtsbijstand. Vrijdag heb ik met ze gebeld, en gisteren gemaild. Dus nog in afwachting.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 17:07:37 #94
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87462527
Holey mozes, meen je echt wat je daar schrijft ?

Ik hoop dat je je vergost want anders denk ik dat je idd een goede advocaat moet hebben. Ik heb respect voor wta je van je huis maakt, laat daar geen misverstand over zijn en ik hoop dat het allemaal goed gaat komen. Onwetendheid echter is geen excuus. Aannames doen in een koopcontract is the mother of alle fuckups heeft mijn vroegere manager erin gestampt.

Bij een splitsing dienen alle nieuw te ontstane zelfstandige wooneenheden aan het huidige bouwbesluit te voldoen, dan pas zal er een wettelijke splitsing plaatsvinden. Ik begrijp uit jou verhaal dat dat op jouw etage redelijk rond is. qua electra en waterleiding ( hoe is het met de rest (?))
Nu zal je duidelijk zijn dat ik mijn vingers voor je kruis mbt de passage in het koopcontract dat de splitsingskosten voor jou rekening zijn. De andere nieuwe eenheden moeten namelijk ook aan dat besluit voldoen....

Heb je het pand niet gekocht met een aankoop makelaar ?

Heb jij het pand gekocht of je ouders? Als je officieel nog thuis woont zou je misschien nog onder die verzekering vallen.

Ik hoop zo dat iemand met gaat vertellen dat ik het mis heb... :{w
---------------
Exact staat er dit:
artikel- 24 Kosten splitsing, verwijderen vloerbedekking
Alle voorzieningen die nodig zijn voor het splitsen van de woning op de tweede verdieping, zullen door en voor rekening van koper uitgevoerd worden. Hieronder wordt verstaan het dichten van één doorgang en het maken van een nieuwe doorgang. Het plaatsen van brand/ rookmelders op netspanning en het splitsen van de nutsvoorzieningen. Dit alles volgens de door gemeente opgelegde specificaties welke aan deze overkomst zijn gehecht.
----------------

Ik proef hier overigens wel een beetje ruimte hoor, om toch wat positiefs te brengen voor je. Vooral die laatste regel. Mocht het op de spits gaan dan zit daar waarschijnelijk je houvast. De verkopende partij heeft je in dat geval namelijk niet van alle (juiste) informatie voorzien.

Het is me even ontgaan waar je huis exact staat, maar hier wat meer info mbt Amsterdam.
http://www.splitsing.nl/amsterdam/vraag-en-antwoord.html

[ Bericht 9% gewijzigd door klusfoobje op 12-10-2010 17:21:05 ]
pi_87464168
Ik huur een vergelijkbaar pand in Rotterdam (qua leeftijd) dat ook gesplitst moet worden. Ik heb toen een drietal heren van de gemeenste op bezoek gehad en zij waren zeer coulant m.b.t. de regels. Ze hadden er bijvoorbeeld alle begrip voor dat de ornamentenplafonds niet worden vervangen ondanks dat ze niet voldoen aan de nieuwe eisen.

Ik zou dus ook 's met de dsv van Rotterdam contact opnemen als ik jou was.
pi_87471885
Loopt hier niet wat door elkaar?
Volgens mij is de juridische splitsing al rond (toch?) en gaat het dus alleen nog om de feitelijke splitsing, m.n. dus de nutsvoorzieningen zoals in dat art. 24 van de koopovereenkomst die je aanhaalde, staat.

In dat art. 24 wordt verwezen naar de aangehechte info van de gemeente. Wat staat daar dan in? Dat lijkt me wel van belang.

Verder, op eerste gezicht lijkt het mij dat de kosten van de splitsing van die nutsvoorzieningen (electra in dit geval dus) inderdaad voor jouw rekening komen, als ik art. 24 zo lees.

Maar ik kan je verhaal dat dat ook nog (heel veel) extra kosten met zich meebrengt (naast het aansluiten van twee nieuwe groepenkasten in plaats van één) niet helemaal volgen. Want:
Waarom is dat zo? Jullie hebben het namelijk over de plicht alles meteen te vervangen, maar dat is denk ik een plicht die voortvloeit uit het bouwbesluit, de NEN of whatever, maar niet iets wat voortvloeit uit de overeenkomst tussen jou en de verkopers zelf (tenzij dat dus in de aangehechte specificaties staat waar art. 24 wat over zegt). Toch?

Snappen jullie wat ik bedoel? Ik bedoel dus dat het me lijkt dat de kosten voor het splitsen van de elektra die jij op grond van art 24 moet dragen, ook echt enkel de kosten van het splitsen van de elektra zijn, oftewel het ervoor zorgen dat ieder een eigen meter heeft. Dat jij of zij dan verder verplicht bent in je eigen deel alles te vervangen, mag misschien zo zijn, maar dan moet je lekker verder zelf weten of je daar aan gaat voldoen of niet (wie komt daar immers achter?). Daar hebben de verkopers/buren verder niets meer mee te maken, dat staat immers niet in de overeenkomst.

Dus splits je alleen de elektra, maar vervang je verder niet alles, krijg je misschien de overheid op je dak, maar de buren/verkopers kunnen je niks maken. (Dat is tenminste wat ik nu uit jullie verhalen op kan maken.) Want wie handhaaft die regel (bouwbesluit, NEN, whatever) dat jij al je elektra zou moeten vervangen? Komen ze dat dan echt controleren? (En bovendien: weet je zeker dat het zo zit? Zoals iemand al min of meer zei: bij zo'n oud pand kan je toch bijna niet verwachten dat je alle elektra vervangt?)

Als ik het verkeerd heb begrepen en het vervangen van al jouw elektra misschien een voorwaarde is voor de juridische splitsing, die splitsing heeft al plaatsgevonden, toch? Dus dat is dan niet meer relevant.

Of misschien zie ik het verkeerd?

[ Bericht 9% gewijzigd door Beijtje op 12-10-2010 22:37:49 ]
pi_87478332
Ik weet het niet beijtje.

Misschien zie ik het wel verkeerd.

Ik zal het proberen kort uit te leggen (dat is ontzettend moeilijk, omdat ik natuurlijk ook niet alles op internet wil zetten).

Ten tijde van het kopen van dit huis, kreeg ik allereerst een koopcontract waarin vermeld stond dat ik als koper de kosten moest dragen voor het splitsen van de tweede, 3e en zolderverdieping. Dit heb ik toen aan laten passen, omdat ik niks met de etages boven mij van doen heb. Ik dacht toendertijd (en wie denkt dat nu niet als normaal persoon?) dat het voor mij simpel was, ik zou de toevoer van het gas, licht en water dat vanaf mijn etage liep af zou sluiten, en ik ben gesplitst van de bovenste etages.

Voor de duidelijkheid; Alle meters bevinden zich op de tweede (en dus mijn etage), vanuit mijn meterkast loopt er een enkele leiding (in dit geval electra) door naar de bovenste etages.

Dit hebben we toendertijd ook zo besproken. Ik heb ze toen uitgelegd (volgens mij heb ik dat zelfs in mijn eerste topic nog beschreven) dat ze nieuwe meters via aansluitingen.nl moesten aanvragen, en dat dat best een tijd kon duren. Daar hadden ze geen boodschap aan, want toen ik ze kennis gaf dat ik klaar was met het splitsen van mijn etage, zoals aangegeven in het koopcontract (dichten van een toegangsdeur naar muur, doorbreken van een muur (waar de schuifdeuren achter vandaan kwamen) en het aansluiten van brandmelders op mijn etage, werd ik tot halt geroepen, omdat er tijdelijk een zoon van 1 van de erfgenamen boven woonde, en hij dan dus geen gas, licht en water meer zou hebben. Ter goede aard heb ik toegestemd met uitstel van splitsing van de nutsvoorzieningen, en heb toen het koopcontract getekend (de werkzaamheden moesten eerst uitgevoerd worden, anders kon ik het huis niet kopen, toen heb ik dus ingestemd om die kosten te dragen (zoals in het koopcontract aangegeven) en heb dat dus ook gedaan. Op verzoek van hen, heb ik toen de nutsvoorzieningen voor HUN nog niet afgesloten. Nu ik dit typ., denk ik bij mezelf, stom wijf!! Maar goed, van je fouten moet je leren, en niet iedereen is zo aardig als ik. Op een begeven moment kreeg ik een email van hun makelaar (!!!!) dat als ik de toevoer zou afsluiten, ik ook meteen meters moest aanvragen voor de etage boven mij, en ik de kosten kom doorbelasten aan de eigenaren (dit krijg ik van een makelaar!!!!!) Dat kan dus helemaal niet, want de wet (vergeef me dat ik deze niet als artikel kan vernoemen) eist van de opdrachtgever die opdracht geeft tot splitsing dat alle te gesplitste etages voorzien moeten zijn van gas, licht, water, telefoonaansluiting en kabelaansluiting. DIT IS WETTELIJK VERPLICHT!!! Maar dat is een ander verhaal. Ik heb ze dit wederom uitgelegd, dat ik dat niet kan aanvragen, maar dat de eigenaren dat zelf moeten aanvragen.

En zo is het eigenlijk door blijven gaan, zij stellen eisen, ik moet ze vertellen dat die eisen helemaal niet mogelijk zijn. Om een recent voorbeeld te noemen. Het gas en water is gesplitst. Of ik met spoed de meters op mijn naam wilde overzetten, anders zouden ze overgaan tot afsluiting. Gas en electra gaan altijd (mits je een huis met propaan etc hebt) samen!!!! Ik kan het gas dus nog niet op mijn naam zetten, zonder daarbij de electra mee te nemen. Dit soort acties zijn van normale aard. Ze stellen eisen, maar checken van te voren niet of dat wel mogelijk is.
Wat betreft de electra. Ik heb 2 weken terug met hun contactpersoon bij de stedin gebeld, omdat ik wilde weten waarom er perse nieuwe electra toevoer (vanuit de straat) aangelegd moest worden. Hij vertelde toen dat mijn electra verouderd is, dat was voor het gebruik voor mijn huis helemaal geen punt, en kan ik gewoon blijven gebruiken, maar als de bovenburen een nieuwe aansluiting willen (wat dus moet anders kan dat huis niet verkocht worden –brengt mij meteen op de vraag of ze mijn huis dan ook wel zo mochten verkopen-) moet er dus een nieuwe standleiding en electra kabel doorgetrokken worden vanaf de straat door het hele pand, omdat er aan de huidige niet meer gewerkt mag worden. Nu rijst mij de vraag (daar ga ik morgen even achter aan), al mijn electra is vervangen, ik heb ook een nieuwe groepenkast, het enige wat voor mij nog uitgevoerd moet worden, is dus de huidige stroomtoevoer die nu op de “oude” groepenkast is aangesloten, aan te sluiten op mijn nieuwe groepenkast. Dan is het voor mij klaar. Dan ben ik gesplitst. Maar ik vraag me dus af of dat in de praktijk wel kan, gezien de meneer van die stedin zij dat er aan mijn oude electra niet meer gewerkt mag worden, ik weet niet of dat ook onder werk valt, of gewoon een simpele handeling is.
Wat ik me dan ook afvraag, moeten zij hun inpandige electra dan ook niet vervangen gezien dat ook verouderd is?
Vraag maar vooral raak, het is teveel om zo op te schrijven. Maar ik vind het gewoon niet realistisch dat ik moet opdraaien voor het volledig aanleggen van een nieuwe aansluiting en de bijkomende kosten mbt de etage die nieteens van mij is.
Is dat nou zo raar?
pi_87478604
quote:
Bij een splitsing dienen alle nieuw te ontstane zelfstandige wooneenheden aan het huidige bouwbesluit te voldoen, dan pas zal er een wettelijke splitsing plaatsvinden. Ik begrijp uit jou verhaal dat dat op jouw etage redelijk rond is. qua electra en waterleiding ( hoe is het met de rest (?))
Nu zal je duidelijk zijn dat ik mijn vingers voor je kruis mbt de passage in het koopcontract dat de splitsingskosten voor jou rekening zijn. De andere nieuwe eenheden moeten namelijk ook aan dat besluit voldoen....
Het klopt helemaal wat je daar zegt. Maar wat je schrijft gaat op de verkopende partij, en dus de opdrachtgever van de splitsing. Een opdrachtgever die opdracht geeft tot splitsing moet officieel zorg dragen dat er gas, licht, water, telefoonaansluiting, en kabelaansluiting in alle te splitsen etages aanwezig is, voordat er een splitsings vergunning kan afgegeven worden, dus ik ben benieuwd hoe ze dat gebreid hebben. (Wie weet mochten ze het huis zo wel helemaal niet verkopen, maar dat mag de rechtsbijstand uitzoeken) Ik ben een koper. Electra, gas, water alles is bij inpandig vervangen. Dat waren overigens geen eisen, dat heb ik uit eigen beweging gedaan, omdat het verouderd was, en ik nu eenmaal een handige vader heb. Het gaat gewoon puur en alleen om die meter (die blijkbaar verouderd is, 1992???) Of de leiding vanuit de straat die daar naartoe lopen.

quote:
Heb je het pand niet gekocht met een aankoop makelaar ?
Nee.

quote:
Heb jij het pand gekocht of je ouders? Als je officieel nog thuis woont zou je misschien nog onder die verzekering vallen.
Ik heb het pand zelf gekocht, maar sta nog ingeschreven en woon ook nog bij mijn ouders, dus ik mag dus nog gebruik maken van de rechtsbijstand.
pi_87478691
quote:
Het is me even ontgaan waar je huis exact staat, maar hier wat meer info mbt Amsterdam.
http://www.splitsing.nl/amsterdam/vraag-en-antwoord.html
Betreft Rotterdam.

Utrecht en Amsterdam zijn heel duidelijk over de splitsings regels in hun steden, over Rotterdam is er gewoon vrijwel niks over te vinden. Ik heb heel internet al uitgekauwd over dit onderwerp helaas.

Zo zijn er al verschilen tussen Utrecht en Amsterdam. In amsterdam heb je een splitsingsvergunning nodig voor huizen ouder dan 25 jaar, maar in Utrecht pas voor panden ouder dan 70 jaar/. (of andersom, weet ik even niet meer) dus dat verschilt ook nog eens per stad.

Nog even en ik kan zo instromen bij de gemeente.
pi_87479100
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 23:03 schreef Xs2Shanna het volgende:
Ik weet het niet beijtje.

Misschien zie ik het wel verkeerd.

Ik zal het proberen kort uit te leggen (dat is ontzettend moeilijk, omdat ik natuurlijk ook niet alles op internet wil zetten).
Ja snap ik...

quote:
Ten tijde van het kopen van dit huis, kreeg ik allereerst een koopcontract waarin vermeld stond dat ik als koper de kosten moest dragen voor het splitsen van de tweede, 3e en zolderverdieping. Dit heb ik toen aan laten passen, omdat ik niks met de etages boven mij van doen heb. Ik dacht toendertijd (en wie denkt dat nu niet als normaal persoon?) dat het voor mij simpel was, ik zou de toevoer van het gas, licht en water dat vanaf mijn etage liep af zou sluiten, en ik ben gesplitst van de bovenste etages.
Duidelijk dus: je hebt bedongen dat je alleen je eigen kosten draagt, lijkt me!

Alleen probleem is een beetje: een splitsing (ik ga even uit van feitelijke splitsing) impliceert dat er iets dat eerst gezamenlijk was, nu voor elk afzonderlijk geregeld wordt; het is dus één splitsing van de elektrische voorzieningen die leidt tot het hebben van elk je eigen aansluiting. Dat kan je niet echt los van elkaar zien: als jij je afsplitst, splitst noodzakelijk de rest zich ook af. Dus het is dan lastig te zeggen welke kosten bij welke verdieping horen. Als je begrijpt wat ik bedoel.

quote:
Voor de duidelijkheid; Alle meters bevinden zich op de tweede (en dus mijn etage), vanuit mijn meterkast loopt er een enkele leiding (in dit geval electra) door naar de bovenste etages.
Ok.

quote:
Dit hebben we toendertijd ook zo besproken. Ik heb ze toen uitgelegd (volgens mij heb ik dat zelfs in mijn eerste topic nog beschreven) dat ze nieuwe meters via aansluitingen.nl moesten aanvragen, en dat dat best een tijd kon duren. Daar hadden ze geen boodschap aan, want toen ik ze kennis gaf dat ik klaar was met het splitsen van mijn etage, zoals aangegeven in het koopcontract (dichten van een toegangsdeur naar muur, doorbreken van een muur (waar de schuifdeuren achter vandaan kwamen) en het aansluiten van brandmelders op mijn etage, werd ik tot halt geroepen, omdat er tijdelijk een zoon van 1 van de erfgenamen boven woonde, en hij dan dus geen gas, licht en water meer zou hebben. Ter goede aard heb ik toegestemd met uitstel van splitsing van de nutsvoorzieningen, en heb toen het koopcontract getekend (de werkzaamheden moesten eerst uitgevoerd worden, anders kon ik het huis niet kopen, toen heb ik dus ingestemd om die kosten te dragen (zoals in het koopcontract aangegeven) en heb dat dus ook gedaan. Op verzoek van hen, heb ik toen de nutsvoorzieningen voor HUN nog niet afgesloten. Nu ik dit typ., denk ik bij mezelf, stom wijf!! Maar goed, van je fouten moet je leren, en niet iedereen is zo aardig als ik. Op een begeven moment kreeg ik een email van hun makelaar (!!!!) dat als ik de toevoer zou afsluiten, ik ook meteen meters moest aanvragen voor de etage boven mij, en ik de kosten kom doorbelasten aan de eigenaren (dit krijg ik van een makelaar!!!!!) Dat kan dus helemaal niet, want de wet (vergeef me dat ik deze niet als artikel kan vernoemen) eist van de opdrachtgever die opdracht geeft tot splitsing dat alle te gesplitste etages voorzien moeten zijn van gas, licht, water, telefoonaansluiting en kabelaansluiting. DIT IS WETTELIJK VERPLICHT!!! Maar dat is een ander verhaal. Ik heb ze dit wederom uitgelegd, dat ik dat niet kan aanvragen, maar dat de eigenaren dat zelf moeten aanvragen.

En zo is het eigenlijk door blijven gaan, zij stellen eisen, ik moet ze vertellen dat die eisen helemaal niet mogelijk zijn. Om een recent voorbeeld te noemen. Het gas en water is gesplitst. Of ik met spoed de meters op mijn naam wilde overzetten, anders zouden ze overgaan tot afsluiting. Gas en electra gaan altijd (mits je een huis met propaan etc hebt) samen!!!! Ik kan het gas dus nog niet op mijn naam zetten, zonder daarbij de electra mee te nemen. Dit soort acties zijn van normale aard. Ze stellen eisen, maar checken van te voren niet of dat wel mogelijk is.
Tja, dit blijft allemaal raar inderdaad. Beetje onduidelijk hoe het nou precies juridisch zit...

quote:
Wat betreft de electra. Ik heb 2 weken terug met hun contactpersoon bij de stedin gebeld, omdat ik wilde weten waarom er perse nieuwe electra toevoer (vanuit de straat) aangelegd moest worden. Hij vertelde toen dat mijn electra verouderd is, dat was voor het gebruik voor mijn huis helemaal geen punt, en kan ik gewoon blijven gebruiken, maar als de bovenburen een nieuwe aansluiting willen (wat dus moet anders kan dat huis niet verkocht worden –brengt mij meteen op de vraag of ze mijn huis dan ook wel zo mochten verkopen-) moet er dus een nieuwe standleiding en electra kabel doorgetrokken worden vanaf de straat door het hele pand, omdat er aan de huidige niet meer gewerkt mag worden.
Hm. Ik snap het nog niet helemaal. Ik kan me voorstellen dat er om een eigen meter te hebben, je bovenburen en jij ieder een eigen aansluiting op de straat moeten hebben, dus dat er daarom een kabel moet worden getrokken vanaf de straat. Maar als ik het zo lees, lijkt het alsof dat normaal niet hoeft, maar dat het nu alleen moet omdat de elektra verouderd is.

Dan is het vervolgens de vraag: zijn dit jouw kosten van de splitsing, of zijn het de kosten van de twee verdiepingen erboven (of misschien gedeelde kosten)?

quote:
Nu rijst mij de vraag (daar ga ik morgen even achter aan), al mijn electra is vervangen, ik heb ook een nieuwe groepenkast, het enige wat voor mij nog uitgevoerd moet worden, is dus de huidige stroomtoevoer die nu op de “oude” groepenkast is aangesloten, aan te sluiten op mijn nieuwe groepenkast. Dan is het voor mij klaar. Dan ben ik gesplitst.
Ja idd alleen zijn dan de bovenburen afgesloten, dat is niet echt splitsing maar meer afsluiting dan he ;) Maar ik ben het met je eens dat het er op lijkt dat dit jouw kosten zijn, en de rest lijken meer hun eigen kosten voor de splitsing, gezien wat je hebt afgesproken (dat je niet de kosten van de andere verdiepingen wil dragen).

quote:
Maar ik vraag me dus af of dat in de praktijk wel kan, gezien de meneer van die stedin zij dat er aan mijn oude electra niet meer gewerkt mag worden, ik weet niet of dat ook onder werk valt, of gewoon een simpele handeling is.
Ja ik vraag me idd ook af wat er precies met dat "werken aan je elektra" wordt bedoeld.

quote:
Wat ik me dan ook afvraag, moeten zij hun inpandige electra dan ook niet vervangen gezien dat ook verouderd is?
Vraag maar vooral raak, het is teveel om zo op te schrijven. Maar ik vind het gewoon niet realistisch dat ik moet opdraaien voor het volledig aanleggen van een nieuwe aansluiting en de bijkomende kosten mbt de etage die nieteens van mij is.
Is dat nou zo raar?
Nee, niet raar lijkt me...

Edit: trouwens, volgens mij is het niet zo relevant of ze een splitsingsvergunning hadden. Of je een vergunning hebt om de juridische splitsing tot stand te brengen, staat los van de vraag welke afspraken jullie hebben gemaakt over het dragen van de kosten van de feitelijke splitsing. (Kan wel tot andere problemen leiden overigens, maar zo te horen heb je vooral last van de verkopers/buren en niet van de gemeente!)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')