Nogal bijzonder advies wat ik kreeg van de (sport) diëtiste.. daarom even het verhaal hier, kijken of er meer mensen hier ervaring mee hebben. In het kort komt het erop neer dat doordat ik weinig at ik te weinig energie had om vet te verbranden.
Ik sportte altijd al aardig wat, maar 3-4 maanden geleden is de hoeveelheid flink omhoog gegaan, racefiets tussen de 200-300km week, gemiddelde snelheid 30+, kom dus uit op 7-10u/week, om de dag, dus 2-3 uur elke 2e dag. Desondanks werd ik maar niet lichter. Ik ben niet dik, ondanks dat ik 89kg bij 1m81 weeg.. vooral grote beenspieren. Wel aardig wat vet op buik & rug, en dat wil ik weg hebben. 5kg moet er wel vanaf, zeker. Liefst 7-8kg.
Goed, ik at dus "gewoon", 's ochtends bord vers fruit/melk/muesli.. dan 5-6 bruine boterhammen, 's avonds kwam ik thuis met honger, en dus ging er flinke hoeveelheid naar binnen.. af en wat alcohol, weinig tussendoortjes. Nu is het advies van de sportdiëtist om véél meer te eten.. naast m'n ontbijt nog 10(!!) bruine boterhammen, en een lading zuivel. En dan avondeten. En 's avonds nog koek, en fruit..
Dat is hierop gebaseerd:
quote:
Op een gewone dag, zonder racefietsen, slaap jij gemiddeld 7 uur en daarnaast ben je dus
17 uur matig actief over de dag, dan verbrand je:
7 x 1,0 kcal x 88 kilo = 616 kcal
17 x 1,5 kcal x 88 kilo = 2244 kcal
Totaal 2860 kcal
Op een dag dat je wel fiets (heen en weer), gemiddeld 2 uur, daarnaast 7 uur slaap en nog
15 uur matig actief over de dag, verbrand je:
7 x 1,0 kcal x 88 kilo= 616 kcal
15 x 1,5 kcal x 88 kilo= 1980 kcal
2 x 16 kcal x 88 kilo= 2816 kcal
Totaal:5412 kcal
Daarover dit:
quote:
Naar aanleiding van jou eetdagboekje heb ik een gemiddelde daaruit gehaald, zonder gebak,
alcohol, zoutjes en dergelijke.
Jouw voeding komt dan gemiddeld op 1750 kcal, dit betekend dus dat je eigenlijk elke dag
tekort aan kcal binnen krijgt en je logischer wijs zou afvallen.
Helaas gaat dit niet altijd zo, jouw lichaam zit eigenlijk op alle dagen in een soort
‘hongersnood’, dit houdt in dat je lichaam te kort aan energie binnen krijgt en eigenlijk net
genoeg binnen krijgt om jouw hersenen, longen en hart te kunnen voorzien van energie. Op
het moment dat je dan extra dingen gaat eten, zoals een keer uiteten of een gebakje, dat je
lichaam dit gelijk op slaat om extra energie te hebben voor een volgende keer als jij hem te
weinig geeft.
Kort gezegd, hij heeft dus geen energie over om energie / kilo’s vet te verbranden, daarvoor
zou je dus extra moeten gaan eten.
10 boterhammen!?!?
quote:
Nu kan ik het me voorstellen dat je denkt jeetje wat moet ik veel gaan eten. Dit klopt,
maar je levert dan ook een topprestatie en daar heb je wel voeding voor nodig.
Nou, ik ben nu dus elke dag aan het eten, eten, eten.. Ik moet zeggen; op mijn "fietsdagen" voelt het wel erg prettig. Meer energie. En wat belangrijk is: ik weet dus als ik thuis kom niet zoveel meer, omdat ik voor het fietsen nog even 2 boterhammen naar binnen schuif. En op mijn rustdagen heb ik het idee dat ik meer herstel. Dus dat is wel fijn. Ook heb ik niet het gevoel dat ik teveel eet. Een trouwens alleen maar brood met magere producten, af en toe wat jam/honing. Geen Nutella meer dus..
Mensen met ervaring hiermee?