abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 10 juli 2010 @ 14:12:42 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_83881940
Wat vinden jullie van dat antwoord? Dus iemand komt naar jou voor advies over hoe hij moet handelen, dan is het standaard antwoord "jezelf zijn". Als hij naar een sollicitatie gesprek gaat, moet hij gewoon zichzelf blijven. Als ze nieuwe vrienden wilt maken, moet ze gewoon haarzelf blijven. Wilt ze gaan hospiteren, jezelf blijven. Wilt hij een date krijgen, gewoon jezelf blijven.

Op zich kan het wel een goed antwoord zijn, mits "jezelf" geen achterlijke idioot is. Ik bedoel, "jezelf" blijven werkt toch echt niet voor iedereen? Sommige mensen kunnen beter veranderen of "aanpassen". Klinkt hard, maar waar.

Natuurlijk moet de persoon zelf beslissen of hij gelukkig is met wie hij is en als hij gelukkig is, moet hij gewoon zichzelf blijven. Maar als de nadelen van "zichzelf blijven" groter is dan de voordelen, dan moet hij wel bereid zijn om te veranderen, vind ik.

N'ja, jouw mening?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_83881969
Nergens voor nodig om altijd maar ´jezelf´ te zijn.
pi_83882013
Wie ben je zelf? Dat kan kan niet eens iedereen beantwoorden
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 14:18:51 #4
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_83882069
Als iedereen maar "zichzelf" zou zijn, zaten de TBS klinieken vol.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_83882071
Ik denk dan altijd: bedankt man...
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_83882129
Je 'moet' je in bepaalde situaties kunnen aanpassen, maar over het algemeen zo zijn dat je je gewoon op je gemak/goed voelt.
pi_83882257
Je kunt wel jezelf zijn, maar er bestaat ook nog zoiets als decorum. Hoe kom je over bij anderen? Het kan best een goed idee zijn om jezelf daar bewust van te zijn als je een date wil hebben of succesvol wilt solliciteren.
'gewoon jezelf zijn' is ook een beetje een dooddoener. Er wordt 'op je gemak zijn' mee bedoeld en soms: doe gewoon wat je anders ook zou doen. Zodat de ander geen vertekend beeld van je krijgt.
Gaat het om een date of een sollicitatie, TS?
  zaterdag 10 juli 2010 @ 14:29:10 #8
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_83882310
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 14:21 schreef Franneh het volgende:
Je 'moet' je in bepaalde situaties kunnen aanpassen, maar over het algemeen zo zijn dat je je gewoon op je gemak/goed voelt.
Ja dat wel. Maar dan heb je gasten die niet bereid zijn om zich aan te passen naar de sociale gedrag en dan gaan klagen dat ze geen vrienden hebben en geen vriendin kunnen krijgen. Dan zijn ze depri omdat ze nergens bij horen en niemand hebben die om hun geeft, maar in de tussentijd blijven ze asociale achterbakse idioten.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 10 juli 2010 @ 14:31:03 #9
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_83882354
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 14:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Je kunt wel jezelf zijn, maar er bestaat ook nog zoiets als decorum. Hoe kom je over bij anderen? Het kan best een goed idee zijn om jezelf daar bewust van te zijn als je een date wil hebben of succesvol wilt solliciteren.
'gewoon jezelf zijn' is ook een beetje een dooddoener. Er wordt 'op je gemak zijn' mee bedoeld en soms: doe gewoon wat je anders ook zou doen. Zodat de ander geen vertekend beeld van je krijgt.
Gaat het om een date of een sollicitatie, TS?
Nee, niks van dat. Gaat niet eens over mij, hoewel ik vroeger ook hetzelfde hoorde toen ik jonger was.

Maar ja, je moet op je gemak voelen, maar vaak moet je ook bereid zijn om uit je comfort zone te gaan, of je comfort zone groter maken.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 14:31:41 #10
96981 DragonFire
Ik wil alleen maar zwemmen
pi_83882379
Altijd een vaag begrip, "jezelf zijn"
Vooral omdat je kan niet niet jezelf zijn, als het in jou zit om je gedrag te veranderen aan de hand van de persoon wie jij tegenover jou hebt zitten dan is dat dus jouw eigenschap en ben je dus jezelf. De enige wijze waarop je niet jezelf kan zijn is wanneer je het voor elkaar krijgt om in het lichaam te stappen van een ander en deze te besturen.
Even voor de duidelijkheid Fok! is geen datingsite!
  zaterdag 10 juli 2010 @ 14:32:01 #11
286493 raebyddet
teddybear maar dan omgedraaid
pi_83882391
Met "jezelf zijn" bedoelen ze dat je je zo gedraagt dat mensen een goed beeld van je krijgen maar dat je je toch aanpast in die zin dat je je nog wel op je gemak voelt. Dus sociaal, maar dan jezelf. Als iedereen "zichzelf" zou zijn dan hadden we een probleem.
"Nothing astonishes people so much as common-sense and plain dealing."
  zaterdag 10 juli 2010 @ 14:33:29 #12
245594 Pinterman
Luis in de pels
pi_83882429
Ik vind het een geweldig domme instelling, dat hele "jezelf zijn".

Je moet zijn wie je wíl zijn, niet tevreden nemen met wie je nu al bent (tenzij dat ook precies is wie je wilt zijn, maar dat lijkt me sterk).
Ik wens je een dolfijne dag
  zaterdag 10 juli 2010 @ 14:33:37 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_83882434
Als ik mezelf ben, ben ik een cynische, knorrige, ouwe ijsbeer...
Daar ga je de oorlog dus niet mee winnen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 14:35:28 #14
210501 right_turn
It's my turn
pi_83882477
Ik ben mezelf niet en jaren nooit geweest
Acht Cola, Acht Bier!
  zaterdag 10 juli 2010 @ 14:38:53 #15
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_83882580
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 14:35 schreef right_turn het volgende:
Ik ben mezelf niet en jaren nooit geweest
Ben je gelukkiger of ongelukkiger?

En in welke opzichte ben je jezelf niet geweest?
  zaterdag 10 juli 2010 @ 14:40:23 #16
96981 DragonFire
Ik wil alleen maar zwemmen
pi_83882613
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 14:38 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Hij is vaak de gangmaker op het verkeerde feest.
Even voor de duidelijkheid Fok! is geen datingsite!
pi_83882880
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 14:29 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ja dat wel. Maar dan heb je gasten die niet bereid zijn om zich aan te passen naar de sociale gedrag en dan gaan klagen dat ze geen vrienden hebben en geen vriendin kunnen krijgen. Dan zijn ze depri omdat ze nergens bij horen en niemand hebben die om hun geeft, maar in de tussentijd blijven ze asociale achterbakse idioten.
Dan is dat toch hun probleem als zij dat niet (willen) inzien? Als niemand daar contact meer mee heeft, heeft niemand er ook last van.
pi_83882955
Bij daten zou ik wel jezelf blijven, iemand moet jou leuk vinden om wie je bent anders val je later toch wel door de mand of ben je met iemand waar je niet jezelf kan zijn. En in een relatie is het wel belangrijk dat je jezelf kan zijn.

In andere gevallen wordt het een ander verhaal.
pi_83882988
En dan is het nog de vraag: wanneer ben je jezelf?
Wanneer speel je toneel en wanneer is iets gewoon een andere kant van jezelf?
  zaterdag 10 juli 2010 @ 14:59:27 #20
286493 raebyddet
teddybear maar dan omgedraaid
pi_83883075
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 14:55 schreef -Strawberry- het volgende:
En dan is het nog de vraag: wanneer ben je jezelf?
Wanneer speel je toneel en wanneer is iets gewoon een andere kant van jezelf?
Die grenzen zijn idd vaag, maar ik geloof dat mensen van zichzelf wel een goed beeld hebben van wanneer ze wel en wanneer ze geen toneel spelen. Dat is per persoon verschillend.
"Nothing astonishes people so much as common-sense and plain dealing."
  zaterdag 10 juli 2010 @ 15:01:00 #21
210501 right_turn
It's my turn
pi_83883108
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 14:38 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Het voelt alsof ik de schoenmaker bij de verkeerde leest ben
Acht Cola, Acht Bier!
  zaterdag 10 juli 2010 @ 15:02:13 #22
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_83883128
Ga even proberen om hier een samenhangend verhaaltje van te maken, want ik vind dit nogal afhankelijk van de situatie:

'Mezelf zijn' vertaal ik altijd als 'authentiek zijn': hetgene wat ik aan mijn omgeving laat zien, klopt met hoe ik het werkelijk ervaar. Ik ga niet net doen alsof ik me ergens thuis voel als dat niet geval is. Dan ben je niet 'jezelf' want je laat iets anders zien dan dat je voelt. Zal hooguit proberen me beter thuis te voelen en daarmee verandert dan ook mijn gedrag.

Uitzonderingen vind ik bijvoorbeeld een sollicitatie. Je kunt niet enorm zenuwachtig gaan doen, onder het mom van "dan ben ik in ieder geval authentiek ".
Maar je kunt wel jezelf zijn in de zin van: als het bedrijf van medewerkers vraagt dat ze flexibel zijn, dan kun je die kant in jezelf wat meer aanspreken, ondanks dat je misschien tegelijkertijd de dingen behoorlijk onder controle wilt hebben. Ik denk dat mensen van veel eigenschappen wel iets in zich hebben, het is maar net welke kant van jezelf je aanspreekt en de situatie bij je oproept.
Maar ben je nu helemaal niet flexibel, dan weet ik niet of het handig is om net te doen alsof je dat wel bent. Zo'n toneelstuk is bijna niet vol te houden. Jezelf anders voordoen dan je bent kan een keer, maar dat volhouden is moeilijk. Volgens mij raak je jezelf dan op een gegeven moment 'kwijt'.

Samengevat: je kunt soms wel een kant van jezelf laten zien, die gepast of slim is in een bepaalde situatie. Maar dat moet wel een kant van jezelf zijn, die ergens wel aanwezig is.
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_83883390
Als je een goede eerste indruk wil maken hoef je niet jezelf te zijn.
Om iets over langere termijn succesvol te laten verlopen (relatie, baan), is het wel nodig dat je jezelf bent / kunt zijn.
pi_83883551
Maar jezelf veranderd ook vaak genoeg door levenservaringen naarmate je ouder wordt. Naar mijn idee kun je nooit 100% jezelf zijn behalve bepaalde karaktereigenschappen en bepaalde normen&waarden natuurlijk
  zaterdag 10 juli 2010 @ 16:16:28 #25
245489 IceBeach
Ice... on the beach
pi_83884856
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 14:12 schreef Keep_Walking het volgende:
Op zich kan het wel een goed antwoord zijn, mits "jezelf" geen achterlijke idioot is. Ik bedoel, "jezelf" blijven werkt toch echt niet voor iedereen? Sommige mensen kunnen beter veranderen of "aanpassen". Klinkt hard, maar waar.
Wil je bijv. een leuke date scoren dan zal dat idd niet lukken als je je gedraagt als een 'achterlijke idioot'. Dan is 'jezelf zijn' echt niet voldoende en zul je toch eerst wat meer skills moeten leren.
Emperor Meiji: I am a living god. As long as I do what they think is right.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')