abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83837201
Etappe 6: Montargis - Gueugnon (227.5km)

De zesde etappe is de voorlopig laatste kans voor de sprinters, vanaf morgen komen de klimmers aan bod. Het is echter geen simpel abc'tje zoals de afgelopen twee dagen, want het is de langste rit van de ronde en er wordt over een behoorlijk geaccidenteerd terrein gereden.

Het startschot wordt gegeven in Montargis, waar gisteren nog de aankomst lag, voor een beschrijving van deze stad verwijs ik naar de voorbeschouwing op etappe 5. De aankomstplaats Gueugnon is een dorpje met amper 8.000 inwoners aan de rivier de Arroux in het departement Saône-et-Loire en de regio Bourgogne, zo'n 110km ten zuidwesten van de regionale hoofdstad Dijon.

Gueugnon

Gueugnon duikt in 876 voor het eerst op in een geschreven bron onder de naam Quininum, maar is waarschijnlijk al in de Romeinse tijd gesticht. Het was lange tijd een nietszeggend dorpje dat vooral van de veeteelt leefde, maar halverwege de 19e eeuw kwam het tot leven door de opening van de ijzermijnen en het ontstaan van diverse smederijen. Gueugnon begon echter pas echt te groeien in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw nadat er een grote staalfabriek werd geopend en duizenden arbeiders zich hier vestigden.
De lokale economie is sindsdien vrijwel volledig afhankelijk van deze Ugine fabriek, onderdeel van Arcelor-Mittal. Sinds de jaren '70 zijn een aantal keer arbeidersplaatsen verloren gegaan, waardoor het aantal inwoners ook is teruggelopen van maximaal bijna 11.000 naar tegenwoordig ongeveer 8.000.

De lokale voetbalclub FC Gueugnon speelt op het derde niveau en zorgde in 2000 voor een sensatie door de Coupe de la Ligue (het tweede bekertoernooi in Frankrijk) te winnen door Toulouse, Strasbourg en in de finale Paris Saint-Germain te verslaan. Het veredelde amateurclubje mocht in het volgende seizoen aantreden in de UEFA Cup waar het in de eerste ronde werd uitgeschakeld door het Griekse Iraklis.

Er komen geen bekende personen uit Gueugnon, dat ook pas voor de eerste keer de Tour mag verwelkomen. Het is echter wel de streek van tweevoudig Tourwinnaar Bernard Thévenet, die in een dorp 30km ten zuidoosten van Gueugnon geboren is. Thévenet won o.a. 2x de Tour (1975, 1977) + 9 ritten, 2x de Dauphiné Libéré (1975, 1976) en hij werd in 1973 Frans kampioen op de weg.

De etappe is met 227.5km de langste van de ronde en voert de renners over vier hellingen van de vierde categorie, waarvan de laatste op 23km van de streep de lastigste is (2.3km á 4.5%). Het mag normaal gesproken geen problemen opleveren voor de sprinters, maar door de lengte, het geaccidenteerde parcours en de hitte hebben de vluchters van de dag wel iets meer kans dat ze de zegen van het peloton krijgen dan de afgelopen dagen.

dutchsl.blogspot.com

[ Bericht 0% gewijzigd door DutchSL op 09-07-2010 09:09:04 ]
  vrijdag 9 juli 2010 @ 09:00:57 #2
40566 Ericr
Livewrong
pi_83837287
Voorlopig de laatste saaie etappe, op naar de heuvels en bergen.
pi_83837580
@dutchSL: dank voor de mooie voorbeschouwing en dat er nog vele mooie mogen volgen!
pi_83837725
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 09:00 schreef Ericr het volgende:
Idd.
pi_83837880
Massasprintje?
  vrijdag 9 juli 2010 @ 09:28:34 #6
6509 vanDaal
-isme-er-eentje
pi_83838041
Zal Cav wel weer worden vandaag.

Iemand ergens gelezen hoe de zaken er bij Garmin voorstaan, is het Dean of Farrar vandaag?
pi_83838097
farrar werd gisteren alweer tiende geloof ik, dus denk dat ze weer voro hem gaan
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  vrijdag 9 juli 2010 @ 09:33:27 #8
6509 vanDaal
-isme-er-eentje
pi_83838162
Vraag is alleen of dat toevallig zo uit kwam, of dat het een bewuste actie was.

-edit-
Dean trekt hem aan voor Farrar zo te zien, maar die komt wel echt tekort op het moment.
pi_83839209
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 09:33 schreef vanDaal het volgende:
Vraag is alleen of dat toevallig zo uit kwam, of dat het een bewuste actie was.

-edit-
Dean trekt hem aan voor Farrar zo te zien, maar die komt wel echt tekort op het moment.
Bedoeling was Dean, met Farrar als zogeheten sweeper. Bedoeling was dat Millar vol door zou trekken, maar door de gevolgen van de valpartijen eerder in de Tour hield hij het niet zo lang vol als normaal. Het viel dus te vroeg stil. Toen Farrar zag dat Renshaw en anderen over Garmin-trein heen kwamen ging hij erachteraan. Vandaag zal hetzelfde werken bij een massasprint denk ik, of misschien toch voor Hunter?
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_83839407
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 10:11 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Bedoeling was Dean, met Farrar als zogeheten sweeper. Bedoeling was dat Millar vol door zou trekken, maar door de gevolgen van de valpartijen eerder in de Tour hield hij het niet zo lang vol als normaal. Het viel dus te vroeg stil. Toen Farrar zag dat Renshaw en anderen over Garmin-trein heen kwamen ging hij erachteraan. Vandaag zal hetzelfde werken bij een massasprint denk ik, of misschien toch voor Hunter?
Het maakt eigenlijk niet uit wie, maar ze moeten de treinen van Lampre en HTC laten ontsporen door bv. al vroeg te gaan zoals Hondo. Met Millar of Dean zouden dat kunnen met Farrar/Hunter/Dean in het wiel.

Ik verwacht vandaag echter Ciolek. Reed gisteren ook goed en ik hoop voor hem dat hij ook eens een etappe pakt:

1. Ciolek
2. Cavendish
3. Petacchi
4. McEwen
5. Hushovd
pi_83839439
Zijn ook wel kansen voor de vroege vluchters vandaag, als het een grote groep is. Denkt Moerenhout ook.
pi_83839582
In de Pers staat dat het vandaag drie graden warmer wordt dan gisteren (gisteren 44 graden ). Moerenhout zegt op twitter dat het donkere lucht is en wel eens kan gaan regenen ofzo.

Kansen voor ontsnappers denk ik niet. Zeker niet met die warmte. Met wat regen zou het kunnen, zoals vorig jaar met Haussler en Chavanel.
pi_83839856
Regen speelt nu geen rol. Als er een groep van 10 man ontsnapt wordt het een vlucht die stand houdt.
pi_83840116
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 10:30 schreef RogerGarcia het volgende:
Regen speelt nu geen rol. Als er een groep van 10 man ontsnapt wordt het een vlucht die stand houdt.
Mwah, ik weet het niet. De groene trui zit er voor veel sprinters nog in, Cavendish heeft gister vertrouwen opgedaan, Hushovd ziet een iets lastigere etappe als ideaal, Lampre rijdt zeker. Het zou kunnen, maar ik ben er niet van overtuigd.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_83840277
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 10:37 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Mwah, ik weet het niet. De groene trui zit er voor veel sprinters nog in, Cavendish heeft gister vertrouwen opgedaan, Hushovd ziet een iets lastigere etappe als ideaal, Lampre rijdt zeker. Het zou kunnen, maar ik ben er niet van overtuigd.
De kans is heel groot dat het gewoon een sprint wordt, dit is voorlopig de laatste kans voor de sprinters. Daarnaast hebben we nog maar 2 echte sprints gehad deze TDF, een stuk minder dan normaal.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_83840421
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 10:37 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Ik denk dat HTC eerder gaat rijden samen met Milram en Sky. En HTC zal wel weer Syvtsov (o.i.d.) op kop zetten en dan Lampre misschien Bole. Dan komt Cervelo, maar waarom die rijden is me een raadsel aangezien Hushovd juist belang heeft bij GEEN massasprint omdat hij z'n trui dan kan kwijtraken.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 10:51:46 #17
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_83840684
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 09:00 schreef Ericr het volgende:
Ik hoop het.

In de Tour zijn bergetappes vaak saai. Zie: Arcalis en Ventoux vorig jaar.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 10:56:06 #18
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_83840868
quote:
johnlelangue In team bus to start; rain, rain, rain...not ideal weather for the longest stage of this Tour.
34 minutes ago reply
pi_83840904
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 10:51 schreef SuikerVuist het volgende:

[..]

Ik hoop het.

In de Tour zijn bergetappes vaak saai. Zie: Arcalis en Ventoux vorig jaar.
Die waren inderdaad jammer maar die met de gebroeders Schleck en Contador was wel leuk
  vrijdag 9 juli 2010 @ 11:04:51 #20
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_83841311
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 10:56 schreef Mercurial het volgende:

[..]

Die waren inderdaad jammer maar die met de gebroeders Schleck en Contador was wel leuk
Ik vond de rit naar Verbier leuker.

2 "leuke" bergetappes in een rittenkoers van 3 weken is natuurlijk niet echt veel.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 11:20:13 #21
11102 knep
Mountainfreak
pi_83842199
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 10:56 schreef Beregd het volgende:

[..]

Behoorlijke buien in Bourgondië inderdaad. Maar het zal toch wel veel droog zijn.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 11:50:56 #22
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_83843958
Er zijn in deze Tour niet zoveel sprintgelegenheden (op papier dan toch), dus ik denk niet dat de sprintersploegen er eentje gaan laten lopen.

Wel heel veel middengebergte, dat is geschikter voor ontsnappingen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_83844589
Ze zijn gestart. Ik moet weten tot hoe laat ik de opname instel.. 227km is toch wel zo'n 5 uur en 30 min, dus als ik tot 18.00 opneem red ik t wel toch?
Where facts are few, experts are many.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 12:03:09 #24
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_83844671
Sowieso de eerste week, dan houden ontsnappingen niet stand, dat is de laatste jaren altijd zo, en ik wel best wel nog een sprintje zien ook.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 12:22:50 #25
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_83845416
de ontsnapping van de dag:

perez moreno, lang, perget

gezellig met zijn drie zodanig dat ze zich in het peleton over niks druk moeten maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')