abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 november 2010 @ 21:06:14 #101
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_88489521
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 20:25 schreef exode het volgende:
Sowieso vind ik het vreemd dat mensen roepen dat ¤ 20.000 schuld niet veel is en ¤ 100 per maand makkelijk op te hoesten is. Mijn inziens is een schuld altijd teveel en zo snel mogelijk aflossen zeker met de belabberde spaarrentes van tegenwoordig.

Daarnaast betaalt TS ¤ 100 per maand nav een draagkrachtmeting. ¤ 100 is dus voor hem wel veel (of zijn draagkrachtmeting klopt niet). Hij moet eigenlijk meer betalen per maand om binnen 15 jaar af te lossen.
¤20k is best een fors bedrag voor velen. En er is ook niks tegen lekker aflossen als je daar zin in hebt. Maar in een samenleving waar veel mensen zich voor ¤200k of meer in de schulden steken voor een huis tegen veel slechtere rente en voorwaarden, is het geen gek idee om de DUO zo traag mogelijk af te lossen. Het kost een hoop geld als je een lening tegen 2.5% gaat aflossen om daarna tegen 4.5% weer geld te lenen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuītief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_88489901
quote:
7s.gif Op maandag 8 november 2010 21:06 schreef eleusis het volgende:

[..]

¤20k is best een fors bedrag voor velen. En er is ook niks tegen lekker aflossen als je daar zin in hebt. Maar in een samenleving waar veel mensen zich voor ¤200k of meer in de schulden steken voor een huis tegen veel slechtere rente en voorwaarden, is het geen gek idee om de DUO zo traag mogelijk af te lossen. Het kost een hoop geld als je een lening tegen 2.5% gaat aflossen om daarna tegen 4.5% weer geld te lenen.
een huis is sowieso wel een lekker onderpand he, niet echt vergelijkbaar. Tevens is de rente 4% geen 2,5%. Ook zijn de starterssalarissen het laatste jaar 15% gedaald, dus het idee dat je met een studie een goed betaalde baan zult krijgen is ook een achterhaalt. Beter hou je de studieschuld onder de 10k.

maar goed een ieder zijn eigen idee.
pi_88489933
2x

[ Bericht 99% gewijzigd door ThaRock101 op 08-11-2010 21:13:23 ]
  maandag 8 november 2010 @ 21:23:20 #104
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_88490614
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 21:12 schreef ThaRock101 het volgende:
een huis is sowieso wel een lekker onderpand he, niet echt vergelijkbaar.
Dat onderpand is fijn voor de bank, maar juist een risico voor de lener. Als je die ¤20k aflost en daarna de ¤20k van de bank leent, is je risico bij wanbetaling sterk gestegen. Een bank kan je vrij eenvoudig uit je huis gooien. DUO daarentegen is de meest relaxte schuldeiser die je je kan wensen.

Je zou natuurlijk wel kunnen zeggen dat het dankzij de hypotheekrenteaftrek niet zo veel uitmaakt aan wie je aflost, maar dan blijven toch de DUO-voorwaarden beter dan bij een hypotheek.
quote:
Tevens is de rente 4% geen 2,5%.
Hangt er vanaf wanneer je bent afgestudeerd; het loopt een beetje gelijk met de lange rente. Wie in 2009 afstudeert, heeft nu een rente van 2.39% [1].
quote:
maar goed een ieder zijn eigen idee.
Dat wel :)
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuītief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 8 november 2010 @ 22:05:45 #105
297051 schaal_9
Caissičre B
pi_88493401
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juli 2010 20:32 schreef Socios het volgende:

[..]

Belachelijk dat ze dat als reden opvoert. Daar staat zij helemaal buiten.
Dit zegt al hoe sterk de onderhandelingspositie van de Nederlandse vrouw is op de relatiemarkt en dat de man weinig te willen heeft. Maar hopelijk zijn dit uitzonderingen.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_88494580
Ik betaal 4,17% dus ik heb vorig jaar een flinke aflossing gedaan en zal dat dit jaar nog een keer doen. Of ik doe een extra storting in mijn hypotheek :P.

En 20.000 studieschuld is een hoop geld maar niet onoverkomelijk.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_88494794
Plus, het is niet zo'n gek idee om een duizendje of 15 achter de hand te hebben voor het geval dat je C.V. kapot gaat of je dak gaat lekken (als je huiseigenaar bent), als je je baan kwijtraakt, je alleen-WA verzekerde auto in de prak rijdt, etc. Wat dat betreft zou ik ook zeggen eerst buffertje aanleggen en daarna aflossen. Kun je gelijk eerst een tijdje uitproberen of je bijv. 300 euro per maand wel kunt missen.
pi_88505277
quote:
7s.gif Op maandag 8 november 2010 21:06 schreef eleusis het volgende:

[..]

Eens echter ik ben opgevoed met 'geen schulden maken en anders zo snel mogelijk aflossen'.

Mijn vriendin betaalt nu 4,17% op haar studieschuld, spaarrente is 2,5% dus wij lossen lekker af in plaats van nog meer te sparen, vast bedrag per maand en als het een keer kan of we willen, lossen we extra af.

15 jaar ¤ 100 per maand betalen aan iets uit het verleden is vervelend en frustrerend. Dat een vrouw je ervoor verlaat vind ik echter niet echt aannemelijk...maar dat is al door mensen hier geroepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')