FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Oude Colnago racefiets, wat nog waard?
Drommelsch85woensdag 7 juli 2010 @ 22:44
Van huis uit heb ik een racefiets meegenomen die eigenlijk overbodig is. Hij fietst nog prima, maar de banden zijn erg slecht (verdroogd). Het is een 1980s Colnago fiets met Columbus frame, dat is nog wat ik ervan heb kunnen vinden op internet. Zelf weinig kennis van.

Wat moet zoiets nog opbrengen? Het is wel een fatsoenlijk merk (Rabo ploeg had Colnago fietsen in gebruik tot 2008)



solairewoensdag 7 juli 2010 @ 22:46
wat de gek er voor geeft
9611Nielswoensdag 7 juli 2010 @ 22:46
Eurootje of 25 denk ik?
Haquewoensdag 7 juli 2010 @ 22:49
30 geboden, zoek nog een stationsfiets
Turquaz52woensdag 7 juli 2010 @ 23:01
dalijk is ie goud waard omdat het een oldtimer klasieker is ofzo
SNArkywoensdag 7 juli 2010 @ 23:03
Weet je wat de framemaat is?
Haquewoensdag 7 juli 2010 @ 23:07
misschien heb je hier wat aan: http://cgi.ebay.nl/Vintag(...)ration-/330422591828
Is 330euro geboden voor een fiets die nog wat moet worden opgeknapt en de jouwe ook zo te lezen.
solairewoensdag 7 juli 2010 @ 23:09
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:07 schreef Haque het volgende:
misschien heb je hier wat aan: http://cgi.ebay.nl/Vintag(...)ration-/330422591828
Is 330euro geboden voor een fiets die nog wat moet worden opgeknapt en de jouwe ook zo te lezen.
oew das nog best veel
Daantkewoensdag 7 juli 2010 @ 23:10
Ligt er ook aan welke groepen erop zitten (remschoenen, derailleur etc.)
Turquaz52woensdag 7 juli 2010 @ 23:15
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:07 schreef Haque het volgende:
misschien heb je hier wat aan: http://cgi.ebay.nl/Vintag(...)ration-/330422591828
Is 330euro geboden voor een fiets die nog wat moet worden opgeknapt en de jouwe ook zo te lezen.
Wat zei ik?!!
feelsgoodmanwoensdag 7 juli 2010 @ 23:24
Mooi ding.
Drommelsch85woensdag 7 juli 2010 @ 23:52
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:07 schreef Haque het volgende:
misschien heb je hier wat aan: http://cgi.ebay.nl/Vintag(...)ration-/330422591828
Is 330euro geboden voor een fiets die nog wat moet worden opgeknapt en de jouwe ook zo te lezen.
Morgen de fiets maar even napluizen op stickers, maten en data zodat ik wat meer te weten kom
De mijne is wel in wat betere staat, geen roest. Alleen zadelhoes niet meer zo mooi en banden verdroogd. Qua mechaniek helemaal prima. Alles nog origineel.





[ Bericht 5% gewijzigd door Drommelsch85 op 08-07-2010 00:02:17 ]
Drommelsch85vrijdag 9 juli 2010 @ 15:03
Inmiddels wat meer info:

Stuur: 3TTT Competizione / Stronglight
Velgen: WOLBER Profil 20, 700 titane chrome magnesium
Zadel / zaldelpen: San Marco
Versnelllingen: Campagnolo Nuovo Record (inderdaad). 6 tandwielen achter, 2 voor
Trapas: Campagnolo
Frame: Gilco Design Columbus S4…? (sticker onleesbaar)
Frame maat: 60 cm
Banden: Michelin Liberty 22x100? (verdroogd en scheurtjes)
Remmen: Campagnolo Brev Int

[ Bericht 1% gewijzigd door Drommelsch85 op 09-07-2010 15:46:54 ]
Okselvrijdag 9 juli 2010 @ 15:04
Tandwielen zien er nog aardig uit

Wat voor campa remmen?
Drommelsch85vrijdag 9 juli 2010 @ 15:47
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 15:04 schreef Oksel het volgende:
Tandwielen zien er nog aardig uit

Wat voor campa remmen?
Staat alleen maar 'Campagnolo Brev Int.' op.
Revolution-NLvrijdag 9 juli 2010 @ 16:15
Dat is een oudje
Cyclonistvrijdag 9 juli 2010 @ 18:55
Oude colnago's, concorde's en pinarello's zijn altijd nog wel wat waard, ik zou hem zelf houden en opknappen
Drommelsch85maandag 12 juli 2010 @ 17:30
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 18:55 schreef Cyclonist het volgende:
Oude colnago's, concorde's en pinarello's zijn altijd nog wel wat waard, ik zou hem zelf houden en opknappen
Nee hij staat gruwelijk in de weg, ik ben niet zo'n wielrenner en ik kan het geld goed gebruiken, bijv. voor een mooi videostatief (manfrotto/sachtler/gitzo) met fluid balhoofd.

[ Bericht 3% gewijzigd door Drommelsch85 op 12-07-2010 17:42:48 ]
Palomarmaandag 12 juli 2010 @ 18:06
Denk dat je blij mag zijn met max. 100-150 euro. Ook al is ie 'speciaal', er moet wel iemand zijn die er veel geld voor over heeft. Meeste mensen die zo'n oude fiets kopen willen er een om af en toe met mooi weer een rondje op te fietsen. Dan moet het niet teveel kosten, anders kopen ze wel een nieuwe (voor 400-500 heb je al een nieuwe). Heb je ook meteen meer versnellingen, shifters op het stuur e.d.
ellevehC86maandag 12 juli 2010 @ 19:06

Dat frame, de "S4" is gemaakt in opdracht van Eddy Merkx, ik heb even een half uurtje op internet gezocht en de "S4" staat voor het diamantachtige profiel van het frame, deze is gemaakt omdat Eddy Merkx het de normale SLX te flexibel vond.

De S4 is dus een stapje specialer vanwege haar stuggere frame.

De fleshouder doet vermoeden dat de fiets van laat jaren 80 begin jaren 90 is.

En nu na dit verhaal wilt u natuurlijk weten wat dit object waard is?

750 tot 1500 Euro in deze staat voor een liefhebber.

[ Bericht 25% gewijzigd door ellevehC86 op 12-07-2010 19:15:12 ]
Drommelsch85dinsdag 13 juli 2010 @ 01:26
quote:
Op maandag 12 juli 2010 19:06 schreef ellevehC86 het volgende:
[ afbeelding ]
Dat frame, de "S4" is gemaakt in opdracht van Eddy Merkx, ik heb even een half uurtje op internet gezocht en de "S4" staat voor het diamantachtige profiel van het frame, deze is gemaakt omdat Eddy Merkx het de normale SLX te flexibel vond.

De S4 is dus een stapje specialer vanwege haar stuggere frame.
Nee, even serieus Heb je daar een bron van?
quote:
Op maandag 12 juli 2010 18:06 schreef Palomar het volgende:
anders kopen ze wel een nieuwe (voor 400-500 heb je al een nieuwe). Heb je ook meteen meer versnellingen, shifters op het stuur e.d.
Gelukkig zijn er een hoop oldtimerliefhebbers, al dan niet fietsen.
ellevehC86dinsdag 13 juli 2010 @ 03:07
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 01:26 schreef Drommelsch85 het volgende:

[..]

Nee, even serieus Heb je daar een bron van?
[..]

Gelukkig zijn er een hoop oldtimerliefhebbers, al dan niet fietsen.
http://www.bikeforums.net/archive/index.php/t-107158.html
quote:
sorry, I was ridiing all day in Brooklyn looking for some hipsters on track bikes to ride with. (ducks for cover). then I thought I came upon one when I realized it was just a reflection in the mirror;)
It's Columbus exclusive Gilco Design tubing for Colnago. This is the supposed story of how it came about:

It is known; however, that the current trademark Gilco tubing used by Colnago, in which the main tubes are sort of diamond-shaped instead of round resulted from Merckx's opinion that Colnago's frames did not descend well. Comparing them to DeRosa's, Merckx felt the Colnago to be too flexible.

Upon hearing this, Ernesto set about remedying the problem, even though it was the only complaint he had heard regarding his frames' performance.

But if Eddy Merckx feels your bike is too flexible, you should heed the advice and make changes. Colnago did not want to add weight to the bike design he had worked hard to lighten, so he decided to increase the torsional rigidity without adding weight.

With some work using an ordinary shop mandrel on normal round tubes, he flattened all four sides of the tubes to decrease flexibility under pedalling forces, and unknowingly produced his future trademark.

For many years now, Columbus has drawn the diamond-shaped tubes to Colnago's specification, and two decades of racing have proven the merits of the idea. The resulting frame is light, stiff and offers a compliant ride quality, all of the attributes of a great race bike.

In my honest opinion of riding this bike for the last month, I have to say that this is the sickest ride.
Torsional stiffness yet super plush and compliant. It's all true. F.F.