Coelho | maandag 5 juli 2010 @ 16:29 |
Zojuist werd ik gebeld door de garage nadat ik mijn auto vanwege een controlelampje weggebracht heb. Er blijkt een bougie defect te zijn en nu zegt de monteur dat ik ze het beste alle 4 tegelijk kan laten vervangen omdat de anderen zullen volgen. Omdat ik altijd al twijfel aan de zin en/of onzin van het vervangen van beide koplampen als er 1 defect is, gaan hier ook weer mijn nekharen rijzen. Is dit een verkooptruc of doe ik er echt beter aan? De grap kost 200 euro voor 4 bougies. Vroeger draaide ik ze zelf in mijn brommer, dus geen idee waarom dit zo duur moet zijn. Dus: klopt het inderdaad dat alles vervangen moet worden en hoe is de prijs? | |
Under_Score | maandag 5 juli 2010 @ 16:34 |
zal wel 40 euro aan materiaal kosten zijn, en 160 euro uurloon van de monteur. serieus, hoe duur zijn bougies nou eigenlijk? | |
Mercer | maandag 5 juli 2010 @ 16:43 |
200 euro voor 4 bougies? je maakt een grapje zeker? ![]() | |
Coelho | maandag 5 juli 2010 @ 16:45 |
Nissan Micra, bij de merkdealer. | |
longinus | maandag 5 juli 2010 @ 16:45 |
200 euro voor 4 bougie's, gewoon zelf vervangen maar he ![]() | |
Mercer | maandag 5 juli 2010 @ 16:47 |
quote:Als die auto niet heel recent is, wat doe je dan in godsnaam bij de merkdealer? Daar kan je dit soort prijzen verwachten ja. | |
Cybje | maandag 5 juli 2010 @ 16:52 |
Het is wel beter om ze per 4 te vervangen, of de overige 3 moeten echt nog helemaal niet oud zijn. Maar 200 euro is inderdaad heel veel. Bel anders gewoon Brezan even op en geef je kenteken door. Dan kunnen ze zo zien welke bougies er voor jou auto zijn en hoeveel ze kosten. Die dingen zijn bij dit soort auto's vaak heel simpel zelf te vervangen. Bij een Ferrari is het vaak een ander verhaal... | |
HugoBaas | maandag 5 juli 2010 @ 17:08 |
Allemaal vervangen is inderdaad beter, maar zeg dan gewoon tegen die gast laat maar zitten en koop er 4 voor 80 Euro. | |
retuow82 | maandag 5 juli 2010 @ 17:08 |
Geen idee welk type Micra je hebt maar ik ben van een 2005 model uitgegaan en Bosch bougies:![]() 5 euro per stuk.... Oke hier moet je ze nog zelf monteren maar ik zou de dealer eens op zijn prijzen aanspreken, dit gaat echt te ver. | |
Daffodil31LE | maandag 5 juli 2010 @ 17:08 |
Bougies kosten 5 euro per stuk ofzo, dus je garagehouder is zich slapend rijk aan het rekenen. | |
Repeat | maandag 5 juli 2010 @ 17:16 |
Tenzij je eerst nog een speciale hazetdop moet aanschaffen voordat je eruit kunt draaien. Franse auto's hebben daar nog wel eens last van. Ik weet niet hoe dat bij Nissan zit ![]() overigens blijf je dan nog wel ruim onder de 200 euro trouwens ![]() | |
oshiro | maandag 5 juli 2010 @ 21:29 |
Lekker zelf doen ![]() Dat van die koplampen is overigens geen geintje. Lang verhaal, nu geen zin om uit te leggen ![]() | |
MasterDisaster | maandag 5 juli 2010 @ 22:51 |
Bougies niet te-vast draaien, je zal niet de 1e zijn die zijn schroefdraad eruitdraait. | |
2cv | maandag 5 juli 2010 @ 22:58 |
200 euro voor 4 bougies ? Moet de halve motor uitgebouwd worden om daar bij te kunnen ofzo ? En ja, altijd per 4 vervangen, al doe ik zelf altijd per 2 (domweg omdat ik niet meer bougies kwijt kan in een 2cv ![]() | |
retuow82 | maandag 5 juli 2010 @ 23:31 |
Zelf doen is natuurlijk een oplossing maar als je het niet aandurft kun je ook een normale garage bellen om na te gaan wat de kosten zijn, dan kun je voor jezelf uitmaken of je het voor dat geld laat doen. Maar bougies verwisselen is niet een grote ingreep dus 200 euro is echt te veel, schrik niet als je een aanbod krijgt voor de helft. | |
Diepvriez | dinsdag 6 juli 2010 @ 10:28 |
damn... volgens mij betaal je bij een willekeurig garage zoals kwik-fit of euromaster iets van ¤12,50 per kwartier. Langer dan dat zullen ze echt niet nodig hebben. Zou je hooguit ¤40,00 moeten gaan kosten bij een normaal garage, denk ik ![]() | |
Nnelis | dinsdag 6 juli 2010 @ 10:42 |
Je moet er wel rekening mee houden dat ze waarschijnlijk diagnose kosten rekenen, en dat die kosten wellicht al bij de prijs inbegrepen zijn. Dus als je besluit het zelf te dab doen krijg je misschien alsnog een rekening. | |
T42 | dinsdag 6 juli 2010 @ 10:44 |
quote:dat dus en het is de dealer die zijn gewoon altijd duurder... | |
Sounddragon | dinsdag 6 juli 2010 @ 10:56 |
200¤ voor alléén 4 bougies is ronduit debiel ![]() Dat fiks je zelf binnen een kwartiertje, voor idd een tientje of 2 a 3 .. Ik denk alleen dat je nu vergeet te vermelden dat er ook onderzoekskosten bij komen (want: je bracht hem daar met een storing, dus computer uitlezen, evt rondje proefrijden, dingen checken/nameten voor je bij het euvel beland bent) .. dat is al snel een uurtje werk, en dus alvast de helft van de die 200¤, dan nog 4 tientjes (onderdelen bij de Niksan zijn belachelijk duur) voor de bougies, en een half uurtje voor de montage en daar heb je je 200¤.. Als je auto al wat ouder is, moet je gewoon niet meer naar een merkdealer gaan, of je moet daar al 10 jaar vaste klant zijn ofzo, de bovag garage om de hoek is dan een veel betere keus. Tevens denk ik dat als het al zover is dat er een bougie daadwerkelijk mee ophoudt, dat je het onderhoudsinterval al een poosje gepasseerd bent , m.a.w.; als je wat vaker regulier onderhoud aan je auto laat doen, voorkom je dit soort gezeur ![]() Owja: vergeet ik bijna: antwoord op TT : JA !!! ![]() | |
blup | dinsdag 6 juli 2010 @ 12:51 |
![]() | |
Mercer | dinsdag 6 juli 2010 @ 12:58 |
quote:Hoe hard draai je die bougies aan dan? | |
2cv | dinsdag 6 juli 2010 @ 13:26 |
Niet hard, anders zat er wel een dikke hefboom aan. | |
Turquaz52 | dinsdag 6 juli 2010 @ 13:34 |
quote:Vast = Vast Principe.. ![]() | |
Coelho | dinsdag 6 juli 2010 @ 13:35 |
Ik heb het uiteindelijk toch maar door de garage laten fixen, al is het maar omdat de auto er inderdaad al stond en je het dan linksom of rechtsom toch dient te betalen (aka onderzoekskosten oid). Onderhoud is altijd periodiek gedaan, sterker nog, een maand of wat geleden is er nog een APK + grote beurt geweest. Nu brandde er een storingslampje en zijn we teruggeweest. Er bleek een of andere klep onder de roet te zitten (iets met recirculatie van uitlaatgassen), en die moest gereinigd worden. Vervolgens gaf de computer nog een storing aan omdat er 1 bougie kapot was. Uiteindelijk betaalde ik voor het bougie gedeelte 45min arbeid a 70/u ex en 4x25ex voor de bougies. Ik denk dat we vanaf nu inderdaad maar richting een kwikfit oid gaan voor onderhoud, al zijn mijn ervaringen daar ook niet heel goed. Bij de monteurs daar krijg ik altijd het gevoel dat ze een LOI cursus hebben gevolgd en vervolgens niet goed genoeg bevonden zijn door een reguliere dealer/garage... | |
Turquaz52 | dinsdag 6 juli 2010 @ 13:37 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Mercer | dinsdag 6 juli 2010 @ 13:42 |
quote:Er zijn meer garages volgens mij. ![]() | |
T42 | dinsdag 6 juli 2010 @ 13:45 |
quote:wou ik ook zeggen ![]() | |
Turquaz52 | dinsdag 6 juli 2010 @ 13:47 |
45 minuten voor bougies verwisselen van een Micra ![]() ![]() Zelfs die van me BMW waren (ietsjes) goedkoper.. ![]() | |
Sounddragon | dinsdag 6 juli 2010 @ 14:32 |
quote:Bij een grote beurt worden de bougies vervangen, dan is dit dus op zijn minst garantie/coulance lijkt me.. Pak je rekening van een maand geleden en kijk of het gebeurd is, kun je meteen de prijzen vergelijken .. echt belachelijk die prijzen voor bougies... Als ze het een maand geleden met de grote beurt En ik zei BOVAG garage he.. niet de Kwikshit, da's weer het andere uiterste; het enige verschil met de dealer is dan dat je genaaid wordt voor weinig geld .. dure sex goedkope sex zeg maar .. ![]() | |
retuow82 | dinsdag 6 juli 2010 @ 15:00 |
Kwitfit zou ik ook niet heengaan, ik moest de monteurs daar uitleggen dat mijn banden toch echt andersom op mijn velgen moesten liggen en bij het uitlijnen heb ik ze uit moeten leggen dat een Mazda MX3 toch echt iets anders is als een Mazda 626... Hij vond het al zo vreemd dat de waardes zo ver uit elkaar lagen ![]() | |
Nnelis | dinsdag 6 juli 2010 @ 15:10 |
quote:Idd grote beurt is onder andere bougies vervangen. Dan zou ik niet accepteren dat ze je daar ook maar iets voor berekenen nu. | |
Mercer | dinsdag 6 juli 2010 @ 15:12 |
TS wil graag de (japanse) economie stimuleren. Is zijn goed recht, of het slim is... | |
Googolplexian | dinsdag 6 juli 2010 @ 15:32 |
Hoe kun je je laten naaien, zeg ![]() | |
casejunkie | dinsdag 6 juli 2010 @ 15:58 |
Ligt er aan he? Kan ook zijn dat er bijv. Bosch Iridium bougies in moeten en die krengen zijn door. Ik moet bij een Toyota met een 4age-20v blacktop ook altijd Bosch Iridium bougies zetten a 25,- ex inc korting. Hetzelfde geld voor de Mazda 626 van mijn ouders met fabriefaf gaskop | |
Repeat | dinsdag 6 juli 2010 @ 16:00 |
Netzoals die kutalfa's waar bougies in moeten die door elfen bij maanlicht gesmeed zijn. | |
Turquaz52 | dinsdag 6 juli 2010 @ 16:03 |
quote:Yep een Micra met een 20 kleppert blacktop.. Rijdt TS 200PK Micra ofzo? ![]() | |
Turquaz52 | dinsdag 6 juli 2010 @ 16:03 |
quote:Maar daar gaat het om 8 Bougies ipv 4 ![]() (wat alsnog veel kost, maargoed..) | |
Repeat | dinsdag 6 juli 2010 @ 16:07 |
quote:Dat ook nog eens inderdaad. Achterlijk. | |
KhaZ | dinsdag 6 juli 2010 @ 16:08 |
quote:Als je een beetje op eBay kijkt kun je die in Engeland kopen (paar dagen levertijd).. ¤85 incl. verzenden voor 8 stuks (4 kleine 4 grote). NGK Platinum.. 100dkm bougies. Topkwaliteit voor wéneg. | |
Maharbal | dinsdag 6 juli 2010 @ 17:34 |
Heb gister nog bougies vervangen (6 voor ¤25). Het duurde korter dan 30 min, en dan duurde het nog zo "lang" omdat er simpelweg weinig ruimte zit en die krengen aardig vast zaten. Gewoon goed vastdraaien totdat je je echt schrap moet zetten om ze verder vast te draaien. De "speciale" dop/sleutel zit gewoon netjes in m'n standaard gereedschapskistje (van BMW) achterin, en dat voor een auto uit '89 ![]() | |
2cv | dinsdag 6 juli 2010 @ 18:11 |
Ik had ze aan hun stropdas over de toonbank getrokken en hun de bougies op laten eten. | |
oshiro | dinsdag 6 juli 2010 @ 18:50 |
quote:Haha, doe je dat ook met conische bougies? Dan wens ik je veel succes als je ze ooit nog los wilt krijgen ![]() | |
Maharbal | dinsdag 6 juli 2010 @ 18:59 |
quote:Explain yourself. Voor zover ik weet heb ik gewoon bougies met gewone afsluitringen. Die dingen zo veel mogelijk met de hand gedraaid, en dan verder gedraaid met een klein hefboompje totdat ie gewoon redelijk vast zat en je zonder echt kracht te zetten niet meer verder kon draaien. Dingen moeten volgens de handleiding met ~20/25nm vast, dus dat is niet zo losjes als je denkt. [ Bericht 12% gewijzigd door Maharbal op 06-07-2010 19:08:38 ] | |
Daffodil31LE | dinsdag 6 juli 2010 @ 19:14 |
Gewoon vast = vast. En de schroefdraad een beetje insmeren met kopervet. | |
junkiexp | dinsdag 6 juli 2010 @ 19:18 |
20/25 nm is peanuts. Je wielen zitten 4/5 keer zo vast en dat is ongeveer hetzelfde schroefdraad. Met de hand er vast in draaien en dan nog een kwartslag oid dat is vast zat. Kopervet is echt niet nodig hoor, je krijgt ze makkelijk weer los. | |
Turquaz52 | dinsdag 6 juli 2010 @ 19:29 |
quote:6 voor 25? ![]() ![]() Wat voor bougies heb jij er in zitten? | |
Maharbal | dinsdag 6 juli 2010 @ 20:06 |
quote:Ja, kreeg korting eigenlijk. Zijn gewone NGK bougies, die er ook al in zaten. | |
2cv | dinsdag 6 juli 2010 @ 20:20 |
quote:Ik heb gehoord dat kopervet niet op bougies mogen omdat ze zichzelf anders vastlassen. Hoe het precies zat weet ik niet meer. | |
Daffodil31LE | dinsdag 6 juli 2010 @ 20:22 |
quote:Daarom dus enkel op de schroefdraad. | |
2cv | dinsdag 6 juli 2010 @ 20:23 |
Juist daar last het zich vast, zo heb ik begrepen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat het alweer een poosje terug is dat ik het gehoor heb en dat ik niet meer weet waar. | |
Coelho | dinsdag 6 juli 2010 @ 20:25 |
Met het onderhoud zijn ze niet vervangen. Merk staat niet gespecificeerd op de bon. Na alle reacties krijg ik wel steeds meer de balen. Ben aan het overwegen of ik er nog iets van kan zeggen. Heb er tenslotte mee ingestemd, maar voel me nu wel genaaid ja. | |
2cv | dinsdag 6 juli 2010 @ 20:32 |
Bij onderhoud hoort bougies vervangen. Echter, niet bij elke beurt pleeg je hetzelfde onderhoud. Het zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat de olie elke 10.000km vervangen moet worden en de bougies elke 20.000. Dat betekent dat elke 2e keer olie verversen er nieuwe bougies in moeten. | |
oshiro | dinsdag 6 juli 2010 @ 20:32 |
quote:Bougies met een conische zitting moeten op 12 Nm vast, dat is net wat meer dan handvast. Die hebben dus geen sluitring. | |
Turquaz52 | dinsdag 6 juli 2010 @ 20:47 |
quote:Ik ook op korting ![]() | |
densmee | dinsdag 6 juli 2010 @ 20:53 |
quote:Dan moet de motortemp toch niet te hoog worden want dan zitten ze echt goed vast. met geluk met een luchtsleutel los krijgen en hopen dat de draad heel blijft | |
Maharbal | dinsdag 6 juli 2010 @ 22:52 |
quote:Ja, maar ik zie nog steeds niet in wat dat precies met mijn werkwijze te maken heeft. Lijkt mij al duidelijk dat ik geen conische heb ![]() | |
oshiro | dinsdag 6 juli 2010 @ 23:36 |
quote:Nu wel ja ![]() | |
Barcaconia | dinsdag 6 juli 2010 @ 23:51 |
Geen kopervet aan bougies. Ten eerste is het nergens voor nodig en ten tweede reageert het kopervet met het materiaal van de cilinderkop bij warmte (zo was het toch?) waardoor het veel te vast gaat zitten. En ja: Alle 4 de bougies tegelijk vervangen En ja: Je bent genaaid met je prijzen. Ik zou teruggaan en om een heel goed verhaal vragen. | |
Hyperdude | dinsdag 6 juli 2010 @ 23:54 |
quote:http://www.beru.com/english/produkte/zuendkerzen/einbautipps.php Aluminium koppen kan je gemakkelijk slopen door bougies er met te veel geweld in te draaien. Droog monteren zonder (koper-)vet met momentsleutel als je weinig ervaring/gevoel hebt voor de kracht van je handen. ![]() | |
2cv | woensdag 7 juli 2010 @ 00:13 |
quote:Ik wist het, ik wist het ik wist het ![]() | |
Coelho | woensdag 7 juli 2010 @ 01:02 |
Ben vergeten te vermelden dat het een diesel is. Maakt dat nog uit? Ander materiaal of lastiger bevestigen oid? Concreet, wat zou ik nog voor elkaar kunnen krijgen, hoe pak ik dit het beste aan? De laagste internetprijs wordt normaliter door geen enkele winkel geleverd, daar zullen garages dus ook niet aan mee doen. Nog briljante ingevingen bij jullie, of bel ik ze op om mijn gal te spuien en daarna afgescheept te worden met "dat zijn nou eenmaal onze prijzen"? Vraag me af of ik ze afschrik met het dreigement dat het mijn laatste bezoek daar was. Verdomme 2k naar ze toe gebracht in een goede maand tijd (wel inclusief disributieriem, maar toch...). | |
Daffodil31LE | woensdag 7 juli 2010 @ 01:03 |
quote:Een dieselmotor heeft geen bougies. | |
2cv | woensdag 7 juli 2010 @ 01:06 |
quote:Ja ![]() Weet je zeker dat het de gloeibougies of de verstuivers zijn ? | |
blup | woensdag 7 juli 2010 @ 09:01 |
LOL, bij een micra zitten ze zelfs netjes rechtbovenop het blok!![]() 5 minuten werk, max. bij Renault F4* motoren moet de inlaat eraf, dat kost iets meer tijd + extra pakking ![]() ![]() | |
Coelho | woensdag 7 juli 2010 @ 10:04 |
Het waren de gloeibougies. Sorry dat ik als leek heb aangenomen dat dit hetzelfde zou zijn als bougies. Klopt de prijs nu beter of ben ik nog steeds genaaid? Wat is het verschil? | |
ibaneX | woensdag 7 juli 2010 @ 10:30 |
quote:Verstuivers zijn wel ietsie duurder dan ¤25, zullen dus wel de gloeistiften zijn. En dat is overigens wel iets meer werk om te wisselen dan bougie's. | |
2cv | woensdag 7 juli 2010 @ 10:49 |
quote:Gloeibougies worden niet periodiek vervangen, maar pas als ze kapot zijn. Persoonlijk zou ik ze het liefste per 4 vervangen. Onderzoekskosten kunnen terecht zijn. | |
junkiexp | woensdag 7 juli 2010 @ 11:14 |
Kijk dit is geeft een onverwachte wending aan het topic TS ![]() | |
Mercer | woensdag 7 juli 2010 @ 11:25 |
quote: | |
Revolution-NL | woensdag 7 juli 2010 @ 11:29 |
200 euro!? Voor 4 bougies vervangen ? ![]() ![]() ![]() Pure oplichting ![]() ![]() | |
2cv | woensdag 7 juli 2010 @ 11:31 |
quote:Lees de rest van het het topic eens ofzo ... | |
noutie | woensdag 7 juli 2010 @ 11:33 |
quote:kan erg meevallen, TS is niet zo nauwkeurig in zijn omschrijvingen ![]() | |
Coelho | woensdag 7 juli 2010 @ 12:25 |
Sorry hoor mensen voor de verwarring die is ontstaan, dit was natuurlijk niet de bedoeling ![]() quote: | |
Barcaconia | woensdag 7 juli 2010 @ 13:59 |
dan klinkt de prijs en het verhaal goed. | |
Sounddragon | woensdag 7 juli 2010 @ 17:54 |
quote:Dat dus ![]() Ts: dufus !! ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 7 juli 2010 @ 19:18 |
quote:i did.. en k lag bijna naast mn stoel :/ ![]() | |
slashyou | woensdag 7 juli 2010 @ 20:05 |
quote: ![]() ![]() | |
Turquaz52 | woensdag 7 juli 2010 @ 21:02 |
Kut ts ![]() | |
Coelho | woensdag 7 juli 2010 @ 21:36 |
Jongens, ik vraag jullie toch om advies omdat jullie een expertise hebben die ik absoluut niet heb. Heb daar nooit een geheim van gemaakt, moet ik dan zo gedist worden? ![]() | |
Turquaz52 | woensdag 7 juli 2010 @ 22:19 |
Er zit een wereld van verschil tussen een benzine motor en diesel motor ![]() Volgende keer ff melden! (Al hoop ik voor jou dat er geen 2e x zal zijn ![]() | |
Maharbal | woensdag 7 juli 2010 @ 22:22 |
quote:Het is gewoon grappig, niet zo veel van aantrekken joh ![]() ![]() | |
junkiexp | woensdag 7 juli 2010 @ 22:31 |
Hey dit is Fok! hé ![]() Maar je hebt een foutje gemaakt door het niet te vermelden en nu wordt je een beetje uitgelachten, big deal ![]() ![]() | |
Coelho | woensdag 7 juli 2010 @ 22:46 |
quote:I know, vandaar ook mijn smiley. Uiteraard ben ik wel dankbaar en zo, en snap ik ook best dat het niet zo snugger was. Beetje meelullen moet toch kunnen ![]() | |
Sounddragon | woensdag 7 juli 2010 @ 22:48 |
quote:Nothing personal hoor, tis gewoon grappig ![]() | |
retuow82 | donderdag 8 juli 2010 @ 09:57 |
De dealer zou eens moeten weten dat je er zo weinig verstand van hebt, dan kunnen ze mooi het onderdelenmagazijn eens goed opruimen ![]() | |
Repeat | donderdag 8 juli 2010 @ 10:13 |
quote:Ach, 99% van de autobezitters heeft geen idee. |