FOK!forum / Lifestyle / Wat maakt een goede webshop?
Jurgen81zondag 4 juli 2010 @ 11:48
Hi ladies!

Ik neem aan dat een aantal van jullie ook via internet af en toe wat leuks koopt. Mijn vraag aan jullie;

Wat maakt in jullie ogen een goede / leuke webshop?

Is het puur naamsbekendheid? Natuurlijk moet de shop ook leuke spullen hebben, maar dat kan niet het enige zijn. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen

Groetjes,

Jürgen
Chinlesszondag 4 juli 2010 @ 11:52
wat wil je hebben dan :/
IrCutezondag 4 juli 2010 @ 11:52
Goede, overzichtelijke lay out. Scherpe prijzen, snelle en goede verzending en snelle reacties op mails van klanten.
Chinlesszondag 4 juli 2010 @ 11:52
Ohja, groetjes terug
IrCutezondag 4 juli 2010 @ 11:53
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:52 schreef Chinless het volgende:
Ohja, groetjes terug
Jij bent geen lady
RudyCarellzondag 4 juli 2010 @ 11:55
Ben geen ladie. Maar wel online designer. Let sowieso even op het thuiswinkel waarborg logo. Scheelt je een hoop gedoe. En de site moet eer een beetje overzichtelijk uitzien natuurlijk...

Maar als je dat logo hebt moet de shop sowieso aan strenge eisen voldoen

BrandXzondag 4 juli 2010 @ 11:57
Goh altijd leuk, van die online questionaires zonder toestemming.
Joosterdzondag 4 juli 2010 @ 11:58
Een goede webshop heeft nodig :

- Naamsbekendheid voor klanten
- Overzichtelijke website
- Concurerende prijzen
- Snelle verzending van goederen
Tja..1986zondag 4 juli 2010 @ 12:01
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:55 schreef RudyCarell het volgende:
Let sowieso even op het thuiswinkel waarborg logo. Scheelt je een hoop gedoe.
Kijk dan wel even op de site van dat waarborglogo, want iedereen kan een logo op zijn site gooien.

Maar ik gok dat TS gewoon zo'n site heeft/wil maken.
Monco10zondag 4 juli 2010 @ 12:03
User Experience
Jurgen81zondag 4 juli 2010 @ 12:09
Hi guys,

Bedankt op de respons!

@ rudy carell ;

Hoe kom ik aan het thuiswinkel waarborg logo?

De andere punten die worden genoemd heb ik denk ik wel redelijk gecoverd

Naamsbekendheid zal wat minder zijn, omdat het een nieuwe webshop is. We proberen veel met social communities bezig te zijn om relevant verkeer te generen. We zijn in april gestart en hebben de website intussen flink verbeterd, maar de sales blijven nog uit.

Bedankt voor de feedback guys! Mochten er meer tips zijn, laat het a.u.b. weten!

Jürgen
Jonathonzondag 4 juli 2010 @ 12:11
Voorraad en bezorgdienst kijk ik meestal naar, en webshops die mij in het verleden tegemoet gekomen zijn met garantie bijvoorbeeld hebben bij mij ook de voorkeur ook al zijn ze duurder.
Adameszondag 4 juli 2010 @ 12:13
Thuiswinkel logo kijk ik nauwelijks naar.
Kost redelijk veel geld voor een webshop om dat logo te mogen hebben.

Als je kijkt naar de pricewatch van tweakers, het gros van de winkels heeft niet zo'n logo, maar verder wel goede reviews. Niet geheel toevallig zitten ze ook vaak onder de prijzen van winkels die wel zo'n logo hebben.
Herkauwerzondag 4 juli 2010 @ 12:15
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:11 schreef Jonathon het volgende:
Voorraad en bezorgdienst kijk ik meestal naar, en webshops die mij in het verleden tegemoet gekomen zijn met garantie bijvoorbeeld hebben bij mij ook de voorkeur ook al zijn ze duurder.
Inderdaad, service is belangrijk. Nakomen van afspraken en zoveel mogelijk informatie!

Ik wil weten, wanneer het verstuurd wordt, wat het gaat kosten (het liefst all in prijzen, geen bezorgkosten, administratiekosten, lidmaatschapkosten of wat je ook nog meer kan bedenken.), wil weten welk type het precies is, welke service er wordt verleend, garantie afhandeling. Duidelijk overzichtelijk bestelstatus.

En de webshop moet ook makkelijk en overzichtelijk zijn. Duidelijke indeling, etc...
RudyCarellzondag 4 juli 2010 @ 12:18
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:13 schreef Adames het volgende:
Thuiswinkel logo kijk ik nauwelijks naar.
Kost redelijk veel geld voor een webshop om dat logo te mogen hebben.

Als je kijkt naar de pricewatch van tweakers, het gros van de winkels heeft niet zo'n logo, maar verder wel goede reviews. Niet geheel toevallig zitten ze ook vaak onder de prijzen van winkels die wel zo'n logo hebben.
Klopt... Maar het gros van de mensen wil een keurmerk tegenwoordig. En thuiswinkel is daar de beste van. Check Wehkamp, Bol en alle andere grote e-shops.

Natuurlijk kan je goedkoper dingen bestellen (China anyone). Maar klanten willen zekerheid is mijn ervaring.

@ Jurgen http://www.thuiswinkel.org/lid-worden/thuiswinkel-waarborg
Jurgen81zondag 4 juli 2010 @ 12:32
Hi guys,

Ja ik geef toe dat met zo een thuiswinkel keurmerk je wel betrouwbaar overkomt. In eerste instantie willen wij eerst kijken of de producten überhaupt lopen, dus wilden wij in het begin niet te veel investeringen doen. Wij hebben daarom gebruik gemaakt van een template, die we naar onze eigen wensen konden aanpassen. Door het gebruik van de template is de website al overzichtelijk en dergelijke. Natuurlijk proberen we met andere internet marketing tools de site te promoten en dergelijke. Het gedrag van de bezoekers zijn we aan het analyseren mbv google analytics. Maar om dan ook direkt een bedrag per maand te gaan betalen aan het thuiswinkel keurmerk vind ik eigenlijk in deze fase iets te. Het brengt wel wat extra's...maar of het nou echt noodzakelijk is....dat betwijfel ik dus.

Jürgen
RudyCarellzondag 4 juli 2010 @ 12:39
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:32 schreef Jurgen81 het volgende:
Hi guys,

Ja ik geef toe dat met zo een thuiswinkel keurmerk je wel betrouwbaar overkomt. In eerste instantie willen wij eerst kijken of de producten überhaupt lopen, dus wilden wij in het begin niet te veel investeringen doen. Wij hebben daarom gebruik gemaakt van een template, die we naar onze eigen wensen konden aanpassen. Door het gebruik van de template is de website al overzichtelijk en dergelijke. Natuurlijk proberen we met andere internet marketing tools de site te promoten en dergelijke. Het gedrag van de bezoekers zijn we aan het analyseren mbv google analytics. Maar om dan ook direkt een bedrag per maand te gaan betalen aan het thuiswinkel keurmerk vind ik eigenlijk in deze fase iets te. Het brengt wel wat extra's...maar of het nou echt noodzakelijk is....dat betwijfel ik dus.

Jürgen
Het ligt er maar inderdaad net aan hoe groots je het wilt aanpakken. En doe tests met websites... Verschillende ontwerpen voorleggen aan mogelijke klanten. Om een goede feel met je doelgroep te krijgen...
Herkauwerzondag 4 juli 2010 @ 12:52
Wat misschien ook handig is (weet niet of men daar op zit te wachten) is poll met vragen over je website of in ieder geval een mogelijkheid om makkelijk een reactie op je website te geven. Misschien krijg je nog goede tips!

Hoe meer je van je klanten te weten komt, hoe beter je er op in kan spelen.
Adameszondag 4 juli 2010 @ 12:54
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:18 schreef RudyCarell het volgende:

[..]

Klopt... Maar het gros van de mensen wil een keurmerk tegenwoordig. En thuiswinkel is daar de beste van. Check Wehkamp, Bol en alle andere grote e-shops.

Natuurlijk kan je goedkoper dingen bestellen (China anyone). Maar klanten willen zekerheid is mijn ervaring.

@ Jurgen http://www.thuiswinkel.org/lid-worden/thuiswinkel-waarborg
Natuurlijk. Mijn moeder zou nooit bestellen bij een winkel zonder zo'n keurmerk.

Echter moet je rekening houden met de doelgroep, sommigen hebben daar minder behoefte aan.
don-diablozondag 4 juli 2010 @ 12:57
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:57 schreef BrandX het volgende:
Goh altijd leuk, van die online questionaires zonder toestemming.
Dat dus en ik ben man dus mag niet reageren.
Swetseneggerzondag 4 juli 2010 @ 12:59
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:55 schreef RudyCarell het volgende:


Maar als je dat logo hebt moet de shop sowieso aan strenge eisen voldoen

En veel betalen....
Swetseneggerzondag 4 juli 2010 @ 13:02
Maar ontopic

- uniek assortiment (prijs/kwaliteit)
- duidelijk navigatie
- duidelijke prijzen
- duidelijk bestelproces
- goed geintegreerde betaalmogelijkheden waarbij ideal in nederland wel de belangrijkste is
- snelle levering (dus voorraad).
- goed retour beleid
- reactiemogelijkheid (forum, gastenboek)
RudyCarellzondag 4 juli 2010 @ 13:18
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:59 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

En veel betalen....
Dat dan weer wel... Maar het is inderdaad meer wat de doelgroep is. Maar voor het bedrijf zelf is het echt een stuk beter. Ik spreek uit ervaring. Maar dat is wel een landelijk groot bedrijf. Geschillen word je ook mee geholpen. De klanten hebben zekerheid van als er problemen zijn dat je dan een zekerheid hebt etc...
kahlanamnellzondag 4 juli 2010 @ 13:25
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:02 schreef Swetsenegger het volgende:
- reactiemogelijkheid (forum, gastenboek)
recensie / waardering kunnen geven op product en contactmogelijkheid met medewerkers webshop (bijv. email / telefoon) en niet een forum of gastenboek.
Swetseneggerzondag 4 juli 2010 @ 13:26
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:18 schreef RudyCarell het volgende:

[..]

Dat dan weer wel... Maar het is inderdaad meer wat de doelgroep is. Maar voor het bedrijf zelf is het echt een stuk beter. Ik spreek uit ervaring. Maar dat is wel een landelijk groot bedrijf. Geschillen word je ook mee geholpen. De klanten hebben zekerheid van als er problemen zijn dat je dan een zekerheid hebt etc...
Voor elk winkeltje is toch ook geen geschillencomissie? Je mag er gewoon vanuit gaan dat de ondernemer zijn verantwoordleijkheid neemt. Daarom zeg ik ook dat een goede webshop een openbare gelegenheid moet hebben om te reageren.
kahlanamnellzondag 4 juli 2010 @ 13:27
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:26 schreef Swetsenegger het volgende:
Je mag er gewoon vanuit gaan dat de ondernemer zijn verantwoordleijkheid neemt.


Je bent aan het raaskallen Swets
SacreCoeurzondag 4 juli 2010 @ 13:27
1. Snelle levering (liefst 24-uurs)
2. Duidelijke prijzen
3. Goede foto's (het liefst ook een detail foto die je kunt uitvergroten)
4. Breed assortiment
5. Duidelijke site
Perruchezondag 4 juli 2010 @ 13:28
En ook: makkelijk te vinden en goede, duidelijke informatie over het retour-proces, evt. bijkomende kosten en andere dingen over de garantietermijn.

Wat voor shop is het, wat verkoop je? Bij kleding vind ik het bijv. ook belangrijk dat er info over de gebruikte stoffen, maten in cm (dus niet alleen kledingmaten), etc bij staat.
Swetseneggerzondag 4 juli 2010 @ 13:29
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:27 schreef kahlanamnell het volgende:

[..]



Je bent aan het raaskallen Swets
Want En van wie ben jij nu weer ene kutkloontje?
Swetseneggerzondag 4 juli 2010 @ 13:30
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:25 schreef kahlanamnell het volgende:

[..]

recensie / waardering kunnen geven op product en contactmogelijkheid met medewerkers webshop (bijv. email / telefoon) en niet een forum of gastenboek.
Contactgegevens lijkt me sowieso een vanzelfsprekendheid. Webshops die geen fysiek adres opgeven moet je sowieso niets bestellen.
RudyCarellzondag 4 juli 2010 @ 13:34
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:25 schreef kahlanamnell het volgende:

[..]

recensie / waardering kunnen geven op product en contactmogelijkheid met medewerkers webshop (bijv. email / telefoon) en niet een forum of gastenboek.
Inderdaad. Forum en gastenboek is ook lastig te moderen en dat wil je sowieso niet.
Swetseneggerzondag 4 juli 2010 @ 13:36
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:34 schreef RudyCarell het volgende:

[..]

Inderdaad. Forum en gastenboek is ook lastig te moderen en dat wil je sowieso niet.
Niets lastiger dan recensies
RudyCarellzondag 4 juli 2010 @ 13:43
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:36 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Niets lastiger dan recensies
Nee. Maar misschien wel overzichtelijker. Kijk bij ons kan je niet waarderen (opleidingen)... Maar ik kan me voorstellen dat je niet hele gekke dingen bij een recensie zet als je iets betsteld. Of zeg ik nu iets geks... Nu ben ik ook meer van het ontwerp en niet de techniek...
Jurgen81zondag 4 juli 2010 @ 13:43
Hi gals,

Het is een webshop waar we op dit moment dames mode (werkjurkjes, mini jurkjes, tunieken, zomerjurkjes en accessoires) verkopen.

Eigenlijk hebben wij alle punten die jullie beschreven hebben verwerkt in de website. Bedankt voor jullie feedback!

Groetjes,

Jürgen
Swetseneggerzondag 4 juli 2010 @ 13:49
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:43 schreef RudyCarell het volgende:

[..]

Nee. Maar misschien wel overzichtelijker. Kijk bij ons kan je niet waarderen (opleidingen)... Maar ik kan me voorstellen dat je niet hele gekke dingen bij een recensie zet als je iets betsteld. Of zeg ik nu iets geks... Nu ben ik ook meer van het ontwerp en niet de techniek...
Als je een reactiemiddel hebt en je hebt een pissed klant zal hij een reactie plaatsen. Het lijkt me makkelijker 1 centraal gastenboek te modereren dan tientallen producten af te moeten om recensies te modereren.

Anyway, een reactiemogelijkheid waar ruimte is voor lof en kritiek.
RudyCarellzondag 4 juli 2010 @ 13:54
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:49 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Als je een reactiemiddel hebt en je hebt een pissed klant zal hij een reactie plaatsen. Het lijkt me makkelijker 1 centraal gastenboek te modereren dan tientallen producten af te moeten om recensies te modereren.

Anyway, een reactiemogelijkheid waar ruimte is voor lof en kritiek.
True, het kan ook heel positief werken. Maar voor de meeste mensen is het geen reden niet bij een site te bestellen als er geen recensiemogelijkheid dmv reactie mogelijk is.
Zero33woensdag 7 juli 2010 @ 17:09
Een goede webshop heeft
- een overzichtelijke site
- goede informatie over het product/merk
- goede (gratis) service
-gratis verzenden en retourneren
-brede collectie
Zelf vind ik http://www.futurumshop.nl/ helaas geen gratis verzending en http://www.zalando.nl erg goed!! Snelle bezorging zonder problemen met
tracing dus je kan een beetje volgen waar je bestelling is: super!
RudyCarellwoensdag 7 juli 2010 @ 17:12
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 17:09 schreef Zero33 het volgende:
Een goede webshop heeft
- een overzichtelijke site
- goede informatie over het product/merk
- goede (gratis) service
-gratis verzenden en retourneren
-brede collectie
Zelf vind ik http://www.futurumshop.nl/ helaas geen gratis verzending en http://www.zalando.nl erg goed!! Snelle bezorging zonder problemen met
tracing dus je kan een beetje volgen waar je bestelling is: super!
1e is ok... 2e zou ik nooit bestellen...
zoeperzazkewoensdag 7 juli 2010 @ 17:53
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:55 schreef RudyCarell het volgende:
Ben geen ladie. Maar wel online designer. Let sowieso even op het thuiswinkel waarborg logo. Scheelt je een hoop gedoe. En de site moet eer een beetje overzichtelijk uitzien natuurlijk...

Maar als je dat logo hebt moet de shop sowieso aan strenge eisen voldoen
Er zijn betere keurmerken dat thuiswinkel waarborg. Ze presenteren zich als betrouwbaar keurmerk, amar iedere webshop kan dit keurmerk voor heel veel geld kopen. Gevolg: kleinere webshops kunnen het nooit veroorloven. Maar dat maakt een webshop nog geen slechte webshop!!! Kijk ook eens naar keurmerken als Qshops en Safe2Shop of Geschilonline, daar kun je evenveel mee als met het onbetaalbare thuiswinkelwaarborg logo. Natuurlijk is een keurmerk niet per definitie een goed keurmerk, maar er zijn naast thuiswinkelwaarborg ook genoeg andere keurmerken om op te vertrouwen.

Verder natuurlijk een heldere layout, overzichtelijke informatie, voorwaarden die voldoen aan de wet van kopen op afstand, contactgegevens duidelijk op website vermeld, overzichtelijke bestelprocedures, geen spelfouten, en een origineel en scherp geprijsd assortiment, met leuke wisselende aanbiedingen. En de verzendkosten moeten altijd duidelijk zijn!
MagischMannetjewoensdag 7 juli 2010 @ 17:57
Op vergelijkingssites staan etc. via die sites kom ik vaak bij mijn shop waar ik het uiteindelijk koop.
RudyCarellwoensdag 7 juli 2010 @ 23:37
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 17:53 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Er zijn betere keurmerken dat thuiswinkel waarborg. Ze presenteren zich als betrouwbaar keurmerk, amar iedere webshop kan dit keurmerk voor heel veel geld kopen. Gevolg: kleinere webshops kunnen het nooit veroorloven. Maar dat maakt een webshop nog geen slechte webshop!!! Kijk ook eens naar keurmerken als Qshops en Safe2Shop of Geschilonline, daar kun je evenveel mee als met het onbetaalbare thuiswinkelwaarborg logo. Natuurlijk is een keurmerk niet per definitie een goed keurmerk, maar er zijn naast thuiswinkelwaarborg ook genoeg andere keurmerken om op te vertrouwen.

Verder natuurlijk een heldere layout, overzichtelijke informatie, voorwaarden die voldoen aan de wet van kopen op afstand, contactgegevens duidelijk op website vermeld, overzichtelijke bestelprocedures, geen spelfouten, en een origineel en scherp geprijsd assortiment, met leuke wisselende aanbiedingen. En de verzendkosten moeten altijd duidelijk zijn!
Klopt. Maar je bent het dus wel eens dat een keurmerk wel de way to go is.
Jurgen81donderdag 15 juli 2010 @ 00:07
Hey guys,

Bedankt voor de feedback! Ik zal jullie punten zeker in acht nemen. Ik zou eigenlijk graag de naam van de site kenbaar willen maken, maar ben bang dat dit als reclame wordt gezien. Ik zou graag willen weten wat jullie van de website vinden. Daarom vraag ik jullie, vinden jullie het erg als ik de website naam hier noem?

Greetz,

Jürgen
IrCutedonderdag 15 juli 2010 @ 00:38
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 00:07 schreef Jurgen81 het volgende:
Hey guys,

Bedankt voor de feedback! Ik zal jullie punten zeker in acht nemen. Ik zou eigenlijk graag de naam van de site kenbaar willen maken, maar ben bang dat dit als reclame wordt gezien. Ik zou graag willen weten wat jullie van de website vinden. Daarom vraag ik jullie, vinden jullie het erg als ik de website naam hier noem?

Greetz,

Jürgen
Dat moet je aan een moderator vragen.
Mylenedonderdag 15 juli 2010 @ 01:15
Ja, dat was wel te verwachten. En ja, dat wordt gezien als spam. Niet doen.

Ik ga hier een slotje op. Sowieso is het niet de bedoeling om hier een mini enquête te houden wat nu een goede webshop maakt.

Succes met je webshop. Wil je adverteren op FOK!, neem dan contact op met pr@fok.nl.