abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 2 juli 2010 @ 10:30:09 #1
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_83562173
'Voetbal-historicus' Auke Kok schrijft vandaag iets interessants in de krant
quote:
WK voetbal Nederland voetbalt niet langer als trotse handelsnatie; het speelt PVV-voetbal

Van alle deelnemers aan het wereldkampioenschap voetbal heeft Nederland tot nu toe voor de grootste verrassing gezorgd. Waar iedereen aanvallend en creatief voetbal verwachtte, presenteerden aanvoerder Giovanni van Bronckhorst en de zijnen zich met een nog niet eerder vertoonde terughoudendheid.

De vraag is waar dat vandaan komt. Aan het beschikbare talent zal het niet liggen. Zoals zo vaak in de geschiedenis kan Nederland bogen op klassevoetballers waar alle landen tegenop zien. Ook vijfvoudig wereldkampioen Brazilië, tegenstander van Nederland in de kwartfinale, heeft schrik voor de offensieve grillen van bijvoorbeeld Arjen Robben en Wesley Sneijder.

De ongekend afwachtende, zelfs verkrampte houding van het Nederlands elftal in de eerste vier wedstrijden van het WK lijkt niet voort te komen uit de krachtsverhoudingen op het veld, maar uit iets wat zich afspeelt tussen de oren. Maakte Oranje zich voorheen dikwijls groter dan het was, als de zelfbewuste vertegenwoordiger van een handelsnatie, dit keer maakt Oranje zich kleiner. Alsof daarmee fouten uit het verleden in één klap moeten worden goedgemaakt.

Nooit eerder was alles in het Nederlandse kamp zó onderhevig aan het verlangen nu eindelijk eens wereldkampioen te worden. Ging Oranje sinds het zilveren WK van 1974 niet alleen naar eindronden om zoveel mogelijk te winnen, maar schijnbaar ook om de wereld een demonstratie te geven in ‘beter voetbal’; deze keer telt alleen het resultaat. „Vroeger zei iedereen altijd dat we mooi speelden”, zei aanvaller Robben. „Nu is het spel minder, maar gaan we wel door.”

Nederland voetbalt alsof het spijt heeft van zijn verleden. En zoals wel vaker, vertoont de mentaliteit bij ons nationale spel opvallende parallellen met de rest van de samenleving. Luttele weken na de verkiezingsoverwinning van Geert Wilders legt Oranje een spel op de mat dat mijlenver afstaat van de progressieve bravoure waarmee hele generaties zijn opgegroeid. Altijd zouden wij de andere landen wel eens laten zien hoe het hoorde, van de vooruitgestoken borst van Wim van Hanegem tot de machtige dijen van Ruud Gullit. Kijkend naar Johan Cruijff en Marco van Basten werden we vanzelf een beetje groter – een gidsland met de juiste moraal, liberaler en vooruitstrevender dan de rest. Voetbalintellectuelen – inmiddels een vies woord – in het buitenland zagen het precies zo, alsof er een lijn liep van onze aanpak van drugs, abortus en euthanasie naar de sierlijke vrijmoedigheid van Dennis Bergkamp.

Met dit alles schijnt hardhandig te moeten worden afgerekend. Turf het woord discipline bij de bondscoach. Zie de afkeer van Europa, de roep om tucht. Luister naar Wilders. Voel de neiging om ons naar binnen te keren, de gordijnen te sluiten voor die grote enge buitenwereld. Lees rapporten waaruit blijkt dat Nederlandse scholieren negatiever tegenover immigranten staan dan buitenlandse scholieren.

Rinus Michels is old school, welkom Bert van Marwijk. Amsterdamse humor en charisma zijn ingeruild voor een provinciaals ‘doe maar gewoon’ en afhangende mondhoeken. Voor de wedstrijd tegen Slowakije blies Van Marwijk deze bescheiden voetbalnatie op tot ongekende proporties, en zo speelden zijn mannen ook. In plaats van de Slowaken mores te leren, schoven zij de bal angstig rond, als de dood om fouten te maken. De Slowaken wisten niet wat ze zagen, net als iedereen die Nederland nog associeerde met bluf, met de wil om vooruit te spelen overeenkomstig de ‘Hollandse School’.

Fantasie, zo lang een Nederlands handelsmerk, bleef tot nu toe onzichtbaar onder een deken van bange tactiek. Gehuld in nostalgisch vormgegeven outfits etaleerde Nederland een reactionair soort systeemvoetbal, of misschien moeten we zeggen: PVV-voetbal. Het opvallend blanke Oranjelegioen sluit daar naadloos bij aan. Zelfs het elftal is lang zo gekleurd niet meer als in de jaren negentig.

Ach ja, de jaren negentig. De optimistische paarse kabinetten werden in Engelse, Duitse en Amerikaanse ogen gezien als een ‘derde weg’ die navolging verdiende. Sinds Pim Fortuyn wordt daar meestal nog aan gerefereerd in termen van puinhopen. Net zoals onze voetballers niet zozeer de historische schoonheid van Bergkamps doelpunt tegen Argentinië op het WK van 1998 lijken te willen memoreren, alswel de gemiste penalty’s daarna tegen Brazilië. Sterven in schoonheid, zoals tijdens het EK van 2008 opnieuw gebeurde, dat nooit weer. Alles liever dan andermaal vallen in de kuil van zelfoverschatting. De nieuwe missie luidt: dan maar lelijk winnen.

Bert van Marwijk, blitskikker in het Deventer van de jaren zeventig, heeft Oranje vier keer laten spelen met gesloten gordijnen. En de internationals, een uitzondering daargelaten, vinden het best. Dat vroegere gezeur over eer en kunst in het voetbal moet maar eens afgelopen zijn. Getraumatiseerd door hun verlies in 2008 verschansen Onze Jongens zich achter de middenlijn en wachten met gebogen ruggen af tot de tegenstander een fout maakt, om dan toe te slaan. Intussen trekt het zo vaak verguisde Duitsland frivool en kunstzinnig ten aanval, geïnspireerd door – oh, paradox – de Hollandse School.

Uiteraard kan morgenmiddag om vier uur alles veranderen. Wie weet gooit Oranje het juk van zich af en gaat het tegen Brazilië eindelijk ‘voetballen’. Maar blijft het elan uit en wordt er verloren, dan zal Nederland in dubbel opzicht met lege handen achterblijven. De voetbalreputatie zal verder afglijden – zoals op politiek gebied al gebeurde. Zo beschouwd loopt Nederland meer risico’s dan de risicomijdende bondscoach lijkt te beseffen. Met een beetje pech eindigt zijn team niet alleen zonder goud, maar ook zonder glorie.
Treffend, waar, schot in de roos.

Ik zou eraan toe willen voegen dat ook de verslaggeving om het wk heen tegenwoordig van dat niveau is en dat sfeertje herbergt.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_83562257
Prachtig. Maar staat mooi voor lul als het ook echt wat wordt met dat PVV-voetbal.
pi_83562275
Prachtig ook hoe al die PVV-ers voor de buis zitten te genieten van "onze jongens"
pi_83562277
Who in earth is Auke Kok
  vrijdag 2 juli 2010 @ 10:34:08 #5
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_83562299
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 10:32 schreef Chooselife het volgende:
Prachtig. Maar staat mooi voor lul als het ook echt wat wordt met dat PVV-voetbal.
PVV behaalde de grootste overwinning toch? in dat geval, lekker zo doorvoetballen
pi_83562390
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 10:34 schreef DeTolk het volgende:

[..]

PVV behaalde de grootste overwinning toch? in dat geval, lekker zo doorvoetballen
Maar ze pakken niet de prijs: regeringsdeelname

En verder kan ik helemaal niets met zulke vergelijkingen, behalve dat ze vermakelijk zijn om te lezen.
pi_83562425
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 10:34 schreef DeTolk het volgende:
PVV behaalde de grootste overwinning toch? in dat geval, lekker zo doorvoetballen
Als je die vergelijking doortrekt wordt het Nederlands elftal dus derde en mag het bij de huldigingsceremonie niet op het podium met de nummer 1 en 2.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_83562525
PVV-Voetbal wekt bij mij de indruk van een elftal dat de hele tijd neervalt en de stervende zwaan doet en loopt te janken dat de tegenstander zo hard speelt, terwijl ze zelf ook iedere kans aangrijpen keihard tegenstanders uit de match te trappen


Dat valt me tot nu toe zeker mee, alhoewel robben natuurlijk nog niet veel gespeeld heeft


deze actie van Ronaldo is ook wel een mooi voorbeeld van wat ik zou zien als PVV-voetbal... inclusief het met een vertrokken gezicht direkt kijken naar waar de scheidsrechter loopt:



of deze van Möller



Of bv de Hero Brinkmann van het voetbal; Rivaldo:


[ Bericht 6% gewijzigd door RM-rf op 02-07-2010 11:02:25 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 2 juli 2010 @ 10:59:47 #9
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_83563099
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 10:33 schreef Lonka het volgende:
Who in earth is Auke Kok
Auke Kok niet kennen

Één van Nederlands beste voetbal auteurs.
  vrijdag 2 juli 2010 @ 11:01:59 #10
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_83563177
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 10:41 schreef RM-rf het volgende:
PVV-Voetbal wekt bij mij de indruk van een elftal dat de hele tijd neervalt en de stervende zwaan doet en loopt te janken dat de tegenstander zo hard speelt, terwijl ze zelf ook iedere kans aangrijpen keihard tegenstanders uit de match te trappen
Zie ik ook zeker terug in dit Oranje en de verslaggeving. Gisteren Jack in de aankondiging "we gaan het hebben over wat andere landen niet goed doen". En negeren wat je zelf slecht doet. Want ja, lekker ophemelen natuurlijk.
Ondetrussen krijgen vele hollanders een stijve plasser van het volkslied, hoe de spelers in het gelid staan met hun hand op de borst en applaudiseren de oranjefans in het stadion daarvoor alsof het een rijkspartijdag betreft maarrrrrr..... kan het niemand schelen hoe er gevoetbalt wordt... mij wel. want ook voor mij is voetbal méér dan de winst. het is ook de aankleding en de sfeer. maar ik haal dan geen plezier uit het volkslied maar uit het artistieke voetbal.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 2 juli 2010 @ 11:07:27 #11
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_83563342
en om te onderbouwen waarom ik de verslaggeving pvv-achtig vind:
"Gebaseerd op beleving en sfeer. Informatie tot een nulpunt gezakt. VI Oranje probeert een macho mannenpraat sfeer te creeëren door alle reclameborden heen. Zo van "wij mannen onder elkaar". "Mannen komen niet thuis met bloemen maar met honger", zoiets.

Iedereen achter oranje, geen kritisch woord. Iedereen wordt ook geacht om lekker enthousiast mee te doen en je te togen in zo'n mongolide oranje outfit. Dat is ook niet van van alle tijden. Nederland wordt tot grote hoogte opgehemeld met argumenten van lik me vestje. Wat zeg ik, er zijn geen argumenten. In het sfeerprogramma praten ze dan over de sfeer in de groep. Zijn er incidenten die het tegendeel zouden kunnen aangeven dan wordt dat genegeerd of verstoord weergegeven (het beeldfragment van een mokkende van persie op de bank als de 2-0 valt heb ik nog steeds niet lang zien komen, alsof daar een slotje op zit). Gisteren kondigde Jack van Gelder zijn programma aan met "we gaan het hebben over wat andere teams niet goed doen". Kortom, alle truuks om oranje op te hemelen worden uit de kast gehaald. Alle neuzen moeten dezelfde kant op staan, met z'n allen achter "onze jongens". Het blijkt ook dat onder de PVV-aanhang de grootste oranjefans zitten volgens een peiling van Synovate.

Weet je, trots op ons land is natuurlijk van alle tijden. Maar vroeger waren we trots op het voetbal wat we de hele wereld lieten zien. Zoals vele cultuurhistorici zeggen heeft nederland nooit nationalisme gekend zoals dat in andere landen gewoon is. Dat lijkt aan het veranderen en dat vind ik jammer.

Ik ben nu nog iets essentieels vergeten... misschien kom ik er nog op... had het net in m'n koppie zitten maar nu ben ik het kwijt...

edit: owja, ik weet het weer. De filmpjes tussendoor. Het contrast met sporza is groot. Op sporza sprak de presentator over het WK als een multicultureel feest, waar alle landen bij elkaar komen ergens in de wereld. Deze uitspraak, hoewel vast niet zo bedoeld, is ook typerend voor de filmpjes die zij (en de ARD) laten zien. Veelzijdig, verassend en interessant. Zelfs een simpel filmpje over de groundsman prikkelt je zintuigen.
Niets van dat alles bij de NOS. Daar zijn het altijd dezelfde, veilige clichéfilmpjes die voorbij komen. Goede opmerking van Borst daar gisteren over hoewel hij eigenlijk door had moeten pakken. Het benepen, veilige en bange zie je terug in dat soort filmpjes. Olé, olé!"

[ Bericht 0% gewijzigd door Danny op 29-08-2010 10:53:49 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 2 juli 2010 @ 11:17:04 #12
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_83563649
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 11:01 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Zie ik ook zeker terug in dit Oranje en de verslaggeving. Gisteren Jack in de aankondiging "we gaan het hebben over wat andere landen niet goed doen". En negeren wat je zelf slecht doet. Want ja, lekker ophemelen natuurlijk.
Ondetrussen krijgen vele hollanders een stijve plasser van het volkslied, hoe de spelers in het gelid staan met hun hand op de borst en applaudiseren de oranjefans in het stadion daarvoor alsof het een rijkspartijdag betreft maarrrrrr..... kan het niemand schelen hoe er gevoetbalt wordt... mij wel. want ook voor mij is voetbal méér dan de winst. het is ook de aankleding en de sfeer. maar ik haal dan geen plezier uit het volkslied maar uit het artistieke voetbal.


Is je methylfenidaat weer op? Ik kan je wel een herhaalreceptje geven.
pi_83563787
Wat een flauwe kul die PVV vergelijking
٩๏̯͡๏)۶
pi_83563822
Typisch weer zo'n column van iemand die wanhopig een vergelijking met actualiteit probeert te zoeken
  vrijdag 2 juli 2010 @ 11:22:25 #15
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_83563834
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 10:34 schreef DeTolk het volgende:

[..]

PVV behaalde de grootste overwinning toch? in dat geval, lekker zo doorvoetballen
pi_83563932
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 11:01 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ondetrussen krijgen vele hollanders een stijve plasser van het volkslied, hoe de spelers in het gelid staan met hun hand op de borst en applaudiseren de oranjefans in het stadion daarvoor alsof het een rijkspartijdag betreft maarrrrrr..... kan het niemand schelen hoe er gevoetbalt wordt... mij wel. want ook voor mij is voetbal méér dan de winst. het is ook de aankleding en de sfeer. maar ik haal dan geen plezier uit het volkslied maar uit het artistieke voetbal.
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat niet alle voetbal kijkers hetzelfde zijn? Niet iedereen schildert z'n huis oranje en schreeuwt het volkslied mee. Ik vind het persoonlijk een vrij oudbollig pauper lied.

Ik geniet gewoon met wat vrienden van het nederlandse elftal op TV, gezellig een biertje er bij. Zonder totale hysterie en oranje gekte.

Zou je ook eens moeten doen, in plaats van hier depressief op Fok rond te hangen
٩๏̯͡๏)۶
pi_83564495
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 11:22 schreef Rookert het volgende:
Typisch weer zo'n column van iemand die wanhopig een vergelijking met actualiteit probeert te zoeken
Dat idd

Ik stem voor D66-voetbal
pi_83564560
Wat is dit voor flauwekul? Sommige mensen willen politiek echt overal bij halen
  vrijdag 2 juli 2010 @ 18:46:42 #19
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_83582998
Eerste helft was idd PVV-voetbal. tweede helft niet dus stelling kan in de prullenbak. weg was het geklaag, weg was het geschop, weg was het gehuil, weg was de angst.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_83861841
Vrij ziek en racistisch stuk. Wat een ongelofelijke bullshit.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 20:19:12 #21
300256 CarolusV
Plus Ultra
pi_83862109
Oranje speelt Hitler voetbal! Eerste helft snel aanvallen om vervolgens in de 2e helft zweer terug te vallen.
pi_83862169
Ze mogen van mij nog 1 wedstrijd PVV voetbal spelen maar na het WK moeten we maar weer voetbal spelen waar het publiek ook nog wat aan heeft als kijkspel.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_83862180
Politiek met voetbal vergelijken, goed idee.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 20:22:04 #24
300256 CarolusV
Plus Ultra
pi_83862218
Spanje speelt D66 voetbal, veel aanvallen maar uiteindelijk maar een kleine zege.
pi_83862293
Spanje speelt uiterst links voetbal... beetje draaikonten in t midden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')