error_404 | dinsdag 29 juni 2010 @ 13:45 |
Naar aanleiding van opmerkingen in mijn vorige topic waar ik naar een goed alternatief zocht om voordelig te rijden, ben ik de mogelijkheden van het rijden van een oldtimer verder aan het onderzoeken. Kort samengevat is het idee om een oldtimer voor dagelijks gebruikt te gaan rijden. Naast praktische overwegingen zoals type brandstof, duurzaamheid van bepaalde merken, onderhoud, etc, speelt de factor 'tof' ook een grote rol. De randvoorwaarden: Een van de auto's die ik reeds zeer serieus heb onderzocht, is de Alfa Giulia 1800 Super uit 1970: geweldige auto, mooi en erg pittig; een feest om in te rijden. Grootste nadeel: roest, technisch minder betrouwbaar op die leeftijd en het is / blijkt een type auto waar je geld in kunt blijven pompen (motorische onderdelen, onderhoud etc). Deze is het dus niet geworden, helaas. Ik neig nu meer naar een klassiek Mercedes, maar er zullen nog veel meer mogelijkheden zijn met allemaal nu voor- en nadelen. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van mensen die zelf een oldtimer dagelijks rijden of hebben gereden. Wat rijdt je / heb je gereden, waarom en wat waren voors en tegens en wat kostte het je zo'n beetje? | |
Oksel | dinsdag 29 juni 2010 @ 13:46 |
Mijn vader rijdt dagelijks een Volvo 164 (1968) op gas. Niet duur, weinig onderhoud, en dat met bijna 4 ton op de teller.. | |
Socios | dinsdag 29 juni 2010 @ 13:47 |
quote: ![]() | |
Righteous | dinsdag 29 juni 2010 @ 13:48 |
Er staat op FOK toch een mooie VW Kever te koop ? | |
Oksel | dinsdag 29 juni 2010 @ 13:49 |
http://link.marktplaats.nl/358078632 http://link.marktplaats.nl/357165169 http://link.marktplaats.nl/346588027 ![]() | |
ukga | dinsdag 29 juni 2010 @ 13:59 |
beter koop je een japanse auto voor dagelijks gebruik ipv van een auto die onderhoudt vergt (ik maakte ooit dezelfde fout) | |
ukga | dinsdag 29 juni 2010 @ 14:00 |
mssn een saab 900 iets? alleen roesten die wel meestal | |
error_404 | dinsdag 29 juni 2010 @ 14:00 |
quote:Wat had je en waarom was dat een fout? | |
Oksel | dinsdag 29 juni 2010 @ 14:03 |
Gewoon een wat duurdere klassieker kopen. Rij je goedkoper, maar wel meer risico op panne. | |
RaymondK | dinsdag 29 juni 2010 @ 14:04 |
Kevertje uit 1982 hier. Met 55000km op de teller. Ik rij er als enige auto ca 7500km/jaar mee, volledig zonder problemen. En als je ergens hoge ogen mee gooit op straat, dan is het wel met een kevertje. In mijn ogen nog steeds de meest beschaafde oldtimer. ![]() Je kunt heel goedkoop kever rijden juist omdat je bijna alles zelf kan doen. Simpele techniek, alle onderdelen volop verkrijgbaar (dus goedkoop), en elke automonteur zou je toch moeten kunnen helpen wanneer je het niet zelf wilt doen. Wanneer je je onderhoud op de gestelde tijden doet is een Kever erg betrouwbaar. Ik zou me wel altijd eerst verdiepen in de betreffende keuze en z'n zwakke plekken alvorens je een oldtimer gaat kopen. Liefst een ervaringsdeskundige mee nemen, en vooraf je huiswerk doen m.b.v. forums 25000km betekend voor een oude auto wel vaker dan 1x per jaar een beurtje trouwens... Of je moet zelf ff handig worden natuurlijk. ![]() [ Bericht 18% gewijzigd door RaymondK op 29-06-2010 14:15:55 ] | |
ukga | dinsdag 29 juni 2010 @ 14:50 |
quote:kever 1302 '76 elke lente kun je er een nieuwe bodem inlassen. roest als de tering, dan deden de remmen het niet, dan moest dit weer vervangen worden, dan weer dat. Heb nu een kleine mazda en rijdt al 1.5 jaar zonder onderhoudskosten (alleen apk). Het si wel een leuke auto voor erbij, beetje touren maar niet elke dag zo een 90 km rijden. oja, hij zoop ook 1 op 8 en en is niet erg comfortabel | |
error_404 | dinsdag 29 juni 2010 @ 14:55 |
quote:Zeker, dit is voor mij een soort eerste schifting, voordat ik me op 30 verschillende fora ga aanmelden ![]() Eerst eens kijken of er Fokkers zijn met ervaring, daarna verder speuren. quote:Thanks, soortgelijke 'problemen' had die Alfa ook. Dat soort kosten zijn envoudig mee te berekenen, maar het geeft ook zo veel gezeik... | |
ukga | dinsdag 29 juni 2010 @ 14:58 |
@error_404 ja als je budget 7000 is, dan kun je b.v. ook een degelijke (jappaner) kopen voor 3000 met een km stand van rond de 100.000 en de overige 4000 gebruiken voor onderhoudt, benzine wegenbelasting en verzekering! Maarja je rijdt dan niet in een (voor sommige) leuke auto als b.v. zo een oldtimer volvo, kever, of alfa o.i.d. vrienden van mij hebben saab 900 gehad (intotaal 4 stuks) met rond de 3ton op de teller, maar die roesten allemala bij de wielkasten e.d. motorisch houden ze het wel lang uit. maar die hebben er ook mee rgeld in moeten steken dan ze lief was | |
error_404 | dinsdag 29 juni 2010 @ 15:10 |
quote:Heb ik onderzocht ja, maar het gaat mij vooral ook om de lol van het rijden en zo min mogelijk kosten aan wegenbelasting en onzin kwijt zijn. Anders zou ik namelijk gewoon kunnen blijven rijden, zoals ik nu doe... De Alfa was 6000, btw. Een beetje Mercedes of Volvo is er ook voor rond die prijs. | |
#ANONIEM | dinsdag 29 juni 2010 @ 15:47 |
Wat versta je onder "onzin"? ook onderhoud? Je gaat minimaal net zoveel geld aan onderhoud uitgeven als je nu voor de wegenbelasting kwijt bent. Vergeet niet dat je van plan bent 25k per jaar te rijden met een auto die gemaakt is in een tijd dat veel auto's met 100k afgeschreven waren. Nu zijn mercedes en volvo erg degelijke merken, vooral de diesels zijn motorisch onverwoestbaar, maar onderhous is noodzakelijk anders kun je je fijne oldtimer na 3 jaar naar de sloop duwen. Roest is niet alleen van Alfa's een probleem, ook Mercedes en Volvo heeft hier last van, het zijn auto's uit de tijd dat antiroestbehandelingen onzin waren. En ja ik spreek uit ervaring, ik rij sinds 3 jaar een Mercedes W123 300D, ben er dolgelukkig mee maar ondertussen ben ik blij dat ik geen 25k hoef te rijden in een auto uit die tijd...... | |
Scrutinizer | dinsdag 29 juni 2010 @ 15:50 |
My daily ride is een Mercedes 280 CE uit 78 op LPG. Erg goedkoop en betrouwbaar maar als ik 25K per jaar zou rijden koos ik iets nieuwers. | |
RaymondK | dinsdag 29 juni 2010 @ 15:58 |
quote:Toch kan een Kever een prima auto zijn. Het is maar net wat je koopt, en natuurlijk waar je op let tijdens de aankoop. Mijn kever is nu bijna 28jr oud, en heeft praktisch geen roest. Hij staat wel onder een buitenhoes, en heeft 24jr binnen gestaan. Roest is bij elke oldtimer een punt van aandacht. Oh ja en hij rijd 1:13 gecombineerd. ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door RaymondK op 29-06-2010 16:06:19 ] | |
T42 | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:01 |
quote:onzin dat roesten dan moet je hem na lassen wel behandelen en niet met kaal staal rond gaan rijden... ik rij niet dagelijks met een passat uit 82. (doet 1:17 op benzine) heb 3 kevers en een busje en laswerk heb ik zeer weinig. (jah ze staan buiten) maar ts: ca. 25.000 km/jaar das wel heel veel voor een oudje en een oldtimer verzekering kun je al vergeten ![]() | |
ukga | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:02 |
precies, mijn idee met die kever was; lekker goedkoop, geen wegenbelasting, en 5 tientjes verzekering maar voor een jaar wegenbelasting voor een lichte auto ben je ong 270 euro kwijt, en WA iets van 140 . dit lijkt veel maar die 410 euro die je uit denkt te sparen, moet je aan nieuwe onderdelen en extra benzine ingooien. (vaak nog meer dan 410 euro) | |
T42 | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:03 |
quote:en dan heb je nog een mexico kever ook ![]() maar een 1302/1303 hebben al vaker roest problemen vooral bij de veerpoten | |
Maharbal | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:03 |
quote:Kan inderdaad een prima auto zijn. Maar m.i. is het geen auto waar je 25.000 km per jaar mee maakt ![]() | |
T42 | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:03 |
quote:mee eens! | |
fokkieslim | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:03 |
met deze randvoorwaarden,kun je echt geen oldtimer rijden. De randvoorwaarden: budget ca 7000,- groot genoeg om met minimaal 2 personen + baggage op vakantie te gaan achterbank waar 2 personen (redelijk) op kunnen zitten ca. 25.000 km/jaar duurzaam / betrouwbaar; ik ben zelf geen sleutelaar en zoek vooral een auto die het 'gewoon doet' In deze jaren was 100k een knappe prestatie,onderhoud was om de 5oookm en dan nog was je een bekende bij de anwb. Comfort en airco hadden ze nog nooit van gehoord. Elk jaar investeren in antie(verder rot)roest behandelingen. | |
ukga | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:04 |
quote:je denkt als ik een dag onder me auto heb lopen lassen, dat ik niet de moeite neem de boel te tectylen? oke je hoeft hem niet elk jaar te vervangen, maar het roest als de tering, en neit alleen de bodemplaat | |
T42 | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:05 |
quote:dan heb je echt een maandag morgen auto heb een keverbodem liggen die 40 jaar onder de grond heeft gelegen en die is 90% goed. mijn 1e kever die mag roesten maar dat valt vies tegen [ Bericht 13% gewijzigd door T42 op 29-06-2010 16:31:25 ] | |
ukga | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:07 |
quote:je kunt wel een leuke amerikaan kopen. die hadden wel al airco en stuurbekrachtiging etc. dus redelijk wat 'luxe' en je kunt er altijd ruim in zitten ![]() | |
RaymondK | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:09 |
quote:Alleen de eerste mexico's zijn roestgevoelliger. | |
aqua10 | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:12 |
Ik rij in een mercedes 200d uit '85 ...model w124. Inmiddels 15000km opzitten in een half jaar tijd inclusief tripjes naar het buitenland met als enige mankement dat de dynamo stuk ging. (gelukkig in nederland). Verbruik gemiddeld is 1:16....beste score was 1:19,2, slechtste 1:13 (=urenlang met 160km/u in duitsland). Voor de rest zijn er nog wat aandachtspuntjes (paar roestplekjes) die nog behandeld moeten worden... dat heb je met een nieuwere auto's niet zo snel. Maargoed, ik steek liever m'n geld in evt toekomstig onderhoud dan aan de wegenbelasting. En het voelt ook aan als een dijk van een auto die nog tientallen jaren mee kan gaan....gaat alleen niet zo vlug (helemaal niet als je door de alpen ermee rijd). | |
Oksel | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:15 |
quote:De auto van mijn pa heeft airco, stuurbekrachtiging en lekkere stoelen.. ![]() Volvo 164 van 41 jaar oud. | |
error_404 | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:28 |
Ja, ik snap dat de onderhoudsfrquentie van een oldtimer hoger ligt dan die van een nieuwe Japanner. Wat betreft luxe, etc, daar heb ik niet zozeer eisen voor; het ligt heel erg aan de betreffende auto. Airco etc heb ik nu ook niet, zijn ook allemaal geen eisen. Het gaat mij om mensen die daadwerkelijk een oldtimer hebben of hebben gehad en persoonlijke ervaring met een bepaalde auto of type hebben. Algemene informatie, die heb ik wel. | |
T42 | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:32 |
quote:allemaal tot aan 2003. maar dat maakt ze niet slechter als je ze goed verzorgt. ts: een golf1 op diesel iets? (eventueel een golf 2 die al 25jaar is) diesel blokjes kunnen handig 6 ton af (ken er met 1miljoen op de teller) | |
Scrutinizer | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:37 |
quote:Met mijn Mercedes zou je met jouw kilometrage 4 keer per jaar voor een beurt naar de garage moeten, kleppen stellen, de hele mikmak. quote:Ik ben gezegend met airco, stuurbekrachtiging, leer, automaat maar waar je wel rekening mee moet houden is dat er al zo'n dertig jaar iemand op de bestuurdersstoel heeft gezeten. De leuning daarvan is volledig doorgezeten, iets wat je bij ontzettend veel oude wagens zult tegenkomen. Als je 25.000 per jaar rijdt, kan dat een probleem zijn. quote:Je moet er ook wel een bepaalde instelling voor hebben, denk ik. Je kunt iets van 30 jaar oud binnen no time kapot maken als je daar geen rekening mee houdt. | |
MouseOver | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:39 |
quote:Dat zijn idd nog best moderne auto's wat betreft gebruiksgemak. Of een VW Caddy eventueel. Het voordeel van een dergelijke auto is dat er een trouwe schare liefhebbers is. Mocht de wegenbelastingvrijstelling voor oldtimers ineens afgeschaft worden zul je zien dat relatief anonieme auto's van begin jaren 80 in waarde kelderen. Daar heb je bij een dergelijk gewild type toch wat minder last van. | |
r8ality | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:42 |
Dat wordt een Volvo 245 dus ![]() | |
MouseOver | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:50 |
quote:Wat het ook wordt, sleutelen blijf je toch. Men dacht in die tijd toch iets anders over het fenomeen 'betrouwbaarheid' heb ik gemerkt.. | |
error_404 | dinsdag 29 juni 2010 @ 16:56 |
quote:Thanks, goeie tip! Ik ga er inderdaad wel van uit dat een oude auto meer aandacht en liefde nodig heeft. Wat voor Mercedes rij je en hoeveel km's doe je zo'n beetje per jaar? quote:Jij hebt er een? | |
boegschroef | dinsdag 29 juni 2010 @ 17:04 |
Iemand met veel ervaring op dit gebied ![]() Met jou eisen is een mercedes of bmw de enige die het gaat halen. Alleen is het echte "tof" factor wel weg bij die auto's. Als je iets betrouwbaars zoekt moet je denk ik kijken naar de eerste bmw e30's of een 200d. Die halen die 25k wel per jaar. Een oude alfa... die dus niet.... | |
Scrutinizer | dinsdag 29 juni 2010 @ 17:06 |
quote:Ik heb een W123 280 CE uit 1978. Kilometrage verschilt, maximaal 12,5K per jaar. Zo nu en dan moet ik ook voor familebezoek 400 km snelweg rijden op één dag, dat is geen pretje als je niet lekker zit. Daarbij moet je je 's nachts op de terugweg kunnen inhouden het pedaal niet te ver in te trappen. Omdat ik op gas rijd is het niet verstandig sneller dan 150 te kruisen terwijl de auto toch zeker 200 zou moeten kunnen. | |
#ANONIEM | dinsdag 29 juni 2010 @ 17:06 |
In welke tijdsperiode ligt je interesse eigenlijk? Mijn Mercedes W123 is alweer een heel andere auto dan een Mercedes W124, ten voordele van de W124 qua luxe en rijcomfort, ten voordele van de W123 qua klassiekeruitstraling. Indien je de kosten en het eventuele inleveren qua comfort op de koop toe wilt nemen en een waarschijnlijk hoger verbruik dan nu dan kun je een klassieker denk ik prima overwegen. Nog even over het verbruik, mijn 300d loopt 1:12 op diesel, ik rijd maximaal 110 km/h (meestal 100 Km/h) De Mercedes benzine varianten rijden doorgaans minder zuinig dan 1:10 (de 6 cilinders tussen 1:6 en 1:8). Dit zal voor een Volvo waarschijnlijk niet zoveel schelen, ook die auto's zijn zwaar. Wel iets om rekening mee te houden als de financieen meespelen. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2010 17:08:07 ] | |
Scrutinizer | dinsdag 29 juni 2010 @ 17:09 |
quote: ![]() | |
error_404 | dinsdag 29 juni 2010 @ 17:20 |
quote:Ik verdraai mijn hoofd meestal bij oudere modellen, zo rond de 70-er jaren ![]() quote:Zeker, zoals iemand in mijn vorige topic heel bijdehand benoemde: gas kost de helft van benzine, dus economisch gezien rijdt een 1:10 auto, op gas 1:20.... ![]() | |
Sounddragon | dinsdag 29 juni 2010 @ 17:41 |
Hey TS, heb je een beetje ruimte voor de deur ?? ![]() | |
T42 | dinsdag 29 juni 2010 @ 19:18 |
quote:alleen op gas gaat hij wel meer verbruiken ![]() ik had een benz 280SE w108 uit 1969 die op benzine 1:7 deed en op lpg 1:4/1:5 en ik miste meteen ruim 50pk omdat bij deze benz zijn injectie dan niet werkt. | |
r8ality | dinsdag 29 juni 2010 @ 20:02 |
quote:De sedanversie, een 244 ![]() | |
Ivo1985 | dinsdag 29 juni 2010 @ 20:07 |
Ik rij dagelijks met mijn oldtimer uit 1981. Zo'n 30.000 kilometer per jaar. Is goed te doen, zolang je het gebrek aan 'normale' zaken als airco, een hele berg geluidsisolatie en ABS voor lief neemt. De betrouwbaarheid van elke auto staat of valt met goed (preventief) onderhoud. En dat moet bij een oldtimer net even wat vaker gebeuren dan bij een moderne auto. Daarbij komt dat je in het eerste jaar vooral het 'geluk' moet hebben dat de vorige eigenaar ook goed voor z'n bolide heeft gezorgd. Als dat niet het geval is kun je nog wel eens wat achterstallig onderhoud tegen komen en dat kan flink in de kosten lopen als je zelf niet kunt sleutelen. Roest is inderdaad ook een extra aandachtspunt. De roestpreventie is de afgelopen decennia gelukkig aardig verbeterd, maar daar heb je helemaal niets aan als je een oude wagen koopt. Goed in de gaten houden en beginnende plekjes direct grondig aanpakken, zodat niet binnen de kortste keren je auto onder je kont wegrot. Brandstofverbruik van een oldtimer is vaak wat hoger dan bij een moderne auto van vergelijkbaar formaat. Voordeel is dat je geen wegenbelasting hoeft te betalen en dus wat betreft de vaste lasten goedkoop op LPG kunt rijden. Een verbruik van 1 op 8 a 1 op 10 is dan niet meer zo slecht voor je banksaldo. De inbouwkosten heb je snel terugverdient als je 25.000 kilometer per jaar rijdt, mits het motorblok geschikt is voor lpg. Wat betreft de totale gebruikskosten moet je er van uit gaan dat het rijden in een oldtimer zeker niet goedkoper is dan wanneer je een Japans of Duits koekblik koopt. Belangrijk bij het binnen de perken houden van de gebruikskosten is dat je een auto koopt waarvan de onderdelen makkelijk verkrijgbaar zijn tegen een betaalbare prijs. Kosten zijn te besparen door (een deel van) het onderhoud zelf uit te voeren. Als je een beetje handig bent, zijn er best wat klusjes aan een oldtimer die je zelf uit kunt voeren op een vrije middag omdat de techniek van een oldtimer relatief eenvoudig is. In de garage ben je al snel ¤200,- kwijt aan uurloon voor voor het vervangen van een onderdeel wat je zelf ook makkelijk in een middag kunt doen. | |
Fer | dinsdag 29 juni 2010 @ 20:29 |
Oldtimers zuipen en roesten. Voor de sleutelaar ok, maar probleemloos zijn ze nooit. Zeker bij 25k per jaar kunnen de brandstofkosten oplopen. Benzines uit die tijd rijden 1 op 10 hooguit, diesels misschien 1 op 12. | |
Ivo1985 | dinsdag 29 juni 2010 @ 21:39 |
Probleemloos is geen elke auto als je hem niet goed onderhoud. In mijn huidige oldtimer heb ik er in een jaar zo'n 30.000 probleemloze kilometers opzitten. Ook langere ritten zitten daarbij (naar Engeland via Duinkerke-Dover, Beieren, Luxemburg, Ardennen). Enige reparatie buiten regulier onderhoud was een lekke band omdat er een schroef in zat. In de 5 jaar voor mijn huidige dagelijkse vervoermiddel in een (toen nog) yougtimer uit 1984 in totaal zo'n 70.000 kilometer gereden. Buiten regulier onderhoud is er 3x een kleine reparatie nodig geweest. 1x een rotte uitlaat, 1x een defecte ruitenwissermotor en 1x een klein lek bij de waterpomp. Wanneer je een moderne auto van ¤7.000,- koopt en daar 6 jaar/100.000 kilometer rijdt zul je daar ook wel rekening mee moeten houden. | |
error_404 | dinsdag 29 juni 2010 @ 22:13 |
quote:Want? Heb je nog iets leuks in de aanbieding? ![]() quote:Wat voor auto is dat en wat heb je nog meer gereden? | |
DS4 | dinsdag 29 juni 2010 @ 23:24 |
Hoe jong mag de auto zijn? Een 190 (2.6 is natuurlijk een lekkere auto), of een W124 is natuurlijk prima te rijden met weinig onderhoud (relatief, het blijven 20-25 jaar oude auto's). Heb zelf een W124 500E voor erbij en daar heb ik tot op heden niets vervelends mee gehad. Overigens zit zo'n 500E wel ruim boven jouw budget, maar met een 300E heb je ook een prima auto, ook al moet je goed zoeken om een goede te treffen binnen budget. Een Porsche 944 is overigens ook bullitproof (vanaf mj 1986, dus type II). Alleen is daar bij problemen de rekening wat hoger en met jouw budget kan je wel een goede kopen, maar als je pech hebt ben je wel meteen klaar. Is natuurlijk wel een wat frivolere auto dan een Mercedes (op de 16 klepper 190 en de 500E na, maar die lopen tegen hetzelfde budgetprobleem aan als de 944). Wat belangrijk is als je hier in wil stappen, is dat je accepteert dat je wat meer flauwekul hebt dan met een nieuwe auto, minder luxe (ABS was niet standaard, airco zeldzaam...), enz. Daarvoor krijg je wel wat terug. Het is dus een afweging en ik kies per definitie voor de oldtimer versus de jap, die helemaal niet altijd zo betrouwbaar is en waarbij de onderdelen vaak idioot duur zijn.... maar belangrijker: je rijdt in een auto zonder uitstraling, zonder ziel... Dan heb ik liever dat ik af en toe naar de garage moet. Dat zijn korte ergernissen, ipv altijd ergernis. ![]() | |
ellevehC86 | dinsdag 29 juni 2010 @ 23:45 |
quote:Even gecorrigeerd ![]() BTW TS, niet doen 25000 km per jaar is een te hoog risicogebied, kans is dat het meevalt, maar kans is vele malen groter dat het tegenvalt. | |
De_Melkboer | dinsdag 29 juni 2010 @ 23:54 |
Ik heb met veel plezier in een Volvo Amazone op gas gereden, 1 op 10, maar niet veel vermogen, en wel zijwindgevoelig. Kleppen stellen deed ik op het werk in de pauze. Ook een BMW 525 gehad uit 1975, mooie lijn, en vermogen genoeg. Reed 1 op 8. Reparaties zijn wel wat lastiger. Over het algemeen moet je wel regelmatig onderhoud doen, bij de amazone zeker elke 5.000 km. nieuwe olie bijvoorbeeld. | |
RaymondK | woensdag 30 juni 2010 @ 07:13 |
quote:Dat eerste is onzin. Zoals ik al schreef is m'n Kever zo goed als nieuw, en nu toch bijna 28 jr oud. Hij doet 1:13. Het enige wat ik meer kwijt ben is eens per half jaar 6 euro voor loodvervanger.... Het is maar net wat je koopt, waar je op let, en hoe je er mee omgaat. 2 weken stil staan, en na 1 slag van de startmotor loopt i. ![]() Het enige wat ik er aan aan veranderd heb is elektronische ontsteking er in gezet. Dat is zo'n beetje het enige. Verder gewoon het reguliere onderhoud. En dat betekent ook elke 7500km nieuwe olie. Dat zou bij 25000k zo'n 3x per jaar worden, maar hoeft zeker niet de hoofdprijs te zijn bij de garage. [ Bericht 0% gewijzigd door RaymondK op 30-06-2010 07:43:34 ] | |
ukga | woensdag 30 juni 2010 @ 08:37 |
HEy TS heb je al een beetje een keuze kunnen maken? | |
DS4 | woensdag 30 juni 2010 @ 08:59 |
quote:Met flauwekul bedoel ik dat er eens iets stuk gaat. | |
T42 | woensdag 30 juni 2010 @ 10:32 |
quote:kan zuiniger ![]() (benzine) [ Bericht 0% gewijzigd door T42 op 30-06-2010 11:08:13 ] | |
RaymondK | woensdag 30 juni 2010 @ 10:50 |
quote:Netjes netjes. Maar een Kever heeft techniek van rond de oorlog waar onder stoterstangen, en een beroerde stroomlijn. Van daar dat 1:13 best al aardig is. | |
HaerdenC | woensdag 30 juni 2010 @ 12:11 |
ik rij momenteel dagelijks met een honda accord van 1985 ... doet perfect dienst terwijl mijn nieuwe wagen besteld is ... we houden hem zowieso gewoon als vervangwagen ![]() | |
DS4 | woensdag 30 juni 2010 @ 12:32 |
quote:Vind ik sowieso een laag verbruik voor een benzine. 1:20 met een benzineauto vind ik zelfs ongeloofwaardig... | |
error_404 | woensdag 30 juni 2010 @ 12:41 |
quote:Moet je mijn vorige topic eens lezen... een C1 rijdt 1:25, of zuiniger..... Grootste nadeel=C1... | |
DS4 | woensdag 30 juni 2010 @ 12:51 |
quote:Het ging om een passat. Overigens, C1 is officieel 1:21 en als ik even google, dan zie ik dat velen dat niet halen, dus ook 1:25 of zuiniger acht ik ongeloofwaardig. Kijk, jij kunt dat best eens berekend hebben, wie weet wijkt de dagteller flink af en je vult een auto nooit exact gelijk af... en bij een zeer uitzonderlijke rit kan het wellicht... Maar als realistisch verbruik 1:25 of zuiniger? Nee. ps wat ik lees is dat de meesten eerder op 1:18 zitten. Met een C1 dus. Ook bijzonder netjes, ik verbruik het drievoudige. ![]() | |
RaymondK | woensdag 30 juni 2010 @ 13:19 |
quote:idd. mijn 1:13 is gemeten over een heel jaar. Trouw bonnetjes en km'ters opgeteld, en gedeeld. Dus incl zomer en winter, incl rit naar Dinant, en incl een heeeeul incidenteel ritje naar de supermarkt of Gamma. Als ik ergens principieel op tegen ben is het met de auto naar de supermarkt namelijk ![]() ![]() Wel altijd riitten langer dan 15km, anders ga je maar fietsen. | |
Sounddragon | woensdag 30 juni 2010 @ 13:26 |
quote:Jep ,een Yank, lichtjes boven je aangegeven budget ![]() Hoef je iig niks in te leveren aan luxe ![]() | |
error_404 | woensdag 30 juni 2010 @ 13:52 |
quote:Ik reageerde op je post waarin je stelde dat 1:20 met een benzineauto vind ik zelfs ongeloofwaardig... Lees mijn vorige topic ff door en kijk waarom ik op dit topic ben gekomen wat het doel ervan is. Wat betreft de C1 en het verbruik daadwerkelijk is, komt voort uit eigen ervaring en lange termijn praktijkervaring van gebruikers. Dit is dus niet een verbruik dat door mij uit de lucht gegrepen is. Ik vind het stiekem namelijk leuk om dit soort dingen tot in den treure te documenteren en bereken ![]() | |
Captain_Chaos | woensdag 30 juni 2010 @ 13:55 |
Een MB W124 200D loopt wel een miljoen km's. Krijdg je ook nog een fijne veilige auto voor waarvan de onderdelen goedkoop en op voorraad zijn. | |
T42 | woensdag 30 juni 2010 @ 13:56 |
quote:hij hoort 1:20 te kunne halen volgens het boekje. ook geeft hij het verbruik aan. tis een 1.6 met een minicarburateur en extra groot vliegwiel (d8 70pk) hij trekt niet snel op en heeft een top van 130/140kmh auto weegt net geen 1000kg nu moetten auto extra vermogen hebben om alle electrische rommel te laten draaien, airco, airbags. enz enz dat was toen niet en uitstoor is bijna gelijk aan een C1 trouwens ![]() | |
2cv | woensdag 30 juni 2010 @ 14:13 |
Ik denk dat i.c.m. Niet samen gaat. Wil je het toch proberen dan zou ik voor een mercedes ofzo gaan. | |
error_404 | woensdag 30 juni 2010 @ 14:24 |
quote:Precies, daar ligt de uitdaging. Vandaar dat ik ook naar ervaringen van gebruikers op zoek ben. Mensen die op voorhand roepen, kan, bestaat niet; daar heb ik geen boodschap aan. Het zit hem, kom ik nu achter, vooral in de marge: hoeveel km's kun je serieus met een oude auto rijden, hoeveel kost onderhoud nou echt en hoe 'leuk' is het en blijft het? Dat zijn dingen waar alleen 'ervaringsdeskundigen' antwoord op hebben. ![]() | |
Soohr | woensdag 30 juni 2010 @ 14:24 |
Ik heb een tijdje in een Landcruiser HJ60 gereden uit 1985. Stop er om de 5 a 10k verse olie in en hij blijft het doen. Op vakantie ermee is heel prettig, hij verbruik wel 10l diesel per 100km bij rustig rijgedrag. | |
DS4 | woensdag 30 juni 2010 @ 14:27 |
quote:Ik doelde meer op een passat met benzine. Maar dan nog, zelfs met een C1 moet je verdomd je best doen om het te halen en veel lange ritten maken. quote:http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/175213 Dit lezende zeg ik: jouw stelling dat een C1 1:25 of zuinige rijdt niet klopt. Men zit ergens tussen de 1:17 en 1:21 als ik het zo doorlees en de meesten zitten echt aan de verkeerde kant van 1:20. Nogmaals, dat is bijzonder zuinig, maar als jij consequent 1:25 of zuiniger rijdt, dan meet je verkeerd, of je rijdt alleen bergafwaards met wind in de rug 80 km/u in 6, lichten uit, ruitenwissers stil, radio uit, ramen dicht, enz. enz. ![]() Of alle anderen kunnen niet meten, of rijden met loden voet, maar dat acht ik veel minder waarschijnlijk. | |
2cv | woensdag 30 juni 2010 @ 14:28 |
quote:Ik hoop dat het je lukt ! Mijn BX is geen oldtimer maar gewoon een oud wrak en die moet ik al met de regelmaat van de klok repareren. Franse troep ![]() | |
DS4 | woensdag 30 juni 2010 @ 14:29 |
quote:Welk jaar en type hebben we het dan over? Ga ik toch eens neuzen, want voor een passat vind ik dat bizar zuinig. | |
DS4 | woensdag 30 juni 2010 @ 14:32 |
quote:Met een Mercedes kun je veel kilometers maken. Sowieso, snelwegkilometers doen geen pijn... Onderhoud kost meer geld naar mate de auto meer kan. Gewone serviceonderdelen zijn bij Mercedes echter relatief goedkoop. Beurtje kost niet de wereld, maar reken bij een oudere auto wel op een beurt per 10K. Het is leuk en het blijft leuk mits je een autoliefhebber bent. Doe je het puur om het geld... dan hou maar op. Dan is die C1 vast en zeker goedkoper. | |
error_404 | woensdag 30 juni 2010 @ 14:40 |
quote:Er zullen zeker mensen zijn die verschillende ervaringen hebben. Ik heb eea gedocumenteerd, voor mezelf om een juiste keuze te kunnen beargumenteren. Gegevens die ik (voor mezelf) hanteer heb ik uiteraard goed gecontroleerd, anders snij ik mezelf in de vingers. Juist daarom heb ik ook gegevens van langetermijngebruikers gecheckt. Omdat die verschillen van negatieve reacties op een ander forum, is het nog niet nodig om mij voor leugenaar uit te maken. Graag nu weer ontopic ![]() -edit- C1 is nooit kandidaat geweest fyi | |
loveli | woensdag 30 juni 2010 @ 15:04 |
quote:Jaren een ouwe Saab gereden (geen turbo), gekocht met 3 ton op de teller, heb er 70 bijgezet (benzine, 1:10). Ding wilde niet kapot. Voor minder dan je budget heb je een 900 op LPG (inbouwen kost +/- 2k), hou je nog genoeg over om met enige regelmaat bij je Saabspecialist langs te rijden. Turbomotoren zijn prima geschikt voor LPG omdat ze hardere kleppen hebben. Ofzo. Heb ik me laten vertellen. | |
Miller_M | woensdag 30 juni 2010 @ 15:22 |
Ik raad ook een W124 aan. Goede rijeigenschappen, veilig, comfortabel en kan veel kilometers maken. 300e 6 cil. is erg lekker. Maar het belangrijkste is dat je gewoon een goede w124 koopt natuurlijk, wil je je niet scheel betalen aan achterstallig onderhoud. Voor 7000e zou je echt een topper moeten kunnen kopen mi. Geweldige duurtest (met knipoog) over de 'tank' die de w124 is, door fifth gear. http://carscoop.blogspot.(...)edes-300te-w124.html | |
T42 | woensdag 30 juni 2010 @ 15:41 |
quote:vw passat 32B 1982 2WD (is wel import 2009 zitten andere motor onderdelen in dan hier in nl bijv. de dynamo kan ik hier al niet eens vinden...) | |
T42 | woensdag 30 juni 2010 @ 15:42 |
quote:ik zou ts ook een w124 aanraden ![]() | |
DS4 | woensdag 30 juni 2010 @ 16:12 |
quote:Aldus autoweek scoort de 1.6 passat uit 1982 1:11... Wat ik ook een stuk realistischer vind klinken. | |
#ANONIEM | woensdag 30 juni 2010 @ 16:15 |
Hier, deze moet je hebben: http://w123club.nl/compon(...)19/id,147356/#147356 Is van een betrouwbaar forumlid van de w123cub. Het enige wat mist, en dat schreef ik al eerder over de W124, is de echte klassieker uitstraling. Maar zo'n auto voldoet denk ik het beste aan jouw strikte eisen. [ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2010 16:17:45 ] | |
aqua10 | woensdag 30 juni 2010 @ 16:20 |
En geen berg is te hoog voor m'n 200d ![]() ![]() | |
error_404 | woensdag 30 juni 2010 @ 16:27 |
quote:Thanks! Zo strikt zijn mijn eisen niet; het is vooral kijken waar de grens ligt wat realistisch is. Realistisch mbt km/jaar, realistisch mbt onderhoud / kwaliteit, realistisch mbt verbruik, realistisch mbt gevoel/ uitstraling. Dat zijn allemaal factoren die, naar zo lijkt, nooit in de goede samenstelling voorkomen ![]() Probleem met de W124 is hij geen klassieke uitstraling heeft. Een nette, ietwat gedateerde auto, soms mooi gepoetst en goed onderhouden (zoals je link; keurig!) en soms met een spoiler te veel en de verkeerde velgen. Maar voor mij 'voelt' het niet als een klassieker; daar is hij simpelweg 'te goed' voor.... ofzo.... | |
#ANONIEM | woensdag 30 juni 2010 @ 16:52 |
Dat klopt helemaal, het is echter wel een auto waar je op een fijne manier 25k per jaar in kunt rijden. Dat zou ik in een Mercedes W114/115, W123 of W116 niet aanraden. Wat voor types en merken zit je zelf al mogelijkheden aan te denken? | |
error_404 | woensdag 30 juni 2010 @ 17:18 |
Ik ben me heel erg aan het oriënteren, maar het valt me op dat Mercedes, Volvo, Saab en BMW vooralsnog de interessantere merken zijn, qua degelijkheid en onderhoud. Hierna komt de factor 'tof', die erg moeilijk te omschrijven is en soms ook roet in het eten gooit. Zo vind ik bijvoorbeeld de Mercedessen uit de '70-er jaren erg mooi, maar ik snap zelf ook wel dat je zoiets niet als dagelijkse auto moet willen gebruiken. Zo zijn er bij verschillende merken mooiere auto's in het verleden gemaakt (de jaren '80 vallen in bijna alle gevallen af...) en kom ik uit op auto's die meteen écht oud zijn en (daarom) lastig als daily ride te gebruiken. Gelukkig zijn er ook wel leuke alternatieven, heb ik ontdekt. Zo zijn volvo's uit de US vaak een stuk mooier en stoerder van vormgeving. Tegelijkertijd wil ik eigenlijk helemaal niet blind staren op deze 4 merken. Zo sprak ik van de week iemand die een Lancia Gamma (?) uit 1978 dagelijks rijdt en iig boven de 15000 km/jaar uitkomt, zonder noemenswaardige problemen. Niet dat ik nu meteen zoiets zou willen kopen, maar het geeft aan dat er meer is onder de zon. En ik ben benieuwd wat. Vandaar dus ook de vraag naar gebruikerservaringen. Waarom zou jij trouwens die Mercs afraden? | |
DikkePanda | woensdag 30 juni 2010 @ 17:18 |
Mercedes Diesel. /einde topic. Nee, serieus, niet kapot te krijgen. Doen het gewoon altijd. W124, kan je wel eens opzoeken. Kosten niks, onderhoud is er nauwelijks en de onderdelen zijn erg goedkoop. Of een W210. Is de generatie later. Zijn wel een stuk zwaarder en zien er wat lomper uit. http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W124 http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W210 VIndt de W124 mooier uit zien, wat klassieker en toch heel stijlvol. http://tinyurl.com/382zm7g Zijn wel Duitse prijzen, dus misschien iets goedkoper daar. Maar geeft je wel een idee. | |
error_404 | woensdag 30 juni 2010 @ 17:24 |
quote:Thanks, alleen was het idee om een klassieker te kopen, van voor 1985. Maar bedankt voor je link, die site ga ik wel ff onderzoeken! | |
#ANONIEM | woensdag 30 juni 2010 @ 17:30 |
Die W114/115 etc die ik hierboven afraadde, dat doe ik alleen vanwege je grote hoeveelheid km die je wlt gaan rijden. Het comfort van een w124 is wat dat betreft stukken beter. De stoelen zijn bv een lastig punt bij mercedes. Zijn ze heel dan zitten ze heerijk, zijn ze oud (jaren 70) dan zijn ze meestal doorgezakt. Vervanging is niet veel te vinden of ook doorgezakt. Mijn stoel is semi doorgezakt, ben ermee naar Zweden gereden (1800 km) dat ging wel maar comfortabel is anders. | |
Scrutinizer | woensdag 30 juni 2010 @ 17:38 |
quote:Dat is wel heel bijzonder want die auto stond destijds al bekend als zéér onbetrouwbaar. Zo hadden die motoren van de Gamma last van kathodische roestvorming waardoor uiteindelijk de koelkanalen in het blok dicht slibden met een motorschade tot gevolg. Een Gamma-motor hield het meestal na 60.000 km wel voor gezien. Ook wilde er nog wel eens een voorwiel afbreken omdat je te ver door kon sturen en het wiel opeens ergens tegen aanliep in een bocht. Een geruststellende gedachte is overigens wel dat die oude bakkies die nog rond rijden vrijwel zonder uitzondering géén maandagochtendauto's zijn. Maandagochtendauto's halen zelden de 25 jaar. | |
Scrutinizer | woensdag 30 juni 2010 @ 17:44 |
quote:Bij mij is het vooral de leuning en dan met name de onderkant daarvan die geen enkele steun meer biedt. Zoeken naar vervanging is sowieso zinloos als er zulk mooi oud leer op zit. Voor iemand die lange afstanden wil rijden zou ik als Mercedes de W126 S-klasse aanraden, alleen al omdat er veel meer keus is vwb belastingvrije exemplaren dan bij de W124 E-klasse. | |
error_404 | woensdag 30 juni 2010 @ 18:00 |
quote:Dus het is met name vanwege comfort? Stoelen zou ik eventeel wel opnieuw kunnen laten bekleden, wellicht nieuw schuim. Geen problemen met roest of iets? quote:Vandaar ook mijn (?) achter het model. Ik zou het nog eens na moeten vragen wat het exact was. Maar wel bedankt voor je info! | |
2cv | woensdag 30 juni 2010 @ 18:05 |
Ik heb er geen enkele ervaring mee en weet echt niet hoe goed/slecht ze zijn, maar is een Peugteot 404 niets voor je ? Vanwege je nickname dus he ![]() | |
ononono | woensdag 30 juni 2010 @ 18:27 |
even kijken dagelijks gereden oldtimers Mini Prima, met een 1275 blokje ook voldoende pit. kan je met 2 pers en bagage mee op vakantie en heeft een redelijke achterbank. alleen een beetje stuiterig maar dat is deels de lol van zo'n ding. onderdelen kosten niks en alles is te krijg. MG B GT Neem er een met overdrive. Heerlijk uren achter elkaar 160 op de autobahn jassen (en meer dan genoeg power over) 2 pers en bagage geen probleem de achterbank is echter alleen voor geamputeerde. Heerlijke reis auto Alles aan onderdelen is te krijg en ook best betaalbaar. MG Midget De met 1275 blok zijn leuker dan de late 1500's vakantie 2 personen en bagage beetje proppen dan gaat het best, achterbank ehhhh welke? Technische onderdelen spot goedkoop plaatwerk iets duurder nog steeds betaalbaar. Met allemaal minimaal een aantal maanden woon werk verkeer gedaan en dat gaat prima. Je mag in NL toch nergens harder dan 120 en dat halen ze allemaal met gemak. En als je denkt oei engels dat zal wel onbetrouwbaar zijn, bulshit! Als je een goed exemplaar koopt en hem goed onderhoud sta je nooit stil. Alleen aan de pomp word je nu echt niet blij ![]() | |
tjoptjop | woensdag 30 juni 2010 @ 18:45 |
Peugeot 504 (diesel)? | |
T42 | woensdag 30 juni 2010 @ 21:32 |
quote:tis geen passat die uitgegeven is in nl maar dan is het knap dat ik 1000km kan doen met 60 liter??? | |
DS4 | woensdag 30 juni 2010 @ 21:45 |
quote:Waarom zou die andere motor ineens bijna 2x zo zuinig zijn dan? quote:Als je in feite maar 800 km hebt gereden en de dagteller dan 1000 km aan geeft is dat nog steeds vele malen zuiniger dan ik rijd en dus vind ik het knap. En op die manier nog realistisch ook. Persoonlijk zie ik graag wat meer ter onderbouwing dan "het is een heel bijzonder model". Een linkje naar het officiële verbruikscijfer zou wel handig zijn. Het zou nl. in die tijd een milestone zijn, dat model... En ik heb er nooit wat van gehoord. Niet dat dat laatste alles zegt, maar toch. | |
tjoptjop | woensdag 30 juni 2010 @ 22:20 |
Ik heb deze wel eens voorbij zien komen op volgens mij het Autoweek forum http://lucask.reismee.nl/ 1580km op 1 tank in de passat. Wel bewust zo gereden en geen dagelijks verkeer. Geen idee of het waar is overigens hoor ![]() | |
menmulder | woensdag 30 juni 2010 @ 22:25 |
Officieel verbruik zegt ook niet altijd alles, bij mijn citroen ax stond aangegeven dat hij 1/15,5 deed bij 120, dagelijkse ritjes doetinchem nijmegen 140km/h+ leverde een verbruik op van een nette 1 op 16,9 gemeten over 30000km. De mazda 626 2.0 uit 1989 van mijn zwager deed bij snelweggebruik @ 110km/h 1/17 stadsverkeer 1/13 Ben zelf ook nog eigenaar geweest van een opel olympia coupe 2.0 uit 1970 op LPG reed op de snelweg 1/13, in de stad 1/7 | |
T42 | donderdag 1 juli 2010 @ 00:17 |
quote:weet dat de carb 3x kleiner is dan van een leeftijdgenoot. maar zover ik weet wijkt de teller niet zoveel af ![]() vw had in de jare 70 ook al hybride auto's rijden. en kevers op diesel. 1000 is wel niet altijd maar als ik bijv naar spanje ga dan haalt ie dat. (continu 100/110kmh | |
#ANONIEM | donderdag 1 juli 2010 @ 00:53 |
quote:In een Mercedes stoel zit geen schuim, die heeft veren, bekleed met kokosmatten en stof/kunstleer/leer. Andere merken weet ik niet naturlijk. Comfort is belangrijk als je 25k per jaar wilt rijden. Gebroken (beetje overdreven) op je werk aankomen is natuurlijk niet gaaf. | |
RaymondK | donderdag 1 juli 2010 @ 07:28 |
quote:Hoo Hoo, volgens mij is er maar 1 Kever diesel geweest en is i nooit in productie genomen geworden geweest. ![]() http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/44613.jpg Wel injectiekevers ![]() | |
RaymondK | donderdag 1 juli 2010 @ 07:29 |
quote:Ik kom elke dag gebroken op m'n werk aan, van het racefietsen welliswaar, maar toch. ![]() | |
loveli | donderdag 1 juli 2010 @ 08:19 |
Mijn ervaring met mercedesstoelen van 30 jaar oud (w126 geloof ik) is dat ze compleet waardeloos zitten. | |
error_404 | donderdag 1 juli 2010 @ 08:51 |
quote:O, da's eigenlijk nog beter, heb ik vroeger ook nog mee gewerkt. Het voordeel zou zijn dat je geen mallen hoeft te maken om de stoel opnieuw op te schuimen. Maar comfort is wel een ding inderdaad. | |
r8ality | donderdag 1 juli 2010 @ 09:53 |
Dus we zijn weer terug bij een Volvo 240 serie ![]() | |
Sounddragon | donderdag 1 juli 2010 @ 09:59 |
Ik heb gisteren en vanochtend nog even in het rijdende bankstel gezoefd ![]() eigenlijk moet ik hem niet wegdoen ![]() We rijden 2 oldtimer Yanken als daily's, zonder overdreven veel problemen, en hoewel er uiteraard wel eens iets stuk gaat, is- en blijft het een feit dat je alles voor weinig en meestal zelf kunt repareren, en zoals eerder genoemd, zijn de onderdelen voor klassiekers in veel gevallen echt belachelijk goedkoop in vergelijking tot onderdelen voor nieuwerwets spul. In een wat oudere amerikaan hoef je trouwens 0,niks in te leveren qua luxe; alles wat in een moderne auto zit, vind je in ami's van 25+ jaar oud ook gewoon terug ![]() | |
error_404 | donderdag 1 juli 2010 @ 10:01 |
quote: ![]() Zoiets? Iets boven budget wel, maar toffe bak wel | |
r8ality | donderdag 1 juli 2010 @ 10:04 |
quote:Dat is echt way te duur. Voor rond de 8000 koop je ook al mooie, inclusief NL kenteken en LPG... | |
JohnnyKnoxville | donderdag 1 juli 2010 @ 10:05 |
Gave bak, maar 13000 euro voor zo'n oude auto met zoveel kilometers? | |
Miller_M | donderdag 1 juli 2010 @ 10:11 |
quote:Ik zou het er niet voor over hebben nee. Wel heel anders, maar voor dat bedrag koop je via mobile.de ook een zeer luxe BMW 5 serie uit 2005. | |
JohnnyKnoxville | donderdag 1 juli 2010 @ 10:19 |
quote:True, maar die moet je dan nog weer invoeren, op kenteken zetten, enz enz. En je betaalt natuurlijk meer verzekering enz. | |
Sounddragon | donderdag 1 juli 2010 @ 10:29 |
quote:En sinds wanneer is dat een oldtimer ![]() | |
JohnnyKnoxville | donderdag 1 juli 2010 @ 10:33 |
quote:Niet, maar ik vind het op zich wel handig om te weten wat je ook zou kunnen krijgen voor hetzelfde geld. | |
Sounddragon | donderdag 1 juli 2010 @ 10:42 |
zo om-en-nabij de 10 ton snoep bij de Jamin ?? 3000 pakken maandverband ?? appels, peren en zulks ?? ![]() | |
JohnnyKnoxville | donderdag 1 juli 2010 @ 10:46 |
quote:Meer een klassieke appel met een bijna nieuwe appel. | |
error_404 | donderdag 1 juli 2010 @ 10:52 |
quote:Ja, maar dat is nou nét niet de bedoeling ![]() Daarbij is deze ook te duur, het gaat meer om look en feel. Er staat een geinige gele 142 op die site. Of voor hetzelfde geld een mooie 1800 ofzo... | |
Miller_M | donderdag 1 juli 2010 @ 12:25 |
Sorry voor de off-topic dan. Maar ik wilde even in perspectief zetten dat het wel erg duur is voor wat je krijgt. (kwaliteit, betrouwbaarheid, comfort, gadgets). | |
junkiexp | donderdag 1 juli 2010 @ 12:30 |
Ik rijd een W124 230E uit 85. Benzineverbruik ligt rond 1:8 (praktisch alleen stad) Ik zou je wel aanraden om voor een automaat te gaan, rijdt heerlijk ![]() ![]() | |
Sounddragon | donderdag 1 juli 2010 @ 12:40 |
quote:Ligt dat er niet helemaal aan wát je precies koopt, en hou oud de auto is ?? | |
#ANONIEM | donderdag 1 juli 2010 @ 14:10 |
Een volvo bertone is ook erg gaaf: Knip [ Bericht 57% gewijzigd door #ANONIEM op 01-07-2010 15:22:51 ] | |
error_404 | donderdag 1 juli 2010 @ 15:21 |
Je link heeft wat kuren, maar dit is het ook:![]() Mét hond! Ben alleen bang die toch wel buiten mijn budget valt.... | |
#ANONIEM | donderdag 1 juli 2010 @ 15:22 |
ok, ik haal mijn lnik weg, jouw plaatje is toch mooier ![]() | |
wormtrein | donderdag 1 juli 2010 @ 20:30 |
Ik zou lekker voor een W124 gaan, oerdegelijk ![]() ![]() | |
gias | donderdag 1 juli 2010 @ 20:40 |
![]() ~4000 euro, kan gas in, maar heeft nog nooit op gas gelopen. 160k gelopen. ding is helemaal perfect gemaakt door mensen die er verstand van hebben stoelen in deze Volvo's zijn van het type fauteuil, je kan er makkelijk 1000 km inzitten zonder last. Auto is extreem ruim, zowel voor als achter voldoende voeten ruimte, en met een enorme kofferbak. wegenbelasting vrij. Als ik geld had kocht ik hem zelf. Zijn geld dik waard en helemaal gaaf,. (geen roest) Kan je fluitend 100.000 km mee rijden zonder problemen. je vindt hem hier [ Bericht 2% gewijzigd door gias op 01-07-2010 20:51:33 ] | |
bosgroentensoep | donderdag 1 juli 2010 @ 20:52 |
ik heb zelf sinds een half jaar een giulia uit 1975. pracht van een auto heel leuk om in te rijden. maar als je geen verstand heb van auto's en je er niet in wil verdiepen, niet aan een oldtimer beginnen. ik heb zelf in dit half jaar de ontsteking moeten vervangen, dit kost als je het laat uitvoeren door een garage meer dan je dat half jaar aan wegenbelasting betaald. tel ook de extra kosten als loodvervanger, veel motorolieverbruik, en meestal een benzineverbruik van rond de 1:10 aan. bedenk ook dat je een oldtimer eigenlijk niet buiten kan stallen of in de winter(pekel) mee kan rijden. dit omdat je dan snel last krijgt van roest en dergelijken. ik zou dan eerder een auto uit de jaren 80/90 zoeken. alfa romeo 75 of iets dergelijks. | |
DS4 | donderdag 1 juli 2010 @ 21:47 |
quote:Die tijd is voor de W124 al weer voorbij... En dan nog: wat anderen er van vinden is niet relevant. | |
YoshiBignose | donderdag 1 juli 2010 @ 22:45 |
Tja, een E28 op gas natuurlijk. Wel eentje vinden die goed loopt, een 525i bijvoorbeeld. Vriend van me heeft die laatst verkocht. Heerlijke auto en de stoelen zaten perfect (M sportstoelen). Je kon er uren in zitten en glijden over de weg. Genoeg ruimte ook achterin en in de kofferbak.![]() | |
De_Melkboer | donderdag 1 juli 2010 @ 23:43 |
En aan een Audi 5000 heb je ook een beest van een wagen.![]() | |
Scrutinizer | donderdag 1 juli 2010 @ 23:57 |
Verkeerde topic | |
gias | vrijdag 2 juli 2010 @ 10:44 |
quote:Als je genoeg geld hebt hoeft dat geen probleem te zijn. quote:Dat is vrij vaag, je wegenbelasting kan heel hoog zijn, of je garage kan een astronomisch bedrag vragen. Zegt dus niks. quote:Lpg quote:Ligt eraan wat je neemt, neem je idd een lekke italiaan, ja dan zal hij binnen moeten staan. Neem je een degelijke volvo 240, dan kan je er altijd mee rijden, het hele jaar door, en kan hij ook prima buitenstaan. quote:Alfa Romeo ![]() jah, een oude Italiaan met hun geweldige electronica gaat je wel door weer en wind slepen. Als je iets wil voor het hele jaar, neem dan op z'n minst iets uit Duitsland of Zweden. Dus ook geen Franse meuk en zeker al geen italiaan. misschien dat we even het onderscheid tussen een klassieker en een oldtimer moeten aangeven. Een klassieker is een auto die in prijs is toegenomen, omdat hij zeldzaam aan het worden is of anderzijds prachtig Een oldtimer is gewoon een oudere auto waar je in Nederland geen wegenbelasting voor betaald. Een volvo 240 is wel een oldtimer, maar zeker geen klassieker. een T-ford is dus een oldtimer, maar daarnaast ook een klassieker. | |
r8ality | vrijdag 2 juli 2010 @ 11:00 |
quote:Ik denk juist dat die garage heel goedkoop was. Want de wegenbelasting voor een '75 Gulia is namelijk 0 ![]() | |
junkiexp | vrijdag 2 juli 2010 @ 11:16 |
quote:Dat dus, en een oldtimer hoeft niet te betekenen dat je 24/7 aanb het sleutelen ben. Ook zijn er nog volop onderdelen verkrijgbaar bij bijvoorbeeld Mercedes. Bij Audi is dat bv al een stuk moeilijker. Maar een klassieker moet je niet als daily gebruiken maar meer als hobby auto. | |
T42 | vrijdag 2 juli 2010 @ 13:14 |
ts wil je belasting vrij rijden kun je ook een zuininge nieuwe auto kopen... | |
error_404 | vrijdag 2 juli 2010 @ 13:52 |
quote:Helemaal juist verwoord. Ik ben (dus) op zoek naar een 'oldtimer met klassieker-potentie'. De algemeen bekende klassiekers met een bekendheid als de T-ford zijn niet te betalen. Maar er zijn ook wel weer een hoop oldtimers die wel hoofden laten draaien, die toch iets bijzonders hebben, anders dan dat ze wegenbelastingvrij zijn. En precies dat spanningsveld is voor mij de uitdaging. Een mercedes W124 kan idd een oldtimer zijn, maar het klassieker-gevoel voor mij. | |
error_404 | vrijdag 2 juli 2010 @ 13:54 |
quote:Klopt, ik heb al heel wat dingen uitgezocht, echter zijn nieuwe / nieuwere zuinige auto's óf veel te klein óf wel groot genoeg, maar schreeuwend duur en lelijk. Ik ben niet het soort persoon om in een tweedehands prius te gaan rijden..... | |
T42 | vrijdag 2 juli 2010 @ 14:16 |
quote:ik gok dat de golf2 de zelfde status gaat krijgen als de golf1 ![]() | |
error_404 | zaterdag 3 juli 2010 @ 10:55 |
Alleen zie je die golfjes nog te vaak rijden om te de reactie te ontlokken, 'ah, kijk nou dan, wat tof een oud golfje!', ben ik bang ![]() | |
T42 | zaterdag 3 juli 2010 @ 11:06 |
quote:en er zijn der minder dan een kever ![]() maar die reaktie krijg ik ook nog niet met me passat en die zie je al bijna niet meer | |
green_power | zaterdag 3 juli 2010 @ 16:52 |
quote:Ja Golf 2 is niet zo`n hele verkeerde keuze, MB 190 of W124 ook niet btw ![]() Tja voor het nekkendraaien... pfff.. een hoop auto`s uit de jaren `70 waren in de jaren `70 al niet echt geschikt om kilometer te vreten.. Wellicht wat van de oude big opels ofzo? Die 6 - 8 cilinders.. Overigens als je wat anders wilt dan de meeste is er ook nog de Audi 100 / 200 (en ik heb em al in de vorm van de amerikaanse 5000 hierboven ergens gezien). Volgens mij zijn onderdelen nog redelijk / goed te krijgen, vanaf 84/85 ofzo is de carroserie verzinkt dus weinig problemen met roest, relatief zuinige auto`s (de 1.6 / 1.8 versie) en een WTF effect, want niemand herkent ze nog. Staan in Duitsland nog te koop voor hele vriendelijke prijzen. | |
error_404 | maandag 5 juli 2010 @ 11:14 |
nog ff een schopje. Iemand ervaring met andere auto's? | |
loveli | maandag 5 juli 2010 @ 11:30 |
quote:Dacht dat het halverwege '85 was. Zijn idd goede auto's, niet makkelijk kapot te krijgen. Ze wegen relatief weinig en ook met een 2l 5-cilinder is het verbruik best netjes. | |
AchJa | donderdag 19 augustus 2010 @ 23:15 |
quote:Ik rij zelf zo'n 20 a 25.000 km per jaar met een W123 200D uit 77. Je moet geen haast hebben, rond de 100km/h rijden ze het lekkerst, ook is een vrachtwagenrijbewijs aan te bevelen want invoegen met dat brute vermogen is wat lastiger (fabrieksopgave, 0 tot 100 in 27.4 sec) Verbruik van mij is 1:13 op de snelweg. Luxe zoals airco, cruise, enz heb ik niet. Overigens is dat bij de W123 wel mogelijk, als je een amerikaans model neemt, daar zitten dat soort zaken wel in (cruise, centrale deurvergrendeling, klimanlage, automaat enz) Gloeien duurt een eeuwigheid, 's Winters zit ik wel een minuut tot anderhalf met die knop in mijn klauwen. Voordelen, om de 2 jaar APK, geen MRB, volop onderdelen te krijgen voor weinig (ook bij de officiele Mercedes dealers) Amper electronica, een simpel onverwoestbaar motorblok waar je zelf prima aan kunt hobbyen en je alle ruimte hebt. Geen bekeuringen meer voor te hard rijden ![]() Ik rij vaak een enkele rit van ongeveer 250km en heb daar persoonlijk niet zo'n moeite mee, ik kom iig niet vermoeider uit die auto dan uit een luxe moderne auto. De vaste kosten zijn de verzekering en diesel en om de twee jaar een APK. Voor de rest, wat heb ik vervangen de afgelopen twee jaar aan mijn auto... een radiateur, 4 banden, beide voorveren, filters, olie, hoofd en hulpkoppelingcilinder en dat was het wel zo'n beetje. Roest blijft wel iets om in de gaten te houden, zeker de kofferbak (reservewiel bak) en de wielkastranden zijn hier erg gevoelig voor. | |
Jding | donderdag 19 augustus 2010 @ 23:52 |
quote:ja; wat pics: ![]() Ik heb zon peugeot 403 bouwjaar 1956. rijd zon beetje 5-10 duizend kilometer per jaar. doet het (nog)altijd, en is makkelijk te repareren/onderhouden met basiskennis. kost 8 euro per maand verzekering geen apk(dus geen 30 euro voor keuren) mechanische onderdelen kosten redelijke normale prijs, (koppaking voor 40 euro bijvoorbeeld); lagers en dergelijke is meestal standaardmaat papieren oliefilter 15 euro - dat soort prijzen alleen plaatwerk is aan de dure kant/niet meer te koop. voornaamste onderhoud = olie's vervangen doorsmeren(met smeernippels op de ouderwetse manier:D) kleppen stellen contactpuntjes/ontsteking bijstellen nadelen in dagelijks gebruik: -geen stuurbekrachtiging(sommige vinden dat erg) -geen gordels(sommigen vinden dat erg) -als ik met dimlicht, en ruitenwissers tegelijk aan rijdt, moet ik wel toeren blijven maken, anders stoppen ruitenwissers ermee. (oude originele gelijkstroomdynamo) -lawaaiig vergeleken met moderne autos -in het begin is het een beetje wennen aan de auto. vooral het schakelen -er is altijd wel wat wat 'mis' momenteel lekkage dat vochtige vloermatten veroorzaakt koelproblemen deuren/ramen die niet meer goed dichtgaan vlotter die vastzit elektrisch problemen [ Bericht 4% gewijzigd door Jding op 20-08-2010 00:27:46 ] | |
DS4 | vrijdag 20 augustus 2010 @ 08:44 |
quote:Onderdelen bij MB zijn inderdaad relatief goedkoop. Vorige week mijn voorremmen (schijven + blokken) van mijn W124 500E laten vervangen + apk. 450 euro incl. btw... Bij een meer gangbaar en minder vermogend type zal je natuurlijk nog een stuk goedkoper uit zijn. En de apk natuurlijk zonder enige opmerking. ![]() | |
T42 | zaterdag 21 augustus 2010 @ 16:00 |
quote:goedkoop? voor een w108 niet iedergeval... | |
error_404 | zaterdag 21 augustus 2010 @ 23:05 |
quote:Wow, mooie auto! ![]() Met een auto van meer dan een halve eeuw oud kan het bijna niet anders dan dat er regelmatig 'iets is'. Desalniettemin rij je wel in iets heel bijzonders. | |
MrSoreto | zaterdag 21 augustus 2010 @ 23:12 |
quote:Hoeft niet perse hoor, mijn Volvo uit '64 is ook de jongste niet. En ik heb er toch maar heel weinig problemen mee. | |
error_404 | zaterdag 21 augustus 2010 @ 23:56 |
quote:Ondertussen ben ik meer gericht naar een oude volvo op zoek (zie sig). Wat voor een heb je, hoeveel km's rij je en hoe bevalt hij? | |
MrSoreto | zondag 22 augustus 2010 @ 00:38 |
quote:Het is een Volvo Amazon, ![]() Ik rijd niet zo heel veel, ik denk max zo'n 10.000 per jaar. Ik heb 'm nu zo'n drie jaar en rijd er met veel plezier in, de motor die in die dingen hangt is oer en oerdegelijk. Zeker wanneer je hem niet verwaarloosd (goed de vloeistoffen bijhouden en olie vervangen). Leuk weetje, de auto die de meeste kilometers heeft gemaakt met de zelfde motor is een volvo P1800, zo'n 3.500.000 km. Die heeft hetzelfde type motor als in mijn wagentje hangt. ![]() Als je er niets zelf aan wil doen zou ik aanraden om voor eentje van de laatste serie te gaan, die heeft een gescheiden remsysteem met bekrachtiger en schijfremmen voor. (Oh en een overdrive is ook aan te raden) | |
r8ality | zondag 22 augustus 2010 @ 01:01 |
Voor dagelijks gebruik zou ik wel vanaf een 140 '73 gaan kijken. Heeft al de vering van een 240 (behalve de mcpherson voor), dat rijdt een stuk beter. | |
DS4 | zondag 22 augustus 2010 @ 10:03 |
quote:De vraag is alleen nu of een w108 met reguliere vervangingsonderdelen echt veel duurder is, of dat wij een andere definitie van duur en goedkoop hebben. Kijk, dat een S-klasse weer net wat duurdere onderdelen heeft kan en hoe ouder de auto, hoe meer men gaat vragen (ik kan mij ook niet voorstellen dat onderdelen voor een SSK nog goedkoop zullen zijn), maar in zijn algemeenheid zijn de onderdelen bij Mercedes gewoon relatief goedkoop. | |
T42 | zondag 22 augustus 2010 @ 10:45 |
quote:naast me vw's en citroëns vond ik de onderdelen 6x zo duur ![]() | |
DS4 | zondag 22 augustus 2010 @ 18:33 |
quote:Als ze 12x zo lang meegaan valt dat toch nog mee, toch? ![]() | |
Jding | maandag 23 augustus 2010 @ 05:02 |
aquote:wow ook mooie auto, lijkt wel enigszins op mijn auto(de peugeot van daarboven) ook zelfde prijsklasse toen ze nog nieuw waren, schat ik in. hoeveel toeren maak jij bij 100 of 120 in de hoogste versnelling? ik heb 4 versnellingen, waarvan de 3 prise-direct, en de 4 overdrive. maar de achteras reduceert het weer aardig, en kom dan uit op 4000 toeren = 104 km/uur inderdaad gaat er niet vaak wat mis, maar ik ben altijd beetje lui om het 'te repareren' ![]() ![]() ik was nog vergeten te melden het olieverbruik. als jikrustig rijd is olieverbruik 1 liter per 1500 km of iets dergelijks. maar hoe meer gas je geeft hoe hoger het olieverbruik is heb ik het idee. als ik 200 km op de snelweg 120 rijd, gaat er wel ongeveer 1,5 liter olie, naast 13 liter benzine doorheen. dat moet ik dus goed in de gaten houden. hij rookt nooit, maar heel soms is het dan; als ik tijd lang snel heb gereden, en dan paar minuten voor een stoplicht stil sta. hoe traag ik ook optrek, dan laat hij een enorme rookwolk achter ![]() hoezo milieuabels (1) ![]() mwa olie zal wel ergens heen gaan he ![]() maar hele motor reviseren kost zoveel ![]() en aldi olie is niet duur ![]() en TS; gewoon oldtimer kopen hoor. Ik hoorde van iedereen in me omgeving dat het bodemloze putten zijn, en wrakken, en altijd alles kapot gaat. maar valt reuze mee! geen gescheiden remsysteem met trommelremmen rondom, daar heb ik geen last van in dagelijks gebruik. maar als je bij wijze van spreken wilt doorjakkeren op de snelweg, op de linkerbaan, en wil kleven en elke keer in de remmen gaat, lijkt me betere remmen wel aan te raden inderdaad. want het is gewoon beter. ik zou vooral voor een hoge hoogste versnelling gaan, want dat is voor de snelweg erg aan te raden inderdaad. [ Bericht 1% gewijzigd door Jding op 23-08-2010 05:57:50 ] | |
T42 | maandag 23 augustus 2010 @ 09:37 |
quote:dat deden ze niet ![]() maar waren vooral de jaarlijkse beurtjes die duurder uitkwamen in onderdelen. | |
MrSoreto | maandag 23 augustus 2010 @ 11:57 |
quote:Ik denk dat zo'n 403 inderdaad ongeveer in de zelfde klasse valt als mijn volvo, wat de 403 natuurlijk ook in z'n voordeel heeft is dat Columbo d'r in eentje reed! (een ongelooflijk zeldzame cabrio nog wel) Ik moet zeggen dat die volvo's erg fijne versnellingsbakken hebben, ik vind het bereik van z'n 2 misschien wat aan de korte kant, maar voor de rest is de verdeling goed gebalanceerd. Ik heb een 4-bak + overdrive. Met 100 km/u rijd ik +/- 3000 toeren met de overdrive ingeschakeld en +/- 4000 zonder. Voor 120 km/u is het +/- 4000 toeren met overdrive en +/- 5000 zonder. Verder heeft de mijn uitvoering een top van zo'n 150 km/u. Van olie verbruik is bijna geen sprake, 't zijn erg degelijke motoren en ik hoef maar heel weinig olie bij te vullen. Ook heb ik eigenlijk nooit druppeltjes onder m'n motor. (dat is bij sommige oldtimers wel anders ![]() Verkoopt Aldi motorolie van de juiste viscositeit voor oldtimers? Die moet namelijk aanzienlijk dikker zijn dat moderne olie. (zou eventueel wat van het olie verbruik kunnen verklaren) | |
T42 | maandag 23 augustus 2010 @ 12:02 |
olie verbruik in mijn dagelijkse passat (1982) is 1 liter per 5000km in mijn t3 bus (die verbruikt wat langs 1 kop (klepgeleiders) en lekt (standaard kwaal) 1 liter per 1000km in me kevers die nu lopen hoef ik nooit olie bij te vullen | |
ononono | maandag 23 augustus 2010 @ 14:36 |
quote:Met zo'n olie verbruik is een beetje klus werk toch echt wel gewenst nu rij je gewoon een 2takt Kopje doen (geleiders en zittingen) en zuigerveertjes is niet zo duur En hoewel het niet perfect is (eigenlijk wil je overboren) zal het je olieverbruik drastisch verminderen. Met als bijkomend voordeel dat waarschijnlijk weer een bak extra vermogen hebt (meer richting het orgineel) | |
Sounddragon | maandag 23 augustus 2010 @ 14:53 |
quote:Dat dus ![]() ![]() | |
menmulder | maandag 23 augustus 2010 @ 15:34 |
Klepsteelrubbertjes doe je in een middagje met het juiste gereedschap, kun je de kop laten zitten. Zuigerveren is iets meer werk ma moet toch ook voor een paar 10tjes wel te doen zijn. Cater eronderuit, drijfstangen los en met een beetje geluk kunnen de zuigers er naar beneden uit, niet altijd het geval, anders moet de kop er effe af. | |
r8ality | maandag 23 augustus 2010 @ 16:08 |
Een 403 vergelijken met een Amazon ![]() | |
Skv | maandag 23 augustus 2010 @ 16:59 |
Ik rij een '72 Mercedes 220D lang. Goedkoop qua verzekering en belasting, behoorlijk prijzig in onderhoud.. | |
Jding | maandag 23 augustus 2010 @ 17:27 |
quote:403 is van 1956tot 1966 of iets ongeveer in nederland te koop vroege models amazon zijn ook van die tijd en zelfde prijsklasse. Allebei te koop voor circa 10duizend nederlandse guldens destijds. Dus vroege modellen amazons vs 403 zijn prima te vergelijken denk ik hoor. Alleen nog niet vaak gedaan. Er zijn van de peugeot 403 grof gezegd 2 uitvoeringen. het voor 1960 model, en het na 1960 model. Het na 1960 model is juist iets goedkoper proberen te maken(meer chroom ipv rvs), en heeft een versnellingsbak waarvan de 4de niet een overdrive maar prise direct. Van de amazon zijn er veel meer uitvoeringen, en ook langer in productie geweest. Het is net zoiets als bmw vergelijken met mercedes denk ik Kan me herinneren dat een klassiekerblad ooit eens een artikel heeft willen maken over 403 vs amazon vergelijking. Weet niet of dat ooit is geplubiceerd. quote:Wat is mis met 2 takt ![]() 1 liter olie op 150 liter bezine is nog net buiten de grensen van 2 takt toch?:P Alleen soms als ik wegrijdt van het stoplicht rookt het erg, maar dat is volgensmij alleen als ik gedurende lange tijd erg veel gas heb zitten geven daarvoor, wat je eigenlijk niet echt hoort te doen met zon oude auto. Denk dat ik niet veel vermogen mis vergeleken met het origineel toen hij nieuw was. quote:Voor klepstoterrubbertjes vervangen moet ik eens in onderdelenboek kijken hoe het precies zit. weet niet of de klepstoters daarvoor in de weg zitten. de 'klepstoterbalk?' kan bij mijn motor(de originele motor, bij latere motors anders) er niet af zonder de kopbouten lost te maken. en zijn zowiezo nog ongeharde kleppen en alles. Is wel onderliggende nokkenas trouwens Als ik zuigerveren (in de hopelijk verre toekomst) eens vervang, wil ik die liever samen met de cilinderbussen vervangen. en ook voetpakking van de cilinderbus komt er dan waarschijnlijk bij(natte cilinderbussen), en dan misschien meteen ook een boel andere dingen doen. Ik rijd voorlopig door want aldi verkoopt mineral-oil 15w40 a 7,50 voor 5 liter of iets dergelijks. dus maar ietsjes duurder als benzine. quote:volgens het boekje moet ik sae 40 zomers, en sae 20 swinters hebben, dus viscositeit van die aldi oil lijkt me ook goed genoeg. Het is het niet waard vind ik, om voor die paar tientjes per jaar die er aan olie doorheen gaat bezig te gaan aan de kop, met nog ongeharde klepzetels. Vermogen is ook goed, en rijdt 1 op 12 als ik rustig aan doe(volgens het boekje is gemiddeld verbruik 1 op 10) De benzineprijs is wat me pijn doet in me portomonee van een volvo amazon stond(staat?) ergens op internet een ingescande rijtest van een krant uit de jaren 60. zou ik eigenlijk wel graag willen terugvinden, nu ts naar een volvo amazon op zoek is. is best leuk om te lezen. best een goede auto kwam uit de test. wat ik me nog kan herinneren: -Stond in dat voor het inhalen op de buitenwegen, voor vlug inhalen terugschakelen gewenst was. maar in de hoogste versnelling ook nog wel te doen. -En dat bij onverharde zeer slechte wegen, de schakelpook door de hobbels uit een bepaalde versnelling de hele tijd ging , en dat diende vastgehouden te worden met de hand. waren de enige nadelen die ze konden vinden. [ Bericht 0% gewijzigd door Jding op 23-08-2010 18:05:26 ] | |
MrSoreto | dinsdag 24 augustus 2010 @ 02:34 |
quote:Ik heb best wel op slechte wegen gereden in zuid-frankrijk, en mij is het nog nooit overkomen dat ie uit de versnelling schoot. Ik heb hier een autotest boekje uit 1968 liggen, wat woordjes hieruit: quote:Hij heeft een veiligheids rating van 82, waarmee hij in dit boekje (dat geen hele dure auto's behandeld) alleen onder de Saab 99 en de Volvo 144 staat, beide met een score van 85. (maar die stonden destijds dan ook bekend als bijzonder veilige auto's) De 403 is helaas te oud om in dit boekje te staan, de 404 staat er echter wel in en heeft een veiligheids rating van 74, wat een goede gemiddelde score is. | |
r8ality | dinsdag 24 augustus 2010 @ 08:49 |
quote:Nee, Opel met Rolls Royce. quote:Neen. Als je stilstaat (dus geen gas) heb je de meeste onderdruk in je blok. Met het gevolg dat olie langs de zuigers (of kleppen) omhoog gezogen wordt. Zodra je gas geeft (toeren) wordt het hele zaakje meeverbrand en krijg je rook. quote:Dat is bij elke auto ![]() quote:Onzin. | |
error_404 | dinsdag 24 augustus 2010 @ 08:53 |
quote:Ik ben wel naar een Volvo, maar niet naar een Amazon op zoek ![]() Heb ik wel overwogen, maar voor de km's die ik ermee wil gaan rijden (dagelijks gebruik, betrouwbaar, ca. 25000/jaar) blijkt een Amazon niet de meest slimme keuze. Daarnaast vinden mijn vrouw en ik de blokkendoosvormige 140/240-serie meer "Volvo" (wat uiteraard absoluut niet waar is, maar puur een kwestie van persoonlijk gevoel). Er staat trouwens een linkje in mijn sig naar dat topic. | |
r8ality | dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:26 |
quote:Die blokkendoosvorm is juist wel meer Volvo. Vraag maar eens aan de gemiddelde Amerikaan hoe een Volvo eruit ziet. "Brick" krijg je 9 van de 10 keer als antwoord. En in Nederland is het vaak de reden dat mensen geen Volvo willen ![]() | |
MrSoreto | dinsdag 24 augustus 2010 @ 12:20 |
quote:Ojee, een collega Volvo rijder met een superioriteits complex? |